Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Kомисия по бюджет и финанси
04/12/2001 второ гласуване

    Проект
    Второ четене
    ЗАКОН
    ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ДАНЪК
    ВЪРХУ ДОБАВЕНАТА СТОЙНОСТ
    Проект
    Второ четене
    ЗАКОН
    ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ДАНЪК
    ВЪРХУ ДОБАВЕНАТА СТОЙНОСТ
    (ОБН., ДВ, БР. 153 ОТ 1998 Г.; ПОПР., БР. 1 ОТ 1999 Г.; ИЗМ. И
    ДОП., БР. 44 ОТ 1999 Г., БР. 62, 64, 103 И 111 ОТ 1999 Г. И
    БР. 63, 78 И 102 ОТ 2000 Г.)

    Комисията подкрепя заглавието.
    Предложение на н.п. Емил Кошлуков, Мустафа Зинал, Юлиана Дончева, Татяна Калинова, Ваня Цветкова, Ирена Варадинова, Йордан Памуков и Лютви Местан за нов § 1:
    “§ 1. В чл. 3, ал. 2 се създава т. 4:
    “4. юридическите лица с нестопанска цел, регистрирани в централния регистър при Министерството на правосъдието не са данъчно задължени лиза по ЗДДС за извършената пряко от тях нестопанска дейност."
    Комисията не подкрепя предложението.
    § 1. В чл. 14, ал. 1 се създава т. 8:
    “8. прехвърлянето на права върху програмни продукти от член на лицензирана браншова организация, когато мястото на изпълнение е извън територията на страната, а осъщественият износ е заплатен от получателя в пълен размер и е постъпил в местна банка.”
    Комисията подкрепя предложението по принцип, като предлага следната редакция на § 1:
    § 1. В чл. 14, ал. 1 се създава т. 8:
    “8. прехвърлянето на права върху програмни продукти от регистрирани производители (местни юридически лица, неперсонифицирани дружества или еднолични търговци) или от представител на чуждестранен производител, когато мястото на изпълнение е извън територията на страната, а осъщественият износ е заплатен от получателя в пълен размер и е постъпил в местна банка.”
    § 2. В чл. 20 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В т. 6 думите “заплащане за” се заменят с “пряко доплащане до себестойността на”.
    2. В т. 10 цифрата “4” се заменя с “три”.
    3. Създава се т. 16:
    “16. член на лицензирана браншова организация е всеки член на браншова организация, отговаряща на условията, определени в правилника за прилагане на закона.”
    Комисията подкрепя предложението по принцип със следните допълнения;
    § 2. В чл. 20 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В т. 6 думите “доплащане за” се заменят с “пряко доплащане до себестойността на”.
    2. В т. 10 цифрата “4” се заменя с “3”.
    3. Създават се т. 16,17 и 18:
    “16. “Регистриран производител или представител на чуждестранен производител” са лицата, регистрирани в данъчната администрация при условия и по ред, определени в правилника за прилагане на закона;
    17. “ДДС сметка” е доброволна особена банкова сметка на лице, регистрирано по този закон, открита в търговска банка с разрешението и под контрола на данъчната администрация, по която се получават или плащат средства от начисления от или на титуляра данък върху добавената стойност. Тази сметка не може да служи като обезпечение и със средствата по нея не могат да се плащат задължения към бюджета или към трети лица, освен за задължения по този закон. Условията и редът за откриване и използване на “ДДС сметката” се определят с правилника за прилагане на закона.
    18. “Щателно и документирано издирване” означава издирването от органите на Министерството на вътрешните работи да е извършено чрез централния бюлетин и при посочване на конкретните данни и места за издирване, резултатите от което се прилагат към данъчния акт.
    § 3. В чл. 22, ал. 1, т. 5, буква “а” накрая се добавя “прехвърляне на права върху програмни продукти, както и прехвърляне на права върху спортисти”.

    Комисията подкрепя предложението, като предлага думите “както и прехвърляне на права върху спортисти” да отпаднат.
    Окончателен текст на S 3:
    § 3. В чл. 22, ал. 1, т. 5, буква “а” накрая се добавя “както и прехвърляне на права върху програмни продукти”.
    Предложение на н.п. Алекси Алексиев и Михаил Миков:
    В чл. 25, an. 1, т. 1 се добавя “а при договор за разсрочено плащане - датата на съответното плащане. ”
    Комисията не подкрепя предложението.
    § 4. В чл. 29 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 3 накрая се поставя запетая и се добавя “с изключение на случаите, когато се продават стоките по чл. 23 от Закона за тютюна и тютюневите изделия и тези по раздел I, т. 1, 2, 3, 4 и 6 от Тарифата за акцизите.
    2. В ал. 5 думите “стойността на придобиване на стоките” се заменят с “данъчната основа, върху която е начислен данъкът при доставчика”.
    3. В ал. 6, т, 3 след думата “стоки” се добавя “или услуги”.
    Предложение на н.п. Иван Искров:
    В § 4, т. 1 се изменя така:
    “1. В ал. 3 накрая се добавят думите “с изключение на случаите, когато се извършват доставки на стоки по чл. 23 от Закона за тютюна и тютюневите изделия. ”
    Комисията подкрепя предложението по принцип.

