Стенограми
П Р О Т О К О Л
№ 48
На 11 ноември, сряда, 2020 г. се проведе заседание на Комисията по труда, социалната и демографската политика при следния
11/11/2020
П Р О Т О К О Л
№ 48
На 11 ноември, сряда, 2020 г. се проведе заседание на Комисията по труда, социалната и демографската политика при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Изслушване на кандидата за председател на Икономическия и социален съвет.
2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за личната помощ, № 002-01-66, внесен от Министерски съвет на 10 ноември 2020 г.
3. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за хората с увреждания, № 002-01-67, внесен от Министерски съвет на 10 ноември 2020 г.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по труда, социалната и демографска политика се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията по труда, социалната и демографската политика господин Хасан Адемов.
* * *
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Колеги, има кворум, откривам днешното заседание на Комисията по труда, социалната и демографската политика.
Откривам заседанието със следния дневен ред:
1. Изслушване на кандидата за председател на Икономическия и социален съвет.
2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за личната помощ, № 002-01-66, внесен от Министерски съвет на 10 ноември 2020 г.
3. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за хората с увреждания, № 002-01-67, внесен от Министерски съвет на 10 ноември 2020 г.
Който е съгласен да бъде подкрепен така предложения дневен ред, моля да гласува.
Гласували за – 16, против и въздържали се няма.
Гости на днешното заседание са: от Министерството на труда и социалната политика – заместник-министър Адриана Стоименова;
Любомира Аршинкова – държавен експерт в отдел „Интеграция на хората с увреждания“, дирекция „Политика за хората с увреждания, равни възможности, социални помощи“;
Елица Таратупска – технически сътрудник на зам.-министър Зорница Русинова.
Колеги, в тази зала сме, защото първата точка трябва да бъде излъчвана директно от парламентарния канал;
Преминаваме към първа точка:
ИЗСЛУШВАНЕ НА КАНДИДАТА ЗА ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ИКОНОМИЧЕСКИЯ И СОЦИАЛЕН СЪВЕТ.
Колеги, преди да преминем към тази точка, ще Ви запозная наново с Раздел IV от Процедурните правила, които приехме в Комисията, в пленарна зала.
Изслушване на кандидата за председател на Икономическия и социален съвет
1. Преди да изслуша предложения кандидат Комисията по труда социалната и демографската политика проверява представените документи и дали той отговаря на изискванията за заемане на длъжността. Комисията може да изисква допълнителна информация както от кандидата, така и от съответния компетентен орган.
Тази проверка е направена. Кандидатът отговаря на необходимите изисквания.
2. Изслушване на допуснатия кандидат се провежда в открито заседание на Комисията по труда, социалната и демографската политика, което се излъчва в реално време, в интернет чрез интернет страницата на Народното събрание.
3. Кандидатът се представя от представител на вносителя – до две минути. Представянето включва и данни за специфичната подготовка, мотивацията, публичната репутация и обществената подкрепа за кандидата.
4. Кандидатът представя концепция за дейността на икономическия социален съвет – до 10 минути.
5. Комисията по труда, социалната и демографската политика провежда разискване по предложената кандидатура. Народните представители поставят поотделно своите въпроси към кандидата – до две минути на народен представител. След изчерпване на зададените въпроси от всички народни представители, кандидатът отговаря – до 10 минути.
6. Председателят на Комисията по труда, социалната и демографската политика задава в резюме въпросите на лицата по чл. 93, ал. 3 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, на които не е получен отговор.
7. От изслушването се изготвя пълен стенографски протокол, който се публикува на специализирания тематичен сайт на интернет страницата на Народното събрание.
8. Комисията изготвя, по смисъла на чл. 93, ал. 5 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, Доклад от изслушването на кандидата и го внася в Народното събрание. Към Доклада се прилага и Проект на решение за избор на кандидат за председател на Икономическия и социален съвет.
9. Отказът на кандидата от участието в изслушването прекратява процедурата започната с настоящето решение.
Преминаваме към точка трета: Кандидатът се представя от представител на вносителя.
Госпожо Стоименова, имате думата да представите в рамките на две минути, кандидатурата.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АДРИАНА СТОИМЕНОВА: Господин Председател, благодаря.
Уважаеми дами и господа народни представители, съгласно чл. 7, ал. 2 от Закона за икономическия и социален съвет, Народното събрание избира председател за Съвета. Според предвиденото в чл. 8, ал. 1 мандатът на Съвета за председател и членовете е четиригодишен като същия е изтекъл още 2016 г.
С Решение № 728 от 15 октомври по предложение на Министерския съвет предлагаме за председател на Икономическия и социален съвет – госпожа Зорница Русинова. Предложената кандидатура е съгласувана и подкрепена от всички групи представени в Съвета, в това число национално представените синдикални и работодателски организации, както и организациите в група трета на неправителствения сектор.
