Kомисия по икономическата политика
04/05/2004 второ гласуване
Доклад
по законопроект № 302-01-67/06.11.2003 г.,за изменение и допълнение на Закона за малките и средните предприятия,
внесен от Министерски съвет
Второ четене
Доклад
по законопроект № 302-01-67/06.11.2003 г.,за изменение и допълнение на Закона за малките и средните предприятия,
внесен от Министерски съвет
Второ четене
за ВТОРО четене
На няколко редовни и извънредни заседания, с участието на представители на
вносителя, Комисията по икономическата политика обсъди законопроекта за
изменение и допълнение на Закона за малките и средните предприятия, постъпилите
писмени предложения на народни представители, както и предложенията, направени
по време на дискусията.
Комисията по икономическата политика предлага на Народното събрание да
обсъди следния
ЗАКОН
за изменение и допълнение на Закона за малките и средните предприятия
(Обн., ДВ, бр. 84 от 1999 г.; изм. и доп., бр. 80 и 92 от 2000 г.,
бр. 42 от 2001 г. и бр. 28 от 2002 г.)
§ 1. Наименованието на закона се изменя така: “Закон за насърчаване на
предприемачеството”.
Комисията по икономическата политика
подкрепя по принцип текста на вносителя
Предложение на Комисията по икономическата политика:
§ 1. Наименованието на закона се изменя така:
“Закон
за насърчаване на предприемачеството и на малките и средни предприятия”.
2
§ 2. В чл. 1 думите “създаването и развитието на малки и средни предприятия”
се заменят с “на предприемачеството”.
Комисията по икономическата политика
подкрепя по принцип текста на вносителя
Предложение на Комисията по икономическата политика:
§ 2. В чл. 1 след думата “насърчаване” се добавя “на предприемачеството и”.
§ 3. Член 2 се изменя така:
“Чл. 2. Този закон има за цел да насърчи предприемачеството чрез:
1. изграждане на благоприятна институционална, нормативна и финансова
среда за създаване и развитие на малки и средни предприятия;
2. насърчаване на експорта.”
Предложение на народния представител Панайот Някое:
В § 3, чл. 2 се правят следните изменения и допълнения:
1. В т. 1 след думата “финансова” се добавя “ - икономическа”.
2. В т. 2 думата “експорта” се заменя с “износа”.
Комисията по икономическата политика
не приема предложението
Предложение на Комисията по икономическата политика;
§ 3. Член 2 се изменя така:
“Чл. 2. Този закон има за цел да създаде условия за насърчаване на
предприемачеството и изграждане на благоприятна и стабилна институционална
и икономическа среда за създаване и развитие на конкурентоспособни малки и
средни предприятия.”
§ 4. В чл. 3 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 3, т. 2 числото “1 000 000” се заменя с “13 000 000”, а думите
“стойността на дълготрайните им материални активи е до 800 000” се заменят с
“балансова стойност на активите на предприятието до 9 000 000”.
2. В ал. 4:
а) в т. 1 числото “100” се заменя с “250”;
б) в т. 2 числото “3 000 000” се заменя със “78 000 000”, а думите “стойността
на дълготрайните им материални активи е до 2 400 000” се заменят с “балансова
стойност на активите на предприятието до 52 000 000”.
3. Създава се ал. 5:
“(5) За обстоятелството, че са независими, предприятията представят писмена
декларация.”
3
Предложение на народните представители Гиньо Ганев
и Радослав Илиевски:
В § 4 се правят следните изменения:
1. В чл. 3, т. 2 числото “1 000 000 лв. ” да се замени с “до 5 000 000 лв. ”, а
думите “балансова стойност на активите на предприятието до 9 000 000” да се
замени със “стойността на дълготрайните материални активи е до 1 000 000 лв. ”
2. В ал. 4, т. 2 числото “3 000 000 лв. ” да се замени с “до 15 000 000 лв. ”,.а
думите “стойността на дълготрайните материални активи е до 2 400 000 лв. ” да
се замени със “стойността на дълготрайните материални активи е до 8 000 000
лв. ”.
Комисията по икономическата политика
не приема предложението
Предложение на народния представител Валентин Василев:
В § 4, чл. 3 се правят следните изменения:
1. Създава се нова т. 1:
“1. В ал. 3, т. 1 числото “50” се заменя с “20".
2. Точка 1 става т. 2 и в нея числото “13 000 000” се заменя с “2 000 000”, а
числото “800 000” се заменя с “2 000 000”.
3. Точка 2 става т. 3, като буква “а)” се отменя, в буква “б)” числото
“78 000 000” се заменя с “10 000 000”, а числото “52 000 000” се заменя с
“10 000 000”.
Комисията по икономическата политика
не приема предложението
Предложение на Комисията по икономическата политика:
§ 4. В чл. 3 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал.2 думата “до” се заменя с “по-малка от”
2. В ал. 3, т. 1 и 2 се изменят така:
“1. имат средносписъчна численост на персонала по-малка от 50 души, и
2. имат годишен оборот до 13 000 000 лв. или балансова стойност на
активите на предприятието до 9 000 000 лв., и”
3. В ал. 4 т.1 и 2 се изменят така:
“1. имат средносписъчна численост на персонала по-малка от 250 души, и
2. имат годишен оборот до 78 000 000 лв. или балансова стойност на
активите на предприятието до 52 000 000 лв., и”
4. Създават се ал. 5,6,7 и 8:
“(5) За обстоятелствата по ал. 3, т. 2 и 3 и ал. 4, т.2 и 3 лицата, които
управляват и представляват предприятието, представят писмена декларация,
към която прилагат съответните документи. За обстоятелството по ал. 2, ал. 3, т.
1 и ал. 4, т. 1 се представя удостоверение от Националния осигурителен институт.
4
(6) Ако в две последователни финансови години предприятието
надхвърли или слезе под границите за средносписъчната численост на персонала
или на годишния оборот или балансовата стойност на активите това се отразява
на неговия статут на микро, малко или средно предприятие.
(7) Годишният оборот и балансовата стойност на активите на
предприятието по ал. 3 и 4, се определят на базата от предходната финансова
година. В случаите на новообразувани предприятия годишният оборот и
балансовата стойност на активите се определят според стойността на достоверни
показатели за текущата финансова година.”
