Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Kомисия по бюджет и финанси
10/12/2003 второ гласуване

    Доклад
    Второ четене
    законопроект № 302-01-65 за изменение и допълнение на
    Закона за акцизите, внесен от Министерския съвет за второ четене
    Доклад
    Второ четене
    На заседание, проведено на 28 ноември 2003 г., Комисията
    разгледа законопроект № 302-01-65 за изменение и допълнение на
    Закона за акцизите, внесен от Министерския съвет за второ четене и
    предлага на Вашето внимание следния
    ЗАКОН
    за изменение и допълнение на Закона за акцизите
    (Обн., ДВ, бр. 19 от 1994 г.; изм. и доп., бр. 58 и 70 от 1995
    г., бр. 21,56 и 107 от 1996 г., бр. 51 от 1997 г., бр. 15,89 и 153 от 1998
    г., бр. 103 от 1999 г., бр. 102 от 2000 г., бр. 110 от 2001 г., бр. 45 и 118
    от 2002 г.; попр., бр. 9 от 2003 г.; доп., бр. 37 и бр. 103 от 2003 г.)
    Предложение на н.п. Владимир Дончев за нов 81:
    В чл. 2, т. 3 изразът “от собствени суровини и материали за
    лично потребление” се заменя с “за лично потребление от суровини и
    материали, добити при собствено производство
    Комисията подкрепя предложението и предлага да се създаде
    нов § 1 със следната окончателна редакция:
    § 1. В чл. 2, т. 3 думите “от собствени суровини и материали
    за лично потребление” се заменят със “за лично потребление от
    суровини и материали, добити при собствено производство”.
    § 1. Създава се чл. 2а:
    “Чл. 2а. Не се дължи акциз или платеният акциз се възстановява
    за моторни превозни средства, които са противозаконно отнети или
    откраднати и дължимите вносни митни сборове са възстановени или

    опростени по реда на Закона за митниците и правилника за прилагането
    му.”
    Комисията подкрепя предложението на вносителя за S 1.
    който става S 2.
    Предложение на н.п. Владимир Дончев за нов
    §... В чл. 3 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В алинея 1 след думата “производителите” се поставя
    запетия, съюзът “и ” се заличава и се добавя “включително лицата,
    извършващи дейност в пунктовете за ракиеизваряване
    2. В аления 2 се добавя изречение второ със следната редакция:
    “Лицата, извършващи дейност в пунктовете за
    ракиеизваряване, се регистрират в териториалната данъчна дирекция по
    седалището си. ”
    Комисията подкрепя предложението по ПРИНЦИП, което е
    отразено в § 7.
    § 2. В чл. 4 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1 и в нея се правят следните
    изменения и допълнения:
    а) точки 9 и 10 се изменят така:
    “9. за пури и пурети - като абсолютна сума за 1 000 бр. пури или
    пурети;
    10. за течни горива по т. 14,15,16 и 17 от Тарифата за акцизите -
    като абсолютна сума в левове за 1 000 литра, приведени при сравнителна
    о
    температура 15 градуса по Целзий (15 С)”;
    б) създава се т. 10а:
    “10а. за течни горива по т. 16а от Тарифата за акцизите, за толуол
    и за втечнен нефтен газ и други газообразни въглеводороди - като
    абсолютна сума в левове за един тон;”.
    2. Създават се ал. 2 и 3:
    “(2) За течните горива по т. 10 обемът се привежда към
    о
    сравнителна температура 15 С чрез измерване на теглото в килограми и
    о
    преизчисляването му в литри на базата на плътността при 15 С.
    о
    (3) Плътността при 15 С се определя в съответствие с методите
    БДС EN ISO 3675 или БДС EN ISO 12185 и с таблиците съгласно БДС ISO
    91-1.”
    2

    Комисията подкрепя по ПРИНЦИП предложението на
    вносителя за § 2. който става S 3 и предлага следната окончателна
    редакция:
    § 3. В чл. 4 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1 и в нея се правят следните
    изменения и допълнения:
    а) в т. 96 думите “за пътнически” се заменят с “за
    употребявани пътнически”.
    б) създава се т. 9в:
    “9в. за нови пътнически автомобили, товаро-пътнически и
    състезателни автомобили за не повече от 9 човека, включително
    водача, с мощност на двигателя над 120 киловата (kW) по системата
    DIN, съответно 126 киловата (kW) по системата SAE - като абсолютна
    сума в левове, към която се прибавя абсолютна сума в левове за 1
    един киловат за разликата над 120 киловата (kW) по системата DIN,
    съответно 126 киловата (kW) по системата SAE.”
    в) точка 10 се изменя така:
    10. за течни горива по т. 14, 15, 16 и 17 от Тарифата за
    акцизите - като абсолютна сума в левове за 1 000 литра, приведени
    о
    при сравнителна температура 15 градуса по Целзий (15 С)”;
    б) създава се т. 10а:
    “10а. за течни горива по т. 16а от Тарифата за акцизите, за
    толуол и за нефтен газ и други газообразни въглеводороди - като
    абсолютна сума в левове за един тон;”.
    2. Създават се ал. 2 и 3:
    “(2) За течните горива по ал. 1, т. 10 обемът се привежда към
    о
    сравнителна температура 15 С чрез измерване на теглото в
    килограми и преизчисляването му в литри на базата на плътността
    о
    при 15 С.
    (3) Плътността при 15о С се определя в съответствие с
    методите БДС EN ISO 3675 или БДС EN ISO 12185 и с таблиците
    съгласно БДС ISO 91-1.”
    Предложение на н.п. Владимир Дончев за нов §:
    В чл. 4а, ал. 3 накрая се добавя:
    “Лицензираните производители водят отчетност за количествата на получените грозде и плодове и количествата на
    з



