Комисия по транспорт и телекомуникации
22/12/2001 второ гласуване
Доклад
Относно: Законопроект № 102-01-28, внесен от Министерски съвет за изменение и допълнение ма Закона за автомобилните превози (ДВ, бр.82 от 1999г.)
Проект
Второ четене
Доклад
Относно: Законопроект № 102-01-28, внесен от Министерски съвет за изменение и допълнение ма Закона за автомобилните превози (ДВ, бр.82 от 1999г.)
Проект
Второ четене
Закон
За изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози (ДВ, бр. §2 от 1999 г.)
Предложение на н. и. Димитър Стефанов
Създава се нов § 1 със следното съдържание:
§ 1. В чл.1 се правят следните изменения и допълнения:
1. Текстът на чл. 1 става ал. 1.
2. Създава се нова ст.2:
"(2)Този закон не се прилага за:
1. индивидуални превози, извършвани с леки автомобили;
2. превози на товари, извършвани с трактори и самоходни машини;
3. превози, извършвани за МО и МВР;
4. превози на пътници и товари при бедствия, аварии и други извънредни ситуации."
Вносителят оттегли предложението си.
Комисията предлага да се създаде нов § 1 със следното съдържание:
§1. В чл. 1 думите “вътрешните и международните” се заменят с “обществените вътрешни и международни”.
Предложение на н.п. Димитър Стефанов
Създава се нов § 1а със следното съдържание:
§ 2. Създава се чл. 1 а:
“Чл. 1а. Този закон има за цел да осигури:
1. постигането на функционални стандарти за транспортно обслужване на населението и националното стопанство, сравними с тези в Европейския съюз;
2. изравняване на условията за конкуренция на всички участници в националния транспортен пазар;
3. справедлив баланс и защита на интересите на обществото, на потребителите на транспортни услуги и на превозвачите;
4. рационално разпределение на права и отговорности по управлението на автомобилните превози между централната и местна изпълнителна власт.”
Вносителят оттегли предложението си.
§ 1. В чл. 2 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 4 се изменя така:
“(4) Министерският съвет приема Устройствен правилник за дейността, структурата, организацията на работа и състава на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". ”
2. Създава се ал. 6:
“(6) Служителите в Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” изпълняват и специфични функции с допълнителни задължения за непосредствен контрол върху безопасната експлоатация на пътните превозни средства и техническата им изправност, както и за спазване на нормативно установените условия и ред за извършване на обществен превоз на пътници и товари.”
Предложение на н.п. Димитър Стефанов
По § 1. В чл. 2 се правят следните изменения и допълнения:
1. ал. 1 се изменя така:
"(1) Министърът на транспорта и съобщенията формира и провежда държавната политика в областта на автомобилните превози, съобразно общата транспортна политика на страната."
2. ал. 2 се изменя и допълва така:
"(2) Министърът на транспорта и съобщенията осъществява правомощията си по ал. 1 чрез:
1. Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация";
2. Областните управители;
3. Общините.
Вносителят оттегли предложението си.
Комисията подкрепя текста на вносителя по т.1 от §1, който става §2, като предлага текста на т. 2 да се премести на систематичното МУ МЯСТО.
Комисията предлага следната редакция на §1, който става §2:
§2. В чл. 2, ал. 4 се изменя така:
“(4) Министерският съвет приема Устройствен правилник за дейността, структурата, организацията на работа и състава на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация”.
Предложение на н.п. Димитър Стефанов
Да се създаде нов § 1а със следното съдържание:
§ 1а. Създава се чл.2а от алинеи 3, 4 и 5 на стария чл. 2, които стават съответно алинеи 1, 2 и З със следните изменения и допълнения:
"Чл.2а. (1) Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" е юридическо лице на бюджетна издръжка към Министерството на транспорта и съобщенията, второстепенен разпоредител на бюджетни средства със седалище в София и териториални звена във всички областни центрове.
(2) Министерският съвет приема Устройствен правилник за дейността, структурата и организацията на работа на Автомобилната администрация.
(3) Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА):
1. Организира изпълнението на разпоредбите на този закон относно:
а) техническата изправност и транспортна годност на моторните превозни средства;
б) подготовката, професионалната квалификация и работното време на водачите на моторни превозни средства;
в) лицензирането и регистрацията на автомобилните превозвачи.
2. наблюдава, анализира и прогнозира функционирането на транспортен пазар в сектора на автомобилните превози;
3. организира изпълнението на задълженията произтичащи от международни спогодби за автомобилни превози, по които България е страна, в т.ч. и в зоните на граничните контролно-пропускателни пунктове посредством специализирано звено "Пътни такси и разрешителни";
4. осъществява контролни функции посредством специализирано звено "Държавна автомобилна инспекция ";
5. разработва и предлага на министъра на транспорта и съобщенията проекти за подзаконови разпоредби в областта на автомобилните превози.
6. извършва и други дейности, определени в закон или акт на Министерския съвет.
Вносителят оттегли предложението си.
Предложение на н.п. Димитър Стефанов
Създава се нов § 16 със следното съдържание:
§16. Създават се чл. чл. 26, 2в, и 2г:
"Чл. 26. (1) Областните управители:
1. съдействат на министъра на транспорта и съобщенията за провеждане на държавната транспортна политика на територията на областта;
2. координират дейността на териториалните звена на министерството на транспорта и съобщенията, на други министерства и на общинските администрации по въпроси свързани с транспортното обслужване на населението и стопанството на областта;
3. организират и контролират прилагането на разпоредбите на този закон на територията на областта и съставните общини;
4. изпълняват задълженията си по този закон чрез териториалните звена на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" и областната администрация.
(2) Министърът на транспорта и съобщенията съгласува назначенията на ръководителите на областните (териториалните) звена на ИААА с областните управители."
Чл.2в. Общините:
1. Имат изключително право да уреждат в границите на своите територии, със свои предприятия, чрез възлагане на обществени поръчки и/или чрез участие в междуобщински (регионални) транспортни обединения, обществените превозни услуги за населението;
2. Създават условия и предпоставки за предпочитано ползване на обществения пътнически транспорт пред индивидуалния;
3. Осигуряват съответна инфраструктура за нормалното функциониране и развитие на дейностите на транспортните предприятия.
Чл.2г. (1) Органите и администрациите по чл.чл. 2а, 2б и 2в осъществяват взаимодействие и съгласуваност с представителните професионално-съсловни (браншови) организации на превозвачите съгласно разпоредбите на този закон.
(2) За представителни професионално-съсловни (браншови) организации на превозвачите на национално равнище могат да бъдат признати тези, които едновременно имат:
1. членски състав не по- малко от 1000 души;
2. юридически лица не по малко от 20;
3. териториални структури в не по-малко от половината от областите.
(3) За представителни организации на местно равнище се признават териториалните структури на организациите по ал.2;
(4) Министърът на транспорта и съобщенията със заповед припознава организациите по ал.2. Отказът може да се обжалва пред Върховния административен съд. ”
Вносителят оттегли предложението си.
Предложение на н.п. Димитър Стефанов
Да се създаде нов § 1в със следното съдържание:
§1в. Чл.3 се отменя.
Вносителят оттегли предложението си.
Предложение на н.п. Димитър Стефанов
Създава се нов § 1г със следното съдържание:
§1г. В чл.4 се правят следните допълнения и изменения:
1. Първото изречение на ал. 1 се изменя така:
"(1) При криза на националния транспортен пазар министърът на транспорта и съобщенията за всички или определен вид превози може:"
2. В ал.2 думите накрая "след проучване и анализ" отпадат като изречението продължава с думите "по предложение на ИА "Автомобилна администрация" след съгласуване Комисията за защита на конкуренцията.
Вносителят оттегли предложението си.
Предложения на н.п н.п Димитър Дъбов и Петър Мутафчиев
Да се създаде нов § 1а, със следния текст:
§1а.В чл. 4, ал. 1 да отпаднат думите "за международни превози" или към тях се добави " и вътрешни" и текста да стане "за международни и вътрешни превози".
Комисията подкрепя предложението по ПРИНЦИП.
Комисията предлага да се създаде нов § 3 със следното съдържание:
§3. В чл. 4, ал.1 думата “ международни” се заличава.
Предложение на н. и. Димитър Стефанов
Създава се нов § 1д със следното съдържание:
§1д. Чл.5 се отменя.
Вносителят оттегли предложението си.
Предложение на н. п. Димитър Стефанов
Създава се нов § 1е:
§1е. Създава се чл.5а:
"Чл.5а. Превозвачите могат да осъществяват вътрешни и международни превоз на пътници и товари само ако:
1. притежават моторни превозни средства (МПС), които отговорят на изискванията на Закона за движение по пътищата (ЗДвП) и на този закон;
2. имат водачи на МПС, които притежават изискваните по ЗДвП и този закон категория и професионална компетентност;
3. притежават необходимите документи по този закон за извършване на определен вид автомобилен превоз.
Вносителят оттегли предложението си.
