Комисия по бюджет и финанси
П Р О Т О К О Л
№ 21
ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по бюджет и финанси
П Р О Т О К О Л
№ 21
На 10 октомври 2007 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията по бюджет и финанси.
Заседанието се проведе при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Разглеждане и обсъждане на Отчета за изпълнението на бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2002 г., № 310-00-89, внесен от Националния осигурителен институт на 10 септември 2003 г.
2. Разглеждане и обсъждане на Отчета за изпълнението на бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2003 г., № 410-00-96, внесен от Националния осигурителен институт на 10 август 2004 г.
3. Разглеждане и обсъждане на Отчета за изпълнението на бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2004 г., № 510-00-54, внесен от Националния осигурителен институт на 15 юни 2005 г.
4. Разглеждане и обсъждане на Отчета за изпълнението на бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2005 г., № 610-00-71, внесен от Националния осигурителен институт на 14 юли 2006 г.
6. Разглеждане и обсъждане на Отчета за изпълнението на бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2006 г., № 710-00-83, внесен от Националния осигурителен институт на 16 юли 2007 г.
Списъкът на присъствалите народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 15,05 часа и ръководено от г-н Румен Овчаров – председател на комисията.
* * *
ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Уважаеми колеги, предлагам да започнем нашата работа.
Преди това да поздравим господин Ясен Попвасилев с рождения му ден! (Ръкопляскания)
На днешното заседание ще чуем представянето на отчетите за изпълнението на бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2002 – 2006 г.
Има ли други предложения по дневния ред? – Няма.
Който го подкрепя, моля да гласува.
За – 12, против – няма, въздържали се – няма.
Дневният ред е приет.
В заседанието ще участват господин Йордан Христосков – управител на Националния осигурителен институт, госпожа Весела Караиванова – Начева – подуправител на Националния осигурителен институт, и Христина Митрева – главен директор на Националния осигурителен институт, както и господин Валери Апостолов – член на Сметната палата и госпожа Мария Истаткова – главен одитор на Сметната палата.
Преминаваме към - РАЗГЛЕЖДАНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ОТЧЕТИТЕ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА БЮДЖЕТА НА ДЪРЖАВНОТО ОБЩЕСТВЕНО ОСИГУРЯВАНЕ ЗА 2002 – 2006 Г.
Давам думата на господин Христосков да представи отчетите.
ЙОРДАН ХРИСТОСКОВ: Благодаря Ви, господин председател.
Уважаеми народни представители, уважаеми господин Апостолов, колеги! Преди да представя параметрите за изпълнението на бюджетите на Държавното обществено осигуряване от 2002 до 2006 г., искам да ви информирам, че всички тези отчети, съгласно изискванията на Кодекса за социално осигуряване, са приети от Надзорния съвет на Националния осигурителен институт, внесени са в Народното събрание със съответно становище на Сметната палата, с изключение на бюджета за 2006 г., но господин Апостолов е тук и той ще представи това становище.
Най-напред – кои са били основните задачи, които са поставени през съответните години за изпълнението на бюджета на Държавното обществено осигуряване?
Нарастване на приходите от вноски чрез разширяване на осигурителната основа. Ежегодно индексиране на пенсиите с проценти, по-високи от индекса на потребителските цени, по-висока или допълнителна индексация в полза на трудовите и минималните пенсии, като всяка година стремежът е бил да се осигурят възможности за еднократно плащане, наречено Коледно плащане. Да се увеличат размерите на социално-осигурителните плащания за временна и трайна неработоспособност, като във все по-тясна връзка тези плащания се поставят с получавания доход преди настъпването на риска. Поставени са също така цели да се повиши ефективността и качеството на услугите за осигурителите и бенефициентите, без да се повишават относително разходите за издръжка. А също така една цел, която е преследвана с тези бюджети, е да се намалят възможностите за злоупотреби от страна на всички участници в осигурителния процес.
Макросредата, при която са изпълнявани бюджетите на Държавното обществено осигуряване за периода 2002 – 2006 г. През цялото време има ръст на брутния вътрешен продукт в рамките от 4,5 до 6,6 на сто. Инфлацията през отделните години се е движела от 2,3 на сто през 2003 г. до 7,3 на сто средногодишно през 2006 г. Средната работна заплата е нараснала от 258 на 355 лв. в 2006 г. Минималната работна заплата съответно 1,6 пъти. И безработицата се е снижила с повече от 8 процентни пункта за периода 2002 – 2006 година.
