Kомисия по вътрешна сигурност и обществен ред
30/09/2003 второ гласуване
Доклад
Относно: Законопроект за частната охранителна дейност
№ 302-01-16/25.03.2003 г., внесен от Министерския съвет
Второ гласуване
Доклад
Относно: Законопроект за частната охранителна дейност
№ 302-01-16/25.03.2003 г., внесен от Министерския съвет
Второ гласуване
Законопроектът за частната охранителна дейност, № 302-01-16, внесен от Министерски съвет на 25.03.2003 год. е приет на първо гласуване от Народното събрание на 10.04.2003 год. В срока по чл. 70 (1) от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание са постъпили писмени предложения от 3-ма народни представители. На основание чл. 70 (2) от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред обсъди предложения законопроект на 8 заседания.
В предлагания законопроект са отразени и предложенията на народните представители, направени на заседанията на Комисията, които са приети в хода на дебатите.
След проведените разисквания Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред предлага на Народното събрание следния
2
ЗАКОН
за частната охранителна дейност
Становище на КВСОР:
Приема наименованието на закона, предложено от вносителя.
Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Становище на КВСОР:
Приема наименованието, предложено от вносителя.
Чл. 1. Този закон урежда обществените отношения, свързани с регулирането на частната охранителната дейност, осъществявана на територията на Република България.
Предложение на Наско Рафаилов (ех. № 354-04-163/ 09.05.2003год.):
Чл. 1 да се измени така:
"Чл. 1. Този закон урежда извършването на частна издирвателна и охранителна дейност от физически и юридически лица на територията на Република България."
Г-н Рафаилов оттегли предложението си.
Становище на КВСОР:
Комисията предлага следната редакция:
"Чл. I. Този закон урежда обществените отношения, свързани с частната охранителна дейност, нейното административно регулиране и контрол."
Чл. 2. (1) Частна охранителна дейност се извършва само след получаване на разрешение или регистрация по реда на този закон.
(2) Разрешението може да бъде за извършване дейността на територията на цялата страна или на територията на отделна област.
Становище на КВСОР:
Комисията предлага този текст да бъде текст на чл. 4.
Чл. 3. Частната охранителна дейност е дейност за защита на обекти, охрана на мероприятия, лица и на техни законни права и интереси от противоправни посегателства, която се извършва от търговци по смисъла на Търговския закон въз основа на писмен договор с възложителя или от звена за самоохрана в структурите на еднолични търговци и юридически лица.
3
Предложение на Наско Рафайлов (вх. № 354-04-163/ 09.05.2003год.):
В чл. 3 думите "охрана на мероприятия, лица и техните законни права и интереси " да отпаднат.
Становище на KBCQF:
Комисията предлага чл. 3 да стане чл. 2 със следната редакция:
"Чл. 2. (1) Частната охранителна дейност е дейност по охрана на обекти, на мероприятия и на лица и на техни права и законни интерес, от противоправни посегателства.
(2) Дейността по ал. 1 се извършва от търговци, регистрирани по реда на Търговския закон, въз основа на писмен договор или от звена за самоохрана в структурите на еднолични търговци и юридически лица."
Чл. 4. Частната охранителна дейност се осъществява в съответствие с Конституцията и законите на Република България при спазване на следните принципи:
Предложение на Наско Рафаилов (вх. N9 354-04-163/ 09.05.2003год.):
В чл. 4 да отпаднат думите "в съответствие с конституцията и законите на Република България ".
1. зачитане на правата и свободите на гражданите, както и на тяхното достойнство;
2. взаимодействие с органите на Министерството на вътрешните работи (МВР) в борбата с престъпността и опазването на обществения ред;
Предложение на Наско Рафайлов (вх. № 354-04-163/ 09.05.2003год.):
В чл. 4, т. 2 думите "борба с" да се заменят с "противодействие на".
Комисията не приема предложението.
3. осигуряване на сигурност и безопасност в охраняваните обекти;
Предложение на Наско Рафайлов (вх. № 354-04-163/ 09.05.2003год.):
В чл. 4, т. 3 думата "осигуряване" да се замени с думата "гарантиране ".
4. осъществяване на превантивна дейност чрез анализиране на причините и условията за правонарушения в охраняваните обекти.
Становище на КВСОР;
Комисията предлага чл. 4 да стане чл. 3 със следната редакция: "Чл. 2. Частната охранителна дейност се осъществява при спазване на следните принципи:
1. зачитане на правата, свободите и достойнството на гражданите;
4
2. взаимодействие с органите на Министерството на вътрешните работи (МВР) в борбата с престъпността и опазването на обществения ред;
3. гарантиране на сигурност и безопасност в охраняваните обекти;
4. осъществяване на превантивна дейност въз основа на анализ на причините и условията за правонарушения в охраняваните обекти,"
Комисията предлага следната редакция на чл. 4:
"Чл. 4. (1) Частна охранителна дейност се извършва само след получаване на лиценз или регистрация по реда на този закон,
(2) Лицензът може да бъде за извършване дейността на територията на цялата страна или на територията на отделни области,"
Чл. 5. По реда на този закон се извършват следните видове дейности:
1. лична (персонална) охрана на физически лица;
Предложение на Наско Рафаилов (вх. № 354-04-163/ 09.05.2003год.): В чл. 5, т. 1 думата "(персонална) " да отпадне.
2. охрана на имуществото на физически или юридически лица и мероприятия;
Предложение на Тодор Бояджиев (вх. № 354-04-160/ 07.05.2003год.): Чл. 5, т. 2 - "Охрана на имуществото" да се замени с "охрана на собствеността" като тази промяна се отрази във всички следващи текстове.
Чл. 5, т. 2 в края "и мероприятия" да се замести с "и на масови мероприятия ".
Комисията не приема предложението.
Предложение на Наско Рафаилов (вх. № 354-04-163/ 09.05.2003год.): В чл. 5, т. 2 след думите "юридически лица и" да се добави думата "частни ".
Комисията не приема предложението.
3. охрана на ценни пратки и товари;
4. охрана с помощта на сигнално-известителна техника;
Предложение на Владимир Дончев (вх. № 354-04-159/ 24.04.2003год.): В чл. 5 т. 4 да добие следната редакция:
“4. охрана с помощта на технически системи за сигурност. ”
5
Предложение на Тодор Бояджиев (вх. № 354-04-160/ 07.05.2003год.):
Чл. 5, т. 4 - "сигнално-известителна техника" да се замени с "технически системи за сигурност" или "технически системи за сигурност и охрана".
Предложение на Наско Рафаилов (вх. № 354-04-163/ 09.05.2003год.):
В чл. 5, т. 4 думите "сигнално-известителна техника" да отпаднат и да се заменят с думите "технически средства".
1. самоохрана.
Становище на КВСОР:
Комисията предлага следната редакция на чл. 5:
"Чл. 5. (1) По реда на този закон се извършват следните видове дейности:
1. лична охрана на физически лица;
2. охрана на имуществото на физически или юридически лица;
3. охрана на мероприятия;
4. охрана на ценни пратки и товари;
5. самоохрана.
(2) Дейностите по ал. 1 могат да се осъществяват и чрез технически системи за сигурност и помощни средства."
Чл. 6. Личната охрана е дейност по защитата на телесната неприкосновеност на физически лица от противозаконни посегателства, както и тяхното предотвратяване и пресичане.
Становище на КВСОР:
Комисията приема редакцията» предложена от вносителя,
Чл. 7. (1). Охраната на имуществото на физическите и юридическите лица е дейност по физическа защита на административни, производствени, складови и други сгради; паркове; дворни площи; земеделски земи и горски масиви; имущество; съпровождане на транспортни средства и защита на товарите в тях.
Предложение на Тодор Бояджиев (вх. № 354-04-160/ 07.05.2003год.):
В чл. 7, ал. 1 - в началото "имущество" да се замени със "собственост", а в края на текста да се добави "охрана на масови мероприятия".
Комисията не приема предложението.
Предложение на Наско Рафаилов (вх. № 354-04-163/ 09.05.2003год.):
В чл. 7, ал. 1 след думата "имущество" да се добавят думите "енергопреносни мрежи, транспортни комуникации ".
6
Комисията не приема предложението.
(2) Дейността по физическата защита може да включва и осигуряването на пропускателен режим в обектите. При нея могат да бъдат използвани бариери, охранително осветление, комуникационни и транспортни средства, техника за наблюдение, както и оборудвани помещения за персонала и служебните животни.
Становище на КВСОР:
Комисията предлага следната редакция на чл. 7:
"Чл. 71 (1) Охраната на имуществото е дейност по неговата физическа защита от противоправни посегателства.
(2) Дейността но физическата защита може да включва и осигуряването на пропускателен режим в обектите. *
Комисията предлага да се създаде нов член 8 със следната редакция:
"Чл. 81 Дейността по охрана на мероприятия е комплекс от действия, насочени към обезпечаване спокойното и безпрепятствено протичане на масови прояви или дейности с краткосрочен характер. "
Чл. 8. Охраната на ценни пратки и товари е дейност по защита на пари, ценни книжа, благородни метали и други ценности, чието транспортиране задължително се осъществява с въоръжена охрана, специално оборудван транспорт, надеждна връзка и други технически и помощни средства за защита.