    предадените ракии. Отчетността се води за всяко физическо лице
    отделно. ”
    Комисията подкрепя предложението за създаване на нов
    параграф, който става § 4 и предлага следната окончателна редакция:
    § 4. В чл. 4а, ал. 3 се създават изречение второ и трето:
    “Лицензираните производители водят отчетност за
    количествата на получените грозде и плодове и количествата на
    предадените ракии. Отчетността се води за всяко физическо лице
    отделно.’’
    § 3. В чл. 5, ал. 4 след думите “отложено плащане” се добавя “или при временно складиране на стоки”.
    Комисията подкрепя предложението на вносителя за § 3.
    който става § 5.
    § 4. В чл. 7 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 1 се изменя така:
    “(1) Лицата, които произвеждат стоки или извършват услуги по тарифата, внасят в републиканския бюджет начисления през месеца акциз до 14-о число на следващия месец.”
    2. В ал. 4, изречение второ думата “сроковете” се заменя със
    “срока”.
    Комисията подкрепя предложението на вносителя за S 4.
    който става $ 6.
    Предложение на н.п. Владимир Дончев за нов 8:
    §.. Създава се нов чл. 7а:
    “Чл. 7а. (1) Лицата по чл. 2, т. 3 се регистрират в
    териториалната данъчна дирекция по местонахождение на лозята или
    овощните насаждения, притежавани или обработвани от тях. За
    извършената регистрация данъчната дирекция издава служебна
    бележка.
    (2) При извършване на регистрацията лицата по ал. 1
    представят съответен документ, удостоверяващ правото им на
    собственост или ползване върху насажденията.
    4



    (3) В служебната бележка по ал. 1 заедно с другите данни се
    вписват вида и количеството на материалите, които ще се изваряват в
    ракия, както и пункта, в който ще се изваряват те. ”
    Предложението е оттеглено.
    Предложение на н.п. Владимир Дончев за нов §:
    §.... Член 8 се изменя така:
    “Чл. 8. (1) производството от физически лица на ракии за лично
    потребление се извършва по реда и условията на чл. 4а или в пунктовете
    за ракиеизваряване, регистрирани съгласно изискванията на чл. 3.
    (2) Ракии за лично потребление се изваряват само от грозде и
    плодове.
    (3) При предаване на суровините и материалите в пунктовете
    за ракиеизваряване лицата по чл. 2, т. 3 задължително представят
    служебна бележка за регистрация по чл. 7а, както и декларация за
    липсата на обстоятелствата по чл. 4а, ал. 4, които се съхраняват от
    лицето, извършващо дейност в съответния пункт.
    (4) Лицата, извършващи дейност в регистрираните по този
    закон пунктове за ракиеизваряване, водят отчетност в производствени
    листове по образец, утвърден от министъра на финансите, партидна
    книга на производителите на ракии, която се води на името на главата
    на семейството и в която се записват количествата на произведените
    ракии по вид и алкохолен градус, начислен акциз и книга за заприходяване
    на ракии и ферментирали материали, оставени на съхранение в
    пунктовете.
    (5) Лицата по предходната алинея водят отчетност за всяко
    физическо лице отделно. Те съставят на името на лицето по чл. 2, т. 3
    производствен лист в три екземпляра, който съдържа в първата си част
    — номера и датата на служебната бележка по чл. 7а, количеството и
    вида на предадените от лицето материали, часа на започване на
    изваряването, като тази част се попълва в началото на производствения
    процес. Втората част от производствения лист се попълва след
    извършване на производството, като в нея се установява количеството
    на произведената ракия, алкохолните градуси, платения акциз и таксата
    за изваряване на ракията. Производственият лист се подписва от
    лицето, извършващо дейност в пункта за ракиеизваряване, и от лицето,
    на чието име се съставя.
    (6) Първият екземпляр от производствения лист се представя в
    съответната териториална данъчна дирекция по регистрацията на
    лицето, извършващо дейност в пункта, вторият се предава на
    5



