Kомисия по вътрешна сигурност и обществен ред
27/09/2002 второ гласуване
Доклад
Второ гласуване
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за контрол над взривните вещества, огнестрелните оръжия и боеприпасите, № 202-01-11, внесен от Министерски съвет на 19.02.2002 год.
Доклад
Второ гласуване
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за контрол над взривните вещества, огнестрелните оръжия и боеприпасите, № 202-01-11, внесен от Министерски съвет на 19.02.2002 год.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за контрол над взривните вещества, огнестрелните оръжия и боеприпасите, № 202-01-11, внесен от Министерски съвет на 19.02.2002 год., е приет на първо гласуване от Народното събрание на 27.06.2002 год. В срока по чл. 70 (1) от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание са постъпили писмени предложения от 5 народни представители. На основание чл. 70 (2) от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред обсъди предложения законопроект на свои заседания на 11.09. 2002 год. и на 27.09. 2002 год.
В предлагания законопроект са отразени и предложенията на народните представители, направени на заседанието на Комисията, които са приети в хода на дебатите.
След проведените разисквания Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред предлага на Народното събрание следния
ЗАКОН
за изменение и допълнение на Закона за контрол над взривните вещества, огнестрелните оръжия и боеприпасите
Становище на KBCОР:
Приема наименованието, предложено от вносителя.
Предложение на Нонка Матова (вх. № 254-04-196/ 04.07.2002
год.):
В чл. 3, ал. 1 след израза "Взривните вещества" да се добави израза "по смисъла на този закон ".
Становище на КВСОР:
Комисията приема предложението и предлага да се създаде нов § 1 със следната редакция:
В чл. 3,ал.1 думите „Взривни вещества“ се заменят с „Взривни вещества по смисъла на този закон“.
Член 4 да добие следната редакция:
"Чл. 4. Огнестрелните оръжия, по смисъла на този закон са технически уреди, които чрез използване енергия на взривни вещества могат да изхвърлят твърди предмети, имащи дулен пробег, които получават целенасочено движение и причиняват механично поразяване на
целта."
Становище на KBCОР:
Комисията приема предложението и предлага да се създаде § 1а със следната редакция:
Член 4 се изменя така:
”Чл. 4 Огнестрелни оръжия по смисъла на този закон са технически уреди, които чрез използване енергия на взривни вещества могат да изхвърлят твърди предмети, имащи дулен пробег, които получават целенасочено движение и причиняват механично поразяване на целта „“
§ 1. В чл. 5, ал. 3 се правят следните изменения:
1. След думата "самоотбрана" се добавя "(самоохрана)".
2. В т. 1 след думата "пистолети" запетаята се заменя със съюза "и", а думите "и гладкоцевни пушки" се заличават.
Предложение на Васил Паница и Борислав Китов
(вх. № 254-04-194/04.07.2002 год.):
Към чл. 5, ал. 3 се добавя нова точка 5.
Т. 5. ’’Могат да се ползват за самоотбрана гладкоцевни пушки само от лица, които ги притежават в качеството си на ловци”.
Комисията не приема предложението.
Предложение на Нонка Матова (вх. № 254-04-196/ 04.07.2002
год.):
В чл. 5, ал. 3 след думата ’’определени ” да се добави ”В правилника за приложение на Закона за контрол на взривните вещества, огнестрелните оръжия и боеприпасите”.
В чл. 5, ал. 3, т. 4 след ’’оръжие ” да се добави ’’обезопасени от нежелателен достъп и сработване по предназначение, съгласно Правилника за приложение на ЗКВВООБ. ”
Становище на KBCОР:
Комисията приема текста на вносителя и предложенията на г- жа Матова и предлага досегашния § 1 да стане § 16 със следната редакция:
§ 1б В чл. 5 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 2 след думата ’’определени" се добавя "в правилника за прилагане на закона“
2. В ал. 3:
а/. след думата "определени" се добавя "в правилника за прилагане на закона" , а след думата "самоотбрана" се добавя "(самоохрана)";
б/. в т. 1 след думата "пистолети" запетаята се заменя със съюза "и", а думите "и гладкоцевни пушки" се заличават;
в/. в т. 4 на края се добавя "обезопасени от нежелателен достъп и сработване по предназначение съгласно правилника за прилагане на закона".
Предложение на Нонка Матова (вх. № 254-04-196/ 04.07.2002 год.): В чл. 6, ал. 1, след ’’Боеприпасите” да се добави ”по смисъла на този закон ”.
