Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по труда и социалната политика
12/11/2003 първо гласуване

    ДОКЛАД
    по
    Законопроект за интеграция на кората с увреждания
    № 302-01-50/15.10.2003 г., внесен от Министерски съвет
    Законопроект за равнопоставеност на хората с увреждания
    №354-01-103/29.10.2003г., внесен от Анели Чобанова
    и група народни представители
    за първо гласуване
    ДО
    Г-Н ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ
    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
    ДОКЛАД
    по
    Законопроект за интеграция на кората с увреждания
    № 302-01-50/15.10.2003 г., внесен от Министерски съвет
    Законопроект за равнопоставеност на хората с увреждания
    №354-01-103/29.10.2003г., внесен от Анели Чобанова
    и група народни представители
    за първо гласуване
    На редовно заседание на Комисията по труда и социалната политика, проведено
    на 6 ноември 2003 г., бяха разгледани и обсъдени Законопроект №302-01-50/15.10.2003
    г. за интеграция на хората е увреждания, внесен от Министерски съвет и Законопроект
    за равнопоставеност на хората с увреждания №354-01-103/29.10.2003г., внесен от Анели
    Чобанова и група народни представители.
    В заседанието взеха участие г- жа Иванка Христова, заместник- министър на
    труда и социалната политика, председатели на национално представителни организации
    на и за хора с увреждания, представители на други юридически лица с нестопанска цел
    на и за хора с увреждания и др.
    Законопроектът, внесен от Министерски съвет, бе представен от г- жа Иванка
    Христова, заместник- министър на труда и социалната политика. Тя подчерта, че
    Министерството на труда и социалната политика е координатор на законопроекта, който
    е резултат от приетата тази година от Министерски съвет Национална стратегия за
    равните възможности на хората е увреждания. Проектът е разработен на основа
    конституционната разпоредба, хората с увреждания да са под особената закрила на
    държавата и обществото. Новият подход в политиката е насочен към подобряване
    качеството на живота и интеграцията на хората е увреждания. Проектът е изготвен е
    участието на 22 неправителствени организации на и за хора с увреждания, на
    организации на работодатели и синдикати, експерти от други министерства и
    независими експерти. Съгласувателната процедура е спазена и са изведени на преден
    план европейските изисквания и законопроектът е съобразен с националното и с
    европейското законодателство.



    2
    Основна цел за създаването на нов закон е решаване проблемите на хората с
    увреждания, създаване на условия за тяхното социално включване и максималното им
    извеждане от изолацията в обществото. За осъществяване изпълнението на цялостната
    държавна политика за интеграция и нейното реализиране се предвижда създаване на
    Агенция за хората с увреждания. Оценката на увреждането ще се извършва на основа на
    медицинска експертиза и на социална оценка. Социалната оценка ще се отразява в
    индивидуален план за социална интеграция на лицата с увреждания, за да се установят
    потребностите им от рехабилитация, възможностите им за професионална реализация и
    за социална интеграция. Предвижда се към Министерството на образованието и науката
    да се създават екипи и ресурсни центрове за комплексно педагогическо оценяване и за
    интегрирано обучение на деца с увреждания. Интегрира се месечната добавка за
    допълване на собствените доходи и покриване на допълнителни разходи на хората с
    увреждания за образование, квалификация, комуникации и др. За осигуряване на
    трудова заетост, освен специализираните предприятия и кооперации, се предвижда
    създаване на условия за работа в интегрирана работна среда, като се въвеждат
    финансови стимули за работодателите. Те са подпомагане за адаптиране на работната
    среда, за оборудване, за разкриване на работни места, данъчни преференции за
    подобрение на средата в полза на работниците с увреждания и др. Предвиждат се
    отстъпки от осигурителните вноски, дължими от работодателя. Запазват се всички
    облекчения и преференции на специализираните предприятия и кооперации на и за хора
    с увреждания. Конкретно са разписани ангажиментите на отделните министерства за
    реализиране на достъпна архитектурна среда, транспортни услуги и комуникации на
    хората с увреждания. Регламентиран е механизъм за мониторинг и контрол относно
    спазването на правата на хората с увреждания и защита от дискриминация, основана на
    увреждания и др. Отменя се понастоящем действащия Закон за защита, рехабилитация и
    социална интеграция на инвалидите, като се запазват всички облекчения и преференции
    по него. Относно финансовото осигуряване на законопроекта, се предвижда
    интеграционната добавка да се регламентира в Закона за държавния бюджет за 2005 г.