(8) . Когато едно предприятие се определя като малко или средно, за
изчисляването на средносписъчната численост на персонала и годишния оборот
или балансовата стойност на активите му се отчитат не само съответните негови
показатели, но и тези на всички предприятия, които то пряко или непряко
контролира чрез притежаване на 25 на сто или повече от капитала или от броя
на гласовете в общото събрание.”
§ 5. Член 4 се отменя.
Предложение на народния представител Панайот Някое:
Параграф 5 се отменя
Комисията по икономическата политика
не приема предложението
Предложение на народните представители Гиньо Ганев
и Радослав Илиевски:
В § 5 да отпадне отмяната на чл. 4.
Комисията по икономическата политика
не приема предложението
Комисията по икономическа политика
подкрепя текста на вносителя
§ 6. Наименованието на глава втора се изменя така: “Органи за осъществяване
на политиката по насърчаване на предприемачеството”.
Комисията по икономическата политика
подкрепя по принцип текста на вносителя
Предложение на Комисията по икономическата политика;
§ 6. Наименованието на Глава втора се изменя така:
“Глава втора
Органи за осъществяване на политиката по насърчаване на предприемачеството
и на малките и средни предприятия”.
5
§ 7. Членове 5, 6, 7 и 8 се изменят така:
“Чл. 5. (1) Министърът на икономиката ръководи, координира и контролира
държавната политика за насърчаване на предприемачеството чрез насърчаване
създаването и развитието на малките и средните предприятия и насърчаване на
експорта при отчитане на необходимостта от постигане на балансирано социално-
икономическо развитие на отделните райони на страната.
(2) Министърът на икономиката координира провеждането на държавната
политика при взаимодействие между държавните органи, органите на местното
самоуправление, неправителствените организации, сдруженията, подпомагащи
малките и средните предприятия и експортната дейност, и браншовите камари и
съюзи.
(3) Министърът на икономиката внася за приемане от Министерския съвет
национална стратегия за насърчаване на предприемачеството и годишни програми за
нейното прилагане, като координира и контролира изпълнението.
(4) Министърът на икономиката извършва анализ на състоянието и развитието
на предприемачеството в Република България, като изготвя годишен доклад, който се
представя за одобряване от Министерския съвет.
(5) Държавната политика за насърчаване на предприемачеството се изпълнява
от изпълнителния директор на Агенцията за насърчаване на предприемачеството.
(6) Министрите и другите централни и териториални органи на изпълнителната
власт и органите на местното самоуправление провеждат държавната политика за
насърчаване на предприемачеството съобразно националната стратегия и годишните
програми.
(7) Неправителствените организации, сдруженията, подпомагащи малките и
средните предприятия и експортната дейност, браншовите камари и съюзи могат да
участват в изпълнението на държавната политика за насърчаване на
предприемачеството, като осъществяват дейности по чл. 6, ал. 1, т. 4-7, които са им
възложени, или когато възлагането на дейности е предвидено в друг закон - при
спазване на принципа за доброволност.
Чл. 6. (1) Изпълнителният директор на агенцията:
1. участва в разработването и дава становища по проекти на нормативни актове
и международни договори, които са свързани с насърчаване на предприемачеството, и
анализира въздействието на нормативните актове в тази област;
2. организира и координира разработването и изпълнението на проекти и
програми за насърчаване създаването и развитието на малки и средни предприятия и
на експорта;
3. организира и координира разработването и изпълнението на проекти и
програми, насочени към райони със специфични проблеми и приоритети и към лица
от групи в неравностойно положение на пазара на труда;
4. осигурява информационно обслужване на предприятията, кандидати по
програми и проекти, финансирани от Европейския съюз и други донори;
5. извършва проучвания и анализ на конкретни фактори, въздействащи върху
условията за осъществяване на стопанска дейност от предприятията;
6. организира курсове за обучение и семинари за малки и средни предприятия и
за повишаване на търговските умения и опит;
6
1. съдейства за информационното и консултантското обслужване на малките и
средните предприятия и организира информационно обслужване на експортната
дейност;
2. съдейства за инвестирането в малки и средни предприятия от чуждестранни
и местни физически и юридически лица съвместно с Българската агенция за
инвестициите;
3. участва в подготовката за присъединяване на Република България към
Европейския съюз по въпросите, свързани с малките и средните предприятия;
4. осъществява сътрудничество с местни, чуждестранни и международни
правителствени и неправителствени организации и органи, извършващи дейности за
развитие и насърчаване на предприемачеството;
5. организира изграждането и поддържането от агенцията на информационна
система;
6. определя реда за осъществяване на информационното, консултантското и
административното обслужване на предприятията от агенцията;
7. извършва и други дейности, насочени към стимулиране развитието на
малките и средните предприятия и на експорта.
(2) Дейностите по ал. 1 могат да се осъществяват при съвместно участие на
държавни органи, неправителствени организации, сдружения, подпомагащи малките
и средните предприятия и експортната дейност, браншови камари и съюзи.
(3) Изпълнителният директор може да възлага извършването на дейностите по
ал. 1, т. 4-7 чрез конкурс или по договаряне при единствен кандидат.
(4) Дейности по ал. 3 се възлагат на организации, които имат предмет или
извършват дейност по подпомагане на малките и средните предприятия и на
експортната дейност.
(5) Условията и редът, при които се възлагат дейности по ал. 1, т. 4-7, се
определят с наредба на Министерския съвет.
(6) С възлагането се определят видът и обемът на дейностите по
ал. 1, т. 4-7, размерът на предоставеното от бюджета финансиране, гаранциите за
целесъобразното му използване, правата и задълженията на страните и други условия.
Чл. 7. (1) Създава се Агенция за насърчаване на предприемачеството към
министъра на икономиката, наричана по-нататък “агенцията”.
(2) Агенцията се ръководи и представлява от изпълнителен директор.
(3) Агенцията е юридическо лице със седалище София и с териториални звена,
чиято издръжка се формира от бюджетни средства и приходи от собствена дейност.
(4) Структурата, дейността, организацията на работа и съставът на агенцията се
определят с устройствен правилник, приет от Министерския съвет.
