Kомисия по икономическата политика
25/03/2002 второ гласуване
ДОКЛАД
по законопроект № 102-01-37/14.12.2001 г.
за сделките с компенсаторни инструменти,
внесен от Министерския съвет
за второ четене
ДОКЛАД
по законопроект № 102-01-37/14.12.2001 г.
за сделките с компенсаторни инструменти,
внесен от Министерския съвет
за второ четене
На заседанията, проведени на 20 и 21 март 2002 г., с участието на представители на вносителя, Комисията по икономическата политика обсъди законопроекта за сделките с компенсаторни инструменти, постъпилите писмени предложения на народни представители, както и предложенията, направени по време на дискусията.
Комисията по икономическата политика предлага на Народното събрание да обсъди следния
ЗАКОН
ЗА СДЕЛКИТЕ С КОМПЕНСАТОРНИ ИНСТРУМЕНТИ
Комисията по икономическата политика подкрепя предложението на вносителя за наименование на закона
Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Комисията по икономическата политика подкрепя текста на вносителя
Чл. 1. Този закон урежда реда за издаване, сделките и плащанията с компенсаторни инструменти.
Комисията по икономическата политика подкрепя текста на вносителя
Чл. 2. Компенсаторни инструменти са компенсаторните записи и жилищните компенсаторни записи по Закона за обезщетяване на собственици на одържавени имоти, както и поименните компенсационни бонове по Закона за собствеността и ползуването на земеделските земи и по Закона за възстановяване на собствеността върху горите и земите от горския фонд.
Комисията по икономическата политика
подкрепя текста на вносителя
Чл. 3. Компенсаторните инструменти са безналични и поименни. Издаването, сделките и плащанията с тях се извършват чрез регистрацията им в Централния депозитар.
Предложение на Комисията по икономическата политика:
Чл. 3. Компенсаторните инструменти са безналични и поименни. Издаването, сделките и плащанията с тях се регистрират в Централния депозитар.
Чл. 4. (1) Централният депозитар:
1. открива и води сметките за компенсаторните инструменти;
2. регистрира сделките и плащанията с компенсаторните инструменти;
3. води парични сметки и извършва необходимите действия по плащания във връзка със сделките по този закон;
4. издава документи, удостоверяващи обстоятелствата по т. 1-3;
5. извършва други услуги, свързани с дейността по т. 1-4, определени в наредбата по ал. 2.
(2) Дейността на Централния депозитар по ал. 1 се осъществява при условия и по ред, определени с наредба на Министерския съвет.
(3) Редът за поправяне на грешни вписвания, извършени от Централния депозитар, се урежда в наредбата по ал. 2.
(4) Редът, предвиден в ал. 3, не прегражда пътя за защита по общия
ред.
Предложение на Комисията по икономическата политика:
Чл. 4. (1) Централният депозитар:
1. открива и води сметките за компенсаторните инструменти;
2. регистрира сделките и плащанията с компенсаторните инструменти;
3. води парични сметки и извършва необходимите действия по плащания във връзка със сделките по този закон;
4. издава документи, удостоверяващи обстоятелствата по т. 1-3;
5. извършва други услуги, свързани с дейността по т. 1-4, определени в наредбата по ал. 2.
(2) Дейността на Централния депозитар по ал. 1 се осъществява по ред, определен с наредба на Министерския съвет.
(3) Редът за поправяне на грешни вписвания, извършени от Централния депозитар, се урежда в наредбата по ал. 2.
(4) Редът, предвиден в ал. 3, не прегражда пътя за защита по общия ред.
Глава втора
ИЗДАВАНЕ НА КОМПЕНСАТОРНИ ИНСТРУМЕНТИ
Комисията по икономическата политика
подкрепя текста на вносителя
Чл. 5. (1) Органът, определил размера на обезщетението с компенсаторни инструменти, а когато размерът е определен с влязло в сила съдебно решение - органът, на който то е изпратено за изпълнение, уведомява, като в 7-дневен срок предоставя необходимата информация на Централния регистър на компенсаторните инструменти към Агенцията за приватизацР1я за компенсаторните инструменти, които следва да се издадат. Седемдневният срок започва да тече от влизането в сила на актовете, с които е определен размерът на обезщетението, а когато той е установен с влезли в сила съдебни решения - от получаването им за изпълнение.
(2) Информацията по ал. 1 се предоставя във формата на електронен документ по реда на наредбата по чл. 4, ал. 2. Документите, въз основа на които е признато правото на обезщетяване и е определен размерът му, както и заповедите, решенията и съдебните решения за признаването и определянето на неговия размер продължават да се съхраняват от съответните органи.