Госпожа Русинова успешно е изпълнявала функциите на министър на труда и социалната политика в периода май 2016 г. до месец януари 2017 г. През този период тя сложи край на дългите уикенди от четири дни и на отработването в събота. Насърчи работещите майки на деца до една година да се върнат по-рано на работа, като получават 50 на 100 от полагащото им се обезщетение плюс заплатата. Това всъщност носи по-висока пенсия. Вдигна помощите на деца с над 90% увреждания до 930 лв.
През 2017 г. минималната работна заплата стана 460 лв. Пенсиите пък бяха вдигнати с 2,4%. Като заместник-министър на труда и социалната политика в рамките на три правителства от 2010 г. насам е отговаряла за политиките на пазара на труда, социалното включване, европейските въпроси и международното сътрудничество, както и за управлението на европейските фондове.
Гарантирала е дейността на Агенцията по заетостта, Държавна агенция „Закрила на детето“, Агенцията за социално подпомагане и Агенцията за контрол и качество на социалните услуги. Ръководила е и е управлявала е орган на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“. Тя допринесе за утвърждаването на Европейския социален фонд като ключов инструмент в реализирането на активните мерки на пазара на труда и политиките на социално включване и равни възможности чрез успешно управление като ръководител на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ в два последователни периода считано от 2007 г. досега.
Под нейно ръководство се създадоха успешни модели за управление на Оперативната програма, припозната и сред останалите страни – членки на Европейския съюз. Като ефективно реализиращи реформи и иновации в двете сфери на въздействие. Развитие на реформите в социалните услуги и активно включване на пазара на труда.
Тя осъществи и координацията по въпросите на Европейския съюз. Включително подготовката и провеждането на първото Българско председателство на Съвета на Европейския съюз през 2018 г. По време на председателството под нейно ръководство екипът на Министерството на труда и социалната политика успя да постигне значителен напредък по всички законодателни и незаконодателни инициативи в социалната сфера.
Предложена от Европейската комисия като преизпълни първоначално заложените цели. По-конкретно. По време на Председателството бяха успешно приключени преговорите между парламента и Съвета, по едно силно политическо, чувствително досие, а именно това досие беше ръководено от заместник-министър Русинова, и води преговор от името на Съвета. Постигнати три общи подхода в Съвета по отворени законодателни досиета, по едно от които, преговорите между Европейския парламент и Съвета продължават и в момента. Прие един Доклад за напредъка на Съвета по ново законодателно предложение. Приети три заключения на Съвета, одобрени насоките по заетостта и Доклада за еднаквостта на пенсиите от 2018 г.
Госпожа Русинова притежава богат опит за национално и международно ниво при провеждане на преговори като успешно прилага механизмите на социален диалог и социално партньорство при провеждане на различните политики в социалната сфера. Разполага с голям опит в социалния диалог. Особено в тристранния диалог със социалните партньори по много въпроси от национално естество и европейски измерения.
Също така притежава опит и в структурирания диалог с други организации на гражданското общество по важни въпроси от икономическото и социалното развитие на страната. Тя е магистър по международни икономически отношения. Притежава магистърска степен по българска и английска филология. Има дългогодишен опит в управлението на програми и проекти придобит в Програмата на ООН за развитие.
Американска агенция за международно развитие и Българо-швейцарската програма за сътрудническо и други, който опит ще е полезен, в качеството ѝ на председател на Икономическия и социален съвет.
За мен е чест и привилегия да Ви представя кандидатурата на госпожа Зорница Русинова. Страхотен кандидат и председател ще бъде.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо Стоименова.
Колеги преминаваме към следващата точка от Процедурните правила свързани с изслушване на кандидата за председател на Икономическия и социален съвет.
Госпожо Русинова, имате думата в рамките на 10 минути да представите концепция за дейността на Икономическия и социален съвет.
ЗОРНИЦА РУСИНОВА: Благодаря.
Уважаеми господин Председател, дами и господа народни представители! Първо, ми позволете като всички нас, пристрастни към осигурителната система да Ви поздравя с днешния празник „Свети Мина“. Празник, който е символичен и за нашата комисия. Символичен в ден като днешния, когато всички ние първо, трябва да си пожелаем да сме здрави. Второ, да си пожелаем да сме силни и обединени.
Ще се опитам съвсем накратко да маркирам за мен, какво е важно в рамките на следващ мандат като председател на Икономическия и социален съвет. В опита, който съм имала с годините в работата си с Икономическия и социален съвет, както и с представителите на Европейския икономически и социален съвет. Считам, че в момента страната ни наистина се нуждае от силен Икономически и социален съвет.
Това е истинският граждански диалог, който може да направи моста между парламента, между изпълнителната власт, между всички органи на властта и хората, така че в тежките времена когато първо страната ни трябва справи с пандемията и второ, с тежката социално-икономическа криза. Този орган може да има съвсем нов начин на взаимодействие на гражданите. Да обедини и да създаде така нужното ни съгласие, което имаме необходимо да направим, в обществото.