Изпълнението на консолидирания бюджет на Държавното обществено осигуряване за периода, за който се разглеждат отчетите. Приходите и разходите са били балансирани за сметка на субсидията. Субсидиите са най-ниски през 2003 г. и най-висока е за 2006 г.
Параметрите на социалните показатели и плащания по консолидирания бюджет. Минималният осигурителен доход през този период е увеличен от 170 на 220 лв. Това е доход, който се плаща от самоосигуряващите се, тоест минимален доход, върху който те плащат осигуровките си. Максималният доход се е повишил от 850 на 1300 лв. за 2006 г. Осигурителната вноска за фондовете на Държавното обществено осигуряване, е намаляла сумарно от 36% на 29,5% през 2006 г. В това число през периода 2005 – 2006 г. се прилага диференцирана вноска от 0,4 до 1,1 на сто за трудова злополука и професионална болест, съобразно честотата и степента на рисковете в отделните отрасли на икономиката.
Осигурителната вноска за Универсалния пенсионен фонд или така наречения втори стълб, е нараснала от 2 на 4%, а както знаете тази година вече е 5%.
Променило се е и съотношението, в което се плащат вноските между работник и работодател – от 25 на сто делът на работникът е нараснал на 35 на сто.
Минималните обезщетения за безработица са в граници да се стимулира активно търсене на работа.
Обезщетенията за отглеждане на малко дете са нараствали, заедно с нарастването на средната работна заплата от 100 на 160 лв.
Пенсиите са осъвременявани както следва: в 2002 г. – с 6%, в 2003 г. – с 6,2%, в 2004 г. – с 6%, в 2005 г. – с 7%, и в 2006 г. имаме на два пъти увеличение, като първото е от 1 януари с 4 до 5,6 на сто, и второто е от 1 юли, като обхваща само пенсиите в размер до 150 лв.
Социалната пенсия, която не е свързана с участие в осигуряването, е нараснала от 47 на 63 лв., а минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст – от 54 на 85 лв. Съответно максималната пенсия от 187 до 455 лв.
Ключови промени в Кодекса за социално осигуряване и съответно дали отражение върху бюджета по години:
В 2002 г. Фонд „Безработица” преминава към консолидирания бюджет на Държавното обществено осигуряване, като се отделя активната политика на пазара на труда, финансирана с бюджетни средства, и пасивната за обезщетенията за безработица, финансирана с осигурителни вноски. През тази година се обособява и Фонд „Пенсии, несвързани с трудова дейност”. Целта е да има по-голяма прозрачност на източниците на финансиране на трудовите и нетрудовите пенсии и всички дейности, които имат социален характер. По този начин се прави разграничение между трансферите, които прави държавния бюджет към Бюджета на държавното обществено осигуряване, като плащания от името на бюджета, и субсидията, която покрива дефицита, който е главно във Фонд „Пенсии”.
В 2003 г. се въвеждат минималните осигурителни прагове по икономически дейности и групи професии, които общо, заедно със социалното, здравното осигуряване и допълнителното осигуряване, водят до един допълнителен приход от 400 млн. лв. Въвежда се и задължителната регистрация на трудовите договори в Националния осигурителен институт и броят на осигурените лица се увеличава с 300 хиляди души. Въвеждат се програми за заетост на хората в предпенсионна възраст, главно трайно безработни, така наречените програма за помощ за пенсиониране, която облагодетелства хората, които имат затруднения при набирането на необходимите пенсионни точки.
В 2004 г. вторият и третият ден от отпуска за временна неработоспособност се поемат вече от Националния осигурителен институт, което води до увеличение на разходите за неработоспособност, изплащани от Националния осигурителен институт с 40 млн. лв., а съответно намалява с тази сума разходите, които досега работодателят е извършвал за тези плащания.
