Kомисия по бюджет и финанси
22/11/2004 първо гласуване
Доклад по законопроект за държавния бюджет на Република България за 2005г, №402-01-60, внесен от Министерски съвет на 28.10.2004г
Доклад по законопроект за държавния бюджет на Република България за 2005г, №402-01-60, внесен от Министерски съвет на 28.10.2004г
Комисията по бюджет и финанси на две заседания, проведени на 3 и 18 ноември 2004 г., разгледа и обсъди внесения от Министерския съвет проект на Закон за държавния бюджет на Република България за 2005 г.
От името на вносителя на заседанията присъстваха Министърът на финансите Милен Велчев, зам. министрите на финансите Кирил Ананиев, Любомир Дацов, Стамен Тасев и директори в Министерството на финансите
Законопроектът бе представен от Министъра на финансите Милен Велчев.
Проведе се задълбочена дискусия по някои основни макроикономически показатели като: растежа на брутния вътрешен продукт; външнотърговския дефицит; максималния размер на фискалния резерв; оптимизиране обслужването на държавния дълг; емитирането на облигации с целево предназначение за инвеститори- физически лица и даваната възможност на министъра на финансите да емитира облигации на международните пазари; издръжката на някои централни органи; внесените законопроекти за изменение и допълнение на данъчните закони и др.
В доклада на Правителството, в експозето на Министъра на финансите и в разясненията и отговорите се изтъкна, че бюджета за 2005г. е разработен в съответствие с декларираните нееднократно от правителството приоритети за нисък бюджетен дефицит, висок икономически растеж и ниска инфлация. В него е заложено продължаване на реформите в редица сектори, ръст на приходите при предложените данъчни облекчения, устойчиво икономическо развитие и стабилна макроикономическа среда.
Очертаха се следните прогнози за изменение на основните показатели на националната икономика и ролята на бюджета през 2005 г. за по-нататъшното икономическо развитие на страната и повишаване на жизнения стандарт на населението:
1
А. Основни макроикономически показатели:
1. Брутният вътрешен продукт да достигне 41 343 млн. лв. или 5.0% реален растеж спрямо прогнозата за 2004 г.
През 2005 г. се очаква реалния растеж на БВП да бъде 5- 5.6 на сто. Основен двигател на растежа ще бъде по-високия ръст на инвестициите, на износа и крайното потребление, което през 2005 г. ще има сравнително устойчив темп на нарастване с около 4,5% годишно. Този растеж ще бъде постигнат главно чрез реално увеличение на общия доход в икономиката.
Инфлацията в края на 2005 г. се очаква да бъде около 3,5%, а средногодишната - 3,6%. През годината не е предвидено нарастване на административните цени.
Валутния курс лев-долар е изчислен на базата на прогнози на МВФ, в които се залага средносрочно запазване на курса евро-долар на нива от 1.18 долара за евро, което води до средногодишно ниво от 1,66 лева за долар през разглеждания период.
Дефицита по текущата сметка през 2005 г. се очаква да нарасне в абсолютна сума с 81.5 млн.евро, но в процент към брутния вътрешен продукт да намалее до -8.5 % спрямо -8.8% по прогнозата за 2004 г.
Безработицата през 2005 г. се очаква да се задържи малко под равнището от 2004 г. Броят на заетите се предвижда да достигне 2 млн. души общо за страната, в т.ч. 385 хил. души в бюджетния сектор.
2
В приходите на консолидирания държавен бюджет е отразено влиянието на промените в данъчното законодателство като: намаляване на размера на корпоративния данък от 19.5% на 15% и съответствуващото му намаляване на данъчните ставки за данъка върху социалните разходи, върху представителните разходи, върху даренията и спонсорството и данъкът върху разходите за поддръжка, ремонт и експлоатация на леки автомобили за административни цели; намаляването на срока за възстановяване на ДДС от 45 на 30 дни за фирмите - износителки; увеличаването на акциза на спиртните напитки и пивото и на промяната на структурата на акциза за цигарите с филтър.
Приходите по консолидирания държавен бюджет се предлагат на 16 067 млн.лв., което е 38.9% от БВП, срещу 37.8% за 2004 г. Приходите се увеличават с 11.9% в сравнение с 2004 г. В абсолютна сума увеличението е 1 705 млн.лв.
з
Най-голям ръст имат данъчните приходи - 13.6%, което се дължи на нарастването на косвените данъци с 19.9% и на преките данъци с 8.7 %.