Становище на KBCОР:
Комисията приема предложението и предлага да се създаде § 1в със следното съдържание:
„1в В чл. 6, ал.1 думата „Боеприпасите“ се
заменя с "Боеприпаси по смисъла на този закон","
Предложение на Димитър Димитров (вх. М 254-04-183/
01.07.2002 год.):
Към Член 7 се създава ал. 6
(6) Разрешенията за дейностите по този закон се защитават срещу фалшификация и подправяне чрез уникални мултимедийни шифрирани маркировки съгласно норматив при условията и реда на Правилника за прилагане на този закон.
Комисията не приема предложението.
§ 2. Създава се чл. 7 а:
"Чл. 7а. (1) Към Министерството на вътрешните работи се изгражда и поддържа единен автоматизиран централизиран регистър за дейностите по този закон.
(2) Единният автоматизиран централизиран регистър съдържа:
1. данни за издадените разрешения и отказите за издаване;
2. данните, включени в разрешенията, идентифициращи физическите и юридическите лица, които са ги получили;
3. описания на огнестрелните оръжия, боеприпасите и взривните вещества;
4. данни за извършените административни нарушения, наложените за тях наказания или приложените принудителни административни мерки.
Предложение на Димитър Димитров (вх. № 254-04-182/
01.07.2002 год.):
Към Член 7а ал.2 се създава т.5
5. данни за извършените маркировки на разрешенията, огнестрелните оръжия, боеприпасите и взривните вещества.
Комисията не приема предложението.
(3) Информацията от единния автоматизиран централизиран регистър може да се използва само за осъществяване на контрол по този закон и за разкриване, предотвратяване и пресичане на престъпления.
(4) Редът за достъп до данните, съхранявани в единния автоматизиран централизиран регистър, се определя в наредба на министъра на вътрешните работи."
Предложение на Владимир Попчев (вх. № 254-04-191/
04.07.2002 год.):
В чл. 7а, ал. 4 да добие следната редакция:
"Редът за достъп до данните, съхранявани в единния автоматизиран централизиран регистър, се определя в наредба на министъра на вътрешните работи в съответствие с разпоредбите на Закона за защита на личните данни."
Становище на КВСОР.
Комисията приема текста на вносителя и предложението на г-н Дончев и предлага § 2 да добие следната редакция:
„§2. Създава се чл. 7а:
Чл. 7а. (1) Към Министерството на вътрешните работи се изгражда и поддържа единен автоматизиран регистър за дейностите по този закон.
(2) Единният автоматизиран регистър съдържа:
1. данни за издадените разрешения и отказите за издаване;
2 данните, включени в разрешенията, идентифициращи физическите и юридическите лица, които са ги получили;
3. описания на огнестрелните оръжия, боеприпасите и взривните вещества;
4. данни за извършените административни нарушения, наложените за тях наказания и/или принудителни административни мерки по този закон.
(3) Информацията от единния автоматизиран регистър може да се използва само за осъществяване на контрол по този закон и за разкриване, предотвратяване и пресичане на престъпления.
(4) Редът за достъп до данните, съхранявани в единния автоматизиран регистър, се определя с наредба на министъра на вътрешните работи в съответствие с разпоредбите на Закона за защита на личните данни.“
§ 3. В чл. 8, ал. 3 се създават т. 5 и 6:
"5. дават задължителни предписания, свързани с безопасното съхраняване, носене и използване на взривните вещества, огнестрелните оръжия и боеприпасите, в съответствие с нормативно установените мерки за сигурност;
6. проверяват редовността на водене на регистъра по чл. 10, ал. 3."
Предложение на Димитър Димитров (вх. № 254-04-183/
01.07.2002 год.):
Към Член 10, ал. 2 се създава т. 4
m. 4. да маркират произведените и
търгувани взривни вещества, огнестрелни оръжия и боеприпаси чрез уникални мултимедийни шифрирани маркировки съгласно норматив при условията и реда на Правилника за прилагане на този закон.
Комисията не приема предложението.
Становище на КВСОР:
Комисията приема теиста на вносителя.
§ 4. В чл. 10 се създават ал. 3 и 4:
"(3) Търговците, чиято търговска дейност изцяло или частично се състои в производство, търговия, замяна, отдаване под наем, ремонт или преработване на огнестрелни оръжия, водят регистър, който съдържа информация за:
1. вид, марка, модел, калибър и сериен номер на огнестрелното оръжие;
2. имена и адрес на доставчика;
3. имена и адрес на лицето, придобиващо огнестрелното оръжие.
(4) При прекратяване дейността на търговците по този закон в
тримесечен срок регистърът по ал. 3 се предава на съответните структурни звена на Министерството на вътрешните работи, имащи контролни правомощия по този закон."
Становище на КВСОР:
Комисията приема текста на вносителя.
Предложение на Нонка Матова (вх. № 254-04-196/ 04.07.2002
год.):
В чл. 11, ал. 2 след "пренасянето на" да се добави "търговски количества".
