Комисия по труда и социалната политика
10/12/2002 второ гласуване
ДОКЛАД
ОТНОСНО: Второ гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за социално подпомагане № 202-01-67, внесен от Министерски съвет на 15.10.2002 г.
ДОКЛАД
ОТНОСНО: Второ гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за социално подпомагане № 202-01-67, внесен от Министерски съвет на 15.10.2002 г.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПРЕДСЕДАТЕЛ,
На свои заседания Комисията по труда и социалната политика разгледа Законопроект за изменение и допълнение на Закона за социално подпомагане № 202-01-67, внесен от Министерски съвет на 15.10.2002 г., постъпилите писмени предложения на народни представители и направените предложения по време на заседанието.
Комисията предлага на Народното събрание следния проект на
ЗАКОН
за изменение и допълнение на Закона за социално подпомагане
(Обн., ДВ, бр. 56 от 1998 г.; изм., бр. 45 от 2002 г.)
Комисията подкрепя текста на вносителя.
§ 1. В чл. 1 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 2 се изменя така:
“(2) Законът има за цел:
1. подпомагане на гражданите, които без помощта на другиго не могат да задоволяват своите основни жизнени потребности;
2. укрепване и развиване на обществената солидарност в трудни житейски ситуации;
3. създаване на условия за трудова заетост на лицата в трудоспособна възраст, които отговарят на изискванията за получаване на месечни социални помощи.”
2. Създават се нови ал. 3 и 4:
“(3) Социалното подпомагане се изразява в предоставяне на помощи и услуги.
(4) Социалното подпомагане се основава на социална работа, като се прилага индивидуален подход и оценка на конкретните потребности на лицата и семействата.”
3. Досегашната ал. 3 става ал. 5.
Предложение на народния представител Стилиян Гроздев:
В чл. 1 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал.2, т. 1 текстът да се допълни с “ в т.ч.. парични помощи, подслон, храна, облекло
2. Точка 2 добива следната редакция:
“2.укрепване и развиване обществената солидарност в трудни житейски ситуации за адаптация на изпадналите в криза хора в условията на пазарни отношения; ”
3. Точка 3 добива следната редакция:
“3. да се повиши способността за социално функциониране на хората, нуждаещи се от помощ чрез създаване на условия за трудова заетост, квалификация и образование ”.
4. Създава се нова ал.6:
“(б)Министерството на труда и социалната политика приема Национална програма за социално подпомагане (програмата да се актуализира всяка година, съгласно декларираните приоритети на Министерския съвет. ”
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на народния представител Росица Тоткова:
В §1 се правят следните изменения:
1. В чл.1, ал.2 се създават нови т.2 а и 26 със следното съдържание:
“2а.насърчаване на социалното предприемачество в предоставянето на социални услуги от физически и юридически лица;
26. подпомагане на социалната реинтеграция на гражданите, които получават месечни социални помощи "
2. В чл. 1, ал.2 т.3 да отпадне.
Предложението по т.2 е оттеглено.
Комисията подкрепя предложенията, които стават съответно т.3 и 5 от §1 за чл.1, ал.2.
Предложение на народния представител Валери Цеков:
Чл. 1, ал. 2, т.3 да придобие вида:
“3. подпомагане на трудовата заетост на безработните лица, които отговарят на изискванията за получаване на месечни социални помощи; ”
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на народния представител Панайот Ляков:
В чл.1, ал.2 се създава нова т.4:
“4. осигурява равнопоставеност на субектите, предоставящи социални услуги. ”
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на Комисията за $1:
“§1. В чл. 1 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 2 се изменя така:
“(2)Законът има за цел:
1. подпомагане на гражданите, които без помощта на другиго не могат да задоволяват своите основни жизнени потребности;
2. укрепване и развитие на обществената солидарност в трудни житейски ситуации;
3. подпомагане на социалната реинтеграция на лицата, които получават социални помощи;
4. подпомагане на трудовата заетост на безработните лица, които отговарят на изискванията за получаването на месечни социални помощи;
5. насърчаване на предприемачеството в социалната сфера чрез предоставяне на социални услуги от физически и юридически лица.”
2. Създават се нова ал. 3 и ал.4:
“(3) Социалното подпомагане се изразява в предоставяне на помощни услуги.
(4) Социалното подпомагане се основава на социална работа, като се прилага индивидуален подход и оценка на конкретните потребности на лицата и семействата.”
3. Досегашна ал. 3 става ал. 5.
§ 2. В чл. 2 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 думите “бежанците, законно пребиваващи в Република България” се заменят с “чужденците с разрешение за постоянно пребиваване в Република България и чужденци, на които е предоставено убежище, статут на бежанец или хуманитарен статут”.
2. В ал. 3 след думата “сами” се добавя “чрез труда си или доходите, реализирани от притежавано имущество”.
3. В ал. 4 думите “и бежанците, законно пребиваващи в Република България, ако това е предвидено в закон или в международен договор, по който Република България е страна” се заменят с “чужденците с разрешение за постоянно пребиваване в Република България и чужденци, на които е предоставено убежище, статут на бежанец или хуманитарен статут, и лица, за които това е предвидено в международен договор, страна по който е Република България”.
4. Алинея 6 се отменя.
Предложение на Комисията за §2:
“§2.В чл. 2 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 1 се изменя така:
“ (1) Българските граждани, чужденците с разрешение за постоянно пребиваване в Република България и чужденци, на които е предоставено убежище, статут на бежанец или хуманитарен статут, са длъжни да полагат грижи за задоволяване на своите жизнени потребности.”
2. В ал. 3 след думата “сами” се добавя “чрез труда си или доходите, реализирани от притежавано имущество”.
3. Алинея 4 се изменя така:
“(4)От правото по ал. 3 се ползват и чужденците с разрешение за постоянно пребиваване в Република България и чужденците, на които е предоставено убежище, статут на бежанец или хуманитарен статут и лицата, за които това е предвидено в международен договор, по които Република България е страна.
4. Алинея 6 се отменя.”
§ 3. В чл. 3 думите “дискриминация, привилегии или ограничения, основани на раса, народност, политическа или етническа принадлежност, произход, пол, възраст, религиозни убеждения и обществено положение” се заменят с “пряка или непряка дискриминация, основана на пол, раса, цвят на кожата, етническа принадлежност, гражданство, политически или други убеждения, религия и вяра, увреждане, възраст, сексуална ориентация, семейно положение или произход, членуване в синдикални и други обществени организации и движения.”
Предложение на народния представител Атанас Василев:
В чл. 3 думите “религия и ” да се заменят с “религия или .
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на Комисията за §3:
“§ 3. В чл. 3 думите “дискриминация, привилегии или ограничения, основани на раса, народност, политическа или етническа
принадлежност, произход, пол, възраст, религиозни убеждения и обществено положение” се заменят с “пряка или непряка дискриминация, основана на пол, раса, цвят на кожата, етническа принадлежност, гражданство, политически или други убеждения, религия или вяра, увреждане, възраст, сексуална ориентация, семейно положение или произход, членуване в синдикални и други обществени организации и движения.”
