Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Kомисия по икономическата политика
03/12/2002 второ гласуване

    ДОКЛАД
    по законопроект № 202-01-43/25.07.2002 г.
    за изменение и допълнение на
    Закона за Икономически и социален съвет,
    внесен от Министерския съвет
    за второ четене
    ДОКЛАД
    по законопроект № 202-01-43/25.07.2002 г.
    за изменение и допълнение на
    Закона за Икономически и социален съвет,
    внесен от Министерския съвет
    за второ четене
    На заседанието, проведено на 9 октомври 2002 г., с участието на
    представители на вносителя, Комисията по икономическата политика
    обсъди законопроекта за изменение и допълнение на Закона за
    Икономически и социален съвет, постъпилите писмени предложения на
    народни представители, както и предложенията, направени по време на
    дискусията.
    Комисията по икономическата политика предлага на Народното
    събрание да обсъди следния
    ЗАКОН
    ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА
    ИКОНОМИЧЕСКИ И СОЦИАЛЕН СЪВЕТ
    (ДВ, бр. 41/2001 г.)
    Предложение на народните представители
    Емилия Масларова и Гиньо Ганев:
    Наименованието да се измени и да стане:
    “НАЦИОНАЛЕН ИКОНОМИЧЕСКИ И СОЦИАЛЕН СЪВЕТ'
    Комисията по икономическата политика
    не приема предложението

    Комисията по икономическата политика
    подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона
    Предложение на народните представители
    Емилия Масларова и Гиньо Ганев:
    В чл. 2, т. 2 думата “правителството” да се замени с думите
    “държавните органи”.
    Комисията по икономическата политика
    не приема предложението
    § 1. В чл. 5 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова ал. 2;
    “ (2) Председателят на Народното събрание, президентът на
    републи1:ата или Министерският съвет определят срок, в който съветът да
    се произнесе, като срокът не може да бъде по-малък от един месец от
    получаване на предложението. В случаите по ал. 3 президентът може да
    определи и по-кратък срок. Липсата на становище след изтичането на срока
    не е пречка за предприемане на действия по приемането на съответния
    акт.”
    2. Досегашните ал. 2, 3 и 4 стават съответно ал. 3,4 и 5.
    Пр1едложение на Комисията по икономическата политика:
    § 1. В чл. 5 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова ал. 2:
    “(2) Председателят на Народното събрание, президентът на
    републиката или Министерският съвет определят срок за произнасяне
    на съвета, който не може да бъде по-малък от един месец от получаване
    на пред.1ожението. В случаите по ал. 3 президентът на републиката
    може да определи и по-кратък срок. Липсата на становище след
    изтичането на срока не е пречка за предприемане на действия по
    приемането на съответния акт.”
    2. Досегашните ал. 2,3 и 4 стават съответно ал. 3,4 и 5.
    § 2. В чл. 7 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 числото “ 30” се заменя с “ 36”.
    2. Алинея 2 се изменя така:
    “(2) Народното събрание избира председателя на съвета по
    предложение на Министерския съвет, предварително съгласувано е
    групите, представени в съвета, и определя възнаграждението му.”
    3. В ал. 3 думите “от 10” се заменят с “от 12” и думите “чл. 3 от” се
    заличават.
    4. В ал. 4 думите “от 10” се заменят с “от 12” и думите “чл. 3 от” се
    заличават.
    5. Алинея 5 се изменя така:
    “(5) Третата група се състои от 12 членове, разпределени, както
    следва:
    1. един представител на организациите на селскостопанските
    производители;
    2. един представител на организациите на производствените
    кооперации;
    3. един представител на организациите на занаятчиите;
    4. един представител на професионално-съсловните организации;
    5. един представител на организациите на потребителите;
    6. един представител на организациите на жените;
    7. един представител на екологичните организации;
    8. един представител на организациите на инвалидите;
    9. един представител на организациите на пенсионерите;
    10. един представител на организациите, подпомагащи социално
    слабите, инвалидите или лицата, нуждаещи се от грижи;
    11. двама независими учени - специалисти по проблемите на
    икономическата и социалната политика, определени от Министерския
    съвет по предложение на министъра на икономиката и министъра на труда
    и социалната политика.”
