Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по бюджет и финанси
11/09/2008
    П Р О Т О К О Л
    № 19

    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по бюджет и финанси




    П Р О Т О К О Л
    № 19

    На 11 септември 2008 г., четвъртък, се състоя редовно заседание на Комисията по бюджет и финанси.
    Заседанието се проведе при следния

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Представяне и обсъждане на Законопроект за допълнение на Закона за общинския дълг, № 854-01-95, внесен от Румен Овчаров и група народни представители на 29 юли 2008 г.
    2. Представяне и обсъждане на Законопроект за изменение на Закона за ратифициране на Третия протокол към Общото споразумение за привилегиите и имунитетите на Съвета на Европа, № 802-02-25, внесен от Министерския съвет на 21 юли 2008 г.
    3. Представяне и обсъждане на Законопроект за ратифициране на Спогодбата между правителството на Република България и правителството на Обединените арабски емирства за избягване на двойното данъчно облагане на доходите, № 802-02-26, внесен от Министерския съвет на 22 юли 2008 г.
    4. Представяне и обсъждане на Законопроект за ратифициране на Споразумението за сътрудничество между Европейската общност и нейните държави членки, от една страна, и Конфедерация Швейцария, от друга страна, за борба с измамите и друга незаконна дейност, засягаща техните финансови интереси и на Заключителния акт към него, № 802-02-27, внесен от Министерския съвет на 25 юли 2008 г.
    5. Представяне и обсъждане на Законопроект за ратифициране на Споразумението за привилегиите и имунитетите на Международния трибунал по морско право, № 802-02-28, внесен от Министерския съвет на 26 юли 2008 г.
    6. Разни.

    Заседанието бе открито в 14.47 ч. от председателя на комисията господин Румен Овчаров.
    Списъкът на присъстващите народни представители и гости се прилага към протокола.

    * * *

    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Уважаеми дами и господа, позволете ми да открия днешното редовно заседание на Комисията по бюджет и финанси за дневен ред:
    1. Представяне и обсъждане на Законопроект за ратифициране на Споразумението за привилегиите и имунитетите на Международния трибунал по морско право.
    2. Представяне и обсъждане на Законопроект за изменение на Закона за ратифициране на Третия протокол към Общото споразумение за привилегиите и имунитетите на Съвета на Европа.
    3. Представяне и обсъждане на Законопроект за ратифициране на Спогодбата между правителството на Република България и правителството на Обединените арабски емирства за избягване на двойното данъчно облагане на доходите.
    4. Представяне и обсъждане на Законопроект за ратифициране на Споразумението за сътрудничество между Европейската общност и нейните държави членки, от една страна, и Конфедерация Швейцария, от друга страна, за борба с измамите и друга незаконна дейност, засягаща техните финансови интереси и на Заключителния акт към него.
    5. Представяне и обсъждане на Законопроект за допълнение на Закона за общинския дълг.

    Колеги, пред вас е дневния ред. Имате ли някакви коментари по него?
    Предлагам точка 5 да разменим с точка 1, за да можем да освободим господин Михалевски да отиде и в друга комисия.
    Има ли възражения или предложения по дневния ред? Не виждам.

