Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по бюджет и финанси
08/03/2007
    П Р О Т О К О Л
    № 5

    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по бюджет и финанси


    П Р О Т О К О Л
    № 5

    На 8 март 2007 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията по бюджет и финанси.
    Заседанието се проведе при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Представяне и обсъждане на законопроект за ратифициране измененията на Споразумението между правителството на Република България и правителството на Конфедерация Швейцария относно оказването на финансова помощ, № 702-02-9, внесен от Министерски съвет на 19 февруари 2007 г.
    2. Представяне и обсъждане на законопроект за ратифициране на Споразумението за изменение на Споразумението за заем (проект за реформа в сектора на здравеопазването) между Република България и Международната банка за възстановяване и развитие, № 702-02-11, внесен от Министерски съвет на 26 февруари 2007 г.
    3. Представяне и обсъждане на Становище по Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз за 2007 г., приета с решение на Министерския съвет № 90 от 14 февруари 2007 г.
    Списъкът на присъствалите народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 11,07 часа и ръководено от г-н Петър Димитров – председател на комисията.

    * * *

    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Уважаеми колеги, имаме необходимия кворум, откривам заседанието на Комисията по бюджет и финанси.
    Честит празник на всички дами! Да сте живи и здрави!
    Дневният ред, който се предлага, е от две точки:
    1. Представяне и обсъждане на законопроект за ратифициране измененията на Споразумението между правителството на Република България и правителството на Конфедерация Швейцария относно оказването на финансова помощ, № 702-02-9, внесен от Министерски съвет на 19 февруари 2007 г.
    2. Представяне и обсъждане на законопроект за ратифициране на Споразумението за изменение на Споразумението за заем (проект за реформа в сектора на здравеопазването) между Република България и Международната банка за възстановяване и развитие, № 702-02-11, внесен от Министерски съвет на 26 февруари 2007 г.
    Има предложение към него да се добави точка 3:
    3. Представяне и обсъждане на Становище по Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз за 2007 г., приета с решение на Министерския съвет № 90 от 14 февруари 2007 г.
    Народното събрание трябва да си направи такава програма. Дадено ви е предложението. Не мисля, че това е някакъв революционен акт, който да има противопоставящо политическо значение и затова предлагам да го включим в дневния ред, ако няма възражения.
    Има ли съображения по дневния ред? – Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За - 11, против – няма, въздържали се – няма.
    Дневният ред е приет.