Предлага се общата сума на разходите по
консолидирания държавен бюджет за 2005 г. да възлезе на 16 263 млн. лв., което е 39.3 % от БВП, срещу 38.6% за 2004 г. В абсолютна сума нарастването на разходите е 1617 млн.лв. От общата сума на горните разходи 1 735 млн. лв. се предвиждат за заплати и възнаграждения на персонала по трудови и служебни правоотношения или в повече с 146 млн. лв.от 2004 г. В рамките на общата сума за заплати ще се осигурят средства за увеличаване с 25 % на минималната работна заплата от 120 на 150 лв. от 1 януари 2005 г. и индексация на заплатите в бюджетната сфера от средата на годината с до 5 %.
Общата сума на нарастването на разходите от 1 617 млн. лв.се разпределя за:
В ръста на текущите разходи са включени ръстовете на разходите за заплати и възнаграждения в публичния сектор - 146 млн.лв. и съответстващите им осигурителните вноски - 20 млн.лв.; разходите за издръжка като горива и енергия, външни услуги, текущ ремонт, храна, медикаменти, научно изследователски разходи, за прираст на държавния резерв и други - 313 млн.лв.; субсидии за: реалния сектор и организациите с нестопанска цел -12 млн.лв. и субсидии за здравния сектор - 51 млн.лв.; социални разходи - 449 млн.лв. и лихвените разходи -27млн.лв.
Разпределението на разходите по основни функции в консолидирания държавен бюджет се вижда от следната
4
За 2005 г. в общата сума на функция “Отбрана и сигурност” за Група “Отбрана” е предвидена сумата 979 млн. лв., което е 2.4 % от БВП. Предвидените с бюджета средства предоставят възможност и през 2005 г. да продължи изпълнението на Плана за модернизация на въоръжените сили на Република България.
За образованието са предвидени 1733 млн. лв., което е 4.2% от БВП, срещу 4.1 % за 2004 г.Увеличаването на разходите с 168 млн.лв. ще подобрят условията за провеждане на учебния процес, в това число и чрез увеличаване броя на компютрите, за които в бюджета са предвидени целеви средства от 30 млн.лв.Ще продължи и дейността по оптимизиране на образователните структури съобразно икономическите и демографските фактори в страната.
Разходите за здравеопазване представляват 4.3% от БВП и са в размер на 1 778 млн.лв. или в повече от 2004 г. с 154 млнлв. Чрез републиканския бюджет ще се изразходват 656 млн.лв., чрез бюджета на НЗОК - 983 млнлв. и от бюджетите на общините - 139 млн.лв. За да се подобри качеството на медицинското обслужване на населението през 2005 г. Министерството на здравеопазването ще доразвие принципа за финансиране на болниците на базата реално извършена дейност. Този начин на финансиране от републиканския бюджет ще засили пазарния елемент в здравната система.
Увеличават се разходите за социалното осигуряване, подпомагане и грижи общо с 438 млн. лв. Разходите за пенсии се увеличават с 9.4%, а за социалните помощи и обезщетения - с 6.3 на сто. Предвижданата индексация на пенсиите е от 7% от 1 юни
5
2005г. Предложеният бюджет отдава особено внимание на бедността, безработицата и демографската структура в страната ни като залага преобладаващ дял на разходите за социално осигуряване и грижи (вкл. пенсии), които възлизат на 13,5% от БВП.
В. Проект на държавния бюджет за 2005 г.
Проекто-бюджетът е разработен в съответствие с приетата от Правителството тригодишна бюджетна прогноза и с постигнатото тригодишно споразумение с Международния валутен фонд, както и при спазване принципите на валутния борд. Той има стабилна приходна и добре разпределена по бюджети, видове разходи и функции разходна част, което е гаранция за постигането на прогнозирания икономически растеж.
I. Републикански бюджет
В приходната част на държавния бюджет са взети предвид внесените в парламента промени в данъчното законодателство. През 2005 г. се очаква по-висока събираемост на приходите като резултат от функционирането на Националната агенция за приходите, увеличаване нивото на техническо й оборудване и повишаване на административния и капацитет.
Най-голям относителен дял в приходите на бюджета заемат постъпленията от данък върху добавената стойност - 40.5%, който в абсолютна сума е в размер на 4 185 млн. лв. Относителния дял на данъка върху добавената стойност към БВП ще възлезе на около 10.1%. В сравнение със закона за бюджета за 2004 г. се предвижда увеличение от 849 млн.лв., или с около 25 %.