    Окончателен текст на § 4:
    § 4. В чл. 29 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 3 накрая се поставя запетая и се добавя “с изключение на случаите, когато се извършват доставки на стоки по чл. 23 от Закона за тютюна и тютюневите изделия”.
    2. В ал. 5 думите “стойността на” се заменят с “данъчната основа при”.
    § 5. В чл. 30 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 след думата “страните” се поставя запетая и се добавя “увеличена с дължимите данъци и такси по прехвърлянето”.
    2. В ал. 2 след думите “транспортното средство” се поставя запетая и се добавя “определена по реда на чл. 33 от Закона за местните данъци и такси”.

    Комисията подкрепя предложението със следната редакция;
    § 5. В чл. 30 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 след думата “страните” се поставя запетая и се добавя “увеличена с дължимите данъци и такси по прехвърлянето”.
    2. В ал. 2 след думите “транспортното средство” се поставя запетая и се добавя “определена по реда на чл. 33 от Закона за местните данъци и такси”.
    3. В ал. 3, т. 4 накрая се добавя “с изключение на услуги, финансирани и субсидирани от държавния или общинските бюджети, чиято цена е определена с решение на общинския съвет”.
    § 6. В чл. 31, ал. 2 след думите “митни сборове” се добавя “такси, вноски”.
    Комисията подкрепя предложението.
    § 7. В чл. 41 т. 1, 2 и 3 се отменят.
    Комисията подкрепя предложението.
    Предложете на н.п.Борислав Китов, Стойчо Кацаров, Димитър Игнатов, Васил Паница, Теодора Константинова:
    Параграф 7 да отпадне.

    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н. п. Емилия Масларова:
    Параграф 7 да отпадне.

    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Никола Николов, Иван Г. Иванов, Валентин Василев, Васил Василев и Петър Жотев:
    Параграф 7 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Стойчо Кацаров:
    Параграф 7 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п .Янаки Стоилов, Георги Божинов и Георги Анастасов:
    Параграф 7 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Елка Анастасова за нов § 7а:
    “§ 7а. В чл. 42 се правят следните изменения и допълнения:
    1. След думата “Образователни ” се поставя запетая и се добавя “научни”.
    2. В т. 1 след думите “Министерство на културата” се добавя “услугите по двустранни и многостранни научни проекти, по които са сключени договори от тези организации с чуждестранни партньори и сделките, извършвани по такива договори в страната и чужбина ”. ”
    Комисията не подкрепя предложението.
    § 8. В чл. 46 думата “капитала” се заменя с “имуществото”.

    Комисията подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Емил Кошлуков, Мустафа Зинал, Юлиана Дончева, Татяна Калинова, Ваня Цветкова, Ирена Варадинова, Йордан Памуков и Лютви Местан за нов § 8а:
    “§ 8а. В чл. 49, ал. 1 се създава нова т. 8:
    “8. юридически лица, регистрирани в Централния регистър за юридическите лица с нестопанска цел, определени за осъществяване на общественополезна дейност. ”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Стефан Данаилов, Коста Цонев, Хюсеин Чауш, Весела Драганова, Андрей Пантев, Христо Георгиев, Рупен Крикорян, Иво Атанасов, Стела Банкова, Даринка Станчева и Димитър Игнатов за нов § 8а:
    “§ 8а. В чл. 49, ал. 1 се създава т. 8:
    “8. юридически лица, определени за осъществяване на общественополезна дейност и вписани в централния регистър при Министерството на правосъдието. ”

    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на Комисията за окончателен текст на S 8а:
    § 8а. В чл. 49, ал. 1 след думата “стоки” се добавя “с изключение на акцизните”:
    § 9. В чл. 52, ал. 1 след думата “доставката” се добавя “на културни ценности”.