Становище на КВСОР:
Комисията приема предложението и предлага да се създаде § 4а със следната редакция:
”§4а. В чл. 11, ал. 2 след думата „боеприпаси“ се добавя „за търговски цели“.“
§ 5. В чл. 12 се правят следните изменения:
1. Досегашният текст става ал. 1 и в нея след думите "се отнемат от" се добавя "лица, регистрирани като".
2. В т. 1 накрая се добавя "или имат полицейска регистрация по смисъла на Закона за Министерството на вътрешните работи".
Предложение на Владимир Дончев (вх. № 254-04-191/ 04.07.2002
год.):
§ 5, т. 2 от законопроекта да отпадне.
Комисията не приема предложението.
3. В т. 3 накрая се добавя "или не притежават психологическа пригодност за боравене с огнестрелно оръжие според заключение на специализирана за целта институция".
4. Точка 4 се изменя така:
"4. системно употребяват алкохол или наркотични вещества."
5. Създават се ал. 2 и 3;
"(2) Когато заключението за психологическата пригодност за боравене с огнестрелно оръжие се издава от Института по психология на Министерството на вътрешните работи, се събира такса в размер, определен от Министерския съвет.
(3) Условията и редът за установяване на психологическата пригодност за боравене с огнестрелно оръжие се определят с наредба на министъра на вътрешните работи и министъра на здравеопазването."
Предложение на Васил Паница и Борислав Китов (вх. № 254-04- 194/04.07.2002 год.):
В чл. 12 предлаганата нова алинея 3 да бъде със следния текст:
ал. 3 "Условията и редът за установяването психологическата пригодност за боравене с огнестрелно оръжие се определят с Правилника за приложение на закона.
Комисията не приема предложението.
Становище на КВСОР:
Комисията приема текста на вносителя като след думата „изменения“ се добави „и допълнения“.
§ 6. В чл. 13, т. 2 буква "в" се изменя така:
"в) системно употребява алкохол или наркотични вещества."
Становище на КВСОР:
Комисията приема текста на вносителя.
§ 7. В чл. 14 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 2 след думите "на физическите лица и на" се добавя "лицата, регистрирани като".
2.
Предложение на Димитър Димитров (вх. № 254-04-183/
01.07.2002 год.):
Към Член 14 се създава ал. 3
(3) Юридическите и физически лица, придобили или притежаващи взривни вещества, огнестрелни оръжия и боеприпаси са длъжни да ги маркират с уникални мултимедийни шифрирани маркировки съгласно норматив при условията и реда на Правилника за прилагане на този закон.
Комисията не приема предложението.
2. Създават се ал. 3,4, 5, 6, 7, 8, 9,10 и 11:
"(3) Огнестрелното оръжие, придобито от юридически лица и лица, регистрирани като еднолични търговци за охрана, може да се носи само при осъществяване на охранителна дейност. През останалото време оръжието се съхранява на установените за това места.
(4) Огнестрелно оръжие, придобито за самоотбрана, може да се използва при осъществяване на охранителна дейност след вписване в съответните отчетни документи на охранявания обект.
(5) Физически лица могат да придобиват само по един брой огнестрелно оръжие за самоотбрана. Ограничението не се отнася за оръжие, получено като награда.
Предложение на Васил Паница и Борислав Китов (вх. № 254-04- 194/04.07.2002 год.):
Към чл. 14 да отпадне изцяло предложената ал. 5.
Тази алинея да придобие следния текст:
ал. 5. "Физически лица могат да носят само по един брой огнестрелно оръжие за самоотбрана".
(6) Физически лица могат да придобиват, съхраняват, пренасят и употребяват взривни вещества по чл. 3, ал. 2, т. 3 по ред, определен в правилника за прилагане на закона.
(7) Ловното оръжие се пренася до мястото на лова в разглобен вид или в калъф, като боеприпасите се пренасят отделно от оръжието.
(8) Разрешение за придобиване на огнестрелно оръжие и боеприпаси за спортни цели се издава на:
1. юридически лица, извършващи спортносъстезателна дейност и лицензирани по Закона за физическото възпитание и спорта;
2. физически лица, които членуват в лицензирани клубове по спортна стрелба и отговарят на другите условия по този закон и правилника за неговото прилагане.
(9) Употребата на огнестрелни оръжия и
боеприпаси за спортни и тренировъчни цели се извършва само на стрелбищата. За изразходваните боеприпаси лицата, които са собственици или ползватели на стрелбищата, съставят протокол.
(10) До употреба на огнестрелни оръжия и боеприпаси за спортни цели се допускат само лица, навършили 14 години, под ръководството на правоспособни инструктори или треньори.
(11) Огнестрелното оръжие и боеприпасите за него се съхраняват по ред, определен с правилника за прилагане на закона."
