Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по образованието и науката
24/09/2003 второ гласуване

    ДОКЛАД
    ОТНОСНО: Второ гласуване на Законопроект за насърчаване на
    научните изследвания, № 302-01-34, внесен от Министерски съвет на 30.6.2003 г.
    ДОКЛАД
    ОТНОСНО: Второ гласуване на Законопроект за насърчаване на
    научните изследвания, № 302-01-34, внесен от Министерски съвет на 30.6.2003 г.
    УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПРЕДСЕДАТЕЛ,
    Комисията по образованието и науката разгледа на свои заседания Законопроект за насърчаване на научните изследвания, № 302-01-34, внесен от Министерски съвет на 30.6.2003 г., постъпилите писмени предложения от народни представители и направените предложения по време на заседанията.
    Комисията по образованието и науката предлага на Народното събрание за второ гласуване следния
    ЗАКОН
    за насърчаване на научните изследвания
    Предложение на н.п. Петко Ганчев:
    Заглавието на закона вместо “Закон за насърчаване на научните изследвания” да стане “Закон за стимулиране на научните изследвания и технологичните нововъведения”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.
    1

    Глава първа
    ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на Глава първа.
    Чл. 1. Този закон урежда принципите и механизмите за провеждането на държавната политика за насърчаване на научните изследвания в Република България.
    Предложение на н.п. Петко Ганчев:
    Член 1 се изменя така:
    “Този закон урежда принципите, средствата и механизмите за провеждане на държавната политика за стимулиране на научните изследвания и технологичните нововъведения в Република България.”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Асен Дурмишев, Лютви Местан, Татяна Калканова, Кръстанка Шаклиян, Снежана Гроздилова, Маргарита Кънева, Христина Петрова:
    В чл. 1, след думите "за насърчаване на научните изследвания в Република България" се добавя "които са национален приоритет и имат стратегическо значение за развитието на страната".
    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за чл. 1 и предлага следната окончателна редакция:
    Чл. 1. (1) Този закон урежда принципите и механизмите за провеждането на държавната политика за насърчаване на научните изследвания в Република България.
    (2) Научните изследвания са национален приоритет и имат стратегическо значение за развитието на страната.
    Чл. 2. (1) При условията и по реда на този закон и в съответствие с Националната стратегия за научни изследвания се насърчава научноизследователска дейност с доказана значимост и международно признание, която е:
    1. насочена към решаване на важни проблеми на страната в областта на обществените процеси и човешките ресурси;
    2. свързана с националната идентичност, история и култура;
    3. свързана с развитието на инженерните и приложни науки;
    4. свързана със създаване на нови научни знания.
    (2) Научноизследователската дейност обхваща фундаменталните и приложните изследвания, както и разпространението на научните резултати.
    Предложение на н.п. Петко Ганчев:
    1. В чл. 2, ал. 1 след думата “научноизследователска” да се добави “и научно-приложна ”.
    2

    2. В ал. 1, т. 2 след думата “свързана” да се добави “със съхраняване на”.
    3. В ал. 1 да се добави т. 5:
    “5. с този закон се създава интерес в държавата и частния бизнес за внедряване на наукоемки, ресурсно и енергоспестяващи, екологосъобразни технологии.”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Панайот Някое:
    В чл. 2, т. 1,2, 3 и 4 се променят така:
    “1. насочена към стратегическите приоритети в развитието на България;
    2. свързана с националната идентичност, история, култура и решаването на важни проблеми в областта на обществените процеси и човешките ресурси;
    3. свързана със създаването на нови фундаментални научни знания и открития;
    4. свързана с развитието на приложните науки и високите технологии.”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Асен Дурмишев и група народни представители:
    1. В ал. 1 думите “която е” се заменят с “която включва научни изследвания, свързани с”.
    2. В ал. 1, т. 1, 2, 3 и 4 се изменят така:
    “1. решаването на важни проблеми на страната в областта на икономиката, обществените процеси и човешките ресурси;
    2. националната идентичност, българската история и култура;
    3. развитието на инженерните науки и иновациите;
    4. създаването на нови научни знания.”
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по ПРИНЦИП текста на вносителите за чл. 2 и предлага следната окончателна редакция:
    Чл. 2. (1) При условията и по реда на този закон и в съответствие с Националната стратегия за научни изследвания се насърчава научноизследователска дейност с доказана значимост и международно признание, която включва научни изследвания, свързани със:
    1. решаването на важни проблеми на страната в областта на икономиката, обществените процеси и човешките ресурси;
    2. националната идентичност, българската история и култура;
    3. развитието на инженерните науки и иновациите;
    4. създаването на нови научни знания.
    (2) Научноизследователската дейност обхваща фундаменталните и приложните изследвания, както и разпространението на научните резултати.
    3

    Чл. 3. Научноизследователската дейност се основава на принципите на етичност, прозрачност, достъпност и приложимост на резултатите.
    Предложение на н.п. Петко Ганчев:
    В чл. 3 думите “етичност, прозрачност” да се заменят с “обективност, публичност”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за чл. 3 и предлага следната окончателна редакция:
    Чл. 3. Научноизследователската дейност се основава на принципите на етичност, прозрачност, публичност, достъпност и приложимост.
    Чл. 4. Научните изследвания могат да се осъществяват от отделни граждани изследователи, от създадени от тях изследователски групи и/или научни организации и от висши училища.
    Предложение на н.п. Панайот Ляков:
    В чл. 4 думите “групи” се заменят с “екипи”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията не подкрепя текста на вносителя за чл. 4 и предлага той да отпадне.
    Останалите членове се преномерират съответно.
    Чл. 5. (1) Насърчаването на научно-изследователската дейност обхваща финансовото стимулиране на научните изследвания, създаването на условия за използване на съществуващия научен потенциал и неговото развитие в съответствие с приоритетните насоки за развитие на страната, създаването на условия за реализация на научни продукти и подпомагане на разпространението им към всички области на обществения живот.
    (2) Финансовото стимулиране на научните изследвания се осъществява по начин, който гарантира ефективност и прозрачност на ползването на обществените средства.
    (3) Предимство при международното сътрудничество има включването в общоевропейското изследователско пространство и в рамковите програми на Европейския съюз.
    Предложение на н.п. Петко Ганчев:
    В чл. 5, ал. 2 се добавя “и даренията на частни и юридически лица”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Асен Дурмишев и група народни представители:
    В чл. 5, ал. 1 след думите “използване на” да отпадне думата “съществуващия”, а думите “научен потенциал” се заменят с “научния потенциал”.
    4