В 2005 г. отпадат от приходите за вноски за сметка на работодателя вноските върху обезщетения за временна неработоспособност и с това още 40 млн. лв. остават в работодателя, като естествено в следващите години тази сума е по-голяма. Диференцира се, както казах, вноската за трудова злополука и професионална болест в зависимост от степента на риска и тежестта на трудовите злополуки и заболяванията, намалява общият размер на осигурителната вноска с 0,5 на сто за сметка на създадения нов фонд „Гарантирани вземания на работниците и служителите”, с което приходите в общественото осигуряване намаляват с приблизително 25 млн. лв. Въвежда се възможността за пенсиониране чрез закупуване на осигурителен стаж до 5 години, тоест 10 точки.
В 2006 г. имаме институционално разделяне на събирането на осигурителните вноски и съответно извършването на разходите между НОИ и Националната агенция за приходите. Намалява осигурителната вноска за Фонд „Пенсии” с 6 процентни пункта, в резултат на което очакваното равнище на намаление на приходите беше 630 млн. лв., а реалното намаление е 430 млн. лв., тоест с 200 лв. по-малко от очакваното. Имаме и едно двукратно осъвременяване на пенсиите, вече споменах за него, което струва съответно 55,2 млн. лв. Има и нов размер на минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст. И най-важното е, че вече не се обвързва трудовата пенсия със социалната пенсия за старост. Диференцирано бяха индексирани ниските пенсии за трудова дейност в резултат на това отделяне от социалните плащания. И Националният осигурителен институт започна изграждане на архивно стопанство с архива на работодатели, които са прекратили своята дейност, но нямат правоприемник, като целта е да се подпомогнат хората, които трябва да се пенсионират.
Някои характеристики на изпълнението във връзка с поставените цели.
Тъй като една от целите беше да не се допуска допълнителен дефицит, през цялото време са икономисвани средства от предвидената субсидия. В 2002 г. – 30 млн. лв., в 2003 г. – 68 млн. лв., в 2004 г. – 105 млн. лв., в 2005 г. – 39,8 млн. лв., и в 2006 г. – 210 млн. лв. През цялото време резервът за реформата не е използван, а тези средства са отивали за коледни плащания. Има също така тенденция на повишаване на събираемостта на осигурителните вноски по отделни години.
Разходите за административна издръжка, като една от целите, се движат от 1,09% в 2006 г. до максимум 1,41 на сто от всички разходи. Използвам случая да ви кажа, че обикновено администрации, подобни на НОИ, използват за издръжката си от 3 до 6% с аналогична дейност в страните от Европейския съюз.
Пенсиите са нараствали съответно номинално с 10,7 на сто в 2002 г., но реално като се отчете инфлацията 4,7 на сто. През целия период данните показват, че имаме реално нарастване, като то е най-ниско през 2005 г. и най-високо през 2006 г. – 6,22 на сто.
Разходите за краткосрочни плащания винаги са задържани на плановото ниво.
Натурални показатели за нарастването на броя на осигурените лица. През целия период имаме тенденция на нарастване на осигурените от 2 млн. 170 хил. лв. на 2 млн. 747 хил. лв., като само в 2002 г. имаме понижение спрямо 2001 г. Средният осигурителен доход има тенденция на постоянно нарастване от 260 на 354 лв.
Пенсионерите, тъй като една от целите на реформата беше с по-строги критерии да се подобри и съотношението пенсионери – работещи, броят на пенсионерите е намалял от 2 млн. 344 хил. лв. на 2 млн. 271 хил. лв. Това са данни в края на годината. Броят на пенсиите естествено е по-голям, защото съгласно нашето законодателство пенсионерите имат право на повече от една пенсия.
Обръщам внимание на тенденцията на нарастване на инвалидните пенсии поради общо заболяване от 273 хиляди на 422 хиляди, но едновременно с това и на забавяне на темпа на тяхното нарастване в периода 2005 – 2006 г., когато се въвежда по-строг контрол с включване на представители на Националния осигурителен институт и на Министерството на труда и социалната политика в експертните комисии на ТЕЛК, а също така и с въвеждане на една форма на супервизия от медицинските комисии към териториалните органи на НОИ.
Средната пенсия се е увеличила от 102 лв. на 152 лв. за този период.
Консолидираният бюджет на държавното обществено осигуряване. Приходите през целия период нарастват, като намалението със 7% в 2006 г. се дължи на намаляването на осигурителната вноска във Фонд „Пенсии”. Разходите по отделни години също така нарастват от 7 до 18%. Разходите за пенсии се увеличават от 2 млрд. и 942 млн. лв. на 4 млрд. и 233 млн. лв., като през този период те се движат от порядъка на 8,9 до 9,1 на сто от брутния вътрешен продукт. В края на годината винаги има и остатъци около 10-12 млн. лв. във валутната сметка на Националния осигурителен институт.
