Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по енергетика
16/05/2002 първо гласуване

    ДОКЛАД
    Относно: Проект на Закон за използване на ядрената енергия за
    мирни цели, N2 154-01-17, внесен от н.п. Надежда
    Николова Михайлова и група народни представители
    на 19.07.20012. и проект на Закон за безопасно
    използване на ядрената енергия, М 202-01-25,внесен
    от Министерски съвет на 22.04.2002 г.
    ДОКЛАД
    Относно: Проект на Закон за използване на ядрената енергия за
    мирни цели, N2 154-01-17, внесен от н.п. Надежда
    Николова Михайлова и група народни представители
    на 19.07.20012. и проект на Закон за безопасно
    използване на ядрената енергия, М 202-01-25,внесен
    от Министерски съвет на 22.04.2002 г.
    На свое редовно заседание, проведено на 15.05.2002г., Комисията по
    енергетика разгледа проект на Закон за използване на ядрената енергия за
    мирни цели, № 154-01-17, внесен от н.п. Надежда Николова Михайлова и
    група народни представители на 19.07.2001г. и проект на Закон за
    безопасно използване на ядрената енергия, № 202-01-25, внесен от
    Министерски съвет на 22.04.2002 г.
    В заседанието на Комисията взеха участие като гости:
    Министър М. Ковачев, Министерство на енергетиката и енергийните
    ресурси (МЕЕР), г-н И. Георгиев, Директор на Дирекция “Ядрена
    енергетика и ядрена безопасност” МЕЕР, г-жа М. Новкиришка, юрист в
    отдел “правен”. Министерски съвет (МС), г-жа Хр. Халакчийска, Началник
    сектор. Министерство на околната среда и водите (МОСВ), г-жа Р.
    Георгиева, Национален център по радиобиология и радиозащита (НЦРРЗ),
    г-жа М. Христова, НЦРРЗ, г-жа Ем. Чипева, НЦРРЗ, г-жа К. Георгиева,
    експерт “Гражданска защита”.
    От името на вносителя на законопроекта на Министерския съвет в
    заседанието участваха: г-н Ем. Вапирев, Председател на Комитета за
    използване на атомната енергия за мирни цели (КИАЕМЦ), г-н Н. Влахов,
    Главен секретар, КИАЕМЦ, г-н Ян. Чавеев, юрист, КИАЕМЦ.
    Проектът на Закон за използване на ядрената енергия за мирни цели,
    № 154-01-17, внесен от Надежда Николова Михайлова и група народни
    представители беше представен от н.п. Ст. Мазнев, упълномощен от н.п.
    Евг. Чачев като представител на вносителя.

    Проектът на Закон за безопасно използване на ядрената енергия, №
    202-01-25,внесен от Министерски съвет беше представен от Емил Вапирев,
    Председател на Комитета за използване на атомната енергия за мирни цели
    (КИАЕМЦ).
    Понастоящем обществените отношения, свързани с използването на
    ядрената енергия, са предмет на действащия Закон за използване на
    атомната енергия за мирни цели (ЗИАЕМЦ), влязъл в сила през 1985г. Във
    връзка със съществените промени в международната практика и опит от
    използването на ядрената енергия, възниква необходимостта от
    пренормиране на тази сфера и за целта в началото на 2001г. вече бившият
    МС сформира работна група, която изготвя законопроект. През април
    2001г. Министерският съвет приема по принцип този законопроект и
    натоварва работната група да продължи дейността си, като отрази
    внесените бележки и препоръки от заседанието на МС. Паралелно е
    поискано и получено становище на Европейската комисия, в което има
    принципни бележки, касаещи статута на регулаторния орган и
    лицензионните критерии. Поискана е също така и консултация от
    Международната агенция по атомна енергия (МААЕ), която дава
    становище в обем от 74 страници, с подробен коментар по всеки раздел и
    конкретни предложения за изменение и допълнение. В резултат на това на
    10.07.2001г. е направено предложение до МС за продължаване на работата
    по законопроекта и неговото публично обсъждане. С оглед ускоряване
    утвърждаването на новата правна уредба, на 19.07.2001г. група народни
    представители, под ръководството на н.п. Надежда Михайлова, внася в 39-
    то НС от свое име проект на Закон за използване на ядрената енергия за
    мирни цели. Със заповед 150-01-17/19.07.2001г. на Председателя на
    Народното събрание проф. Огнян Герджиков е разпоредено този
    законопроект да бъде обсъден в Комисията по енергетика, която е
    определена за водеща комисия.
    Съгласно предложението до МС от 10.07.2001г., работната група, с
    частично променен състав, продължава своята дейност по по-нататъшното
    изчистване на дискусионните решения и нееднозначни текстове, разписани
    в съответствие с препоръките на МААЕ и съответстващата практика, в
    условията на нарасналите изисквания за безопасното използване на
    ядрената енергия.
    Проектът е внесен и одобрен от МС с РМС 235/19.04.2002г., въз
    основа на което е внесен в НС за разглеждане. Със заповед 250-01-
    122/22.04.2002г. на Председателя на НС проф. Огнян Герджиков е
    разпоредено проектът да бъде обсъден в Комисията по енергетика.