Какво според мен е важно оттук нататък като следващи стъпки, в които трябва да се развие Икономическия и социален съвет, защото с годините и опита, който е натрупан, считам че има много повече потенциал. Първо по този начин гражданите представени през отделните три групи на работодателите, на синдикатите, на гражданските организации активно да вземат решение, активно да участват във всички социално-икономически теми на обществото ни. Особено в момент, в който всички ние сме изправени пред трудностите и пред това обществото ни да бъде консенсусно, и диалогично.
Важно е да споменем, че в трите групи не само привеждането на очакванията на гражданите към изпълнителната, законодателната и президентската власт може да бъде факт, но в тези три групи има и много експертиза, която в много моменти е изключително важна във всяка една от темите на икономическия и социалния ни живот.
Какво считам, че е изключително важно оттук нататък като европейски приоритети? Знаете, че много рядко имаме силна инициатива от страна на Икономическия и социалния съвет да може да дава становища по европейски актове.
Това, което ни предстои през следващата година като програма, анонсирана от страна на Европейската комисия, има пряко влияние върху България като страна членка. Затова считам, че Икономическият и социален съвет трябва да има много по-активно участие и принос в националните позиции, когато те се формират и когато те се защитават. Освен дебата, който се води на институционално ниво между отделните правителства в Съвета, Европейския парламент, форматите, които има в Европейския икономически и социален съвет, групите на гражданското общество, на работодателите и синдикатите, също могат да бъдат силна трибуна за отстояване на националните ни позиции и много по силен глас, защото това е гражданският парламент и на европейско ниво.
Досиетата, които в следващата една година, имат силно отражение върху националните ни позиции и това, което ще се случи в България, са свързани с инициативите на досиетата за дигитализация, законодателните инициативи свързани с финансовите инструменти, устойчивото корпоративно развитие, европейският стълб за социалните права – предстои да бъде приет план, условията на труд, социалната икономика, зелената сделка. Голяма част от инициативите свързани в социалната сфера, като новата инициатива свързана със Стратегията за правата на детето и европейската стратегия за хората с увреждания. И считам, че експертизата, която е натрупана в трите групи, би могла да има принос и към съответните национални позиции.
Какво друго считам, че е изключително важно като акцент на работата на Икономическия и социален съвет? Формиране на мнения и становища свързани с отделните елементи на плана на България за възстановяване през следващите, бих казала една и няколко години, защото тепърва страната ни, надявам се, успешно да се справи с пандемията и с чисто здравословния проблем. Но от тук нататък, в зависимост от това какви са социалните и икономическите мерки, ние ще имаме дълъг и по-кратък път на възстановяване. Никой в момента не може да каже какви ще са чисто икономическите и социалните щети и считам, че до голяма степен Икономическият и социален съвет може да бъде, от една страна, напипващият пулс на обществото ни спрямо мерките, които могат да бъдат направени. По този начин да има засилено гражданско участие, но и да бъдат и добрият начин, така че и правителството, и парламентът да може да преведе към гражданите мерките, които се предприемат.
Тук е мястото може би да спомена, че е необходимо при състава на новия Икономически и социален съвет, който ще бъде направен, да се вземе предвид и една от важните теми, че доколкото има структуриран социален диалог между работодатели и синдикати, и ясни правила в Кодекса на труда за представителност на национално представителните организации на служителите, на работодателите, по отношение на гражданското участие в Икономическия и социален съвет, моята амбиция като председател би била също да се поставят ясни и прозрачни правила за участие, така че да има прозрачно участие на видими групи от всички граждански организации в сферите на икономическия живот, не само по отношение на социално включване, но и зелени организации, организации, които се занимават с всяка една от икономическите сфери.
Друга изключително важна роля на Икономическия и социален съвет би било приносът на гражданското общество с трите групи в прилагането на европейския стълб за социалните права. На първо място, Икономическият и социален съвет би бил органът, който може да направи една безпристрастна оценка на прилагането на стълба. Може да се засили ролята му в участието в Европейския семестър, защото голяма част от мерките, които се планират от правителствата, имат отношение към всеки един човек в България, както и да служи като много по-ясен ретранслатор на посланията на европейския стълб за социалните права към обществото ни и много по-добре да бъдат комуникирани отделните принципи в рамките на това, което предстои да бъде направено.
Вярвам, че сътрудничеството между всички национални институции също може да бъде засилено, защото през прегледа, който можем да направим в по-голямата част от случаите, откакто съществува Икономическия и социален съвет, становищата, които са издавани са основно по тяхна инициатива. Считам, че със законодателна инициатива бихме могли много по-добре да използваме потенциала на Икономическия и социален съвет и важни теми, които касаят и всички парламентарно представени сили в националния парламент, изпълнителната власт могат да бъдат подставени със становища на Икономическия и социален съвет. Например теми, които често възбуждат различни интереси, биха могли наистина със законодателна инициатива да бъдат обвързани и се надявам, ако бъда подкрепена за председател на Икономическия и социален съвет да имам много по-активна работа с всички парламентарно представени сили в Народното събрание, както и специално с тази комисия, защото вярвам, че това е една от основните комисии, която има отношение с Икономическия и социален съвет, защото това е реалният тристранен диалог.