    и да влезе в сила с този бюджет. Предстои изграждането на комисии, за да се направят
    индивидуалните оценки за нуждите на всеки един човек с увреждания и др.
    В хода на дискусията народните представители изразиха подкрепа на
    законопроекта, като бяха обсъдени въпроси относно данните за числеността на хората с
    увреждания, за изготвяне на анализи, прогнози и програми за тяхното интегриране в
    обществото; гарантиране финансовото осигуряване на законопроекта; предложение
    МТСП да разработи паралелна програма, финансирана със заем от Световната банка, за
    финансово, институционално и информационно осигуряване на действието на закона и
    др. Председателят на Съюза на слепите в България г- н Васил Долапчиев изрази
    становището на Съюза на слепите, на Съюза на глухите, на Съюза на инвалидите, на
    Българската асоциация на лица с интелектуални затруднения, на Националния съюз на
    кооперациите на инвалиди и на Националния съюз на трудово-производителните
    кооперации. Той изрази тяхното становище, че проектозаконът трябва да бъде
    подкрепен, тъй като е изработен в обстановка на активен диалог с национално
    представителните и други организации, налице е нова, коренно различна философия за
    отразяване на натрупания опит и практики в България; кореспондира много сериозно с
    европейското законодателство и европейските практики в тази област; изгражда се нов
    тип антидискриминационна среда и нов тип администриране и др.
    Народната представителка г -жа Анели Чобанова представи Законопроект за
    равнопоставеност на хората с увреждания, № 354-01-103/29.10.2003 г. и мотивите към

    3
    него. Тя изтъкна, че законопроектът е продукт на продължителна работа и е изготвен
    заедно с организациите на и за хора е увреждания, ползван е опитът, който имат
    техните представители. Желанието на вносителите е било да надградят както
    съществуващия закон, така и законопроекта на Министерството на труда и социалната
    политика в неговия първоначален вид. Тъй като само част от предоставеният текст от
    работната група са отразени в законопроекта на Министерския съвет, вносителите
    представят самостоятелен проект на Закон за равнопоставеност на хората с увреждания.
    Желанието е да се следва в точност Националната стратегия за равни възможности на
    хората с увреждания, по отношение на философията и по терминологията. Предвижда
    се създаване на гаранции и стимули за самоопределение и равнопоставеност на хора с
    увреждания. Особено внимание се обръща на антидискриминационните текстове, които
    са регламентирани от Конституцията. Беше подчертано, че това е поставено със строга
    изричност в този законопроект, въпреки че има подобни текстове и в Закона за защита
    срещу дискриминацията, тъй като законът е специализиран само за хората с увреждания
    и в него трябва да се съдържат всички техни права и задължения. Друго различие в
    сравнение със законопроекта, внесен от Министерски съвет, може да се открие и в
    Раздел втори “Медицинска и социална рехабилитация”. Той е съвсем нов по своя смисъл
    и съдържание и е разработен изключително детайлно. Глава трета “Оценка на
    увреждането” в чл. 10 ал. 2 и ал. 3 предвижда комплексна оценка за увреждането, която
    да покрие максимално нуждите на всеки индивид, тъй като уврежданията на различните
    хора са различни по вид и по степен. Точно затова трябва да се обърне особено
    внимание и да се създаде списък от компетентни специалисти, които биха могли да
    дадат точна оценка по дадения вид увреждане и предписание за по-нататъшната
    рехабилитация на индивида. Различие може да се открие и в Раздел четвърти “Трудова
    заетост”, където отново се включват антидискриминационните текстове по отношение
    на работодателите. Беше подчертано, че не може да бъде прието избягването на
    отговорност от страна на работодателите, когато те трябва да се ангажират с трудова
    заетост на хора с увреждания. Именно затова са разписали подробни текстове за такъв
    тип работодатели, които прилагат по-специфични изисквания, по*специфични условия и
    критерии при наемане на работа на хора с увреждания, при кандидатстване за
    повишаване в длъжност, при преквалификация, при заплащане и т.н. От друга страна,
    тогава, когато има законова уредба за създаване на трудова заетост на хора с увреждания
    и даден работодател не се е съобразил с това изискване, се предвижда санкция във вид
    на месечна вноска, която отива към бюджета па фонд “Рехабилитация” или така
    наречената сега нова Агенция на хора с увреждания. По този начин се създава едно
    допълнително финансиране, а не само бюджетиране на тази агенция. Бюджетирането и
    допълнителното финансиране на Агенцията за хора е увреждания се предвижда да се
    създаде чрез законопроекта за изменение на Закона за хазарта в частта му “Създаване на
    Българска национална лотария за хора с увреждания”.