    Комисията подкрепя предложението.
    § 10. В чл. 54 накрая се поставя запетая и се добавя “както и в случаите по чл. 92”.
    Комисията подкрепя предложението.
    Предложение на н. п.Асен Гагаузов и Евгени Кирилов:
    В чл. 54 досегашният текст става ал. 1 и се създава ал. 2:
    “(2) Данъчната ставка за доставките на хляб пшеничен ръжен и 10 на сто. ”
    Комисията не подкрепя предложението.
    § 11. В чл. 59 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Точка 5 се отменя.
    2. Точка 6 се изменя така:
    “6. се внасят безвъзмездни помощи, с изключение на акцизни стоки, предоставени на учебни, лечебни и здравни заведения, както и на научни, културни, просветни и социални организации на бюджетна издръжка и юридически лица с нестопанска цел, осъществяващи обществено полезна дейност и вписани в Централния регистър на юридическите лица с нестопанска цел за общественополезна дейност при Министерството на правосъдието, министерства, ведомства и други държавни и общински органи: Българския червен кръст, Агенцията за чуждестранна помощ;”
    3. В т. 11 след думите “леки автомобили” се добавя “с обем на двигателя до 1800 куб. см и с мощност на двигателя до 100 к.с.”
    4. Точка 12 се отменя.
    Комисията подкрепя предложението по ппинпип.
    Предложение на н.п. Борислав Китов, Стойчо Кацаров, Димитър Игнатов, Васил Паница, Теодора Константинова:
    В параграф 11, т. 4 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Елка Анастасова:
    В чл. 59 се добавят нови алинеи, както следва:
    “(6а). Се внасят стоки по научни договори, сключени в и извън страната от научно-изследователски организации и висши училища, ползващи бюджетна субсидия.
    (66) Се внасят или изнасят печатни произведения, научни уреди, апаратури, материали, свързани с прякото осигуряване на научно-изследователската дейност на научно-изследователски организации и висши училища, ползващи бюджетна субсидия. ”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Емил Кошлуков, Мустафа Зинал, Юлиана Дончева, Татяна Калинова, Ваня Цветкова, Ирена Варадинова, Йордан Памуков и Лютви Местан:
    В § В чл. 59, т. 6 се изменя така:
    “6. се внасят безвъзмездни помощи, предоставени на учебни, лечебни и здравни заведения; научни, културни, просветни и социални организации, юридически лица, регистрирани в Централния регистър на юридическите лица с нестопанска цел за осъществяването на обществено полезна дейност; министерства, ведомства и други държавни органи; Българския червен кръст, Агенцията за чуждестранна помощ. ”
    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Предложение на н.п.Емилия Масларова:
    В § 11, т. 4 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Никола Николов, Иван Г. Иванов, Валентин Василев, Васил Василев и Петър Жотев:
    В § 11, т. 4 да отпадне.