На второ място по относителен дял в приходите на бюджета са постъпленията от акцизи - 9.7%, а в абсолютен размер - 1917 млн. лв. Тази сума отнесена към БВП е 4.6 %.
Постъпленията от данъка върху доходите на физическите лица се предлага в размер на 1 217 млн. лв. и е 2.9 % от БВП. Общият обем на приходите от този данък нараства със 108 млн.лв. в
6
сравнение с 2004 г. При разработването на тази прогноза са взети предвид:
-броя на заетите лица;
-средните заплати общо за страната;
-необлагаем минимум от 130 лв.
Предвижда се постъпленията от данъците върху печалбата да достигнат 982 млн. лв., от които от нефинансови предприятия - 856 млн. лв. и от финансови предприятия - 126 млн. лв.
По проекта данъците върху печалбата през 2005 г. ще бъдат около 2.4% от БВП, при 2.5% по програмата за 2004 г. Това намаление е обяснимо, тъй като данъчната ставка намалява от 19.5 % на 15 %.
2. Предвидени са разходи по републиканския бюджет, както следва - /в млн. лв./:
В сумата на текущите разходи са включени 812 млн.лв. за лихви за 2005 г., което е в повече с 26 млн.лв. от сумата на лихвите за 2004 г.
От резерва за непредвидени и неотложни разходи се предвиждат за структурни реформи и бюджет 148.5 млн. лв. и за преодоляване и ликвидиране на последиците от стихийни бедствия и крупни производствени аварии 55.5 млн. лв.
В проекта за разходите на републиканския бюджет е предвиден ръст на трансферите за общините - със 159.4 млн.лв.; на Държавното обществено осигуряване - с 97.1 млн.лв. и на бюджета на съдебната власт - с 33.1 млн. лв.
7
От данните се вижда, че бюджетния дефицит за 2005 г. се намалява шест и половина пъти спрямо бюджетния дефицит за 2004 г. и ще се финансира със средства от външно и вътрешно финансиране и приходи от приватизация. Това предложение е в съответствие със Закона за устройство на държавния бюджет и Закона за Българска народна банка.
4.Финансиране
Външното финансиране по централния бюджет през 2005 г. ще бъде отрицателно, в размер на -293 млн.лв., при очаквано постъпление по нов заем от Световната банка /PAL 3/ в подкрепа на платежния баланс от 255 млн.лв. Предвидените усвоявания по държавни инвестиционни заеми /ДИЗ/, администрирани по бюджетите на министерствата и тези с краен бенефициент търговско дружество значително надвишават размера на регулярно извършваните погашения, съгласно договорените амортизационни схеми. В резултат на това очакваното нетно външно финансиране по тях ще бъде положително, като съответно за ДИЗ, администрирани по бюджетите на министерствата се очаква да достигне размер от около 148 млн.лв., а за ДИЗ с краен бенефициент търговско дружество, предвиждания размер е около 166 млн.лв. Нетното вътрешно финансиране по централния бюджет през 2005 г. ще бъде положително, в размер на - 290.4 млн.лв., като от операции с държавни ценни книжа ще се реализира положително нетно финансиране в размер на 319,3 млн.лв., а по дълга към БНБ (респ. МВФ) се очаква отрицателно нетно финансиране, в размер на -450 млн.лв.
II. Със законопроекта за държавния бюджет се предлага да се приемат и бюджетите на Съдебната власт, Сметната палата и Комисията за финансов надзор.
В становището си за републиканския бюджет Министерския съвет е предвидил субсидия за бюджета на съдебната власт в размер на 185 млн. лв., което е нарастване с близо 22 %
8
спрямо 2004 г. а проекта на Висшия съдебен съвет предвидената субсидия е в размер на 291 млн. лв. или искане за нарастване с 91 % спрямо 2004 г. Различието от 105 млн.лв. се дължи на разчетените от министерския съвет повече приходи с 5 млн. лв. от дейността на органите на съдебната власт и по-малко разходи в сравнение с тези, предложени от Висшия съдебен съвет в размер на 98 млн. лв. От проекта на Висшия съдебен съвет Министерския съвет не подкрепя:
1. текста на чл. 2, ал. 4 отнасящ се до неизпълнението на приходите от дейността на органите на съдебната власт да е за сметка на Централния бюджет, и е предложил думата “ дейността “ да се замени с думата ”такси” така, както е в бюджета за 2004 г.;
2. текста на чл. 2, ал. 5 отнасящ се до случаите, когато органи на съдебната власт са настанени в сгради, собственост на общините или държавата, вкл. стопанисвани от държавни и общински предприятия, или от търговски дружества с преобладаващо държавно или общинско участие, те да не заплащат наем и предлага думите “вкл. стопанисвани от държавни и общински предприятия, или от търговски дружества с преобладаващо държавно или общинско участие да отпаднат от текста, както е в бюджета за 2004 г.;
3. текстовете на чл. 2, ал. 6, 7 и 8 отнасящи се до управление на средствата по фонд “Съдебни сгради” поради отпаднало нормативно основание с обявяването за противоконституционни на чл.36б и чл.36в от Закона за съдебната власт.