Предложение на Владимир Цончев (вх. № 254-04-191/ 04.07.2002
год.):
Чл. 14 да добие следната редакция:
"Чл. 14. (1) Юридическите и физическите лица могат да
придобиват, съхраняват, носят и употребяват взривни вещества, огнестрелни оръжия и боеприпаси за охрана, самоохрана, промишлени, ловни, спортни и културни цели
(2) На служителите на юридически лица, на физическите лица и на лицата, регистрирани като еднолични търговци, се разрешава да носят огнестрелно оръжие за целите по ал. 1.
(2) Огнестрелното оръжие, придобито от юридически лица и лица, регистрирани като еднолични търговци за охрана, може да се носи само при осъществяване на охранителна дейност. През останалото време оръжието се съхранява на установените за това места.
(4) Огнестрелно оръжие, придобито за самоотбрана, може да се използва при осъществяване на охранителна дейност след вписване в съответните отчетни документи на охранявания обект."
Създава се чл. 14а със следната редакция:
"Чл. 14а. Физически лица могат да носят само по един брой огнестрелно оръжие за самоотбрана, за което имат издадено по надлежния ред разрешение за носене и употреба."
Създава се чл. 14б със следната редакция:
"Чл. 14б. (1) Разрешение за придобиване на огнестрелно оръжие и боеприпаси за спортни цели се издава на:
1. юридически лица, извършващи спортносъстезателна дейност и лицензирани по Закона за физическото възпитание и спорта;
2. физически лица, които членуват в лицензирани клубове по спортна стрелба и отговарят на другите условия по този закон и правилника за неговото прилагане.
(2) Употребата на огнестрелни оръжия и боеприпаси за спортни и тренировъчни цели се извършва само на стрелбища. За изразходваните
боеприпаси лицата, които са собственици или ползватели на стрелбищата, съставят протокол.
(3) До употреба на огнестрелни оръжия и боеприпаси за спортни цели се допускат само лица, навършили 12 години, под ръководството на правоспособни инструктори или треньори."
Създава се чл. 14в със следната редакция:
"Чл. 14в. (1) Разрешение за придобиване на огнестрелно оръжие за ловни цели се издава на лица, които отговарят на изискванията на закона и притежават заварен ловен билет или разрешение за подборен отстрел.
(2) Ловното оръжие се пренася до мястото на лова в разглобен вид или в калъф, като боеприпасите се пренасят отделно от оръжието."
Създава се чл. 14г със следната редакция:
"Чл. 14г. Физически лица могат да придобиват, съхраняват, пренасят и употребяват взривни вещества по чл. 3, ал. 2, т. 3 по ред, определен в правилника за прилагане на закона."
Създава се чл. 14д със следната редакция:
"Чл. 14д. Огнестрелното оръжие и боеприпасите за него се съхраняват по ред, определен с правилника за прилагане на закона."
Предложение на Нонка Матова (вх. № 254-04-196/ 04.07.2002
год.):
В чл. 14, ал. 1 става ал. 1, т. 1.
Създава се нова т. 2:
"2. Юридическите лица и едноличните търговци при осъществяване на охранителна дейност с ползване на огнестрелно оръжие задължително застраховат служителите си със застраховка "Гражданска отговорност " за срок от една година на ниво 50 000 лв. за имуществени и неимуществени вреди от напозволени увреждания."
Създава се т. 3:
"3. Служителите на юридическите лица, които използват оръжие за охрана и физическите лица, които използват оръжие за самоотбрана задължително се застраховат със застраховка "Гражданска отговорност " за срок от една година, на ниво 50 000 лв., за имуществени и неимуществени вреди от непозволени увреждания."
В член 14, ал. 4 след "огнестрелно оръжие" да се добави "и боеприпасите", а след "самоотбрана" да се добави "самоохрана".
В чл. 14, ал. 5 да добие следната редакция:
"(5) Физически лица могат да носят само по един
брой огнестрелно оръжие за самоотбрана (самоохрана)
В чл. 14, ал. 8, т. 1 да отпаднат думите "лицензирани по Закона за физическото възпитание и спорта”.
В чл. 14, ал. 8, т. 2 изразът "лицензирани клубове по спортна стрелба" да се замени с израза " клубове по спортна, ловна стрелба, биатлон, петобой".
В чл. 14, ал. 1 да добие следната редакция:
"(1) Лица, ненавършили пълнолетие се допускат до употреба на огнестрелни оръжия и боеприпаси под ръководството на правоспособни инструктори или треньори, завършили Националната спортна академия или Спортно училище - съответна специалност. ”
В чл. 14 се разкрива нова ал. 12, със следното съдържание:
"(12) Редът за колекциониране на огнестрелно оръжие и боеприпаси се урежда с Правилник за приложение на Закона за контрол на взривните вещества, огнестрелните оръжия и боеприпасите."