§ 2. Наименованието на глава втора се изменя така:
“ЛИЦЕНЗИРАНЕ И РЕГИСТРАЦИЯ”
Комисията предлага следната подобрена редакция на §2, който става § 4:
§4. Заглавието на Глава втора се изменя така:
’’ЛИЦЕНЗИРАНЕ И РЕГИСТРИРАНЕ”
Предложение на н. п. Димитър Стефанов
Създава се нов § 2а със следното съдържание:
§2а. В чл. 6 се правят следните изменения и допълнения :
1. Алинеи 2 и 3 се отменят.
2. Създава се нова ал.2:
"(2) Лизензиите според дейността на притежателите им са за:
1. международни превози на пътници;
2. международни превози на товари;
3. национални превози на пътници;
4. национални превози на товари;
5. общински превози на пътници;
6. таксиметров превоз на пътници;
7. експлоатация на автогари.
Притежанието на един вид лицензия дава право за извършване на дейността само за която е издадена."
3. Създава се нова ал. 3:
"(3) Лицензия не се изисква за превозвачи, които извършват обществен превоз с моторни превозни средства, които:
1. са с товароносимост до 1,5 тона или максимално допустима маса, която не надхвърля 3,5 тона;
2. превозват товари в региона на регистрацията на МПС;
3. превозват земни маси и шлака;
4. превозват театрално, цирково, спортно и аудиовизуално имущество и оборудване;
5. са собственост на държавната администрация или на юридически лица с нестопанска цел, в случаите когато изпълняват техните обществени функции.
4. Създава се ал.4:
"(4) Министърът на транспорта и съобщенията, съгласувано с организациите по чл.2г, може да освобождава от задължението за лицензия и други превозвачи, които извършват превози на товари на разтояния до 50 км и са незначителни по обем и маса."
Вносителят оттегли предложението си.
§ 3. В чл. 7 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 2 се изменя така:
“(2) Лицензия за извършване на превоз на пътници и товари с автомобили с българска регистрация се издава на еднолични търговци и търговски дружества, когато отговарят на изискванията за:
1. благонадеждност (добра репутация);
2. професионална компетентност;
3. финансова стабилност.”
2. Създават се ал. 4, 5 и 6:
“(4) Изискванията за благонадеждност по ал. 2, т. 1 са изпълнени, когато ръководителите на транспортната дейност на едноличните търговци и търговските дружества не са осъждани за престъпление от общ характер по Наказателния кодекс или не са лишени с присъда от правото да упражняват превозна дейност.
(5) Изискванията за професионална компетентност по ал. 2, т. 2 са изпълнени, когато ръководителите на транспортната дейност на едноличните търговци и търговските дружества притежават познания в определени области, придобити чрез посещения в курсове за обучение или усвоени в транспортната практика, успешно са положили писмен изпит по предмети, определени в наредбата по ал.
3, и имат най-малко средно образование - за международните превози, и най- малко основно образование - за вътрешните превози.
(6) Изискванията за финансова стабилност по ал. 2, т. 3 са изпълнени, когато търговецът разполага с достатъчно ресурси, с които може да гарантира за нормалното стартиране и функционирането на транспортното предприятие. Капиталът за първото превозно средство и за всяко следващо превозно средство трябва да отговаря на размера, определен в наредбата по ал. 3.”
Предложение на н. п. Димитър Стефанов
По §3. В чл. 7 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 1 се изменя така:
"(1) Министърът на транспорта и съобщенията издава лицензи от вида по т.т.
1, 2, 3 и 7 на ал.2 от чл.6 по предложение на комисия в състав от равен брой представители на ИААА и организациите по чл.2г.
(2) Областният управител издава лицензии от вида по т.т. 4, 5 и 6 на ал.2 от чл.6 по предложение на комисия в състав от равен брой представители на териториалното звено на ИААА и Областната администрация, от една страна и организациите по чл. 2г, от друга."
2. В алинея 2 се правят следните изменения:
а) в първото изречение пред думата "превозвачът " се добавя думата "кандидат "
б) точка 4 се отменя.
3. Алинея 3 се изменя така:
"(3) Редът за издаване на лицензните по чл.6 и чл.7 , както и техните образци, се определя с наредба, издадена от министъра на транспорта и съобщенията. ” Създават се алинеи 4, 5, 6 и7 със следното съдържание:
"(4) Изискванията за благонадеждност по ал.2 т.1 са изпълнени, когато кандидат-превозвачите не са осъждани за престъпления от общ характер или не са лишени с присъди от право да упражняват превозна дейност през последните 3 (5) години или ако са осъждани има влязла в сила реабилитация или друга равностойна мярка ”
“(5) Изискванията за професионална компетентност по ал.2 т.2 са изпълнени, когато кандидат-превозвачът ши назначеният от него ръководител на транспортната дейност притежава познания в обхвата на лицензията за която кандидатства, установено чрез писмен изпит съгласно наредбата по ал.3. Освобождават се от задължението да полагат писмен изпит кандидати, които докажат, че в продължение най-малко на 3 години са заемали ръководни длъжности в транспортно предприятие ши притежават диплома за завършено виеше образование, конкретно упоменато в наредбата по ал.3. ”
“(6). Финансова стабилност по ал.2. т.3 се изисква за лица, които кандидатстват за лицензии, издавани от министъра на транспорта и съобщенията. Изискванията са изпълнени, когато кандидат-превозвачът разполага с достатъчно финансови и материални ресурси, с които може да гарантира началния старт и доброто управление на дейността, определени в наредбата по ал.3.
За лицензии, издавани от областните управители финансовата стабилност се декларира. ”
“(7) Притежанието на лицензия по т. 7 от ал.2 на чл.6 (експлоатация на автогари) е несъвместимо с притежание на другите видове лицензии от същата алинея. ”
Вносителят оттегли предложението си.
Комисията предлага следната подобрена редакция на § 3, който става § 5;
§5. В чл. 7 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 2 се изменя така:
“(2) Лицензия за извършване на превоз на пътници и товари с автомобили с българска регистрация се издава на еднолични търговци и търговски дружества, когато отговарят на изискванията за:
1. благонадеждност (добра репутация);
2. професионална компетентност;
3. финансова стабилност.”
2. Създават се ал. 4,5 и 6:
“(4) Изискванията за благонадеждност по ал. 2, т. 1 са изпълнени, когато ръководителите на транспортната дейност на едноличните търговци и търговските дружества не са осъждани за умишлено престъпление от общ характер или не са лишени с влязла в сила присъда от правото да упражняват превозна дейност.
(5) Изискванията за професионална компетентност по ал. 2, т. 2 са изпълнени, когато ръководителите на транспортната дейност на едноличните търговци и търговските дружества притежават познания и опит, придобити чрез посещения в курсове за обучение или усвоени в транспортната практика, успешно са положили писмен изпит по предмети, определени в наредбата по ал. 3, и имат най-малко средно образование - за международните превози, и най-малко основно образование - за вътрешните превози.
(6) Изискванията за финансова стабилност по ал. 2, т. 3 са изпълнени, когато търговецът разполага с достатъчно ресурси, с които може да гарантира за нормалното стартиране и функционирането на транспортното предприятие. Капиталът за първото превозно средство и за всяко следващо превозно средство трябва да отговаря на размера, определен в наредбата по ал. 3.”
§ 4. Създава се чл. 7а:
“Чл. 7а. (1) Лицензираните превозвачи могат да осъществяват превоз на пътници само с пътни превозни средства, които отговарят на изискванията за транспортна годност, определени в наредбата по чл. 7, ал. 3.
(2) Лицензираните превозвачи могат да осъществяват превоз на пътници и товари само с водачи, които отговарят на изискванията за професионална компетентност, определени с наредбата по чл. 7, ал. 3.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за §4, който става § 6.
§ 5. Създава се чл. 7б:
“Чл. 7б. Не се допуска физическо или юридическо лице - собственик на автогара:
1. да участва в търговско дружество с лицензиран автомобилен превозвач на пътници по редовни автобусни линии;
2. да е свързано лице по смисъла на § 1 от Допълнителните разпоредби на Търговския закон;
3. да извършва обществен превоз на пътници по редовни автобусни линии.”
Предложение на н. п. Димитър Дъбов
чл. 7б да отпадне.
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н. п. н.п Благой Димитров и Елиана Масева
Към §5, в текста на чл. 7б се правят следните изменения:
1. Текстът на т. 1 придобива следния вид:
“1. Да участва в управлението на Търговско дружество - лицензиран автомобилен превозвач на пътници по редовни автобусни линии. ”
2. Текстът на т.2 отпада.
3. Текстът на т. 3 придобива следния вид:
“3. да извършва обществен превоз на пътници т редовни автобусни линии, обслужвани от автогарата, чиито собственик лицето ”.
Комисията подкрепя предложението по т. 2 и не подкрепя предложението по т.1 и 3.
Предложение на н. п. н.п Иван Н. Иванов и Васил Василев
В § 5, чл. 7 б се правят следните изменения:
1. Точка 1 се изменя така:
"1. Да е мажоритарен собственик или да участва в управлението на търговско дружество, което е лицензиран автомобилен превозвач на пътници по автобусни линии, обслужвани от собствената му автогара;
1. В т. 3 след текста се добавят думите: "обслужвани от собствената му автогара".