    По този начин е оправдано искането, заложено в чл. 41, ал. 4 по отношение на
    месечните добавки, които се предлага да се полагат на хората с увреждания от две
    различни пера. В чл. 52 е заложена санкция за отнемане на субсидията на организациите
    за хора с увреждания, които са национално представени или кандидатстват за такива, но
    не покриват критериите на Министерството на труда и социалната политика. Това се
    отнася и до получилите държавна субсидия за дадена бюджетна година, но не
    направили своя финансов отчет. Беше подчертана особената важност за създаването на
    териториални поделения на Агенцията за хората с увреждания. Предвижда се те да дават
    препоръки за извършване на комплексната оценка чрез списъчен състав на



    4
    специалистите, които могат да я извършват. Тези специалисти може да не са на щат, а да
    бъдат привличани в дадени моменти за извършване на конкретни дейности. Възможно е
    на първо време в териториалните поделения не се разкриват никакви щатове, а да се
    ползват служителите към службите по социално подпомагане, които се занимават в
    момента с проблемите на инвалидите и др.
    В обсъждането бяха поставени въпроси относно липсата на финансов разчет на
    законопроекта; за пълната идентичност във вижданията, дори и във формулировките на
    някои от текстовете със подобни от законопроекта, внесен от Министерски съвет;
    опасението, че изграждането на териториални подразделения на Агенцията за хора с
    увреждания чувствително ще увеличи административните разходи по проектозакона; за
    това, че на Агенцията за хората с увреждания и на нейните териториални подразделения
    се възлагат дейности, които биха могли да бъдат поети от съществуващи вече агенции с
    техните териториални подразделения и от съществуващи други административни
    структури; за възможността от възникване на колизии по определяне компетентността
    на административните структури по оценка степента на увреждането и др.
    Зам. министърът на труда и социалната политика г- жа Иванка Христова
    изрази становището на министерството, че не е възможно за прилагане изграждането на
    регионални структури на Агенцията, записани в законопроекта за равнопоставеност на
    хората с увреждания, като това би усложнило много обслужването на хората с
    увреждания; държавата не може да гарантира необходимите суми за така наречената
    интеграционна добавка към проектозакона за равнопоставеността на хората с
    увреждания, които възлизат на стотици милиони лева и др.
    След приключване на обсъжданията бе проведено гласуване, както следва:
    1. С резултати “За”-13 гласа, “Против” и “Въздържали се”- няма, Комисията по
    труда и социалната политика предлага на Народното събрание да подкрепи
    Законопроект за интеграция на хората с увреждания №302-01-50/15.10.2003 г., внесен от
    Министерски съвет,
    2. С резултати “За”- 6 гласа, “Против”-1, “Въздържали се”- 7 гласа, Комисията
    по труда и социалната политика предлага на Народното събрание да не подкрепи
    Законопроект за равнопоставеност на хората с увреждания №354-01-103/29.10.2003г.,
    внесен от Анели Чобанова и група народни представители. _
    Форма за търсене
    Ключова дума