Предложение на Наско Рафаилов (вх. № 354-04-163/ 09.05.2003год.):
В чл. 8 след думите "метали и" да се добавят думите "произведения на изкуството ".
Чл. 8 да добие следната редакция:
"Чл. 8. Транспортирането на ценни пратки и товари задължително се осъществява с въоръжена охрана, със специално оборудван транспорт, с надеждна връзка и други технически и помощни средства за защита".
Г-н Рафаилов оттегли второто си предложение.
Становище на КВСОР:
Комисията приема предложението иа г-н Рафайлов и предлага чл. 8 на вносителя да стане чл. 9 със следната редакция:
"Чл. 9. (1) Охраната на ценни пратки и товари е дейност по защита на пари, ценни книжа, благородни метали, произведения на изкуството и други ценности, чието транспортиране задължително се
7
осъществява с въоръжена охрана, специално оборудван транспорт, надеждна връзка и други технически и помощни средства за защита,
(2) Министърът на вътрешните работи определя с наредба реда за организиране на охраната при транспортирането на ценните пратки и товари по ал. 1."
Чл. 9. (1) Охраната с помощта на сигнално-известителна техника е дейност по наблюдение с технически средства на охраняваните обекти и проверка на получените алармени сигнали.
Предложение на Тодор Бояджиев (ех. № 354-04-160/ 07.05.2003год.):
Чл. 9, cm. 1 - "сигнално-известителна техника" тук и в следващите текстове да се замени с по-общото "технически системи за сигурност " на втори ред на алинеята след "наблюдение " да се добави "и контрол " и в края на текста от "получените алармени сигнали " да отпадне "алармени ".
(2) Дейността по проектиране, монтаж и експлоатация на сигнално- известителната техника в охраняваните обекти се урежда с наредба на Министерския съвет по предложение на министъра на регионалното развитие и благоустройството и на министъра на вътрешните работи.
Предложение на Владимир Попчев (вх. № 354-04-159/24.04.2003год.):
В чл. 9 се правят следните изменения:
1. В ал. 1 думите “сигнално-известителна техника” се заменят с “технически системи за сигурност ”.
2. В ал. 2 думите “сигнално-известителна техника" се заменят с “технически системи за сигурност ”.
Предложение на Тодор Бояджиев (вх. № 354-04-160/ 07.05.2003год.):
Чл. 9, ал. 2 - Н е е ясно защо предложението за наредба трябва да се прави от министъра на МРРБ. Ако трябва към това да има отношение и друг министър освен този на вътрешните работи, то по-удачно би било да се предвиди министъра на икономиката, който отговаря за държавната собственост или министъра на държавната администрация. В този член също следва да се замени "сигнално-известителната техника" с "технически системи за сигурност " ши "технически системи за сигурност и охрана".
Становище на KBCОР:
Комисията приема предложенията на народните представители и предлага чл. 9 на вносителя да стане член 10 със следната редакция:
"Чл. 10, Охраната с помощта на технически системи за сигурност е дейност по наблюдение и контрол с технически средства на охраняваните обекти и проверка на получените сигнали,"
8
Чл. 10. (1) Самоохраната е дейност, осъществявана от щатни служители на еднолични търговци и юридически лица, обособени в самостоятелни структурни звена, за охрана на техни длъжностни лица, собствени обекти, мероприятия, имущество и ценни пратки и товари.
Предложение на Тодор Бояджиев (ех. № 354-04-160/ 07.05.2003год.):
Чл. 10, cm. 1 - На трети ред след "за охрана" да се добави "на тяхна собственост ", след което текста следва както е.
Г-н Бояджиев оттегли предложението си.
(2) Звената за самоохрана не могат да бъдат използвани под каквато и да е форма за охрана на лица, обекти и имущества освен посочените в ал. 1.
Предложение на Тодор Бояджиев (вх. № 354-04-160/ 07.05.2003год.):
Чл. 10, ал. 2 - след "форма за ..." става "охрана на лица, обекти, имущества и собственост освен посочените в cm. 1".
Г-н Бояджиев оттегли предложението си.
Становище на КВСОР:
Комисията предлага чл. 10 на вносителя да стане чл. 11 със следната редакция:
"Чл. 11. (2) Самоохраната е дейност, осъществявана от служители на търговците, обособени в самостоятелни структурни звена за охрана на теши служители, обекти, мероприятия, имущество, ценни пратки и товари.
(2) Звената за самоохрана не могат да бъдат използвани под каквато и да е форма за охрана на лица, обекти и имущества, освен посочените в ал. 2."
Чл. 11. (1) Охранителната дейност се осъществява с невъоръжена или с въоръжена охрана.
(2) При въоръжената охрана се спазват изискванията на Закона за контрол над взривните вещества, огнестрелните оръжия и боеприпасите и подзаконовите нормативни актове по прилагането му.
Становище на КВСОР;
Комисията приема текста на вносителя за чл. 11» който става чл.
Чл. 12. За издаваните разрешения по реда на този закон се събират държавни такси в размери, определени с тарифа на Министерския съвет.
9
Становище на КВСОР:
Комисията предлага чл. 12 на вносителя да отпадне, като този текст намери систематичното си място в глава втора,
Чл. 13. Частната охранителна дейност се контролира от предвидените в този закон органи на Министерството на вътрешните работи.
Становище на КВСОР:
Комисията предлага чл. 13 на вносителя да отпадне.
Глава втора
РАЗРЕШЕНИЯ ЗА ИЗВЪРШВАНЕ НА ОХРАНИТЕЛНА
ДЕЙНОСТ И РЕГИСТРАЦИЯ НА ДЕЙНОСТТА ПО
САМООХРАНА
Становище на КВСОР;
Комисията приема наименованието, предложено от вносителя и предлага думата ’’Разрешения” да се замени с "Лиценз".
Чл. 14. Разрешения за осъществяване на дейност по чл. 5, т. 1 - 4 се издават само на търговци по смисъла на Търговския закон.
Становище на КВСОР:
Комисията предлага чл. 14 на вносителя да стане чл. 13 със следната редакция:
"Чл. 13. Лицензи за извършване на частна охранителна дейност по чл. 5, ал. 1, т. 1-4 се издават само на търговци, регистрирани по реда на Търговския закон. "
Чл. 15. (1) Разрешения за извършване на частна охранителна дейност на територията на цялата страна или на повече от една област се издават от директора на Национална служба "Полиция".
(2) Разрешения за извършване на частна охранителна дейност на територията на отделните области се издават от съответния директор на Регионална дирекция на вътрешните работи (РДВР) и на Столичната дирекция на вътрешните работи (СДВР) на МВР.
Становище на КВСОР:
Комисията предлага чл. 15 да стане чл. 14 със следната редакция:
"Чл, 14. Лицензи за извършване на частна охранителна дейност се издават от директора на Национална служба *Полиция* или от упълномощени от него лица."
10
Чл. 16. (1) За получаване на разрешения за извършване на дейност по чл. 5, т. 1 - 4 търговците подават до съответния компетентен орган писмено искане по образец - приложение № 1..
(2) Към искането по ал. 1 се прилагат:
1. удостоверение за актуално състояние на вписването в Търговския регистър;
2. регистрация по БУЛСТАТ и в Националния осигурителен институт (НОИ) и заверено копие от данъчната регистрация;
Предложение на Наско Рафайлов (вх. № 354-04-163/ 09.05.2003год. ):
В чл. 16, ал. 2, т. 2 да отпадне думата "заверено".
3. документ от данъчната служба, удостоверяващ, че търговецът няма неиздължени в срок данъчни задължения;
Предложение на Наско Рафайлов (вх. № 354-04-163/ 09.05.2003год.):
В чл. 16, ал. 2, т. 3 да отпаднат думите "неиздължени в срок".
4. образци на картата, отличителния знак и/или униформеното облекло;
Предложение на Тодор Бояджиев (вх. № 354-04-160/ 07.05.2003год. ):
Чл. 16, ал. 2, т. 4 и чл. 24, ал. 1, т. 4 - "образци на картата, отличителния знак ..." става в множествено число "картите, отличителните знаци ..."
Г-н Бояджиев оттегли предложението си.
5. за физическото лице, регистрирано като едноличен търговец, и за членовете на управителния орган на търговското дружество:
а) свидетелство за съдимост;
б) служебна бележка от Националната следствена служба, удостоверяваща липсата на започнати наказателни производства за извършени умишлени престъпления от общ характер;
в) декларация от лицата, че срещу тях няма започнато полицейско производство за извършено умишлено престъпление от общ характер;
г) удостоверение от съответното лечебно заведение с диспансерни функции по местоживеене, че не се водят на психиатричен отчет;
Предложение на Тодор Бояджиев (вх. № 354-04-160/ 07.05.2003год.):
Текстът на чл. 16, ал. 2, т. 5, буква "г" да получи следната редакция:
"г/ удостоверение от здравно заведение, че лицата не страдат от психическо заболяване". Г-и Бояджиев оттегли предложението си.
Предложение на Наско Рафайлов (вх. № 354-04-163/ 09.05.2003год.):
В чл. 16, ал. 2, т. 5, буква "г" в края да се добави "и не страдат от психически заболявания".
6. квитанция за внесена държавна такса.