    физическото лице по чл. 2, т. 3, а третият остава към кочана на
    производствените листове. Кочаните с производствените листове се
    описват и представят в териториалната данъчна дирекция по
    регистрация на лицето, извършващо дейност в пункта.
    (7) Произведените количества ракии се изнасят от пунктовете
    за ракиеизваряване само след попълване и издаване на производствения
    лист.
    (8) Лицето, извършващо дейност в пункта по ракиеизваряване, е
    длъжно да събере и внесе акциза, определен по т. 3 от Тарифата за
    акцизите, за количествата ракии над размерите по чл. 2, т. 3.
    Събраният акциз се внася в териториалната данъчна дирекция по
    регистрация на това лице, най-късно 7 дни след издаването на
    производствения лист и е приход в бюджета на съответната община.
    (9) Лицата, извършващи дейност в пунктовете по
    ракиеизваряване, са длъжни да използват в своята дейност съоръжения
    и съдове, за които има издадени заварени технически спецификации от
    Министерството на здравеопазването. ”
    Комисията подкрепя предложението по ал. 1.
    Алинеи от 2 до 9 са оттеглени»
    Комисията предлага да се създаде нов § 7 със следната
    окончателна редакция:
    § 7. В чл. 8 се правят следните изменения и допълнения:
    “1. Създава се нова ал. 2:
    “(2) Производството от физически лица на ракии за лично
    потребление се извършва при условията и по реда на чл. 4а или в
    пунктовете за ракиеизваряване, регистрирани съгласно изискванията
    на Закона за виното и спиртните напитки. Кметовете на общините в 7
    дневен срок от регистрацията на пунктовете изпращат в Главна
    данъчна дирекция копие от удостоверението за регистрация за
    вписване в регистъра.
    2. Досегашната ал. 2 става ал. 3.
    3. Създава се ал. 4:
    “(4) Лицата, извършващи дейност в пунктовете по ал. 2 водят
    отчетност по ред, определен с правилника за прилагане на закона.”
    Предложение на н.п. Владимир Дончев за нов 8:
    §... В чл. 10, ал. 4 се отменя.
    6



    Комисията подкрепя предложението за нов параграф, който
    става S 8 със следната редакция:
    § 8. В чл. 10, ал. 4 се отменя.
    § 5. В чл. 11 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 2:
    а) в изречение първо числото “1,5” се заменя с “1”;
    б) в изречение второ числото “1,5” се заменя с “1”, а думите “със специален бандерол по ред” се заменят със “с бандерол по специален ред”.
    2. Алинея 4 се изменя така:
    “(4) Към датата на влизане в сила на нов размер на акциза по т. 4 от Тарифата за акцизите производителите и вносителите на тютюневи изделия декларират в съответната териториална данъчна дирекция наличните количества тютюневи изделия, облепени с бандерол, по ред, определен с правилника за прилагане на закона. За наличните количества тютюневи изделия се извършва допълнително облагане, като начисленият допълнително акциз се внася в срока по чл. 7.”
    3. Създава се ал. 11:
    “(11) Когато лице по ал. 3 не потърси заявените от него
    количества бандероли в шестмесечен срок от заявяването им, правото му
    да ги получи се погасява.”
    Предложение на н.п. Георги Пирински и Атанас Папаризов
    Предложеното с § 5 за чл. 11, ал. 2 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението по ПРИНЦИП.
    Комисията подкрепя по ПРИНЦИП предложението на
    вносителя за § 5. който става § 9 и предлага следната окончателна
    редакция?
    § 9. В чл. 11 се правят следните изменения:
    1. В ал. 2 изречение второ думите “със специален бандерол по
    ред” се заменят със “с бандерол по специален ред”.
    2. Алинея 4 се изменя така:
    “(4) Към датата на влизане в сила на нов размер на акциза по
    т. 4 от Тарифата за акцизите производителите и вносителите на
    тютюневи изделия декларират в съответната териториална данъчна
    дирекция наличните количества тютюневи изделия, облепени с
    бандерол, по ред, определен с правилника за прилагане на закона. За
    наличните количества тютюневи изделия се извършва допълнително
    7



    облагане, като начисленият допълнително акциз се внася в срока по
    чл. 7.”
    Предложение на н-п- Владимир Дончев за нов 8:
    §. В чл. 11а, ал. 1 след думата “напитки ” се поставя запетая и
    се добавя “включително лицата, извършващи дейност в пунктовете за
    ракиеизваряване ”.
    Комисията подкрепя предложението за нов параграф, който
    става § 10 със следната окончателна редакция;
    § 10. В чл. 11а, ал. 1 се правят следните изменения и
    допълнения:
    1. Създава се ново изречение второ: ”Лицата, извършващи
    дейност в пунктовете за ракиеизваряване са длъжни да притежават
    контролно-измервателни уреди, определени с правилника за
    прилагане на закона.”
    2. Досегашното изречение второ става изречение трето.
    § 6. Член 11и се изменя така:
    “Чл. 11 и. (1) Производителите на течни горива по чл. 4, ал. 1, т. 10 са длъжни за всяка произведена партида:
    1. да определят количествата в литри с помощта на средства за измерване от одобрен тип, вписани в регистъра на одобрените за
    използване средства за измерване и подлежащи на контрол по реда на
    Закона за измерванията;
    2. да издават анализен сертификат, съдържащ показателя при 15^
    а
    С “плътност в kg/m
    (2) При внос на течни горива по чл. 4, ал. 1, т. 10 вносителите са
    длъжни да представят анализния сертификат по ал. 1, т. 2 за всяка
    партида.”
    Комисията подкрепя предложението на вносителя за § 6.
    който става § 11.
    Предложение на н.п. Валери Димитров за нов S:
    В чл. 12в, ал. 1 се изменя така:
    “(1) Безмитна търговия със стоки в обекти, разположени в
    зоните за митнически контрол на аерогарите, пристанищата, в зоните
    на граничните контролно-пропускателни пунктове, по суша, в
    самолетите, корабите и влаковете в международен рейсл както и в
    8

