Комисия по транспорт и телекомуникации
12/03/2004 първо гласуване
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на
Кодекса на търговското корабоплаване, № 302-01- 46, внесен от
Министерски съвет на 24.09.2003 г.
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на
Кодекса на търговското корабоплаване, № 302-01- 46, внесен от
Министерски съвет на 24.09.2003 г.
На извънредно заседание, проведено на 12 март 2004 г.,
Комисията по транспорт и телекомуникации разгледа и обсъди
Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на търговското
корабоплаване, № 302-01- 46, внесен от Министерски съвет на 24. 09.2003 г.
На заседанието присъстваха г-жа Красимира Мартинова -
заместник - министър на транспорта и съобщенията и г-н Пейчо Манолов-
изпълнителен директор на Изпълнителна агенция "Пристанищна
администрация".
Промените, предвидени със закононопроекта отразяват
препоръките на Европейската комисия за окончателно прецизиране на
текстовете в кодекса с цел хармонизиране в най- голяма степен с правото
на Европейските общности.
Законопроектът е съобразен изцяло и с чл. 45 от Европейското
споразумение за асоцииране между Европейските общности и техните
страни- членки, от една страна, и Република, България - от друга страна -
за предоставянето на условия за осъществяване на стопанска дейност на
граждани и юридически лица от държави- членки на Европейския съюз,
установени в Република България, не по-малко благоприятни от условията,
предоставени на български физически или юридически лица.
Отменя се преходният период по чл. 33, ал. 2, като се дава
възможност да се уредят с наредба изискванията за пререгистриране на
кораби от регистъра на страна- членка на Европейския съюз, в българския
регистър на корабите.
Създава се правно основание за издаване на подзаконови нормативни
актове, с които ще се регламентират изискванията към строежа и
оборудването на корабите и за осъществяване на държавен контрол в
пристанищата върху чужди кораби.
Измененията в чл. 93 са свързани с въвеждане изискванията на
Директива 79/115 относно използването на пилотски услуги в Северно
море и пролива Ламанш.
Предлаганите изменения и допълнение в Кодекса на търговското
корабоплаване са съобразени и с приетия закон за ратифициране на
Протокола от 1992г. за изменение и допълнение на Международната
конвенция за гражданска отговорност за щети от замърсяване с нефт, 1992
г. ( Конвенция CLC ), който изисква въвеждането на специален режим за
обезщетяване на вреди, причинени от замърсяване с нефт и нефтени
продукти.
Създаването на новата глава XVa регламентира обективната
отговорност на корабособственика, в случай че настъпят вреди от
замърсяване с нефт, независимо от това дали корабът се експлоатира от
него или от друго лице. Предвижда се и възможността на освобождаване
от отговорност на корабособственика, ако той докаже, че вредите са
настъпили в резултат на непреодолима сила, умишлени действия или
бездействия на трети лица или са в резултат на виновни действия от страна
на лицата на брега, отговорни за навигацията.
В проведената дискусия бяха изразени мнения, че законопроектът е
необходим, тъй като има политически ефект и с приемането му Република
България ще подчертае готовността й за въвеждането на международното
и в частност европейското законодателство. Направени бяха предложения
с цел усъвършенстване на проекта и беше заявено, че ще бъдат внесени
между първото и второто му гласуване.
Подкрепяйки мотивите на вносителя, Комисията по транспорт и
телекомуникации единодушно с 9 гласа “за” предлага на Народното
събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и
допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване, № 302-01- 46,
внесен от Министерски съвет на 24. 09. 2003 г.