В чл. 14 се разкрива нова ал. 13, със следното съдържание:
"(14) Разрешава се изготвянето на патрони за лично потребление от собственика на оръжието, при наличие на валидно разрешение за носене и употреба."
Становище на КВСОР:
Комисията приема по принцип текста па вносителя и предложенията на народните представители и предлага § 7 да добие следната редакция:
„§ 7. Член 14 се изменя така:
Чл. 14. (1) Юридическите и физическите лица могат да
придобиват, съхраняват, носят и употребяват взривни вещества, огнестрелни оръжия и боеприпаси за охрана, самоохрана, промишлени, ловни спортни и културни цели
(2) На служителите на юридически лица, на физическите лица и на лицата регистрирани като еднолични търговци, се разрешава да носят огнестрелно оръжие за целите по ал. 1.
(3) Огнестрелното оръжие, придобито от юридически лица и лица регистрирани като еднолични търговци за охрана може да се носи само при осъществяване на охранителна дейност. През останалото време оръжието се съхранява на установените за това места.
(4) Огнестрелното оръжие придобито за
самоотбрана може да се използва при осъществяване на охранителна дейност след вписване в съответните отчетни документи на охранявания обект,''
Комисията предлага да се създаде § 7а със следната редакция:
”§ 7а. Създават се чл. 14а, 14б, 14в, 14 г и 14д:
Чл. 14а. Физическите лица могат да носят само по един брой огнестрелно оръжие за самоотбрана (самоохрана), за което имат издадено по надлежния ред разрешение за носене и употреба.
Чл. 146. (1) Разрешение за придобиване на огнестрелно оръжие и боеприпаси за спортни цеди се издава на:
1. спортни организации по смисъла на Закона за физическото възпитание и спорта;
2. физически лица, които членуват в спортни клубове по спортна стрелба, ловна стрелба, биатлон и модерен петобой и отговарят на другите условия по този закон и правилника за прилагането му.
(2) Употребата на огнестрелни оръжия и боеприпаси за спортни и тренировъчни цели се извършва само на стрелбища. За изразходваните боеприпаси лицата, които са собственици или ползватели на стрелбищата, съставят протокол.
(3)Лица, ненавършили пълнолетие, се допускат до употреба на огнестрелни оръжия и боеприпаси, под ръководството на правоспособни инструктори или треньори.
Чл. 14в. Ловното оръжие се пренася до мястото на лова в разглобен вид или в калъфа като боеприпасите се пренасят отделно от оръжието.
Чл. 14г. Физическите лица могат да придобиват, съхраняват, пренасят и употребяват взривни вещества по чл. 3, ал. 2, т. 3 по ред определен в правилника за прилагане на закона.
Чл. 14д. (1) Огнестрелното оръжие и боеприпасите за него се съхраняват по ред, определен с правилника за прилагане на закона."
(2) Редът за колекциониране на огнестрелно оръжие и боеприпаси се урежда с правилника за прилагане на закона. „
§ 8. В чл. 15 се правят следните изменения:
1. Алинеи 1 и 2 се изменят така:
"(1) Лице, придобило огнестрелно оръжие и боеприпаси за него въз основа на издадено разрешение, в едноседмичен срок подава необходимите документи за разрешение за носене и съхраняване.
(2) Физическо лице, което има разрешение за носене и съхраняване на
огнестрелно оръжие, при подаването на заявление за промяна на
постоянния адрес или адресна карта за нов настоящ адрес в едноседмичен срок писмено уведомява службата на Министерството на вътрешните работи, в която му е издадено разрешителното."
Предложение на Нонка Матова (вх. № 254-04-196/ 04.07.2002
год.):
В чл. 15, ал. 1 придобива следната редакция:
"(1) Лице, придобило огнестрелно оръжие и боеприпаси за него, въз основа на издадено разрешение, в едноседмичен срок е длъжно да подаде необходимите документи, за получаване на разрешение за съхраняване и носене от съответната служба на Министерството на вътрешните работи.
В чл. 15, ал. 2 след думата "оръжие" да се добави "и боеприпаси" и след думата "срок" да се добави "е длъжно писмено да уведоми съответната служба".
2. Алинея 3 се отменя.
Становище на КВСОР:
Комисията приема по принцип текста на вносителя и предложението на г-жа Матова и предлага § 8 да добие следната редакция:
„§ 8. В чл. 15 се правят следните изменения:
1. Алинеи 1 и 2 се изменят така:
„(1) Лице, придобила огнестрелно оръжие и боеприпаси за него въз основа на издадено разрешение, в едноседмичен срок е длъжно да подаде необходимите документи за получаване на разрешение за носене и употреби
(2) Физическо лице, което има разрешение за носене и употреба на огнестрелно оръжие и боеприпаси, при подаването на заявление за промяна на постоянния адрес или адресна карта за нов настоящ адрес в едноседмичен срок е длъжно писмено да уведоми службата на Министерството на вътрешните работи, в която му е издадено разрешителното."