    специализираните магазини за обслужване на Дипломатическия корпус,
    се осъществява само от местно юридическо лице - търговско
    дружество след получаване на лиценз за извършване на дейност, както и
    на разрешение за всеки отделен обект от министъра на финансите.
    Лицензът и разрешението се издават въз основа на проведен конкурс. За
    участие в конкурса се допуска лице, което:
    1. разполага с внесен капитал не по-малко от 250 000 лв.;
    2. не е в производство по несъстоятелност или в ликвидация;
    3. няма изискуеми и ликвидни публични задължения над 3000 лв.;
    4. няма влезли в сила наказателни постановления за нарушаване
    на митническото и данъчното законодателство с наложена
    имуществена санкция над 2000 лв;
    5. се представлява от лица, които:
    а) не са осъждани за умишлено престъпление от общ характер,
    освен ако са реабилитирани;
    б) не са били членове на управителен или контролен орган на
    дружество, прекратено поради несъстоятелност през последните две
    години, предхождащи датата на решението за откриване на
    производство по несъстоятелност, ако са останали неудовлетворени
    кредитори. ”
    Предложението е оттеглено.
    § 7. В чл. 12г се създават ал. 3 и 4:
    “(3) Забранява се продажбата на спиртни напитки в пластмасови
    опаковки (бутилки).
    (4) Разпоредбата на ал. 3 не се прилага за продажба на спиртни
    напитки в опаковки (бутилки) до 0,2 л.”
    Предложение на н.п. Христо Механдов:
    Параграф 7 да отпадне.
    Предложението е оттеглено.
    Предложение на н.п. Атанас Василев
    I вариант - § 7 се заличава
    II вариант- В § 7 се създават ал. 3 и 4 със следното съдържание;
    “(3) Забранява се продажбата на спиртни напитки в
    пластмасови опаковки (бутилки) с вместимост повече от 1 литър.
    (4) Пластмасовите бутилки с вместимост до 1 л трябва да
    бъдат без 0- пръстен на гърлото. ”
    9

    Комисията подкрепя предложението по ПРИНЦИП.
    Комисията подкрепя по принцип предложението на
    вносителя и предлага следната окончателна редакция на § 7« който
    става §12:
    § 12. В чл. 12г се създават ал. 3 и 4:
    “(3) Забранява се продажбата на спиртни напитки в
    пластмасови опаковки (бутилки) с вместимост над 1 литър.
    (4) Пластмасовите бутилки с вместимост до 1 литър трябва
    да бъдат без 0 - пръстен на гърлото и да осигуряват надежден начин за
    поставяне на бандерола, което прави невъзможно отварянето на
    бутилката без унищожаване на бандерола.”
    Предложение на н-п- Владимир Дончев за нов §:
    §.. В чл. 13, ал. 1 изразът ((от 500 до 2500 ле. ” се заменя с “от 1000 до 3000 лв. ”, а думите “в същия размер ” с “в размер от 2500 до 5000 лв.
    Комисията подкрепя предложението за нов параграф, който
    става § 13 и предлага следната окончателна редакция:
    § 13. В чл. 13, ал. 1 думите “от 500 до 2 500 лв.” се заменят с
    “от 500 до 3000 лв.”
    Предложение на н-п- Владимир Дончев за нови параграфи 7а.
    76 и 7в:
    § 7а. В чл. 15 се правят следните допълнения:
    1. Създава се нова ал. 2 със следната редакция:
    “(2) Лице, извършващо дейност в пункт за ракиеизваряване,
    което не събере и/или не внесе акциза по чл. 8, се наказва с глоба или
    имуществена санкция в двоен размер на начисления акциз, но не по-малко
    от 2000 лв. ”
    2. Създава се алинея 3 със следната редакция:
    “(3) При повторно нарушение по ал. 2 санкциите са в двоен
    размер, а наличните съдове и съоръжения, служещи за упражняване на
    дейността, се отнемат в полза на държавата. ”
    § 76. Създава се нов член 15а със следната редакция:
    “Чл.15а. (1) Лице, извършващо дейност в пункт за
    ракиеизваряване, което не спази разпоредбите на чл. 8, се наказва с глоба
    или имуществена санкция в размер от 2500 до 5000 лв.
    ю