Вярвам също, че можем всички ние малко по-добре да комуникираме всичко, което се случва в Икономическия и социален съвет, както и да се засили отношението на Икономическия и социален съвет с останалите икономически и социални съвети на международно ниво, връзката с Европейския икономически и социален съвет, да се постави под нов начин информираността на гражданите какво прави този съвет, да има много по-силна информационно кампания, както и разбира се, трибуната на тези три представителни организации – работници, служители, гражданско общество, могат да бъдат наистина ясният начин, по който и парламента, и изпълнителната власт могат да приведат всичко, което се случва в обществото ни, до гражданите.
Считам, че с опита, който съм натрупала не само с годините си работа, в Министерството на труда и социалната политика, политическия опит, който имам, международния опит, който имам, съм доказала, че мога да сближавам позиции, че мога да гарантирам еднаква отдалеченост от всички интереси и да се опитам да бъда безпристрастна, така че да бъдем наистина обективен и действащ Икономически и социален съвет. И вярвам, че ако бъда подкрепена за нов мандат за председател на Икономическия и социален съвет, той ще бъде една реална трибуна и реален мост между гражданите и законодателната и изпълнителната власт. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо Русинова.
Колеги, преминаваме към следващата точка от процедурните правила – в рамките на две минути всеки народен представител може да постави въпроси към кандидата и след изчерпване на всички въпроси кандидатът има право на отговор в рамките до 10 минути.
Заповядайте, имате думата за въпроси, мнения, предложения.
Председателят на Икономическия и социален съвет веднъж годишно отчита дейността си в Комисията по труда, социалната и демографската политика. Вие вероятно си спомняте, че досегашният председател е изпълнявал това задължение.
Аз искам да задам един въпрос и той е свързан с инициативата на Европейската комисия. Буквално в утрешния ден в комисиите на Европейския парламент ще се разглежда проектодиректива за минималната работна заплата. Това е една изключително интересна тема. Вие знаете, че в една част от страните, към които принадлежи и България, се определя на законодателно ниво размерът на минималната работна заплата. В други страни – на принципа на колективното трудово договаряне, по отделни браншове и професии се определя минималната работна заплата.
Въпросът ми е свързан с това възнамерявате ли, ако бъдете избрана за председател на Икономическия и социален съвет, да поставите тази тема пред Гражданския парламент, за да може да изготвите едно становище, което да подпомогне институциите, в случая Министерския съвет, работодателски и синдикални организации, за вземане на едно решение, ако се приеме тази директива, в рамките на две години страните-членки трябва да ратифицират в законодателството си?
Аз искам да се извиня на всички колеги от Комисията за един досаден пропуск. От няколко заседания имаме нов член на Комисията – госпожа народният представител Полина Шишкова. Искам да я поздравя и съжалявам, че пропуснах досега да я представя.
Имате думата, колеги. Не виждам.
Госпожо Русинова, ще отговорите ли на въпроса?
ЗОРНИЦА РУСИНОВА: Благодаря, доктор Адемов.
Не само по отношение на Директивата за минимална работна заплата, а както споменах и в началото на експозето си, тя е актуална. Считам, че ролята на Икономическия и социален съвет при формиране на националните позиции е ключова за следващата година, защото минималната работна заплата, предстои Директива по отношение правата на децата, предстои приемане на Националния план, както и Европейския план, и много зависи каква ще бъде националната позиция по прилагането на стълба, множество инициативи, свързани с дигитализация, зелена сделка и така нататък.
Към момента трите групи, които са представени в Икономическия и социален съвет, много трудно могат да изразят категорично становищата си, когато се формира националната позиция, и това мога да го кажа от собствен опит, тъй като самите национални позиции се изготвят от изпълнителната власт. Да, в рамките на работните групи има участие на социалните партньори и гражданските организации, но те са част от работните групи. Затова считам, че нова роля на Икономическия и социален съвет би било принос към националните позиции, не само защото с опита и експертизата, която имат трите групи, могат да подобрят самата национална позиция и тя да добие гражданственост и да има отклик на всички заинтересовани страни, а и с членството на членовете на Икономическия и социален съвет в Европейския икономическия и социален съвет, в комитета по регионите, много по-силно бихме защитавали съответно националните си позиции. Примери много могат да се дадат, не само с Директивата за минималната работна заплата. Примерно, ако имаше такава възможност, съответно Народното събрание да възложи становище например по една от важните ключови европейски инициативи, толкова спорна и толкова ощетяваща националния ни интерес, и това е пакетът „Мобилност“, бихме могли много по-силно да защитаваме националните си позиции.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо Русинова.
Колеги, преминаваме към следващата точка от процедурните правила – трябва да гласуваме Проекта за решение за избор на кандидат за председател на Икономическия и социален съвет.
Който е съгласен да бъде подкрепен този проект, моля да гласува.
За – 10, против няма, въздържали се 6.
Приема се предложението.