(3) Информацията по ал. 1 от Централния регистър на компенсаторните инструменти се предоставя на Централния депозитар във формата на електронен документ по реда на наредбата по чл. 4, ал. 2.
(4) Информацията от електронния документ се разпечатва в присъствието на тричленна комисия, състояща се от по един упълномощен представител на Държавната комисия по ценните книжа. Агенцията за приватизация и Централния депозитар.
(5) Комисията по ал. 4 удостоверява точността на разпечатването на информацията от електронния документ, като съставя протокол за това. Всяка страница от разпечатаната информация се заверява с подписите на членовете на комисията.
(6) Предоставянето на информацията по ал. 3-5 се извършва в последния работен ден от седмицата за съобщените по ал. 1 през предходния период компенсаторни инструменти.
(7) Централният депозитар не носи отговорност за верността на информацията, получена по реда на ал. 3.
Предложение Комисията по икономическата политика:
Чл. 5. (1) Органите по чл.6, ал.1 от Закона за обезщетяване на собственици на одържавени имоти, по чл.36, ал.1 от Закона за собствеността и ползуването на земеделски земи и по чл.9, ал.2 от Закона за възстановяване на собствеността върху горите и земите от горския фонд, изпращат в Централния регистър на компенсаторните инструменти в 7-диевен срок информация за издадените компенсаторни инструменти, съгласно наредбата по ал.4. Срокът започва да тече от влизането в сила на актовете, с които е определен размерът на обезщетението, а когато той е установен с влезли в сила съдебни решения - от получаването им за изпълнение.
(2) Документите, въз основа на които е признато правото на обезщетяване и е определен размерът му, както и заповедите, решенията и съдебните решения за признаването и определянето на размера на обезщетението се съхраняват от съответните органи, а заверени копия от тях се изпращат в Централния регистър на компенсаторните инструменти.
(3) Информацията по ал. 1 от Централния регистър на компенсаторните инструменти се предоставя на Централния депозитар във форма и по ред, определени с наредбата по чл. 4, ал. 2.
(4) Условията и редът за работа на Централния регистър на компенсаторните инструменти се уреждат с наредба на Министерския съвет.
Чл. 6. (1) Централният депозитар регистрира компенсаторните инструменти по сметки на техните притежатели въз основа на информацията по чл. 5 в срок 3 работни дни от получаването на тази информация.
(2) Компенсаторните инструменти се считат за издадени от датата на регистрацията им в Централния депозитар.
Предложение на Комисията по икономическата политика:
Чл. 6. (1) Централният депозитар регистрира компенсаторните инструменти по сметки на техните притежатели въз основа на информацията по чл. 5 в 3-дневен срок от получаването й.
(2) Компенсаторните инструменти се считат за издадени с регистрирането им в Централния депозитар.
Чл. 7. (1) Централният депозитар издава служебно на притежателите на компенсаторни инструменти удостоверителен документ за притежаваните от тях компенсаторни инструменти.
(2) На следващия ден след издаването Централният депозитар изпраща издадените удостоверителни документи чрез Централния регистър на компенсаторните инструменти на органа, извършил уведомяването по чл. 5, ал. 1. Притежателите на компенсаторни инструменти могат да получат своите удостоверителни документи от този орган.
(3) Централният депозитар може да възложи с договор и на банка предоставянето на удостоверителните документи на техните притежатели.
Предложение на народните представители
Валери Димитров и Ралица Агайн:
В чл. 7 ал. 1 и ал. 2 се изменят така:
“(1) Централният депозитар издава на органа по чл. 5, ал. 1 удостоверителен документ за извършената регистрация на компенсаторни инструменти по сметките на техните притежатели.
(2) На следващия ден след деня на издаването Централният депозитар изпраща издадените удостоверителни документи до органа по чл. 5, ал. 1 чрез Централния регистър на компенсаторните инструменти. ”
Комисията по икономическата политика
приема предложението
Предложение на народния представител Атанас Папаризов:
В чл. 7, ал. 2 да отпадне.
Досегашната ал. 3 да стане ал. 2.
Предложението се оттегля от народния представител
Предложение на Комисията по икономическата политика:
Чл.7. (1) Централният депозитар издава на органа по чл. 5, ал. 1 удостоверителен документ за извършената регистрация на компенсаторни инструменти по сметките на техните притежатели.
(2) На следващия ден след деня на издаването Централният депозитар изпраща издадените удостоверителни документи до органа по чл. 5, ал. 1 чрез Централния регистър на компенсаторните инструменти.
(3) Централният депозитар може да възложи с договор и на банка предоставянето на удостоверителните документи на техните притежатели.