Чл. 8. Агенцията изгражда и поддържа информационна система с данни за:
1. малките и средните предприятия в Република България, за местни
производители, износители и вносители;
2. организациите, банките, донорските програми, предоставящи целево
финансиране на малки и средни предприятия, както и за условията на финансиране и
формулярите за участие;
3. организациите, оказващи друга подкрепа на малките и средните
предприятия, включително въвеждане на нови технологии, предоставяне на
информационни и консултантски услуги;
4. проекти, програми и курсове за обучение на малки и средни предприятия;
5. административните услуги, оказвани на предприятията от агенцията,
включително стандартизирани и унифицирани формуляри, когато има такива.”
7
Предложение на народния представител Панайот Ляков:
В § 7 се правят следните изменения и допълнения:
1. В чл. 5, ал. 1 думите “чрез насърчаване създаването и развитието” се
заменят с “чрез ускорено създаване и устойчиво развитие
2. Членове би 7 разменят местата си.
3. В чл. 8:
а) в т. 4 след думата “обучение” се добавя “на персонала в” и текстът
продължава;
б) създава се т. 6:
“6. интелектуалната собственост на малки и средни предприятия. ”
Комисията по икономическата политика
не приема предложението
Предложение на народния представител Йордан Нихризов:
В § 7 се правят следните изменения и допълнения:
1. В чл. 7 се създава нова ал.4:
“(4) Агенцията организира посредством своите териториални звена
дейността по обработката на документите на малките и средни предприятия,
кандидатстващи за кредити, които желаят да ползват обезпечение от
гаранционния фонд за малки и средни предприятия и внася препоръчителния списък
на кредитоискателите за утвърждаване от фонда. ”
Досегашната ал. 4 става ал. 5.
Комисията по икономическата политика
не приема предложението
Предложение на Комисията по икономическата политика
за S 7. който става съответно S 7.8.9 и 10:
§ 7. Член 5 се изменя така:
“Чл. S. (1) Министерският съвет одобрява национална стратегия за
насърчаване на предприемачеството и на малките и средни предприятия,
годишни програми за нейното прилагане и годишен доклад за състоянието и
развитието на предпремачеството и на малките и средни предпирятия по
предложения от министъра на икономиката.
(2) Министърът на икономиката:
1. ръководи, координира и контролира осъществяването на държавната
политика за насърчаване на предприемачеството чрез създаването и развитието
на конкурентоспособни малки и средни предприятия при отчитане на
необходимостта от постигане на балансирано социално-икономическо развитие
на отделните райони на страната;
2. координира провеждането на държавната политика при взаимодействие
с държавните органи, органите на местното самоуправление, юридическите лица
с нестопанска цел, сдруженията, подпомагащи малките и средните предприятия
и браншовите камари и съюзи;
3. извършва анализ на състоянието и развитието на предприемачеството и
на малките и средни предприятия.
8
(3) Органите на изпълнителната власт провеждат държавната политика за
насърчаване на предприемачеството съобразно националната стратегия и
годишните програми.
(4) При поискване от министъра на икономиката Агенция “Митници” и
други държавни органи предоставят информация и конкретни данни за нуждите
на анализи и изготвянето на годишния доклад.
§ 8. Член 6 се изменя така:
“Чл. 6. (1) Създава се Изпълнителна агенция за насърчаване на
предприемачеството и на малките и средни предприятия към министъра на
икономиката, наричана по-нататък “агенцията”.
(2) Агенцията се ръководи и представлява от изпълнителен директор.
(3) Агенцията е юридическо лице със седалище София и с териториални
звена, чиято издръжка се формира от бюджетни средства и приходи от собствена
дейност.
(4) Структурата, дейността, организацията на работа и съставът на
агенцията се определят с устройствен правилник, приет от Министерския съвет.
(5) Агенцията е администратор на приходи от такси по чл.10.
§ 9. Член 7 се изменя така:
“Чл. 7. (1) Изпълнителният директор на агенцията:
1. изпълнява държавната политика за насърчаване на
предприемачеството и на малките и средни предприятия;
2. участва в разработването и дава становища по проекти на нормативни
актове и международни договори, които са свързани с насърчаване на
предприемачеството и на малките и средни предприятия, и анализира
въздействието на нормативните актове в тази област;
3. организира и координира разработването и изпълнението на проекти от
годишните програми за прилагане на националната стратегия за насърчаване на
предприемачеството и на малките и средни предприятия;
4. организира и координира разработването и изпълнението на проекти и
програми, насочени към райони за целенасочено въздействие и към групи в
неравностойно положение на пазара на труда;
5. извършва информационно обслужване на малките и средните
предприятия и на предприятията, кандидати по програми и проекти,
финансирани от Европейския съюз и други донори;
6. извършва проучвания и анализ на конкретни фактори, въздействащи
върху условията за осъществяване на стопанска дейност от предприятията;
7. организира курсове за обучение и семинари за малки и средни
предприятия и за повишаване на търговските умения и опит;
8. съдейства за инвестирането в малки и средни предприятия от
чуждестранни и местни физически и юридически лица съвместно с Българската
агенция за инвестициите;
9. осъществява сътрудничество с местни, чуждестранни и международни
правителствени и неправителствени организации, извършващи дейности за
развитие и насърчаване на предприемачеството и на малките и средни
предприятия;
10. организира изграждането и поддържането на информационна система;
9
11. извършва и други дейности, насочени към стимулиране развитието на
конкурентоспособни малки и средни предприятия.
(2) Изпълнителният директор може да възлага извършването на
дейностите по ал. 1, т. 5-7, както и организирането и координирането на проекти
по ал.1, т. 3 и 4 на териториален принцип чрез конкурс, като при единствен
кандидат може да се проведе пряко договаряне. Дейностите се възлагат на
юридически лица с нестопанска цел, които извършват дейност по подпомагане
на малките и средни предприятия.
(3) Условията и редът, при които се възлагат дейности по ал. 2, се
определят с наредба на Министерския съвет.
§ 10. Чл. 8 се изменя така:
“Чл. 8. Агенцията изгражда и поддържа информационна система с данни
за:
1. малките и средните предприятия в Република България, за местни
производители, износители и вносители;
2. организациите, банките, донорските програми, предоставящи целево
финансиране на малки и средни предприятия, условията на финансиране и
формулярите за участие;
3. организациите, оказващи друга подкрепа на малките и средните
предприятия, включително въвеждане на нови технологии, предоставяне на
информационни и консултантски услуги;
4. проектите, програмите и курсовете за обучение на малки и средни
предприятия;
5. административните услуги, предоставяни от агенцията, включително
стандартизирани и унифицирани формуляри, когато такива има.”