    (2) При повторно нарушение на ал. 1 санкциите са в двоен
    размер, а наличните съдове и съоръжения, служещи за упражняване на
    дейността, се отнемат в полза на държавата. ”
    § 7в Създава се чл. 16 със следната редакция:
    “Чл. 16. (1) Който, като е задължен, не се регистрира по чл. 7а,
    се наказва с глоба в размер от 500 до 2500 лв.
    (2) Лице, което наруши разпоредбата на чл. 8, ал. 1, се наказва с
    глоба в размер от 500 до 2500 лв., като наличните съдове и съоръжения,
    използвани за производството, се отнемат в полза на държавата.
    (3) Лице, представило невярна декларация по чл. 8, ал. 3, дължи
    заплащане в двоен размер на акциза за произведените количества ракия
    за лично потребление. ”
    Комисията не подкрепя предложението,
    § 8. В § 2 от Допълнителните разпоредби се правят следните
    изменения и допълнения:
    1. Точки 19,20,21 и 22 се изменят така:
    “19. “Тежки горива” са продуктите, включени в код по КН 2710, с описание на стоката по Комбинираната номенклатура на Република България “тежки горива (fuel oils)” и “други тежки горива”.
    20. “Газьол” са продуктите, включени в код по КН 2710, с
    описание на стоката по Комбинираната номенклатура на Република
    България “газьол”.
    21. “Котелни горива (мазути)” са:
    а) тежки горива (дестилатни, остатъчни или смесени),
    предназначени за изгаряне в корабни и стационарни горивни уредби, за
    промишлени цели и др., включени в код по КН 2710, които:
    - при дестилация по метод ASTM D 86 до 250° С дестилират по- малко от 10 обемни процента или за които процентът на дестилация при 250° С не може да бъде определен по този метод, и
    - имат кинематичен вискозитет при 50° С, определен по метод
    2
    ASTM D 445, превишаващ 8 mm Is, или за които кинематичният
    вискозитет при 50° С не може да бъде определен по този метод;
    б) котелни горива от каменовъглен катран, включени в код
    по КН 2707.
    22. “Тежки масла” са продуктите, включени в код по КН 2710, с описание на стоката по Комбинираната номенклатура на Република България “газьол”, “тежки горива” и “други тежки масла”.”
    11

    2. Създават се т. 22а и 226:
    “22а. “Течни горива” са продуктите, включени в т. 14, 15, 16, 16а и 17 от Тарифата за акцизите, различни от смазочни материали,
    индустриални масла и сродни продукти (клас L по БДС ISO 6743/0).
    226. “Предназначени за преработка” са продуктите,
    предназначени да претърпят специфична или химическа преработка по
    смисъла на забележките към глава 27 от Комбинираната номенклатура на Република България.”
    3. Създава се т. 28:
    “28. “Тютюневи изделия” са:
    а) пури и пурети - годни за пушене цилиндрични тела от тютюн,
    които:
    - са съставени изцяло от естествен тютюн, или
    - са обвити изцяло с покриващ лист от естествен тютюн, или
    - имат ситно нарязан пълнеж и покриващ и обвиващ лист, и двата от възстановен тютюн, като покриващият лист е с нормалния цвят на пурите и обвива изцяло цилиндричното тяло, включително филтъра, но не и мундщука, ако има такива, при условие че единичното тегло на
    изделието, без филтъра и мундщука, е равно или по-голямо от 1,2 г и че
    покриващият лист е спирално навит под остър ъгъл не по-малък от 30
    градуса спрямо надлъжната ос на изделието, или
    - имат ситно нарязан пълнеж и покриващ лист от възстановен
    тютюн с нормалния цвят на пурите, обвиващ изцяло цилиндричното тяло, включително филтъра, но не и мундщука, ако има такива, при условие че единичното тегло на изделието, без филтъра и мундщука, е равно или по- голямо от 2,3 г и че техният периметър, поне в една трета от дължината на изделието, е равен или по-голям от 34 мм.
    Като “пури и пурети” се считат и изделия, съставени частично от вещества, различни от тютюна, но отговарящи на дефинициите за "пури и пурети", при условие че са снабдени съответно с:
    - един покриващ лист от естествен тютюн;
    - един покриващ и един обвиващ лист - и двата от възстановен
    тютюн;
    - един покриващ лист от възстановен тютюн;
    б) цигари - годни за пушене цилиндрични тела от тютюн, които:
    - не отговарят на условията за пури и пурети, посочени в буква
    “а”;
    - чрез проста неиндустриална обработка са вкарани в цигарени хартиени рула;
    - чрез проста неиндустриална обработка са увити в цигарена
    хартия.
    12