    След запознаване с текста на двата законопроекта бяха направени
    следните констатации;
    1. По обем, обхват и вътрешна структура проектите са сходни. По-
    съществени са принципните разлики в подходите. При детайлния
    съпоставителен анализ може да се види, че законопроектът на МС
    отговаря по-адекватно на съвременното българско законодателство и
    препоръките на международните организации.
    2. Проектът на МС дава по-голяма яснота относно предметния обхват на
    закона в областта на използване на ядрената енергия, йонизиращите
    лъчения, управлението на радиоактивни отпадъци и отработеното
    гориво, с ясно очертан приоритет на ролята на безопасността при
    използване на ядрената енергия и йонизиращите лъчения.
    3. И в двата проекта се предвижда учредяването на специализиран орган
    за осъществяване на държавното регулиране на дейностите по
    използването на ядрената енергия и йонизиращите лъчения, но
    законопроектът на МС по-ясно разграничава функциите на
    управлението на дейността от функциите на регулиране и
    независимостта на контрола. Същият проект предвижда специфични
    конкретни изисквания за заемане на длъжностите “председател” и
    “заместник председатели”, с което се повишават гаранциите по
    успешното осъществяване на регулаторната и контролна дейност.
    4. И двата законопроекта уреждат финансова независимост на държавния
    регулаторен орган.
    5. Двата проекта съществено се отличават по нормирането на статута на
    дейностите и специалния ядрен материал. Докато в проекта на г-жа Н.
    Михайлова и група народни представители се учредява държавен
    монопол върху производството на ядрена енергия и публична държавна
    собственост върху специалния ядрен материал, в проекта на МС е
    възприето решение монополизирането на стопанската дейност да
    отстъпи на свободната стопанска инициатива. Този подход съответства
    на вече утвърдена в българското законотворчество практика, приложена
    в Закона за железопътния транспорт и др. С този подход се облекчават
    публично-правните процедури за дейностите по използването на
    ядрената енергия, както и контрола и проследяването на ядрения
    материал и радиоактивните отпадъци.
    6. И двата проекта предвиждат въвеждането на лицензионен режим за
    дейностите, но законопроектът на МС учредява по-облекчени
    процедури, посредством оптимизация на сроковете за валидност, при
    което се спестява необходимост от искане на разрешение за всяко
    предвидено или предстоящо действие. Оценява се положително и
    правно уредената синхронизация със ЗЕЕЕ и Закона за управление на
    територията (ЗУТ).
    7. И в двата проекта се предвижда правна регламентация на учредяването
    на фонд “Радиоактивни отпадъци”, но определено предимство на
    проекта на МС е допълнителното правно уреждане и на фонд
    “Извеждане от експлоатация на ядрени съоръжения” към МЕЕР.
    8. По отношение на опазването на околната среда по-прецизно нормиране
    предлага проектът на МС, който учредява по-стриктни задължения за
    мониторинг на радиационната характеристика на работната и околната
    среда.
    9. Ив двата проекта се нормира материята за гражданската отговорност за
    ядрена вреда, но проектът на МС постига по-пълно съответствие с
    разпоредбите на Виенската конвенция и защитава в по-голяма степен
    интересите на пострадалите при причиняване на ядрена вреда.
    Възприемането на застраховката като основен инструмент съответства
    на международната практика.
    В заключение ще посочим, че проектът на МС е съобразен с
    международните договори, които са в сила за Република България.
    Неговите разпоредби в много по-голяма степен са синхронизирани с
    достиженията на правото на Европейския съюз в областта на използването
    на ядрената енергия и йонизиращите лъчения, управлението на
    радиоактивните отпадъци и отработеното гориво. Гарантиран е
    независимият статут на регулиращия орган - Агенция за ядрено
    регулиране. Въведени са категорични правила за лицензиране и контрол на
    дейностите при обезпечаване на принципа на равнопоставеност на всички
    лица пред закона.
    След обсъждането се проведе гласуване, което приключи със
    следните резултати:
    1. По проекта за Закон за използване на ядрената енергия за мирни
    цели, внесен от н.п. Надежда Николова Михайлова и група
    народни представители - 2 гласа “за”, 7 гласа “против” и 1
    “въздържал се”.
    2. По проекта на МС на Закон за безопасно използване на ядрената
    енергия - 10 гласа “за”, “против” и “въздържал се” - няма.

    Въз основа на гласуването Комисията по енергетика предлага на
    Народното събрание
    1. Да не приеме на първо гласуване Законопроекта за използване на
    ядрената енергия за мирни цели, внесен от н.п. Надежда Николова
    Михайлова и група народни представители.
    Форма за търсене
    Ключова дума