Комисия по околната среда и водите
02/04/2003 първо гласуване
ДОКЛАД
НА КОМИСИЯТА ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за
защита от вредното въздействие на химичните вещества, препарати и продукти № 302-01-12, внесен от Министерски съвет на 13.02.2003 г.
ДОКЛАД
НА КОМИСИЯТА ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за
защита от вредното въздействие на химичните вещества, препарати и продукти № 302-01-12, внесен от Министерски съвет на 13.02.2003 г.
На свое редовно заседание, проведено на 6 март 2003 г., Комисията по околната среда и водите разгледа на първо четене внесения от Министерски съвет Законопроект за изменение и допълнение на Закона защита от вредното въздействие на химичните вещества, препарати и продукти.
На заседанието присъстваха г-жа Маноела Георгиева - зам. министър на околната среда и водите, експерти от Министерство на околната среда и водите, Министерството на икономиката, Министерство на здравеопазването и Министерството на земеделието и горите.
От името на вносителя законопроектът беше представен от зам. министър Маноела Георгиева. Отношение взеха и представителите на посочените по-горе министерства.
Измененията и допълненията, които се правят с предложения за разглеждане законопроект са свързани с необходимостта от цялостно транспониране и отстраняване на някои несъответствия с изискванията на европейското законодателство в сектор “Химикали”, установени от
експерти на европейската комисия, за които България е поела ангажимент да отстрани. Създават се правни основания за въвеждането на Директивата за биоцидите, Директивата за детергентите, Директивата за добрата лабораторна практика, Директивата за верификация на добрата лабораторна практика и др.
От приложното поле на закона отпадат съхранението и превозването на химичните вещества и препарати. Прецизирани са категориите на опасност и някои основни понятия.
Добавени са редица нови текстове, свързани със:
-въвеждане на изисквания към опаковането и етикетирането и на препарати, които не са класифицирани като опасни, но при определени условия биха могли да представляват специфична опасност;
- въвеждане на добрата лабораторна практика, вкл. нейното удостоверяване;
- разграничаване на опасните вещества, които се пускат на пазара за масова употреба от тези, които са предназначени за професионална употреба, като се въвежда задължителен информационен лист за безопасност, който да придружава опасните химични вещества и препарати за професионална употреба;
- въвеждане на специални изисквания при продажби от разстояние;
- предоставяне в Министерството на здравеопазването на необходимата информация за пуснатите на пазара химични вещества и препарати с цел защита здравето на хората и планиране на превантивни мерки и лечение;
- пускане на пазара на детергенти, които по същество представляват химични препарати;
- въвеждане на режим на регистрация за нотифицираните химични вещества;
- прецизиране обхвата на нотификацията и изключенията от нея;
- оценка на риска за човека и околната среда от нотифицираното химично вещество, която се удостоверява от министъра на околната среда и водите въз основа на експертна оценка на риска от Министерството на здравеопазването, респ. Министерството на околната среда и водите.
- защита правото на интелектуална собственост и търговската тайна;
- въвеждане на разрешителен режим за вноса и регистрация за износа на опасни химични вещества и препарати;
- внасяне на яснота по отношение на органите по контрола и техните правомощия и задължения.
С предложения законопроект се създава нова глава четвърта, отнасяща се за активните вещества и биоцидите. С нея пускането на пазара на тези вещества и продукти се определя като дейност подлежаща на регистрационен режим. Тази глава е структурирана в два раздела, с тази особеност, че и двата раздела се занимават с условията и реда за пускането на пазара на активни вещества и биоциди. Разликата се състои в това, че раздел I съответства на изискванията на Директивата за биоцидите, по- тежък е като процедура и влиза в сила от 2007 г., докато целта на раздел II е да запълни празнотата в законодателството по тази материя до 2007 г. при условията на една по-облекчена процедура с оглед защита на интересите на българския производител.
Законопроектът предвижда отменянето на глава пета от действащия закон “Осигуряване на безопасно производство и използване на химичните вещества, препарати и продукти”, тъй като материята, която урежда тази глава е предмет на Закона за здравословни и безопасни условия на труд. В него със заключителните разпоредби на разглеждания законопроект се добавят някои допълнителни изисквания, отнасящи се до производството и употребата на опасни химични вещества.
Дискусия в комисията предизвикаха отпадането на съхранението и транспортирането на опасни химични вещества от обхвата на закона. В
крайна сметка комисията стигна до извода, че не е необходимо Законът за защита от вредното въздействие на химичните вещества и препарати да се занимава с регулирането на транспорта, тъй като това става е ратифицираните от България международни конвенции, които разглеждат проблемите, свързани с превоз на опасни товари по шосе, ж.п. линии и море и са с по-висока тежест от националното законодателство. Освен това условията и реда за транспортирането на опасни химични вещества и препарати ще бъдат уредени със специална наредба, която се разработва в Министерството на транспорта. Що се отнася до съхранението на химичните вещества и продукти, беше отбелязано, че в европейското законодателство няма нормативни документи, които специално да регламентират реда и начина на съхранение. Наличието върху етикетите на информация за начина и условията на съхранение, както и съдържащите се в информационния лист за безопасност категорични изисквания към професионалния потребител в тази връзка, бяха изтъкнати като достатъчна гаранция за правилното и безопасно съхранение.
От представителите на Министерството на земеделието и горите беше повдигнат въпроса за отсъствието на министъра на земеделието и горите като контролен орган по този закон, предвид наличието на структури като Националната служба за растителна защита, които биха могли да осъществяват контролна дейност. Беше отбелязано, че може да се помисли по този въпрос по време на второ четене на законопроекта в комисията.
След проведените разисквания законопроектът беше подкрепен единодушно с 15 гласа “ЗА” и беше изразено следното
СТАНОВИЩЕ:
Комисията по околната среда и водите счита, че като цяло законопроектът допълва и усъвършенства по подходящ начин и в
съответствие с изискванията на европейското законодателство регламентацията на обществените отношения, с които се занимава действащия закон и предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества, препарати и продукти № 302-01-12, внесен от Министерски съвет на 13.02.2003 г.
София, 25.03.2003 г.