    Като “цигари” се считат и изделия, съставени изцяло или
    частично от вещества, различни от тютюн, но отговарящи на изискванията в дефинициите за цигари.
    Цилиндрични тела от тютюн, посочени в тази буква, се считат като две цигари за целите на облагане с акциз, ако без филтъра и
    мундщука са по-дълги от 9 см, но не по-дълги от 18 см, съответно като три цигари, ако без филтъра и мундщука са по-дълги от 18 см, но не по-дълги от 27 см.;
    в) тютюн за пушене (за лула и цигари):
    - тютюн, който е нарязан или раздробен по друг начин, усукан или пресован на плочки и който може да се пуши без допълнителна индустриална обработка;
    - отпадъци от тютюн, годни за пушене и пригодени за продажба на дребно, при условие че не отговарят на дефинициите за пури, пурети и цигари;
    - фино нарязан тютюн за свиване на цигари, при който повече от 25 % от теглото на тютюневите частици имат широчина на нарязване по- малка от 1 мм.
    Като “тютюн за пушене” се считат и изделия, съставени изцяло или частично от вещества, различни от тютюн, но отговарящи на изискванията в дефинициите за тютюн за пушене.
    г) тютюн за дъвчене е тютюн във формата на ролки, ленти,
    кубчета или блокчета, пригоден за продажба на дребно, който е специално приготвен за дъвчене, но не и за пушене;
    д) тютюн за смъркане е тютюн на прах или на гранули, който е специално приготвен за смъркане, но не и за пушене.”
    Комисията подкрепя предложението на вносителя за § 8,
    който става § 14.
    § 9. В Тарифата за акцизите се правят следните изменения:
    1. В т. 4:
    а) в т. 4.1 думите “0,002 лв. за 1 къс + 40% от продажната цена” се заменят с “0,004 лв. за 1 къс + 43,5% от продажната цена”;
    б) в т. 4.2 думите “0,001 лв. за 1 къс + 15% от продажната цена” се заменят с “0,002 лв. за 1 къс + 20% от продажната цена”;
    в) точка 4.4 се изменя така:
    “4.4. Пури и пурети 270 лв. за 1000 броя”
    г) точка 4.5 се отменя.
    2. В т. 6:
    а) в т. 6.3 числото “3,5” се заменя с “1,5”;
    13



    б) в т. 6.4 числото “1,3” се заменя с “1”.
    3. Точка 14 се изменя така:
    “14. Бензини за двигатели
    14.1. Авиационни бензини 490 лв. за 1000 литра, приведени при
    сравнителна температура при 15° С
    14.2. Автомобилни бензини
    14.2.1. Безоловни 490 лв. за 1000 литра, приведени при
    сравнителна температура при 15° С
    14.2.2. Оловосъдържащи 490 лв. за 1000 литра, приведени при
    сравнителна температура при 15° С”
    4. В т. 15 думите “300 лв. за тон” се заменят с “215 лв. за 1000
    литра, приведени при сравнителна температура при 15° С”.
    5. Точки 16,16а и 17 се изменят така:
    “16. Средни масла, включително 350 лв. за 1000 литра,
    керосинът за реактивни двигатели и приведени при
    осветителен керосин сравнителна
    температура при 15° С
    16а. Котелни горива (мазут) и 25 лв. за тон
    предназначени за преработка
    тежки масла, различни от газьола
    17. Газьоли, предназначени за 390 лв. за 1000 литра,
    преработка или за изгаряне в двигатели приведени при
    (дизелово гориво) и в стационарни горивни сравнителна
    инсталации, и тежки горива, различни от температура при 15° С”
    котелното гориво (мазут)
    6. Точка 18а се изменя така:
    “18а. Нефтен газ и други 360 лв. за тон
    газообразни въглеводороди,
    с изключение на тези,
    които са в аерозолни опаковки.”
    Предложение на н.п. Муравей Радев. Веселин Черкезов.
    Димитър Йорданов. Йордан Нихризов и Христо Кирчев:
    В Тарифата за акцизите да се направят следните изменения:
    14



    а) предложеното изменение на т. 18а - за нефтен газ да
    отпадне- размера е над ставките за Европейския съюз;
    б) за безоловни бензини да се приеме ставка от 475 лв. за 1000 л;
    в) за оловосъдържащи бензини да се приеме ставка от 500 лв. за
    1000 л;
    г) за дизелово гориво ставката да бъде 360 лв. за 1000 л.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Теодора Дренска. Мариана Костадинова.
    Мария Ангелиева. Христо Механдов и Хюсеин Чауш:
    В § 9, т. 2 да отпадне, в т. 3 числото “490” да се замени с
    “510”, а пот. 6 числото “360” да се замени с “260”.
    Комисията подкрепя по ПРИНЦИП предложението.
    Предложение на н.п. Христо Механдов
    В $ 9 , т. 2 да отпадне, а по т. 6 числото “360” да се замени с
    “260”.
    Комисията подкрепя по принцип предложението.
    Предложение на н.п. Христо Механдов и Мариана
    Костадинова
    В Тарифата за акцизите т.16, 16а и 17 се изменят така:
    5. Точки 16, 16а, 17 и 18а се изменят така:
    “16. Средни масла, включително 350 лв. за 1000 литра,
    керосинът за реактивни двигатели и приведени при
    осветителен керосин сравнителна
    температура при 15° С
    16а. Котелни горива (мазут) и
    предназначени за преработка
    тежки масла, различни от газьола 25 лв. за тон
    17. Газьоли, предназначени за
    преработка или за изгаряне в двигатели 390 лв. за 1000 литра,
    (дизелово гориво) и в стационарни горивни приведени при сравнителни
    инсталации, и тежки горива, различни от температура при 15° С”
    котелното гориво (мазут)
    6. Точка 18а се изменя така:
    15