§ 4. В заглавието на глава втора думите “Управление на социалното подпомагане” се заменят с ’’Органи по социално подпомагане”.
Предложение на Комисията за 1*
“§4.Наименованието на глава втора се изменя така: “Органи по социалното подпомагане”.”
§ 5. В чл. 4 се правят следните изменения:
1. Алинеи 1,2 и 3 се изменят така:
“(1) Министерският съвет определя държавната политика в областта на социалното подпомагане.
(2) Министърът на труда и социалната политика разработва, координира и провежда държавната политика в областта на социалното подпомагане.
(3) Държавната политика в областта на социалното подпомагане се осъществява в сътрудничество с областните администрации, органите на местното самоуправление и юридическите лица с нестопанска цел, осъществяващи дейност в обществена полза, които създават условия и съдействат за реализирането на програми и проекти в тази област.
2. В ал. 4, изречение първо думата “Министерството” се заменя с “министъра”, а в изречение второ думите “нестопански организации с благотворителна и друга хуманна цел, работещи в сферата на социалното подпомагане” се заменят с “юридически лица с нестопанска цел, осъществяващи дейност в обществена полза в областта на социалното подпомагане”.
Предложение на народния представител Росица Тоткова:
В §5 се правят следните изменения:
1. В чл.4 се създава нова ал.5:
“(5)3а осъществяване на сътрудничеството по ал.3 с потребителите на социални услуги във всяко заведение за предоставяне на социални услуги се създава Съвет на гражданите, ползващи социалните услуги на съответното заведение. ”
2. Алинея 5 става ал.6.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за §5.
§ 6. Член 5 се изменя така:
“Чл. 5. (1) За изпълнение на държавната политика в областта на социалното подпомагане се създава Агенция за социално подпомагане към министъра на труда и социалната политика.
(2) Агенцията за социално подпомагане е изпълнителна агенция - второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към министъра на труда и социалната политика, и е юридическо лице със седалище София.
(3) Агенцията за социално подпомагане се представлява и ръководи от изпълнителен директор.
(4) Към изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане се създава инспекторат.
(5) Териториалните поделения на Агенцията за социално подпомагане са регионални дирекции за социално подпомагане в областните административни центрове и дирекции “Служба за социално подпомагане” на територията на всяка община.
(6) Дейността, структурата и числеността на персонала на Агенцията за социално подпомагане се определят с устройствен правилник, приет от Министерския съвет по предложение на министъра на труда и социалната политика.”
Предложение на народния представител Росица Тоткова:
§6 да отпадне.
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на народния представител Стилиян Гроздев:
В чл. 5 се правят следните изменения:
1. В ал.5 се създава ново изречение със следното съдържание:
“Дирекции “Служба за социално подпомагане” работят въз
основа на специален статут, като специализиран орган за провеждане на политиката за социално подпомагане на местно ниво, утвърден с наредба на МТСП. ”
2. В ал. 6 към текста се прибавя: ” съгласуван с Националния съвет за социално подпомагане (който включва организации от третия сектор) ”.
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на народния представител Васил Маринчев:
В чл. 5, ал. 5 да отпаднат думите “Служба за".
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на народния представител Марина Василева:
1. В чл.5 се създава ал.6 със следното съдържание:
“(6)В дирекциите за социално подпомагане се създават отдели “Закрила на детето ” ”
2. Досегашна ал. 6ставаал.7.
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на Комисията за §6:
“§ 6.Ч лен 5 се изменя така:
“Чл.5.(1)3а изпълнение на държавната политика в областта на социалното подпомагане се създава Агенция за социално подпомагане към министъра на труда и социалната политика.
(2) Агенцията за социално подпомагане е изпълнителна агенция - второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към министъра на труда и социалната политика, и е юридическо лице със седалище София.
(3) Агенцията за социално подпомагане се представлява и ръководи от изпълнителен директор.
(4) Към изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане се създава инспекторат.
(5) Териториалните поделения на Агенцията за социално подпомагане са регионални дирекции за социално подпомагане в областните административни центрове и дирекции “Социално подпомагане” на територията на всяка община.
(6) В дирекциите за социално подпомагане се създават отдели “Закрила на детето”.
(7) Дейността, структурата и числеността на персонала на Агенцията за социално подпомагане се определят с устройствен правилник, приет от Министерския съвет по предложение на министъра на труда и социалната политика.”
§ 7. Член 6 се изменя така:
“Чл. 6. Агенцията за социално подпомагане:
1. осъществява изпълнението на държавната политика по социално подпомагане;
2. осъществява дейност по отпускане на социални помощи и по предоставяне на социални услуги;
3. контролира спазването на утвърдени критерии и стандарти за извършване на социални услуги;
4. разрешава откриването и закриването на специализирани институции за социални услуги;
5. регистрира физически лица, регистрирани по Търговския закон, и юридически лица, извършващи социални услуги;
6. изготвя обобщени годишни отчети и анализи за дейността по социално подпомагане в страната, които представя на министъра на труда и социалната политика;
7. участва при изготвянето на проекти на нормативни актове по социално подпомагане;
8. извършва и други дейности, определени със закон или с акт на Министерския съвет.”
Предложение на народния представител Панайот Ляков:
§7. В чл. 6 се създава нова т 8:
“8.провежда конкурси за получаване на средства от Фонд “Социално подпомагане” и от донори на програми, когато министерството или агенцията са посредници при реализирането им в България. ”
Досегашна т. 8 става т.9.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за §7.
§ 8. Членове 7-10 се отменят.
Комисията подкрепя текста на вносителя за §8.
§ 9. В чл. 11 се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става ал. 1 и в нея думите “от държавния или общинския бюджет, както и от фонд “Социално подпомагане” се заличават.
2. Създава се ал. 2:
“(2) Социални помощи се получават от лица и семейства, след като са изчерпани всички възможности за самоиздръжка и помощ от задължените по закон да ги издържат лица.”
Предложение на народния представител Панайот Ляков:
§9. В чл. 11 досегашният текст става ал.1 без промени.
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на народния представител Росица Тоткова:
§9, чл. 11, ал.2 да отпаднат думите ‘‘и семейства".
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на народния представител Емилия Масларова:
§9, чл. 11, ал.2 да отпаднат думите “и семейства”.
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на Комисията за 89:
§ 9. В чл. 11 се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става ал. 1 и в нея думите “от държавния или общинския бюджет, както и от фонд “Социално подпомагане” се заличават.
2. Създава се ал. 2:
“(2) Социални помощи се получават от лица , след като са изчерпани всички възможности за самоиздръжка и помощ от задължените по закон да ги издържат лица.”
§ 10. В чл. 12 се създават ал. 3 и 4:
“(3) Социални помощи се отпускат след преценка на:
1. доходите на лицето или семейството;
2. имущественото състояние;
3. семейното положение;
4. здравословното състояние;
5. трудовата заетост;
6. възрастта.
(4) Министерският съвет определя месечния размер на гарантирания минимален доход, който служи като база за определяне на социалните помощи по ал. 1.”