    6. Създава се ал. 6:
    “(6) Една организация може да бъде представена само в една от
    групите. ”
    Предложение на народния представител Валентин Церовски:
    В § 2 се правят следните изменения:
    1. Точка 3 се изменя така:
    “3. Алинея 3 се изменя така:
    “(3) Първата група се състои от 12 членове, разпределени както
    следва:
    1. осем представители, определени от ръководните органи на
    представителните организации на работодателите на национално
    равнище, признати от Министерския съвет по реда на Кодекса на труда;
    2. четири представители, определени от ръководните органи на
    организациите на работодателите, непризнати за представителни на
    национално равнище. ”
    2. Точка 4 се изменя така:
    “4. Алинея 4 се изменя така:
    “(4) Втората група се състои от 12 членове, разпределени както
    следва:
    1. осем представители, определени от ръководните органи на
    представителните организации на работниците и служителите на
    национално равнище, признати от Министерския съвет по реда на
    Кодекса на труда;
    2. четири представители, определени от ръководните органи на
    организациите на работниците и служителите, непризнати за
    представителни на национално равнище. ”
    Комисията по икономическата политика
    не приема предложението
    Предложение на народния представител Росица Тоткова:
    В §2:
    1. В т. 2, ал. 2 думите “и определя възнаграждението му" се
    заличават.
    2. 3 чл. 7 се създава нова ал. 3:
    “(3) Възнаграждението на председателя на Икономическия и
    социален съвет се определя с акт на Министерския съвет. ”
    3. В т. 5, ал. 5, т. 11 да отпадне (да се запази стария текст на чл. 7,
    ал. 5, т. 9).
    Комисията по икономическата политика
    приема предложението по т.1 и
    не приема предложението по т. 2 и т. 3
    Предложение на народните представители
    Емилия Масларова и Гиньо Ганев:
    В 3 2, чл. 7 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 1 се изменя така:
    ‘‘(1) Съветът се състои от председател и 36 броя членове,
    представени от национално значими правителствени неполитически
    организации на юридически и/или физически лица, определени към три
    условни групи. ”
    2. В ал. 2 след думата ‘'съвет ” се слага точка и останалата част на
    изречени ето отпада.
    3. Алинея 3 се изменя така:
    "(3) Първата група се състои от 12 представители на синдикални и
    професионално-съсловни организации на работници и служители. ”

    4. Алинея 4 се изменя така:
    “(4) Втората група се състои от 12 представители на организации
    на работодатели и на производители (фирмени, кооперативни и на други
    стопански субекти). ”
    5. Алинея 5 се изменя така:
    “(.)) Третата група от 12 представители на организации на
    граждани с нестопанска цел, на национално ниво с налични местни
    структури (дружества, клонове, секции и други).
    6. Създава се ал. 6:
    “(6) Една организация може да бъде представена в само една от
    групите с до двама представители - експерти в икономическата и
    социалната сфера. ”
    Комисията по икономическата политика
    не приема предложението
    Предложение на Комисията по икономическата политика:
    § 2. В чл. 7 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 числото “30” се заменя с “36”.
    2. Алинея 2 се изменя така:
    “(2) Народното събрание избира председателя на съвета по
    предложение на Министерския съвет, предварително съгласувано с
    групите, представени в съвета.”
    3. В ал. 3 думите “от 10” се заменят с “от 12” и думите “чл. 3 от”
    се заличават.
    4. В ал. 4 думите “от 10” се заменят с “от 12” и думите “чл. 3 от”
    се зали«1ават.
    5. Алинея 5 се изменя така:
    “(5) Третата група се състои от 12 членове, разпределени, както
    следва:
    1. един представител на организациите на селскостопанските
    производители;
    2. един представител на организациите на производствените
    кооперации;
    3. един представител на организациите на занаятчиите;
    4. един представител на професионално-съсловните организации;
    5. един представител на организациите на потребителите;
    6. един представител на организациите на жените;
    7. един представител на екологичните организации;
    8. един представител на организациите на инвалидите;
    9. един представител на организациите на пенсионерите;
    10. един представител на организациите, подпомагащи социално
    слабите, инвалидите или лицата, нуждаещи се от грижи;
    11. двама независими учени - специалисти по проблемите на
    икономическата и социалната политика, определени от Министерския
    съвет по предложение на министъра на икономиката и министъра на
    труда и социалната политика.”
    6. Създава се ал. 6:
    “(6) Една организация може да бъде представена само в една от
    групите ”
    § 2 . В чл. 8 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 3 думите “т. 9” се заменят с “т. 11”.
    2. В ал. 4 думите “т. 9” се заменят с “т. 11” и накрая се добавя “за
    срок до края на мандата на съвета.”