    “18а. Нефтен газ и други 360 лв. за тон ”
    газообразни въглеводороди,
    с изключение на тези,
    които са в аерозолни опаковки
    Комисията подкрепя предложението по ПРИНПИП.
    Предложение от н.п. Йордан Нихризов
    В § 9 се правят следните изменения в т. 14.2, 17 и 18а:
    14.2. Автомобилни бензини се изменя така:
    14.2.1. Безоловни 510лв. за 1000литра,
    приведени при сравнителна
    температура при 15° С
    14.2.2. Оловосъдържащи 510 лв. за 1000 литра,
    приведени при сравнителна
    температура при 15° С”
    17. Газъоли, предназначени за
    преработка или за изгаряне в двигатели 410 лв. за 1000 литра
    (дизелово гориво) и в стационарни горивни приведени при сравнителна
    инсталации, и тежки горива, различни от температура при 15° С”
    котелното гориво (мазут)
    6. Точка 18а се изменя така:
    “18а. Нефтен газ и други 260 лв. за тон ”
    газообразни въглеводороди,
    с изключение на тези,
    които са в аерозолни опаковки
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по ПРИНЦИП предложението на
    вносителя за S 9. който става S 15 със следната окончателна редакция:
    § 15. В Тарифата за акцизите се правят следните изменения:
    1. Точка 11 се изменя така:
    “11. Пътнически автомобили,
    товаро-пътнически и състезателни автомобили за не повече от 9 човека, вклю-чително водача, с мощност на двигателя:
    16



    а) за нови автомобили:
    - над 120 киловата (kW)
    по системата DIN 700 лв. плюс 90 лв. за 1 kW
    за разликата над 120 kW
    - над 126 киловата ( kW )
    по системата SAE 700 лв. плюс 85,71 лв. за 1 kW
    за разликата над 126 kW.”
    б) за употребявани автомобили:
    - над 120 киловата (kW)
    по системата DIN над 120 kW
    до 150 kW 35 лв. за 1 kW
    над 150 kW 60 лв. за 1 kW
    - над 126 киловата (kW)
    по системата SAE над 126 kW
    до 157,5 kW 33,33 Лв. за 1 kW
    над 157,5 kW 57,14 лв. за 1 kW
    Преизчисляването на мощността
    на двигателите на автомобилите
    от киловати (kW) в конски сили
    се извършва при съотношение
    1 киловат (kW), равен на
    1,36 конски сили
    2. Точка 14 се изменя така:
    “14. Бензини за двигатели
    14.1. Авиационни бензини 495 лв. за 1000 литра,
    приведени при сравнителна
    температура при 15° С
    14.2. Автомобилни бензини
    14.2.1. Безоловни 495 лв. за 1000 литра,
    приведени при сравнителна
    температура при 15° С
    14.2.2. Оловосъдържащи 495 лв. за 1000 литра,
    приведени при сравнителна
    температура при 15° С”
    17



    3. В т. 15 думите “300 лв. за тон” се заменят с “215 лв. за 1000 литра,
    приведени при сравнителна температура при 15° С”.
    4. Точки 16,16а и 17 се изменят така:
    “16. Средни масла, 350 лв. за 1000 литра,
    включително керосинът за приведени при сравнителна
    реактивни двигатели и температура при 15° С
    осветителен керосин
    16а. Котелни горива (мазут)
    и предназначени за преработка
    тежки масла, различни от
    газьола 25 лв. за тон
    17. Газьоли, 395 лв. за 1000 литра, приведени
    предназначени за преработка или при сравнителна температура
    за изгаряне в двигатели (дизелово при 15о С
    гориво) и в стационарни горивни инсталации, и тежки горива,
    различни от котелното гориво (мазут)
    5. Точка 18а се изменя така:
    “18а. Нефтен газ и други 340 лв. за тон
    газообразни въглеводороди,
    с изключение на тези,
    които са в аерозолни опаковки.”
    ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
    § 10. В Закона за чистотата на атмосферния въздух (обн., ДВ, бр.
    45 от 1996 г.; попр., бр. 49 от 1996 г.; изм. и доп., бр. 85 от 1997 г., бр. 27 от 2000 г., бр. 102 от 2001 г. и бр. 91 от 2002 г.) се правят следните
    изменения:
    1. Глава шеста се отменя.
    18