    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п.Янаки Стоилов, Георги Божинов и Георги Анастасов:
    В параграф 11, т. 4 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Окончателен текст на § 11:
    § 11. В чл. 59 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Точка 5 се отменя.
    2. Точка 6 се изменя така:
    “6. се внасят безвъзмездни помощи, с изключение на акцизни стоки, предоставени на учебни, лечебни и здравни заведения, както и на научни, културни, просветни и социални организации на бюджетна издръжка и юридически лица с нестопанска цел, осъществяващи общественополезна дейност и вписани в централния регистър на юридическите лица с нестопанска цел за общественополезна дейност при Министерството на правосъдието, министерства, ведомства и други държавни и общински органи: Българския червен кръст, Агенцията за
    чуждестранна помощ;”
    3. В т. 11 след думите “леки автомобили” се добавя “с обем на двигателя до 1 800 куб. см и с мощност на двигателя до 100 к.с.”.
    4. Точка 12 се отменя.
    Комисията предлага нов § 11а:
    “§11а. В чл. 64 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1.
    2. Създава ал. 2:
    “(2) Правото на приспадане на данъчен кредит за получателя на доставката е налице и когато регистрирано лице (негов доставчик) не е изпълнило задължението си по т. 2, в случаите, когато данъчното задължение е платено по “ДДС сметка” на доставчика.”
    Предложение на н.п.Иван Искров и Теодора Дренска за нов §
    116:
    “§ 116. В чл. 65 се създават ал. 4, 5 и 6:
    (4) Когато данъчен орган установи, че ревизираното лице или негов доставчик са извършили действия, с цел да избягнат или осуетят прилагането на този закон, за да получат облага или данъчно предимство, данъчният орган отказва правото на приспадане на данъчен кредит по такъв начин и в размер, че да се премахнат всички облаги или данъчни предимства на лицето, което е получило облага или данъчно предимство.
    (5) Действията на лице ши лицата по ал. 4 са извършени, ако:
    1. е налице сделка (доставка), по която доставчик ши получател е лице, което не съществува ши осъществява търговска дейност без съдебна ши данъчна регистрация;
    2. ревизираният данъчен субект, негов доставчик, техните представители ши лице за получаване на данъчни съобщения не могат да бъдат открити след щателно и документирано издирване от данъчните органи на посочен от тях данъчен адрес;
    3. е налице сделка (доставка), по която доставчикът не е начислил данък в предвидените в съответния закон срокове;
    4. лице е начислило данък, без да са налице основания за това;
    5. данъчен субект възпрепятства ши осуетява данъчните органи при осъществяване на правомощията им по начин, непозволяващ извършването на данъчна ревизия ши проверка;
    6. лице не е издало данъчен документ, когато по закон се предвижда задължение за това;
    7. са издадени документи с невярно съдържание;
    8. е извършена сделка (доставка) по цени, отклоняващи се от пазарните с повече от 25 процента, ши по цени, при които заложените норми на печалба се различават значително от обичайните за дейността.
    (6) Установяването на обстоятелствата по ал. 5, начисляването на данъка ши отказването на правото на приспадане на данъчен кредит по ал. 4 се извършва от данъчния орган с данъчен ревизионен акт. ”
    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Предложение на н.п. Николай Камов за нов §116:
    “§ 116. В чл. 65 се създават ал. 4, 5,6,7 и 8:
    “(4) Когато данъчен орган установи, че лице ши лица са извършили действия, за да избягнат ши осуетят прилагането на данъчен закон, данъчният орган определя съответния данък ши отказва правото на приспадане на данъчен кредит по такъв начин и в размер, че да се премахнат всички облаги ши данъчни предимства на всяко лице, което пряко е получило облага ши данъчно предимство, доколкото тези облагани ши данъчни предимства не са премахнати по реда н чл. 109, cm. 1 - 10 на Данъчния процесуален кодекс.
    (5) Действията на лице или лицата по ал. 4 са извършени, ако:
    1. е налице сделка (доставка), по която доставчик или получател е лице, което не съществува или осъществява търговска дейност без съдебна ши данъчна регистрация, ши е регистрирано лице, което не може да бъде открито от данъчните органи на посочения от него адрес;
    2. е налице сделка (доставка), по която доставчикът не е начислил данък в предвидените в съответния закон срокове;
    2. лице е начислило данък, без да са налице основания за това;
    4. данъчен субект възпрепятства ши осуетява данъчните органи при осъществяване на правомощията им по начин, непозволяващ извършването на данъчна ревизия ши проверка;
    5. лице не е издало данъчен документ, когато по закон се предвижда задължение за това;
    6. са издадени документи с невярно съдържание;
    7. е извършена сделка (доставка) по цени, отклоняващи се от пазарните с повече от 25 на сто, ши по цени, при които заложените норми на печалба се различават значително от обичайните за дейността.
    (6) Когато лице е извършило добросъвестно всички предвидени от данъчните закони действия, не се счита, че то е ползвало облага ши данъчно предимство.
    (7) Обстоятелствата по ал. 5 се установяват от данъчния орган с данъчен ревизионен акт ши протокол за извършена насрещна проверка.
    (8) Начисляването на данъка ши отказването на правото на приспадане на данъчен кредит по ал. 4 се извършва от данъчния орган с данъчен ревизионен акт. ”
    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Комисията предлага следния окончателен текст на $ 116:
    § 116. В чл. 65 се създават ал. 4, 5,6, 7, 8 и 9:
    (4) Когато данъчен орган установи, че ревизираното лице или негови доставчици са извършили действия с цел да избягнат или осуетят прилагането на този закон, за да получат облага или данъчно предимство, данъчният орган отказва правото на приспадане на данъчен кредит по такъв начин и в размер, че да се премахнат всички облаги или данъчни предимства на всяко лице, което пряко е получило облага или данъчно предимство, доколкото тези облагани или данъчни предимства не са премахнати по реда на чл. 109, ал. 1 - 10 на Данъчния процесуален кодекс.
    (5) Действията на лице или лицата по ал. 4 са извършени,
    ако:
    1. е налице сделка (доставка), по която доставчик или получател е лице, което не съществува или осъществява търговска дейност без съдебна или данъчна регистрация;
    2. ревизираният данъчен субект, негов доставчик, техните представители или лице за получаване на данъчни съобщения не могат да бъдат открити след щателно и документирано издирване от данъчните органи на посочен от тях данъчен адрес;
    3. е налице сделка (доставка), по която доставчикът не е начислил данък в предвидените в съответния закон срокове;
    4. лице е начислило данък, без да са налице основания за
    това;
    5. данъчен субект възпрепятства или осуетява данъчните органи при осъществяване на правомощията им по начин, непозволяващ извършването на данъчна ревизия или проверка;
    6. лице не е издало данъчен документ, когато по закон се предвижда задължение за това;
    7. са издадени документи с невярно съдържание;
    8. е извършена сделка (доставка) по цени, отклоняващи се от пазарните с повече от 25 процента, или по цени, при които заложените норми на печалба се различават значително от обичайните за дейността.
    (6) Установяването на обстоятелствата по ал. 5, начисляването на данъка или отказването на правото на приспадане на данъчен кредит по ал. 4 се извършва от данъчния орган с данъчен ревизионен акт.
    (7) При наличие на обстоятелство по ал. 5, правото на приспадане на данъчен кредит е налице, ако до датата на започване на данъчната ревизия, с данъчен ревизионен акт е отказано правото на приспадане на данъчен кредит на доставчика или на някои от предходните доставчици.
    (8) При установяване на обстоятелства по ал. 4, данъчният орган е длъжен да открие данъчно ревизионно производство по чл. 109 от ДПК спрямо лицата, за които са установени тези обстоятелства.
    (9) Не е налице данъчно предимство или облага, когато размера на дължимия данък е платен по “ДДС сметка”.
    § 12. В чл. 67, ал. 1 думите “лицето е получило” се заменят с “е издадена”, а думите “данъчен период” се заменят с “или в един от следващите три данъчни периода”.