Просрочените задължения към държавното обществено осигуряване. Наблюдава се една тенденция на стабилизиране на тези просрочени задължения в резултат на събирането на големи суми. Това са по-ниските стълбчета по лихви и главници до 2005 г., когато Националния осигурителен институт администрира събирането на осигурителните вноски. За съжаление за 2006 г. ние не разполагаме с данни за размера на просрочените задължения, но и събраните суми от Агенцията по приходите, като лихви и главници, са по-малко на около 65% от онова, което Националният осигурителен институт е събирал. Надяваме се тази тенденция да се обърне.
Размерите на дефицитите, които се финансират от държавния бюджет. Най-благоприятна е 2003 г., когато се въвеждат административните мерки с минималните осигурителни прагове и регистрацията на трудовите договори. Тогава дефицитът в общественото осигуряване се равнява на по-малко от един месец плащане на пенсията. Тоест, 11 месеца пенсиите и десетина дни се плащат от вноски и около 20 и няколко дни от субсидия. Най-неблагоприятна, естествено е 2006 г., когато в резултат на намалението на вноските вече три, близо четири пенсии се плащат за сметка на субсидията, което означава за сметка на преразпределени данъци от цялото население към бюджета на държавното обществено осигуряване. В това число и данъци, които пенсионерите плащат.
Структура на приходите за целия период от 2002 до 2006 г. Увеличава се делът на личните вноски от работниците и служителите в резултат на увеличаване на процента, който те погасяват, съотношението, за сметка на намаляване дела на участието на работодателите. От самоосигуряващите се лица също се наблюдава една тенденция на увеличение главно за сметка на земеделските стопани, които, за да ползват субсидиите, вече излизат на светло и започват да се регистрират първо, а след това да плащат осигурителните си вноски. Но, както казах, наблюдава се едно намаление на дела на събраните просрочени задължения през 2006 г.
Структура на разходите за периода. Основният дял от Бюджета на държавното обществено осигуряване в порядъка на 84-85% отива за пенсии. Останалата част е за социалните обезщетения, така наречените краткосрочни обезщетения и разходите за издръжка на службите за социално осигуряване.
Структурата на разходи за пенсии по източници на финансиране. Основно за сметка на Бюджета на държавното обществено осигуряване се финансират пенсиите. От 91 до 93% от тези разходи се покриват за сметка на Републиканския бюджет. Така наречените не трудови пенсии се покриват съответно 4%. Останалите суми са за по международни спогодби, а също така и така наречените Коледни добавки.
Нетният коефициент на заместване на дохода, тоест пенсията, получавана средно от един пенсионер, отнесена към нетния доход. Тоест, брутният доход, който получават работещите, намален с личните осигурителни вноски и данъци. През целия период имаме едно стабилно запазване на нетния коефициент на заместване около 50%, като тенденцията е към повишение. В 2005, особено в 2006 г. имаме 53,3 на сто. Тоест, пенсията е малко повече от половината от разполагаемия доход, който получават работниците.
Разходите за краткосрочни обезщетения. Най-много се изплащат за болнични и за майчинство, а също така и за безработица, като размерът на плащанията за безработица намалява, поради намаленото ниво на безработицата.
Някои основни параметри на краткосрочните обезщетения в натурални измерители. Във временна неработоспособност в тези период имаме нарастване на дните в неработоспособност от 10 млн. и 500 хил. на 15 млн. в резултат на увеличение и на броя на заетите. Иначе средният размер на болнични, които ползва един работник, се движи в порядъка на 6 – 6,2 работни дни. Освен това НОИ пое първите два дни в болнични, които се плащат. Трудовата злополука бележи тенденция на леко намаление. Увеличават се обаче дните в обезщетения за бременност и раждане, поради по-либералното законодателство за достъп до тези плащания.
