Kомисия по бюджет и финанси
24/09/2002 първо гласуване
ДОКЛАД
по законопроект за Националната агенция за приходите,
№ 202-01-40 , внесен от Министерския съвет на 17.07.2002 г.
ДОКЛАД
по законопроект за Националната агенция за приходите,
№ 202-01-40 , внесен от Министерския съвет на 17.07.2002 г.
На съвместно заседание на Комисията по бюджет и финанси и Комисията по труда и социалната политика, проведено на 19.09.2002 г, се разгледа законопроекта за Националната агенция за приходите, внесен от Министерския съвет.
На заседанието присъствуваха г-н Милен Велчев - министър на финансите, г-н Гати Ал Джебури - заместник министър на финансите, г- жа Мария Мургина - заместник главен директор на Главна данъчна дирекция и г-н Йордан Христосков - управител на Националния осигурителен институт.
Законопроектът беше представен от министър Велчев.
Проектът предвижда създаването на Национална агенция за приходите, в която ще се интегрира събирането на публичните вземания от данъчни приходи и от осигурителни вноски. Приемането на този законопроект е първата стъпка в изграждането на нова система на администриране на публичните плащания, която ще гарантира тяхната стабилност и високо ниво на събираемост, ще подобри качеството на административното обслужване на данъкоплатците и осигурителите и ще намали както техните разходи, така и разходите на държавата. Това ще се осигури чрез приемане на нормативната уредба, свързана с унифицирането на данъчното и осигурително законодателство и създаването на интегрираните процеси на регистрация, приемане на декларации, отчитане на приходите, извършване на контрол и ревизии на задълженията, обжалване и събиране на публичните вземания.
Изграждането на новата система на администриране на публичните вземания е обосновано в приетата от Министерския съвет концепция, а също така фигурира и в икономическата програма на правителството. Конкретните очаквани ползи от новата система на администриране са:
1. Ясно и лесно за прилагане законодателство, въвеждащо хармонизирани облагаеми основи за определяне на данъка върху
доходите и осигурителните вноски, единни срокове за деклариране и плащане, унифицирани понятия, еднаква терминология и интегрирани процеси и процедури.
2. Създаване на възможност за намаляване на данъчната и осигурителна тежест на основата на повишена събираемост на публичните вземания и намалени разходи за администрирането им.
3. Създаване на по-благоприятна среда за частния сектор чрез увеличаване степента на доброволното спазване на законодателството и осигуряване на унифицирана данъчна/осигурителна система, по-висока степен на сътрудничество и взаимодействие между администрацията и нейните “клиенти” (данъкоплатци, осигурители и самоосигуряващи се ).
4. Намаляване разходите на задължените лица чрез единна регистрация, въвеждане на обща декларация за данъчни и осигурителни задължения, използуване на по-ефикасни методи за плащането им, упражняване на контрол от една администрация.
5. Създаване на цялостна програма за обслужване и повишаване на данъчната/осигурителна култура.
6. Изграждане на модерна приходна администрация в съответствие с тенденциите в страните, възприели аналогични системи на пенсионно и здравно осигуряване.
7. Ограничаване на възможностите за корупция и административни злоупотреби чрез надеждна информационна система, модерна организация на работните процеси и прозрачност в администрирането.
8. Обединяване на всички дейности по функционални направления (регистрация, контрол, събиране, ревизии и принудителни действия) на базата на една интегрирана модерна информационна система.
9. Свеждане до минимум на административните разходи по събиране на данъците и задължителните осигурителни вноски.
Сложността на процеса на обединяване на дейностите по администриране на публичните вземания от Данъчната администрация и Националния осигурителен институт - институции с различен статут и осъществяващи своите функции на основата на различно законодателство, предпоставя създаването на Националната агенция за приходите като първи етап в изграждането на новата система. С влизане в сила на закона ще се създаде агенцията като правен субект и ще се конструират само нейните органи на управление и централното й управление. На първия етап на нейното изграждане агенцията ще осигури необходимата координация и синхрон между Националния осигурителен институт и данъчната администрация в процеса на интегриране на функциите по събиране на публичните вземания в
единна система на администриране и ще гарантира цялостното й изграждане.
Изграждането на единната агенция е подкрепено и е обект на наблюдение от Международния валутен фонд и Световната банка. Подкрепата на Световната банка за нея стартира с предоставянето на безвъзмездна помощ в размер на 306 000 долара.
Законопроектът предвижда създаването на Национална агенция за приходите като специализиран държавен орган за администриране на доброволното плащане на данъците и акцизите, а така също и на задължителните осигурителни вноски за държавно обществено осигуряване и за здравното осигуряване. Предвидено е агенцията да бъде орган към министъра на финансите, чрез което се осигурява провеждането на държавната политика в дейността по администриране на публичните вземания. Общият контрол върху дейността на агенцията е възложен на надзорен съвет.
Съгласно законопроекта агенцията ще се ръководи от генерален директор, който ще се подпомага от четирима заместник- генерални директори. Предвидено е генералният директор да се назначава от Министерския съвет по предложение на министъра на финансите , а заместниците му - от министъра на финансите по негово предложение.
Законопроектът предвижда в съответствие с правителствената концепция опростена и рационализирана структура. Агенцията за приходите ще се изгражда , за разлика от данъчната администрация, само на две нива на управление - централно и териториално. Чрез тази структура се улесняват връзките и обменът на информация вътре в организацията, а също и с Националния осигурителен институт. Националната здравноосигурителна каса и другите държавни институции, както и се предпоставя внедряването на интегрирана информационна система.
При обсъждане на законопроекта членовете на комисията поставиха следните въпроси:
1. Да се изясни статута на агенцията - държавна или изпълнителна.
2. В чл.3, ал.2, т.3 да се допълнят вноските по допълнителното задължително пенсионно осигуряване.
3. Необходимо ли е агенцията да има надзорен съвет.
4. По какъв начин ще се изгради единната информационна система в агенцията.
5. Да се прецизират функциите на надзорния съвет.
6.От къде ще се осигури числеността за централното управление на агенцията.
7. Какви функции и каква част от администрацията от двете структури - Национален осигурителен институт и Главна данъчна дирекция ще преминат в Националната агенция за приходите.
8. Да се прецизира разпоредбата на чл.15 относно размера на отчисленията.
На поставените въпроси отговори дадоха представителите на Министерството на финансите.
След обсъждането се проведе гласуване, което приключи със следните резултати: “За”- 9 народни представители, “Против” - 3 народни представители и “Въздържали се” - 4 народни представители.
Въз основа на гласуването Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроекта за Националната агенция за приходите.
София, 23 септември 2002 г.