Предложение на народния представител Емилия Масларова:
В §10, чл.12 се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашна ал. 2 става ал. 4 и в нея след думата “закон ” се добавя “с изключение на целевите помощи за отопление”, които се уреждат с наредба на министъра на труда и социалната политика. "
2. В ал.3 се създава нова т. 7:
“7. и други констатирани обстоятелства. ”
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на Комисията за §10:
“§ 10. В чл. 12 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създават се нова ал. 2 и ал. 3:
“(2) Социални помощи се отпускат след преценка на:
1. доходите на лицето или семейството;
2. имущественото състояние;
3. семейното положение;
4.здравословното състояние;
5. трудовата заетост;
6. възрастта;
7. други констатирани обстоятелства.
(З)Министерският съвет определя месечен размер на гарантирания минимален доход, който служи като база за определяне на социалните помощи по ал. 1.
2. Досегашна ал. 2 става ал. 4 и в нея след думата “закон” се добавя “с изключение на целевите помощи за отопление, които се уреждат с наредба на министъра на труда и социалната политика.”
§ 11. Създава се чл. 12а:
“Чл. 12а. (1) Безработните лица в трудоспособна възраст, отговарящи на условията за подпомагане с месечни помощи, се включват в програми за заетост, утвърдени от министъра на труда и социалната политика.
(2) Семействата на лицата по ал. 1, включени в програми за трудова заетост, могат да се подпомагат, ако месечният им доход е по-нисък от нормативно определения от Министерския съвет за предоставяне на социална помощ.
(3) Лицата по ал. 1, отказали участие в програми за заетост, както и техните семейства се лишават от месечни помощи за срок една година.
(4) Реализирането на програмите по ал. 1 се осъществява съвместно от общинските администрации, държавните, общинските и частните предприятия и други юридически лица, териториалните поделения на Агенцията по заетостта и на Агенцията за социално подпомагане.
(5) Изискванията по ал. 1 не са задължителни за:
1 .майки (осиновителки, осиновители), родител, отглеждащ сам децата си, или лица, упражняващи родителски права, полагащи грижи за деца до 3-годишна възраст;
2. бременни жени след 3-ия месец на бременността;
3. лица с трайни увреждания или с установена временна неработоспособност;
4. лица, полагащи грижи за болен член на семейството или роднини по възходяща и низходяща линия до втора степен;
5. лица с психични заболявалия, установени от компетентните
органи.”
Предложение на народния представител Емилия Масларова:
В чл. 12а да се направят следните изменения и допълнения:
1. B ал. 1 да отпаднат думите “в трудоспособна възраст ”
2. Алинея 3 да се измени така:
“(3) Лицата по ал. 1, отказали участие в програми за заетост, се лишават от месечни помощи за срок от една година. ”
3. В ал.4, т.4 след думата “степен ” се добавя “както и за член на семейството ши роднини по възходяща и низходяща линия до втора степен, които имат увреждане и се нуждаят постоянно от чужда помощ. ”
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на народния представител Атанас Василев:
Да отпадне ал.2 на чл. 12а.
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на народния представител Стилиян Гроздев:
В чл. 12а се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 след думите “отговарящи на условията на подпомагане с месечни помощи” да се добавят думите “могат да”;
2. Вал. 2 текстът да придобие следната редакция:
“(З)лицата по ал.1, отказали участие в програми за заетост, се лишават от месечни помощи за срок от 6 месеца. ”
3. В ал.4 се прибавя второ изречение:
“Ежегодно между Агенцията за насърчаване на заетостта и Агенцията за социално подпомагане да се разработват съвместно проекти на национално и местно ниво в рамките на утвърдените програми от Министерския съвет. ”
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на народния представител Росица Тоткова и Васил Маринчев:
В чл. 12а се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава алинея 6:
“(б)Социалната интеграция на подпомаганите лица може да се реализира въз основа на индивидуален проект, изготвен от дирекция ”Социално подпомагане ”.
2. Алинея 2 да отпадне.
3. В ал.3 изразът “както и техните семейства” да отпадне.
4. Алинеите да се преномерират.
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на народния представител Панайот Дяков:
§11. В чл. 12а се създава нова ал.5:
“(5)3а реализирането на програмите по ал.1 се осигуряват допълнителни средства в годишните общински бюджети, необходими за работно облекло, инструменти, сечива, посадъчен материал и др. ”
Алинея 5 става ал.6.
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на Комисията за §11:
“§ 11. Създават се чл. 12а и 126:
“Чл. 12а. Социалната интеграция на подпомаганите лица може да се реализира въз основа на индивидуален проект, изготвен от дирекция “Социално подпомагане”.
Чл. 12б.(1)Безработните лица, които отговарят на условията за подпомагане с месечни помощи, се включват в програми за заетост, утвърдени от министъра на труда и социалната политика.
(2) Лицата по ал. 1, отказали участие в програми за заетост, се лишават от месечни помощи за срок от една година.
(3) Реализирането на програмите по ал. 1 се осъществява съвместно от общинските администрации, държавните, общинските и частните предприятия и други юридически лица, териториалните поделения на Агенцията по заетостта и на агенцията за социално подпомагане.
(4) Включването в програми за заетост по ал. 1 не е задължително за:
1. полагащите грижи за деца до 3-годишна възраст:
а) майки (осиновителки, осиновители);
б) родители, които отглеждат сами децата си;
в) настойници.
2. бременни жени след третия месец на бременността им;
3. лицата с трайни увреждания или с установена временна неработоспособност;
4. лицата, полагащи грижи за болен член на семейството или за роднини по възходяща и низходяща линия до втора степен;
5. лицата, полагащи грижи за член на семейството или роднини по възходяща и низходяща линия до втора степен, които имат увреждане и се нуждаят постоянно от чужда помощ;
6. лицата с психични заболявания, установени от компетентните органи.”
§ 12. Член 13 се изменя така:
“Чл. 13. (1) Социални помощи се отпускат от директора на дирекция “Служба за социално подпомагане” въз основа на молба- декларация, подадена от нуждаещия се или от упълномощено от него лице.
(2) Помощите по ал. 1 се отпускат с решение на директора на дирекция “Служба за социално подпомагане” или от упълномощено от него длъжностно лице.
(3) Отказът за отпускане на социални помощи задължително се мотивира.
(4) Решението за отпускане или за отказ на социални помощи се съобщава писмено на лицето, подало молба, в 7-дневен срок от постановяването му.
(5) Решението по ал. 2 се обжалва пред директора на регионалната дирекция за социално подпомагане по реда на Закона за административното производство.
(6) Редът за отпускане, изплащане и прекратяване на социални помощи се урежда с правилника за прилагане на закона.
Предложение на народния представител Емилия Масларова:
В §12, чл.13, ал.1 и 2 се изменят така:
“(1)Социални помощи се отпускат въз основа на молба-декларация подадена от нуждаещия се или от упълномощено от него лице.
(2) Помощите по ал.1 се отпускат със заповед на директора на дирекция “Социално подпомагане” или от упълномощено от него длъжностно лице, след преценка на всички данни и обстоятелства констатирани със социална анкета. ”
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на Комисията за §12;
“§ 12. Член 13 се изменя така:
Чл. 13.(1)Социални помощи се отпускат въз основа на молба- декларация, подадена от нуждаещия се или от упълномощено от него лице.