    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по ПРИНЦИП текста на вносителя за чл. 5, който става чл. 4 и предлага следната окончателна редакция:
    Чл. 4. (1) Насърчаването на научноизследователската дейност обхваща финансовото стимулиране на научните изследвания, създаването на условия за използване на научния потенциал и неговото развитие в съответствие с приоритетните насоки за развитие на страната, създаването на условия за защита и за реализация на научни продукти и подпомагане на разпространението им във всички области на обществения живот.
    (2) Финансовото стимулиране на научните изследвания се осъществява по начин, който гарантира ефективност и прозрачност на ползването на обществените средства.
    (3) Предимство при международното сътрудничество има включването в общоевропейското изследователско пространство и в рамковите програми на Европейския съюз.
    Чл. 6. Този закон създава условия за усъвършенстване на организацията за финансиране на научните изследвания от държавата за постигане на:
    1. нови научни постижения и използването им за повишаване качеството на живот в страната;
    2. повишаване на възможностите за активизиране на научното развитие като източник за повишаване ефективността на икономиката;
    3. повишаване обществената значимост на научните изследвания;
    4. създаване на възможност за експертно независимо оценяване и наблюдение на научните изследвания;
    5. развитие на човешките ресурси чрез повишаване ролята на научните изследвания при обучението във висшите училища;
    6. увеличаване общия обем на средствата и инвестициите в областта на научните изследвания;
    7. насочване на обществените средства към стратегически важни научни области, определени от Националната стратегия за научни изследвания;
    8. ускоряване на международното и интердисциплинарното сътрудничество.
    Предложение на н.п. Петко Ганчев:
    В чл. 6 след думите “от държавата’’ се добавя “за стимулиране на частния бизнес за вложения в тази сфера”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Асен Дурмишев и група народни представители:
    1. В т. 2 думите “повишаване на възможностите за активизиране” се заменят с “нови възможности”.
    2. В т. 4 думите “създаване на възможност за” да отпаднат.
    Комисията подкрепя предложението.
    5

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за чл. 6, който става чл. 5 и предлага следната окончателна редакция:
    Чл. 5. Този закон създава условия за усъвършенстване на организацията за финансиране на научните изследвания от държавата за постигане на:
    1. нови научни постижения и използването им за повишаване качеството на живот в страната;
    2. нови възможности на научното развитие като източник за повишаване ефективността на икономиката;
    3. повишаване обществената значимост на научните изследвания;
    4. експертно независимо оценяване и наблюдение на научните изследвания;
    5. развитие на човешките ресурси чрез повишаване ролята на научните изследвания при обучението във висшите училища;
    6. увеличаване общия обем на средствата и инвестициите в областта на научните изследвания;
    7. насочване на обществените средства към стратегически важни научни области, определени от Националната стратегия за научни изследвания;
    8. ускоряване на международното и интердисциплинарното сътрудничество.
    Чл. 7. (1) Средствата за финансово стимулиране на научните изследвания се осигуряват от субсидия от централния бюджет и от други източници в съответствие с целите и приоритетите, определени с Националната стратегия за научни изследвания.
    (2) Държавата:
    1. разработва и провежда националната политика в областта на научните изследвания;
    2. създава условия за повишаване обема на финансовите средства за научни изследвания;
    3. подпомага подготовката и квалификацията на специалисти в областта на научните изследвания;
    4. насърчава финансирането и изпълнението на национални научни програми;
    5. насърчава научноизследователската дейност;
    6. създава условия за привличане на млади специалисти в научни разработки и разпространение на знания;
    7. подпомага участието в международния обмен на знания чрез изпълнение на съвместни проекти и програми и други форми на сътрудничество.
    Предложение на н.п. Петко Ганчев:
    1. В чл. 7, ал. 1 след думите “научните изследвания” се добавя “и разработването на високоефективни технологии”.
    2. В чл. 7 се създава нова ал. 3 с две точки:
    “(3) 1. издига като приоритет разработването на високоефективни технологии за обществената организация и управление, производството и услугите;
    6

    2. стимулира чрез косвени данъчни облекчения внедряването на високоефективни технологии.”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Панайот Ляков:
    В чл. 7, ал. 2, т. 2 се изменя така:
    “2. увеличава всяка година финансовите средства, отделени за наука и научни изследвания”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Асен Дурмишев и група народни представители:
    1. Алинея 1 се изменя така:
    “(1) Средствата за финансово насърчаване на научните изследвания се осигуряват от субсидия от държавния бюджет и от други източници като специализирани фондове, обществени поръчки, национални научни програми и проекти на различни ведомства, в съответствие с целите и приоритетите, определени с Националната стратегия за научни изследвания. ”
    2. Създава се ал. 3:
    “(3) Министерският съвет може да подпомага участието на български научни колективи в международни организации и програми за научни изследвания.”
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по ПРИНЦИП текста на вносителя за чл. 7, който става чл. 6 и предлага следната окончателна редакция:
    Чл. 6. (1) Средствата за финансово насърчаване на научните изследвания се осигуряват от субсидия от държавния бюджет и от други източници като специализирани фондове, обществени поръчки, национални научни програми и проекти на различни ведомства, в съответствие с целите и приоритетите, определени от Националната стратегия за научни изследвания.
    (2) Държавата:
    1. разработва и провежда националната политика в областта на научните изследвания;
    2. създава условия за повишаване обема на финансовите средства за научни изследвания;
    3. подпомага подготовката и квалификацията на специалисти в областта на научните изследвания;
    4. насърчава финансирането и изпълнението на национални научни програми;
    5. насърчава научноизследователската дейност;
    6. създава условия за привличане на млади специалисти в научни разработки и разпространение на знания;
    7. подпомага участието в международния обмен на знания чрез изпълнение на съвместни проекти и програми и други форми на сътрудничество.
    7