Глава трета
СДЕЛКИ И ПЛАЩАНИЯ С
КОМПЕНСАТОРНИ ИНСТРУМЕНТИ
Комисията по икономическата политика
подкрепя текста на вносителя
Чл. 8. (1) Продажба на компенсаторни инструменти се извършва само на фондовата борса при условията и по реда на Закона за публично предлагане на ценни книжа и Борсовия правилник.
(2) За осъществяване на продажбата на компенсаторни инструменти Борсовият правилник трябва да съдържа най-малко:
1. вида на борсовия пазар, на който ще се извършват тези сделки;
2. условията и реда за въвеждане на оферти и за сключване на сделки;
3. реда за разпространяване на информация относно сключените сделки.
Предложение на Комисията по икономическата политика:
Чл. 8. (1) Продажба на компенсаторни инструменти се извършва само на регулиран пазар на ценни книжа, при условията и по реда на Закона за публично предлагане на ценни книжа.
(2) За осъществяване на продажбата на компенсаторни инструменти, правилникът на регулирания пазар трябва да съдържа най-малко:
1. вида на регулирания пазар, на който ще се извършват тези сделки;
2. условията и реда за въвеждане на оферти и за сключване на сделки;
3. реда за разпространяване на информация относно сключените сделки.
Чл. 9. (1) Централният депозитар регистрира сделката по чл. 8 след получаване на отчета на фондовата борса за съответния ден и я приключва в срок, установен с наредбата по чл. 4, ал. 2.
(2) Сделките с компенсаторни инструменти чрез Централния депозитар се извършват, като плащането става едновременно с тяхното прехвърляне.
Предложение на Комисията по икономическата политика:
Чл. 9. (1) Централният депозитар регистрира сделката по чл. 8 след получаване на отчета от регулирания пазар за съответния ден и я приключва в срок, установен с наредбата по чл. 4, ал. 2.
(2) Прехвърлянето на компенсаторни инструменти се извършва от Централния депозитар, като плащането става едновременно с прехвърлянето.
Чл. 10. Придобиването на компенсаторни инструменти на фондова борса е действително, независимо дали прехвърлителят е техен притежател.
Предложение на Комисията по икономическата политика:
Чл. 10. Придобиването на компенсаторни инструменти на регулирания пазар от добросъвестно лице е действително, независимо дали прехвърлителят е техен притежател.
Чл. 11. (1) Всички останали сделки освен тези по чл. 8 се регистрират в Централния депозитар чрез банка или инвестиционен посредник - член на депозитаря.
(2) Регистрацията по ал. 1 се извършва въз основа на представения от страните на банката или на инвестиционния посредник договор с нотариално заверени подписи.
Предложение на народния представител Атанас Папартов:
В чл. II се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 1 се изменя така:
“(1) Освен сделките по чл. 8 всички останали сделки, както и прехвърлянето в резултат от дарение или наследяване, се регистрира в Централния депозитар чрез банка или инвестиционен посредник — регистрационен агент. ”
2. В ал. 2 след думата “Регистрацията ” се добавя “ ”на сделките ”, а думата “представения ” се заменя с “представен ”.
Комисията по икономическата политика
приема предложението по т.2,
а предложението по т.1 се оттегля от народния представител
Предложение на Комисията по икономическата политика:
Чл. 11. (1) Придобиването на компенсаторни инструменти, извън случаите по чл. 8, се регистрира в Централния депозитар чрез банка или инвестиционен посредник - член на депозитаря.
(2) Регистрацията на сделките по ал. 1 се извършва въз основа на представен от страните на банката или на инвестиционния посредник договор с нотариално заверени подписи.
Чл. 12. В случаите по чл. 9 и 11 Централният депозитар издава по искане на приобретателя на компенсаторните инструменти удостоверителен документ за придобитите от него компенсаторни инструменти. Той се предоставя чрез лицето, посредством което е извършена продажбата по чл. 8 или е регистрирана сделката по чл. 11, в 14-дневен срок от постъпване на искането.
Предложение на народния представител Атанас Папаризов:
В чл. 12, изречение второ, думите “е регистрирана сделката по ЧЛ.11 ” се заменят с “регистрацията по чл. 11, ал. 1 ”.
Комисията по икономическата политика
приема предложението
Предложение на Комисията по икономическата политика:
Чл. 12. В случаите по чл. 9 и 11 Централният депозитар издава по искане на приобретателя на компенсаторните инструменти удостоверителен документ за придобитите от него компенсаторни инструменти. Удостоверителният документ се предоставя чрез лицето, посредством което е извършена продажбата по чл. 8 или регистрацията по чл. 11, ал.1, в 14-дневен срок от постъпване на искането.