2. Алинея 3 се отменя."
§ 9. Създават се чл. 15а и 15б:
"Чл. 15а. Забранява се откритото носене на огнестрелно оръжие освен при осъществяване на охранителна дейност.
Чл. 15б. (1) Забранява се носенето на огнестрелно оръжие:
1. на политически, синдикални, спортни и културни мероприятия;
2. в нощни увеселителни и питейни заведения;
Предложение на Владимир Дончев (вх. № 254-04-191/ 04.07.2002
год.):
В § 9 от законопроекта в чл. 156, ал. 1, т. 2 думата "нощни” да отпадне.
3. при и след употреба на алкохол или наркотични вещества.
(2) Забраната по ал. 1, т. 1 и 2 не се отнася за лица, изпълняващи служебни задължения по охрана на мероприятия и обекти по ал. 1."
Предложение на Нонка Матова (вх. № 254-04-196/ 04.07.2002
год.):
В чл. 15б, ал. 1, т. 1 да се добави "освен ако е необходимо за самото мероприятие ".
В чл. 15б, ал. 1 да се създаде нова ал. 3, със следното съдържание:
"(2) Забранява се съхраняването, носенето и пренасянето на огнестрелни оръжия за охрана, самоотбрана (самоохрана) лов, спорт и културни цели, с патрон в цевта."
Становище на КВСОР:
Комисията приема по принцип текста па вносителя и предложенията на народните представители и предлага § 9 да добие следната редакция;
„§ 9, Създават се чл. 15а и 15б:
"Чл. 15а. Забранява се откритото носене на огнестрелно оръжие освен при осъществяване на охранителна дейност.
Чл. 15б. (1) Забранява се носенето на огнестрелно оръжие:
1. на политически синдикални и културни мероприятия;
2. на спортни мероприятия освен ако е необходимо за самото мероприятие;
3. в увеселителни и питейни заведения и барове;
4. при и след употреба на алкохол или наркотични вещества.
(2) Забраната по ал. 1, т. 1, 2 и 3 не се отнася за лица^ изпълняващи служебни задължения по охрана на мероприятия и обекти по ал. 1."
(3) Забранява се съхраняването^ носенето и пренасянето на огнестрелни оръжия за охрана, за самоотбрана (самоохрана), за спортни и за културни цели с патрон в цевта."
§ 10. В чл. 16 се правят следните изменения:
1. В ал. 1 след думата "включително" се добавя
"лица, регистрирани като" и се създават т. 3 и 4:
"3. лица, които не са преминали курса за безопасно боравене с огнестрелно оръжие, с изключение на бивши: държавни служители — офицери, сержанти и граждански лица от Министерството на вътрешните работи, кадрови военнослужещи по Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, служители от Главна дирекция "Главно управление на местата за лишаване от свобода" на Министерството на правосъдието и от Специалната куриерска служба на Министерството на транспорта и съобщенията. Условията и редът за провеждане на курсовете се определят от министъра на вътрешните работи;
Предложение на Владимир Дончев (вх. № 254-04-191/ 04.07.2002
год.):
В § 10 от законопроекта в чл. 16, ал. 1, в т. 2 изразът "с изключение на бивши: държавни служители — офицери, сержанти и граждански лица от Министерството на вътрешните работи, кадрови военнослужещи по Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, служители от Главна дирекция "Главно управление на местата за лишаване от свобода" на Министерството на правосъдието и от Специалната куриерска служба на Министерството на транспорта и съобщенията" да отпадне, а след израза "се определят" да се добавят думите "с наредба на".
4. при недоказана или отпаднала необходимост."
2. Алинея 2 се изменя така:
"(2) Разрешения за придобиване на огнестрелно оръжие за охрана от юридически лица не се издават, а издадените се отнемат в случаите по чл. 13."
3. Създава се ал. 3:
"(3) Изискванията на този закон не се прилагат, когато чуждестранни лица с особени заслуги към Република България придобият и/или изнасят огнестрелно оръжие, получено като награда. Условията и редът за съхраняване, носене, употреба и износ на огнестрелното оръжие в тези случаи се определят в правилника за прилагане на закона."
Предложение на Васил Паница и Борислав Китов (вх. № 254-04- 194/04.07.2002 год.):
В ЧЛ.16. В новата ал. 3 след думата "съобщенията" се добавя: "спортисти по ловна и спортна стрелба".
Към този чл. 16, новата ал. 4 да отпадне.
Комисията не приема предложението.