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията предлага следната редакция на § 5. който става § 7;
§7. Създава се чл. 7б:
“Чл. 7б. Не се допуска физическо или юридическо лице - собственик на автогара:
1. да участва в търговско дружество с лицензиран автомобилен превозвач на пътници по автобусни линии;
2. да извършва обществен превоз на пътници по автобусни линии.”
Предложение на н. п. н.п Иван И. Иванов и Васил Василев
Създава се нов § 5а:
"§ 5а. Създава се чл. 7 в:
"Чл. 7в. Министърът на транспорта и съобщенията с наредба определя пределно-допустимите цени за автогарите и автоспирките в страната на базата на тяхното категоризиране, извършено по методика, разработена от изпълнителна агенция "Автомобилна администрация ".
Комисията подкрепя предложението по ПРИНЦИП И предлага да се създаде нова ал. 4 в чл. 22 на §13.
§ 6. В чл. § ал. 2 се изменя така:
“(2) Лицензията се издава за срок 5 години.”
Предложение на и. п. Димитър Стефанов
По §6. В чл.8, ал. 2 се изменя така:
"(2) Лицензията се издава за срок от пет години."
Комисията подкрепя предложението и предлага то да стане текст на §6, който става §8.
§ 7. В чл. 9 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал. 1:
“(1) Министърът на транспорта и съобщенията или упълномощено от него длъжностно лице отказва издаването на лицензия в случаите, когато:
1. кандидатът не отговаря на някое от изискванията по чл. 7, ал. 2;
2. кандидатът е собственик на автогара по смисъла на чл. 76;
3. издадената лицензия на превозвача е била отнета през последните 2 години.”
3. Досегашните ал. 1 и 2 стават съответно ал. 2 и 3.
Предложение на н. п. Димитър Стефанов
По §7. В чл.9 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова cm. 1:
"(1) Министърът на транспорта и съобщенията и областните управители отказват издаването на лицензни в случаите, когато:
1. издаването на лицензията ще противоречи на други обществени интереси ши ще затрудни съществено дейността на други превозвачи от определен сегмент на транспортния пазар;
2. са налице условията за прилагане на чл. 4 от този закон;
3. кандидатът не отговаря на някое от изискванията по чл. 7, ал.2;
4. издадена лицензия е била отнета през последната 1 година. ”
2. Досегашните алинеи 1 и 2 стават съответно 2 и 3.
Вносителят оттегли предложението си.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 7, който става § 9.
§ §. В чл. 11 се правят следните изменения и допълнения:
1. В т. 1:
а) в буква ”б” думата “лицензиантът” се заменя с “превозвачът”;
б) буква ”в” се изменя така:
“в) при осъществяване на дейността от превозвача са нарушени законът и подзаконовите нормативни актове, двустранните и многостранните договори, по които Република България е страна, паспортният и митническият режим в Република България или в чужбина;”
в) създава се буква “г”:
“г) са използвани неистински документи или документи с невярно съдържание при осъществяване на дейността.”
2. Точка 6 се отменя.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 8, който става § 10.
§ 9. Член 12 се изменя така:
“Чл. 12. (1) Превоз на пътници и товари за собствена сметка може да се извършва от еднолични търговци или юридически лица, които притежават удостоверение за регистрация, издадено от Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”.
(2) Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” води регистър на лицата, които извършват превози на пътници и товари за собствена сметка.
(3) Удостоверение за регистрация се издава след представяне на копие от съдебното решение за регистрация на търговеца по Търговския закон или копие от документа за регистрация на съответната организация, удостоверение за актуално състояние, декларация, че за търговеца не е открита процедура за обявяване в несъстоятелност, и списък на автомобилите, с които ще се извършват превозите за собствена сметка.
(4) Отказът от регистрация подлежи на обжалване.
(5) Отписването от регистъра се извършва по искане на лицето или при промяна на обстоятелствата, съдържащи се в документите по ал. 3, които обуславят вписването в регистъра.
(6) За превозвачите, извършващи превози за собствена сметка, не се прилагат изискванията за благонадеждност и финансова стабилност.”
Предложение на н.п. н.п Йордан Мирчев, Исмет Саралийски и Рамадан Аталай
§9. В чл.12, ал.6 думите “за превозвачите” се заменя с думите “ към лицата”. Комисията подкрепя предложението.
Предложение на н. и. ДИМИТЪР Стефанов
По §9. Член 12 се изменя така:
"Чл.12. (1) Превоз на пътници и товари за собствена сметка може да извършва всяко лице, което притежава удостоверение за регистрация за този вид превоз, издадено от Областния управител.
(2) Удостоверението за регистрация се издава след представяне в териториалното звено на ИААА от лицето no cm. 1 на:
1. съдебно решение за регистрация;
2. декларация, че превозите които ще извършва ще отговарят на изискванията на ал.3;
2. списък на автомобилите с които ще се извършва превоза за собствена сметка.
(3) Във всяко МПС, което извършва превоз за собствена сметка трябва да има документи и фактически състав, които да доказват, че:
1. МПС е собственост на лицето по ал. 1;
2. пътниците или товарът се превозват единствено за или произтичат от собствената стопанска или друга дейност на лицето no ал. 1;
3. водачът на МПС е в трудово-правни отношения с лицето по ал. 1.
(4) Отказът от регистрация подлежи на обжалване.
(5) ИААА води регистър на лицата, които извършват превоз на пътници и/или товари на собствена сметка.
(6) Министърът на транспорта и съобщенията с наредба определя условията и редът за извършване на автомобилни превози за собствена сметка."
Вносителят оттегли предложението си.
Комисията предлага следната подобрена редакция §9, който става § 11:
§11. Член 12 се изменя така:
“Чл. 12. (1) Превоз на пътници и товари за собствена сметка може да се извършва от еднолични търговци или юридически лица, които притежават удостоверение за регистрация, издадено от Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”.
(2) Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” води регистър на лицата, които извършват превози на пътници и товари за собствена сметка.
(3) Удостоверение за регистрация се издава след представяне на:
1. препис от съдебното решение за регистрация или копие от документа за регистрация на съответната организация;
2. удостоверение за актуално състояние;
3. декларация, че търговеца не е обявен в несъстоятелност и за него не е образувано производство за обявяване в несъстоятелност или ликвидация;
4. списък на автомобилите, с които ще се извършват превозите за собствена сметка.
(4) Отказът от регистрация подлежи на обжалване по реда на закона за административното производство.
(5) Отписването от регистъра се извършва по искане на лицето или при промяна на обстоятелствата, съдържащи се в документите по ал. 3, които обуславят вписването в регистъра.
(6) За лицата, извършващи превози за собствена сметка, не се прилагат изискванията за благонадеждност и финансова стабилност.”
§ 10. Член 14 се изменя така:
“Чл. 14. (1) Превоз на опасни товари на територията на Република България се извършва при спазване изискванията на Европейската спогодба за превоз на опасни товари по шосе (ADR) и на наредба, издадена от министъра на транспорта и съобщенията, министъра на вътрешните работи и министъра на околната среда и водите.
(2) Водачите, извършващи превози на опасни товари, трябва да притежават познания, придобити чрез посещения в курсове за професионално обучение, и
удостоверение за успешно положен изпит. Удостоверението е със срок на валидност 5 години.
(3) Валидността на удостоверението по ал. 2 може да се продължи за нов период от 5 години в случаите, когато преди датата на изтичане валидността на удостоверението му водачът е завършил опреснителен курс и е положил успешно съответния изпит.
(4) Лицата по чл. 6, ал. 1 и по чл. 12, осъществяващи превози, включително товарене и разтоварване на опасни товари, са длъжни да ползват един или повече консултанти по сигурността при превоза на опасните товари.
(5) Консултантите по сигурността трябва да притежават познания, придобити чрез посещения в курсове за професионално обучение, и удостоверение, издадено след успешно положен изпит. Удостоверението е със срок на валидност 5 години за съответния вид товари.
(6) Условията и редът за издаване на удостоверения за завършен курс за професионално обучение на водачите по ал. 2 и на консултантите по сигурността при превоза на опасни товари по ал. 5 се определят с наредбата по ал. 1.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 10, който става §12 .
Предложение на н.п.Димитър Стефанов
Създава се нов § 10а:
§ 10а. Чл.16 се изменя така:
"Чл.16. Министърът на транспорта и съобщенията в наредбите за отделните видове превози определя:
1. допълнителните контролни позиции при извършване на периодичните прегледи за техническата изправност на МПС, които удовлетворяват изискването за транспортна годност;
2. превозните документи и техните образци."
Вносителят оттегли предложението си.
§11. Член 17 се изменя така:
“Чл. 17. (1) Общественият превоз на пътници по редовни автобусни линии се извършва съобразно утвърдените транспортни схеми - републиканска, областни и общински.
(2) Републиканската транспортна схема включва редовните автобусни линии, обслужващи две или повече области, и се утвърждава от министъра на транспорта и съобщенията.
(3) Областните транспортни схеми включват редовните автобусни линии, обслужващи две или повече общини от една област. Те се утвърждават от съответните областни управители.
(4) Общинските транспортни схеми включват редовните автобусни линии в границите на една община. Те се утвърждават от съответните общински съвети.”