    3. Създава се ал. 5:
    “(.')) Председателят и членовете на съвета могат да бъдат избирани
    или определяни за неограничен брой мандати.”
    Комисията по икономическата политика
    подкрепя текста на вносителя за § 3
    § 4, В чл. 9, ал. 1 т. 13 се изменя така;
    “13. лица, които са били членове на управителен или контролен
    орган на дружество, прекратено поради несъстоятелност през последните
    две години, предхождащи датата на решението за обявяване на
    несъстоятелността, ако са останали неудовлетворени кредитори.”
    Предложение на народните представители
    Емилия Масларова и Гиньо Ганев:
    В § 4, чл. 9, ал. 1 се създава т. 14:
    “14. щатни служители в организацията, която ги номинира. ”
    Комисията по икономическата политика
    не приема предложението
    Комисията по икономическата политика
    подкрепя текста на вносителя за § 4
    § 5. Член 10 се изменя така:
    “Чл. 10. (1) Не по-късно от три месеца преди изтичането на мандата
    на съве1а Народното събрание избира нов председател. Новоизбраният
    председател на съвета до встъпването си в длъжност упражнява само
    правомощията, свързани с определянето на новия състав на съвета.
    (2) В 15-дневен срок от избора му председателят на съвета се обръща
    към органите и организациите по чл. 7, като обнародва в “Държавен
    вестник’“ и в един централен всекидневник покана за предприемане на
    необходимите действия по определянето на новите членове на съвета.
    Председателят може да отправи и писмени покани до представените в
    съвета организации.
    (3) В 30-дневен срок от обнародването на поканата по ад. 2
    организациите по чл. 7 представят на председателя решения на органите им
    за определяне на техните представители в Икономическия и социален съвет
    и декларациите по чл. 9, ал. 2.
    (4) След изтичането на срока по ал. 3, в случай че са предложени
    повече кандидати от отделните организации, председателят на съвета
    поканва представители на ръководните органи на съответните организации
    с цел определяне на техните представители в съвета чрез консенсус. В
    случай е не бъде постигнат консенсус до изтичането на 3-месечния срок
    по ал. 1, счита се, че няма определен представител.
    (5) Неопределянето на представител от страна на отделните
    организации след изтичането на сроковете по този член не е пречка съветът
    да осъществява дейността си. В този случай кворумът се определя от
    действителния състав на съвета.
    (6) Определените по-късно кандидати изпълняват функциите си до
    края на мандата на съвета.”
    Предложение на народния представител Росица Тоткова:
    В § 5. чл. 10:
    1. Алинея 1 да отпадне.
    2. В ал. 2 думите “В 15 дневен срок от избора му председателят на
    съвета се обръща към органите и организациите по чл. 7, като” се
    заменят с “Два месеца преди изтичане на мандата по чл. 8, ал. 1
    председателят на Икономическия и социален съвет
    Комисията по икономическата политика
    не приема предложението
    Предложение на Комисията по икономическата политика:
    § 5. Член 10 се изменя така:
    “Чл. 10. (1) Не по-късно от три месеца преди изтичането на
    мандата на съвета Народното събрание избира нов председател. До
    встъпването си в длъжност той упражнява само правомощията,
    свързани с определянето на новия състав на съвета.
    (2) В 15-дневен срок от избора му председателят на съвета се
    обръща към органите и организациите по чл. 7, като обнародва в
    ‘‘Държавен вестник” и в един централен всекидневник покана за
    предприемане на необходимите действия по определянето на новите
    членове на съвета. Председателят може да отправи и писмени покани
    до представените в съвета организации.
    (3) В 30-дневен срок от обнародването на поканата по ал. 2
    организациите по чл. 7 представят на председателя решения на
    органите им за определяне на техните представители в съвета и
    декларациите по чл. 9, ал. 2.
    (4) След изтичането на срока по ал. 3, ако са предложени повече
    кандидати от отделните организации, председателят на съвета поканва
    представители на ръководните им органи с цел определяне на техните
    представители в съвета чрез консенсус. Ако не бъде постигнат
    консенсус до изтичането на 3-месечния срок по ал. 1, се смята, че няма
    определен представител.
    (б) Неопределянето на представител от страна на отделните
    организации след изтичане на съответните срокове не е пречка съветът
    да осъществява дейността си. В този случай кворумът се определя от
    действителния състав на съвета.