    По първа точка от дневния ред ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ОБЩИНСКИЯ ДЪЛГ.
    Господин Михалевски, имате думата, за да представите Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за общинския дълг.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ: Благодаря, господин председател.
    Дами и господа народни представители, ще си позволя съвсем накратко да представя внесената необходима промяна в Закона за общинския дълг. Това е част от пакета, който трябва да направи приложим и максимално полезен Фонда за подпомагане на местните органи за самоуправление – Фонда ФЛАГ. Това е промяна, в която се предлага специално кандидатстването на общините пред Фонда ФЛАГ да бъде изведено от полето на Закона за обществените поръчки, в частност в Закона за общинския дълг и когато общините кандидатстват пред Фонда ФЛАГ да не се налага да прилагат всички дълги процедури, които се налагат при стандартно предписания ред за поемане на общински дълг. Това всъщност промяната, която ви молим. Защото единият риск е достатъчно да забавим процедурите за кандидатстване пред фонда, който ще повлияе на възможността на общините да изпълняват проекти и по-специално тяхното финансиране по различните оперативни програми и Програмата за развитие на селските райони.
    Второто, за което искам да ви информирам, е, че паралелно с това в момента тече конкурс за избор на банкираща институция. Написани са процедурите от консултант на фонда. Предстои още един допълнителен механизъм, който ще бъде внесен на заседание на Министерския съвет и ще стане част от бъдещия закон за държавния бюджет за следващата година – един компенсаторен механизъм за най-малките и средните общини, защото както е конституиране ФЛАГ, независимо че ще има и преференциални условия по лихвите и таксите, все пак няма да бъде достъпен за голяма част от българските общини. Така че това са двете важни неща, с които трябва да се приложат всички организационни действия по ФЛАГ. Влизането на тази промяна със законопроекта е в най-скоро време – към 15 октомври т.г. ще бъде в напълно работно състояние, за да бъде полезен на общините, които иначе имат сключени договори, стартира и Програмата за развитие на селските райони. Затова той е крайно необходим.
    Благодаря, господин председател.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Колеги, имате ли въпроси, становища? Няма.
    Който е за”, моля да гласува.
    За – 14, против – няма, въздържали се – няма.
    Законопроектът се приема.
    Благодаря, господин заместник-министър.

    Продължаваме с втора точка от дневния ред – ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА ТРЕТИЯ ПРОТОКОЛ КЪМ ОБЩОТО СПОРАЗУМЕНИЕ ЗА ПРИВИЛЕГИИТЕ И ИМУНИТЕТИТЕ НА СЪВЕТА НА ЕВРОПА.
    Има думата заместник-министърът на финансите господин Кирил Желев.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КИРИЛ ЖЕЛЕВ: Благодаря, господин председател.
    Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! Става дума за резервата, която е изразила България по точка 7 от Споразумението, което е свързано с Банката за развитие на Съвета на Европа. България е член е Банката за развитие на Съвета на Европа от 1994 г. Капиталът й е 37 милиона, което всъщност е 1,15%.
    В момента в банката членуват 40 от 46-те страни – членки на Съвета на Европа. Основната насоченост на банката е социална. Тя работи в сектори като здравеопазване, образование и природни бедствия, слабо развити региони – за България специално е участвала и е подпомагала изграждането на жилища за социално-слаби, развитие на малки и средни предприятия, програми по безработица. Работи както пряко, така и непосредствено с бившата Насърчителна, сегашната наша Банка за развитие.
    Банката разполага със специална доверителна сметка, която може да отпуска безвъзмездна помощ и която дава преференциални и благоприятни лихви за държавата ни. Като условие за отпадането на тази резерва, е, че от 26 държави, която са я ратифицирали, само 6 са ползвали тази резерва. Една от тях е и България. При отпадането на резервата банката ще бъде приравнена с Международната банка за възстановяване и развитие, Европейската инвестиционна банка, Европейската банка за възстановяване и развитие и Черноморската банка за търговия и развитие.
    Идеята на отпадането на резервата е, че не се дължат данъци върху доходите, които се реализират в резултат на издаване на облигации и задължения по ценни книжа. Това е предложението, което направено от Министерския съвет за отпадане на резервата на България по чл. 7 от споразумението.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Благодаря, господин заместник-министър.
    Колеги, имате ли въпроси, становища? Няма.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 14, против – няма, въздържали се – няма.
    Законопроектът се подкрепя.

    Продължаваме трета точка от дневния ред - ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА СПОГОДБАТА МЕЖДУ ПРАВИТЕЛСТВОТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И ПРАВИТЕЛСТВОТО НА ОБЕДИНЕНИТЕ АРАБСКИ ЕМИРСТВА ЗА ИЗБЯГВАНЕ НА ДВОЙНОТО ДАНЪЧНО ОБЛАГАНЕ НА ДОХОДИТЕ.
    Имате думата, господин заместник-министър.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КИРИЛ ЖЕЛЕВ: Благодаря, господин председател.
    Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! Действително става дума за опит, който има и възможности да разширим този опит по отношение на сключване на поредната спогодба за избягване на двойното данъчно облагане, в случая с Обединените арабски емирства. Считаме, че това е много благоприятно в много голяма степен за нашата държава. Едновременно с това бих искал да споделя, че няма съществени различия от сега сключваните спогодби. Методите за избягване на двойното данъчно облагане са описани достатъчно категорично и ясно в спогодбите. Става дума за два основни метода, които се ползват в случая. Предложението ми е становището на Комисията по бюджет и финанси да бъде положително. Благодаря ви.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Благодаря, господин заместник-министър.
    Колеги, има ли въпроси, становища? Не виждам.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 14, против – няма, въздържали се – няма.
    Законопроектът се приема единодушно.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КИРИЛ ЖЕЛЕВ: Благодаря.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: И аз Ви благодаря, господин заместник-министър.