§ 8. Член 9 се отменя.
Предложение на народните представители Гиньо Ганев
и Радослав Илиевски:
В § 8 да отпадне отмяната на чл. 9.
Комисията по икономическата политика
не приема предложението
Комисията по икономическата политика
подкрепя текста на вносителя за § 8, който става § 11
§ 9. Наименованието на глава трета се изменя така: “Консултативен съвет за
насърчаване на предприемачеството”.
Комисията по икономическата политика
подкрепя по принцип текста на вносителя
10
Предложение на Комисията по икономическата политика
за § 9. който става § 12:
§ 12. Наименованието на Глава трета се изменя така:
“Глава трета
Консултативен съвет за насърчаване на предприемачеството и на малките и
средни предприятия”.
§ 10. Член 11 се изменя така:
“Чл. 11. (1) За осъществяване на сътрудничеството в областта на насърчаване
на предприемачеството се създава Консултативен съвет за насърчаване на
предприемачеството към министъра на икономиката, наричан по-нататък
“консултативния съвет”.
(2) Консултативният съвет е съвещателен орган, в който участват
представители на министерства, Националното сдружение на общините в Република
България, неправителствени организации, сдружения, подпомагащи малки и средни
предприятия, браншови камари и съюзи и на “Насърчителна банка” АД, както и учени
- специалисти по проблемите на икономическата политика.
(3) Министърът на икономиката е председател на консултативния съвет по
право.
(4) Изпълнителният директор на агенцията е член на консултативния съвет по
право. Организационно-техническото подпомагане на работата на съвета се
осъществява от администрацията на агенцията.
(5) Съставът и организацията на работа на консултативния съвет се определят с
правилник на министъра на икономиката.
(6) Поименният състав на консултативния съвет се определя със заповед на
министъра на икономиката.”
Предложение на народния представител Панайот Ляков:
В чл. 11 ,ал. 2 се създава изречение второ:
“Представителите на неправителствените организации, сдруженията,
браншовите камари и съюзите са не по-малко от половината от състава на
Консултативния съвет. ”
Комисията по икономическата политика
не приема предложението
Предложение на Комисията по икономическата политика
за § 10. който става § 13:
§ 13. Член 11 се изменя така:
“Чл. 11. (1) За осъществяване на сътрудничеството в областта на
насърчаване на предприемачеството и на малките и средни предприятия се
създава Консултативен съвет за насърчаване на предприемачеството и на
малките и средни предприятия към министъра на икономиката» наричан по-
нататък “консултативния съвет”.
(2) Консултативният съвет е съвещателен орган, в който участват
представители на министерства, на Националното сдружение на общините в
11
Република България, на юридически лица с нестопанска цел, на сдружения,
подпомагащи малки и средни предприятия, на браншови камари и съюзи и на
“Насърчителна банка” АД, както и учени - специалисти по проблемите на
икономическата политика.
(3) Министърът на икономиката е председател на консултативния съвет
по право.
(4) Изпълнителният директор на агенцията е член на консултативния
съвет по право.
(5) Организационно-техническото подпомагане на работата на съвета се
осъществява от администрацията на агенцията.
(6) Организацията на работа и съставът на консултативния съвет се
определят с правилник на министъра на икономиката. Поименният състав на
консултативния съвет се определя със заповед на министъра на икономиката.”
§ 11. В чл. 12 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1:
а) в основния текст думите “малки и средни предприятия” се заменят с
“насърчаване на предприемачеството”;
б) в т. 1 думите “създаването и развитието на малките и средните предприятия”
се заменят с “на предприемачеството”;
в) точка 2 се изменя така:
“2. обсъжда резултатите от годишния анализ на състоянието и развитието на
малките и средните предприятия и експорта по области и отрасли и дава предложения
при изготвянето на доклада по чл. 5, ал. 4;”
г) в т. 3 след думата “предприятия” се добавя “и експорта”;
д) създава се т. 5:
“5. обсъжда резултатите и дава препоръки относно изпълнението на
националната стратегия за насърчаване на предприемачеството и на годишните
програми за нейното прилагане.“
2. В ал. 2 думите “малки и средни предприятия” се заменят с “насърчаване на
предприемачеството”.
Комисията по икономическата политика
подкрепя по принцип текста на вносителя
Предложение на Комисията по икономическата политика
за § 11. който става § 14:
§ 14. В чл. 12 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1:
а) думите “за малки и средни предприятия” се заличават;
б) в т. 1 след думата “насърчаване” се добавя “на предприемачеството и”;
в) точка 2 се изменя така:
“2. обсъжда резултатите от анализа на състоянието и развитието на
предприемачеството и на малките и средни предприятия по области и отрасли и
прави предложения при изготвянето на годишния доклад. ”
г) в т. 3 след думите “свързани с” се добавя “предприемачеството и”;
д) създава се т. 5:
12
“5. обсъжда резултатите и дава препоръки относно изпълнението на
националната стратегия за насърчаване на предприемачеството и на годишните
програми за нейното прилагане.“
2. В ал. 2 думите “ за малки и средни предприятия” се заличават.
§ 12. Наименованието на глава четвърта се изменя така: “Мерки за насърчаване
на предприемачеството”.
Комисията по икономическата политика
подкрепя по принцип текста на вносителя
Предложение на Комисията по икономическата политика за
§ 12. който става § 15:
§ 15. Наименованието на Глава четвърта се изменя така:
“Глава четвърта
Мерки за насърчаване на предприемачеството и създаването и развитието на
малки и средни предприятия”.