(2) Помощите по ал.1 се отпускат със заповед на директора на дирекция “Социално подпомагане” или от упълномощено от него длъжностно лице, след преценка на всички данни и обстоятелства констатирани със социална анкета.
(3) Отказът за отпускане на социални помощи задължително се мотивира.
(4) Заповедта за отпускане или за отказ на социални помощи се съобщава писмено на лицето, подало молба, в 7-дневен срок от нейното издаване.
(5) Заповедта по ал. 2 се обжалва пред директора на регионалната дирекция за социално подпомагане по реда на Закона за административното производство.”
§ 13. В чл. 14 се създава ал. 5:
“(5) Лицата и семействата, недобросъвестно получили социални помощи, се лишават от социални помощи за срок една година”.
Предложение на народния представител Емилия Масларова:
В §13, чл.14 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 5 се изменя така:
"(5)1. Лицата, недобросъвестно получили социални помощи, се лишават от тях за срок от една година. ”
2. Създава се нова ал.6:
“(б)Вземанията на лицата по този закон се погасяват в тримесечен срок, считано от края на месеца, за който се отнасят. ”
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на народния представител Росиш Тошкова:
В § 13, чл. 14, ал.5 да отпадне изразът “и семействата”.
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на народния представител Панайот Ляков:
В чл. 14, ал.5 да отпадне изразът “и семействата”.
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на народния представител Стилиян Гроздев:
В чл. 14 се създава нова ал.6:
"(б)Събирането на неправомерно получените помощи да се осъществява съгласно наредба, уточняваща процедурата за събираемост на неправомерно получените помощи, приета от Министерството на труда и социалната политика. ”
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на Комисията за §13:
“§ 13. В чл. 14 се създават ал. 5,6 и 7:
(5) Лицата, недобросъвестно получили социални помощи, се лишават от тези помощи за срок от една година.
(6) Лицата, неизползвани по предназначение целевите помощи, се лишават от тези помощи за срок от една година.
(7) Вземанията на лицата по този закон се погасяват в тримесечен срок, смятано от края на месеца, за който се отнасят.”
§ 14. В чл. 15 думите “общинската служба за социално подпомагане” се заменят със “съответната дирекция “Служба за социално подпомагане” и думите “чл. 13, ал. 2” се заменят с “чл. 12, ал. 3, т. 1-5!
Предложение на Комисията за §14:
“§ 14. В чл. 15 думите “общинската служба за социално подпомагане” се заменят със “съответната дирекция “Социално подпомагане”, а думите “чл. 13, ал. 2” се заменят с “чл. 12, ал. 2, т. 1-7”.
“Чл. 16. (1) Социалните услуги са дейности, които подпомагат и разширяват възможностите на лицата да водят самостоятелен начин на живот и се извършват в специализирани институции и в общността.
(2) Социалните услуги се основават на социална работа и са насочени към подкрепа за:
1. осъществяване на ежедневните дейности;
2. социално включване.
(3) Социалните услуги се предоставят съобразно желанието и личния избор на лицата.”
Предложение на народния представител Атанас Василев:
Алинея 1 на чл. 16 да отпадне бъде включена в “Допълнителна разпоредба ”.
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на Комисията за S15:
“§ 15. Член 16 се изменя така:
“Чл. 16. (1) Социалните услуги се основават на социална работа и са насочени към подкрепа на подпомаганите лица за:
1. осъществяване на ежедневните дейности;
2. социално включване.
(2) Социалните услуги се предоставят съобразно желанието и личния избор на лицата.”
§ 16. Член 17 се изменя така:
“Чл. 17. (1) Социалните услуги се извършват срещу заплащане на такси или по договаряне от лицата, които ги ползват.
(2) Таксите за социални услуги, финансирани от републиканския бюджет, се определят с тарифа, утвърдена от Министерския съвет.
(3) Таксите за социални услуги, финансирани от общинския бюджет, се заплащат по Закона за местните данъци и такси.
(4) Заплащането на социални услуги, предоставени от физически лица, регистрирани по Търговския закон, и от юридически лица, се извършва по договаряне.”
Предложение на народния представител Панайот Дяков:
В чл. 17, ал.4 изразът “по договаряне ” се заменя със “след проведен
конкурс ”.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за §16.
“Чл. 18. (1) Социални услуги се извършват от държавата, от общините, от физически лица, регистрирани по Търговския закон, и от юридически лица.
(2) Физически лица, регистрирани по Търговския закон, и юридически лица могат да предоставят социални услуги само след вписване в регистър към Агенцията за социално подпомагане.
(3) Физически лица, регистрирани по Търговския закон, и юридически лица могат да предоставят социални услуги за деца до 18 години след издаване на лиценз по реда на Закона за закрила на детето и вписване в регистъра по ал. 2.
(4) Условията и редът за регистрация се уреждат с правилника за прилагане на закона.
(5) Социални услуги могат да се предоставят при съвместно участие въз основа на договор между държавата, общините, физически лица, регистрирани по Търговския закон, и юридически лица.
(6) Кметът на общината може да възложи управлението на специализираните институции и на социалните услуги, предоставяни в общността, на лицата по ал. 2 и 3.
(7) Лицата по ал. 2 и 3 могат да кандидатстват за средства от фонд "Социално подпомагане" след защита на проект.
(8) Всички дейности в областта на социалните услуги се извършват при спазване на критерии и стандарти, определени с правилника за прилагане на закона.”
Предложение на народния представител Панайот Ляков:
§17. В чл. 18 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 2 след предлога “в " текстът се променя така: “регистри към Агенцията за социално подпомагане и регионалните дирекции за социално подпомагане ”.
2. В ал.5 след израза “юридически лица” се добавя текстът “като договорът се сключва само въз основа на резултатите от проведен конкурс ”.
3. В ал.6 след числото “3” се добавя “само въз основа на резултатите от проведен конкурс
4. Алинея 7 се изменя така:
“(7)Лицата по ст.2 и 3 могат да получават средства от Фонд “Социално подпомагане” само въз основа на резултатите от проведен конкурс. ”
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на наводните представители Весела Драганова и Атанас Василев:
Алинея 8 се изменя така:
“(8)Всички дейности е областта на социалните услуги се предоставят чрез конкурс или по договаряне при единствен кандидат при спазване на критерии и стандарти, определени с правилника за прилагане на закона и Наредба за критериите и стандартите за социални услуги за деца, приета от Министерския съвет. ”
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на Комисията за §17:
§ 17. Член 18 се изменя така:
“Чл. 18. (1) Социални услуги се извършват от държавата, от общините, от физически лица, регистрирани по Търговския закон, и от юридически лица.
(2) Физически лица, регистрирани по Търговския закон, и юридически лица могат да предоставят социални услуги само след вписване в регистър към Агенцията за социално подпомагане.
(3) Физически лица, регистрирани по Търговския закон, и юридически лица могат да предоставят социални услуги за деца до 18 години след издаване на лицензия и вписване в регистъра по ал. 2.
(4) Условията и редът за регистрация се уреждат с правилника за прилагане на закона.