Благодаря Ви за участието в днешното изслушване. Пожелавам Ви успех.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Хасан Адемов
Стенограф:
Елеонора Драганова
№ 48
На 11 ноември, сряда, 2020 г. се проведе заседание на Комисията по труда, социалната и демографската политика при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Изслушване на кандидата за председател на Икономическия и социален съвет.
2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за личната помощ, № 002-01-66, внесен от Министерски съвет на 10 ноември 2020 г.
3. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за хората с увреждания, № 002-01-67, внесен от Министерски съвет на 10 ноември 2020 г.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по труда, социалната и демографска политика се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията по труда, социалната и демографската политика господин Хасан Адемов.
* * *
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Колеги, има кворум, откривам днешното заседание на Комисията по труда, социалната и демографската политика.
Откривам заседанието със следния дневен ред:
1. Изслушване на кандидата за председател на Икономическия и социален съвет.
2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за личната помощ, № 002-01-66, внесен от Министерски съвет на 10 ноември 2020 г.
3. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за хората с увреждания, № 002-01-67, внесен от Министерски съвет на 10 ноември 2020 г.
Който е съгласен да бъде подкрепен така предложения дневен ред, моля да гласува.
Гласували за – 16, против и въздържали се няма.
Гости на днешното заседание са: от Министерството на труда и социалната политика – заместник-министър Адриана Стоименова;
Любомира Аршинкова – държавен експерт в отдел „Интеграция на хората с увреждания“, дирекция „Политика за хората с увреждания, равни възможности, социални помощи“;
Елица Таратупска – технически сътрудник на зам.-министър Зорница Русинова.
Колеги, в тази зала сме, защото първата точка трябва да бъде излъчвана директно от парламентарния канал;
Преминаваме към първа точка:
ИЗСЛУШВАНЕ НА КАНДИДАТА ЗА ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ИКОНОМИЧЕСКИЯ И СОЦИАЛЕН СЪВЕТ.
Колеги, преди да преминем към тази точка, ще Ви запозная наново с Раздел IV от Процедурните правила, които приехме в Комисията, в пленарна зала.
Изслушване на кандидата за председател на Икономическия и социален съвет
1. Преди да изслуша предложения кандидат Комисията по труда социалната и демографската политика проверява представените документи и дали той отговаря на изискванията за заемане на длъжността. Комисията може да изисква допълнителна информация както от кандидата, така и от съответния компетентен орган.
Тази проверка е направена. Кандидатът отговаря на необходимите изисквания.
2. Изслушване на допуснатия кандидат се провежда в открито заседание на Комисията по труда, социалната и демографската политика, което се излъчва в реално време, в интернет чрез интернет страницата на Народното събрание.
3. Кандидатът се представя от представител на вносителя – до две минути. Представянето включва и данни за специфичната подготовка, мотивацията, публичната репутация и обществената подкрепа за кандидата.
4. Кандидатът представя концепция за дейността на икономическия социален съвет – до 10 минути.
5. Комисията по труда, социалната и демографската политика провежда разискване по предложената кандидатура. Народните представители поставят поотделно своите въпроси към кандидата – до две минути на народен представител. След изчерпване на зададените въпроси от всички народни представители, кандидатът отговаря – до 10 минути.
6. Председателят на Комисията по труда, социалната и демографската политика задава в резюме въпросите на лицата по чл. 93, ал. 3 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, на които не е получен отговор.
7. От изслушването се изготвя пълен стенографски протокол, който се публикува на специализирания тематичен сайт на интернет страницата на Народното събрание.
8. Комисията изготвя, по смисъла на чл. 93, ал. 5 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, Доклад от изслушването на кандидата и го внася в Народното събрание. Към Доклада се прилага и Проект на решение за избор на кандидат за председател на Икономическия и социален съвет.
9. Отказът на кандидата от участието в изслушването прекратява процедурата започната с настоящето решение.
Преминаваме към точка трета: Кандидатът се представя от представител на вносителя.
Госпожо Стоименова, имате думата да представите в рамките на две минути, кандидатурата.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АДРИАНА СТОИМЕНОВА: Господин Председател, благодаря.
Уважаеми дами и господа народни представители, съгласно чл. 7, ал. 2 от Закона за икономическия и социален съвет, Народното събрание избира председател за Съвета. Според предвиденото в чл. 8, ал. 1 мандатът на Съвета за председател и членовете е четиригодишен като същия е изтекъл още 2016 г.
С Решение № 728 от 15 октомври по предложение на Министерския съвет предлагаме за председател на Икономическия и социален съвет – госпожа Зорница Русинова. Предложената кандидатура е съгласувана и подкрепена от всички групи представени в Съвета, в това число национално представените синдикални и работодателски организации, както и организациите в група трета на неправителствения сектор.
Госпожа Русинова успешно е изпълнявала функциите на министър на труда и социалната политика в периода май 2016 г. до месец януари 2017 г. През този период тя сложи край на дългите уикенди от четири дни и на отработването в събота. Насърчи работещите майки на деца до една година да се върнат по-рано на работа, като получават 50 на 100 от полагащото им се обезщетение плюс заплатата. Това всъщност носи по-висока пенсия. Вдигна помощите на деца с над 90% увреждания до 930 лв.