    Колеги, какво да направим сега, при положение че представителите на Министерството на икономиката и енергетиката ги няма? Да ги изчакаме или да отложим разглеждането на точката за следващия път, за да се научат на ред?
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Ако е въпросът е от изключителна неотложност, да изчакаме.
    МАРИЯ КАПОН: В интерес на истината, господин председател, ще трябва да вземем някакви мерки, когато има комисии, долу (на пропуска) да има поне двама или трима човека и да кажем на председателя на парламента да става експедитивно влизането на хората. В момента, когато аз дойдох в 14,25 ч., долу имаше 25-30 човека, които чакаха за пропуски и един човек, който да работи. (Шум и реплики.)
    ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Има и друго нещо. Трябва ли да отидеш някъде навреме, тръгваш по-рано.
    (Представителите на Министерството на икономиката и енергетиката влизат в залата.)
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Господин заместник-министър, обсъждахме с колегите тук, че когато се идва на заседание на парламента, е добре да се идва по-навреме и да не се очаква комисията да чака, защото следващия път може да не е толкова добронамерена и може да си тръгне. Защото ние нямаме така голямо желание да ратифицираме едно, второ или трето споразумение – това са ваши желания.

    По четвърта точка от дневния ред – ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА СПОРАЗУМЕНИЕТО ЗА СЪТРУДНИЧЕСТВО МЕЖДУ ЕВРОПЕЙСКАТА ОБЩНОСТ И НЕЙНИТЕ ДЪРЖАВИ ЧЛЕНКИ, ОТ ЕДНА СТРАНА, И КОНФЕДЕРАЦИЯ ШВЕЙЦАРИЯ, ОТ ДРУГА СТРАНА, ЗА БОРБА С ИЗМАМИТЕ И ДРУГА НЕЗАКОННА ДЕЙНОСТ, ЗАСЯГАЩА ТЕХНИТЕ ФИНАНСОВИ ИНТЕРЕСИ И НА ЗАКЛЮЧИТЕЛНИЯ АКТ КЪМ НЕГО.
    Имате думата, господин заместник-министър.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЯВОР КУЮМДЖИЕВ: Благодаря, господин председател.
    Извинявам се за закъснението. Тъй като в Народното събрание заседават по едно и също време повече от една комисии, е физически невъзможно човек да се раздели на няколко, за да присъства на всички комисии по едно и също време, докато текат обсъжданията.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Ще гледате коя е водещата комисия.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЯВОР КУЮМДЖИЕВ: Уважаеми господин председател, дами и господа народни представители! Представям на вашето внимание предложение за ратифициране със Законопроект за ратифициране на Споразумението за сътрудничество между Европейската общност и нейните държави членки, от една страна, и Конфедерация Швейцария, от друга страна, за борба с измамите и друга незаконна дейност, засягаща техните финансови интереси и на Заключителния акт към него.
    Основната цел на сключването Споразумението за сътрудничество между Европейския съюз и Швейцария през 2004 г. е да увеличи оказването на административна и взаимна правна помощ за превенцията, разриването, преследването и ограничаването на измамите и незаконната дейност по отношение на финансовите интереси на държавите от Европейския съюз и Конфедерация Швейцария. Предвижда се обмен на информация и доказателства между страните по споразумението, съвместни операции и други форми на сътрудничество.
    Съгласно чл. 2 споразумението се прилага към административна и наказателна превенция, разкриване, разследване, съдебно преследване и наказване на измамите и другите незаконни дейности, засягащи финансовите интереси на страните по споразумението по отношение на търговията с различни видове стоки и услуги и отпускането и задържане на средства от бюджета на страната, процедури и възлагане на обществени поръчки и т.н.
    Споразумението съдържа изрини разпоредби относно административно съдействие и правна взаимопомощ. Към 10 април 2008 г. споразумението е ратифицирано от 15 страни членки, като ратифицирането по силата на това споразумение става чрез нотификация на съвместния орган, който то си създава. Към споразумението е приет и заключителен акт, който обхваща съвместна декларация относно прането на пари и съвместна декларация относно сътрудничеството между Конфедерация Швейцария и Евроюст. Поради естеството на регулираните от споразумението отношения, съгласно чл. 85, ал. 1, т. 5 и 7 от Конституцията на Република България, споразумението следва да бъде ратифицирано от Народното събрание, тъй като е предвидена възможност за решаване на евентуални спорове от съвместен комитет, както и с оглед обстоятелството, че споразумението се отнася до действието на различни закони.
    Споразумението предвижда изрично задължение на страните по него да нотифицират компетентни национални органи по прилагането на отделните разпоредби, а именно по отношение на административното сътрудничество, съгласно чл. 11 от споразумението и по отношение на правната помощ – съгласно чл. 26. В тази връзка са предложени няколко декларации от страна на Република България, с които се сочат компетентните национални органи, а именно Дирекция „Координация за борба с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности” в администрацията на Министерския съвет като компетентен орган по чл. 11 и Върховната касационна прокуратура и Министерството на правосъдието.
    Считаме, че е целесъобразно присъединяването на България към споразуменията, като един ефикасен инструмент в сътрудничеството в борбата с измамите и защита на финансовите интереси на държавите – членки на Европейския съюз. Благодаря.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Защо Министерството на икономиката и енергетиката представя този законопроект?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЯВОР КУЮМДЖИЕВ: Не е свързано толкова с финансите.
    ГАЛАТЕЯ КОЛИКОВА: Министерството на икономиката и енергетиката по принцип сме координиращ орган в работната група по ЕСПА.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Имате ли въпроси, колеги? Не виждам. Становища? Няма.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 14, против – няма, въздържали се – няма.
    Законопроектът се подкрепя.
    Благодаря, господин заместник-министър.

