Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по транспорт и телекомуникации
20/09/2002 първо гласуване

    ДОКЛАД
    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за пътищата, № 202-01-49, внесен от Министерски съвет на 12.08.2002г.
    ДОКЛАД
    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за пътищата, № 202-01-49, внесен от Министерски съвет на 12.08.2002г
    На свое редовно заседание, проведено на 19 септември 2002 г., Комисията по транспорт и телекомуникации разгледа Законопроект за изменение и допълнение на Закона за пътищата, № 202-01-49, внесен от Министерски съвет съвет на 12.08.2002 г.
    На заседанието присъстваха г-н Любомил Иванов - заместник- министър на транспорта и съобщенията, представители на Министерството на финансите и Агенция “ Пътища” към Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
    От името на вносителите, представителите на двете министерства и на Агенция “ Пътища” обясниха, че законопроектът се внася във връзка с преговорите с Европейския съюз по Глава 9 - Транспортна политика. В допълнителната информация към преговорната политика, българската страна е потвърдила, че прилаганата система за облагане с такси за ползване на пътната инфраструктура към датата на присъединяване ще бъде в съответствие с изискванията на Директива 1999/62/ЕС относно заплащането на такси от товарните автомобили за ползване на пътната инфраструктура. В момента според сега действащата Тарифа № 14 за таксите, които се събират в системата на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и от областните управители, такси за ползване на пътната инфраструктура се събират само от чуждестранните превозвачи. Това е една неоправдана дискриминация спрямо чуждестранните превозвачи, която ги поставя в неравностойно положение спрямо техните български колеги и Европейският съюз настоява тя да се премахне чрез съответното изменение на нормативната уредба. Необходимото привеждане на съществуващата у нас система от пътни данъци и такси в съответствие със системата на Европейския съюз изисква и въвеждането от 1 януари 2004г. на винетната система за събиране на пътни такси /такси за ползване по време/.Нашата страна е предоставила и подробен график на Европейския съюз, който посочва отделните етапи на фискална хармонизация.
    Първият етап включва периодът 2002 - 2003г., вторият - 2004 - 2005г. и третият 2006-2007г. Първия етап предвижда: предоставяне на информация на обществеността относно целите, ползите и необходимостта

    от въвеждането на пътните такси за ползване по време; стартиране подмяната на свидетелствата за регистрация; подготовка и преразглеждане на двустранните спогодби за автомобилни превози, сключени със страни членки на ЕС на базата на реципрочност; промяна на нормативната уредба, свързана с въвеждането на пътни данъци; изготвяне на модел за въвеждане на винетната система и на нова структура на пътния данък съгласно изискванията на Директива 99/62.
    Вторият етап включва: въвеждане от 1 януари 2004г. на винетната система за събиране на пътни данъци и поетапно изравняване на таксите, събирани от автомобилите с българска регистрация и от автомобилите с регистрация в страните - членки на Европейския съюз; отмяна на таксите, събирани съгласно Тарифа № 14 за превозвачите, регистрирани в страните - членки на Европейския съюз; промяна в структурата на пътния данък чрез въвеждане на диференциран подход по отношение на броя на осите и вида на окачване и достигане на 50 на сто от минималните нива съгласно Анекс 1 на Директивата; отмяна на данъка върху превозните средства, регистрирани в Република България.
    Третият етап предвижда: до 1 януари 2007г. изравняване нивата на пътните такси при ползване на пътната инфраструктура по време, за българските превозни средства и превозните средства, регистрирани в страните - членки на ЕС; достигане на минималните нива на данъка на регистрираните в България пътни такси съгласно изискванията на ЕС; оценка на резултатите от прилагането на системата от пътни данъци и такси чрез прилагане на следните принципи - прозрачност, равнопоставеност, разходоориентираност и съгласуваност със системата за данъчно облагане и таксуване на пътните превозни средства.
    Разликите между настоящите минимални нива на пътния данък върху превозните средства с българска регистрация и минималните нива от Анекс 1 на Директива 1999/ 62 са изведени в специална таблица към мотивите на законопроекта.
    Членовете на Комисията, взели участие в дискусията изразиха мнение, че предложения законопроект е съобразен с изискванията на Европейския съюз и е необходим за евроинтеграцията. Едновременно с това бяха изтъкнати и редица несъвършенства на проекта, изразяващи се в липса на информация относно икономическия ефект от въвеждане на винетната система, относно размера на таксата и разпределението й. Направени бяха и предложения от правно-технически характер с цел усъвършенстване на законопроекта, които ще бъдат внесени между първото и второто му гласуване.
    На въпросите, зададени от членовете на Комисията отговориха представителите на Министерството на транспорта и съобщенията, Министерството на финансите и Агенция “ Пътища”.
    Те обясниха, че в настоящия момент такси за ползване на пътната инфраструктура се събират само на граничните пунктове от чуждестранните превозвачи, а с промените, предлагани в законопроекта те ще се събират както на граничните пунктове, така и на територията на цялата страна. Уточнено беше, че измененията в чл.10 са свързани и с предстоящи изменения на Закона за местните данъци и такси и Закона за пътищата.
    След проведената дискусия, изразените мнения и направените предложения, Комисията по транспорт и телекомуникации с 10 гласа “за” и 3 гласа “ въздържали се”предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за пътищата, № 102-01-49, внесен от Министерски съвет на 12. 08. 2002 г. Комисията единодушно с 13 гласа “ за” взе и решение да предложи на Народното събрание срокът по чл.70, ал.1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание да бъде удължен на 14 дни.
    Форма за търсене
    Ключова дума