Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по труда и социалната политика
19/07/2002 първо гласуване

    ДОКЛАД
    по законопроект за изменение и допълнение на
    Кодекса на труда № 254-01-58/10.7.2002 г.,
    внесен от Атанас Петров Василев
    за първо гласуване
    ДОКЛАД
    по законопроект за изменение и допълнение на
    Кодекса на труда № 254-01-58/10.7.2002 г.,
    внесен от Атанас Петров Василев
    за първо гласуване
    Комисията по труда и социалната политика на свое редовно заседание, проведено на 18 юли 2002 г. обсъди законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда № 254-01-58/10.7.2002 г., внесен от Атанас Василев.
    На заседанието присъстваха г- жа Лидия Шулева, Зам.- министър- председател и министър на труда и социалната политика, г- н Йордан Христосков, управител на Националния осигурителен институт, г- н Дикран Тебеян, зам,- председател на Българска стопанска камара, г- жа Ася Тонева, изпълнителен секретар на КНСБ, г- н Димитър Манолов, вицепрезидент на КТ “Подкрепа”, г- н Тотю Младенов, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция “Главна инспекция по труда” и др.
    Бяха приложени писмени становища на Министерството на труда и социалната политика, на Конфедерацията на труда “Подкрепа”, на Конфедерацията на независимите синдикати в България и на Националния осигурителен институт.
    Законопроектът и мотивите към него бяха представени от вносителя, народният представител г- н Атанас Василев. Той подчерта, че в чл. 2 и 3 на Кодекса на труда се определя обхвата на социалния диалог и на тристранното сътрудничество- трудовите и непосредствено свързаните с тях отношения, включително въпросите на осигурителните отношения и жизненото равнище на работниците и на служителите. В класификацията на показателите на Организацията на обединените нации към параметрите на жизненото равнище се отнасят също така демографски характеристики, здраве, хранене, условия на труд, жилищни условия, социална сигурност, околна среда и др., които въпроси се отнасят до цялостната икономическа и социална политика на държавите. Кодексът на труда с оглед на неговия предмет обхваща само една част от социалния диалог- този, който е свързан със жизненото равнище на работниците и служителите. Социалният диалог и тристранното сътрудничество, уредени в Кодекса на труда, се свеждат до трудовите, осигурителните отношения и до въпросите на жизненото равнище на работниците и служителите. Представителството на интереси, предоставено на представителните организации на работодателите и на работниците и на служителите, което е предмет на социалния диалог и тристранното сътрудничество в рамките на Кодекса на труда, се уточнява с предложените


    промени в чл.2 и чл. 3, относно жизненото равнище на работниците и служителите, доколкото то е обусловено от трудовите и осигурителни отношения.
    Предлаганите промени в чл. 34 и чл. 35 се налагат от отмяната на Националната отраслова класификация и нейната замяна с Националната класификация на икономическите дейности- версия 2001, което не е отразено в Кодекса на труда. За трайното уреждане на това в законопроекта се предлага отрасловата класификация да се инкорпорира в Кодекса на труда, на база Номенклатура Б 16 (агрегирани отраслови групировки) на Националния статистически институт, изработени на основа и отговарящи на критериите на ЕВРОСТАТ.
    Предложението за възстановяване изискването за сключване на трудов договор преди постъпване на работа, неговата писмена форма, както и писменото уведомяване на НОИ за всеки отделен сключен трудов договор ще доведе до повишаване защитата на трудовите и осигурителни права на хората на наемния труд. Въвежда се административно наказателна санкция за работодателите при неизпълнение относно формата и уведомяването. От прилагането на измененията се очаква абсолютното намаляване броя на незаконното и антисоциално наемане на работа. От регистрацията на трудовите договори ще повиши значително ефективността на контрола по спазване на трудовото и осигурително законодателство.
    Г-жа Шулева, зам.- министър председател и министър на труда и социалната политика подкрепи представения законопроект като изтъкна, че предлаганите изменения и допълнения имат за цел да конкретизират обхвата на тристранния диалог според Кодекса на труда, относно въпросите на жизненото равнище. Бе изразена подкрепа относно предложените промени, които ще повишат значително цялостната защита на правата на работниците и служителите.
    След представянето на законопроекта бяха проведени разисквания.
    От страна на КНСБ и на КТ “Подкрепа” бяха изразени становища и препоръки, сред които, че не се подкрепят предложенията по § 1 и §2 на законопроекта. Единодушно бе подкрепен §4 от законопроекта, трудовият договор да се сключва между работника или служителя преди посъпване на работа. Бе подчертана необходимостта от легалното дефиниране на понятията “отрасъл” и “бранш”. Предлага се въвеждането на регистрационен, а не на уведомителен режим на индивидуалните трудови договори; съкращаване на срока за уведомяване на НОИ от работодателя; в Кодекса на труда да се формулира делегация за уреждане на регистрацията в подзаконов акт на Министерския съвет и др. Бе прието за крайно необходимо въвеждането на още много строги мерки за отговорност на нарушителите на трудовото, осигурителното и данъчното законодателство, както комплексното разглеждане на тези въпроси и търсене на обвързани решения.
    След приключване на разискванията и проведено гласуване с резултати “За”- 9 гласа, “Против”- 4 гласа и “Въздържали се”- 3 гласа, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
    Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда № 254-01-58/10.7.2002 г., внесен от Атанас Василев.
    Форма за търсене
    Ключова дума