Чл. 13. (1) Когато компенсаторните инструменти са използвани за плащане в допустимите от закона случаи, Централният депозитар ги обезсилва по сметката на техния притежател въз основа на нареждане на притежателя им, придружено с уведомление от органа, който е приел плащането с тях.
(2) Нареждането и уведомлението се изготвят по образец, утвърден от Централния депозитар.
(3) Централният депозитар извършва обезсилването в срок 3 работни дни след получаване на документите по ал. 1 и уведомява органа, приел плащането.
(4) Когато компенсаторните инструменти са използвани за плащане при продажба на акции на фондова борса, едновременно с регистрирането на сделката с акциите и по същия ред Централният депозитар обезсилва компенсаторните инструменти по сметката на притежателя им.
Предложение на Комисията по икономическата политика:
Чл. 13. (1) Когато компенсаторните инструменти са използвани за плащане в допустимите от закона случаи, те се погасяват, а Централният депозитар ги заличава по сметката на техния притежател въз основа на негово нареждане, придружено с уведомление от органа, който е приел плащането с тях.
(2) Нареждането и уведомлението се изготвят по образец, утвърден от Централния депозитар.
(3) Централният депозитар извършва заличаването и уведомява органа, приел плащането и Централния регистър на компенсаторните инструменти в 3-дневен срок след получаване на документите по ал. 1.
(4) Когато компенсаторните инструменти са използвани за плащане при продажба на акции на регулиран пазар, едновременно с регистрирането на сделката с акциите. Централният депозитар заличава компенсаторните инструменти по сметката на притежателя им по реда на ал.1-3.
Чл. 14. (1) Компенсаторните инструменти по искане на
притежателя им могат да бъдат превърнати в инвестиционни бонове. В този случай въз основа на нареждане на притежателя Централният депозитар в 3-дневен срок уведомява Агенцията за приватизация за притежаваните компенсаторни инструменти и ги обезсилва по сметката на притежателя им.
(2) Въз основа на уведомлението по ал. 1 Агенцията за приватизация открива на лицето или заверява негова лична бонова сметка.
(3) Нареждането и уведомлението се изготвят по образец, утвърден от Централния депозитар.
Предложение на Комисията по икономическата политика
Член 14 да отпадне.
Предложение на народния представител Димитър Стефанов:
Създават се нови чл. 15 и чл. 16:
“Чл. 15. При придобиване на акции или дялове от дружества по реда на чл. 11 от Закона за приватизация и следприватизационен контрол разликата между цената на придобитите акции или дялове и цената на придобиване на компенсаторните инструменти, използвани за съответното плащане, се признава като приход и доход.
Чл. 16. Първоначални притежатели на компенсаторни инструменти могат да учредяват търговски дружества по реда на Търговския закон, в които акционери или съдружници са само такива лица, като капиталът на дружествата може да бъде образуван чрез внасяне на притежавани от акционерите или съдружниците компенсаторни инструменти, чиято стойност се определя по реда на чл. 72 и чл. 73 от Търговския закон. ”
Следващите членове се преномерират.
Предложението се оттегля от народния представител
Глава четвърта
АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Комисията по икономическата политика
подкрепя текста на вносителя
Чл. 15. (1) Длъжностно лице, което не изпълни задълженията си по чл. 5, 6, 7, 9 и 12 и по § 1 от Преходните и заключителните разпоредби, се наказва с глоба от 2000 до 10 000 лв., ако деянието не съставлява престъпление.
(2) Актовете за констатираните нарушения по ал. 1 се съставят от упълномощени от министъра на финансите длъжностни лица, а наказателните постановления се издават от министъра на финансите или от упълномощен от него заместник-министър.
(3) Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания.
Предложение на Комисията по икономическата политика:
за ЧЛ.15. който става чл.14:
Чл. 14. (1) Длъжностно лице, което не изпълни задълженията си по чл. 5, 6, 7, 9 и 12 и по § 1 от преходните и заключителните разпоредби, се наказва с глоба от 2000 до 10 000 лв., ако деянието не съставлява престъпление.
(2) Актовете за констатираните нарушения по ал. 1 се съставят от определени от министъра на финансите длъжностни лица, а наказателните постановления се издават от министъра на финансите или от оправомощен от него заместник-министър.
(3) Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Комисията по икономическата политика
подкрепя текста на вносителя
§ 1. (1) С влизането в сила на закона се преустановяват издаването, сделките и плащанията по досегашния ред с компенсаторни инструменти и временните удостоверения за тяхното притежаване.
(2) Органите, които до влизането в сила на закона издават компенсаторни инструменти, въвеждат във формата на електронен документ информацията за издадените от тях до влизането в сила на закона компенсаторни инструменти, както и за компенсаторните инструменти, които още не са издадени, но трябва да бъдат издадени въз основа на влезли в сила съдебни решения и актове на същия орган за определяне размера на обезщетението.