    По пета точка от дневния ред - ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА СПОРАЗУМЕНИЕТО ЗА ПРИВИЛЕГИИТЕ И ИМУНИТЕТИТЕ НА МЕЖДУНАРОДНИЯ ТРИБУНАЛ ПО МОРСКО ПРАВО.
    Заповядайте, госпожо Трифонова. Искам да Ви кажа, че правим компромис, като допускаме докладване без заместник-министър – правим го, поради извънредните обстоятелства, наложили се поради смъртен случай. Но имайте предвид, че такива компромиси друг път няма да правим, независимо, че комисията не е водеща.
    БОЯНА ТРИФОНОВА: Благодаря за което.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Имате думата.
    БОЯНА ТРИФОНОВА: Статутът на Международния трибунал по морско право и на неговите членове - разбира се, това са съдиите, а също така и експертите, които работят за трибунала, е установен като такъв в Конвенцията на ООН по международно морско право, която е всеизвестна. Съгласно чл. 10 от Статута на Международния трибунал, който съставлява Приложение № 6 към самата конвенция, е уредено, че членовете на трибунала имат определени привилегии и имунитети, а също така трибуналът като организация по отношение на дейността си и съответно имат правото да поставят знаме върху превозните средства и върху помещенията си.
    Споразумението, което се предлага за ратифициране в момента, е открито за подписване. То е подписано от 36 държави, сред които 17 държави – членки на Европейския съюз. Това предложение е направено в отговор на желанието на нашата страна да се приобщи към дейността на трибунала – знаете, че ние имаме български представител в трибунала, много известен уважаван съдия – проф. Александър Янков.
    Споразумението е в сила от 30 декември 2001 г. По отношение на България влиза в сила в 30-дневен срок, след като министъра на външните работи представи за регистрация в Секретариата документа за регистрация.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Благодаря.
    Колеги, имате ли въпроси, някакви становища, мнения? – Не виждам.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 14, против – няма, въздържали се – няма.
    Комисията подкрепя законопроекта.