    Комисията подкрепя предложението.
    § 13. В чл. 77, ал. 1 се правят следните изменения:
    1. В т. 2 думата “четири” се заменя с “три”.
    2. В т. 5 думите “четирите” и “четири” се заменят съответно с “трите” и “три”.
    3. В т. 6 думата “четиримесечен” се заменя с “тримесечен”.
    Комисията подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Атанас Папаризов:
    В чл. 77, ал. 1, т. 4 думите “45-дневен срок” се заменят с “30- дневен срок ”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Димитър Йорданов и Веселин Черкезов:
    В чл. 77, cm. 1:
    1. в т. 2 думата “четири ” се заличава;
    2. точка 4 се изменя така:
    “4. в случай, че резултатът пот. 2 е данък за възстановяване, регистрираното лице може да прави искане до данъчния орган за възстановяване на сумата или да продължи приспадането през следващите данъчни периоди. В 3-месечен срок от датата на подаване на искането данъчният орган прихваща сумата от други установени и неизплатени данъчни задължения или я превежда на лицето. ”
    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Предложение на н.п. Муравей Радев:
    В чл. 77 се създава ал. 6:
    “(6) На лицата, регистрирани по условията на чл. 124, ал. 1 данъчният кредит се възстановява в 45-дневен срок от подаването на справката-декларация. ”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Окончателен текст на 8 13:
    § 13. В чл. 77, ал. 1 се правят следните изменения:
    1. В т. 2 думата “четири” се заменя с “три”.
    2. Точка 4 се изменя така:
    “4. в случай, че резултатът по т. 2 е данък за възстановяване, регистрираното лице може да прави искане до данъчния орган за възстановяване на сумата или да продължи приспадането през следващите данъчни периоди. В тримесечен срок от датата на подаване на искането данъчният орган прихваща сумата от други установени и неизплатени данъчни задължения или я превежда на лицето.”
    3. В т. 5 думите “четирите” и “четири” се заменят съответно с “трите” и “три”.
    4. В т. 6 думата “четиримесечен” се заменя с “тримесечен”.
    § 14. В чл. 91 д се създава ал. 3:
    “(3) Данъчната основа на доставките по чл. 14, ал. 1, т. 6 е данъчната основа и данъкът по ал. 1, т. 2.”
    Предложение на н.п. Иван Искров:
    §14 се отменя.
    Комисията подкрепя предложението за отпадането на § 14.
    § 15. В чл. 91 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1.
    2. Създава се ал. 2:
    “(2) Туроператорът или туристическият агент има право на 65 на сто от данъчния кредит за получените доставки на стоки и услуги по чл. 14, ал. 1, т. 6, от които туристът се възползва пряко.”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Никола Николов, Иван Г. Иванов, Валентин Василев, Васил Василев и Петър Жотев:
    В § 15, т. 2 да отпадне.

    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Предложение на н.п. Петър Жотев:
    Параграф 15 да отпадне.

    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Предложение на н.п. Иван Искров:
    § 15 се изменя така:
    “§ 15. В чл.91е се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст на чл.91е става cm. 1:
    2. Създава се ал.2:
    “(2) Туроператорът ши туристическият агент има право на 65 на сто от данъчния кредит за получените доставки на стоки и услуги, от които туристът се възползва пряко при продажбата в чужбина от лицензиран туроператор ши туристически агент на туристически пакет по смисъла на Закона за туризма, който ще се ползва в страната от чуждестранно лице, което няма седалище ши обект на територията на страната и не е регистрирано по този закон, и за който е получено плащане на територията на страната.. ”
    3. Създава се ал.3:
    “(3) Документите за доказване на продажбата в чужбина от лицензиран туроператор ши туристически агент на туристически пакет по смисъла на ал. 2 се регламентират в правилника за прилагане на закона.
    Комисията подкрепя предложението със следната редакция:
    § 15 се изменя така:
    “§ 15. В чл. 91е се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1:
    2. Създават се ал. 2 и 3:
    “(2) Туроператорът или туристическият агент има право на 65 на сто от данъчния кредит за получените доставки на стоки и услуги, от които туристът се възползва пряко при продажбата в чужбина от лицензиран туроператор или туристически агент на туристически пакет по смисъла на Закона за туризма, който ще се ползва в страната от чуждестранно лице, което няма седалище или обект на територията на страната и не е регистрирано по този закон, и за който е получено плащане на територията на страната..”
    (3) Документите за доказване на продажбата в чужбина от лицензиран туроператор или туристически агент на туристически пакет по смисъла на ал. 2 се регламентират в правилника за прилагане на закона.
    § 16. В чл. 93, ал. 5 думите “за данъчния период, в който са получени” се заменят с “но не по-късно от три месеца след издаването на документа”.