Предложение на Нонка Матова (вх. № 254-04-196/ 04.07.2002
год.):
Да се създаде нов чл. 16а със следното съдържание:
"Чл. 16а. (1) Курсове за безопасно боравене с огнестрелно оръжие и боеприпаси се провеждат от поделенията на Министерството на вътрешните работи и лицензирани от МВР юридически лица, при условия и ред, определен от министъра на вътрешните работи, за което се заплащат такси по Тарифа № 4 на МС, за таксите, които се събират в системата на Министерството на вътрешните работи, по Закона за държавните такси.
(2) Изследванията за психологическа пригодност за боравене с огнестрелно оръжие се извършват от Института по психология на МВР или от лицензирани от Министерството на здравеопазването специализирани агенции за психологичен подбор, за което се заплащат такси по Тарифа № 4 на МС, за таксите, които се събират в системата на МВР, по Закона за държавните такси."
Становище на KBCOР:
Комисията приема текста на вносителя и предложенията на г- н Дончев и г-жа Матова и предлага § 10 да добие следната редакция:
„§10. В чл. 16 се правят следните изменения и допълнения:
1.В ал. 1:
а/. думите „едноличните търговци“ се заменят с „от лица регистрирани като еднолични търговци“;
б/. създават се т. 3 и 4:
„3. на лица, които не са преминали курса за безопасно боравене с огнестрелно оръжие;
4. при недоказана или отпаднала необходимост. „
2. Алинея 2 се изменя така:
„(2) Условията и редът за провеждане на курсовете за безопасно боравене с огнестрелно оръжие се определят с наредба на министъра на вътрешните работи. Когото курсовете за безопасно боравене с огнестрелно оръжие се провеждат от Министерството на вътрешните работи се събира такса в размер, определен от Министерския съвет.
3. Създават се ал.3 и 4:
(3) Разрешения за придобиване на огнестрелно оръжие за охрана от юридически лица не се издават, а издадените се отнемат в случаите по чл. 13. „
(4) Изискванията на този закон не се прилагат, когато чуждестранни лица с особени заслуги към Република България
придобият и/или изнасят огнестрелно оръжие, получено като награда. Условията и редът за придобиване, съхраняване, носене, употреба и износ на огнестрелното оръжие в тези случаи се определят в правилника за прилагане на закона. „
§ 11. Създават се чл. 18а и 18б:
"Чл. 18а. (1) Който намери взривни вещества, огнестрелни оръжия и боеприпаси, незабавно уведомява органите на Министерството на вътрешните работи, без да нарушава месторазположението им.
(2) При наследяване на вещите по ал. 1 наследникът в срок 7 дни от откриване на наследството иска разрешение от органите на Министерството на вътрешните работи за съхраняването или носенето им.
(3) В срока по ал. 2 се иска разрешение и когато огнестрелното оръжие е придобито като награда.
Чл. 18б. Забранява се преотстъпването на други лица за ползване или съхраняване на взривни вещества, огнестрелни оръжия и боеприпаси, както и даването на разрешения за дейности с тях освен в случаите, посочени в правилника за прилагане на закона."
Становище на KBCОP:
Приема текста на вносителя.
§ 12. В чл. 25 се правят следните изменения:
1. В ал. 1 след думите "за срок" се добавя "от", а след думата "една" се добавя "до пет години".
2. В ал. 2 думите "други упойващи" се заменя с "наркотични".
3. Алинея 3 се изменя така:
"(3) В рамките на срока, за който е отнето разрешението, собственикът на иззетото огнестрелно оръжие и боеприпаси може да прехвърли собствеността върху тях на лица, притежаващи разрешение за придобиване."
Становище на КСВОР:
Приема текста на вносителя.
Предложение на Владимир Дончев (вх. № 254-04-191/ 04.07.2002
год.):
Създава се чл. 27а със следната редакция:
"Чл. 27а. Който наруши разпоредбата на чл. 15, се наказва с глоба от 100 до 200 лв."
Становище на КВСОР:
Приема предложението и предлага да се създаде § 12а със следната редакция:
„Чл. 27а. Който наруши разпоредбата на чл. 15, се наказва с глоба от 100 до 200 лв. „
§ 13. В Преходните и заключителните разпоредби се правят следните изменения:
1. В § 7, изречение първо думите "офицерите и сержантите" се заменят с "държавните служители - офицери, сержанти и граждански лица".
Предложение на Владимир Дончев (вх. № 254-04-191/ 04.07.2002
год.):
§ 7 от преходните и заключителни разпоредби на закона да отпадне.
Г-н Дончев оттегли предложението си.
2. Параграф 8 се изменя така:
"§ 8. Разпоредбите на този закон не се отнасят за огнестрелни оръжия, чийто модел е разработен преди 1 януари 1870 г. или които са произведени преди този момент, когато в тях не могат да бъдат заредени боеприпаси, които са предназначени за забранени оръжия или за оръжия, за които се изисква разрешение."