    2. Член 42 се отменя.
    3. В Допълнителните разпоредби § 1а се отменя.
    Комисията подкрепя предложението за $ 10. който става $ 16.
    § 11. В Закона за пътищата (обн., ДВ, бр. 26 от 2000 г.; изм. и доп., бр. 88 от 2000 г., бр. 111 от 2001 г., бр. 47 и 118 от 2002 г. и бр. 9 от 2003 г.) се правят следните изменения:
    1. В чл. 44 т. 1 се отменя.
    2. Членове 45,46,47 и 48 се отменят.
    3. В чл. 49:
    а) в т. 4 думите “и на железопътната инфраструктура” се заличават;
    б) точка 5 се отменя;
    в) в т. 6 думите “по т. 4 и 5” се заменят с “по т. 4”;
    г) в т. 7 думите “и общински” и “и общинските” се заличават.
    4. Член 58 се отменя.
    5. В Допълнителните разпоредби § 2 се отменя.
    Комисията подкрепя предложението за § 11. който става 8 17 със следната окончателна редакция:
    § 17. В Закона за пътищата (обн., ДВ, бр. 26 от 2000 г.; изм. И доп., бр. 88 от 2000 г., бр. 111 от 2001 г., бр. 47 и 118 от 2002 г. и бр. 9 от 2003 г.) се правят следните изменения:
    1. В чл. 44 т. 1и 3 се отменят.
    2. Членове 45,46,47 и 48 се отменят.
    3. В чл. 49:
    а) в т. 4 думите “и на железопътната инфраструктура” се
    заличават;
    б) точка 5 се отменя;
    в) в т. 6 думите “по т. 4 и 5” се заменят с “по т. 4”;
    г) в т. 7 думите “и общински” и “и общинските” се заличават.
    4. Член 58 се отменя.
    5. В Допълнителните разпоредби § 2 се отменя.
    § 12. Бутилираните спиртни напитки над 1 л, предназначени за местния пазар и облепени с бандерол, както и бутилираните спиртни напитки, предназначени за местния пазар и облепени с бандерол, които не отговарят на изискванията на чл. 12г, ал. 3, се продават до изчерпване на количествата, но не по-късно от 30 юни 2004 г.
    19

    Предложение на н.п. Христо Механдов:
    § 12 да отпадне..
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Теодора Дренска. Мариана Костадинова. Мария Ангелиева. Христо Механдов и Хюсеин ЧОУШ:
    В § 12 думите “ не по-късно от 30 юни 2004 г. ” да се заменят с
    думите “ но не по-късно от 30.12.2004г. ”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип предложението на
    вносителя за § 12, който става § 18 със следната окончателна
    редакция:
    § 18. Бутилираните спиртни напитки, предназначени за
    местния пазар и облепени с бандерол, които не отговарят на
    изискванията на чл. 12г, ал. 3 и 4 се продават до изчерпване на
    количествата, но не по-късно от 30 юни 2004 г.
    Комисията предлага да се създаде нов § 19 ;
    § 19. Кметовете на общините в едномесечен срок от влизане в сила на този закон уведомяват Главна данъчна дирекция за издадените удостоверения по чл. 8, ал. 2.
    Предложение за създаване на нови параграфи:
    § •••• Създава се чл. 10а:
    “Чл.10а (1) Всяко регистрирано и нерегистрирано по този закон лице е длъжно да регистрира и отчита извършените от него доставки в обекти за продажба на течни горива чрез издаване на касова бележка (фискален бон) от информационна регистрираща автоматизирана система, осигуряваща постоянна и непрекъсната електронна връзка в реално време с териториалната данъчна дирекция по местонахояедение на обекта за автоматизирано предаване на данни за извършваните в обекта продажби.
    (2) Прилагането на този член, както и редът и начинът за издаване на касови бележки, техническите и функционални
    изисквания, одобряването, въвеждането в експлоатация,
    20

    отчитането, сервизът и контролът на информационните
    регистриращи автоматизирани системи и понятието обект за
    продажба на течни горива се регламентират с наредба издадена от министъра на финансите.
    (3) При експлоатацията на информационна регистрираща автоматизирана система лицата по ал. 1 сключват договори за техническо обслужване и ремонт с регистрирани от Държавната агенция за метрология и технически надзор сервизни фирми. Техническото обслужване по време на гаранционния срок е безплатно в рамките на поетите от производителя гаранции.”
    § •••• Създава се чл. 17о:
    “Чл. 17о (1) Лице, което не издаде касова бележка
    (фискален бон) или наруши реда и начина за регистриране или
    въвеждане в експлоатация, или отчитане, или сервизно обслужване
    на информационно регистрираща автоматизирана система по
    чл.10а, се наказва с глоба - за физическите лица, които не са
    търговци, в размер от 100 до 500 лв., или с имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци в размер от 200 до 10 000 лв.
    (2) В случаите по ал. 1 физическото лице, което фактически е било длъжно да издаде касова бележка (фискален бон) приеме плащане, без да издаде такава, се наказва с глоба от 100 до 500 лв.
    (3) При повторно нарушение по ал. 1 размерът на глобата е от 500 до 2500 лв., а на имуществената санкция - от 500 до 20 000 лв.”
    § ...... Министърът на финансите в срок от шест месеца от
    влизането на закона в сила издава наредбата по чл.10а, ал.2.”
    Комисията не подкрепя предложенията за създаване на нови параграфи.
    § 13. Законът влиза в сила от 1 януари 2004 г.
    Комисията подкрепя по ПРИНЦИП предложението на
    вносителя за § 13. който става § 20 със следната окончателна
    редакция:
    § 20. Законът влиза в сила от 1 януари 2004 г., с изключение на разпоредбата на § 10, която влиза в сила от 1 август 2004 г.
    Форма за търсене
    Ключова дума