Предложение на н. п. н.п Иван Н. Иванов и Васил Василев
В § 11, чл. 17, ал. 4, след думата "включват" се добавят думите "градски и междуселищни ".
Комисията подкрепя предложението по ПРИНЦИП.
Предложение на н.п.ДИМИТЪР Стефанов
По §11. Чл.17 се изменя така:
"Чл.17. (1) Обществен превоз на пътници по редовни автобусни линии се извършва по утвърдени транспортни схеми - републикански, регионални и общински.
(2) Републиканската транспортна схема включва редовните автобусни линии между селища на две и повече области с дължина не по-малка от 50 км. Тя се разработва от ИААА и се утвърждава от министъра на транспорта и съобщенията.
(3) Регионалните транспортни схеми включват редовните автобусни линии между селища на две ши повече общини от една област ши до съседни области с дължина не повече от 50 км. Те се разработват от териториалните звена на ИААА и се утвърждават от Областните управители. Регионалната транспортна схема на София включва областите София-град, София-област и община Перник. За регионалната транспортна схема на София е компетентен управителя на София-област.
(4) Общинските транспортни схеми включват градските, крайградските и междуселищни автобусни (тролейбусни) линии в границите на една община. Тя се разработва от общинската администрация и се утвърждава от общинския съвет.
(5) Администрациите по ал.ал.2, 3 и 4 могат да извършват два пъти в годината изменения и допълнения на транспортните схеми съгласувано с организациите по чл.2г. и железопътните превозвачи. ”
Вносителят оттегли предложението си.
Предложение на и.п. и.п Йордан Мирчев, Исмет Саралийски и Рамадаи Аталай
§ 11. В чл.17, алинея 4 се изменя така:
“(4) Общинските транспортни схеми се утвърждават от съответните общински съвети. В границите на една община те включват следните видове редовни автобусни линии:
1. градски - за превози между пунктове в чертите на населеното място, определени със строителните му граници в действащия устройствен план;
1. междуселищни - за превози, свързващи две ши повече населени места в границите на общината.
Комисията подкрепя предложението и предлага следната подобрена редакция на §11, който става § 13;
§13. Член 17 се изменя така:
“Чл. 17. (1) Общественият превоз на пътници по автобусни линии се извършва съгласно утвърдените транспортни схеми - републиканска, областни и общински.
(2) Републиканската транспортна схема включва автобусните линии, обслужващи две или повече области. Тя се утвърждава от министъра на транспорта и съобщенията.
(3) Областните транспортни схеми включват автобусните линии, обслужващи две или повече общини от една област. Те се утвърждават от съответните областни управители.
(4) Общинските транспортни схеми включват следните видове автобусни линии:
1. градски - за превози между пунктове в чертите на населеното място, определени със строителните му граници в действащия устройствен план;
2. междуселищни - за превози, свързващи две или повече населени места в границите на общината.
Те се утвърждават от съответните общински съвети. “
Предложение на н. п. ДИМИТЪР Стефанов
Създава се нов § 11а със следното съдържание:
§11а. Създава се чл.17а:
"Чл. 17а. (1) Експлоатацията на редовните автобусни линии по утвърдените транспортни схеми се възлага на лицензирани превозвачи чрез конкурс.
(2) Не се обявява конкурс и не се удовлетворяват молби за експлоатация на автобусни линии в случаите, когото заявеният автобусен превоз:
1. застрашава пряко съществуването на вече разрешена редовна автобусна линия, с изключение на случаите, при които съществуващата редовна автобусна линия или група линии се експлоатират от един превозвач;
2. ще се нанесат сериозни щети на функционирането на подобна железопътна услуга по участък, който в по-голямата си част е директно засегнат от нея;
3. се окаже, че цели единствено онзи маршрут от съответната транспортна схема, измежду всички останали, който носи най-голяма печалба.
(3) Възложител и страна по договорите за експлоатация на редовни автобусни линии с превозвачите спечелили конкурс са:
1. за линиите от републиканската транспортна схема - ръководителят на ИААА;
2. за линиите от регионалните транспортни схеми - областните управители;
3. за линиите от общинските транспортни схеми - кметовете на общините.
(4) Областите, общините и превозвачите, които оперират по регионалните и общински транспортни схеми могат да учредяват Регионални транспортно- тарифни съюзи, които да извършват обща маркетингова, тарифна, техническа и експлоатационна политика в определени региони. В случая областните управители и общините прехвърлят свои права по този закон на управителното тяло на тези съюзи. ”
Вносителят оттегли предложението си.
Предложение на н. п. Димитър Стефанов
Създава се нов § 116 със следното съдържание:
§116. Чл.18 се изменя така:
"Чл.18. Министърът на транспорта и съобщенията с наредба определя условията и реда за утвърждаване на транспортните схеми, критериите и условията за обявяване на конкурси за редовни автобусни линии и типовите договори за възлагане на експлоатацията на тези линии от превозвачите."
Вносителят оттегли предложението си.
Предложение на н. п. Димитър Стефанов
Създава се нов § 11 със следното съдържание:
§11в. В чл.19 се правят следните изменения и допълнения:
1. Съществуващият текст на чл. 19 става ал. 1 на същия член като думите накрая "с общината или общините " се заличават;
2. Създава се нова ал.2:.
"(2) Страните по договорите за експлоатация на регионални и общински автобусни линии изпълняват задължения за извършване на обществени превозни услуги по смисъла на Регулация №1893/91 на ЕС.
(3) Ежегодно в държавния бюджет на Република България се включват разходи за компенсиране на намалените приходи:
1. по нерентабилните редовни автобусни (тролейбусни) линии на градския транспорт и нерентабилни регионални автобусни линии в планински и гранични райони;
2. от прилагането на намалени цени за пътуване за определени социални категории пътници, предвидени в нормативни актове.
Вносителят оттегли предложението си.
§ 12. В чл. 20 ал. 1 се изменя така:
“(1) Междуселищните автобусни линии задължително се обслужват от официално обявени от общините автогари и автоспирки по съответните маршрути.”
Предложение на н. п. н.п Димитър Дъбов и н.п Петър Мутафчиев
В§12, чл. 20 да се създаде нова ал. 2, а сегашната ал. 2 става ал. 3
“(2) Обслужваните междуселищни автобусни линии могат да бъдат прекъсвани в най-отдалечената автобусна спирка (автогара) за няколко часа или една нощ ”
Вносителите оттеглиха предложението си.
Комисията подкрепя текста на вносителя за §12. който става § 14.
Предложение на н.п. Димитър Стефанов
Създава се нов § 12а със следното съдържание:
§12а. Чл.21 се изменя така:
"Чл. 21.(1) Автогарите трябва да отговарят на изискванията за минимум площ, сграда и оборудване според своята категория и пътникооборот.
(2) Земята, сградите и оборудването на автогарите се стопанисва и управлява само за нуждите за които са предназначени. Промени в собствеността и намаление на парцела на автогарите може да става само с решение на общинския съвет, съгласувано с областния управител и организациите по чл.2г.
(3) Автогарите не се ипотекират и не се обременяват с вещни тежести. ”
Вносителят оттегли предложението си.
§ 13. В чл. 22 се правят следните изменения:
1. Алинея 1 се изменя така:
“(1) Всички превозвачи по редовните автобусни линии задължително използват автогарите и автоспирките по изпълнявания маршрут и спазват установеното разписание. В населените места с повече от една автогара кметът на общината определя автогарите, които са начални, междинни или крайни спирки по маршрута.”
2. Алинея 3 се изменя така:
“(3) Собствениците на автогари и автоспирки прилагат еднакви критерии спрямо всички превозвачи при определяне размера на цените за преминаване, за престой, за предоставяне на право за продажба на билети и за извършване на други услуги. Начинът на формиране на цените се определя съгласно методика, утвърдена от министъра на транспорта и съобщенията на база на категоризиране на автогарите и автоспирките.”
Предложение на н.п. Димитър Стефанов
По §13. Чл. 22 се изменя така:
"Чл. 22.(1) Превозвачите, които експлоатират редовни автобусни линии по републиканската, регионалните и междуселищни общински транспортни схеми задължително използват автогарите, автостанциите и спирките по установения маршрут като спазват утвърдените разписания.
(2) Собственикът на автогарата е длъжен:
1. да сключва договори с превозвачите, които имат задължение да използват автогарите, като им осигури сектор и технологично време за качване и слизане на пътниците съгласно утвърдените разписания;
2. да води дневник за пристигане и заминаване на всички автобуси, които използват автогарата по разписание;
3. да осигури подпечатването с печат на автогарата на пътния лист на всеки заминаващ автобус от автогарата;
4. да осигури продажба на билети за всички автобусни линии, заминаващи от автогарата;
5. да осигури нагледно информационно обслужване за пътниците и водачите на автобуси в района на автогарата;
6. да извършва по определен образец ежемесечен статистически отчет за работата на автогарата.
(3) За използване на автогарите от превозвачите, последните заплащат на собствениците инфраструктурна такса, определена според категорията на автогарата по ред идентичен с реда за таксите събирани в системата на министерството на транспорта и съобщенията. ”
Вносителят оттегли предложението си.