    (3) Министерският съвет може да подпомага участието на български научни колективи в международни организации и програми за научни изследвания.
    Глава втора
    ФОРМИРАНЕ НА НАЦИОНАЛНА НАУЧНА ПОЛИТИКА
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на Глава втора.
    Чл. 8. (1) Националната политика в областта на научните изследвания се провежда от министъра на образованието и науката в съответствие с Националната стратегия за научни изследвания, приета от Министерския съвет.
    (2) Не по-късно от два месеца преди изтичането на сроковете за съставяне на държавния бюджет министърът на образованието и науката внася за одобряване от Министерския съвет годишен доклад за състоянието и развитието на научните изследвания в научните организации и висшите училища.
    (3) Докладът съдържа:
    1. анализ и отчет на научните изследвания и на международното научно сътрудничество в съответствие с Националната стратегия за научни изследвания;
    2. програма, включваща целите, мерките, финансовите инструменти и средствата за осъществяването й през следващата година, в съответствие с Националната стратегия за научни изследвания.
    3. план за действие.
    (4) Отчетът и анализът се изготвят на базата на докладите за състоянието на научноизследователската дейност на научните организации и висшите училища и отчета по програмите и проектите, финансирани от фонд ’’Научни изследвания”, предоставени от тях в Министерството на образованието и науката до края на трето тримесечие на текущата година.
    Предложение на н.п. Петко Ганчев:
    В чл. 8, ал. 3, /77. 1 след думите “научните изследвания” се поставя запетая и се добавя “постигнатите главни научни резултати и възможности за внедряване на наукоемки технологии, както и формите”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Панайот Ляков:
    В чл. 8, ал. 1 след думата “съвет” се добавя израза “до 31.12.2003 г.”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Асен Дурмишев и група народни представители:
    1. Алинея 1 се изменя така:
    “(1) Националната политика в областта на научните изследвания се провежда от Министерския съвет чрез министъра на образованието и
    8

    науката в съответствие с Националната стратегия за научни изследвания, приета от Народното събрание по предложение на Министерски съвет."
    2. В ал. 2 след думите “висшите училища” се поставя запетая и се добавя “който се публикува”.
    3. В ал. 3, т. 2 се изменя така:
    “2. програма и план за действие за следващата година, включващи цели, мерки, финансови инструменти и средствата за осъществяването им в съответствие с Националната стратегия за научни изследвания."
    4. В ал. 3, т. 3- да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за чл. 8, който става чл. 7 и предлага следната окончателна редакция:
    Чл. 7. (1) Националната политика в областта на научните изследвания се провежда от Министерския съвет чрез министъра на образованието и науката в съответствие с Националната стратегия за научни изследвания, приета от Народното събрание по предложение на Министерски съвет.
    (2) Не по-късно от два месеца преди изтичането на сроковете за съставяне на държавния бюджет за съответната година министърът на образованието и науката внася за одобряване от Министерския съвет годишен доклад за състоянието и развитието на научните изследвания в научните организации и висшите училища, който се публикува.
    (3) Докладът съдържа:
    1. анализ и отчет на научните изследвания и на международното научно сътрудничество в съответствие с Националната стратегия за научни изследвания;
    2. програма и план за действие за следващата година, включващи целите, мерките, финансовите инструменти и средствата за осъществяването им в съответствие с Националната стратегия за научни изследвания.
    (4) Отчетът и анализът се изготвят на базата на докладите за състоянието на научноизследователската дейност на научните организации и висшите училища и отчета по програмите и проектите, финансирани от фонд ’’Научни изследвания”, предоставени от тях в Министерството на образованието и науката до края на третото тримесечие на текущата година.
    Чл. 9. При провеждане на държавната политика в областта на научните изследвания министърът на образованието и науката се подпомага от Националния съвет за научни изследвания, наричан по-нататък “съвета”, който е негов консултативен орган.
    Предложение на н.п. Асен Дурмишев и група народни представители:
    В чл. 9 думите “в областта" се заменят с “за насърчаване” и думите “който е негов консултативен орган" да отпаднат.
    Комисията подкрепя предложението.
    9

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за чл. 9, който става чл. 8 и предлага следната окончателна редакция:
    Чл. 8. При провеждане на държавната политика за насърчаване на научните изследвания министърът на образованието и науката се подпомага от Национален съвет за научни изследвания, наричан по- нататък “съвета”.
    Чл. 10. Съветът:
    1. участва в разработването на Националната стратегия за научни изследвания, програмата от мерки, финансовите инструменти и плана за действие;
    2. дава становище по докладите на научните организации и висшите училища за състоянието на научната и изследователска дейност в тях;
    3. дава становища за участие на Република България в международното научно сътрудничество;
    4. изготвя анализ за състоянието на научните изследвания и научното сътрудничество на Република България;
    5. по искане на министъра на образованието и науката дава становища и по други въпроси, свързани с развитието на научните изследвания.
    Предложение на н.п. Асен Дурмишев и група народни представители:
    Точка 1 се изменя така:
    “1. участва в разработването на Националната стратегия за научни изследвания и доклада за състоянието и развитието на научните изследвания в научните организации и висшите училища;”
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по ПРИНЦИП текста на вносителя за чл. 10, който става чл. 9 и предлага следната окончателна редакция:
    Чл. 9. Съветът:
    1. участва в разработването на Националната стратегия за научни изследвания и доклада за състоянието и развитието на научните изследвания в научните организации и висшите училища;
    2. дава становище по докладите на научните организации и висшите училища за състоянието на научната и изследователска дейност в тях;
    3. дава становища за участието на Република България в международното научно сътрудничество;
    4. изготвя анализ за състоянието на научните изследвания и научното сътрудничество на Република България;
    5. по искане на министъра на образованието и науката дава становища и по други въпроси, свързани с развитието на научните изследвания.
    Чл. 11. (1) В състава на съвета се включват министърът на образованието и науката и 19 членове, от които един представител на Министерството на икономиката, един представител на Министерството на финансите, 7 представители на висшите училища, предложени от Съвета на ректорите, четирима представители, предложени от Управителния съвет на Българска академия на науките, двама
    10