Предложение на Владимир Дончев (вх. № 254-04-159/ 24.04.2003год. ):
В чл. 16, ал. 2 се правят следните изменения:
а) точка 4 се изменя така:
“4. образци на лична идентификационна карта, отличителен знак или униформено облекло. ”
б) в т. 5 б. “г ” се изменя така:
“г) удостоверение, че лицата не страдат от психически заболявания. ”
(3) Обстоятелството по ал. 2, т. 5, буква "в" се проверява и служебно.
(4) Разрешенията по ал. 1 се издават по образец - приложение № 2.
Становище на КВСОР:
Комисията приема предложенията на г-н Рафайлов и на г-н Дончев и предлага чл. 16 на вносителя да стане чл. 15 със следната редакция:
"Чл. IS. (1) За получаване на лиценз за извършване на всички или на отделни дейности по чл. 5, ал. 1, т. 1-4 търговците подават писмено искане до компетентния орган.
(2) Към искането по ал. 1 се прилагат:
1. удостоверение от съда за актуално състояние по търговския регистър;
2. регистрация по ВУЛСТЛТ и е Националния осигурителен институт и коте от данъчната регистрация;
3. документ от данъчната служба; удостоверяващ че търговецът и неограничено отговорните съдружници в командитно или събирателно дружество нямат неюдъпжет данъчни задължения;
4. декларация, че търговецът няма парични задължения към държавата, установени с влязъл в сила акт на компетентен орган или задължения към осигурителни фондове;
5. образци на лична идентификационна карта, отличителен знак или униформено облекло;
6. документ за внесена държавна такса.
(3) Освен документите по ал. 2 физическите лица, регистрирани като еднолични търговци, членовете па управителния орган на търговското дружество, както и неограничено отговорните съдружници в командитно или събирателно дружество прилагат допълнително:
I. свидетелство за съдимост;
2. служебна бележка от Националната следствена служба, удостоверяваща липсата на започнати наказателни производства за извършени умишлени престъпления от общ характер;
3. декларация от лицата, че срещу тях няма започнато полицейско производство за извършено умишлено престъпление от общ характер;
4. медицинско удостоверение, че лицата не страдат от психически заболявания.
(4) Обстоятелството по ал. 3,пи3 се проверява и служебно.
(5) Лицензите по ал. 1 се издават по образец, утвърден със заповед на министъра на вътрешните работи."
Чл. 17. (1) Исканията за издаване на разрешения по чл. 15, ал. 1 се подават до директора на Национална служба "Полиция" чрез директора на съответната РДВР (СДВР), на чиято територия е регистрацията на търговеца, а по чл. 15, ал. 2 - до директора на РДВР (СДВР), на чиято територия ще се осъществява дейността.
(2) Директорът на РДВР (СДВР) извършва служебна проверка на представените документи. Когато те не са пълни или не отговарят на задължителните изисквания на закона, търговецът се уведомява писмено за това в 14-дневен срок.
Предложение на Наско Рафайлов (вх. № 354-04-163/ 09.05.2003год. ):
В чл. 17, ал. 2 в края да се. добавят думите "от получаване на документите".
Г-н Рафайлов оттегли предложението си.
(3) Търговецът отстранява непълнотите и несъответствията с изискванията на закона в документите или представя допълнително необходимите документи и сведения в срок до един месец от уведомлението по ал. 2.
Предложение на Наско Рафайлов (вх. № 354-04-163/ 09.05.2003год. ):
В чл. 17, ал. 3 след думите "в срок до един месец от" да се добави "получаване на".
Комисията не приема предложението.
(4) Преписката за издаване на разрешение по чл. 15, ал. 1 се изпраща на директора на Национална служба "Полиция" в 14-дневен срок от подаване на искането, съответно от отстраняване на непълнотите или несъответствията в документите или от представянето на допълнително изисканите документи.
13
Становище на КВСОР;
Комисията предлага чл. 17 на вносителя да стане чл. 16 със следната редакция:
"Чл. 16. (1) Исканията за издаване на лицензи по чл. 14 се подават до директора на Национална служба "Полиция”.
(2) Когото представените документи са непълни или не отговарят на задължителните изисквания на този закон, търговецът се уведомява писмено за това в 14-дпевен срок от постъпването им,
(3) Търговецът отстранява непълнотите и несъответствията в документите или представя допълнително необходимите документи и сведения в срок от 14 дни от уведомлението по ал. 2. Ако в този срок не бъдат отстранени недостатъците на искането производството по издаване на лиценз се прекратява."
Чл. 18. Компетентният орган по чл. 15 издава или отказва издаването на разрешение в срок един месец от подаване на искането, съответно от отстраняване на непълнотите или несъответствията в документите или от представянето на допълнително изисканите документи.
Становище на КВСОР:
Комисията приема текста на вносителя и предлага чл. 18 да стане чл. 17, като в него думите "чл. 15" се заменят с "чл. 14" и думата "разрешение" се замени с "лиценз".
Чл. 19. (1) Разрешението за осъществяване на дейности по този закон има срок 3 години от датата на издаването му.
Предложение на Наско Рафайлов (вх. № 354-04-163/ 09.05.2003год.):
В чл. 19, cm. 1 числото 3 да се замени с числото 10 и в края да се добави израза "като ежегодно се прави заверка след заплащане на определената такса".
Г-н Рафайлов оттегли предложението си.
(2) Три месеца преди изтичането на срока по ал. 1 се подава искане за издаване на ново разрешение.
Становище на КВСОР:
Комисията предлага чл. 19 на вносителя да спите чл. 18 със следната редакция:
"Чл. 18. (1) Лицензът за извършване на дейности по този закон се издава без срок.
(2) В края на всяка финансова година търговците подават декларация, че не е настъпила промяна в обстоятелствата по чл. 15.
(3) За издаваните лицензи се събират държавни такси в размери, определени от Министерския съвет.п
14
Чл. 20. (1) При изгубване, противозаконно отнемане или
унищожаване на разрешението за извършване на охранителна дейност търговецът в 3-дневен срок от настъпване на обстоятелството писмено уведомява органа, който го е издал, като описва условията, при които е станало това.
(2) Органът, издал разрешението, в 14-дневен срок от уведомлението издава дубликат на документа, за което се събира държавна такса в размер, определен от Министерския съвет.
Становище на КВСОР:
Комисията приема текста на вносителя и предлага чл, 20 да стане чл. 19, като в ал. 1 думите "З-дневен" се заменят със "7-дневен" и в ал. 1 и ал. 2 думата "разрешението” се замени с "лиценза".
Чл. 21. Търговците са длъжни в 14-дневен срок писмено да уведомят органа, издал разрешението, за промяна на обстоятелствата по чл. 16 и чл. 28, ал. 1.
Становище на КВСОР;
Комисията предлага яд. 21 да стане чл. 20 със следната редакция;
"Чл. 20. Търговците са длъжни в 14-дневен срок писмено да уведомят органа, издал лиценза, за промяна на обстоятелствата по чл. 15 и чл. 27, ал. 1,"
Чл. 22. (1) Разрешение не се издава, а издаденото се отнема, когато:
1. търговецът:
а) е укривал от данъчно облагане доходи или печалби, имущество и сделки с тях, което е установено с влезли в сила данъчен ревизионен акт или наказателно постановление, ако от влизането им в сила не е изтекъл едногодишен срок;
б) е обявен в несъстоятелност;
в) осъществява вид охранителна дейност, за която няма разрешение, или я осъществява извън територията, за която има разрешение;
г) предостави на назначените от него охранители огнестрелно оръжие, без те да притежават разрешение за оръжието;
д) има неиздължени в срок данъчни задължения;
е) има задължения към осигурителните фондове;
2. едноличният търговец, управителят или членът на управителния
орган:
а) е осъждан за умишлено престъпление от общ характер;
б) срещу него е започнато наказателно преследване за умишлено престъпление от общ характер;
в) води се на психиатричен отчет;
Предложение на Владимир Дончев (вх. № 354-04-159/ 24.04.2003год.):
В чл. 22, cm. 1, т. 2 буква “в” се изменя така:
“в) страда от психически заболявания. ”
Предложение на Наско Рафайлов (вх. № 354-04-163/ 09.05.2003год.):
В чл. 22, ал. 1, т. 2, буква "в" края да се добавят думите "или страда от психическо заболяване ".
3. длъжностното лице, пряко ръководещо охранителната дейност, или назначените охранители не отговарят на условията по чл. 28.
(2) При отнемане на разрешението лицата по ал. 1 не могат да кандидатстват за издаване на ново за срок не по-малък от една година от отнемането му, а при отказ за издаване на разрешение срокът е не по-малък от 6 месеца.
Становище на КВСОР:
Комисията приема предложенията на народните представители и предлага чл. 22 на вносителя да стане чл. 21 със следната редакция:
"Чл. 21. (1) Лиценз не се издава, а издаденият се отнема, когато:
1. търговецът:
а) има парични задължения към държавата, установени с влязъл в сила акт на компетентен орган или задължения към осигурителни фондове, освен ако компетентния орган е допуснал разсрочване или отстрочване на задълженията;
б) е обявен в несъстоятелност;
в) осъществява вид охранителна дейност* за която няма лиценз или я осъществява извън територията* за която има лиценз;
г) предостави на назначените от него охранители огнестрелно оръжие без те да притежават съответно разрешение за носене и употреба;
2. едноличният търговец* управителят или членът на управителния орган или неограничено отговорният съдружник в командитно или събирателно дружество;
а) е осъждан за умишлено престъпление от общ характер;
б) срещу него е започнато наказателно преследване за умишлено престъпление от общ характер;
в) страда от психическо заболяване;
3. ръководителят на охранителната дейност или определените за охранители служители не отговарят на условията по чл. 27.