Предложение на н.п. Димитър Дъбов и н.п. Петър Мутафчиев
В§13. В чл. 22 се създават нови алинеи 2а, 26, 36 със следния текст:
“(2а) Условията по предходната алинея се определят на база на инструкция, утвърдена от министъра на транспорта и съобщенията ”
“(26) Инструкцията се изготвя от специална комисия на министерството на транспорта и съобщенията, в която са включени представители на браншовите съюзи. Комисията се назначава със заповед на министъра. ”
“(36) Споровете по ал.2 и ал. 2а се решават от комисиите по транспорта в съответните общини. ”
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията предлага следната редакция на §13, който става §15
1. Алинея 1 се изменя така:
“(1) Всички превозвачи по автобусни линии задължително използват автогарите и автоспирките по изпълнявания маршрут и спазват установеното разписание. В населените места с повече от една автогара кметът на общината определя автогарите, които са начални, междинни или крайни спирки по маршрута.”
2. Алинея 3 се изменя така:
“(3) Собствениците на автогари и автоспирки прилагат еднакви критерии спрямо всички превозвачи при определяне размера на цените за преминаване, за престой, за предоставяне на право за продажба на билети и за извършване на други услуги.
(4) Начинът на формиране на цените се определя съгласно методика, утвърдена от министъра на транспорта и съобщенията на база на категоризиране на автогарите и автоспирките.”
Предложение на н.п. ДИМИТЪР Стефанов
Създава се нов § 13а със следното съдържание:
§13а. Създава се чл.22а:
"Чл.22а. Министърът на транспорта и съобщенията с наредба определя изискванията за техническата и търговска експлоатация на автогарите."
Вносителят оттегли предложението си.
Предложение на н.п. Димитър Стефанов
Създава се нов § 136 със следното съдържание:
§136. В чл.23 се правят следните изменения и допълнения:
1. Текстът на чл.23 става cm. 1 на същия член.
2. Създава се ал.2 и 3:
"(2) Специализиран автобусен превоз е налице , когато в автобуса извършващ този превоз има едновременно:
1. копие от договор между превозвача и лицето възложило превоза;
2. разписание за извършване на превоза утвърдено от общината;
3. всеки пътуващ има карта за маршрута на превоза."
(3) Случаен автобусен превоз е налице, когато в автобуса извършващ този превоз има едновременно:
1. Списък на пътниците, който отговаря на действително пътуващите в автобуса;
2. Фактура за платен превоз, издадена на името на организатора на превоза."
Вносителят оттегли предложението си.
§ 14. В чл. 24, ал. 1 след думите “лицензирани превозвачи” се добавя “или от водачи, извършващи дейността от името на лицензиран превозвач, но за своя сметка.”.
Предложение на н.п. Димитър Стефанов
По §14. Чл.24 се изменя така:
"Чл.24. (1) Таксиметров превоз на пътници могат да извършват еднолични търговци и юридически лица, които притежават лиценз за дейността и са регистрирани в съответната община.
(2) Към лицензиран таксиметров превозвач могат да работят водачи на таксиметрови автомобили, които извършват дейността от негово име, но за своя сметка.
(3) В големите общини таксиметровите превозвачи могат да се обединяват в такси-компании за провеждане на обща маркетингова, техническа и търговска
политика в бранша. Не се допуска господстващо положение на една такси- компания в дадено населено място и региона.
(4) Общините съдействат, подпомагат и регулират таксиметровата дейност на своите територии като утвърждават квоти за общ брой таксиметрови автомобили в общината, съгласуват тарифни правила, осигуряват и поддържат таксиметрови стоянки и водят регистър на таксиметровите превозвачи.
(5) Министърът на транспорта и съобщенията, съгласувано с Министъра на финансите, с наредба определя условията и реда за организация на таксиметровата дейност в страната. ”
Вносителят оттегли предложението си.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 14, който става § 16.
§ 15. В чл. 27, ал. 1 накрая се поставя запетая и се добавя “или след заплащане на такса на граничните контролно-пропускателни пунктове”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 15, който става § 17.
Комисията предлага да се създаде нов § 1§ със следното съдържание:
§1§. В чл.32 думите “ Министерството на транспорта” се заменят с “Министърът на транспорта и съобщенията или упълномощено от него длъжностно лице”.
§ 16. В чл. 36, ал. 1 след думите “колективен билет” се поставя запетая и се добавя “а при случаен превоз - предварително съставена фактура”.
Предложения на н.п н.п Димитър Дъбов и Петър Мутафчиев
§ 16. да се допълни, като в чл. 36, ал. 1 след думата "фактура" се добави "съставена не по-късно от посочения час на тръгване в пътния лист за тръгване на превозното средство ".
Комисията подкрепя предложението по ПРИНЦИП.
Комисията предлага следната подобрена редакция на §16, който става §19. §19. В чл. 36, ал. 1 се изменя така:
“(1) При превоз на пътници превозвачът е длъжен да издава индивидуален или колективен билет, а при случаен превоз - фактура, съставена не по- късно от посочения час на тръгване в пътния лист на превозното средство.”
§17. Член 39 се изменя така:
“Чл. 39. (1) Върху билета се посочват наименованието и адресът на превозвача. Допуска се след отпечатването на билета да бъде извършено отбелязване върху него чрез полагане на печат, съдържащ необходимата информация.
(2) Когато багажната разписка не е комбинирана с билет, тя трябва да съдържа името и адреса на превозвача.”
Предложения на н.п н.п ДИМИТЪР Дъбов и Петьо Мутафчиев
§17 се изменя както следва:
" Чл.39. Върху билета за международни превози се посочва адреса на превозвача. За превози в страната се използват единни билети по образец, утвърден от министерството на транспорта и съобщенията и министерството на финансите, отпечатани съгласно изискванията за ценни образци".
Комисията подкрепя предложението и предлага следната подобрена редакция на § 17, който става § 20.
§ 20. Член 39 се изменя така:
“Чл. 39. (1) За превози се използват билети по образец, утвърден от министерството на транспорта и съобщенията и министерството на финансите, отпечатани съгласно изискванията на Наредбата за условията и реда за отпечатване и контрол върху ценни книжа.
(2) Върху билета се посочват наименованието и адресът на превозвача. Допуска се след отпечатването на билета да бъде извършено отбелязване върху него чрез полагане на печат, съдържащ необходимата информация.
(3) Когато багажната разписка не е комбинирана с билет, тя трябва да съдържа името и адреса на превозвача.”
§ 1§. Член 71 се изменя така:
“Чл. 71. (1) Превозвачът дължи обезщетение за цялостна или частична липса на товара, която се изчислява според неговата стойност на мястото и по времето, когато е бил приет за превоз.
(2) Стойността на товара се определя по борсовия курс или при липса на такъв - по текущата цена на пазара, или при липса на такава - по обичайната стойност на товарите от същия вид и качество.
(3) Обезщетението за цялостна или частична липса на товара е в размер на вредата, но не повече от §,33 разчетни парични единици на килограм липсващо бруто тегло. Освен това се връщат и превозната цена, митните сборове и другите разноски по превоза на товара изцяло - в случай на цялостна липса, или пропорционално - когато има частична липса, като други обезщетения не се дължат.”
Комисията предлага следната подобрена редакция на § 1§, който става § 21,
§ 21. Член 71 се изменя така:
“Чл. 71. (1) Превозвачът дължи обезщетение за цялостна или частична липса на товара, което се изчислява според неговата стойност на мястото и по времето, когато е бил приет за превоз.
(2) Стойността на товара се определя по борсовия курс или при липса на такъв - по текущата цена на пазара, или при липса на такава - по обичайната стойност на товарите от същия вид и качество.
(3) Обезщетението за цялостна или частична липса на товара е в размер на вредата, но не повече от §,33 разчетни парични единици на килограм липсващо бруто тегло. В случай на цялостна липса се връщат превозната цена, митните сборове и другите разноски по превоза на товара изцяло, а при частична липса - пропорционално, като други обезщетения не се дължат.”
Предложение на н. п. н.п Йордан Мирчев, Исмет Саралийски и Рамадан Аталай
Създава се нов § 1§а със следното съдържание:
§ 1§а. Член 7§ се изменя така:
" Чл. 7§. Общата продължителност на времето за управление между две дневни почивки или между дневна и седмична почивка не трябва да надхвърля 9 часа. То може да бъде продължено до 10 часа два пъти седмично. ”
Комисията подкрепя предложението и предлага то да стане текст на нов § 22
19. В чл. 79 думите “най-малко” се заменят с “най-много”.
Предложение на н.п. н.п Йордан Мирчев, Исмет Саралийски и Рамадан Аталай
§19. Член 79 се изменя така:
“Чл. 79.(1) След максимум шест дневни периода на управление, вода-чът трябва да ползва седмична почивка. При международни превози на пътници с изключение на превозите по редовни линии, максимумът на дневните периоди на управление след които водачът трябва да ползва почивка са дванадесет.
(2) Времето за ползване на седмичната почивка може да бъде отложено за края на шестия ден, ако общата продължителност на времето за управление през шестте дни не надхвърля максимума за шестдневни периода на управление.