§ 13. Член 13 се изменя така:
“Чл. 13. (1) Създаването на малки и средни предприятия се насърчава при
условията, по реда и критериите на Закона за държавните помощи и правилника за
прилагането му, когато техните разпоредби са приложими, чрез:
1. създаване на благоприятни условия за възникването на нови малки и средни
предприятия;
2. създаване на подходящи условия за достъп до капитал, включително
предоставяне на финансиране на малки и средни предприятия;
3. гарантиране на част от кредитния риск по кредити, предоставени целево на
малки и средни предприятия;
4. разработване и реализиране на програми за малки и средни предприятия;
5. организиране на обучение за придобиване на предприемачески умения;
6. създаване на позитивен образ на предприемачеството чрез програми и мерки
за неговото популяризиране;
7. подпомагане проучването на осъществимостта на нови бизнес идеи;
8. отдаване под наем на имоти - частна държавна и частна общинска
собственост;
9. изграждане на технологични паркове и инкубатори за развитие на малки и
средни предприятия.
(2) Развитието и повишаването на конкурентоспособността на малките и
средните предприятия се насърчават чрез:
1. разработване на програми, насочени към поощряване разпространението на
технологии и иновации в малките и средните предприятия и разширяване на
възможностите им да идентифицират, избират и прилагат технологии и иновации;
2. реализиране на програми за повишаване конкурентоспособността на
предприятията чрез повишаване на тяхната производителност извън мерките за
въвеждане на нови технологии;
13
3. изготвяне на методология и провеждане на обучение за оптимално
използване на целевите средства за малки и средни предприятия в
предприсъединителните фондове, структурните фондове и програмите на
Европейския съюз и създаване на административен капацитет за нейното прилагане;
4. информационно и консултантско обслужване на малките и средните
предприятия;
5. организиране на обучение за повишаване на професионалната
външнотърговска квалификация на управителите и персонала на предприятията;
6. информационно, консултантско и аналитично осигуряване на експортната
дейност на предприятията;
7. реализиране на проекти за повишаване експортната ориентация на
предприятията;
8. реализиране на промоционно-рекламни програми за повишаване имиджа на
предприятия, сектори и на страната като цяло на международните пазари;
9. разработване на програми за насърчаване на малките и средните
предприятия в определени отрасли и райони със специфични проблеми и приоритети,
както и сред групите в неравностойно положение на пазара на труда;
10. други дейности и мерки в полза на малки и средни предприятия,
предвидени в други закони.
(3) Мерките по ал. 1, т. 4, 7 и 9 и ал. 2, т. 1 могат да се осъществяват при
участието на научни организации и висши училища.”
Предложение на народния представител Панайот Ляков:
В § 13, чл. 13, ал. 2, т. 3 се изменя така:
“3. разработване на пазарни стратегии чрез управление и развитие на
човешките ресурси, внедряване на системи за качество, организационно
съвършенство и др.; ”
Досегашната т. 3 става т. 4 и останалите точки се преномерират.
Комисията по икономическата политика
не приема предложението
Предложение на народния представител Йордан Нихризов:
В § 13, чл. 13, ал. 1, т. 3 след думите “малки и средни предприятия” се добавя
“посредством Гаранционен фонд за малки и средни предприятия; ”.
Комисията по икономическата политика
не приема предложението
Предложение на Комисията по икономическата политика за
S 13. който става S 16:
§ 16. Член 13, се изменя така:
“Чл. 13. (1) В националната стратегия за насърчаване на
предпремачеството и на малките и средни предприятия се определят целите,
приоритетите за насърчаване и ролята на държавните органи и органите на
местното самоуправление за нейното осъществяване.
14
(2) Годишните програми съдържат проекти и инициативи за осъществяване на националната стратегия през съответната година. “
«
§ 14. Членове 14, 15 и 16 се отменят.
Предложение на наводните представители Гиньо Ганев
и Радослав Илиевски:
В § 14 да отпадне отмяната на чл. 14,15 и 16.
Комисията по икономическата политика
приема по принцип предложението
Предложение на Комисията по икономическата политика за
8 14. който става S 17.18 и 19:
§ 17. Член 14 се изменя така:
“Чл. 14. (1) Националната стратегия и годишните програми за нейното
прилагане съдържат мерки за:
1. насърчавне създаването на малки и средни предприятия при условията,
по реда и критериите на Закона за държавните помощи и правилника за
прилагането му чрез:
а. създаване на благоприятни условия за възникването на нови малки и
средни предприятия;
б. създаване на подходящи условия за достъп до капитал, включително
предоставяне на финансиране на малки и средни предприятия;
в. гарантиране на част от кредитния риск по кредити, предоставени
целево на малки и средни предприятия;
г. разработване и реализиране на проекти за малки и средни предприятия;
д. организиране на обучение за придобиване на предприемачески умения;
е. създаване на позитивен образ на предприемачеството чрез програми и
мерки за неговото популяризиране;
ж. подпомагане проучването на възможността за реализиране на нови
бизнес идеи;
з. отдаване под наем на имоти - частна държавна и частна общинска
собственост;
и. изграждане на технологични паркове и инкубатори за развитие на
малки и средни предприятия;
2. насърчаване развитието и повишаване конкурентоспособността на
малките и средните предприятия при условията, по реда и критериите на Закона
за държавните помощи и правилника за прилагането му, чрез:
а. разработване на проекти, насочени към поощряване разпространението
на технологии и иновации в малките и средните предприятия и разширяване на
възможностите им да избират и прилагат технологии и иновации;
б. реализиране на проекти за повишаване конкурентоспособността на
предприятията чрез повишаване на тяхната производителност извън мерките за
въвеждане на нови технологии;
в. изготвяне на методология и провеждане на обучение за оптимално
използване на целевите средства за малки и средни предприятия в
15
предприсъединителните фондове, структурните фондове и програмите на Европейския съюз и създаване на необходимия административен капацитет за;
г. информационно обслужване на малките и средните предприятия;
д. организиране на обучение за повишаване на професионалната външнотърговска квалификация на управителите и персонала на предприятията;
е. подпомагане участието на малки и средни предприятрия в международни панаири;
ж. разработване на проекти за насърчаване на малките и средните предприятия в определени отрасли и райони за целенасочено въздействие, както и сред групите в неравностойнсо положение на пазара на труда;
з. други дейности и мерки в полза на малки и средни предприятия по
други закони.
(2) Мерките по ал.1, т.1, б. ”г”, “ж” и “и” и т.2, б. ”а” могат да се
осъществяват при участието на научни организации и висши училища.