(2) Издаденият лиценз не се отнема* ако в едномесечен срок търговецът отстрани допуснатото нарушение на чл. 27* ал.1.
(3) При отнемане на лиценза лицата по ал. 1 не могат да кандидатстват за издаване на нов лиценз за срок от една година от отнемането* а при отказ за издаване на лиценз срокът е 6 месеца."
16
Чл. 23. Отказът за издаване на разрешение и отнемането му могат да се обжалват само пред съда по реда на Закона за административното производство.
Становище на KBCQP:
Комисията предлага чл. 23 на вносителя да стане чл. 22 със следната редакция:
"Чл. 22. Отказът за издаване на лиценз и отнемането му могат да се обжалват по съдебен ред чрез органа, който е издал акта, в 14- дневен срок по реда на Закона за административното производство."
Чл. 24. (1) За регистрация на дейността с въоръжена самоохрана лицата уведомяват писмено съответния директор на РДВР (СДВР) по местоизвършване на дейността, като прилагат:
1. описание на дейността по самоохрана;
2. вида на охранителната дейност по чл. 11;
3. списък на лицата, които ще осъществяват дейността по самоохрана - в случаите на въоръжена охрана, и копие от разрешителните им за носене и използване на огнестрелно оръжие съгласно ЗКВВООБ;
4. образци на картата, отличителния знак и/или униформеното облекло.
Предложение на Владимир Дончев (вх. № 354-04-159/ 24.04.2003год.):
В чл. 24 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 думите “с въоръжена” се заменят с предлога “по”.
2. В cm. 1, т. 4 думата “картата" се заменя с “личната идентификационна карта ".
Предложение на Тодор Бояджиев (вх. № 354-04-160/ 07.05.2003год. ):
Чл. 16, ал. 2, т. 4 и чл. 24, ал. 1, т. 4 - "образци на картата, отличителния знак ..." става в множествено число "картите, отличителните знаци ..."
Комисията не приема предложението.
(2) При промяна на обстоятелствата по ал. 1 и при прекратяване на дейността по самоохрана лицата уведомяват писмено за това компетентния орган в 14-дневен срок.
Становище на КВСОР;
Комисията приема предложението па г-н Дончев п предлага чл. 24 на вносителя да стане чл * 23 със следната редакция:
"Чл. 23. (1) За регистрация на дейност по самоохрана лицата уведомяват писмено съответния директор па РДВР (СДВР) по местоизвършване на дейността, като прилагат:
1. описание на дейността по самоохрана;
17
2. вида на охранителната дейност по чл. 12;
2, списък на служителите, които ще осъществяват дейността по самоохрана, а в случаите на съоръжена охрана - и копие от разрешителните им за носене и употреба на огнестрелно оръжие съгласно Закона за контрол над взривните вещества, огнестрелните оръжия и боеприпасите;
4. образци на личната идентификационна карта, отличителния знак или униформеното облекло.
(2) При промяна на обстоятелствата по ал. 1 и при прекратяване на дейността по самоохрана лицата уведомяват писмено за това компетентния орган в 14-дневен срок "
Глава трета
ИЗИСКВАНИЯ КЪМ ЛИЦАТА, ИЗВЪРШВАЩИ ЧАСТНА
ОХРАНИТЕЛНА ДЕЙНОСТ
Становище на КВСОР:
Комисията предлага наименованието на глава трета да бъде:
•ШАВА И ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА ЛИЦАТА, ИЗВЪРШВАЩИ ЧАСТНА ОХРАНИТЕЛНА ДЕЙНОСТ, ННА ТЕХНИТЕ СЛУЖИТЕЛИ"
Чл. 25. (1) При организиране на охраната лицата, извършващи дейност по чл. 5, са длъжни:
1. да правят оценка на състоянието и степента на сигурност на охраняваните обекти;
Предложение на Наско Рафайлов (вх. № 354-04-163/ 09.05.2003год.):
В чл. 25, ал. 1, т. 1 в края да се добави "при необходимост, но не по- рядко от веднъж годишно ".
2. да създават съответната организация за охрана и безопасност, включително чрез провеждане на задължителен ежедневен и периодичен инструктаж на лицата, извършващи непосредствена охрана (охранителите);
3. да изготвят и съхраняват инструкции за спецификата на извършваните видове охранителна дейност, утвърдени от собственика или от упълномощено от него лице.
Предложение на Наско Рафайлов (вх. № 354-04-163/ 09.05.2003год.):
В чл. 25, ал. 1, т. 3 в края да се добави ", съгласувани с органа, издал разрешението ".
Комисията не приема предложението.
(2) За всеки обект, поет на охрана, лицата, извършващи дейност по чл. 5, са длъжни да изготвят и съхраняват план за охрана на обекта, който включва:
1. особеностите на охранявания обект;
2. организация на охраната (постове, маршрути, сменност, въоръжение, комуникации и указания за тактиката на действие при различни ситуации);
3. данни за оръжието, ако такова се използва за охрана на обекта;
4. данни за моторните превозни средства (МПС), ако такива се използват при осъществяване на охраната;
5. данни за монтиране на видеокамери, както и на аналогични технически средства или системи, позволяващи да се правят видеозаписи;
6. правилник за пропускателния режим, утвърден от лицето, упражняващо дейност по чл. 5, или от упълномощено от него лице;
Предложение на Владимир Дончев (вх. № 354-04-159/24.04.2003год.):
В чл. 25, ал. 2 т. 6 се изменя така:
“6. правилник за пропускателния режим, утвърден от възложителя по договора или упълномощено от него лице. ”
Предложение на Наско Рафайлов (вх. № 354-04-163/ 09.05.2003год.):
В чл. 25, ал. 2, т. 6 в края да се добави ", след съгласуване с възложителя".
7. списък и график за работа на охранителите.
(3) В 14-дневен срок от сключването или прекратяването на договора за охрана лицата, извършващи дейност по чл. 5, т. 1-4, са длъжни да уведомяват писмено за това органа^ издал разрешението, и съответната РДВР, на чиято територията се извършва дейността.
Предложение на Тодор Бояджиев (вх. № 354-04-160/ 07.05.2003год.):
В чл. 25, ал. 3 да отпадне изразът "от сключването или прекратяването на договора за охрана" и да бъде заменен с "от датата на фактическото поемане на обект за охрана, съгласно договора или снемането на същата".
Становище на КВСОР:
Комисията приема предложенията на народните представители и предлага чл. 25 на вносителя да стане чл. 24 със следната редакция:
"Чл. 24. (1) При организират на охраната лицата, извършващи дейност по чл. 5;
1. оценяват състоянието и степента на сигурност на охраняваните обекти при необходимост, но не по-малко от веднъж годишно;
2. създават съответната организация за охрана и безопасност, включително чрез провеждане т задължителен ежедневен и периодичен инструктаж на охранителите;
19
3. изготвят и съхраняват правила и указания за спецификата на извършваните видове охранителна дейност, утвърдени от възложителя по договора за охрана или от упълномощен от него представител;
(2) За всеки обект, поет на охрана, лицата, извършващи дейности по чл. 5 изготвят и съхраняват план за охрана на обекта, който включва:
4
1. особеностите на охранявания обект;
2. организация на охраната (постове, маршрути, смени, въоръжение, комуникации и указания за тактиката на действие при различни ситуации);
3. данни за оръжието, ако такова се използва за охрана на обекта;
4. данни за моторните превозни средства (МПС), ако такива се използват при осъществяване на охраната;
5. данни за монтиране на видеокамери, както и на аналогични технически средства или системи, позволяващи да се правят видеозаписи;
6. правилник за пропускателния режим, утвърден от възложителя по договора за охрана или от упълномощено от него лице;
7. списък и график за работа на охранителите.
(3) В 14-дневен срок от фактическото поемане на обект за охрана съгласно договора или снемането на охраната лицата, извършващи дейност по чл. 5, т. 1-4, уведомяват писмено за това органа, издал лиценза, и съответната РДВР, на чиято територия се извършва дейността.11
Чл. 26. На лицата, извършващи дейност по чл. 5, се забранява:
1. при осъществяването на дейността да въвеждат и използват методи или средства, излагащи на опасност живота и здравето на други лица;
2. да приемат за изпълнение задължения, които влизат в противоречие със закон или с друг нормативен акт;
3. да използват униформи, отличителни знаци и МПС, думи, фрази, символи или сигнали, които въвеждат в заблуждение, че представляват полицейски или други държавни органи.
Предложение на Владимир Дончев (вх. № 354-04-159/ 24.04.2003год.):
В чл. 26 се правят следните изменения и допълнения:
1. Точка 1 да добие следната редакция:
“1. при осъществяването на дейността да въвеждат и използват методи ши средства, излагащи на опасност живота и здравето ши уронващи честта и достойнството на гражданите. ”
2. В т. 2 след думата “използват ” да се добави израза “в наименованието на търговеца, в документи, в рекламни материали ”.