(3) Седмичната почивка, която започва в края на едната и продължава през следващата седмица, може да се приеме, че принадлежи на едната или на другата седмица.
Комисията подкрепя предложението и предлага то да стане текст на § 19, който става § 23.
Предложение на н. п. н.п Йордан Мирчев, Исмет Саралийски и Рамадан Аталай
Създава се нов § 19а със следното съдържание:
§ 19а. В чл. 81 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал.2 :
“(2) При превози по градски автобусни линии, това прекъсване може да бъде 30 минути, след период на управление не повече от 4 часа. ”
2. Сегашните ал.2, ал.3 и ал.4 стават съответно ал.3, ал.4 и ал.5.
Комисията подкрепя предложението и предлага то да стане текст на нов § 24.
Предложение на н.п. н.п Йордан Мирчев, Исмет Саралийски и Рамадан Аталай
Създава се нов § 19б със следното съдържание:
§ 19 б. В чл.82 се правят следните изменения и допълнения:
1. Сегашния текст става ал.1.
2. Създава се нова ал.2:
“(2) Дневната почивка може да бъде намалена до 9 последователни часа най- много три пъти седмично, при условие, че водачът ползва като компенсация съответната почивка преди края на следващата седмица.
Комисията подкрепя предложението и предлага то да стане текст на нов § 25.
Предложение на н.п. н.п Йордан Мирчев, Исмет Саралийски и Рамадан Аталай
Създава се нов § 19в със следното съдържание:
§ 19 в. Създава се нов чл.83 а:
“Чл. 83а. Седмичната почивка е 45 последователни часа. Продължителността на този период за почивка може да бъде намален до най-малко 36 последователни часа, ако тя се ползва в обичайното място за пребиваване на водача, или най-малко до 24 последователни часа, ако почивката се ползва на друго място. Всяко намаляване на седмичната почивката се компенсира с еквивалентно време за почивка, което се ползва изцяло преди края на третата седмица след датата на намаляване на почивката. ”
Комисията подкрепя предложението по ПРИНЦИП И предлага да се създаде нов § 26 със следното съдържание:
§ 26. Създава се нов чл.83 а:
“Чл. 83а. Седмичната почивка е 45 последователни часа. Продължителността на този период за почивка може да бъде намален до най-малко 36 последователни часа, ако тя се ползва в обичайното място за пребиваване на водача, или най-малко до 24 последователни часа, ако почивката се ползва на друго място. Всяко намаляване на седмичната почивката се компенсира с еквивалентно време за почивка.
Предложение на н.п.н.п Йордан Мирчев, Исмет Саралийски и Рамадан Аталай
Създава се нов § 19г със следното съдържание:
§ 19 г. Чл.89 се изменя така:
“Чл.89. Министърът на транспорта и съобщенията и председателят на Държавната агенция по стандартизация и метрология определят с наредба функционалните и техническите изисквания към контролните уреди за регистриране на данните за движението на автомобилите и работата на екипажите и за използването на тези уреди. ”
Комисията подкрепя предложението по ПРИНЦИП И предлага да се създаде нов § 27 със следното съдържание;
“Чл.99.(1) Министърът на транспорта и съобщенията и Председателят на държавната агенция по стандартизация и метрология определят с наредба изискванията за задължителна употреба на контролните уреди за регистриране на данните за движението на автомобилите и работата на екипажите, както и функционалните и технически изисквания към тях.
(2) С контролни уреди за регистриране на данните за движението на автомобилите и работата на екипажите (тахографи) от одобрен тип трябва да бъдат оборудвани:
1. автобуси за международен превоз на пътници;
2. автомобили за международен превоз на товари, които самостоятелно или в състав от пътни превозни средства (ППС), имат допустима максимална маса над 3500 кг.;
3. автобуси за превоз на пътници на територията на Република България с повече от 17 места, включително мястото на водача, с дължина на извършвания превоз над 50 км.;
4. автомобили за обществен превоз на товари на територията на Република България, които самостоятелно или в състав от пътни превозни средства, имат допустима максимална маса над 3500 кг.;
5. превоз на опасни товари.
(3) не се оборудва с контролни уреди за регистриране на данните за движението на автомобилите и работа на екипажите (тахографи):
1. теглещо моторно превозно средство на състав от пътни превозни средства за товари с допустима максимална маса на състава не повече от 3500 кг.;
2. моторни превозни средства, в които местата за сядане без мястото на водача не превишава шестнадесет ( или двадесет и два за вътрешни превози);
3. моторни превозни средства за превози на пътници по утвърдени транспортни схеми, специализирани и случайни, с не повече от 50 км. обща дължина на маршрута на линията;
4. бавнодвижещи се моторни превозни средства с конструктивна максимална скорост не по - висока от 30 км./ч.;
5. моторните превозни средства, собственост на Министерство на отбраната, Министерство на вътрешните работи за използване на гражданска защита;
6. моторни превозни средства на службите по канализация, водоснабдяване, газификация, електрификация, чистота, телеграфи, телефонни и пощенски служби, служби за радиоразпръскване, телевизионни служби и службите за откриване на радио или телевизионни предаватели или приемници;
7. моторни превозни средства, предназначени за спасителни операции;
§. специализирани моторни превозни средства с медицинско предназначение;
9. моторни превозни средства за превози на цирков или панаирен инвентар;
10. специализирани моторни превозни средства -подвижни ремонтни работилници;
11. моторни превозни средства, върхо които се извършват изпитания на пътя с цел тяхното усъвършенствуване, ремонт или поддръжка;
12. нови или ремонтирани моторни превозни средства, притежаващи временен регистрационен номер;
13. специализирани моторни превозни средства, конструктивно непригодени за превози с общо предназначение.”
§ 20. В наименованието на глава седма думите “ВЪРХУ ПРЕВОЗИТЕ” се заличават.
Комисията предлага следната подобрена редакция на § 20, който става § 28:
§ 28. В заглавието на глава седма думите “ВЪРХУ ПРЕВОЗИТЕ” се заличават.
§ 21. В чл. 91,в ал. 3 се създават т. 5, 6 и 7:
“5. да осъществяват контрол по спазване на правилата за извършване на обществен превоз на пътници и товари, на техническата изправност и транспортната годност на МПС, извършващи такъв превоз;
6. да контролират състоянието на материалната база и изпълнението на учебните програми от физическите и юридическите лица, получили разрешение за обучение на кандидати за придобиване на професионална компетентност;
7. да осъществяват контрол върху състоянието и дейността на автогарите.”
Предложения на н.п н.п Димитър Дъбов и Петър Мутафчиев
В § 21, чл. 91, ал. 1 да се добавят думите "и пътната полиция на МВР", а след думите “министъра на транспорта” да се добавят думите “ и министъра на вътрешните работи
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията предлага § 21. който става § 29 да придобие следното съдържание:
§29. В чл. 91 се правят следните допълнения:
1. В ал.3 се създават т.т. 5, 6 и 7:
.“5. да осъществяват контрол по спазване на правилата за извършване на обществен превоз на пътници и товари, на техническата изправност и транспортната годност на МПС, извършващи такъв превоз;
6. да контролират състоянието на материалната база и изпълнението на учебните програми от физическите и юридическите лица, получили разрешение за обучение на кандидати за придобиване на професионална компетентност;
7. да осъществяват контрол върху състоянието и дейността на автогарите.”
2. Създават се ал. 4 и 5 със следното съдържание:
“(4) Служителите на Изпълнителна агенция ’’Автомобилна администрация” изпълняват и специфични функции с допълнителни задължения за непосредствен контрол върху безопасната експлоатация на пътните превозни средства и техническата им изправност, както и за спазване на нормативно установените условия и ред за извършване на обществен превоз на пътници и товари.
(5) На служителите на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” се изплащат допълнителни възнаграждения за специфични условия и изисквания към труда им, в размер, определен от министъра на транспорта и съобщенията.”
§ 22. Създава се чл. 91а:
“Чл. 91а. (1) “Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” извършва контролни проверки на пътя и в предприятията, които покриват най-малко 1 на сто от изработените от водачите работни дни, не по-малко от 15 на сто от общия брой на работните дни - за контролните проверки на пътя, и не по-малко от 25 на сто от тях - за контролните проверки в предприятията.
(2) Контролните проверки на пътя се организират на различни места и през различни часове на денонощието. По време на проверките се контролират дневните периоди на управление, прекъсванията, периодите на ежедневна и седмична почивка, правилното функциониране на контролните уреди и другите изисквания на закона.
(3) Освен елементите, които се контролират на пътя, контролните проверки в предприятията се разпростират по отношение на периодите на седмичните почивки и периодите на управление между седмичните почивки, спазването на разпоредбите, свързани с времето за управление за период 2 седмици, компенсиране намаляването на дневните и седмичните почивки, използването на листовете за записване на данните и организацията на работното време и други изисквания на закона.
(4) Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” може да изиска от предприятията представяне в определен срок на документацията, свързана с елементите на проверките по ал. 2 и 3, за проверка. Тази проверка е равностойна на проверките, извършвани на територията на предприятията.”