(3) Мерките по ал.1 не се прилагат за малки и средни предприятия, които
са банки, застрахователни и пенсионно-осигурителни дружества, инвестиционни
посредници и инвестиционни дружества по смисъла на Закона за публичното
предлагане на ценни книжа, както и за такива, чиято дейност включва
организиране на хазартни игри и производство и търговия на спиртни напитки.”
§ 18. Член 15 се изменя така:
“Чл.15. Държавата може да подпомага дейностите по насърчаване на
предприемачеството и на малките и средни предприятия в рамките на бюджета
на Министерсвото на икономиката със средства за проектите и мерките,
включени в националната стратегия и в годишните програми за прилагането й.”
“§ 19. Член 16 се изменя така:
“Чл.16. “Насърчителна банка” АД кредитира приоритетно малки и средни
предприятия при условия и по ред, определени с устава и в правилата за работа
на банката”.
§ 15. Член 18 се отменя.
Комисията по икономическата политика
подкрепя текста на вносителя, като § 15 става § 20
§ 16. В чл. 19, ал. 1, т. 2 думите “Националната служба по заетостта” се заменят
с “Агенцията по заетостта”.
Комисията по икономическата политика
подкрепя текста на вносителя, като § 16 става § 21
§ 17. В чл. 25 се създава ал. 4:
16
“(4) Кметовете на общините ежегодно представят в Агенцията за насърчаване
на предприемачеството списък на имотите по ал. 1.”
Комисията по икономическата политика
подкрепя по принцип текста на вносителя
Предложение на Комисията за икономическата политика
за § 17. който става § 22;
§ 22. В чл. 25 се създава ал. 4:
“(4) Кметовете на общините ежегодно представят в агенцията списък на
имотите по ал. 1.”
§ 18. Създава се глава четвърта “а”:
“Глава четвърта “а”
ФИНАНСИРАНЕ
Чл. 26а. (1) Държавата може да подпомага дейностите по насърчаване на
предприемачеството в рамките на бюджета на Министерството на икономиката със
средства за:
1. финансиране на новосъздадени малки и средни предприятия;
2. осъществяване на развойна дейност и прилагане на технологии и иновации
от малки и средни предприятия;
3. разработване и изпълнение на други проекти и програми;
4. курсове за обучение и семинари;
5. информационно и консултантско обслужване на малки и средни
предприятия, включително за издаване на справочно-информационни издания;
6. поддържане на информационна система.
(2) Агенцията е администратор на приходи от такси по чл. 10.
Чл. 266. "Насърчителна банка" АД кредитира приоритетно малки и средни
предприятия при условия и по ред, определени с устава и в правилата за работа на
банката.”
Предложение на народния представител Панайот Ляков:
В § 18, чл. 26а, ал. 1, се правят следните изменения и допълнения:
1. В т. 2 след думите “прилагане на” се добавя “високи”.
2. Точка 3 се изменя така:
“3. защита на интелектуалната собственост; ”
3. Точка 4 се изменя така:
“4. курсове за обучение на мениджъри ”.
Комисията по икономическата политика
не приема предложението
Предложение на народните представители Гиньо Ганев
и Радослав Илиевски:
В § 18 към създадената нова Глава четвърта “А ” да се създадат нови чл.26б и 26г:
“Чл. 26в. Създава се Гаранционен фонд за малки и средни предприятия в
размер на 50 млн. ле., който се формира от:
17
1. държавния бюджет -51%.
2. външни донори.
3. Дарения.
4. Лихви.
5. Други източници.
Чл. 26. (1) За управлението и реда на разходване на средствата по
Гаранционния фонд за малки и средни предприятия Министерският съвет
утвърждава правилник
(2) Ежегодно със Закона за държавния бюджет на Република България се
осигурява вноската за държавното участие във фонда. ”
Комисията по икономическата политика
не приема предложението
Предложение на народния представител Валентин Василев:
В § 18 се правят следните изменения:
1. В чл. 26а, ал. 1 думите “може да” да отпаднат.
2. Член 266 се изменя така:
“Чл. 266. “Насърчителна банка” АД кредитира само малки и средни
предприятия, отговарящи на изискванията в чл. 3, при условия и по ред, определени с
устава и в правилата за работа на банката ”
Комисията по икономическата политика
не приема предложението
Предложение на народния представител Йордан Нихризов:
В § 18 се правят следните изменения и допълнения:
1. В чл. 26а, ал. 1:
а) думите “може да” и “в рамите на бюджета на Министерството на
икономиката” да се заличат;
б) създава се т. 7:
“7. създаване на Гаранционен фонд ма малки и средни предприятия ”
2. Създават се чл. 26в, 26г, 26д, 26е, 26ж, 26з, 26и, 26к, 26л, 26м, 26н:
“Чл. 26в. (1) Създава се Гаранционен фонд за малки и средни предприятия в
размер на 50 млн. лв., който се формира от:
1. Държавния бюджет -до 51 на сто.
2. Външни донори - международни финансови институции, банки, взаимни
фондове и др.
3. Дарения
4. лихви.
5. Други източници.
(2) Фондът е юридическо лице със седалище гр. София
Чл. 26г. Средствата на фонда се изразходват за:
1. Осигуряване на не повече от 50 на сто от изискваното от банките
обезпечение на кредитоискатели - малки и средни предприятия по искани от тях
кредити.
18
2. Издръжка на дейността на фонда в размер, установен от УС, но не повече
от 1 на сто от формираните приходи на фонда
Чл. 2бд. Временно свободните средства на фонда могат да бъдат
инвестирани само в:
1. Ценни книжа, издадени или гарантирани от държавата
2. Ценни книжа, приети за търговия на регулирани пазари на ценни книжа.
3. Облигации.
4. Банкови депозити.
Чл. 2 бе. При временен недостиг на средства във фонда за покриване на
неотложни плащания могат да се ползват краткосрочни безлихвени заеми от
републиканския бюджет.
Чл. 2бж. Органи за управление на фонда са:
1. Управителен съвет.
2. Председател на Управителния съвет.
Чл. 26з. (1) Управителният съвет се състои от пет души, назначавани от
Министерския съвет, от които двама по предложение на национално представените
работодателски организации и трима, определени от Министерския съвет. За
членове на УС не могат да бъдат лица, осъждани за икономически престъпления,
освен ако не са реабилитирани.