    (6) Определените по-късно кандидати изпълняват функциите си
    до края на мандата на съвета.”
    § 6. Създават се чл. 10а и 10б:
    “Чл. 10а. В случай че нов председател и/или нови членове не са
    избрани до изтичането на мандата на съвета, неговият председател и/или
    членове продължават да изпълняват функциите си до избора или
    определянето на новия председател и/или новите членове.
    Чл. 10б. (1) Членовете на съвета не получават възнаграждение за
    участието си в заседания на съвета и комисиите по чл. 18.
    (2) При командироване председателят на съвета и неговите членове
    имат право на пътни, дневни и квартирни пари при условия и в размери
    съгласно действащата нормативна уредба.”
    Предложение на Комисията по икономическата политика
    § 6. Създават се чл. 10а и 10б:
    “Чл. 10а. Председателят и/или членовете на съвета продължават
    да изпълняват функциите си до избора или определянето на новия
    председател и/или новите членове.
    Чл. 10б. (1) Членовете на съвета не получават възнаграждение за
    участието си в заседания на съвета и комисиите по чл. 18.
    (2) При командироване председателят на съвета и неговите
    членове И1^[ат право на пътни, дневни и квартирни пари при условия и
    в размери съгласно действащата нормативна уредба.”
    § 7. В чл. 12 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В аз. 2, т. 2 думата “работата” се заменя с “дейността”.
    2. В аз. 3 се създава изречение второ: “Членовете на съвета участват в
    заседанията лично и нямат право да упълномощават за това други лица.“
    Предложение на народния представител Росица Таткова:
    В § 7 т. 2 да отпадне.
    Комисията по икономическата политика
    не приема предложението
    Комисията по икономическата политика
    подкрепя текста на вносителя за § 7
    § 8. В чл. 13, ал. 1 т. 4 се отменя.
    Предложение на народните представители
    Емилия Масларова и Гиньо Ганев:
    В § 8, чл. 13, ал. 1, т. 5, накрая, точката се заменя със запетая и се
    добавя: "след съгласуване със заместник-председателите и одобрение от
    пленарната сесия.
    Комисията по икономическата политика
    не приема предложението
    Комисията по икономическата политика
    подкрепя текста на вносителя за § 8
    § 9. В чл. 18, ал. 1 след думата “комисии” се поставя точка и текстът
    до края се з:1личава.
    Предложение на народния представител Росица Тоткова:
    Параграф 9 да отпадне.
    Комисията по икономическата политика
    не приема предложението
    Комисията по икономическата политика
    подкрепя текста на вносителя за § 9
    § 10. Членове 20 и 21 се изменят така;
    “Чл. 20. Дейността на съвета се финансира от неговия бюджет, който
    е част от бюджета на Народното събрание.
    Чл. 21. (1) Изпълнението на бюджета се извършва от съвета.
    (2) Проектът на бюджет на съвета се съставя от съвета и се
    предоставя за включване в общия проект на бюджет на Народното
    събрание по реда и в сроковете, определени в Закона за устройството на
    държавния бюджет и в актовете на Министерския съвет за съответната
    година.”
    Предложение на народния представител Росица Тоткова:
    Параграф 10 да отпадне.
    Комисията по икономическата политика
    не приема предложението
    Предложение на Комисията по икономическата политика:
    § 10. Член 20 се изменя така:
    ‘‘Чл. 20. Дейността пя съвета се финансира от неговия бюджет,
    който е част от бюджета на Народното събрание.
    Създава се нов § 11:
    “§ 11. Член 21 се изменя така:
    “Чл. 21. (1) Изпълнението на бюджета се извършва от съвета.
    (2) Проектът на бюджет на съвета се съставя от съвета и се
    предоставя за включване в общия проект на бюджет на Народното
    събрание но реда и в сроковете, определени в Закона за устройството
    на държавния бюджет и в актовете на Министерския съвет за
    съответната година.”
    § 11. В чл. 22 ал. 2 се отменя.
    Комисията по икономическата политика
    подкрепя текста на вносителя за § 11, който става § 12
    § 12. Член 23 се изменя така:
    “Чл. 23. Всяка година до 31 март годишният отчет за дейността на
    съвета се внася в Народното събрание от неговия председател.”
    Комисията по икономическата политика
    подкрепя текста на вносителя за § 12, който става § 13
    § 13. Параграфи 1, 2 и 3 от Преходните и заключителните разпоредби
    се отменят.