    По шеста точка от дневния ред – РАЗНИ.
    Колеги, искам да ви кажа, че има предложение, което е в пълен синхрон с идеите на ръководството на парламентарната комисия – помолих Националната агенция за приходите да направи анализ и предложение за борбата със сивата икономика, грубо казано. Вчера гледах материалът, който до голяма степен е готов. Ще бъде включена и Агенция „Митници” към него.
    Помолих също така и главния прокурор и министъра на вътрешните работи да работи по този въпрос. Вие сега сте включили и Агенцията за финансово разузнаване...
    МАРИЯ КАПОН: Прането на парите, заради екшън-плана.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: ... и Държавна агенция „Национална сигурност”. Не знам защо да каним министъра на икономиката и енергетиката?
    МАРИЯ КАПОН: Смятам, че с това включване имаме две роли – едната е вътрешна, разбира се, за сивата икономика, но втората роля е малко по екшън-плана и всичко, което трябва да се прави до м. ноември, да видим докъде са стигнали. Заради това съм включила, и с колеги сутринта обсъждахме, да включим и ДАНС, и прането на пари, и самата икономика. Защото когато говорим за сива икономика, няма как да не опрем и до министъра на икономиката и енергетиката.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Това, което ме притеснява, че като се съберем на едно място и двете комисии, и главния прокурор Борис Велчев, и Петко Сертов и т.н...
    МАРИЯ КАПОН: Можем да ги направим разделно, господин председател.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: ...нито ще можем да чуем сериозни анализи на състоянието, нито ще можем да чуем сериозни предложения.
    Поставям сериозно въпроса, за да видим как чисто процедурно да го направим, така че да има действително ефект в двете посоки. Първо, наистина да предприемем някакви мерки във вътрешен план, и второ, наистина да покажем в международен план, че правим нещо в тези направления. Затова нека да помислим как да го направим. Защото ми се струва, че това няма да е работещо.
    НИНА ЧИЛОВА: Може ли на две да се раздели – примерно Агенция „Митници” и Икономическата и Бюджетната комисии, а другото – Вътрешната комисия и Бюджетната комисия.
    МАРИЯ КАПОН: И да бъде ДАНС и Прокуратурата.
    ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Ако искате да получите външен ефект, там хората изслушват човек по човек, детайлно с часове.
    МАРИЯ КАПОН: И накрая обобщено.
    ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Всеки поотделно, детайлно да изпитваш. Защото това е системен контрол.
    МАРИЯ КАПОН: Няма лошо да е едно след друго, детайлно и накрая да направим обобщен анализ и да ги викнем всички.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Само че имайте предвид, че говорим за до края на месеца – до края на септември да започнем изслушването. Нямаме прекалено много време да се занимаваме само с това. Трябва да правим извънредни заседания и да блокираме двете комисии. Наистина, нека да го помислим чисто процедурно как да го направим, за да има ефект цялата работа.
    МАРИЯ КАПОН: Важно е да чуем от Прокуратурата какво става с всички тези икономически дела – да кажем, за източването на ДДС. Затова е важно да бъдат в комбинация. Защото залежават с години и нищо не се случва.
    Аз съм си извадила нещо, което препоръчвам на своите колеги, които имат интерес - различните доклади на мониторинговите мисии по правосъдие и вътрешни работи – самите експертни доклади, преди доклада на 20-ти. Те не са 100% разбрали винаги всичко, но има неща, които са свързани и със сивата икономика и с взаимоотношенията на институциите. Смятам, че това трябва да една цел – ние самите да сме наясно какъв е делът на сивата икономика, защото има механизми, по които да се види.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Ще поканим ли представителите на неправителствените организации? Задължително трябва.
    МАРИЯ КАПОН: Може би накрая.
    АЛИОСМАН ИМАМОВ: Колеги, проблемът за сивата икономика – делът, там се намесват научни и обществени организации.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Колеги, аз смятам, че цялата Бюджетна комисия е с настроението да свършим някаква работа. Предлагам на първата среща, която ще направим, да поканим наистина неправителствени организации. Те да кажат какви проблеми има според тях, да ги сложат на масата, и решенията. Първоначално да чуем проблемите и решенията. Има смисъл.
