Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Kомисия по правни въпроси
28/09/2001 първо гласуване

    Законопроект за международните договори на Република България, № 102-01-3, внесен от Министерския съвет.
    ДОКЛАД
    на Комисията по правни въпроси
    ОТНОСНО: Законопроект за международните договори на Република България, № 102-01-3, внесен от Министерския съвет.


    На редовно заседание, проведено на 27.09.2001 г., Комисията по правни въпроси обсъди Законопроекта за международните договори на Република България, № 102-01-3, внесен от Министерския съвет.
    На заседанието присъстваха г-жа Катя Тодорова, директор на Дирекция „Международно право“ при МВнР и г-н Кръстев от Министерски съвет.
    Госпожа Тодорова, представляваща вносителя представи законопроекта обстойно и задълбочено. Беше посочена актуалната нужда от изработването на такъв законопроект след влизане в сила за нашата страна през 1987 г. на Виенската конвенция за правото на договорите, както и на Конституцията на РБ от 1991 г.
    Действащият по настоя щем Указ № 1496 от 1975 г. на Държавния съвет, регулиращ участието на Република България в международни договори, вече не е в състояние да осигури адекватна нормативна уредба, съответстваща на основните начала и разпоредби на Конституцията. Същевременно, през последните години беше променена в посока на динамизиране и разширяване, и международата договорна практика на България.
    При представянето беше посочено, че Виенската конвенция за правото на договорите, като част от вътрешното ни право, всъщност регламентира само международноправните аспекти на отношенията, в които България участва като страна по международни договори. Целтта на този законопроект е да създаде регламентация на вътрешния правов ред относно участието на страната ни при подготовката, сключването и изпълнението на международен договор.
    Беше посочено, че законопроектът се основа на положителните моменти на досегашната нормативна уредба и договорна практика на Република България, като същевременно отчита динамиката и настоящите приоритети на външната ни политика. В този смисъл законопроектът отразява новата идентичност на Република България като активен участник в международните отношения.
    В доклада особено беше подчертано, че законопроекта предлага и регулиране на международни договори, извън обсега на Виенската конвенция, които обаче по предмет и съдържание попадат в обхвата на чл. 85, ап. 1 от Конституцията и се ратифицират от НС /договорите на РБ с чуждестранни лица/. Законопроектът съдържа и регламентация на международните договори, които се сключват от президента на републиката и Министерския съвет, а също така и на нормативната възможност договорите да се сключат от министър или ръководител на ведомство, когато регулираната от международния договор материя попада в кръга на неговата самостоятелна компетентност.
    В доклада още бе посочено, че за първи път във вътрешен нормативен акт се инкорпорира принципът за добросъвестно изпълнение на договорите като основен принцип на международното договорно право. За провеждането на този принцип в законопроекта е предвиден съответен механизъм за контрол, осъществяван от Министерски съвет по спазването и изпълнението на международните договори.
    След доклада бе проведена дискусия по представения законопроект. Народните представители Константин Пенчев, Снежина Чипева и Елиана Масева се изказаха в пълна подкрепа на законопроекта, като изтъкнаха, че в него са съобразени коституционните норми и принципи, Виенската конвенция, както и международната практика.
    Народният представител Светослав Лучников, който заяви, че по принцип подкрепя законопроекта направи две основни забележки. Първата се отнася до колизия между разпоредбите според, които президентът може да сключи договор без пълномощно, без да има решение на Министерския съвет на чл. 13, ал. 2 и чл. 9, ап. 1 при хипотезата, когато президентът на републиката може да сключи международен договор без пълномощно, а същевременно правомощията му са обвързани от наличие на предложение на Министерския съвет. В подкрепя на същата забележка се изказа и народният представител Лючен Корнезов. Второ основно възражение в изказването на г-н Лучников визира някои от хипотезите на влизане в сила на договорите без да са ратифицирани, посочвайки че уредбата създава впечатление за противоконституционност. Същите съмнения той изрази и относно възможността за изпълнение на договори, които все още не са обнародвани. Господин Лучников в заключение препоръча да се потърсят по-категорични формулировки, за да се избегнат тези недоразумения.
    Народният представител Любен Корнезов също заяви, че законопроектът трябва да бъде подкрепен и приет на първо
    гласуване. Освен посочената вече по-горе бележка той категорично заяви възражението си против конституционно съобразността на чл. 15, ал. 3 от законопроекта. Съгласно чл. 85, ал. 3 не само ратифицирането, а самото сключване на договора трябва да бъде предшествано от изменение на Конституцията. Последното възражение изтъкнато от г-н Корнезов беше относно чл. 24 от законопроекта, предвиждащ възможността за временно прилагане на международния договор до влизане в сила. Според него тези разпоредби също създават опасност от противоконституционност, особено в контекста на критикувания от него чл. 15, ал. 3 от законопроекта. В същата насока беше и изказването на народния представител Валери Димитров.
    Народният представител Янаки Стоилов направи предложение законопроекта да се подкрепи по принцип с изключение на атакувания текст на чл. 15, ал. 3. Според него този текст създава възможност Министерският съвет да пренебрегне парламентарната воля.
    Изказване в принципна подкрепя на законопроекта направи и народния представител Четин Казак, който обаче също подчелта, че има съмнение относно конституционносъобразността на чл. 15, ал. 3.
    Принципна подкрепа по законопроекта изказа и проф. Емилия Друмева, която посочи и необходимостта от по-детайлно регламентиране на материята относно депозитарните функции на компетентните органи.
    Представителите на вносителя защитиха критикуваните от народните представители текстове от законопроекта.
    В резултат на дискуцията Комисията по правни въпроси гласува решение с 11 гласа „за" и 1 „въздържал се“ да ппредложи на народните представители да приемат на първо гласуване Законопроект за международните договори на Република България, N9 102-01-3, внесен от Министерския съвет с изключение
    на разпоредбите на чл. 15, ап. 3, чл. 24, ал. 3, 4 и 5, поради съображения за неконституционосъобразност и подмяна на функциите на Народното събрание.
    Форма за търсене
    Ключова дума