    Предложение на народните представители
    Емилия Масларова и Гиньо Ганев:
    В § 13:
    1. Параграф 3 от Преходните и заключителни разпоредби се изменя
    така:
    “§ 3. В срок до 15 дни след номиниране на представители от
    организациите по чл. 7, Министерският съвет ги класира по условни групи
    и представя в Народното събрание, като предлага на Народното събрание
    кандидатурата за Председател на Съвета. ”
    2. В § 3, т. 1 и 2 да отпаднат.
    3. Създава се нов § 3:
    “§ 3. в срок от един месец Икономическата и социалната комисии
    на Народното събрание на съвместно заседание определят от
    номинираните представители на организациите по чл. 7, 36 души за
    членове на съвета, при спазване изискванията на чл. 7, точки от 5 до 6 вкл.
    И предлага за избор от Народното събрание кандидатурата на
    председател и утвърждава поименно състава на съвета. ”
    4. Досегашните § 4 и § 5 се запазват. Отпада § 6 и § 7 става § 6.
    Комисията по икономическата политика
    не приема предложението
    Комисията по икономическата политика
    подкрепя текста на вносителя за § 13, който става § 14
    ЗАКЛЮЧИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
    Комисията по икономическата политика
    подкрепя текста на вносителя за това наименование

    § 14. При първоначалното определяне на състава на Икономическия и
    социален съвет:
    1. Министерският съвет в едномесечен срок от влизането в сила на
    закона съгласува кандидатурата за председател на съвета само с
    представителните организации на работниците и служителите и на
    работодателите на национално равнище и я предлага на Народното
    събрание.
    2. В 15-дневен срок от избора на председателя на съвета от
    Народното събрание той се обръща към органите и организациите по чл. 7
    от Закона за Икономически и социален съвет, като обнародва в “Държавен
    вестник” и в един централен всекидневник покана за предприемане на
    необходими те действия по определянето на членовете на съвета.
    3. В 30-дневен срок от обнародването на поканата по т. 2
    организациите по чл. 7 представят на председателя на съвета решения на
    органите им за определяне на техните представители в Икономическия и
    социален съвет и декларациите по чл. 9, ал. 2 от Закона за Икономически и
    социален съвет.
    4. След изтичането на срока по т. 3, в случай че са предложени повече
    кандидати от отделните организации, председателят на съвета поканва
    представители на ръководните органи на съответните организации с цел
    определяне на техните представители в съвета чрез консенсус. В случай че
    не бъде постигнат консенсус, счита се, че няма определен представител.
    5. Неопределянето на представител от страна на отделните
    организации след изтичането на сроковете по този параграф не е пречка
    съветът да (Осъществява дейността си. В този случай кворумът се определя
    от действителния състав на съвета.
    6. Определените по-късно кандидати изпълняват функциите си до
    края на мандата на съвета.
    Предложение на Комисията по икономическата политика:
    ПРЕХОДНА РАЗПОРЕДБА
    § 16. При първоначалното определяне на състава на
    Икономическия и социален съвет:
    1. Министерският съвет в едномесечен срок от влизането в сила
    на този закон съгласува кандидатурата за председател на съвета само с
    представителните организации на работниците и служителите и на
    работодателите на национално равнище и я предлага на Народното
    събрание;
    2. в 15-дневен срок от избора на председателя на съвета от
    Народното събрание той се обръща към органите и организациите по
    чл. 7, като обнародва в Държавен вестник” и в един централен
    всекидневник покана за предприемане на необходимите действия по
    определянето на членовете на съвета;
    3. в 30-дневен срок от обнародването на поканата по т. 2
    организациите по чл. 7 представят на председателя на съвета решения
    на органите им за определяне на техните представители в
    Икономическия и социален съвет и декларациите по чл. 9, ал. 2;
    4. след изтичането на срока по т. 3, ако са предложени повече
    кандидати от отделните организации, председателят на съвета поканва
    представители на ръководните органи на съответните организации с
    цел определяне на техните представители в съвета чрез консенсус. В
    случай че не бъде постигнат консенсус, се смята, че няма определен
    представител;
    5. не определянето на представител от страна на отделните
    организации след изтичането на сроковете по т. 3 и 4 не е пречка
    съветът да осъществява дейността си. В този случай кворумът се
    определя от действителния състав на съвета;
    6. определените по-късно кандидати изпълняват функциите си до
    края на мандата на съвета.
    9 октомври 2002 г.
    Форма за търсене
    Ключова дума