3. Създава се нова т. 4 със следната редакция:
“4. да предоставят ши преотстъпват на други лица своето разрешение за извършване на частна охранителна дейност. ”
20
Становище на КВСОР;
Комисията приема но принцип предложението на г-н Дончев и предлага чл. 26 на вносителя да стане чл. 25 със следната редакция:
"Чл. 2S. На лицата, извършващи дейност по чл. 5, се забранява:
1. при осъществяването на дейността да въвеждат и използват методи или средства, които излагат на опасност живота и здравето на други лица или уронват честит и достойнството на гражданите;
2, да приемат за изпълнение задължения> които противоречат на закон ти друг нормативен акт;
J. да използват униформено облекло, символи и отличителни знаци, полицейски лампи, маскировъчни качулки ти надписи, въведени за структурни звена на МВР ти за други държавни органи и показващи принадлежност към тях;
4, да предоставят ти преотстъпват на други лица своя лиценз за извършване на частна охранителна дейност."
Чл. 27. Лицата, осъществяващи частна охранителна дейност, са длъжни да предоставят на органите на МВР, а за охраняваните обекти на Министерството на отбраната и на Българската армия - на служба "Сигурност - военна полиция и военно контраразузнаване" (служба "Сигурност - ВП и ВКР") информацията, с която разполагат, относно извършена, извършваща се или подготвяна престъпна дейност.
Становище на КВСОР:
Комисията приема текста на вносителя за чл, 27, който става чл*
Чл. 28. (1) Лицата извършващй дейност по чл. 5, могат да назначават като длъжностни лица, пряко ръководещи охранителната дейност по чл. 22, ал. 1, т. 3, само пълнолетни лица, завършили средно образование, и като охранители - пълнолетни лица с не по-малко от основно образование, които:
Предложение на Тодор Бояджиев (вх. № 354-04-160/ 07.05.2003год.):
В чл. 28, ал. 1 да се добави на двете места в основния текст на алинеята след "пълнолетни " и "и дееспособни ".
1. са български граждани;
2. не са осъждани за умишлено престъпление от общ характер;
3. нямат започнато наказателно преследване за извършено умишлено престъпление от общ характер;
4. не страдат от психическо заболяване и не се водят на психиатричен
отчет;
5. отговарят на изискванията на чл. 11, ал. 2 - в случаите на въоръжена охрана.
(2) В 7-дневен срок от назначаването на охранител лицата, извършващи дейност по чл. 5, са длъжни да уведомяват писмено за това компетентния орган, издал разрешението или извършил регистрацията, като прилагат списък, съдържащ трите имена, ЕГН, номера на трудовия договор и срока, за който той е сключен. В случаите по чл. 15, ал. 1 уведомяването за назначаване на охранител се извършва чрез директора на съответната РДВР, на чиято територия работи охранителят.
Предложение на Владимир Дончев (вх. № 354-04-159/24.04.2003год.):
В чл. 28 се правят следните изменения и допълнения:
1. В cm. 1 след думата “пълнолетни” се добавят думите “и дееспособни ”.
2. В ал. 1, т. 2 думата “нямат ” се заменя с израза “спрямо които няма”
3. В ал. 1, т. 4 думите “и не се водят на психиатричен отчет ” да отпаднат.
4. В ал. 2 след изречение първо да се създаде ново изречение със следната редакция:
“В същия срок се уведомява компетентният орган и за прекратяване на трудовото правоотношение. ”
Предложение на Тодор Бояджиев (вх. № 354-04-160/ 07.05.2003год.):
В чл. 28, ал. 2 след думите "срок от " да отпадне "назначаването на охранител" и се замени с "фактическото заемане на длъжността от охранителя ".
(3) Лицата, извършващи частна охранителна дейност по чл. 5, са длъжни да съхраняват и при поискване да представят за проверка на компетентните органи документите за лицата по ал. 1 и 2.
Становище на KBCQP:
Комисията приема предложенията на народните представители и предлага чл. 28 на вносителя да стане чл. 27 със следната редакция:
"Чл. 27. (1) Лицата, извършващи дейност по чл. 5, могат да определят за ръководители на охранителната дейност само пълнолетни и дееспособни лица t завършили средно образование; а за охранители — пълнолетни и дееспособни лица с не по-ниско от основно o6pa3oeauuet които:
1. са български граждани;
2. не са осъждани за умишлени престъпления от общ характер;
3. нямат започнато наказателно преследване за извършено умишлено престъпление от общ характер;
4. не страдат от психическо заболяване;
5. притежават психологическа пригодност за осъществяване на частна охранителна дейност, установена от специализирана за целта институция.
(2) Изследванията за психологическата пригодност за извършване на частна охранителна дейност се извършват от Института по психология-МВР; от психолозите към областните (градските) диспансери за психични заболявания, от други лечебни заведения, които разполагат с психолози, както и от специализирани агенции за психологичен подбор. Когато заключението за психологическата пригодност за осъществяване на частна охранителна дейност се издава от Института по психология-МВР се събира такса в размер, определен от Министерския съвет.
(3) В 7-дневен срок от фактическото заемане на длъжността лицата, извършващи дейност по чл. 5, уведомяват писмено за това компетентния орган, издал лиценза или извършил регистрацията, като посочват пурите имена, ЕГН, номера на трудовия договор и срока, за който е сключен. В същия срок компетентния орган се уведомява и за прекратяване на трудовото правоотношение Уведомяването се извършва чрез директора на съответната РДВР, на чиято територия работят лицата по ал. 1.
(4) Лицата, извършващи дейност по чл. S, съхраняват и при поискване представят за проверка на компетентните органи документите по ал. 1 и ал. 3."
Чл. 29. (1) Лицата извършващи дейност по чл. 5, са длъжни да организират обучение на охранителите.
(2) Обучението по ал. 1 се провежда въз основа на изготвена от Дирекцията на Национална служба "Полиция" програма.
Предложение на Тодор Бояджиев (вх. № 354-04-160/ 07.05.2003год.):
В чл. 29, ал. 2 да добие следната редакция:
"Обучението no cm. 1 се провежда въз основа на учебна програма, включваща задължително програма-минимум, разработена от Академията на МВР и утвърдена от Дирекцията на Национална служба "Полиция
(3) Освен по програмата по ал. 2 охранителите получават и допълнителна подготовка в зависимост от вида на охранителната дейност, спецификата на охранявания обект, степента на риска, изискванията на възложителя и др.
Становище на КВСОР:
Комисията приема предложението на г-н Бояджиев и предлага чл, 29 на вносителя да стане чл. 28 със следната редакция:
"Чл. 28. (1) Лицата, извършващи дейност по чл. 5, организират обучението на служителите си.
(2) Служителите изпълняват дейност по охрана или самоохрана само след успешно завършване на курс за първоначално обучение:
(3) Обучението по ал. 1 се провежда въз основа на учебна програма, която включва задължително програма минимум, изготвена от Академията на МВР и утвърдена от директора на Национална служба "Полиция”.
(4) Служителите получават и допълнителна подготовка в зависимост от вида на охранителната дейност, спецификата на охранявания обект, степента на риска, изискванията на възложителя и др.
Чл. 30. При упражняване на дейността охранителите са длъжни да носят карта със снимка, отличителен знак и/или униформено облекло.
Предложение на Владимир Дончев (вх. № 354-04-159/ 24.04.2003год.): В чл. 30 след думите “да носят ” се добавя “лична идентификационна ".
Становище на KBCOР:
Комисията приема предложението на г-н Дончев и предлага чл. 30 на вносителя да стане чл. 29 със следната редакция:
"Чл. 29. При упражняване на дейността служителите носят лична идентификационна карта със снимка, отличителен знак и униформено облекло. ”
Чл. 31. (1) При извършване на дейността по чл. 5 охранителите:
1. изискват спазването на установения от възложителя по договора пропускателен режим при влизане и излизане от охранявания обект и вътрешния ред в него, включително чрез даване и спазване на задължителни указания при:
а) проверка на документите за самоличност на външни лица и служебните пропуски на работещите;
б) проверка на багажа, товара и/или на МПС и съпроводителните им документи;
2. проверяват сигнали, получени от обекти, оборудвани с технически системи за сигурност и включени на централизирани и локални системи за наблюдение и контрол, като проверката се извършва от подвижни наряди чрез блокиране и задържане на нарушителите.
Предложение на Наско Рафайлов (вх. № 354-04-163/ 09.05.2003год.):
В чл. 31 ал. 1, т. 2 след думите "чрез блокиране" да отпадне съюзът "и" и да се добави думата "преследване".
Комисията не приема предложението.
24
(2) Гражданите се уведомяват чрез информационни табла, поставени на видно място, че при влизане и излизане от охранявания обект подлежат на проверките по ал. 1, т. 1, букви "а" и "б".
(3) Проверката се извършва по начин, който да не уронва честта и достойнството на гражданите.
(4) Чрез информационните табла по ал. 2 гражданите се уведомяват за използването на видеотехника при охраната на обекта, без да се уточнява нейното местоположение.
Предложение на Тодор Бояджиев (вх. № 354-04-160/ 07.05.2003год.):
В чл. 31, ал. 4 изразът "видеотехника при охраната на обекта, без да се уточнява нейното местонахождение" да се замени с "технически средства за наблюдение на обекта без да се уточнява тяхното местонахождение ".