    представители, предложени от Министерството на земеделието и горите, председателят на изпълнителния съвет на фонд "Научни изследвания", двама упълномощени представители на организациите на работодателите, посочени след споразумение на техните председатели, и един представител на неправителствени организации на учените, посочен след споразумение на техните председатели.
    (2) Министърът на образованието и науката е председател на съвета.
    (3) За членове на съвета се предлагат утвърдени учени - хабилитирани лица, които са представители на различни научни области и имат опит във формирането и провеждането на научна политика.
    (4) Министърът на образованието и науката определя със заповед членовете на съвета за срок 5 години без право на повече от два последователни мандата.
    (5) Съветът може да кани на своите заседания представители на деловите среди и на обществени организации, които участват с право на съвещателен глас.
    (6) За работата си в съвета неговите членове получават годишно възнаграждение в размер до 5 минимални работни заплати, определено от министъра на образованието и науката.
    Предложение на н.п. Панайот Ляков:
    1. В чл. 11, ал. 1 след думата “науките" следва изразът “един представител, предложен то Министерството на земеделието и горите", текстът продължава до думата “председатели" и крайният израз се променя така: “и двама представители на неправителствени организации на учените/изобретателите и др./, посочени след споразумение на техните председатели".
    2. В чл. 11, ал. 5 изразът “обществени организации" се заменя с “юридически лица с нестопанска цел".
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 11, който става чл. 10.
    Чл. 12. Министърът на образованието и науката предлага за приемане от Министерския съвет Правилник за организацията и дейността на Националния съвет за научни изследвания .
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 12, който става чл. 11.
    Чл. 13. Администрацията на Министерството на образованието и науката обслужва дейността на съвета.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 13, който става чл. 12.
    11

    Глава трета
    СТРУКТУРА И УПРАВЛЕНИЕ НА ФОНД "НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ"
    Предложение на н.п. Асен Дурмишев и група народни представители:
    Заглавието „Глава трета. Структура и управление на фонд научни изследвания"- да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага наименованието “Глава трета - Структура и управление на Фонд “Научни изследвания” да отпадне.
    Чл. 14. (1) Създава се фонд “Научни изследвания” като юридическо лице със седалище София.
    (2) Фонд “Научни изследвания” е второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към министъра на образованието и науката.
    (3) Администрацията на Министерството на образованието и науката обслужва дейността на фонд “Научни изследвания”.
    Предложение на н.п. Асен Дурмишев и група народни представители:
    1. Текстът на чл. 27, ал. 1 да стане ал. 2 на чл. 14.
    2. Досегашните ал. 2и 3стават съответно ал. 3 и 4.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по ПРИНЦИП текста на вносителя за чл. 14, който става чл. 13 и предлага следната окончателна редакция:
    Чл. 13. (1) Създава се фонд “Научни изследвания" като юридическо лице със седалище София.
    (2) Фонд “Научни изследвания" има за цел да подкрепя проекти и дейности за насърчаване на научните изследвания, съобразени със;
    1. Националния план за икономическо развитие;
    2. национални предприсъединителни и присъединителни програми и стратегии за средносрочен период;
    3. ратифицирани рамкови програми с определени приоритети на Европейския съюз.
    (3) Фонд “Научни изследвания” е второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към министъра на образованието и науката.
    (4) Администрацията на Министерството на образованието и науката обслужва дейността на фонд “Научни изследвания".
    Чл. 15. (1) Органи за управление на фонд “Научни изследвания” са изпълнителният съвет, председателят на изпълнителния съвет и управителят.
    (2) Изпълнителният съвет включва:
    1. петима представители на висшите училища, предложени от Съвета на ректорите;
    2. трима представители, предложени от Управителния съвет на Българска академия на науките;
    3. двама представители, предложени от Управителния съвет на Националния център за аграрни науки;
    12