(3) В 20-дневен срок след влизането в сила на закона органите по ал. 2 предоставят информацията от своите регистри за издадените от тях компенсаторни инструменти на Централния регистър на компенсаторните инструменти. В същия срок тези органи уведомяват Централния регистър на компенсаторните инструменти и за влезлите в сила актове за обезщетяване с компенсаторни записи, жилищни компенсаторни записи и поименни компенсационни бонове, въз основа на които все още не са издадени компенсаторни инструменти.
(4) Централният регистър на компенсаторни инструменти предоставя информацията по ал. 2 на Централния депозитар по реда на чл. 5 в 10-дневен срок след получаването им.
(5) Централният депозитар регистрира компенсаторните инструменти по сметки на техните притежатели въз основа на информацията по ал. 4 в 10-дневен срок от получаването на тази информация.
(6) Компенсаторните инструменти се считат за издадени като безналични от датата на регистрирането им в Централния депозитар.
(7) За издаването и предоставянето на удостоверителните документи, издадени за компенсаторните инструменти по ал. 6, се прилага чл. 7, като удостоверителните документи се получават безплатно от органа по чл. 5, ал. 1 в 20-дневен срок след издаването на компенсаторните инструменти.
(8) В случаите на извършени погрешни вписвания се прилагат чл. 4, ал. 3 и 4. Когато спорът се решава по съдебен ред, до доказване на противното се предполага, че информацията в издадения удостоверителен документ е вярна.
Предложение на народните представители
Валери Димитров и Ралица Агайн:
В § 1 на Преходните и заключителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 3 думата “20-дневен ” се заменя с “едномесечен
2. Създава се ал. 9:
“(9) Органите по чл. 5, ал. 1 в 3-месечен срок от влизане на закона в сила предават на Централния регистър на компенсаторните инструменти към Агенцията за приватизация водените от тях до датата на влизане на този закон в сила регистри за компенсаторни инструменти и временни удостоверения. ”
Комисията по икономическата политика приема предложениетопо т.2, а предложението по т.1 се оттегля от народните представители
Предложение на народния представител Атанас Папаризов:
В § 1, ал. 7 думите “от органа по чл. 5, ал. 1 в 20-дневен срок след издаването на компенсаторните инструменти ” се заличават.
Комисията по икономическата политика приема предложението
Предложение на народния представител Светослав Лучников:
В§1 се правят следните допълнения:
1. В ал. 2 след думите “съдебни решения“ се добавя “, временни удостоверения по отменения чл. 6, ал. 8 на ЗОСОИ”.
2. В ал. 5:
а) след думите “компенсаторните инструменти“ се добавя “, включително тези, които не са още издадени, но трябва да бъдат издадени съгласно ал. 2 “;
б) създава се изречение второ:
“Регистрираните компенсаторни инструменти могат да се използват само след като притежателят им предаде на Централния депозитар документите, въз основа на които те са издадени. “
3. Създава се нова ал. 6:
“(6) Лицата, придобили компенсаторни инструменти и временни удостоверения до влизането на този закон в сила, могат да поискат от Централния депозитар чрез органа по § 1, ал. 2 да прехвърли съответните компенсаторни инструменти от сметката на притежателя, по която са регистрирани, по тяхна сметка въз основа на писмено потвърждение на прехвърлянето от регистрирания притежател. Писменото потвърждение трябва да бъде с нотариално заверен подпис. “
Досегашните ал. 6, 7 и 8 стават съответно ал. 7, 8 и 9.
Комисията по икономическата политика не приема предложението
Предложение на Комисията по икономическата политика:
§ 1. (1) С влизането в сила на закона се преустановяват издаването, сделките и плащанията по досегашния ред с компенсаторни инструменти и временните удостоверения за тяхното притежаване.
(2) Органите по чл.6, ал.1 от Закона за обезщетяване на собственици на одържавени имоти, по 36, ал.1 от Закона за собствеността и ползуването на земеделски земи и по чл.9, ал.2 от Закона за възстановяване на собствеността върху горите и земите от горския фонд въвеждат информацията за издадените от тях компенсаторни инструменти, както и за компенсаторните инструменти, които предстои да бъдат издадени, по реда на наредбата по ЧЛ.5, ал.4.
(3) В 20-дневен срок след влизането в сила на закона органите по ал. 2 предоставят информацията от своите регистри за издадените от тях компенсаторни инструменти на Централния регистър на компенсаторните инструменти. В същия срок тези органи уведомяват Централния регистър на компенсаторните инструменти и за влезлите в сила актове за обезщетяване с компенсаторни записи, жилищни компенсаторни записи и поименни компенсационни бонове, въз основа на които все още не са издадени компенсаторни инструменти.