(2) Председателят на Министерския съвет назначава един от членовете на
Управителния съвет за председател.
(3) Мандатът на членовете на Управителния съвет е пет години.
(4) Управителният съвет се свиква на заседание от председателя или по
искане на 1/3 от членовете му.
(5) Заседанията на Управителния съвет са редовни, ако на тях са
присъствали 2/3 от членовете му.
(6) Решенията се вземат, ако за тях са гласували повече от половината от
общия брой на членовете на Управителния съвет.
(7) Член на Управителния съвет се освобождава от Министерския съвет
поради смърт, подадена оставка или влязла в сила присъда за извършено тежко
престъпление, както и поради невъзможност да изпълнява задълженията си повече
от 6 месеца.
(8) Управителният съвет на фонда внася отчет за дейността си в
Министерския съвет веднъж годишно, но не по-късно от 1 май на следващата
година.
Чл. 2 би. Управителният съвет:
1. Утвърждава плана за осигуряване на средствата на Гаранционния фонд за
малки и средни предприятия
2. Осъществява контрол върху дейността на председателя на фонда.
3. Утвърждава годишния бюджет и приема бюджета.
4. Приема правилник за дейността си и утвърждава правилник за дейността
на фонда.
5. Взема решение за размера на гаранцията на кредитоискателите - малки и
средни предприятия, включени в регистъра за малките и средни предприятия
подадени чрез Агенцията за малки и средни предприятия
19
6. Приема решения за отписване на несъбираеми вземания.
7. Приема решения за придобиване и разпореждане с имущество към фонда.
8. Дава становище по проекти на нормативни актове, които имат отношение
към дейността на фонда.
Чл. 2бк. Председателят на Управителния съвет:
1. Представлява фонда пред всички физически и юридически лица в опраната
и чужбина и организира и ръководи дейността му.
2. Осъществява оперативното ръководство на фонда
3. Внася за утвърждаване в Управителния съвет:
а) проект за бюджет на фонда;
б) отчет за изпълнението на бюджета на фонда;
в) проект за правилник за устройството и дейността на фонда
г) предложенията от Агенцията за малки и средни предприятия на
кредитоискатели - малки и средни предприятия, които желаят да ползват реда за
обезпечаване на кредитите от фонда.
Чл. 26л. Гаранционният фонд за малки и средни предприятия гарантира
инвестиционни кредити не по-големи от 100 хиляди лева, като размера на
гаранцията не маже да бъде по-голяма от 50 хиляди лева.
Чл. 2бм. Кредитоискателят не може да получава обезпечение от
Гаранционния фонд за малки и средни предприятия греди да е погасил напълно
преходния кредит, по който има обезпечение от фонда.
Чл. 2бн. Фондът започва да функционира след намиране на 51 на сто от
предвидения капитал. Размерът на предоставените гаранции по кредити не може да
превишава 80 на сто от набрания капитал на фонда. ’’
Комисията по икономическата политика
не приема предложението
Предложение на Комисията по икономическата политика:
Параграф 18 да отпадне.
§ 19. В § 1 от Допълнителната разпоредба се правят следните изменения и
допълнения:
1. В т. 2 и 3 думите “Закона за лицата и семейството” се заменят със “Закона за
юридическите лица с нестопанска цел”.
2. В т. 4 накрая се добавя:
“Този праг може да бъде надвишен в следните два случая:
а) ако предприятието е притежавано от инвестиционни дружества, дружества
за рисково инвестиране или институционални инвеститори, при условие че не се
упражнява контрол нито индивидуално, нито съвместно;
б) ако капиталът е разпределен по такъв начин, че не е възможно да се
определи от кого е притежавано предприятието и ако предприятието декларира, че
може законно да се приеме, че 25 на сто или повече от капитала не са собственост на
20
едно предприятие или съвместно на няколко предприятия, които попадат извън
дефиницията за малки и средни предприятия.”
3. В т. 6 изречение трето се изменя така:
“За предприятията, които нямат предходна финансова година,
средносписъчният брой се определя за периода на текущата финансова година.”
4. Създават се т. 8 и 9:
“8. “Групи в неравностойно положение на пазара на труда” се определят
съгласно Закона за насърчаване на заетостта.
9. “Институционален инвеститор” е банка, която не действа като
инвестиционен посредник, инвестиционно дружество, застрахователно дружество,
пенсионен фонд или друго дружество, чийто предмет на дейност изисква
придобиване, държане и прехвърляне на ценни книжа.”
Предложение на народния представител Панайот Дяков:
В § 19, т. 2, буква “б” да отпадне.
Комисията по икономическата политика
не приема предложението
Предложение на Комисията по икономическата политика
за § 19. който става § 23:
§ 23. В § 1 от Допълнителната разпоредба се правят следните изменения и
допълнения:
1. В т. 2 и 3 думите “Закона за лицата и семейството” се заменят със
“Закона за юридическите лица с нестопанска цел”.
2. В т. 4 се създава изречение второ:
“Предприятието остава независимо и в случаите, когато:
а) повече от 25% от капитала или от броя на гласовете в общото събрание
се притежават от инвестиционни дружества, дружества за рисково инвестиране
или институционални инвеститори, при условие че не се упражнява контрол
нито индивидуално, нито съвместно; или
б) капиталът е разпределен по такъв начин, че не може да се определи
лицето, което упражнява контрол.”
3. Точка 6 се изменя така:
“6. “средносписъчна численост на персонала” е средносписъчният брой на
наетите лица по трудов договор на пълно работно време, включително тези,
наети на непълно работно време, както и сезонно наетите, включително лицата,
които работят по договор за управление или контрол и/или по решение на
общите събрания на търговските дружества. В средносписъчния брой се
включват и лицата, които осъществяват дейност като едноличен търговец,
полагат труд като член-кооператор по реда на Закона за кооперациите, като
занаятчии по реда на Закона за занаятите или като земеделски производители.
Средносписъчната численост на персонала се определя на база от предходната
финансова година. За новообразувани предприятия средносписъчната численост
се определя за текущата финансова година.”
21
4. Създават се т. 8, 9 и 10:
“8. “Групи в неравностойно положение на пазара на труда” са групи в
неравностойно положение на пазара на труда по смисъла на Закона за
насърчаване на заетостта.