4. текста на чл. 2, ал. 9 отнасящ се до думите “конфискуваните суми по силата на актове на органите на съдебната власт, глобите, наложени от органите на съдебната власт, гаранциите по чл. 150 и следващите по НПК, санкциите по Закона за съдебната власт.” да отпаднат от текста.
5. текста към преходните и заключителни разпоредби на проекта на Закон за държавния бюджет на Република България за
2005г.: “§ В разходите на републиканския бюджет за 2005г., в
рамките на резерва за непредвидени и неотложни разходи, в частта за структурни реформи, се включват 30,0 млн.лв. за реформата в съдебната система, които се предоставят по бюджета на съдебната власт и се разходват по ред, определен от Висшия съдебен съвет, съгласувано с Министерството на правосъдието.”
Разходите за издръжка на Сметната палата се предлагат в размер на 10.5 млн. лв., от тях за текущи разходи 9.9 млн. лв. и за капиталови разходи 0.6 млн.лв. Увеличението на разходите е 11.4%. Предложените средства осигуряват на Сметната палата възможност за по-нататъшно активизиране на дейността й чрез увеличаване на контрола по изпълнението на държавния и общинския бюджети, както и бюджетите на Държавното обществено
9
осигуряване Националната здравноосигурителна каса и другите бюджети, утвърждавани от Народното събрание.
По бюджета на Комисията за финансов надзор се предлага да постъпят приходи в размер на 2.2 млн.лв., което е 104.4 % от приходите за 2004г.; да се извършат разходи в размер на 4.5 млн.лв., или едно нарастване с 110.9% спрямо 2004 г. и субсидия от централния бюджет в размер на 2.3 млн. лв. Този бюджет на Комисията ще й позволи успешно да изпълнява задълженията си за защита интересите на инвеститорите, застрахованите и осигурените лица, както и да осигурява стабилност, прозрачност и доверие на финансовите пазари.
I. Общински бюджети
1. По приходите
С проектобюджета на общините за 2005 г. са разчетени да постъпят общо приходи 2 017 млн. лв. при 1 832 млн. лв. по Закона за държавния бюджет на Република България за 2004 г. Увеличението е в размер на 185 млн. лв. или 110.1%. От общата сума на приходите собствени приходи са 694 млн.лв. и субсидии и трансфери от централния бюджет - 1 324 млн. лв.
Собствените приходи на общините за 2005 г. са увеличени с 26 млн.лв. или 103.9% спрямо 2004 г. въпреки че приходите от пътния данък не са включени в общинските бюджети. От общата сума на приходите - 177 млн. лв. са от данъчни приходи: 514 млн. лв. от неданъчни приходи и 2.7 млн. лв. са постъпления от помощи и дарения при 2,1 млн.лв. за 2004 г.
Спрямо 2004 г. данъчните приходи намаляват със 7.1 на сто, а неданъчните нарастват с 8.2 на сто.
В общата сума на субсидиите и трансферите от централния бюджет се включват:
-обща допълваща субсидия от 328 млн. срещу 309 млн.лв. за 2004 г. лв. или нарастване до 106.1 % ;
- обща изравнителна субсидия от 70 млн. лв. срещу 35 млн.лв. за 2004г. или нарастване с 200 на сто;
- целева субсидия за капиталови разходи от 85 млн.лв. срещу 59 млн. лв. за 2004 г.нарастване на 144%
- трансфер за компенсиране на приходите от отменения пътен данък - 44 млн. лв.;
- преотстъпен данък по ЗОДФЛ - 762 млн. лв. срещу 726 млн.лв. за 2004 г или нарастване до 105 %;
10
- трансфери от министерства 35 млн. лв., които запазват размера си от 2004 г.;
2. По разходите
От общата сума на разходите за текущи разходи са разчетени 1 838 млн. лв. или ръст от 6.7 %, а за капиталови разходи - 252 млн. лв. или ръст от 34.6%.