    4. един представител на Министерството на образованието и науката определен от министъра.
    (3) Поименният състав на изпълнителния съвет се утвърждава със заповед на министъра на образованието и науката.
    (4) Членовете на изпълнителния съвет се назначават за срок 4 години, считано от датата на заповедта по ал.3, без право на повече от два последователни мандата.
    (5) Членове на съвета не могат да бъдат лица, заемащи изборни или ръководни административни длъжности в органите за управление на висшите училища, Българска академия на науките и Националния център за аграрни науки, както и лицата по чл.11 ал.1 от закона.
    Предложение на н.п. Панайот Ляков:
    В чл. 15, ал. 2 се създава нова т. 5:
    “5. двама представители на неправителствените организации на учени, изобретатели и други, свързани с научно-изследователска дейност, определени със споразумение на техните председатели.”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Асен Дурмишев и група народни представители:
    1. В ал. 1 се добавя изречение второ: “Те се избират и осъществяват дейността си в съответствие с Правилника на фонд “Научни изследвания”, утвърден от министъра на образованието и науката, съгласуван с министъра на финансите.”
    2. Алинеи 2,3, 4 и 5 -да отпаднат.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по ПРИНЦИП текста на вносителя за чл. 15, който става чл. 14 и предлага следната окончателна редакция:
    Чл. 14. Органи за управление на фонд “Научни изследвания” са изпълнителният съвет, председателят на изпълнителния съвет и управителят. Те се избират и осъществяват дейността си в съответствие с Правилника на фонд “Научни изследвания”, утвърден от министъра на образованието и науката, съгласувано с министъра на финансите.
    Чл. 16. (1) Членовете на изпълнителния съвет по чл. 15, ал. 2, т. 1-3 се освобождават предсрочно от министъра на образованието и науката:
    1. по тяхна писмена молба;
    2. при трайна фактическа невъзможност да изпълняват задълженията си повече от три месеца;
    3. когато са причинили виновно имуществени вреди на фонда;
    4. при влязла в сила присъда за умишлено престъпление от общ характер;
    5. при смърт.
    (2) При предсрочно освобождаване на член на изпълнителния съвет организациите по чл. 15, ал. 2 определят на негово място нов член за срока до края на мандата на изпълнителния съвет.
    13

    Предложение на н.п. Асен Дурмишев и група народни представители:
    Текстът на чл. 16 да отпадне, а текстът на чл. 21, ал. 1 става чл. 16 и се изменя така:
    “Чл. 16. Създават се постоянни и временни научно-експертни комисии към фонд “Научни изследвания" за извършване на оценка и класиране на кандидатстващите в конкурсите научноизследователски проекти."
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага следния окончателен текст на чл. 16, който става чл. 15:
    Чл. 15. Създават се постоянни и временни научно-експертни комисии към фонд “Научни изследвания” за извършване на оценка и класиране на кандидатстващите в конкурсите научноизследователски проекти.
    Чл. 17. (1) Членовете на изпълнителния съвет, с изключение на представителя на Министерството на образованието и науката и управителя на фонда, получават възнаграждение, равно на минималната месечна работна заплата за страната. Те имат право на възнаграждение само за месеците, през които са участвали в заседания на изпълнителния съвет.
    (2) Членовете на изпълнителния съвет отговарят солидарно за имуществените вреди, които са причинили виновно на фонда.
    Предложение на н.п. Асен Дурмишев и група народни представители:
    Алинея 1 се изменя така:
    “Чл. 17. (1) Членовете на изпълнителния съвет и на научно- експертните комисии, с изключение на представителя на Министерството на образованието и науката и управителя на фонда, получават възнаграждение, равно на минималната месечна работна заплата за страната. Те имат право на възнаграждение само за месеците, през които са участвали в заседания."
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по ПРИНЦИП текста на вносителя за чл. 17, който става чл. 16 и предлага следната окончателна редакция:
    Чл. 16. (1) Членовете на изпълнителния съвет и на научно- експертните комисии, с изключение на представителя на Министерството на образованието и науката и управителя на фонда, получават възнаграждение, равно на минималната месечна работна заплата за страната. Те имат право на възнаграждение само за месеците, през които са участвали в заседания.
    (2) Членовете на изпълнителния съвет отговарят солидарно за имуществените вреди, които са причинили виновно на фонда.
    Чл. 18. Изпълнителният съвет:
    1. приема програма за насърчаване на научните изследвания по специализирани или стратегически направления в съответствие с програмата по чл. 8, ал. 3, т. 2;
    14

    2. дава мнение по бюджета на фонда;
    3. определя състава на постоянните научно-експертни комисии;
    4. създава при необходимост временни научно-експертни комисии за оценяване на интердисциплинарни проекти;
    5. обявява конкурсите за насърчаване на научни изследвания;
    6. одобрява научните проекти, които ще се подпомагат от фонда, и определя вида и размера на тяхното финансиране;
    7. приема оценките за междинните резултати от разработването на проектите, извършени от независими рецензенти, въз основа на които взема решения за продължаване или прекратяване на финансирането;
    8. приема оценките за крайните резултати от разработването на проектите, извършени от независими рецензенти, като при постигнати значителни научни постижения награждава изпълнителите на проекта;
    9. подготвя годишна информация за извършената от фонда дейност.
    Предложение на н.п. Асен Дурмишев и група народни представители:
    Член 18 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението и предлага чл. 18 да отпадне. Останалите членове се преномерират съответно.
    Чл. 19. Председателят на изпълнителния съвет се избира измежду неговите членове за срок от две години, без право на два последователни мандата.
    Предложение на н.п. Асен Дурмишев и група народни представители:
    Член 19 да отпадне.
    Предложението е оттеглено.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 19, който става чл. 17.
    Чл. 20. (1) Министърът на образованието и науката съгласувано с изпълнителния съвет сключва договор за управление с управителя на фонд "Научни изследвания" и определя възнаграждението му.
    (2) Управителят:
    1. организира дейността на фонда и го представлява, в това число сключва договорите за насърчаване на научни изследвания;
    2. изготвя проекта на програмата за насърчаване на научните изследвания и го представя за одобряване от изпълнителния съвет;
    3. изготвя и внася за разглеждане в изпълнителния съвет проекта на бюджета на фонда;
    4. организира провеждането на заседанията на изпълнителния съвет и участва в тях;
    5. осигурява изпълнение на решенията на изпълнителния съвет;
    6. подготвя отчет за дейността на фонда, който се приема от изпълнителния съвет;
    7. публикува информация за извършената от фонда дейност.
    15