Предложения на н.п н.п Димитър Дъбов и Петър Мутафчиев
§22 -да отпадне.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 22, който става § 30.
§ 23. Член 93 се изменя така:
“Чл. 93. (1) Водач на моторно превозно средство, който извършва обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници и товари без редовно издадени лицензия, разрешение, документ за регистрация или други документи, които се изискват от този закон и от подзаконовите нормативни актове по прилагането му, се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок до 1 година и глоба от 100 до 200 лв.
(2) Водач на моторно превозно средство, който извършва превоз на пътници и товари, без да е в състояние да представи в момента на проверката издадената лицензия, разрешението, документа за регистрация или другите изискуеми документи,се наказва с глоба от 20 до 50 лв.”
Предложение на н.п.н.п Благой Димитров и Елиана Масева
Към §23, текста на чл. 93 се изменя така:
“Чл. 93. (1) Водач на моторно превозно средство, който извършва обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници и товари без редовно издадени лицензия, разрешение, документ за регистрация или други документи, които се изискват от този Закон и от подзаконовите актове по прилагането му се наказва с глоба от 1 000 лв.
(2) При повторно нарушение по ал.1, водача се наказва с глоба от 2 000 лв. ,като се отнема правото да кандидатства за лицензия или документ за регистрация по смисъла на този закон за срок от една година.
(3) При системно нарушение по ал. 1, водача се наказва с глоба от 5 000лв., като се отнема правото да кандидатства за лицензия или документ за регистрация по смисъла на този Закон за срок от три години. ”
Комисията подкрепя предложението по ппиниип.
Предложение на н. п. н.п Иван Н. Иванов и Васил Василев
В § 23 текстът на чл. 93, ал. 1 се изменя така:
"Чл. 93. (1) Водач на моторно превозно средство, който извършва обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници и товари без редовно издадени лицензия, разрешение, документ за регистрация ши други документи, които се изискват от този закон и от подзаконовите актове по. прилагането му се наказва:
1. С глоба от 1000 лв при първоначално нарушение;
2. С глоба от 1500 лв и спиране на моторното превозно средство от движение за 6 месеца при повторно нарушение;
2. С глоба от 2000 лв и спиране на моторното превозно средство от движение за 12 месеца при многократно нарушение".
Комисията подкрепя предложението по ПРИНЦИП.
Предложения на н.п н.п Димитър Дъбов и Петър Мутафчиев
§ 23 да бъде изменен, както следва:
" Чл. 93 (1) Водач на МПС, който извършва обществен превоз ши превоз за собствена сметка на пътници и товари без редовно издадена лщензия, разрешителни, документ за регистрация ши други документи които се изискват от този закон се наказва с лишаване от право на управление за срок от 1 година и глоба от 500-1000 лева.
(2) Водач на МПС, който извършва превоз на пътници и товари, без да е в състояние да представи в момента на проверката изрядната лицензия, разрешителни документи за регистрация и другите изискуеми документи се наказва с глоба от 20 до 50 лева".
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията предлага §23, който става § 31 да придобие следното съдържание:
§ 31. “Чл. 93. (1) Водач на моторно превозно средство, който извършва обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници и товари без редовно издадени лицензия, разрешение, документ за регистрация или други документи, които се изискват от този закон и от подзаконовите нормативни актове по прилагането му се наказва:
1. С глоба 500 лв при първоначално нарушение и спиране на моторното превозно средство от движение за 6 месеца;
2. С глоба 1000 лв и спиране на моторното превозно средство от движение за срок от 1 година при повторно нарушение;
3. С глоба 2000 лв. и спиране на моторното превозно средство от движение за срок 12 месеца и лишаване от право да управлява моторното превозно средство за 6 месеца при системно нарушение".
(2) Водач на моторно превозно средство, който извършва обществен превоз на пътници и товари, и не представи в момента на проверката издадената лицензия, разрешението, документа за регистрация или други документи, които се изискват от този закон и подзаконовите нормативни актове по прилагането му се наказва с глоба до 50 лв.”
§ 24. В чл. 95 съюзът “и” се заменя с “или”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 24,който става § 32.
§ 25. Член 96 се изменя така:
“Чл. 96. (1) Който допусне или разпореди извършване на обществен превоз на пътници и товари, без да има това право, се наказва с имуществена санкция от 1000 до 5000 лв.
(2) Превозвач, който допусне или разпореди извършване на обществен превоз на пътници и товари в нарушение на правилата на този закон или на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, се наказва с имуществена санкция от 200 до 1000 лв.”
Предложение на и. п. н.п Йордан Мирчев, Исмет Саралийски и Рамадан Аталай
По§25. В чл.96 думите “имуществена санкция ” се заменят с думата” глоба”. Комисията подкрепя предложението.
Комисията предлага следната подобрена редакция на § 25. който става § 33:
§ ЗЗ. Член 96 се изменя така:
“Чл. 96. (1) Който допусне или разпореди извършване на обществен превоз на пътници и товари, без да има това право, се наказва с глоба в размер от 1000 до 5000 лв.
(2) Превозвач, който допусне или разпореди извършване на обществен превоз на пътници и товари в нарушение на разпоредбите на този закон или на подзаконовите нормативни актове по прилагането му, се наказва с глоба в размер от 200 до 1000 лв.”
§ 26. В чл. 97 след думата “превозвач” се добавя “или собственик”.
Предложение на н. п. н.п Йордан Мирчев, Исмет Саралийски и Рамадан Аталай
По§26. В ЧЛ.97 думите “имуществена санкция ” се заменят с думата” глоба”. Комисията подкрепя предложението.
Комисията предлага следната редакция на § 26, който става § 34:
§ 34. В чл. 97 след думата ’’превозвач” се добавя думата “или собственик”, а думите “имуществена санкция” се заменят с думата” глоба
Предложение на н.п.н.п Йордан Мирчев, Исмет Саралийски и Рамадан Аталай
Създава се §26а. В чл.98 думите “имуществена санкция” се заменят с думата” глоба”.
Комисията подкрепя предложението за създаване на нов § 35 .
§35. В чл. 98думите “имуществена санкция” се заменят с думата” глоба”.
Предложение на н.п.н.п Йордан Мирчев, Исмет Саралийски и Рамадан Аталай
Създава се нов § 266 със следното съдържание:
§256. В чл.99 думите “имуществена санкция” се заличават.
Комисията подкрепя предложението за създаване на нов § 36.
§ 36. В чл.99 думите “имуществена санкция” се заличават.
§ 27. В чл. 102 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 2 се изменя така:
“(2) Собственик на автогара или автоспирка, който не поддържа в изправност определения с наредбата по чл. 21 минимум оборудване в автогарите и автоспирките или при наличието на площ откаже без основание да я предостави по договор на превозвача, желаещ да открие собствено гише за продажба на билети, се наказва с глоба от 100 до 1000 лв.”
Досегашната ал. 2 става ал. 3 и в нея след думите “и автоспирките” се добавя “или който откаже да превози лице, притежаващо издаден по съответния ред превозен документ”.
Комисията предлага следната подобрена редакция на § 27, който става § 37:
§ 37. В чл. 102 се правят следните изменения и допълнения:
1.Създава се нова ал. 2 със следното съдържание:
“(2) Собственик на автогара или автоспирка, който не поддържа в изправност определения с наредбата по чл. 21 минимум оборудване в автогарите и автоспирките или откаже да предостави на превозвача, правото на продажба на билети на притежаваната от него автогара или автоспирка се наказва с глоба от 500 до 1000 лв.”
2. Досегашната ал. 2 става ал. 3 и в нея след думите “и автоспирките” се добавя “или който откаже да превози лице, притежаващо издаден по съответния ред превозен документ.
§ 28 Създава се чл. 103.
“Чл. 103. (1) Който наруши изискванията за превоз на опасни товари, се наказва с глоба от 500 до 2000 лв., а моторното превозно средство задължително се премества за сметка на собственика му от мястото, където е констатирано нарушението, до безопасно място.
(2) При повторно нарушение по ал. 1 глобата е в размер от 2000 до 10 000 лв.” Комисията подкрепя текста на вносителя за § 28, който става § 38.
§ 29. Създава се чл. 104.
“Чл. 104. Превозвач, който не осигури спазване на разпоредбите за работното време и почивките на водачите при извършване на обществени превози на пътници и товари, включително при превози за собствена сметка, се наказва с глоба от 200 до 500 лв.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 29, който става § 39.
§ 30. Създава се чл. 105.
“Чл. 105. За нарушения на този закон и на подзаконовите нормативни актове, издадени въз основа на него, за които не е предвидено друго наказание, виновните лица се наказват с глоба до 50 лв.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 30, който става § 40.
§ 31. В § 1 от Допълнителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:
1. Точка 5 се изменя така:
“5. “Автомобилен превозвач” е всяко физическо или юридическо лице, регистрирано като търговец, което извършва превоз на пътници и товари срещу заплащане с помощта на превозни средства, предназначени за тази цел.”
2. Точки 7, § и 9 се отменят.
3. Точка 12 се изменя така:
“12. “Автогара” е транспортен обект за обслужване на пътници по автобусни линии за междуселищни и международни превози, служещ за начална, междинна или крайна точка на редовните автобусни линии.”
