Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по здравеопазването
11/09/2003

    ДОКЛАД

    ОТНОСНО: Указ № 305 на Президента на Република България, постъпил на 11.08.2003 за връщане за ново обсъждане на Закона за трансплантация на органи,
    тъкани и клетки, приет от Народното събрание на 30 юли 2003г.
    ДОКЛАД

    ОТНОСНО: Указ № 305 на Президента на Република България, постъпил на
    11.08.2003 за връщане за ново обсъждане на Закона за трансплантация на органи,
    тъкани и клетки, приет от Народното събрание на 30 юли 2003 г.
    На свое заседание проведено на 10 септември 2003 година Комисията по
    здравеопазване обсъди Указ № 305 на Президента на Република България, постъпил на
    11.08.2003 за връщане за ново обсъждане на Закона за трансплантация на органи,
    тъкани и клетки, приет от Народното събрание на 30 юли 2003г.
    В заседанието взеха участие министърът на здравеопазването г-н Славчо Богоев,
    заместник - министърът на здравеопазването д-р Любомир Куманов , председателят на
    управителният съвет на НЗОК - г-н Кирил Ананиев, директорът на НЗОК - д-р
    Димитър Петров, национални специалисти по трансплантология.
    Председателят на Комисията докладва указа и мотивите, с които Президентът на
    Република България оспорва Закона за трансплантация на органи, тъкани и клетки.
    От Комисията бяха изискани становища от Министерство на здравеопазването и
    НЗОК, които бяха представени от Министърът на здравеопазването и Директорът на
    НЗОК.
    В хода на дискусията бяха изказани различни мнения както в подкрепа на
    принципа за информираното съгласие при донорство на органи, тъкани и клетки, така и
    в подкрепа на информираното несъгласие. Депутатите се обединиха около
    становището, че преди всичко е необходимо законово да бъде регламентиран въпросът
    с изразяването на волята на гражданите и материята, третираща трансплантацията като
    цяло. Във връзка с това бе и изразено мнение, че подкрепеният на второ четене от
    Народното събрание Закон за трансплантация на органи, тъкани и клетки действително
    ще реши практическите проблеми при извършването на трансплантационни процедури
    в страната, както и участието й в международният обмен на тъкани, органи и клетки.
    В резултат на проведеното обсъждане Комисията по здравеопазване изразява
    следното становище по изложените от Президента мотиви:
    1. Президентът счита, че законът не урежда изчерпателно материята - предмет на
    регулирането, според изискването на чл.3 от Закона за нормативните актове и
    възразява, че при 44 основни разпоредби са предвидени 14 делегации на
    Министерски съвет, на Министъра на здравеопазването и др. Основавайки се на
    световната и европейска законодателни практики Комисията по здравеопазване
    счита, че материята за трансплантация не може да се уреди само и основно в закон,
    тъй като е променлива откъм медицински критерии, тя не е стабилна и постоянна,
    което представлява критерий за уредба със закон. Оттук произтича и нуждата от
    подзаконова нормативна уредба.
    1

    2. Президентът намира, че възприетата в чл. 19, чл20 и чл.21 от Закона смесена
    система на даване на съгласие за трансплантация на органи, тъкани и клетки ще
    затрудни практическата дейност по спасяването на здравето или дори живота на
    много граждани и едва ли ще стимулира даването на съгласие за вземане на органи,
    тъкани и клетки. Комисията по здравеопазване не споделя това разбиране и счита,
    че текстовете на чл.19, 20 и 21 от ЗТОТК обхващат всички хипотези, известни в
    световната законодателна практика: съгласие, несъгласие и мнение на близките на
    донора. В приетите от Народното събрание текстове са предвидени всички
    възможности за изразяване волята на потенциалния донор, като не се нарушават
    правата на българските граждани за изразяване на тяхната правно валидна воля и се
    създава законодателна уредба за развитието на практическа дейност по
    осъществяването на трансплантации на органи, тъкани и клетки .
    3. Президентът счита, че предвиденото в чл.21, ал.1 от ЗТОТК изискване реда за
    даване на съгласие от роднини е неподходящо да бъде уредено в подзаконов
    нормативен акт. Комисията не споделя тези съображения и счита, че изброяването
    на степента на родство, ред за изразяване на воля от тях е казуистично и не следва
    да се урежда в закон. В допълнение законодателят предвижда, че практиката може
    да наложи честа промяна, пред вид новата смесена система на съгласие, което също
    е аргумент в полза на подзаконовата уредба.
    4. Президентът намира за несполучливо уредена и в противоречие със Закона за
    лицата и семействата материя в чл.32, т. 1,относно даване на съгласие от реципиента
    за присаждане на органи, тъкани и клетки. Комисията счита, че в така приетия от
    Народно събрание текст на чл.32, т. 1, уреждащ даване на съгласие от реципиента за
    присаждане на органи, тъкани и клетки, се визират двата основни случая: лица,
    които изразяват лично своята воля (пълнолетни лица) и лица, които изразяват
    правно валидна воля чрез своите законни представители (малолетни и
    непълнолетни лица, както и лица, поставени под пълно или ограничено
    запрещение). Законодателят е използвал понятието ”законен представител“ в
    обобщен смисъл, който препраща към реда за даване на съгласие, предвиден в
    Закона за лицата и семейството.
    5. По чл.39, ал.3 Комисията счита, че мотивите на Президента са несъстоятелни, тъй
    като текстът се отнася само до публичния регистър, а той не съдържа лични данни.
    Служебният регистър съдържа такива, но законът предвижда те да бъдат служебна
    тайна.
    6. Комисията счита, че приетият от Народното събрание чл.17 от ЗТОТК е логичен.
    Предложеното от Президента изискване да бъдат разписани конкретни финансови
    анагажименти на НЗОК за дейности по трансплантация на органи, тъкани и клетки
    ще противоречи на чл.45, ал.1 от Закона за здравното осигуряване. В чл. 45, ал. 1 от
    330 се изброяват видовете медицински дейности, за които НЗОК заплаща частично
    или напълно и за които се предвиждат средства в ежегодния Закон за бюджета на
    НЗОК.
    В резултата на проведеното обсъждане и гласуване с 11 гласа“за” и 6 гласа
    “против” Комисията по здравеопазване отхвърли възраженията на Президента, с

    който се връща за ново обсъждане Закона за трансплантация на органи, тъкани и
    клетки, приет от Народното събрание на 30 юли 2003г.
    Комисията по здравеопазване предлага на Народното събрание да приеме
    повторно Закона за трансплантация на органи, тъкани и клетки.
    10 септември 2003 г.
    Форма за търсене
    Ключова дума