9. “Институционален инвеститор” е институционален инвеститор по
смисъла на Закона за публичното предлагане на ценни книжа.
10. “Райони за целенасочено въздействие” са райони за целенасочено
въздействие по смисъла на Закона за регионалното развитие.”
§ 20. Параграф 7 от Преходните и заключителните разпоредби се отменя.
Комисията по икономическата политика
подкрепя текста на вносителя, като § 20 става § 24
ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
§ 21. Навсякъде в закона думите “председателят” и “председателя” се заменят
съответно с “изпълнителният директор” и “изпълнителния директор”.
Комисията по икономическата политика
не подкрепя текста на вносителя
Предложение на Комисията за икономическата политика
Параграф 21 да отпадне.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 22. (1) Агенцията за малки и средни предприятия към Министерския съвет и
Изпълнителната агенция за насърчаване на търговията към министъра на икономиката
се преобразуват чрез сливане в Агенция за насърчаване на предприемачеството.
(2) Активите, пасивите, архивът и другите права и задължения на Агенцията за
малки и средни предприятия и на Изпълнителната агенция за насърчаване на
търговията се поемат от Агенцията за насърчаване на предприемачеството.
(3) Служебните и трудовите правоотношения със служителите на Агенцията за
малки и средни предприятия и на Изпълнителната агенция за насърчаване на
търговията преминават към Агенцията за насърчаване на предприемачеството.
Комисията по икономическата политика
приема по принцип текста на вносителя
22
Предложение на Комисията за икономическата политика
за § 22. който става S 25:
§ 25. (1) Създадената с този закон Агенция за насърчаване на
предприемачеството и на малките и средни предприятия е правоприемник на
Агенцията за малки и средни предприятия към Министерския съвет и на
Изпълнителната агенция за насърчаване на търговията към министъра на
икономиката.
(2) Активите, пасивите, архивът и другите права и задължения на
Агенцията за малки и средни предприятия и на Изпълнителната агенция за
насърчаване на търговията се поемат от Агенцията за насърчаване на
предприемачеството и на малките и средни предприятия.
(3) Служебните и трудовите правоотношения със служителите на
Агенцията за малки и средни предприятия и на Изпълнителната агенция за
насърчаване на търговията се уреждат при условията и по реда на чл. 87а от
Закона за държавния служител, съответно чл. 123, ал. 1 от Кодекса на труда.
§ 23. Издадените удостоверения за вписване в регистъра на малките и средните
предприятия запазват действието си до изтичането на срока на тяхната валидност.
Започнатите производства по вписване в регистъра се прекратяват, като се връщат
платените такси за вписване.
Комисията по икономическата политика
подкрепя текста на вносителя, като § 23 става § 26
§ 24. В чл. 5, ал. 1 от Закона за патентите (обн., ДВ, бр. 27 от
1993 г.; изм. и доп., бр. 83 от 1996 г., бр. 11 от 1998 г., бр. 81 от 1999 г., бр. 45, 66 и 68
от 2002 г. и бр. 17 от 2003 г.) думите “Закона за малките и средните предприятия” се
заменят със “Закона за насърчаване на предприемачеството”.
Комисията по икономическата политика
подкрепя по принцип текста на вносителя
Предложение на Комисията за икономическата политика
за S 24. който става 8 27:
§ 27. В чл. 5, ал. 1 от Закона за патентите (обн., ДВ, бр. 27 от
1993 г.; изм. и доп., бр. 83 от 1996 г., бр. 11 от 1998 г., бр. 81 от 1999 г., бр. 45,66 и
68 от 2002 г. и бр. 17 от 2003 г.) думите “Закона за малките и средните
предприятия” се заменят със “Закона за насърчаване на предприемачеството и
на малките и средни предприятия”.
§ 25. В чл. 41, ал. 4 от Закона за обществените поръчки (обн., ДВ, бр. 56 от
1999 г.; изм. и доп., бр. 92 и 97 от 2000 г. и бр. 43 и 45 от 2002 г.) думите
“регистрирани по реда на отделен закон” се заличават.
23
Комисията по икономическата политика
подкрепя текста на вносителя, като § 25 става § 28
§ 26. В едномесечен срок от обнародването на закона в "Държавен вестник"
Министерският съвет приема Устройствен правилник на Агенцията за насърчаване на
предприемачеството.
Комисията по икономическата политика
подкрепя по принцип текста на вносителя
Предложение на Комисията за икономическата политика
за § 26. който става § 29:
§ 29. (1) Министерският съвет приема Устройствен правилник на
Агенцията за насърчаване на предприемачеството и на малките и средни
предприятия в едномесечен срок от обнародването на този закон в "Държавен
вестни".
(2) Министерският съвет приема наредбата по чл. 7, ал. 3 в двумесечен
срок от обнародването на този закон.
§ 27. Областните управители и кметовете на общините създават условия и
съдействат на Агенцията за насърчаване на предприемачеството, като й предоставят
за ползване сгради, помещения и други материални условия, необходими за
осъществяването на дейността й.
Комисията по икономическата политика
подкрепя по принцип текста на вносителя
Предложение на Комисията за икономическата политика
за S 27. който става S 30:
§ 30. Областните управители и кметовете на общините създават условия и
съдействат на Агенцията за насърчаване на предприемачеството и на малките и
средни предприятия, като й предоставят за ползване сгради, помещения и други
материални условия, необходими за осъществяването на дейността й.
Предложение на народния представител Йордан Нихризов:
Създава се § 27а:
“§ 27а. С влизане на Закона за изменение и допълнение на Закона за малките и
средни предприятия в сила, Министерският съвет чрез Закона за държавния
бюджет на Република България за 2005 г. осигурява паричната вноска за
държавното участие в Гаранционния фонд за малки и средни предприятия ”
Комисията по икономическата политика
не приема предложението
24
§ 28. Законът влиза в сила един месец след обнародването му в “Държавен
вестник” с изключение на § 26, който влиза в сила от датата на обнародването.
Комисията по икономическата политика
подкрепя по принцип текста на вносителя
Предложение на Комисията за икономическата политика
за § 28. който става § 31:
§ 31. Законът влиза в сила един месец след обнародването му в “Държавен
вестник”, с изключение на §29, който влиза в сила от деня на обнародването.