Комисия по транспорт и телекомуникации
27/02/2002 първо гласуване
Oбобщен проект:
ЗАКОН ЗА ИЗМЕНЕНИЕ
И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЖЕЛЕЗОПЪТНИЯ ТРАНСПОРТ
УВАЖАЕМИ Г-Н ПРЕДСЕДАТЕЛ,
На основание чл. 68, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, Комисията по транспорт и телекомуникации с участието на Вносителите изготви общ законопроект по приетите на първо гласуване на 22.02.2002г. законопроекти за изменение и допълнение на Закона за железопътния транспорт (Обн., ДВ, бр. 97 от 2000 г., в сила от 1.01.2002 г.) - законопроект № 154- 01-84, внесен от н.п. Петър Мутафчиев и група народни представители на 11.12.2001 г.; законопроект № 202-01-1, внесен от Министерски съвет на 02.01.2002 г. и законопроект № 254-01-9, внесен от н.п. Йордан Мирчев и група народни представители на 23.01.2002 г.
Комисията предлага следния обобщен проект:
ЗАКОН ЗА ИЗМЕНЕНИЕ
И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЖЕЛЕЗОПЪТНИЯ ТРАНСПОРТ
/Обн. ДВ, бр. 97 от 2000 г. 6 сила от 1.01.2002г./
§ 1. В чл. 8, ал.1, т. 2 думата „пет“ се заменя с „две“.
§2. В чл. 14, ал. 2 думите „лично или представлявани от друг член на съвета. Присъстващ член не може да представлява повече от един неприсъстващ“ се заличават.
§3. В чл. 15, т. 3 след думите „заместник-генералния директор“ се добавят „главния ревизор по безопасността“.
§4. В чл. 26, ал.1 се правят следните изменения:
1. В т. 2 думите „деветдесет и пет“ се заменят с „ деветдесет и
осем“.
2. В т. 4 думата „процент“ се заменя с „десет на сто“.
§5. В чл. 30 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинеи 2 и 3 се изменят така:
„(2) В железопътните гари се извършват дейностите по приемане, изпращане, престой и преработка на влаковете, по осигуряването превоза на пътници и товари, като и други технологични операции, свързани с експлоатацията на железопътната инфраструктура и превозната работа.
(3) Технологичните сгради и помещенията в железопътните гари, свързани с дейността по управлението на движението на влаковете, с безопасността на движението и с други технологични операции свързани с експлоатацията на железопътната инфраструктура, са публична държавна собственост“.
2. Създава се нова ал.4 със следното съдържание:
„(4) Управлението на движението на влаковете по железопътните линии и на дейностите в железопътните гари, свързани с влаковата работа се осъществяват от НК „Железопътна инфраструктура“.“
3. Досегашната ал. 4 става ал. 5.
§6. В ЧЛ.32 се създават т. 3 и 4 със следното съдържание:
„3. транзитните железопътни превози и превози в комбинирано съобщение транзит през България“.
4. 6 условия на кризи и бедствия приоритетът в разпределението на капацитета на железопътната инфраструктура се определя от Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“.“
§7. В чл. 38 се създава т.5 със следното съдържание :
„5. предлага добро качество на железопътната услуга.“
§ 8. Създава се чл. 38а:
"Чл. 38а. Железопътни превозвачи или техните правоприемници, които до 1 януари 2002 г. са имали разрешение, съгласно националните и/или международните норми, да извършват вътрешни и/или международни железопътни превози на пътници и товари, се освобождават от изискванията на разпоредбите на чл. 38."
§ 9. В чл. 121 думите "250 до 1000" се заменят със "100 до 500".
§ 10. Член 122 се изменя така:
„Чл. 122 (1) Наказва се с глоба от 150 до 500 лева, ако не подлежи на по-тежко наказание:
1. длъжностно лице, което предоставя управлението на тягов подвижен ж.п. състав или осигурителни или електрозахранващи системи на лице без необходимата за това правоспособност;
2. машинист, който превиши допустимите скорости за движение на Влак или за маневра или пусне в движение влак, маневрен състав, изолиран локомотив или друго самодвижещо се ж.п. возило без подаден сигнал.
(2) При повторно нарушение по ал. 1 глобата е от 200 до 750 лева."
§ 11. В чл. 123 се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става ал. 1, като думите "250 до 750" се заменят със "100 до 200".
2. Създава се ал. 2 със следното съдържание:
"(2) При повторно нарушение по ал. 1 глобата е от 200 до 400 лева."
§ 12. В чл. 124 се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става ал.1, като думите "150 до 1000" се заменят със "100 до 400".
2. Създава се ал. 2 със следното съдържание:
"(2) При повторно нарушение по ал. 1 глобата е от 200 до 800 лева."
§ 13. В чл. 125, ал. 1 се изменя така:
„(1) Наказва се с глоба от 150 до 250 лева и с временна забрана за упражняване на дейността за срок от 6 месеца до 1 година лице от персонала на НК „ЖИ“ или на превозвача, което употреби по време на работа или работи с концентрация в кръвта на алкохол или друго силно упойващо вещество над 0,3 на хиляда.“
§ 14. В чл. 126 се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст ал. 1, като думите "200 до 400" се заменят със "100 до 200".