Общият размер на капиталовите разходи на общините за 2005 г. по източници на финансиране се формира от 85,0 млн. лв. целева субсидия, 95 млн. лв. собствени бюджетни средства и 72,0 млн. лв. външни кредити с държавна гаранция. С предвидените капиталови разходи е осигурено финансирането на делегираните от държавата дейности и местните дейности.
В сферата на образованието капиталовите разходи бележат ръст спрямо консолидираната програма за 2004 г., като предвидените разходи, финансирани с целева субсидия възлизат на 34 млн.лв. или с 15,0 млн.лв. повече от предходната година. Разпределението по общини е направено въз основа на броя на учениците и броя на децата в детските заведения.
За изграждането на екологични обекти през 2005 г. в общините са предвидени 32,0 млн.лв. капиталови разходи, финансирани с целева субсидия. За строителството на обект “Разширение на Метрополитен - София” от пл. “Св. Неделя” (метростанция №7) до Интерпред (метростанция №10) са предвидени 71,2 млн.лв., финансирани с външни кредити с държавна гаранция.
За 2005 година се предвижда щатната численост на персонала в местните дейности да се запази на нивото на числеността на персонала за 2004г., като е предвидено увеличение на средните работни заплати от 01.07.2005 г. и осигурителните плащания за тях.
Разчетена е в повече издръжката за местните дейности с 56 млн.лв. спрямо тази за 2004 г.
С Бюджет 2005 се поема задължение при преизпълнение на приходите по републиканския бюджет, Министерският съвет до 31 август да осигури по реда на чл. 35, ал. 2 от Закона за устройството на държавния бюджет допълнително сумата от 17 млн.лв. за целеви субсидии за капиталови разходи.
2. Държавен дълг
Към 31 юли 2004 г. размерът на държавния и държавногарантирания дълг е 16 089 млн.лв., в това число външен дълг - 13 594 млн.лв. и вътрешен дълг - 2 494, млн.лв.
11
Съотношението дълг/БВП към същия период възлиза на 42,4%, като в сравнение с 2003 г. то е намаляло с 5,8%. Към края на 2004 г. външният дълг се очаква да намалее с около 129 млн.лв. като абсолютна стойност спрямо 2003 г., а като съотношение спрямо БВП планираното ниво е 37,5%. Прогнозата, свързана с намаление размера на външния дълг е следствие от изпълнението на предвидените в Стратегията за управление на държавния дълг мерки за предварително изплащане на дълг и провеждане на рестриктивна политика при издаването на държавни гаранции и при финансирането на инвестиционни проекти с държавни заеми.
През периода 2005-2007 г. плащанията по външния дълг ще бъдат между 1 200 и 2 150 млн.лв., а по вътрешния между 1 140 и 1 380 млн.лв., (вкл. и плащанията по заеми от БНБ, респ. МВФ). Външният дълг ще нараства в резултат на усвояванията по вече договорени държавни инвестиционни и държавногарантирани заеми, но съотношението му спрямо БВП се очаква да се запазва на относително постоянни нива.
Бих искала да обърна специално внимание, върху напредъка на бюджетната реформа и въвеждането на новите методи на планиране и изготвяне на бюджета, неговото изпълнение и контрол, които водят до по-нататъшно оптимизиране дела на публичния сектор и до повишаване ефикасността и ефективността на държавните разходи. Усъвършенстването на управлението на публичните разходи чрез въвеждане на програмно и ориентирано към резултатите бюджетиране остава като приоритет в бюджетната сфера.
Предложеният проект на държавен бюджет за 2005 г. ще гарантира изпълнението на правителствената програма, насочена към подобряване жизнения стандарт чрез подържане на финансовата стабилизация и ускоряване на растежа.
След приключване на дискусиите се проведе гласуване при което се получиха следните резултати:
1. По законопроекта на държавния бюджет на Република
България за 2005 г. със становище на Министерския съвет по чл. 1, 2 и 5: “За” - 12 народни представители, “Против” - 8 народни
представители, без “Въздържали се”.
2. По законопроекта на държавния бюджет на Република България за 2005 г. с включен проект на Висшия съдебен съвет по чл. 1, 2 и 5: “Въздържали се” - 12 народни представители, без “За” и “Против”.
Въз основа на гореизложеното и резултатите от гласуването, Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Закона за държавния бюджет на Република България за 2005 г. със становището на Министерския съвет по чл. 1, 2 и 5.
София, 22 ноември 2004 г.