(4) Централният регистър на компенсаторните инструменти предоставя информацията по ал. 2 на Централния депозитар по реда на чл. 5 в 10-дневен срок от получаването й.
(5) Централният депозитар регистрира компенсаторните инструменти по сметки на техните притежатели въз основа на информацията по ал. 4 в 10-дневен срок от получаването й.
(6) Компенсаторните инструменти се считат за издадени като безналични с регистрирането им в Централния депозитар.
(7) За издаването и предоставянето на удостоверителните документи, издадени за компенсаторните инструменти по ал. 6, се прилага чл. 7, като удостоверителните документи се получават безплатно.
(8) В случаите на извършени погрешни вписвания се прилагат ЧЛ.4, ал. 3 и 4. Когато спорът се решава по съдебен ред, до доказване на противното се предполага, че информацията в издадения удостоверителен документ е вярна.
(9) Органите по ал.2 в 3-месечен срок от влизане в сила на закона предават на Централния регистър на компенсаторните инструменти водените от тях до датата на влизане в сила на закона регистри за компенсаторни инструменти и временни удостоверения.
Предложение на народния представител Тодор Бояджиев:
Създава се нов § 2:
“§ 2. За компенсаторните инструменти, получени срещу стойността на движимото и недвижимо имущество, използвана за погасяване на държавен дълг, съгласно Спогодбата за уреждане на висящите финансови въпроси и развитие на икономическото сътрудничество между НРБългария и Кралство Гърция (ДВ, бр. 87/1964 г.), освен разпоредбите на този закон се прилагат и разпоредбите на нормативен акт, утвърден от Министерския съвет, по предложение на министъра на финансите. ”
Следващите параграфи съответно се преномерират.
Комисията по икономическата политика
не приема предложението
§ 2. В Закона за обезщетяване на собственици на одържавени имоти (обн., ДВ, бр. 107 от 1997 г.; Решение № 4 на Конституционния съд от
1998 г. - бр. 30 от 1998 г.; изм. и доп., бр. 45, 88 и 135 от 1998 г., бр. 12 от
1999 г., бр. 9 от 2000 г.; попр., бр. 10 от 2000 г.; изм. и доп., бр. 99 от 2000 г. и бр. 25 от 2001 г.) се правят следните изменения и допълнения:
1. В чл. 4, ал. 1 след думата “поименни” се добавя “и безналични”, поставя се точка и текстът до края се заличава. Създава се изречение второ: “Редът за тяхното издаване, сделките и плащанията с тях се уреждат с отделен закон.”
2. В чл. 4 ал. 26 се отменя.
3. В чл. 6:
а) алинея 8 се отменя;
б) досегашната ал. 9 става ал. 8 и се изменя така:
“(8) Органът по ал. 1 е длъжен да води регистър за изпратените до органите по Закона за сделките с компенсаторни инструменти удостоверитерни документи и за получените и връчени на притежателите на компенсаторни инструменти удостоверителни документи.”
в) досегашните ал. 10, 11 и 12 стават съответно ал. 9, 10 и 11.
4. Навсякъде в закона думите “и временни удостоверения по чл. 6, ал. 8” се заличават.
Предложение на народните представители
Нанка Матова и Тодор Бояджиев:
В § 2, т. 3, чл. 6 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 думите “в едногодишен срок от влизането му в сила ” се заменят с “в срок 31 декември 2002 г.
2. Създава се ал. 13:
“(13) Освобождават се от държавни вземания и такси всички молби по дела за причинени вреди и пропуснати ползи от несвоевременното изпълнение на закона. ”
Комисията по икономическата политика
не приема предложението
Предложение на народните представители Янаки Стоилов.
Атанас Папаризов, Асен Гагаузов и Петър Мутафчиев
В § 2 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се т. 1а:
“1а. В чл. 4, ал. 2 след думите “всички видове приватизационни сделки ” се добавя “с държавно имущество ” и след думите “придобити акции ” се добавя “собственост на държавата ”.
2. Създава се т. 2а:
“2а. В чл. 5, ал. 2, изречение второ, се изменя така:
“С тях лицата, които са осъдени с влезли в сила съдебни решения по чл. 7 от Закона за възстановяване на собствеността върху одържавени недвижими имоти (обн., ДВ, бр. 15/1992 г., изм. и доп., бр. 28/1992 г., бр. 20, 40 и 87 от 1995 г., бр. 51/1996 г., бр. 107/1997 г., бр. 45/1998 г. и бр. 9/2000 г.) могат при спазване на ограниченията на § 2 от същия закон да купуват жилища, собственост на държавата и общините."