    По първа точка от дневния ред - ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ ИЗМЕНЕНИЯТА НА СПОРАЗУМЕНИЕТО МЕЖДУ ПРАВИТЕЛСТВОТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И ПРАВИТЕЛСТВОТО НА КОНФЕДЕРАЦИЯ ШВЕЙЦАРИЯ ОТНОСНО ОКАЗВАНЕТО НА ФИНАНСОВА ПОМОЩ.
    Кой ще представи законопроекта от името на вносителя?
    Заповядайте, господин Ивановски.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ИВАНОВСКИ: Благодаря Ви, господин председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители, членове на Бюджетната комисия! Представям на вашето внимание проект за решение на Министерския съвет за ратификация на изменението на Споразумението между правителството на Република България и Конфедерация Швейцария във връзка с оказване на финансова помощ от правителството на Конфедерация Швейцария.
    По същество споразумението между двете страни е сключено още през 1992 г., но тъй като има три проекта, които продължават да се изпълняват и са в заключителен етап на изпълнение, а именно ВЕЦ Батак, ВЕЦ Алеко и реконструкция и модернизация на Пречиствателна станция за отпадъчни води в Пловдив, както и изграждането на инсенератор в гр. Пловдив, във връзка с това е необходимо, тъй като споразумението е било подписано със срок 31 декември 2006 г., този срок да бъде удължен.
    Смятам, че подкрепата от ваша страна и след това гласуването в пленарната зала ще даде възможност с финансовата помощ, предоставена от правителството на Конфедерация Швейцария, да бъдат завършени тези четири инвестиционни проекта, заедно с инсенератора и това ще се отрази благотворно както за секторите ,в които се развиват тези инвестиционни проекти, разбира се и за цялостното икономическо развитие на Република България.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Благодаря Ви, господин заместник-министър.
    Колеги, имате думата за въпроси.
    ЯСЕН ПОПВАСИЛЕВ: Това е помощ, нали?
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Да, няма да го връщаме.
    Има ли други желаещи да вземат отношение по удължаването на срока по това споразумение? – Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 15, против – няма, въздържали се – няма.
    Приема се.
    По втора точка от дневния ред - ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА СПОРАЗУМЕНИЕТО ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА СПОРАЗУМЕНИЕТО ЗА ЗАЕМ (ПРОЕКТ ЗА РЕФОРМА В СЕКТОРА НА ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО) МЕЖДУ РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И МЕЖДУНАРОДНАТА БАНКА ЗА ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ И РАЗВИТИЕ.
    Кой от вносителите ще вземе отношение?
    Госпожа Михаела Михайлова – директор на програма „Проект на реформа в сектора на здравеопазването”.
    МИХАЕЛА МИХАЙЛОВА: Проектът се финансира от Международната банка за възстановяване и развитие по заем БУЛ-4565. Стартирал е в 2000 г. Продължава и досега, като това е второ удължение, което се предлага. Общата стойност на заема е 68 млн. и 900 хил. евро. На този етап изпълнението на заема е около 65%.
    През последните няколко години този проект търпи второ по-сериозно преструктуриране, като първото пренасочи голяма част от средства, предвидени за техническа помощ към инвестиционни разходи. А това преструктуриране продължава тази тенденция и на практика увеличава инвестиционните разходи, които ще се извършат по този проект, с около 20 на сто.
    Първото преструктуриране на заема не е било ратифицирано, тъй като се е касаело за вътрешно преразпределение на средства и удължаване на срока, което по правилата на заемното споразумение е възможно със съгласие между Министерството на финансите и банката. Тук обаче внасяме няколко нови момента. Едното е за отделяне на средства за доставка на санитарни автомобили и подкрепа на реформата в Спешната помощ. Отделяне на средства за мрежата по трансфузионна хематология. И основната причина, основният аргумент да поискаме удължаването на проекта, е фактът, че е сключен договор за изграждане на информационната система на Здравната каса, който договор се планира да продължи до 30 юни 2008 г.
    Тъй като стремежът на Министерството на здравеопазването и Касата е максимално да усвоим средствата по заема, предполагам, че ще бъде зададен въпросът защо толкова време те не са били усвоени, просто ще ви кажа, че с първото преструктуриране на заема, което е в 2004 г., практически неговият обем като дейности за изпълнение се увеличи многократно, тъй като се включиха инвестиции в лечебни заведения, в строително-ремонтни дейности. Оказа се, че някои от първоначално заложените дейности са били разчетени повече, отколкото в крайна сметка се оказаха като средства. Така че обхватът на проекта всъщност се разшири значително.
    Моля почитаемата комисия да вземе решение в подкрепа на нашето предложение, като много искам да подчертая, че сегашният срок на заема е до 31 март т.г. и банката очаква от нас да бъде информирана, че е ратифицирано предложението за удължаване и преразпределяне на средствата преди тази дата.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Благодаря Ви.
    Всички разбираме, че в залата ще има бурен дебат. Вероятно ще се включим всички с аргументите си. Молбата ми е да не правим политическия дебат тук.
    Заповядайте, господин Кузов.
    ВЛАДИМИР КУЗОВ: Благодаря Ви, господин председател.
    Стана дума, че парите, които ще се вземат от заема, са за подобряване на Спешната помощ. Имате ли представа колко и какви са нуждите на Спешната помощ? Колко автомобила са закупени, колко трябва да се закупят, за да бъдем наясно. И защо досега всъщност нищо не сте усвоили в тази посока? Поне така казахте.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МАТЕЙ МАТЕЕВ: Аз ще отговоря по отношение на необходимостта от санитарни автомобили в Спешната помощ. Спешната помощ има 27 областни центрове и 184 филиала. Автомобилният парк е около 824 автомобила, от които около 60% са с преминат километраж над нормата, която е сложена като норматив. В момента протече обществена поръчка за закупуване на 155 санитарни автомобила, които, погледнато като необходимостта от автомобилите, са много малка част от това, което като реновиране на автомобилния парк в Спешна помощ ни е необходимо. Така или иначе това е глътка въздух и аз моля почитаемата комисия да одобри това наше искане, защото социалната мисия – необходимостта от тези автомобили е крещяща и всичко е извършено, обществената поръчка е проведена, моделите са одобрени, вече са в стенбай и чакаме да ги поръчаме. 155 санитарни автомобила, които казвам, че са глътка въздух. Иначе необходимостта е около 400-500 нови автомобили, които да реновират целия ни автомобилен парк.
    Благодаря.
    МИХАЕЛА МИХАЙЛОВА: Искам само да добавя по въпроса защо досега не сме усвоили тези средства.
    Първоначалният дизайн на проекта не включва подкрепа на Спешната помощ. Тези средства се оказаха възможни, защото обществената поръчка за избор на изпълнител на информационната система на Касата даде възможност да постигнем по-ниска цена от предварително бюджетираната. Така че това са резерви, които ние се опитваме да използваме докрай.
    МАРКО МЕЧЕВ: След като увеличаваме срока, ще увеличим ли обема на лихвата, която ще върнем по заема?
    МИХАЕЛА МИХАЙЛОВА: Не. Ние сме започнали да изплащаме главницата от две години. На практика ние се движим в предварително уточнените норми, които са в заемното споразумение.
    Разбира се, вероятно има някакви леки увеличения на таксата на ангажимент, но тя е много малка част. Може би Министерството на финансите би могло да обясни, ако това е важно.
    МАРКО МЕЧЕВ: Това твърда лихва ли е?
    ПЕТЪР КЪНЕВ: Месечна лихва е. Като се удължава срокът няма как – всеки месец ще плащаш.
    МИХАЕЛА МИХАЙЛОВА: Те са точки над юробора. Има твърда уговорка как се изчислява лихвата, но тя практически е плаваща в годините.
    Скоро влизах в системата на банката, в момента тя е 4 и нещо, а е била 1,2. Така или иначе тя е флуктуираща. И се изчислява непосредствено при всяко плащане.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Има ли други въпроси, колеги? – Няма.
    Подлагам на гласуване този законопроект.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 12, против – 1, въздържали се – 2.
    Предложението е прието.