    Комисията подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Иван Искров за нови § 16а, 166 и 16в:
    § 16а. В чл. 94, ал.3 думите “чл.8, ал 1 ” се заменят с “чл. 7”.
    §166. В чл. 97, ал. 3 думите “чл.8, ал.1 ” се заменят с “чл.7”.
    Комисията подкрепя предложението по ПРИНЦИП, като предлага следната редакция:
    § 16а. В чл. 94, ал.3 думите “чл.8, ал.1” се заменят с “чл. 7”.
    § 166. В чл. 97, ал. 3 думите “чл.8, ал.1” се заменят с “чл.7”.
    § 17. В чл. 116, ал. 2, т. 2 се правят следните изменения:
    1. Буква “б” се изменя така:
    б) регистрираното лице или акредитираният представител не може да бъде открит по реда на Данъчния процесуален кодекс от данъчните органи на посочения от него данъчен адрес;”.
    2. Буква “в” се отменя.
    Комисията подкрепя предложението по ПРИНЦИП.
    Предложение на н.п. Иван Искров:
    В чл. 116, ал. 2, т. 2 се правят следните изменения и допълнения:
    1. буква “б” се изменя така:
    б) регистрираният данъчен субект, негов представител (акредитиран представител) или лице за получаване на данъчни съобщения не могат да бъдат открити след щателно и документирано издирване от данъчните органи на посочен от тях данъчен адрес. ”
    2. буква “в ” се отменя.

    Комисията подкрепя предложението, като предлага следната редакция на 8 17:
    § 17. В чл. 116, ал. 2, т. 2 се правят следните изменения:
    1. Буква “б” се изменя така:
    “б) регистрираният данъчен субект, негов представител (акредитиран представител) или лице за получаване на данъчни съобщения не могат да бъдат открити след щателно и документирано издирване от данъчните органи на посочен от тях данъчен адрес.”
    2. Буква “в” се отменя.
    § 18. В чл. 117, ал. 3, изречение второ думите “заявление за промяна на данни” се заменят с “декларация”.
    Комисията подкрепя предложението.
    § 19. В чл. 119, ал. 5 думата “четирите” се заменя с “трите”.

    Комисията подкрепя предложението.
    § 20. В чл. 122, ал. 2 накрая се добавя “при условията на чл.
    119”
    Комисията подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Муравей Радев за нов § 20а:
    “§ 20а. В чл. 124, ал. 1 думите “равен на левовата равностойност на един милион щатски долара ” се заменят с “петстотин хиляди лева
    Комисията подкрепя предложението за нов § 20а.
    § 21. В чл. 125 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 4 накрая се поставя запетая и се добавя “при което не е налице доставка по повод преминаването на собствеността върху активите от преобразуващото се лице към правоприемника”.
    2. Алинея 6 се изменя така:
    “(6) Лицата, регистрирани по този закон на основание, посочено в този член, могат да прекратят регистрацията си на основание чл. 117, ал. 1 след изтичането на 18 месеца от регистрацията им, освен в случаите на прекратяване на независимата икономическа дейност.”

    Комисията подкрепя предложението.
    § 22. В чл. 130 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1.
    2. Създава се ал. 2:
    “(2) Събраната по реда на ал. 1 информация се счита за ново обстоятелство при определянето на правата и задълженията на лицето по този закон.”
    Комисията подкрепя предложението.
    § 23. В чл. 131 се правят следните изменения:
    1. В ал. 1 думите “Данъчния процесуален кодекс” се заменят със “Закона за административните нарушения и наказания”.
    2. Алинея 2 се изменя така:
    “(2) Актовете за нарушения се съставят от данъчните органи, а наказателните постановления се издават от главния данъчен директор или от упълномощено от него длъжностно лице.”
    Комисията подкрепя предложението.
    § 24. Член 132 се изменя така:
    “Чл. 132. (1) Данъчно задължено по този закон лице, което е задължено, но не се регистрира в установените по този закон срокове, се наказва с глоба - за физическите лица, които не са търговци, или с имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в двойния размер на неначисления данък за изпълнените от лицето облагаеми доставки за периода от възникване на задължението за регистрация до датата на регистрацията по този закон, но не по малко от 500 лв.
    (2) Данъчно задължено по този закон лице, което е задължено, но не се дерегистрира в установените по този закон срокове, се наказва с глоба - за физическите лица, които не са търговци, или с имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 1000 до 5000 лв.”
    Комисията подкрепя предложението.
    § 25. В чл. 136 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 след думата “период” се добавят “или използва в счетоводството си документи с невярно съдържание, подправени или неистински документи, водещи до определяне на данъка в по-малък размер”, а числото “1000” се заменя с “10 000”.
    2. В ал. 2 числото “2000” се заменя с “20 000”.