    Предложение на н.п. Асен Дурмишев и група народни представители:
    В чл. 20, ал. 2 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по ПРИНЦИП текста на вносителя за чл. 20, който става чл. 18 и предлага следната окончателна редакция:
    Чл. 18. Министърът на образованието и науката, съгласувано с изпълнителния съвет, сключва договор за управление с управителя на фонд "Научни изследвания" и определя възнаграждението му.
    Чл. 21. (1) За извършване на оценка и класиране на кандидатстващите в конкурсите научноизследователски проекти към фонд “Научни изследвания” се създават постоянни и временни научно-експертни комисии.
    (2) Постоянните научно-експертни комисии се създават в следните области:
    1. естествени науки;
    2. технически науки;
    3. медицински науки;
    4. селскостопански науки;
    5. обществени науки;
    6. хуманитарни науки.
    Предложение на н.п. Асен Дурмишев и група народни представители:
    Текстът на чл. 21, ал. 1 да стане чл. 16, а ал. 2 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага ап. 1 на чл. 21 да намери своето ново систематично място като чл. 15 от окончателната номерация.
    Чл. 22. Устройството и дейността на фонд "Научни изследвания”, както и организацията на работа на изпълнителния съвет и на научно-експертните комисии се определят с правилник, утвърден от министъра на образованието и науката, съгласувано с министъра на финансите.
    Предложение на н.п. Асен Дурмишев и група народни представители:
    Член 22 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага чл. 22 да отпадне.
    Останалите членове се преномерират съответно.
    Чл. 23. Фонд “Научни изследвания” поддържа регистър за научната дейност в Република България, който съдържа следните данни:
    1. научни организации;
    2. учени в Република България;
    3. информация за научните проекти, ръководителите, научните постижения и публикациите, свързани с проектите;
    16

    4. получатели на средства от субсидията от централния бюджет;
    5. изпълнители на научни изследвания;
    6. програми и проекти в областта на научните изследвания, финансирани от държавата“ГлКомисията подкрепя текста на вносителя за чл. 23, който става чл. 19.
    Чл. 24. Физически и юридически лица, кандидатствали и получили финансиране по реда на този закон и на други нормативни актове, изпращат във фонд “Научни изследвания” данни за включване в регистъра за научната дейност.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 24, който става чл. 20.
    Глава четвърта ФИНАНСИРАНЕ
    Предложение на н.п. Асен Дурмишев и група народни представители:
    Заглавието на глава четвърта се изменя така:
    „Глава трета. Насърчаване на научните изследвания”.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага Глава четвърта да стане Глава трета с наименование “Насърчаване на научните изследвания”.
    Чл. 25. (1) Приходите на фонд “Научни изследвания” се набират от:
    1. субсидия от централния бюджет;
    2. собствени приходи от дейността на фонда (от интелектуални права над научни продукти, защитени патенти);
    3. дарения и помощи от национални и международни финансови институции и организации и средства по международни споразумения;
    4. постъпления от лихви върху средства на фонда.
    (2) Придобиването на права на интелектуална собственост върху продукти, чието създаване е резултат от научно изследване, финансирано със средства на фонда, се урежда с договор между страните.
    Предложение на н.п. Петко Ганчев:
    1. В чл. 25 се създава нова т. 4:
    ”4. дарения от частни и юридически лица;”
    2. Досегашната т. 4 става т. 5.
    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Предложение на н.п. Панайот Ляков:
    В чл. 25, ал. 1, т. 1 след думата “бюджет” се добавя “не по-малко от 0.5 % от БВП на страната”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    17

    Предложение на н.п. Асен Дурмишев и група народни представители:
    В ал. 1, т. 1, думата “централния” се заменя с “държавния”.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по ПРИНЦИП текста на вносителя за чл. 25, който става чл. 21 и предлага следната окончателна редакция:
    Чл. 21. (1) Приходите на фонд “Научни изследвания” се набират от:
    1. субсидия от държавния бюджет;
    2. собствени приходи от дейността на фонда - от интелектуални права над научни продукти, защитени патенти;
    3. дарения и помощи от национални и международни финансови институции и организации и средства по международни споразумения;
    4. дарения от физически и юридически лица;
    5. постъпления от лихви върху средства на фонда.
    (2) Придобиването на права на интелектуална собственост върху продукти, чието създаване е резултат от научно изследване, финансирано със средства на фонда, се урежда с договор между страните.
    Чл. 26. Средствата на фонда се разходват за:
    1. целево финансиране на национални научни програми;
    2. провеждане на фундаментални научни изследвания;
    3. участие в международни програми и проекти, свързани с научни изследвания;
    4. подготовка и реализация на демонстрационни проекти;
    5. научни издания;
    6. награди за научни постижения;
    7. организиране и провеждане на форуми, свързани със засилването на научния обмен в подкрепа на интегрирането на научните процеси;
    8. заплащане на част от лихвения процент при отпуснати банкови кредити по проекти на висши училища и научни организации, включени в Националната стратегия за научни изследвания, които разработват научни продукти, и/или изграждане на научна инфраструктура;
    9. професионално развитие на учени и изследователи;
    10. издръжка на дейността на фонда.
    Предложение на н.п. Петко Ганчев:
    1. В чл. 26 се създават нови т. 3 и 4:
    “3. научно-лриложна дейност;
    4. технологически иновации;”
    2. Досегашните т. 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 стават съответно т. 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Панайот Ляков:
    В чл. 26, т. 1 с нов текст:
    “1. изпълнение на националната стратегия за научни изследвания”. Останалите точки се преномерират.
    18