(5) Социални услуги могат да се предоставят при съвместно участие въз основа на договор между държавата, общините, физически лица, регистрирани по Търговския закон, и юридически лица.
(6) Кметът на общината може да възложи управлението на специализираните институции и на социалните услуги, предоставяни в общността, на лицата по ал. 2 и 3.
(7) Лицата по ал. 2 и 3 могат да кандидатстват за средства от фонд "Социално подпомагане" след защита на проект.
(8) Всички дейности в областта на социалните услуги се предоставят чрез конкурс или по договаряне при единствен кандидат при спазване на критерии и стандарти, определени с правилника за прилагане на закона и Наредба за критериите и стандартите за социални услуги за деца, приета от Министерския съвет.”
§ 18. В чл. 19 думите “наредба на министъра на труда и социалната политика” се заменят с “правилника за прилагане на закона”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за §18.
Предложение на народния представител Росица Тоткова:
В §19 текстът да се промени, както следва:
“§19. Членовете 21- 23 се отменят. ”
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на Комисията за $ 19 и 19а:
“§ 19. Член 20 се изменя така:
“Чл. 20. Изискванията за професионалните и личностните качества на социалните работници при назначаването им се определят с наредба на министъра на труда и социалната политика.”
“§19а. Глава шеста с наименование “Организации с нестопанска цел” с чл. 21- 23 се отменят.”
§ 20. Член 24 се изменя така:
“Чл. 24. (1) Финансирането на социалното подпомагане се осъществява със средства от:
1. републиканския бюджет;
2. общинските бюджети;
3. национални и международни програми;
4. дарения от местни и чуждестранни физически и юридически
лица;
5. средства от фонд “Социално подпомагане”;
6. други източници.
(2) Социалните помощи и социалните услуги, които са държавни дейности, се финансират от републиканския бюджет, а социалните помощи и социалните услуги, които са общински дейности, се финансират of общинските бюджети.
(3) Агенцията за социално подпомагане е администратор на следните собствени приходи:
1. приходи от глоби за нарушения по този закон;
2. постъпления от рекламно-информационна и издателска дейност;
3. дарения и завещания от местни и чуждестранни физически и юридически лица;
4. приходи от други източници.”
Предложение на народния представител Росица Тоткова:
В §20, чл. 24, ал.2, предложеният текст да отпадне като неясен и противоречив.
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на Комисията за §20;
§ 20. Член 24 се изменя така:
“Чл. 24. (1) Финансирането на социалното подпомагане се осъществява със средства от:
1. републиканския бюджет;
2. общинските бюджети;
3. национални и международни програми;
4. дарения от местни и чуждестранни физически и юридически
лица;
5. средства от фонд “Социално подпомагане”;
6. други източници.
(2) Агенцията за социално подпомагане е администратор на следните собствени приходи:
1. приходи от глоби за нарушения по този закон;
2. постъпления от рекламно-информационна и издателска
дейност;
3. дарения и завещания от местни и чуждестранни физически и юридически лица;
4. приходи от други източници.”
§ 21. Създава се чл. 24а:
“Чл. 24а. Лицата по чл. 18, ал. 2 и 3 могат да кандидатстват за получаване на финансови средства за извършване на социални услуги от републиканския бюджет и от общинските бюджети при спазване на утвърдените критерии и стандарти, определени с правилника за прилагане на закона.”
Предложение на народния представител Адриана Брънчева:
В §21, чл.24а след думата ”закона” се добавя “и Наредба за критериите и стандартите за социални услуги за деца, приета от Министерския съвет ”.
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на Комисията за 8 21:
“§ 21. Създава се чл. 24а:
“Чл. 24а. Лицата по чл. 18, ал. 2 и 3 могат да кандидатстват за получаване на финансови средства за извършване на социални услуги от републиканския бюджет и от общинските бюджети при спазване на утвърдените критерии и стандарти, определени с правилника за прилагане на закона и наредба за критериите и стандартите за социални услуга за деца.”
§ 22. Член 25 се изменя така:
“Чл. 25. Към министъра на труда и социалната политика се създава фонд “Социално подпомагане” - второстепенен разпоредител с бюджетни кредити.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за §22.
§ 23. Член 26 се изменя така:
“Чл. 26. Средствата по фонд “Социално подпомагане” се набират от:
1. целева субсидия от републиканския бюджет в размер, определян ежегодно със Закона за държавния бюджет на Република България;
2. дарения и завещания от местни и чуждестранни физически или юридически лица;
3. тридесет на сто от размера на таксите, заплащани от лицата, ползващи социални услуги, финансирани от републиканския бюджет;
4. приходи от организирани извънредни и специализирани тиражи на Държавната парично-предметна лотария и на Българския спортен тотализатор;
5. възстановени неправомерно и недобросъвестно получени средства по фонда и лихвите по тях;
6. приходи от други източници.”
Предложение на народния представител Асен Дурмишев:
В §23, чл.26 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова т. 6:
“6. такси от издадени лицензии по реда на Закона за закрила на
детето. ”
2. Досегашна т. 6 става т. 7.
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на Комисията за §23:
“Чл. 26. Средствата по фонд “Социално подпомагане” се набират от:
1. целева субсидия от републиканския бюджет в размер, определян ежегодно със Закона за държавния бюджет на Република България;
2. дарения и завещания от местни и чуждестранни физически или юридически лица;
3. тридесет на сто от размера на таксите, заплащани от лицата, ползващи социални услуги, финансирани от републиканския бюджет;
4. приходи от организирани извънредни и специализирани тиражи на Държавната парично-предметна лотария и на Българския спортен тотализатор;
5. възстановени неправомерно и недобросъвестно получени средства по фонда и лихвите по тях;
6. такси от издадени лицензни;
7. приходи от други източници.”
Предложение на народния представител Росица Тоткова:
В §23, чл. 26, т. 3 да отпадне.
Предложението е оттеглено.
§ 24. Член 27 се изменя така:
“Чл.27. Средствата по фонд “Социално подпомагане” се разходват за:
1. социални помощи;
2. целеви социални програми и проекти в областта на социалното подпомагане;
3. социални услуги, извършвани от общините, както и от лица, вписани в регистъра по чл. 18, ал. 2;
4. изследвания и разработване на нормативна база в сферата на социалното подпомагане - не повече от 2 на сто от годишния обем на фонда;
5. капиталови разходи за придобиване на дълготрайни активи и текущо поддържане на материалната база;
6. изграждане на нова, реконструкция и модернизация на съществуващата материална база за предоставяне на социални услуги;
7. издръжка на дейността на фонда - не повече от 5 на сто от набраните средства.”
Предложение на народния представител Весела Драганова:
В §24, чл.27, т. 3 след думите " по чл. 18, ал.2" се добавя “и 3”.
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на народните представители Росица Тоткова и Васил Маринчев:
Член 27, т.5 да се измени така:
"5. придобиване на дълготрайни активи и текущо поддържане на материалната база; ”
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на народния представител Росиш Тошкова:
В §24, чл. 27, т.5 да отпадне.
Предложението е оттеглено.