    Комисията подкрепя предложението, като предлага следната редакция:
    § 25. В чл. 136 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1:
    а) След думата “период” се добавят “или използва в счетоводството си документи с невярно съдържание, подправени или неистински документи, водещи до определяне на данъка в по-малък размер”, а думите “1 000 лв.” се заменят с “10 000 лв.”.
    б) Създава се изречение второ: “Тези обстоятелства се доказват от административнонаказващият орган.”
    2. В ал. 2 думите “2000 лв.” се заменят с “20 000 лв.”.
    § 26. В чл. 137 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 1 се изменя така:
    “(1) Лице, което не издаде касова бележка (фискален бон) или наруши реда и начина за регистриране или въвеждане в експлоатация, или отчитане, или сервизно обслужване на фискалните устройства, се наказва с глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 100 до 500 лв., или с имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 200 до 10 000 лв.”
    2. Създава се нова ал. 2:
    “(2) В случаите по ал. 1 физическото лице, което фактически е било длъжно да издаде касова бележка (фискален бон), приеме плащане и без да издаде такава, се наказва с глоба в размер от 100 до 500 лв.”
    3. Досегашната ал. 2 става ал. 3 и се изменя така:
    “(3) При повторно нарушение по ал. 1 размерът на глобата е от 500 до 2500 лв., а на имуществената санкция - от 500 до 20 000 лв.”
    4. Досегашната ал. 3 става ал. 4.
    Комисията подкрепя предложението.
    § 27. Член 145 се отменя.
    Комисията подкрепя предложението.
    ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
    § 28. Тримесечният срок по чл. 77 се прилага за данъка за възстановяване, отнасящ се за данъчните периоди след 1 януари 2002 г.
    Комисията подкрепя предложението.
    § 29. В § 37 от Преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност (ДВ, бр. 102 от 2000 г.) числото “2002” се заменя с “2003”.

    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Петър Жотев за нов § 29а:
    “§ 29а. Отмяната на чл. 14, ал. 1, т. 6 влиза в сила от 1 януари 2002 г. Разпоредбите на чл. 91г, 91д, 91е, 91ж, 91з и 91и влизат в сила от 1 януари 2003 г.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Никола Николов, Иван Г. Иванов, Валентин Василев, Васил Василев и Петър Жотев за нов § 29а:
    29а. Отмяната на чл. 14, ал. 1, т. 6 влиза в сила от 1 януари 2010 г. Разпоредбите на чл. 91г, 91д, 91 е, 91ж, 91 з и 91и влизат в сила от 1 януари 2002 г.
    Комисията не подкрепя предложението.
    § 30. В Закона за Държавния архивен фонд (обн., ДВ, бр. 54 от 1974 г.; изм. и доп., бр. 63 от 1976 г., бр. 35 от 1977 г., бр. 55 от 1987 г. и бр. 12 от 1993 г.) се правят следните изменения и допълнения:
    1. В чл. 3, ал. 1 след думата “звукозаписи” се добавя “или магнитни носители на документи и думите “или копие” се заменят с
    копие или на технически, включително магнитни носители”.
    2. В чл. 10, ал. 4 думите “и организациите” се заменят с “организациите и юридическите лица” и се създават т. 7 и 8:
    “7. технически, включително магнитни носители на документи, въведени в предвидените от закона случаи - 20 години;
    8. документи, въведени на технически, включително магнитни носители, при спазване на условията, предвидени в закона - 3 месеца от въвеждането им.”
    3. В чл. 14, ал. 1 след думата “граждани” се добавя “и юридически лица”.
    4. В чл. 14а се правят следните допълнения:
    1. В ал. 1 след думата “документи” се поставя запетая и се добавя “на технически, включително на магнитни носители”.
    2. В ал. 2 след думата “документи” се поставя запетая и се добавя “на технически, включително на магнитни носители.”

    Комисията подкрепя предложението, като предлага следната окончателна пелякция;
    § 30. В Закона за Държавния архивен фонд (обн., ДВ, бр. 54 от 1974 г.; изм. и доп., бр. 63 от 1976 г., бр. 35 от 1977 г., бр. 55 от 1987 г. и бр. 12 от 1993 г.) се правят следните изменения и допълнения:
    1. В чл. 3, ал. 1 след думата “звукозаписи” се добавя “или магнитни носители на документи” и думите “или копие” се заменят с “копие или на технически, включително магнитни носители”.
    2. В чл. 10, ал. 4:
    а) съюзът “и” се заменя със запетая, а думата “организациите” се заменя с “организациите и юридическите лица”;
    б) създават се т. 7 и 8:
    “7. технически, включително магнитни носители на документи, въведени в предвидените от закона случаи - 20 години;
    8. документи, въведени на технически, включително магнитни носители, при спазване на условията, предвидени в закона - 3 месеца от въвеждането им.”
    3. В чл. 14, ал. 1 след думата “граждани” се добавя “и юридически лица”.
    4. В чл. 14а:
    а) в ал. 1 след думата “документи” се поставя запетая и се добавя “на технически, включително на магнитни носители”.
    б) в ал. 2 след думата “документи” се поставя запетая и се добавя “на технически, включително на магнитни носители.”
    § 31. В Закона за счетоводството (обн., ДВ, бр. 4 от 1991 г.; изм. и доп., бр. 26 от 1992 г., бр. 55 от 1993 г., бр. 21, 33 и 59 от 1996 г., бр. 52 от 1997 г., бр. 21 от 1998 г., бр. 57, 81, 83 и 113 от 1999 г. и бр. 4 и 92 от 2000 г.) се правят следните изменения и допълнения:
    1. В чл. 45:
    а) създава се нова т. 2:
    “2. технически, включително магнитни носители на счетоводни документи - 20 години;”
    б) досегашните т. 2 и 3 стават съответно т. 3 и 4;
    в) създава се т. 5:
    “5. счетоводни документи, въведени на технически, включително на магнитни носители - 3 месеца от въвеждането им;”
    г) досегашната т. 4 става т. 6.
    2. В чл. 46:
    а) досегашният текст става ал. 1;
    б) създава се ал. 2:
    “(2) Архивиране на счетоводната документация и информация на технически носители се допуска, ако броят на издадените и получените данъчни документи от предприятието е не по-малък от 100 000 средномесечно за предходната отчетна година.”