    ЕВГЕНИЙ ИВАНОВ: Ние знаем какви са проблемите.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Нека да дойдат и да ни кажат, за да видят, че не са, грубо казано, низвергнати.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Така се решават проблеми в този живот. Няма как да решиш проблемите без хората.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Може да направим закрито заседание, за да дойдат и да ни запознаят накратко с проблема. Предлагам това да го направим следващата или най-късно по-следващата седмица, а в края на месеца, след като се запознаем с тези неща, да направим изслушване на Агенция „Митници”, Националната агенция за приходите и Прокуратурата, тези три институции. Не знам дали има смисъл от МВР, не знам какво да се занимаваме ние с това – да си отидат във Вътрешната комисия и там да гледат какво работят. Нека да не изземваме други функции. Помислете го.
    МАРИЯ КАПОН: „Прането на пари” без МВР...
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: „Прането на пари” ще го направим отделно заедно с Агенцията за финансово разузнаване.
    МАРИЯ КАПОН: В момента има невероятни показатели за тежко пране на пари, което в момента тече. Единият от показателите е за някои от тези салона, които започнаха, съвсем активно с бентлита и с всичко останало да вървят по софийските булеварди, да не говорим най-елементарното – знаете с имотите, това, което става в Гърция, до показателите затова, че има тежко пране на пари, са налице. Въпросът е какво прави Агенцията за финансово разузнаване, питам аз? МВР работи ли по това, не работи ли? Какви са взаимоотношенията помежду им? Това беше логиката. Тези въпроси задава между другото всеки един от експертите преди доклада – какво са взаимоотношенията на Агенцията за финансово разузнаване и МВР.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: В материала на НАП има достатъчно проблеми, които са свързани,така да се каже, с координацията между институции.
    МАРИЯ КАПОН: Сигурно, но аз смятам, че не е редно само НАП да слушаме по този въпрос или „Митниците”. Затова предлагам във втората част да говорим за прането на пари.
    ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Ако се ориентираме така: каква е конкретната цел, която преследваме. Ако отговорът на този въпрос е: конкретната цел е как в бюджетната и финансовата политика на страната се води битката със сивата икономика...
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Всъщност това е нашата задача.
    ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: ... би трябвало да изследваме това поле и да видим всички елементи и накрая да се ориентираме към един резултат, който виждаме тук помежду си като най-доброто решение на задачата. Защото след това Вътрешната комисия би следвало по същия начин да проследи собственото си поле и накрая трябва това нещо да се среща, защото става дума за координиране на министерства. А нашата комисия сама да поеме върху себе си целия проблем за сивата икономика – престъпност, корупция и пр., е трудна работа.
    МАРИЯ КАПОН: Мисля, че наистина някъде ще трябва пипнем закони. Тук нали сме се събрали да правим истинска политика за промяна на законодателния живот извън тази сграда. И това може да се случи, когато викнем тези хора, и поговорим малко. Защото трябва да ви кажа, че имам проблеми със себе си – толкова много исках данъкът да е 10%, и в момента отивам отвън и гледам как не искат да признават никакви обороти, това вече е потрес. Защото няма толкова хора, за да ги осигуряват, и се чудя какво всъщност крият? Дори психологически как е възможно?
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Колеги, предлагам ви действително да се съсредоточим върху нашата сфера на действие, да не излизаме прекалено широко извън нея. Струва ми се, че МВР е прекалено извън нас. Ако искате да се съсредоточим върху НАП, Агенция „Митници”, ако искате Агенцията за финансово разузнаване можем да включим, министъра на финансите и Прокуратурата.
    МАРИЯ КАПОН: И ако се наложи, тогава ще викаме ДАНС.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Ако се наложи, тогава ще викаме МВР, ДАНС и т.н. И ще го правим вече съвместно другата комисия.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Съгласен само с едно допълнение– министърът на икономиката и енергетиката, и то не за друго, а защото лицензионните режими са основен стимул за сива икономика. Тук нямаме голям напредък, въпреки че има желание на книга.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Това си е работа на Икономическата комисия.
    Благодаря Ви, колеги.
    Закривам заседанието.

    (Закрито в 15,25 ч.)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    Румен ОВЧАРОВ
    Стенограф:
    Н. Иванова
    Форма за търсене
    Ключова дума