    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за чл. 26, който става чл. 22 и предлага следната окончателна редакция:
    Чл. 22. Средствата на фонда се разходват за:
    1. изпълнение на Националната стратегия за научни изследвания;
    2. целево финансиране на национални научни програми;
    3. провеждане на фундаментални научни изследвания;
    4. участие в международни програми и проекти, свързани с научни изследвания;
    5. подготовка и реализация на демонстрационни проекти;
    6. научни издания;
    7. награди за научни постижения;
    8. организиране и провеждане на форуми, свързани с научния обмен и интегрирането на научните процеси;
    9. заплащане на част от лихвения процент при отпуснати банкови кредити по проекти на висши училища и научни организации, включени в Националната стратегия за научни изследвания, които разработват научни продукти, и/или изграждане на научна инфраструктура;
    10. професионално развитие на учени и изследователи;
    11. издръжка на дейността на фонда.
    Глава пета
    НАСЪРЧАВАНЕ НА НАУЧНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ
    Предложение на н.п. Петко Ганчев:
    Заглавието на глава лета “Насърчаване на научните изследвания “ се изменя така "Условия за насърчаване на научните изследвания”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Асен Дурмишев и група народни представители:
    Заглавието “Глава пета. Насърчаване на научните изследвания” да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага наименованието “Глава пета - Насърчаване на научните изследвания” да отпадне.
    Чл. 27. (1) Фонд “Научни изследвания” има за цел да подкрепя проекти и дейности за насърчаване на научните изследвания, съобразени с:
    1. Националния план за икономическо развитие;
    2. национални предприсъединителни и присъединителни програми и стратегии за средносрочен период;
    3. ратифицирани рамкови програми с определени приоритети на Европейския съюз.
    19

    (2) Фонд “Научни изследвания” насърчава научните изследвания в рамките на програмата в приетия от Министерския съвет годишен доклад, като:
    1. подпомага финансово научните организации и висшите училища на базата на проектно-програмно финансиране;
    2. финансира проекти, разработки и демонстрационни проекти в определените от фонда научни направления;
    3. финансира проекти, разработки и демонстрационни проекти на млади
    учени.
    (3) Стратегически научни изследвания и проекти могат да бъдат финансирани съвместно от фонд “Научни изследвания” и други бюджетни институции.
    Предложение на н.п. Асен Дурмишев и група народни представители:
    1. Текстът на чл. 27, ал. 1 става текст на чл. 14, ал. 2.
    2. Алинея 2 става ал. 1.
    3. Алинея 3 става ал. 2.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по ПРИНЦИП текста на вносителя за чл. 27, който става чл. 23 и предлага следната окончателна редакция:
    Чл. 23 (1) Фонд “Научни изследвания” насърчава научните изследвания в рамките на програмата в приетия от Министерския съвет годишен доклад, като:
    1. подпомага финансово научните организации и висшите училища на базата на проектно-програмно финансиране;
    2. финансира проекти, разработки и демонстрационни проекти в определените от фонда научни направления;
    3. финансира проекти, разработки и демонстрационни проекти на млади учени.
    (2) Стратегически научни изследвания и проекти могат да бъдат финансирани съвместно от фонд “Научни изследвания” и други бюджетни институции.
    Чл. 28. Насърчаването на научните изследвания се осъществява чрез отпускане на целеви финансови средства въз основа на конкурс, проведен при условията и по реда на този закон.
    Предложение на н.п. Асен Дурмишев и група народни представители:
    В чл. 28 думите "проведен при условията и по реда на този закон’’ да отпаднат.
    Предложението е оттеглено.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 28, който става чл. 24.
    Чл. 29. Критериите, по които се оценяват кандидатстващите в конкурсите проекти са:
    1. актуалност на научната проблематика;
    20

    2. съотносимост с регионалните, националните и европейските приоритети в областта на научните изследвания;
    3. качество на научните изследвания - предмет на проекта;
    4. очаквани резултати, свързани с практическото прилагане или решаване на социални проблеми;
    5. балансираност на разходите;
    6. балансираност при определяне на възрастовия състав.
    Предложение на н.п. Петко Ганчев:
    В чл. 29, т. 2 след думите “съотносимост с” да се добави “със световните’’.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Панайот Ляков:
    1. В чл. 29, т. 1 се променя така:
    “1.стратегическа значимост и актуалност според световните тенденции в съответната научна област;’’.
    2. В чл. 29, т. 2 думата “съотносимост” се заменя с думата “съпоставимост”.
    Комисията подкрепя по принцип предложението по т. 1. Комисията не подкрепя предложението по т. 2.
    Предложение на н.п. Асен Дурмишев и група народни представители:
    Член 29 - да отпадне.
    Предложението е оттеглено.
    Комисията подкрепя по ПРИНЦИП текста на вносителя за чл. 29, който става чл. 25 и предлага следната окончателна редакция:
    Чл. 25. Критериите, по които се оценяват кандидатстващите в конкурсите проекти са:
    1. актуалност и значимост на научната проблематика;
    2. съотносимост с регионалните, националните и европейските приоритети в областта на научните изследвания;
    3. качество на научните изследвания - предмет на проекта;
    4. очаквани резултати, свързани с практическото прилагане или решаване на социални проблеми;
    5. балансираност на разходите;
    6. балансираност при определяне на възрастовия състав.
    Чл. 30. Конкурсната процедура се открива въз основа на решение на изпълнителния съвет със заповед на управителя на фонда, която съдържа:
    1. наименование на конкурса;
    2. общия размер на финансовите средства, които ще бъдат предоставени за научни изследвания по конкурса;
    3. срок за подаване на документите;
    21