3. Създава се т. 5:
“5. В чл. 8 се правят следните изменения:
а) в ал. 1, т. 3 думите “или общински” и “или общинска” се заличават;
б) в ал. 1, т. 4 думите “и общинска ” се заличават;
в) в ал. 1, т. 6 думите “общините”, “и общински”, “или общинско ”, “или на общината ” и “или общинските ” се заличават;
г) в ал. 3 след думите “по сключена сделка” се добавя “за приватизация на държавно имущество ”.
4. Да се създаде т. 6, с която се въвежда нов параграф в Преходните и заключителни разпоредби на Закона за обезщетяване на собственици на одържавени имоти:
“6. Общините, срещу които има влезли в сила съдебни решения, да приемат като платежно средство компенсаторни записи, жилищни компенсаторни записи или удостоверения по чл. 6, ал. 8 от този закон, когато това не е било предвидено в сключения договор за приватизация, имат право срещу посочените компенсаторни инструменти да закупуват държавни ценни книжа или да придобиват държавно имущество. Второто право те могат да предоставят и на търговски дружества с повече от 50 на сто общинско участие. ”
Комисията по икономическата политика
не приема предложението
Предложение на Комисията по икономическата политика:
§ 2. В Закона за обезщетяване на собственици на одържавени имоти (обн., ДВ, бр. 107 от 1997 г.; Решение № 4 на Конституционния съд от 1998 г. - бр. 30 от 1998 г.; изм. и доп., бр. 45, 88 и 135 от 1998 г., бр. 12 от 1999 г., бр. 9 от 2000 г.; попр., бр. 10 от 2000 г.; изм. и доп., бр. 99 от 2000 г. и бр. 25 от 2001 г.; изм. и доп. бр.28 от 2002 г.) се правят следните изменения и допълнения:
1. В чл. 4, ал. 1 след думата “поименни” се добавя “и безналични”, поставя се точка и текстът до края се заличава. Създава се изречение второ: “Редът за тяхното издаване, сделките и плащанията с тях се уреждат с отделен закон.”
2. В чл. 6:
а) алинея 8 се отменя;
б) алинея 9 се изменя така:
“(9) Органът по ал. 1 е длъжен да води регистър за изпратените до органите по Закона за сделките с компенсаторни инструменти удостоверителни документи и за получените и връчени на притежателите на компенсаторни инструменти удостоверителни документи.”
3. Навсякъде в закона думите “и временни/те удостоверения по чл. 6, ал. 8”, думите “или удостоверения по чл.6, ал.8” и думите “удостоверения по чл.6, ал.8” се заличават.
§ 3. В Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (обн., ДВ, бр. 17 от 1991 г.; попр., бр. 20 от 1991 г.; изм. и доп., бр. 74 от 1991 г., бр. 18, 28, 46 и 105 от 1992 г., бр. 48 от 1993 г.; Решение № 12 на Конституционния съд от 1993 г. - бр. 64 от 1993 г.; бр. 83 от 1993 г., бр. 80 от 1994 г., бр. 45 и 57 от 1995 г.; Решения № 7 и 8 на Конституционния съд от 1995 г. - бр. 59 от 1995 г. и бр. 79 от 1996 г.; Решение № 20 на Конституционния съд от 1996 г. - бр. 103 от 1996 г. и бр. 104 от 1996 г.; Решение № 3 на Конституционния съд от 1997 г. - бр. 15 от 1997 г.; бр. 62, 87, 98, 123 и 124 от 1997 г., бр. 36, 59, 88 и 133 от 1998 г., бр. 68 от 1999 г. и бр. 34 и 106 от 2000 г.) се правят следните изменения и допълнения:
1. В чл. 35:
а) алинея 2 се отменя;
б) досегашната ал. 3 става ал. 2 и в нея думите “не са ценни книжа по Закона за ценните книжа, фондовите борси и инвестиционните дружества” се заменят със “са поименни и безналични. Редът за тяхното издаване, сделките и плащанията с тях се уреждат с отделен закон”;
в) досегашните ал. 4, 5, 6 и 7 стават съответно ал. 3,4, 5 и 6.
2. Член 37 се изменя така:
“Чл. 37. Условията, сроковете и редът за обезщетяване с поименни компенсационни бонове се определят с наредба на Министерския съвет.”
3. Създава се чл. 37а:
“Чл. 37а. Поземлените комисии са длъжни да водят регистър за изпратените до органите по Закона за сделките с компенсаторни инструменти удостоверитерни документи и за получените и връчени на притежателите на компенсаторни инструменти удостоверителни документи.”