През 2017 г. минималната работна заплата стана 460 лв. Пенсиите пък бяха вдигнати с 2,4%. Като заместник-министър на труда и социалната политика в рамките на три правителства от 2010 г. насам е отговаряла за политиките на пазара на труда, социалното включване, европейските въпроси и международното сътрудничество, както и за управлението на европейските фондове.
Гарантирала е дейността на Агенцията по заетостта, Държавна агенция „Закрила на детето“, Агенцията за социално подпомагане и Агенцията за контрол и качество на социалните услуги. Ръководила е и е управлявала е орган на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“. Тя допринесе за утвърждаването на Европейския социален фонд като ключов инструмент в реализирането на активните мерки на пазара на труда и политиките на социално включване и равни възможности чрез успешно управление като ръководител на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ в два последователни периода считано от 2007 г. досега.
Под нейно ръководство се създадоха успешни модели за управление на Оперативната програма, припозната и сред останалите страни – членки на Европейския съюз. Като ефективно реализиращи реформи и иновации в двете сфери на въздействие. Развитие на реформите в социалните услуги и активно включване на пазара на труда.
Тя осъществи и координацията по въпросите на Европейския съюз. Включително подготовката и провеждането на първото Българско председателство на Съвета на Европейския съюз през 2018 г. По време на председателството под нейно ръководство екипът на Министерството на труда и социалната политика успя да постигне значителен напредък по всички законодателни и незаконодателни инициативи в социалната сфера.
Предложена от Европейската комисия като преизпълни първоначално заложените цели. По-конкретно. По време на Председателството бяха успешно приключени преговорите между парламента и Съвета, по едно силно политическо, чувствително досие, а именно това досие беше ръководено от заместник-министър Русинова, и води преговор от името на Съвета. Постигнати три общи подхода в Съвета по отворени законодателни досиета, по едно от които, преговорите между Европейския парламент и Съвета продължават и в момента. Прие един Доклад за напредъка на Съвета по ново законодателно предложение. Приети три заключения на Съвета, одобрени насоките по заетостта и Доклада за еднаквостта на пенсиите от 2018 г.
Госпожа Русинова притежава богат опит за национално и международно ниво при провеждане на преговори като успешно прилага механизмите на социален диалог и социално партньорство при провеждане на различните политики в социалната сфера. Разполага с голям опит в социалния диалог. Особено в тристранния диалог със социалните партньори по много въпроси от национално естество и европейски измерения.
Също така притежава опит и в структурирания диалог с други организации на гражданското общество по важни въпроси от икономическото и социалното развитие на страната. Тя е магистър по международни икономически отношения. Притежава магистърска степен по българска и английска филология. Има дългогодишен опит в управлението на програми и проекти придобит в Програмата на ООН за развитие.
Американска агенция за международно развитие и Българо-швейцарската програма за сътрудническо и други, който опит ще е полезен, в качеството ѝ на председател на Икономическия и социален съвет.
За мен е чест и привилегия да Ви представя кандидатурата на госпожа Зорница Русинова. Страхотен кандидат и председател ще бъде.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо Стоименова.
Колеги преминаваме към следващата точка от Процедурните правила свързани с изслушване на кандидата за председател на Икономическия и социален съвет.
Госпожо Русинова, имате думата в рамките на 10 минути да представите концепция за дейността на Икономическия и социален съвет.
ЗОРНИЦА РУСИНОВА: Благодаря.
Уважаеми господин Председател, дами и господа народни представители! Първо, ми позволете като всички нас, пристрастни към осигурителната система да Ви поздравя с днешния празник „Свети Мина“. Празник, който е символичен и за нашата комисия. Символичен в ден като днешния, когато всички ние първо, трябва да си пожелаем да сме здрави. Второ, да си пожелаем да сме силни и обединени.
Ще се опитам съвсем накратко да маркирам за мен, какво е важно в рамките на следващ мандат като председател на Икономическия и социален съвет. В опита, който съм имала с годините в работата си с Икономическия и социален съвет, както и с представителите на Европейския икономически и социален съвет. Считам, че в момента страната ни наистина се нуждае от силен Икономически и социален съвет.
Това е истинският граждански диалог, който може да направи моста между парламента, между изпълнителната власт, между всички органи на властта и хората, така че в тежките времена когато първо страната ни трябва справи с пандемията и второ, с тежката социално-икономическа криза. Този орган може да има съвсем нов начин на взаимодействие на гражданите. Да обедини и да създаде така нужното ни съгласие, което имаме необходимо да направим, в обществото.
Какво според мен е важно оттук нататък като следващи стъпки, в които трябва да се развие Икономическия и социален съвет, защото с годините и опита, който е натрупан, считам че има много повече потенциал. Първо по този начин гражданите представени през отделните три групи на работодателите, на синдикатите, на гражданските организации активно да вземат решение, активно да участват във всички социално-икономически теми на обществото ни. Особено в момент, в който всички ние сме изправени пред трудностите и пред това обществото ни да бъде консенсусно, и диалогично.