    Комисията не подкрепя предложението.
    § 32. В чл. 85 от Данъчния процесуален кодекс (обн., ДВ, бр. 103 от 1999 г.; Решение № 2 на Конституционния съд от 30 март 2001 г. - бр. 29 от 2000 г.; изм. и доп., бр. 63 от 2000 г.) се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 2, изречение първо думата “магнитни” се заменя с “технически”, а накрая се добавя “или от лице - търговец или неперсонифицирано дружество, което е или е било съконтрагент на ревизирания субект по търговска сделка”, а в изречение второ думата “магнитни” се заменя с “технически”.
    2. Създават се ал. 3 и 4:
    “(3) Когато данъчният субект реши да ползва магнитни носители за електронно архивиране на счетоводна документация, той е длъжен да уведоми за това данъчната дирекция по регистрация, преди да започне използването на магнитни носители.
    (4) Документите се архивират върху два отделни технически носителя, като единият се съхранява от данъчния субект, а вторият се изпраща в 3-дневен срок от датата на архивирането на данъчната дирекция по регистрация.”
    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Предложение на н.п. Иван Искров и Теодора Дренска:
    “В Данъчен процесуален кодекс (Обн., ДВ, бр. 103 от 30.11.1999 г., Решение № 2 на Конституционния съд на Република България от 30.03.2000 г. - бр. 29 от 7.04.2000 г.; изм. и доп., бр. 63 от 1.08.2000 г.) чл. 109, ал. 11-14 се отменят. ”
    Комисията подкрепя предложението по ПРИНЦИП.
    Предложение на н.п. Николай Камов за нов §33а:
    “В чл. 109, ал. 11, 12, 13 и 14 на Данъчния процесуален кодекс (Обн.,ДВ .) се отменят.

    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Окончателен текст на § 32:
    § 32. В Данъчния процесуален кодекс (обн., ДВ, бр. 103 от 1999 г.; Решение № 2 на Конституционния съд от 30 март 2001 г. - бр. 29 от 2000 г.; изм. и доп., бр. 63 от 2000 г.) се правят следните изменения и допълнения:
    1. В чл. 85:
    а) в ал. 2, изречение първо думата “магнитни” се заменя с “технически”, а накрая се добавя “или от лице - търговец или неперсонифицирано дружество, което е или е било съконтрагент на ревизирания субект по търговска сделка”, а в изречение второ след думата “компютрите” се добавя “и техническите носители”.
    б) създават се ал. 3 и 4:
    “(3) Когато данъчният субект реши да ползва магнитни носители за електронно архивиране на счетоводна документация, той е длъжен да уведоми за това данъчната дирекция по регистрация, преди да започне използването на магнитни носители.
    (4) Документите се архивират върху два отделни технически носителя, като единият се съхранява от данъчния субект, а вторият се изпраща в 3-дневен срок от датата на архивирането на данъчната дирекция по регистрация.”
    2. В чл. 109, ал. 11-14 се отменят.”
    Комисията подкрепя предложението.
    § 33. В Наказателно-процесуалния кодекс (обн., ДВ, бр. 89 от 1974 г.; попр., бр. 99 от 1974 г. и бр. 10 от 1975 г.; изм. и доп., бр. 84 от 1977 г., бр. 52 от 1980 г., бр. 28 от 1982 г.; попр., бр. 38 от 1982 г.; изм. и доп., бр. 89 от 1986 г., бр. 31 от 1990 г.; попр., бр. 32 и 35 от 1990 г.; изм. и доп., бр. 84 от 1994 г., бр. 50 от 1995 г., бр. 107 и 110 от 1996 г., бр. 64 от 1997 г.; попр., бр. 65 от 1997 г.; изм. и доп., бр. 95 от 1997 г., бр. 21 от 1998 г.; Решение № 9 на Конституционния съд от 1998 г. - бр. 45 от 1998 г.; изм. и доп., бр. 26 и 70 от 1999 г.; Решение № 14 на Конституционни съд от 1999 г. - бр. 88 от 1999 г.; изм. и доп., бр. 42 от 2001 г.) се създава чл. 105а:
    “Чл. 105а. Документи, архивирани върху магнитен носител и съхранявани при условията, предвидени в закон, имат доказателствена сила на оригинален документ. Магнитни носители на документи се изземват по реда, предвиден за веществените доказателства.”
    Комисията не подкрепя предложението.
    § 34. Законът влиза в сила от 1 януари 2002 г.
    София, 4 декември 2001 г.
    Форма за търсене
    Ключова дума