    4. специални изисквания към кандидатите и техните проекти, когато има такива;
    Предложение на н.п. Асен Дурмишев и група народни представители:
    Член 30 - да отпадне.
    Предложението е оттеглено.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 30, който става чл. 26.
    Чл. 31. Поканата към кандидатите за участие в конкурсната процедура се публикува в централен ежедневник. Тя трябва да съдържа информация за обстоятелствата по чл. 26.
    Предложение на н.п. Асен Дурмишев и група народни представители:
    Член 31 -да отпадне.
    Предложението е оттеглено.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 31, който става чл. 27.
    Чл. 32. Научно-експертните комисии извършват оценка на представените проекти съобразно критериите по чл. 29 и ги класират при условия и по ред, определени с Правилника за организацията и дейността на фонд "Научни изследвания".
    Предложение на н.п. Асен Дурмишев и група народни представители:
    Член 32 - да отпадне.
    Предложението е оттеглено.
    Комисията подкрепя по ПРИНЦИП текста на вносителя за чл. 32, който става чл. 28 и предлага следната окончателна редакция:
    Чл. 28. Научно-експертните комисии извършват оценка на представените проекти съобразно критериите по чл. 25 и ги класират при условия и по ред, определени с Правилника на фонд "Научни изследвания".
    Чл. 33. (1) Класираните от научно-експертните комисии проекти се представят за одобряване от изпълнителния съвет. Изпълнителният съвет определя, в рамките на общия размер на финансовите средства по конкурса, кои от проектите ще получат финансиране и неговия размер.
    (2) Въз основа на решението на изпълнителния съвет управителят на фонд “Научни изследвания” сключва договор, в който се определят условията за финансиране и изпълнение на проекта.
    Предложение на н.п. Асен Дурмишев и група народни представители:
    Член 33 - да отпадне.
    22

    Предложението е оттеглено.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 33, който става чл. 29.
    Чл. 34. (1) Получените средства се отчитат при условия и по ред, посочени в договора.
    (2) Средствата, изразходвани не по предназначение, се възстановяват на фонд “Научни изследвания” в пълен размер заедно със законната лихва.
    Предложение на н.п. Асен Дурмишев и група народни представители:
    Член 34 - да отпадне.
    Предложението е оттеглено.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 34, който става чл. 30.
    Чл. 35. Членовете на Националния съвет за научни изследвания, на изпълнителния съвет на фонд “Научни изследвания” и на научно- експертните комисии не могат да кандидатстват по време на мандата си самостоятелно и като членове на научни колективи за финансиране от фонда.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 35, който става чл. 31.
    Предложение на н.п. Панайот Ляков:
    Създава се нов чл. 36;
    “Чл. 36. Средства от фонд “научни изследвания” могат да се изразходват за придобиване на интелектуална собственост.”
    Комисията подкрепя предложението за създаване на чл. 36, който става чл. 32.
    Предложение на н.п. Асен Дурмишев и група народни представители: Създава се чл. 36:
    “Чл. 36. Държавата може да подпомага и насърчава научните изследвания чрез данъчни, кредитно-лихвени, митнически и други финансови и икономически облекчения, както и финансирания при условия и по ред, определени в съответните специални закони.”
    Комисията подкрепя предложението за създаване на чл. 36, който става чл. 33.
    ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА Комисията подкрепя наименованието.
    § 1. По смисъла на този закон:
    23

    1. “Научна организация” е юридическо лице, което извършва научни изследвания в съответствие с действащото законодателство.
    2. “Демонстрационен проект" е проект, който дава възможност да се провери резултата от разработката на научен продукт или технология.
    3. “Програмно финансиране” е финансиране на програми, които се осъществяват под формата на изследователски и инфраструктурни проекти.
    4. “Независим рецензент” е хабилитирано лице в определена специалност от дадена научна област.
    5. “Научно-експертна комисия” е комисия, включваща хабилитирани лица от една или сродни специалности в една или различни научни области.
    6. “Млад учен” е учен, който е придобил или е в процес на придобиване на образователна научна степен “доктор” и не е по-възрастен от 35 години.
    Предложение на н.п. Асен Дурмишев и група народни представители:
    1. В§1 да отпадне т. 4.
    2. Точки 5и 6стават съответно 4 и5.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по ПРИНЦИП текста на вносителя за § 1 и предлага следната окончателна редакция:
    § 1. По смисъла на този закон:
    1. “Научна организация” е юридическо лице, което извършва научни изследвания в съответствие с действащото законодателство.
    2. “Демонстрационен проект" е проект, който дава възможност да се провери резултата от разработката на научен продукт или технология.
    3. “Програмно финансиране” е финансиране на програми, които се осъществяват под формата на изследователски и инфраструктурни проекти.
    4. “Научно-експертна комисия” е комисия, включваща хабилитирани лица от една или сродни специалности в една или различни научни области.
    5. “Млад учен” е учен, който е придобил или е в процес на придобиване на образователна научна степен “доктор” и не е по- възрастен от 35 години.
    ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
    Комисията подкрепя наименованието.
    § 2. В срок до 6 месеца от влизането в сила на закона по предложение на министъра на образованието и науката Министерският съвет приема Правилник за организацията и дейността на Националния съвет на научни изследвания.
    Предложение на н.п. Асен Дурмишев и група народни представители:
    В § 2 числото “6” се заменя с “4”.
    Комисията подкрепя предложението.
    24

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 2 и предлага следната окончателна редакция:
    § 2. В срок до 4 месеца от влизането в сила на закона по предложение на министъра на образованието и науката Министерският съвет приема Правилник за организацията и дейността на Националния съвет на научни изследвания.
    § 3. В срок до 6 месеца от влизането в сила на закона министърът на образованието и науката съгласувано с министъра на финансите издава Правилник за устройството и дейността на фонд “Научни изследвания”.
    Предложение на н.п. Асен Дурмишее и група народни представители:
    В §3 числото “6” се заменя с “3”.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 3 и предлага следната окончателна редакция:
    § 3. В срок до 3 месеца от влизането в сила на закона министърът на образованието и науката съгласувано с министъра на финансите издава Правилник на фонд “Научни изследвания”.
    § 4. В срок до 6 месеца от влизането в сила на закона Министерският съвет приема Национална стратегия за научни изследвания.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 4.
    Комисията предлага да се създаде § 5:
    § 5. В срок до два месеца след одобряване от Министерския съвет на годишния доклад за състоянието и развитието на научните изследвания в научните организации и висшите училища, министърът на образованието и науката го публикува по подходящ начин.
    24 септември 2003 г.
    Форма за търсене
    Ключова дума