Предложение на Васил Паница и Борислав Китов (вх. № 254-04- 194/04.07.2002 год.):
Към предлагания текст на §8 от Преходни и заключителни разпоредби да се добави:
"както и огнестрелни оръжия, които с използването на технически методи са направени да не могат да изстрелват никакви боеприпаси и които носят знак за проверка на официална служба или са признати от такава служба. Предлаганият текст представлява чл. 82, буква "в" от Конвенцията за прилагане на Споразумението от Шенген от 14 юни 1985 година.
Становище на КВСОР:
Комисията приема текста на вносителя и предложението на г-н Паница и г-н Китов и предлага § 13 да добие следната редакция:
§ 13. В Преходните и заключителните разпоредби се правят следните изменения:
1. §7 се изменя така:
„§7. Разрешава се на държавните служители
- офицери, сержанти и граждански лица от Министерството на вътрешните работи и на кадровите военнослужещи от въоръжените сили, прослужили не по-малко от 10 години да закупят огнестрелно оръжие."
2. Параграф 8 се изменя така:
„§ 8, Разпоредбите на този закон не се отменят за огнестрелни оръжия, произведени или чиито модели са разработени преди 1 януари 1870 г., ако в тях не могат да бъдат заредени боеприпаси за забранени оръжия или за оръжия, за които се изисква разрешение, както и за огнестрелни оръжия, които чрез използване на технически средства са направени да не изстрелват боеприпаси и са проверени от оправомощените за това лица .„
ПРЕХОДНИ РАЗПОРЕДБИ
Становище на KBCОP:
Приема заглавието, предложено от вносители.
§ 14. (1) В тримесечен срок от влизането в сила на този закон лицата, притежаващи повече от един брой огнестрелно оръжие за самоотбрана, са длъжни да заявят пред органа, издал разрешенията, кое от тях запазват за носене и употреба, като за него се издава ново разрешение. За останалите оръжия разрешенията за носене и употреба се отнемат, като се издават нови разрешения за съхраняване.
(2) В случаите, когато новото разрешение за носене и употреба се издава за срока на валидност на досега действащото, лицето не представя други документи.
Предложение на Владимир Дончев (вх. № 254-04-191/ 04.07.2002
год.):
Ал. 1 и 2 на § 14 от преходните разпоредби да отпаднат, като останалите алинеи се преномерират.
(3) Лицата, придобили по досегашния ред гладкоцевни пушки за самоотбрана, са длъжни в едномесечен срок от влизането в сила на този закон да ги предадат на съхранение на органа, издал разрешението, и в тригодишен срок от предаването им да прехвърлят собствеността върху тях по реда, предвиден в този закон и в правилника за прилагането му.
(4) В случаите, когато в тригодишния срок по ал. 3 собствениците на гладкоцевни пушки не са прехвърлили собствеността върху тях, оръжието остава в полза на държавата, като на собствениците се изплаща сума в размер на пазарната му стойност. Условията и редът за
изчисляване и изплащане на сумите се определят в правилника за прилагане на закона.
Становище на KBCOP:
Приема предложението на г-н Дончев н предлага § 14 да добие следната редакция:
„§14. (1) Лицата придобили по досегашния ред гладкоцевни пушки за самоотбрана, си длъжни в едномесечен срок от влизането в сила на този закон да ги предадат на съхранение на органа, издал разрешението, и в тригодишен срок от предаването им да прехвърлят собствеността върху тях по реда, предвиден в този закон и в правилника за прилагането му.
(2) В случаите, когато в тригодишния срок по ал. 1 собствениците на гладкоцевни путки не са прехвърлили собствеността върху тях, оръжието остава в полза на държавата, като на собствениците се изплаща сума в размер на пазарната му стойности Условията и редът за изчисляване и изплащане на сумите се определят в правилника за прилагане на закона.“
Предложение на Димитър Димитров (вх. № 254-04-183/
01.07.2002 год.):
Към Заключителните разпоредби се създават следните параграфи:
§. В тримесечен срок след обнародването на този закон Министерството на вътрешните работи и Министерството на Отбраната утвърждават Норматив за уникални мултимедийни многостепенно шифририани маркировки.
§. В тримесечен срок след обнародването на този закон всички притежатели на взривни вещества, огнестрелни оръжия и боеприпаси са длъжни да ги маркират с уникални мултимедийни шифририани маркировки съгласно норматив при условията и реда на Правилника за прилагане на този закон.
§. В тримесечен срок след обнародването на този закон всички притежатели на разрешения по този закон са длъжни да ги подновят, независимо от срока на тяхната продължителност.
Комисията не приема предложението.