Предложение на Комисията за S24:
§ 24. Член 27 се изменя така:
“Чл. 27. Средствата по фонд “Социално подпомагане” се разходват за:
1. социални помощи;
2. целеви социални програми и проекти в областта на социалното подпомагане;
3. социални услуги, извършвани от общините, както и от лица, вписани в регистъра по чл. 18, ал. 2 и 3;
4. изследвания и разработване на нормативна база в сферата на социалното подпомагане - не повече от 2 на сто от годишния обем на фонда;
5. придобиване на дълготрайни активи и текущо поддържане на материалната база;
6. изграждане на нова, реконструкция и модернизация на съществуващата материална база за предоставяне на социални услуги;
7. издръжка на дейността на фонда - не повече от 5 на сто от набраните средства.”
§ 25. В чл. 31 ал. 2 и 3 се изменят така:
“(2) Специализираният контрол по законосъобразното прилагане на нормативните актове в областта на социалното подпомагане в териториалните поделения на Агенцията за социално подпомагане и в специализираните институции за социални услуги и социалните услуги, предоставяни в общността, както и по спазването на критериите и стандартите за извършване на социални услуги се осъществява от инспектората по чл. 5, ал. 4.
(3) Контролът по спазването на критериите и стандартите за извършване на социални услуги, предоставяни на деца в специализирани институции и в общността, се осъществява съвместно с Държавната агенция за закрила на детето.”
Предложение на народния представител Адриана Брънчева:
В §25 чл.31 се изменя така:
1. В ал. 1 думите “Министерството на труда и социалната политика ” се заменят с “министърът на труда и социалната политика ”.
2. Алинеи 2 и 3 се изменят така:
“(2) Специализираният контрол по законосъобразното прилагане на нормативните актове в областта на социалното подпомагане в териториалните поделения на Агенцията за социално подпомагане и в специализираните институции за социални услуги и социалните услуги, предоставяни в общността, както и по спазването на критериите и стандартите за извършване на социални услуги, се осъществява от инспектората по чл. 5, ал. 4.
(3) Контролът по спазване на стандартите за качество на социалните услуги за деца, определени в Наредба за критериите и стандартите за социални услуги за деца, приета от Министерския съвет, се осъществява от Държавната агенция за закрила на детето. ”
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на Комисията за §25:
§25. В чл. 31 се правят следните изменения:
1. В ал. 1 думите “Министерството на труда и социалната политика” се заменят с “министърът на труда и социалната политика”.
2. Алинеи 2 и 3 се изменят така:
“(2)Специализираният контрол по законосъобразното прилагане на нормативните актове в областта на социалното подпомагане в териториалните поделения на Агенцията за социално подпомагане и в специализираните институции за социални услуги и социалните услуги, предоставяни в общността, както и по спазването на критериите и стандартите за извършване на социални услуги, се осъществява от инспектората по чл. 5, ал. 4.
(З)Контролът по спазване на стандартите за качество на социалните услуги за деца, определени в наредба за критериите и стандартите за социални услуги за деца, се осъществява от Държавната агенция за закрила на детето.”
§26. В чл. 32, ал. 2 думите “както и да зачитат честта и достойнството на подпомаганите лица” се заличават.
Предложение на народния представител Панайот Ляков:
Параграф 26 да отпадне.
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на Комисията:
§ 26 отпада.
§ 27. В чл. 34, ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:
1. Думите “инспекторатът и неговите органи” се заменят с “инспекторите”.
2. В т. 2 думите “на органите за социално подпомагане” се заличават.
3. Точка 3 се изменя така:
“3. вписват данни за извършени нарушения в регистъра по чл. 18, ал. 2 и предлагат заличаване на вписването.”
Предложение на народния представител Атанас Василев:
В чл. 34, ал.1 да отпаднат думите “могат да”.
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на Комисията за § 27
“§ 27. В чл. 34 ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:
1. Думите “Инспекторатът и неговите органи могат да” се заменят с думата “инспекторите”.
2. В т. 2 думите “на органите за социално подпомагане” се заличават.
3. Точка 3 се изменя така:
“3. вписват данни за извършени нарушения в регистъра по чл. 18, ал. 2 и предлагат заличаване на вписването.”
§ 28. В чл. 36, ал. 2 думите “250 лв.” и “500 лв.” се заменят съответно с “500 лв. ” и “1000 лв.”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за §28.
§ 29. В чл. 37 се правят следните изменения:
1. В ал. 2 думите “министъра на труда и социалната политика” се заменят с “изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане”.
2. Алинея 4 се отменя.
Комисията подкрепя текста на вносителя за §29.
§ 30. Член 38 се отменя.
Комисията подкрепя текста на вносителя за §30.
§ 31. В § 1 от Допълнителната разпоредба се правят следните изменения и допълнения:
1. В т. 1 думата “достатъчно” се заличава.
Предложение на народния представител Росица Тошкова:
В §31, т.1 да отпадне.
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на народния представител Панайот Ляков:
В §31, т.1 да отпадне.
Комисията подкрепя предложението.
2. Точки 3 се изменя така:
“3. “Социално включване” е създаването на условия и възможности в най-висока степен за участие в обществения живот.
Предложение на народния представител Атанас Василев:
Точка 3 да се измени така:
“3. “Социално включване” е създаването на условия и възможности в най-висока степен за участие на подпомаганите лица в обществения живот. ”
Комисията подкрепя предложението.
3. Точка 4 се изменя така:
4. “Лица с трайни увреждания” са лица с установена степен на намалена работоспособност 50 и над 50 на сто.”
3. Създават се т. 5,6,7 и 8:
“5. ’’Специализирани институции” са домове пансионен тип, в които хората са отделени от своята домашна среда.
Предложение на народния представител Атанас Василев:
1. Да се създаде нова точка 5а:
“5а. Социални услуги са дейностите, които подпомагат и разширяват възможностите на лицата да водят самостоятелен начин на живот и се извършват в специализирани институции и в общността. ”
2. Точките да се преномерират.
Комисията подкрепя предложението.
6. ”Социални услуги, предоставяни в общността” са услуги, предоставяни в семейната среда или в близка до семейната среда.
7. “Социална работа” е професионална дейност за подобряване взаимната адаптация на индивидите, семействата, групите и средата, в която те живеят. Тя е комплекс от подпомагащи дейности, насочени към постигане на по-добро качество на живот, достойнство и отговорност у хората на основата на индивидуалните им способности, междуличностните отношения и ресурсите на общността.
8. “Гарантиран минимален доход” е нормативно определен размер средства, който служи като база за определяне на социалната помощ, чрез която се осигурява гарантиран доход на лицата съобразно тяхната възраст, семейно положение, здравословно, доходно и имуществено състояние.”
Предложение на народния представител Росица Тоткова:
Текстът на т. 8 да се измени така:
“8.Гарантираният минимален доход е нормативно определена величина, която се използва като база за определяне на социална помощ, с цел осигуряване на минимален доход за задоволяване на основни жизнени потребности за лицата, съобразно тяхната възраст, семейно положение, здравословно, доходно и имуществено състояние. ”
Комисията приема предложението по принцип.