4. Точка 26 се изменя така:
“26. “Таксиметрови превози” са превозите на пътници срещу заплащане, извършвани от лицензирани превозвачи или от водачи, извършващи дейността от името на лицензиран превозвач, но за своя сметка, с леки автомобили до 5 места, които водачите държат в готовност, за да изпълнят пътуване до определена от клиента цел.”
5. Създават се т. 30, 31 и 32:
“30. “Превоз на опасни товари” е превозът на опасни товари от едно място на друго и свързаните с превоза престои, включително времето за престой за
товарене и разтоварване на опасните товари в превозни средства, цистерни или контейнери. Превозът включва и времето за престой за претоварване или смяна на вида на превозното средство, при условие че транспортните документи бъдат предоставени за контрол и при престоя не се отварят пратките или цистерните.
31. ”Разчетна парична единица” е Специалното право на тираж, както той е определен от Международния валутен фонд. Сумата, посочена в чл. 71, ал. 3, е конвертируема в националната валута на страната, от която е съдът, натоварен с разглеждане на спор, на базата на стойността на тази валута към датата, на която той се е произнесъл, или на датата, приета с взаимно съгласие от страните. Стойността на националната валута в Специалното право на тираж на страната, която е член на Международния валутен фонд, се изчислява съгласно начина на превръщане, прилаган от Международния валутен фонд към въпросната дата на извършване на операциите и сделките.
32. “Консултант по сигурността при превоза на опасни товари” е всяко назначено от ръководителя на предприятието лице, чиято роля е да изпълнява задачите и функциите, определени в закона и подзаконовите актове, свързани с превоза на опасни товари, и което притежава удостоверение за преминат курс на обучение.”
Предложения на н.п н.п Димитър Дъбов и Петър Мутафчиев
Към §31 да се създаде нова т. За, със следния текст:
"24" да се допълни със следното изречение: "Преди извършване на случаен превоз на пътници, превозвачът предоставя за заверка в ДАМ попълнено разрешително - пътен лист или извършва същото в съответната автогара по местоживеене ".
"26" да се допълни със следното изречение: "Те нямат право да формират групи да вземат пътници от ж. п. гари, автогари и спирки, като дублират редовни автобусни и ж.п. линии".
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. н.п Йордан Мирчев, Исмет Саралийски и Рамадан Аталай
§31. В Допълнителни разпоредби, в § 1 т. 22 думата “Редовна” се заличава.
Комисията подкрепя предложението по принцип и предлага то да се премести на съответното МУ систематично място в §45.
Комисията предлага следната подобрена редакция на § 31. който става § 41:
§ 41. В § 1 от Допълнителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:
1. Точка 5 се изменя така:
“5. “Автомобилен превозвач” е всяко физическо или юридическо лице, регистрирано като търговец, което извършва обществен превоз на пътници и товари с помощта на превозни средства, предназначени за тази цел.”
2. Точки 7, § и 9 се отменят.
3. Точка 12 се изменя така:
“12. “Автогара” е транспортен обект за обслужване на пътници по автобусни линии за междуселищни и международни превози, служещ за начална, междинна или крайна точка на редовните автобусни линии.”
4. Точка 26 се изменя така:
“26. “Таксиметрови превози” са превозите на пътници срещу заплащане, извършвани от лицензирани превозвачи или от водачи, извършващи дейността от името на лицензиран превозвач, но за своя сметка, с леки автомобили до 5 места, които водачите държат в готовност, за да изпълнят пътуване до определена от клиента цел.”
5. Създават се т. 30, 31 и 32:
“30. “Превоз на опасни товари” е превозът на опасни товари от едно място на друго и свързаните с превоза престои, включително времето за престой за товарене и разтоварване на опасните товари в превозни средства, цистерни или контейнери. Превозът включва и времето за престой за претоварване или смяна на вида на превозното средство, при условие че транспортните документи бъдат предоставени за контрол и при престоя не се отварят пратките или цистерните.
31. ’’Разчетна парична единица” е Специалното право на тираж, както той е определен от Международния валутен фонд. Сумата, посочена в чл. 71, ал. 3, е конвертируема в националната валута на страната, чийто съд е натоварен с разглеждане на спора, на базата на стойността на тази валута към датата, на която той се е произнесъл, или на датата, приета по взаимно съгласие от страните. Стойността на националната валута в Специалното право на тираж на страната, която е член на Международния валутен фонд, се изчислява съгласно начина на превръщане, прилаган от Международния валутен фонд към въпросната дата на извършване на операциите и сделките.
32. “Консултант по сигурността при превоза на опасни товари” е всяко назначено от ръководителя на предприятието лице, чиято роля е да изпълнява задачите и функциите, определени в закона и подзаконовите актове, свързани с превоза на опасни товари, и което притежава удостоверение за преминат курс на обучение.”
32. В § 2 от Допълнителните разпоредби след думата “разрешителни” се поставя запетая и се добавя “регистрационни”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 32, който става § 42.
§ 33. В Заключителните разпоредби се създава § 4а:
“§ 4а. За прилагането на този закон и на ратифицираните международни договори в областта на автомобилните превози министърът на транспорта и съобщенията издава наредби и инструкции.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 33. който става § 43.
Предложение на н.п. н.п Йордан Мирчев, Исмет Саралийски и Рамадан Аталай
Създава се нов § 33а със следното съдържание:
§33а. В Заключителни разпоредби се създава §7:
“§7. На персонала на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация ” се изплаща допълнително възнаграждение за специфични условия и изисквания към труда на служителите, определен от министъра на транспорта и съобщенията.
Комисията подкрепя предложението, което е прието на систематичното МУ място в §28, като ал.5 на чл. 91.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 34. Издадените лицензни до влизането в сила на закона запазват действието си до изтичането на срока на тяхната валидност.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 34. който става § 44. като думите “на закона “се заменят с “ този закон”.
§35. Навсякъде в закона думите “министърът на транспорта” и “министъра на транспорта” се заменят съответно с “министърът на транспорта и съобщенията” и “министъра на транспорта и съобщенията”, думите “Министерството на транспорта” се заменят с “Министерството на транспорта и съобщенията” и думите “Главна дирекция “Автомобилна администрация” и “Държавната автомобилна инспекция” се заменят с “Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”.
Предложение на н. п. Благой ДИМИТРОВ И Елиана Масева
В §35 се правят следните изменения:
1. Създава т. 2 със следното съдържание:
2. “В едномесечен срок от влизане в сила на Закона Министерския съвет създава Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация ” на основание чл. 54 ал. 2 от Закона за администрацията”.
2. Текста на §32 става т.1.
Комисията подкрепя предложението по ПРИНЦИП И предлага да се премести на систематичното му място в §45.
Комисията предлага следната подобрена редакция на § 35, който става §45: §45. Навсякъде в закона думите “министърът на транспорта” и “министъра на транспорта” се заменят съответно с “министърът на транспорта и съобщенията” и “министъра на транспорта и съобщенията”, думите “Министерството на транспорта” се заменят с “Министерството на транспорта и съобщенията”, думите “Главна дирекция “Автомобилна администрация” и “Държавната автомобилна инспекция” се заменят с “Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация и “думите “ редовна автобусна линия ”, “редовни автобусни линии” и “редовните автобусни линии” се заменят с “автобусна линия”, “автобусни линии” и “автобусните линии”.
Комисията предлага да се създаде нов § 46 със следното съдържание:
§ 46. (1) В едномесечен срок от влизането на този закон в сила, Главна дирекция “Автомобилна администрация” се преобразува в Изпълнителна агенция “ Автомобилна администрация”.
(2) Дейността, имуществото, архивът, правата и задълженията, включително служебните и трудовите правоотношения на служителите от администрацията на Главна дирекция “Автомобилна администрация” преминават към Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”.
§ 36. Разпоредбите на чл. 76 и чл. 9, ал. 1, т. 2 влизат в сила една година след датата на обнародването на този закон в “Държавен вестник”.
Предложение на н. п. н. п Иван И. Иванов и Васил Василев
В § 36 от “Преходни и заключителни разпоредби” думите "една година" се заменят с "три години".
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията предлага следната подобрена редакция на § 36, който става § 47: § 47. Разпоредбите на § 7 и §9, относно чл. 9, ал. 1, т.2 влизат в сила от 1. 01. 2003 г.
Предложение на и. п. н.п Иван И. Иванов и Васил Василев
Създава се нов § 37 в “Преходни и заключителни разпоредби
"§ 37. Наредбата по чл. 7 в се приема не по-късно от 6 месеца от влизането на
закона в сила".
Вносителите оттеглиха предложението си.
Предложения на н.п н.п Димитър Дъбов и Петър Мутафчиев
Създава се нов §34.
"В заключителни разпоредби § 5 да се допълни след "министъра на транспорта и съобщенията " да се добавят "и министъра на вътрешните работи".
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н. п. н.п Иван Н. Иванов и Васил Василев
Навсякъде в текста от определението "редовни автобусни линии" да отпадне думата "редовни".
Комисията подкрепя предложението, което е включено на систематичното му място в § 45.