    Преминаваме към трета точка от дневния ред - ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА СТАНОВИЩЕ ПО ГОДИШНАТА ПРОГРАМА ЗА УЧАСТИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ В ПРОЦЕСА НА ВЗЕМАНЕ НА РЕШЕНИЯ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ ЗА 2007 Г.
    На практика нашето предложение е към Комисията по европейските въпроси. Становището е неформално, няма да влиза в пленарната зала. Ако имате предложения, можете да ги направите сега, но можем да оставим това становище отворено и който има конструктивни предложения, да го допълним и след заседанието.
    Имате думата, господин Димов.
    НЕНО ДИМОВ: Господин председател, това, което ми направи впечатление за краткото време, в което се запознах с проекта, е че на практика това становище казва 13 пъти „да подкрепи”, 1 път „да продължи”, 1 път „да не възрази” и нито веднъж не казва какво да бъде като позиция, какво да искаме, какъв интерес да защитим.
    От тази гледна точка, първата точка – в областта на данъчната политика, да вървим към приемането на обща консолидирана данъчна основа, имаме ли ние наистина желание да вървим в тази посока, или ще продължим правителствената политика от години насам, тоест държавната политика към намаляване на данъците? Ще си защитим ли 10-те процента корпоративен данък, евентуалното намаляване на доходите на физическите лица в посока на осигуровките? Не можем да кажем просто „да продължи да участва”,,трябва да кажем с какво искаме да продължи да участва. И това не е нещо, което аз конструктивно мога да внеса, това е въпрос на дебат каква ще бъде политиката, защото не става дума само за следващите две години, става дума за нещо, което в България трябва да има максимално обща концепция за дълъг период от време.
    Говорим за данъка върху добавената стойност и казваме да се разширят категориите на стоки и услуги. Кои са стоките и услугите, които България иска да включи? Трябва да имаме позиция. Може би не догодина, не в 2008 г., не в 2009 г., но тук би трябвало да имаме позиция за бъдеще време.
    Ще кажа само един последен пример – става дума да се съкратят измамите с ДДС. Говорейки за цялостна стратегия за борба с данъчните измами, същевременно ние трябва да имаме цел. Европейската бюрокрация, в която участваме вече и ние, да изгради такава система, че информацията за ДДС да бъде в по-бързи срокове. Сроковете, които сега удължаваме на 8 месеца в Закона за ДДС, заради получаваната информация, да се съкрати. Съвременната техника дава възможност за много по-бърз обмен.
    Тоест, отивайки там да подкрепим нещо, да имаме и наше искане. От тази гледна точка наистина си мисля, че това становище в този вид не би трябвало да го приемаме, а би трябвало да проведем някаква по-сериозна дискусия и да кажем какво ще посъветваме и за какво настояваме като комисия, или като Народно събрание, или като държава да защитаваме там.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Първата част е решението на Министерския съвет, а предложенията на комисията са на последната страница с точки от 1 до 12. И аз това имах предвид като казах, че това е нашето поле за творчество, а оттатък работим върху това, което Министерският съвет е предложил. И затова казах, че конструктивните предложения бихме могли да ги добавим и след това. Иначе съм съгласен с философията на това, което казахте. На практика това е дебат по решението на Министерския съвет.
    НЕНО ДИМОВ: Ние все пак като Народно събрание трябва да имаме възможността да кажем на Министерския съвет, ако имаме конкретни искания от него. Това, че Министерският съвет не вижда друго, освен да подкрепя, не означава, че и ние не виждаме.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Има ли други желаещи да вземат думата?
    Срокът за приемането на това становище е 15 март. Ако господин Димов настоява, бихме могли да направим още едно заседание на комисията, на което да дебатираме тези въпроси.
    НЕНО ДИМОВ: Това не става за една седмица.
    ПРЕДС. ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Подлагам на гласуване това становище като предложение към Комисията по европейските въпроси, което да стане основа за едни бъдещи дебати.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 12, против – няма, въздържали се – 3.
    И едно съобщение. „Филип Мориц – България” има предложение към членовете на комисията да присъстват на презентация – семинар на 28 март. Темата е „Данъчно облагане с акциз на тютюневи изделия в Европейския съюз”.
    Желаещите трябва да се запишат, и след като уведомим „Филип Мориц”, ще бъдат изпратени персонални покани за желаещите.
    Ако няма друго, закривам заседанието на комисията.

    (Закрито в 11,25 часа)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    Петър ДИМИТРОВ


    Стенограф:
    Н. Иванова







    Форма за търсене
    Ключова дума