Предложение на народния представител Весела Драганова:
Точка 8 да се измени така:
“8. Гарантирания минимален доход е нормативно определен размер средства, който служи като база за определяне на социалната помощ с цел осигуряване на минимален доход за задоволяване на основни жизнени потребности за лицата, съобразно тяхната възраст, семейно положение, здравословно, доходно и имуществено състояние. ”
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на народния представител Атанас Василев:
В §31, §1 от Допълнителната разпоредба се създава нова т. 9:
“9. “Социална анкета” е дейност по установяване наличието на предпоставките за упражняване на правото на социално подпомагане, извършена от социални работници в Дирекция “Служба за социално подпомагане”, която се изразява в проверки на място, в проучване на документация и събиране на информация. ”
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на Комисията за §31:
“§ 31. В § 1 от Допълнителната разпоредба се правят следните изменения и допълнения:
1. Точки 3 и 4 се изменят така:
“3.“Социално включване” е създаването на условия и възможности в най-висока степен за участие на подпомаганите лица в обществения живот.
4. “Лица с трайни увреждания” са лица с установена степен на намалена работоспособност 50 и над 50 на сто.”
2. Създават се т. 5, 6, 7, 8, 9 и 10:
“5. “Специализирани институции” са домове пансионен тип, в които хората са отделени от своята домашна среда.
6. “Социални услуги” са дейности, които подпомагат и разширяват възможностите на лицата да водят самостоятелен начин на живот и се извършват в специализирани институции и в общността.
7. “Социални услуги, предоставени в общността” са услуги, предоставени в семейна среда или в близка до семейната среда.
8. “Социална работа” е професионална дейност за подобряване взаимната адаптация на подпомаганите лица, семействата, групите и средата, в която те живеят. Тя е комплекс от подпомагащи дейности, насочени към постигане на по-добро качество на живот, достойнство и отговорност у хората на основата на индивидуалните им способности, междуличностните отношения и ресурсите на общността.
9. “Гарантиран минимален доход” е нормативно определен размер средства, който се използва като база за определяне на социалната помощ, с цел осшуряване на минимален доход за задоволяване на основни жизнени потребности за лицата, съобразно тяхната възраст, семейно положение, здравословно и имуществено състояние.”
10. “Социална анкета” е дейност по установяване наличието на условията за упражняване на правото на социално подпомагане, извършена от социални работници в Дирекция “Социално подпомагане”, която се изразява в проверки на място, в проучване на документация и събиране на информация.”
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 32. Създадената с този закон Агенция за социално подпомагане е правоприемник на Националната служба за социално подпомагане и на общинските служби за социално подпомагане и поема активите и пасивите им.
Комисията подкрепя текста на вносителя за §32.
Предложение на народния представител Росица Тоткова:
Да се създаде нов § 32а:
“§ 32а. Персоналът на Агенцията за социално подпомагане е в рамките на числеността на Националната служба за социално подпомагане. ”
Комисията не подкрепя предложението.
§ 33. Трудовите правоотношения със служителите от Националната служба за социално подпомагане, от общинските служби за социално подпомагане и от заведенията за социални услуги се уреждат при условията и по реда на чл. 123 от Кодекса на труда.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 33.
Предложение на народния представител Мустафа Зинал:
Създава се нов §33а:
“§33а. Имуществото ползвано от общинската служба за социално подпомагане към датата на влизане на закона в сила се предоставя за безвъзмездно ползване на Агенцията за социално подпомагане за нуждите на дирекции “Социално подпомагане ”. ”
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на Комисията:
Създава се нов § 33а:
“§33а. Имуществото, ползвано от общинската служба за социално подпомагане към датата на влизане на закона в сила, се предоставя за безвъзмездно ползване на Агенцията за социално подпомагане за нуждите на дирекции “Социално подпомагане”.”
§ 34. Областните управители и кметовете на общините създават условия и съдействат на Агенцията за социално подпомагане, като й предоставят за ползване сгради, помещения и други материални условия, необходими за осъществяването на дейността й.
Комисията подкрепя текста на вносителя за §34.
§ 35. Териториалните поделения на Агенцията за социално подпомагане, които са настанени в сгради - собственост на държавата или на общините, не заплащат наем.
Комисията подкрепя текста на вносителя за §35.
§ 36. Съществуващите заведения за социални услуги, които са на общинска и/или държавна бюджетна издръжка към момента на влизането в сила на закона, преминават в управление на кмета на съответната община, който е и работодател на персонала в тях.
Комисията подкрепя текста на вносителя за §36.
§ 37. Лицата, лицензирани за извършване на социални услуги, са длъжни да се впишат в регистъра по чл. 18, ал. 2 в тримесечен срок от влизането в сила на закона.
Комисията подкрепя текста на вносителя за §37.
§ 38. В Закона за закрила на детето (обн., ДВ, бр. 48 от 2000 г.; изм., бр. 75 от 2002 г.) се правят следните изменения:
1. В чл. 6, т. 2 думите “общински служби за социално подпомагане” се заменят с “дирекции “Служба за социално подпомагане”.
2. В чл. 7, ал. 1 думите “общинската служба за социално подпомагане” се заменят с “дирекция “Служба за социално подпомагане”.
3. В чл. 15:
а) в ал. 5 думите “общинската служба за социално подпомагане” се заменят с “Дирекция “Служба за социално подпомагане”;
б) в ал. 6 думите “Общинската служба за социално подпомагане” се заменят с “Дирекция “Служба за социално подпомагане”.
4. В чл. 19, т. 4 думите “общинските служби за социално подпомагане” се заменят с “дирекциите “Служба за социално подпомагане”.
5. В чл. 20:
а) заглавието се изменя така: “Дирекция “Служба за социално подпомагане”;
б) в ал. 1 думите “общинската служба за социално подпомагане” се заменят с “дирекция “Служба за социално подпомагане”.
6. В заглавието и в чл. 21 думите “общинската служба за социално подпомагане” се заменят с “дирекция “Служба за социално подпомагане”.
7. В чл. 22 думите “Общинската служба за социално подпомагане” се заменят с “Дирекция “Служба за социално подпомагане”.
8. В чл. 24, ал. 1 думите “общинската служба за социално подпомагане” се заменят с “дирекция “Служба за социално подпомагане”.
9. В чл. 26, ал. 1 и 2 думите “общинската служба за социално подпомагане” се заменят с “дирекция “Служба за социално подпомагане”.
10. В чл. 27, ал. 1 и 4 думите “ръководителя на общинската служба за социално подпомагане” се заменят с “директора на дирекция “Служба за социално подпомагане”.
11. В чл. 28, ал. 1 думите “общинската служба за социално подпомагане” се заменят с “дирекция “Служба за социално подпомагане”.
12. В чл. 30, ал. 1 и 2 думите “общинската служба за социално подпомагане” се заменят с “дирекция “Служба за социално подпомагане”.
13. В чл. 33, ал. 2 думите “общинската служба за социално подпомагане” се заменят с “дирекция “Служба за социално подпомагане”.
14. В чл. 36 думите “Ръководителят на общинската служба за социално подпомагане” се заменят с “Директорът на дирекция “Служба за социално подпомагане”.