Предложение на Комисията по икономическата политика:
§ 3. В Закона за собствеността и ползуването на земеделските земи (обн., ДВ, бр. 17 от 1991 г.; попр., бр. 20 от 1991 г.; изм. и дои., бр. 74 от 1991 г., бр. 18, 28,46 и 105 от 1992 г., бр. 48 от 1993 г.; Решение № 12 на Конституционния съд от 1993 г. - бр. 64 от 1993 г.; бр. 83 от 1993 г., бр. 80 от 1994 г., бр. 45 и 57 от 1995 г.; Решения № 7 и 8 на Конституционния съд от 1995 г. - бр. 59 от 1995 г. и бр. 79 от 1996 г.; Решение № 20 на Конституционния съд от 1996 г. - бр. 103 от 1996 г. и бр. 104 от 1996 г.; Решение № 3 на Конституционния съд от 1997 г. - бр. 15 от 1997 г.; бр. 62, 87, 98, 123 и 124 от 1997 г., бр. 36, 59, 88 и 133 от 1998 г., бр. 68 от 1999 г. и бр. 34 и 106 от 2000 г.; изм. и доп.бр.28 от 2002 г.) се правят следните изменения и допълнения:
1. В чл. 35:
а) алинея 2 се отменя;
б) в алинея 3 думите ‘‘не са ценни книжа по Закона за ценните книжа, фондовите борси и инвестиционните дружества” се заменят със “са поименни и безналични. Редът за тяхното издаване, сделките и плащанията с тях се уреждат с отделен закон”.
2. Член 37 се изменя така:
“Чл. 37. Условията, сроковете и редът за обезщетяване с поименни компенсационни бонове се определят с наредба на Министерския съвет.”
3. Създава се чл. 37а:
“Чл. 37а. Поземлените комисии са длъжни да водят регистър за изпратените до органите по Закона за сделките с компенсаторни инструменти удостоверителни документи и за получените и връчени на притежателите на компенсаторни инструменти удостоверителни документи.”
Предложение на народния представител Атанас Папаризов:
Създава се нов § 4:
“§ 4. В Закона за местните данъци и такси в чл. 38, ал. 1 се създава нова т. 9:
“9. Компенсаторни инструменти, с които са обезщетени лица по реда на ЗОСОИ, на ЗСПЗЗ и на ЗВСГЗГФ. ”
Следващите параграфи се преномерират.
Комисията по икономическата политика
не приема предложението
§ 4. В Закона за водите (обн., ДВ, бр. 61 от 1999 г.; изм. и доп., бр.81 от 2000 г. и бр. 34 и 41 от 2001) в чл. 31, ал. 3 думите “и/или с компенсационни бонове по чл. 35 от Закона за собствеността и ползването на земеделски земи” се заличават.
Предложение на Комисията по икономическата политика:
§ 4. В Закона за водите (обн., ДВ, бр. 67 от 1999 г.; изм. и доп., бр.81 от 2000 г, и бр. 34 и 41 от 2001) в чл. 31, ал. 3 думите “и/или с компенсаторни бонове по чл. 35 от Закона за собствеността и ползуването на земеделски земи’’ се заличават.
§ 5. Само лицата, направили искане за това до влизането в сила на този закон, могат да получат обезщетение с поименни компенсационни бонове по чл. 31, ал. 3 от Закона за водите и по чл. 35, ал. 2 от Закона за собствеността и ползуването на земеделските земи.
Предложение на Комисията до икономическата политика:
§ 5. Само лицата, направили искане за това до влизането в сила на този закон, могат да получат обезщетение по чл. 31, ал. 3 от Закона за водите и по чл. 35, ал. 2 от Закона за собствеността и ползуването на земеделските земи.
Предложение на народния представител Йордан Нихризов:
Създава се нов § 6:
“§ 6. В срок един месец след обнародването на закона в “Държавен вестник ” Министерският съвет изготвя наредба по чл. 4, ал. 2. ”
Досегашният § 6 става § 7.
Комисията по икономическата политика
приема по принцип предложението
Предложение на Комисията по икономическата политика:
§ 6. В едномесечен срок от обнародването на закона в “Държавен вестник” Министерският съвет приема наредбите по чл.4, ал. 2 и ЧЛ.5, ал.4.
§ 6. Този закон влиза в сила един месец след обнародването му в “Държавен вестник”, с изключение на § 1, ал. 2 от Преходните и заключителните разпоредби, която влиза в сила от деня на обнародването на закона в “Държавен вестник”.
Предложение на Комисията по икономическата политика за § 6, който става § 7:
§ 7. Този закон влиза в сила един месец след обнародването му в ‘‘Държавен вестник”, с изключение на § 6, който влиза в сила от деня на обнародването му.
21 март 2002 г.