(5) Получените видеозаписи се унищожават най-късно в 30-дневен срок след извършването им, за което се съставя протокол от лицето, пряко ръководещо охранителната дейност.
Предложение на Тодор Бояджиев (вх. № 354-04-160/ 07.05.2003год.):
Чл. 31, ал. 5 се допълва в края с ", освен в случаите когато тези записи ще се използуват като доказателствено средство в наказателния процес".
(6) Получените видеозаписи, съдържащи данни за извършено нарушение на обществения ред, могат да бъдат използвани само от правоохранителните органи за разкриване на извършени престъпления.
Предложение на Наско Рафайлов (вх. № 354-04-163/ 09.05.2003год.):
В чл. 31, ал. 6 след думите "обществения ред" да се добавят думите "или престъпление ".
Становище на КВСОР:
Комисията приема предложенията на народните представители и предлага чл. 31 на вносители да стане чл. 30 със следната редакция:
"Чл. 30. (1) При извършване на дейността по чл. S охранителите:
1. изискват спазването на установения от възложителя по договора пропускателен режим при влизане и излизане от охранявания обект и вътрешния ред в него, включително чрез даване и спазване на задължителни указания при:
а) проверка на документите за самоличност на външни лица и служебните пропуски на работещите;
б) проверка на багажа, товара и/ или на МПС и съпроводителните им документи;
1 проверяват сигнали, получени от обекти> оборудвани с технически системи за сигурност и включени на централизирани и
25
локални системи за наблюдение и контрол, като проверката се извършва от подвижни наряди,
(2) Гражданите задължително се уведомяват чрез информационни табла, поставени на видно място, че при влизане и излизане от охранявания обект подлежат на проверките по ал. 1, т. 1, букви "а” и "б".
(3) Проверката се извършва по начин, който да не уронва честта и достойнството на гражданите,
(4) Чрез информационните табла по ал. 2 гражданите се уведомяват за използването на технически средства за наблюдение и контрол на обекта, без да се уточнява тяхното местоположение.
(5) Получените видеозаписи се унищожават най-късно в 30- дневен срок след извършването им, за което се съставя протокол от ръководителя на охранителната дейност, освен в случаите, когато те съдържат данни за извършено нарушение на обществения ред или престъпление
(6) Получените видеозаписи, съдържащи данни за извършено нарушение на обществения ред или престъпление, се предават на правоохранителтте органи. "
Чл. 32. Когато при извършване на проверка се констатира нарушение на установения пропускателен режим или на правилата за вътрешния ред в охранявания обект, охранителят незабавно уведомява за това длъжностното лице, пряко ръководещо охранителната дейност. При данни за извършено престъпление незабавно се уведомяват съответните полицейски органи, а при данни за извършено престъпление в охранявани обекти на Министерството на отбраната и Българската армия незабавно се уведомява служба "Сигурност - ВП и ВКР".
Становище на КВСОР;
Комисията предлага чл. 32 па вносителя да стане чл. 31 със следната редакция;
"Чл. 31, (1) Когато при извършване на проверка се констатира нарушете на установения пропускателен режим или на правилата за вътрешния ред в охранявания обект, охранителят незабавно уведомява за това ръководителя си.
(2) При данни за извършено престъпление незабавно се уведомяват прокурора и съответните полицейски органи, а при данни за извършено престъпление в охранявани обекти на Министерството на отбраната и Българската армия незабавно се уведомява служба "Сигурност -ВП и ВКР"."
Чл. 33. Охранителите задържат лица, извършили престъпление в района на охранявания обект, при условията на чл. 12а от Наказателния кодекс, за което незабавно уведомяват съответните полицейски органи и изпълняват техните разпореждания.
Предложение на Владимир Цончев (вх. № 354-04-159/24.04.2003год.):
В чл. 33 се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става ал. 1.
2. Създават се нови ал. 2 и 3 със следното съдържание:
“(2) Когато охранителите не могат да изпълнят служебните си задължения по друг начин, като крайна мярка при условията на чл. 12а от НК те могат да използват физическа сила, белезници, каучукови и пластмасови палки.
(3) При изпълнение на служебните си задължения охранителите могат да използват служебни животни - кучета и коне, както и лични предпазни и защитни средства. ”
Предложение на Тодор Бояджиев (вх. № 354-04-160/ 07.05.2003год.):
Чл. 33 да се промени по следния начин:
Сега съществуващия текст на чл. 33 да стане ал. 1 и да се добавят следните нови алинеи:
"(2) При условията на ал. 1 охранителите могат да използуват физическа сила, белезници, каучукови,• пластмасови и електрошокови палки, както и служебни животни - кучета и коне."
"(3) При изпълнение на служебните си задължения охранителите могат да използуват предпазни и защитни средства".
Становище на KBCQP:
Комисията приема по принцип предложенията на народните представители и предлага чл. 33 на вносители да стане чл. 32 със следната редакция;
"Чл. 32.: (1) Охранителите задържат лице е района на охранявания обект, ногата:
L е извършило престъпление в района на охранявания обект;
2. с действията си създава опасност за живота и здравето на намиращите се в района на охранявания обект лица, на персонално охраняваното лице или уврежда имуществото им.
(2) При задържане на лице по ал. 1 охранителите незабавно уведомяват съответните полицейски органи и изпълняват техните разпореждания.
(3) При предаване на задържаното лице на съответните полицейски органи се съставя протокол, който съдържа;
1. собствено, бащино и фамилно име на съставителя и неговата длъжност;
2. дата на съставяне на протокола;
3. дата и място на задържането;
4. описание на обстоятелствата, при които е било задържано лицето;
5. собствено, бащино и фамилно име на задържаното лице, ЕГН, постоянен или настоящ адрес;
6. обясненията или възраженията на задържаното лице, ако е направило такива;
7. собствено, бащино и фамилно име на свидетелите, ЕГН, постоянен или настоящ адрес и техните писмени показания.
(4) Протоколът се подписва от съставителя и се предава на полицейските органи.
(5) Но преценка на полицейските органи или по искане на задържаното лице се извършва медицински преглед. ”
Комисията предлага член 33 със следната редакция:
"Чл. 33. При изпълнение на служебните си задължения охранителите могат да използват лични предпазни и защитни средства."
Комисията предлага чл. 34 със следната редакция;
"Чл. 34, (1) Охранителите имат право да използват физическа сила и помощни средства - белезници, каучукови и пластмасови палки, когато не е възможно да изпълнят служебните си задължения по друг начин, като се съобразяват с конкретната обстановка, характера на нарушението на обществения ред и личността на нарушителя.
(2) Физическа сила и помощни средства могат да бъдат използвани след задължително предупреждение с изключение на случаите на внезапно нападение.
(3) При използване на физическа сила и помощни средства охранителите са длъжни да пазят живота и здравето на лицата, срещу които са насочени.
(4) Използването на физическа сила и помощни средства се преустановява незабавно след постигане целта на приложената мярка.
(5) Забранява се използването на физическа сила и помощни средства по отношение на малолетни лица и бременни жени п
Чл. 34. За всеки случай на задържане, използване на огнестрелно оръжие или физическа сила за защита на охранявания обект, охранителят изготвя писмен доклад до длъжностното лице, пряко ръководещо охранителната дейност, екземпляр от който незабавно се предава на съответните полицейски органи.
Предложение на Наско Рафайлов (вх. № 354-04-163/ 09.05.2003год.):
В чл. 34 след думите "огнестрелно оръжие" да се добавят думите "помощни средства".
Становище на КВСОР:
Комисията приема но принцип предложението на г-н Рафайлов и предлага чл. 34 на вносителя да стане чл. 35 със следната редакция:
"Чл. 35. За всеки случай на задържане, използване на физическа сила, помощни средства и огнестрелно оръжие, охранителят изготвя писмен доклад до ръководителя си, екземпляр от който незабавно се предава на съответните полицейски органи."
Предложение на Наско Рафайлов (вх. № 354-04-163/ 09.05.2003год.):
Да се създаде чл. 34а със следната редакция:
"Чл. 34а. Охранителите имат право да събират информация за разкриване на извършителите на нарушения и престъпления на територията на охранявания обект."
Комисията не приема предложението.
Чл. 35. При осъществяване на задълженията си на охранителите се забранява:
1. да провокират към извършване на правонарушения;
2. да се намесват или да вземат страна при трудови спорове в охраняваните обекти.
Предложение на Владимир Дончев (вх. № 354-04-159/ 24.04.2003год.):
В чл. 35 се създават точки 3, 4 и 5 със следната редакция:
“3. да пречат на държавните органи при изпълнение на законовите им функции;
4. да извършват действия, с които се ограничават правата и свободите на гражданите;
5. да предоставят ши преотстъпват личния си идентификационен карта, отличителен знак и униформа на други лица. ”
Становище на КВСОР:
Комисията приема предложението на г-н Дончев и предлага чл. 35 на вносителя да стане член 36 със следната редакция:
"Чл. 36. При осъществяване на охранителната дейност на охранителите и техните ръководители се забранява:
1. провокиране към извършване т правонарушения;
2. намеса или вземане на страна при уреждане на колективни трудови спорове в охраняваните обекти;
3. възпрепятстване на държавните органи при изпълнение на законовите им функции;
4. извършване на действия, с които се ограничават правата и свободите на гражданите;
5. предоставяне или преотстъпване на личната идентификационна карта, отличителен знак или униформа на други лица."