2. Създава се ал. 2 със следното съдържание:
"(2) При повторно нарушение по ал. 1 глобата е от 200 до 400 лева."
§ 15. В чл. 127 числото "200" се заменя със "100".
§16. В §1 на Допълнителните разпоредби т. 1, 7 и 21 се изменят така:
„1. "Железопътна инфраструктура" са всички железни пътища и стационарни съоръжения, без тези по чл. 2, необходими за движението на железопътните возила и за сигурността на движението, включително железопътните линии и прилежащите и принадлежащите към тях терени и пожарозащитни пояси; изкуствените съоръжения - мостове, тунели, надлези, подлези и съоръжения за предпазване от лавини и падащи камъни; горното строене на железния път - релси, траверси, релсови скрепления, стрелки и бс1ластова призма; железопътните прелези и техните съоръжения; коловозното развитие на посредните, участъковите, разпределителните, пътническите и товарните гари, пероните и товарно-разтоварните рампи към тях; осигурителните, сигнализационните и съобщителните съоръжения и инсталациите и съоръженията за производство, преобразуване и пренос на електрическа енергия за тяхното захранване; осветителните съоръжения и инсталации за осигуряване на безопасно движение в района на гарите; съоръженията за трансформиране и пренасяне на електроенергия за тягови нужди, включително тяговите подстанции, захранващите линии и контактната мрежа, стълбовете и другите съоръжения на енергосистемата за тягови нужди; терените, сградите и помещенията, служещи за осигуряване
на контрола по поддържането на железопътната инфраструктура; фериботния комплекс; терените, сградите и помещенията 6 железопътните гари, 6 които се осъществяват дейностите по управлението на движението на влаковете и другите технологични операции, свързани с експлоатацията на железопътната инфраструктура и безопасността на движението, терените, върху които са разположени техническите средства за осигуряване безопасността на движението,
7. „Експлоатация на железопътната инфраструктура“ включва Всички дейности, свързани с достъпа на превозвачите до железопътната инфраструктура, управлението на движението на влаковете по железопътните линии и управлението на технологичните операции в железопътните гари, свързани с влаковата работа и безопасността на движението.
21.„Железопътна гара“ е коловозното развитие и технологичните сгради, свързани с управлението на движението на влаковете, безопасността на движението и превоза на товари и пътници.“
§ 17. Създава се § 5а със следното съдържание:
„§ 5а. (1) Едноличното акционерно дружество „БДЖ“ ЕАД е
правоприемник на Национална компания „БДЖ“ по отношение на всички задължения на НК „БДЖ“ - несъбрани държавни вземания, възникнали до 30 ноември 2001 г,
(2) Капиталът на „БДЖ“ ЕАД се увеличава с непарична вноска на държавата, съставляваща насъбраните държавни вземания от НК „БДЖ“ по ал. 1, за задължения по данъка върху добавената стойност, задължения по чл. 35 и 36 от Закона за корпоративното подоходно облагане, лихви по просрочени задължения и временна финансова помощ в размер 127,9 млн. лв.
(3) Увеличаването на капитала се извършва не по-късно от 30 март 2002 г. Министърът на финансите определя размера на отделните вземания, които се включват в общия размер по ал. 2.
(4) Увеличаването на капитала се извършва чрез издаване на 12 790 000 (12 милиона седемстотин и деветдесет хиляди) нови акции с номинална стойност 10 лв. всяка, които се придобиват от държавата.“
§ 18. Създава се § 5б със следното съдържание:
"§ 5б. (1) Министерският съвет 6 срок от 1 януари 2002 г. образува Консорциум "Български държавни железници" ЕООД (К "БДЖ" ЕООД) от НК-„ЖИ" U "БДЖ" ЕАД, със задачи:
1. да ръководи, координира и контролира изпълнението на Оздравителния проект за БДЖ;
2. да координира и регулира взаимодействието на НК - „ЖИ“ и ж.п. превозвачите през преходния период.
(2) Към Консорциум "БДЖ" ЕООД се създава Консултативен съвет от представители на заинтересованите министерства, железопътните предприятия, експертната общност и синдикатите по въпросите, посочени в ал.1."
§ 19. Създава се § 5в, със следното съдържание:
"§ 56. Не по-рано от три години след влизане в сила на този закон. Министерският съвет може да преобразува Консорциум "БДЖ" ЕООД в холдинг, да се слее в едно от предприятията или да бъде закрит."
§ 20.Създава се § 5г, със следното съдържание:
"§ 5г. До 31.12.2003 г. лицензии по чл. 37 се издават само на превозвачи с предмет на дейност транзитни и международни превози.
§ 21. Създава се §11а със следното съдържание:
„§ На. Чл. 48, ал.1, т.3 на Закона за пътищата (Обн., ДВ, бр.26 от
29.03.2000г., изм. и доп. бр. 88 от 27.10.2000 г., изм. бр. 111 от
28.12.2001 г.) се изменя така:
„3. Десет на сто - за финансиране дейностите по текущото поддържане и експлоатацията на железопътната инфраструктура“.