Важно е да споменем, че в трите групи не само привеждането на очакванията на гражданите към изпълнителната, законодателната и президентската власт може да бъде факт, но в тези три групи има и много експертиза, която в много моменти е изключително важна във всяка една от темите на икономическия и социалния ни живот.
Какво считам, че е изключително важно оттук нататък като европейски приоритети? Знаете, че много рядко имаме силна инициатива от страна на Икономическия и социалния съвет да може да дава становища по европейски актове.
Това, което ни предстои през следващата година като програма, анонсирана от страна на Европейската комисия, има пряко влияние върху България като страна членка. Затова считам, че Икономическият и социален съвет трябва да има много по-активно участие и принос в националните позиции, когато те се формират и когато те се защитават. Освен дебата, който се води на институционално ниво между отделните правителства в Съвета, Европейския парламент, форматите, които има в Европейския икономически и социален съвет, групите на гражданското общество, на работодателите и синдикатите, също могат да бъдат силна трибуна за отстояване на националните ни позиции и много по силен глас, защото това е гражданският парламент и на европейско ниво.
Досиетата, които в следващата една година, имат силно отражение върху националните ни позиции и това, което ще се случи в България, са свързани с инициативите на досиетата за дигитализация, законодателните инициативи свързани с финансовите инструменти, устойчивото корпоративно развитие, европейският стълб за социалните права – предстои да бъде приет план, условията на труд, социалната икономика, зелената сделка. Голяма част от инициативите свързани в социалната сфера, като новата инициатива свързана със Стратегията за правата на детето и европейската стратегия за хората с увреждания. И считам, че експертизата, която е натрупана в трите групи, би могла да има принос и към съответните национални позиции.
Какво друго считам, че е изключително важно като акцент на работата на Икономическия и социален съвет? Формиране на мнения и становища свързани с отделните елементи на плана на България за възстановяване през следващите, бих казала една и няколко години, защото тепърва страната ни, надявам се, успешно да се справи с пандемията и с чисто здравословния проблем. Но от тук нататък, в зависимост от това какви са социалните и икономическите мерки, ние ще имаме дълъг и по-кратък път на възстановяване. Никой в момента не може да каже какви ще са чисто икономическите и социалните щети и считам, че до голяма степен Икономическият и социален съвет може да бъде, от една страна, напипващият пулс на обществото ни спрямо мерките, които могат да бъдат направени. По този начин да има засилено гражданско участие, но и да бъдат и добрият начин, така че и правителството, и парламентът да може да преведе към гражданите мерките, които се предприемат.
Тук е мястото може би да спомена, че е необходимо при състава на новия Икономически и социален съвет, който ще бъде направен, да се вземе предвид и една от важните теми, че доколкото има структуриран социален диалог между работодатели и синдикати, и ясни правила в Кодекса на труда за представителност на национално представителните организации на служителите, на работодателите, по отношение на гражданското участие в Икономическия и социален съвет, моята амбиция като председател би била също да се поставят ясни и прозрачни правила за участие, така че да има прозрачно участие на видими групи от всички граждански организации в сферите на икономическия живот, не само по отношение на социално включване, но и зелени организации, организации, които се занимават с всяка една от икономическите сфери.
Друга изключително важна роля на Икономическия и социален съвет би било приносът на гражданското общество с трите групи в прилагането на европейския стълб за социалните права. На първо място, Икономическият и социален съвет би бил органът, който може да направи една безпристрастна оценка на прилагането на стълба. Може да се засили ролята му в участието в Европейския семестър, защото голяма част от мерките, които се планират от правителствата, имат отношение към всеки един човек в България, както и да служи като много по-ясен ретранслатор на посланията на европейския стълб за социалните права към обществото ни и много по-добре да бъдат комуникирани отделните принципи в рамките на това, което предстои да бъде направено.
Вярвам, че сътрудничеството между всички национални институции също може да бъде засилено, защото през прегледа, който можем да направим в по-голямата част от случаите, откакто съществува Икономическия и социален съвет, становищата, които са издавани са основно по тяхна инициатива. Считам, че със законодателна инициатива бихме могли много по-добре да използваме потенциала на Икономическия и социален съвет и важни теми, които касаят и всички парламентарно представени сили в националния парламент, изпълнителната власт могат да бъдат подставени със становища на Икономическия и социален съвет. Например теми, които често възбуждат различни интереси, биха могли наистина със законодателна инициатива да бъдат обвързани и се надявам, ако бъда подкрепена за председател на Икономическия и социален съвет да имам много по-активна работа с всички парламентарно представени сили в Народното събрание, както и специално с тази комисия, защото вярвам, че това е една от основните комисии, която има отношение с Икономическия и социален съвет, защото това е реалният тристранен диалог.