29
Глава четвърта
ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ С ОРГАНИТЕ НА МВР
Становище на КВСОР:
Комисията приема наименованието, предложено от вносителя.
Чл. 36. (1) Към Дирекцията на Национална служба "Полиция" се създава Съвет за сътрудничество по въпросите на частната охранителна дейност, наричан по-нататък "съвета", в състав шестима членове и председател - заместник-директор на Национална служба "Полиция". В състава на съвета участват трима упълномощени представители на сдружения на лица, извършващи частна охранителна дейност, и трима служители на дирекцията, определени от директора на Национална служба "Полиция".
Предложение на Тодор Бояджиев (вх. № 354-04-160/ 07.05.2003год.):
В чл. 36, cm. 1, съставът на Съвета за сътрудничество към ДНСП да бъде променен на седем члена, като броят на упълномощените представители на сдруженията на лица, извършващи частна охранителна дейност, се промени от трима на четирима, а броят на представителите на Дирекция Национална служба "Полиция" се редуцира до двама.
Комисията не приема предложението.
Предложение на Наско Рафайлов (вх. № 354-04-163/ 09.05.2003год.):
В чл. 36, cm. 1 след думите "извършващи частна охранителна дейност"да се добавят думите "представителни за страната".
Г-н Рафайлов оттегли предложението си.
(2) На заседанията си съветът:
1. обсъжда проблеми, свързани с частната охранителна дейност, и предлага мерки за разрешаването им;
2. набелязва и предлага конкретни форми за сътрудничество и взаимодействие между полицейските органи и лицата, извършващи частна охранителна дейност, и отчита резултатите от тях.
(3) Съветът се свиква на заседания най-малко веднъж на 3 месеца от неговия председател.
(4) Заседанията на съвета се считат за редовни, ако на тях присъстват повече от половината от представителите на сдруженията и полицейските органи, като решенията, които имат препоръчителен характер, се вземат с обикновено мнозинство от присъстващите членове.
(5) Председателят определя административен секретар, който отговаря за организирането на работата на съвета.
(6) Техническото и деловодното обслужване на работата на съвета се извършва от Национална служба "Полиция".
30
Становище на KBCQP:
Комисията предлага чл. 36 на вносителя да стане член 37 със следната редакция:
"Чл. 37. (1) Към Дирекцията на Национална служба "Полиция" се създава Консултативен съвет за сътрудничество по въпросите на частната охранителна дейност, наричан по-нататък "съвета". Той се състои от председател - заместник директор на Национална служба "Полиция" и шестима членове - трима упълномощени представители на сдружения на лица, извършващи частна охранителна дейност, и трима служители на дирекцията, определени от директори на Национална служба "Полиция".
(2) Съветът:
1. обсъжда проблеми, свързани с частната охранителна дейност,
и предлага мерки за разрешаването им;
2. набелязва и предлага конкретни форми за сътрудничество и взаимодействие между полицейските органи и лицата, извършващи частна охранителна дейност, и отчита резултатите от тях.
(3) Съветът се свиква на заседания най-малко веднъж на 3 месеца от неговия председател.
(4) Заседанията на съвета се считат за редовни, ако на тях присъстват поете от половината от представителите на сдруженията и полицейските органи. Решенията се взимат с обикновено мнозинство от присъстващите членове.
(5) Председателят определя административен секретар, който отговоря за организирането на работата на съвета.
(6) Техническото и деловодното обслужване на работата на съвета се извършва от Национална служба "Полиция "
Чл. 37. Лицата, извършващи частна охранителна дейност, могат да създават сдружения за защита на професионалните си интереси, които:
1. да защитават интересите на членовете си и да подпомагат дейността им;
2. да дават становища при подготовката на нормативни актове, свързани с частната охранителна дейност;
3. да оказват съдействие на органите на МВР;
4. да предоставят необходимата информация при поискване от контролните органи;
5. да сезират контролните органи за констатирани нарушения на
закона;
6. да упълномощават свои представители за участие в съвета.
Становище на КВСОР:
Комисията предлага чл. 37 на вносителя да стане член 38 със следната редакция:
31
"Чл. 38. Лицата, извършващи частна охранителна дейност, могат да създават сдружения за защита на професионалните си интереси, които:
1. защитават интересите на членовете си и подпомагат дейността им;
2. оказват съдействие на органите на МВР;
3. сезират контролните органи за констатирани нарушения на този закон;
4. упълномощават свои представители за участие в съвета."
Чл. 38. Полицейските служители, осъществяващи взаимодейст-вието с лицата, извършващи частна охранителна дейност, ги информират периодично и при необходимост за криминогенната обстановка в района, на чиято територия се намира охраняваният от тях обект.
Становище на КВСОР;
Комисията предлага чл, 38 на вносителя да стане член 39 със следната редакция:
"Чл. 39. Полицейските служители, които осъществяват взаимодействието по този закон, информират при необходимост лицата, извършващи частна охранителна дейност за криминогенната обстановка в района, на чиято територия се намира охранявания от тях обект."
Глава пета
ОТЧЕТНОСТ И КОНТРОЛ
Становище на КВСОР:
Комисията предлага следното наименование:
"Глава пета
КОНТРОЛ ВЪРХУ ЧАСТНАТА ОХРАНИТЕЛНА ДЕЙНОСТ”
Чл. 39. (1) В МВР се изгражда и поддържа Единен автоматизиран централизиран регистър (ЕАЦР) на разрешенията и регистрациите за дейностите по този закон.
(2) Единният автоматизиран централизиран регистър на разрешенията и регистрациите съдържа данни за:
1. издадените разрешения, отказите за издаването им и отнетите разрешения;
2. извършените регистрации на дейностите по самоохрана;
3. охраняваните обекти;
4. средствата, използвани при осъществяване на охраната (МПС, оръжие и др.).
Предложение на Наско Рафайлов (ех. № 354-04-163/ 09.05.2003год.):
В чл. 39, ал. 2 да се създаде т. 5 със следната редакция:
32
"5. данни за частния охранителен състав".
Г-н Рафайлов оттегли предложението си.
(3) Информацията от ЕАЦР се използва единствено за осъществяване на контрол по този закон и за предотвратяване, пресичане и разкриване на престъпления.
Предложение на Тодор Бояджиев (вх. № 354-04-160/ 07.05.2003год.):
В чл. 39 да се добави нова ал. 4:
"(4) Редът за достъп и рамките за ползуването на ЕАЦР, включително и от лщензирани фирми за охрана и самоохрана се определя с наредба на министъра на вътрешните работи ".
Комисията не приема предложението.
Становище на КВСОР:
Комисията предлага чл. 39 на вносителя да стане член 40 със следната редакция:
"Чл. 40. (I) В МВР се изгражда и поддържа Единен
автоматизиран централизиран . регистър на лицензите и регистрациите за дейностите по този закон.
(2) Единният автоматизиран централизиран регистър на лицензите и регистрациите съдържа данни за:
1* издадените лицензи, отказите за издаването им и отнетите лицензи;
2. изкъртените регистрации на дейностите по самоохрана;
3. охраняваните обекти и броя охранители;
4. средствата, използвани при осъществяване на охраната (МИС, оръжие и др.).
(3) Информацията от Единния автоматизиран централизиран регистър може да се използва само за осъществяване на контрол по този закон и за предотвратяване, пресичане и разкриване на престъпления."
Чл. 40. (1) Контролът по осъществяване на дейностите по този закон се извършва от офицерите и сержантите на "Охранителна полиция" при ДНСП и РДВР(СДВР).
Предложение на Тодор Бояджиев (вх. № 354-04-160/ 07.05.2003год.):
В чл. 40, ал. 1 да добие следната нова редакция:
"Контролът по осъществяване на дейностите по този закон се извършва от офицери и сержанти от "Охранителна полиция" при ДНСП и РДВР (СДВР) определени със заповед".
(2) Контролните органи имат право:
1. да изискват необходимите за провеждането на контрола документи и информация;
2. да изискват достъп до охраняваните обекти;
3. да дават задължително предписание за привеждане на охранителната дейност в съответствие с изискванията на закона;
4. да контролират спазването на изискванията на ЗКВВООБ при въоръжената охрана;
5. да извършват охранително обследване на обекти и да дават задължителни предписания.
Предложение на Тодор Бояджиев (вх. № 354-04-160/ 07.05.2003год. ):
В чл. 40, ал. 2 т. 5 да се допълни с текста: "като информация за това се отразява в ЕАЦР. Форматът и обемът на въвежданата информация се определя в наредбата, предвидена в чл. 39, ал. 4".
Комисията не приема предложението.
(3) Контролните органи са длъжни:
1. да са обективни при извършването на контролната дейност;
2. да съставят актове при констатиране на административни нарушения;
3. да сезират органа, издал разрешението, когато са налице основания за отнемането му;
4. да не разгласяват информация, представляваща служебна и търговска тайна на проверяваните лица, станала им известна в хода на проверката;
5. да не разгласяват резултатите от извършваните проверки преди приключването им, както и да не използват придобита от тях информация за други цели.