15. В чл. 40, т. 2 и 3 думите “общинската служба за социално подпомагане” се заменят с “дирекция “Служба за социално подпомагане”.
16. В чл. 46, ал. 1 думите “общинската служба за социално подпомагане” се заменят с “дирекция “Служба за социално подпомагане” и думите “ръководителя на общинската служба за социално подпомагане” се заменят с “директора на дирекция “Служба за социално подпомагане”.
Предложение на Комисията за §38:
“§ 38. В Закона за закрила на детето (обн., ДВ, бр. 48 от 2000 г., изм., бр. 75 от 2002 г.) навсякъде думите “общински/ общинските служби за социално подпомагане” се заменят с “дирекции/ дирекциите
“Социално подпомагане”, думите “общинската служба за социално подпомагане” се заменят с “дирекция “Социално подпомагане”, а думите “ръководителя/ ръководителят на общинската служба за социално подпомагане” се заменят с “директора/ директорът на дирекция “Социално подпомагане”.”
§ 39. В чл. 39, ал. 1 от Закона за насърчаване на заетостта (обн., ДВ, бр. 112 от 2001 г.; изм., бр. 54 от 2002 г.) думите “със службите за социално подпомагане” се заменят със “с дирекциите “Служба за социално подпомагане”.
Предложение на Комисията за $39:
§ 39. В чл. 39, ал. 1 от Закона за насърчаване на заетостта (обн., ДВ, бр. 112 от 2001 г.; изм., бр. 54 от 2002 г.) думите “със службите за социално подпомагане” се заменят със “с дирекциите “Социално подпомагане”.
§ 40. В Закона за защита, рехабилитация и социална интеграция на инвалидите (обн., ДВ, бр. 112 от 1995 г.; изм. и доп., бр. 110 от 1996 г., бр. 52 и 123 от 1997 г.; Решение № 31 на Конституционния съд от 24 ноември 1998 г. - бр. 140 от 1998 г.; изм. и доп., бр. 153 от 1998 г., бр. 31 от 2001г. и бр. 75 от 2002 г.) се правят следните изменения:
1. В чл. 25, ал. 1 думите “Националната служба за социално подпомагане и общинските служби за социално подпомагане” се заменят с “Агенцията за социално подпомагане”.
2. В чл. 45:
а) в ал. 1 думите “Министерството на труда и социалната политика и Националната служба за социално подпомагане” се заменят с “Агенцията за социално подпомагане”;
б) в ал. 2 думите “наредба на министъра на труда и социалната политика” се заменят с “Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане”.
Предложение на Комисията за §40;
“§ 40. В Закона за защита, рехабилитация и социална интеграция на инвалидите ( обн., ДВ, бр. 112 от 1995 г.; изм. и доп., бр. 110 от 1996 г., бр. 52 и 123 от 1997 г.; Решение № 31 на Конституционния съд от 24 ноември 1998 г. - бр. 140 от 1998 г.; изм. и доп., бр. 153 от 1998 г., бр. 31 от 2001 г. и бр. 75 от 2002 г.) се правят следните изменения:
1. В чл. 25, ал. 1 думите “Националната служба за социално подпомагане и общинските служби за социално подпомагане могат да разкриват” се заменят с “Агенцията за социално подпомагане може да разкрива”;
2. В чл. 45:
а) в ал. 1 думите “Министерството на труда и социалната политика и Националната служба за социално подпомагане разкриват” се заменят с “Агенцията за социално подпомагане разкрива”;
б) в ал. 2 думите “наредба на министъра на труда и социалната политика” се заменят с “Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане”.”
§ 41. В чл. 37, ал. 2 от Закона за здравното осигуряване (обн., ДВ, бр. 70 от 1998 г.; изм. и доп., бр. 93 и 153 от 1998 г., бр. 62,65, 67,69,110 и 113 от 1999 г., бр. 64 от 2000 г., бр. 41 от 2001 г. и бр. 1, 54 и 74 от 2002 г.) думите “Правилника за социално подпомагане” се заменят с “Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане, приет с Постановление № 243 на Министерския съвет от 1998 г. (обн., ДВ, бр. 133 от 1998 г.; изм. и доп., бр. 38, 42 и 112 от 1999 г., бр. 30, 48 и 98 от 2000 г.; попр., бр. 100 от 2000 г.; изм. и доп., бр. 19 и 97 от 2001 г. и бр. 26, 46 и 81 от 2002 г.).”
Предложение на Комисията за 841:
§ 41. В чл. 37, ал. 3 от Закона за здравното осигуряване (обн., ДВ, бр. 70 от 1998 г.; изм. и доп., бр. 93 и 153 от 1998 г., бр. 62, 65, 67, 69, 110 и 113 от 1999 г., бр. 64 от 2000 г., бр. 41 от 2001 г. и бр. 1, 54 и 74 от 2002 г.) думите “Правилника за социално подпомагане” се заменят с “Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане.
§ 42. В Закона за семейни помощи за деца (ДВ, бр. 32 от 2002 г.) се правят следните изменения:
1. В чл. 10, ал. 1 думите “общинската служба за социално подпомагане” се заменят с “дирекция “Служба за социално подпомагане”.
2. В чл. 10, ал. 3 думите “ръководителя на общинската служба за социално подпомагане” се заменят с “директора на дирекция “Служба за социално подпомагане”.
3. В чл. 15 думите “инспектората към Националната служба за социално подпомагане” се заменят с “инспектората към изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане”.
4. В чл. 16, ал. 3 думите “инспектората към Националната служба за социално подпомагане” се заменят с “инспектората към изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане”.
5. В § 2 от Преходните и заключителните разпоредби се правят следните изменения:
а) в ал. 1, т. 3 думите “общинската служба за социално подпомагане” се заменят с “дирекция “Служба за социално подпомагане”;
б) в ал. 2, т. 4 думите “общинските служби за социално подпомагане” се заменят с “дирекциите “Служба за социално подпомагане”.
Предложение на Комисията за §42:
“§ 42. В Закона за семейни помощи за деца (ДВ, бр. 32 от 2002 г.) се правят следните изменения:
1. В чл. 10 се правят следните изменения:
а) в ал. 1 думите “общинската служба за социално подпомагане” се заменят с “дирекция “Социално подпомагане”;
б) в ал. 3 думите “решение на ръководителя на общинската служба за социално подпомагане” се заменят със “заповед на директора на дирекция “Социално подпомагане”;
в) в ал. 5 и ал. 6 думата “Решението” се заменя със “Заповедта”.
2. В чл. 11 думите “службите по чл. 10, ал.1” се заменят с “дирекциите “Социално подпомагане”.
3. В чл. 15 думите “Национална служба за социално подпомагане” се заменят с “изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане”.
4. В чл. 16, ал. 3 думите “Националната служба за социално подпомагане” се заменят с “изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане”
5. В § 2 от Преходните и заключителните разпоредби се правят следните изменения:
а) в ал. 1, т. 3 думите “общинската служба за социално подпомагане” се заменят с “дирекция “Социално подпомагане”;
б) в ал. 2, т. 4 думите “общинските служби за социално подпомагане” се заменят с “дирекциите “Социално подпомагане”.”