Вярвам също, че можем всички ние малко по-добре да комуникираме всичко, което се случва в Икономическия и социален съвет, както и да се засили отношението на Икономическия и социален съвет с останалите икономически и социални съвети на международно ниво, връзката с Европейския икономически и социален съвет, да се постави под нов начин информираността на гражданите какво прави този съвет, да има много по-силна информационно кампания, както и разбира се, трибуната на тези три представителни организации – работници, служители, гражданско общество, могат да бъдат наистина ясният начин, по който и парламента, и изпълнителната власт могат да приведат всичко, което се случва в обществото ни, до гражданите.
Считам, че с опита, който съм натрупала не само с годините си работа, в Министерството на труда и социалната политика, политическия опит, който имам, международния опит, който имам, съм доказала, че мога да сближавам позиции, че мога да гарантирам еднаква отдалеченост от всички интереси и да се опитам да бъда безпристрастна, така че да бъдем наистина обективен и действащ Икономически и социален съвет. И вярвам, че ако бъда подкрепена за нов мандат за председател на Икономическия и социален съвет, той ще бъде една реална трибуна и реален мост между гражданите и законодателната и изпълнителната власт. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо Русинова.
Колеги, преминаваме към следващата точка от процедурните правила – в рамките на две минути всеки народен представител може да постави въпроси към кандидата и след изчерпване на всички въпроси кандидатът има право на отговор в рамките до 10 минути.
Заповядайте, имате думата за въпроси, мнения, предложения.
Председателят на Икономическия и социален съвет веднъж годишно отчита дейността си в Комисията по труда, социалната и демографската политика. Вие вероятно си спомняте, че досегашният председател е изпълнявал това задължение.
Аз искам да задам един въпрос и той е свързан с инициативата на Европейската комисия. Буквално в утрешния ден в комисиите на Европейския парламент ще се разглежда проектодиректива за минималната работна заплата. Това е една изключително интересна тема. Вие знаете, че в една част от страните, към които принадлежи и България, се определя на законодателно ниво размерът на минималната работна заплата. В други страни – на принципа на колективното трудово договаряне, по отделни браншове и професии се определя минималната работна заплата.
Въпросът ми е свързан с това възнамерявате ли, ако бъдете избрана за председател на Икономическия и социален съвет, да поставите тази тема пред Гражданския парламент, за да може да изготвите едно становище, което да подпомогне институциите, в случая Министерския съвет, работодателски и синдикални организации, за вземане на едно решение, ако се приеме тази директива, в рамките на две години страните-членки трябва да ратифицират в законодателството си?
Аз искам да се извиня на всички колеги от Комисията за един досаден пропуск. От няколко заседания имаме нов член на Комисията – госпожа народният представител Полина Шишкова. Искам да я поздравя и съжалявам, че пропуснах досега да я представя.
Имате думата, колеги. Не виждам.
Госпожо Русинова, ще отговорите ли на въпроса?
ЗОРНИЦА РУСИНОВА: Благодаря, доктор Адемов.
Не само по отношение на Директивата за минимална работна заплата, а както споменах и в началото на експозето си, тя е актуална. Считам, че ролята на Икономическия и социален съвет при формиране на националните позиции е ключова за следващата година, защото минималната работна заплата, предстои Директива по отношение правата на децата, предстои приемане на Националния план, както и Европейския план, и много зависи каква ще бъде националната позиция по прилагането на стълба, множество инициативи, свързани с дигитализация, зелена сделка и така нататък.
Към момента трите групи, които са представени в Икономическия и социален съвет, много трудно могат да изразят категорично становищата си, когато се формира националната позиция, и това мога да го кажа от собствен опит, тъй като самите национални позиции се изготвят от изпълнителната власт. Да, в рамките на работните групи има участие на социалните партньори и гражданските организации, но те са част от работните групи. Затова считам, че нова роля на Икономическия и социален съвет би било принос към националните позиции, не само защото с опита и експертизата, която имат трите групи, могат да подобрят самата национална позиция и тя да добие гражданственост и да има отклик на всички заинтересовани страни, а и с членството на членовете на Икономическия и социален съвет в Европейския икономическия и социален съвет, в комитета по регионите, много по-силно бихме защитавали съответно националните си позиции. Примери много могат да се дадат, не само с Директивата за минималната работна заплата. Примерно, ако имаше такава възможност, съответно Народното събрание да възложи становище например по една от важните ключови европейски инициативи, толкова спорна и толкова ощетяваща националния ни интерес, и това е пакетът „Мобилност“, бихме могли много по-силно да защитаваме националните си позиции.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо Русинова.
Колеги, преминаваме към следващата точка от процедурните правила – трябва да гласуваме Проекта за решение за избор на кандидат за председател на Икономическия и социален съвет.
Който е съгласен да бъде подкрепен този проект, моля да гласува.
За – 10, против няма, въздържали се 6.
Приема се предложението.
Благодаря Ви за участието в днешното изслушване. Пожелавам Ви успех.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Хасан Адемов
Стенограф:
Елеонора Драганова