6. Становище на KBCQP:
Комисията приема първото предложение на г-н Бояджиев и предлага чл. 40 на вносителя да стане член 41 със следната редакция;
"Чл, 41 (1) Контролът върху дейностите по този закон се извършва от държавни служители от МВР — офицери и сержанти на "Охранителна полиция п при ДИСП и РДВР (СДВР% определени със заповед.
(2) Контролните органи по ал» 1;
1. изискват необходимите за провеждането на контрола документи и информация;
2, изискват достъп до охраняваните обекти;
3, дават задължителни предписания за привеждане на охранителната дейност в съответствие с изискванията на закона;
4. контролират спазването на изискванията на Закона за контрол над взривните вещества, огнестрелните оръжия и боеприпасите при въоръжената охрана;
34
5. имат право да извършват охранително обследване на обекти и да дават предписания,
(3) Контролните органи освен в предвидените от този закон случаи са длъжни да не разгласяват информацията, представляваща търговска тайна на проверяваните от тях лица "
Глава шеста
АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Становище на КВСОР:
Комисията приема наименованието, предложено от вносителя*
Чл. 41. (1) Който извършва дейност по чл. 5 от закона без разрешение или регистрация, се наказва:
1. за физически лица - с глоба от 500 до 1000 лв.;
2. за юридически лица и еднолични търговци - с имуществена санкция в размер от 10 000 до 50 000 лв.
(2) Когато нарушението по ал. 1 е извършено повторно, се налагат следните наказания:
1. за физически лица - с глоба от 1000 до 2000 лв.;
2. за юридически лица и еднолични търговци - с имуществена санкция в размер от 50 000 до 100 000 лв.
Становище на КВСОР;
Комисията приема текста на вносителя и предлага чл. 41 да стане чл. 42 със следната редакция:
” Чл. 41. (1) Който извършва дейност по чл. 5 без лиценз или регистрация* се наказва:
I за физически лица - с глоба от 1600 до 10006 лв.;
2, за юридически лица и еднолични търговци - с имуществена санкция в размер от 16 000 до 50 060 лв.
(2) Когато нарушението по ал. 1 е извършено повторно, се налагат следните наказания:
1. за физически лица - с глоба от 10060 до 20060лв.;
2. за юридически лица и еднолични търговци - с имуществена санкция в размер от 56 060 до 160 600 лв. ”
Чл. 42. Работодател или длъжностно лице, което създаде трудово правоотношение с лице, което не отговаря на изискванията за назначаване на охранители по този закон, се наказва с глоба 1000 лв. за всяко отделно нарушение.
Становище на КВСОР:
Комисията предлага чл. 42 да стане чл. 43 със следната редакция:
"Чл. 43. (1) Лице, извършващо дейност по чл. 5, което сключи трудов договор с лице, неотговарящо на изискванията за назначаване на
охранители по този закон, се наказва с глоба, съответно с имуществена санкция в размер от 1000 лв. за всяко отделно нарушение.
(2) Лице, извършващо дейност по чл. 5, което използва за осъществяване на охранителна дейност лице, с което не е сключило трудов договор, се наказва с глоба, съответно с имуществена санкция в размер от 1000 лв. за всяко отделно нарушение. ”
Чл. 43. Търговец, който не изпълни задължението си по чл. 21, се наказва с глоба 1000 лв. за всяко отделно нарушение.
Становище на KBCQP;
Комисията предлага чл. 43 да стане чл. 44 със следната редакция:
"Чл. 44. Търговец, който не изпълни задълженията си по чл. 18, ал. 2 или по чл. 20 се наказва с имуществена санкция в размер на 1000 лв. за всяко отделно нарушение."
Чл. 44. Който наруши разпоредбите на този закон относно изискванията за извършване на охранителна дейност, се наказва с глоба от 200 до 500 лв.
Становище на KBCQP:
Комисията предлага чл. 44 да стане чл. 45 със следната редакция:
"Чл. 4S. Който не изпълни друго задължение, произтичащо от този закон относно изискванията за извършване на охранителна дейност, се наказва с глоба от 200 до SO0 лева, ако не подлежи на по- тежко наказание."
Чл. 45. (1) Нарушенията се констатират с актове, съставени от органите, които осъществяват контрол по спазването на този закон.
(2) Въз основа на съставените актове министърът на вътрешните работи или определени от него длъжностни лица издават наказателни постановления.
(3) Съставянето на актовете, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършва по реда на Закона за административните нарушения и наказания.
Становище на KBCQP;
Комисията предлага чл. 45 да стане чл, 46 със следната редакция:
"Чл. 46. (1) Нарушенията се констатират с актове, съставени от контролните органи по този закон.
(2) Въз основа на съставените актове министърът на вътрешните работи или упълномощени от него длъжностни лица издават наказателни постановления.
(3) Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания."
36
Предложение на Владимир Дончев (вх. № 354-04-159/ 24.04.2003год.): Създава се Допълнителна разпоредба със следното съдържание:
“ Допълнителна разпоредба
§1. Повторно по смисъла на този закон е нарушението, извършено в едногодишен срок от влизане в сила на наказателното постановление, с което на нарушителя е наложено наказание за същото по вид нарушение. ’’
Предложение на Наско Рафайлов (вх. № 354-04-163/ 09.05.2003год.): Да се създадат Допълнителни разпоредби със следната редакция:
"§ 1а. По смисъла на този закон:
1. "охранителен обект" са административни, производствени, складови и други сгради, паркове, дворни площи, земеделски земи, горски масиви, собственост, транспортни средства и товарите в тях, транспортни комуникации, енергопреносни мрежи, частни мероприятия, лица и техните права и законни интереси.
2. "ценни пратки" са пари, ценни книжа, благородни метали и други ценности.
Г-н Рафайлов оттегли предложението си.
Становище на КВСОР:
Комисията приема предложението на г-н Дончев и предлага да се създаде допълнителна разпоредба със следната редакция: "ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
§ 1 "Повторноп по смисъла на този закон е нарушението, извършено е едногодишен срок от влизане в сила на наказателното постановление, с което на нарушителя е наложено наказание за същото по вид нарушение: *
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ Становище на КВСОР:
Комисията приема наименованието, предложено от вносителя.
§ 1. Издадените преди влизането в сила на закона разрешения са валидни до изтичането на срока им.
Становище на КВСОР:
Комисията приема текста на вносителя и предлага § 1 да стане § % като думата "преди” се замени с "до"»
§ 2. Започнатите след влизането в сила на закона производства за отнемане на разрешителни и за налагане на административни наказания се довършват по досегашния ред.
Предложение на Тодор Бояджиев (ех. № 354-04-160/ 07.05.2003год.): В преходните и заключителните разпоредби на закона очевидно е необходимо в § 2 думата "след" да се замени с "преди".
Становище на КВСОР:
Комисията приема предложението на г-н Бояджиев и предлага §
2 да стане § 3 със следната редакция:
"§ 3. Образуваните преди влизането в сила на този закон производства за отнемане на разрешения и за налагане на административни наказания се довършват по досегашния ред."
§ 3. В тримесечен срок от влизането в сила на закона директорът на Национална служба "Полиция" изготвя програмата по чл. 29, ал. 2.
Предложение на Тодор Бояджиев (вх. № 354-04-160/ 07.05.2003год.): В § 3 да се замени думата "изготвя" с "утвърждава".
Становище на КВСОР:
Комисията приема предложението на г-н Бояджиев и предлага §
3 да стане § 4 със следната редакция:
"§ 4, В тримесечен срок от влизането в сила на този закон директорът на Национална служба "Полиция” утвърждава програмата по чл. 28, ал. 3. "
§ 4. В Закона за Министерството на вътрешните работи (обн., ДВ, бр. 122 от 1997 г.; Решение № 3 на Конституционния съд от 1998 г. - бр. 29 от
1998 г.; изм. и доп., бр. 70, 73 и 153 от 1998 г., бр. 30 и 110 от 1999 г., бр. 1 и 29 от 2000 г., бр. 28 от 2001 г., бр. 45 и 119 от 2002 г. и бр. 17 от 2003 г.) се правят следните изменения:
1. Членове 81би81всеотменят.
2. В чл. 284 думите "816, 81в и" се заличават.
Становище на КВСОР:
Комисията предлага § 4 да стане § 5 със следната редакция:
"§ 5. В Закона за Министерството на вътрешните работи (обн., ДВ, бр. 122 ом 1997 г.; Решение М 3 на Конституционния съд от 1998 г. - бр. 29 от 1998 г,; изм. и доп., бр. 76, 73 и 153 от 1998 г., бр. 30 и 110 от
1999 г„ бр. 1 и 29 от 2000 г., бр. 28 от 2001 г„ бр, 45 и 119 от 2002 г., бр. 17 и 26 от 2003 г.) се правят следните изменения:
1. Чл. 816 се отменя.
2. В чл. 81в:
а) алинея 1 се отменя;
6} е ал. 2 думите ”получили разрешение по ал. 1" се заменят с "осъществяващи дейност по Закона за частната охранителна дейност
38
3. В т. 2841 ал. I думите "81б, 81в и " се заличавам, "
§ 5. Изпълнението на закона се възлага на министъра на вътрешните работи.
Становище на КВСОР:
Комисията приема текста на вносителя и предлага § 5 да стане §
§ 6. Този закон влиза в сила от деня на обнародването му в “Държавен вестник”.
Становище на КВСОР;
Комисията предлага § 6 на вносителя да отпадне.