Отчетът за Фонд „Пенсии, несвързани с трудова дейност”. Разходите се движат от порядъка от 97 до 180 млн. лв. за всички видове пенсии, несвързани с трудова дейност, в това число и различни добавки. Естествено се вижда, че добавките към пенсиите на пострадалите във войните намаляват в резултат на намаляване броя на тези хора. Въвежда се и добавката за репресираните лица, съответно са изразходвани 1, 2 и 3 млн. лв. Коледната добавка също влиза тук. Тоест, този бюджет винаги се занулява, защото той е за сметка на Републиканския бюджет, като се извършват съответно изравнявания за трансфера, който се извършва.
Последно, как изглеждат бюджетите на държавното обществено осигуряване по отделни фондове? През цялото време Фонд „Пенсии” е на дефицит, докато от средата на периода в резултат на това, че Националният осигурителен институт пое изплащането на болничните за първите два работни дни и Фонд „Общо заболяване и майчинство” е на дефицит, докато Фонд „Безработица” е с излишък от малко над 200 млн. лв. в последните години, което даде основание да се вземе решение да се намали вноската за Фонд „Безработица” от 3 да 1 процентен пункт от 1 октомври т.г.
Благодаря за вниманието. Ако има въпроси, ще отговоря.
ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Колеги, ако не възразявате, да чуем и мнението на Сметната палата по отчетите и след това да преминем към дискусия, тъй като част от отчетите са приети от Сметната палата.
Заповядайте, господин Апостолов.
ВАЛЕРИ АПОСТОЛОВ: Господин председател, уважаеми народни представители, господин Христосков! Съгласно Закона за Сметната палата, Сметната палата дава становище по приемането на отчетите за изпълнението на бюджета на държавното обществено осигуряване. Съгласно процедурите в Закона за Сметната палата, в тримесечен срок от предоставянето на отчета за изпълнението на Бюджета на държавното обществено осигуряване, който е приет от Надзорния съвет на НОИ, Сметната палата следва да осъществи одит по отчета на изпълнението на бюджета.
За 2006 г. процедурно одитът приключва в момента, ръководителят на одитния екип обобщава тази седмица резултатите от направения одит, като по същество в този одит няма съществени грешки и нарушения, както по законосъобразността, така и по достоверността на информацията на отчетите, но формално този отчет не е приет от Сметната палата. Ако вие не възразявате, аз мога да го докладвам и впоследствие Сметната палата да изпрати само Отчета за изпълнение на бюджета. Ако възразявате, ще го докладвам, когато Сметната палата го приеме. В момента имам готовност да докладвам 2002, 2003, 2004 и 2005 г., включително и 2006 г., но, както казах, формално той не е приет от Сметната палата.
Господин председател, отчетите за изпълнение на Бюджета на Държавното обществено осигуряване са извършени в съответствие със стандартите на Сметната палата и указанията по тяхното прилагане. Целта основно се изразява в две посоки – да се изрази становище, относно законосъобразност, от една страна; и на второ място, относно достоверността. Като с тези одити се определя влиянието на констатираните грешки и нередности и се оценява финансовото управление на средствата по Бюджета на държавното обществено осигуряване.
По отношение законосъобразността за съставянето, приемането и внасянето в Народното събрание на Отчета за изпълнението на Бюджета на държавното обществено осигуряване за 2002, 2003, 2004, 2005 и 2006 г. са спазени законовите разпоредби с изключение на Отчета за изпълнение на Бюджета за държавното обществено осигуряване за 2002 г. Останалите отчети са внесени в Сметната палата при спазване на срока, който е визиран в чл. 48, ал. 1. Отчетите са внесени в Народното събрание от управителя на НОИ, съгласно изискванията на чл. 31, ал. 1 от Кодекса за социално осигуряване, с което са спазени процедурите по съставяне, приемане и внасяне на отчетите в Народното събрание.
По отношение съответствието на структурата и съдържанието на Отчета за изпълнението на бюджетите на държавното обществено осигуряване за 2002, 2003, 2004, 2005 и 2006 г. със законите за бюджета на държавното обществено осигуряване за същите години, по отношение на отчетите за изпълнението на бюджета, те са изготвени по структурата и показателите, по които са приети законите за бюджета на държавното обществено осигуряване за същите години, което дава възможност за съпоставимост по отделните показатели. Изготвени са консолидирани отчети за изпълнението на бюджета на държавното обществено осигуряване, които съответстват на структурата на приетите закони за бюджета надолу за съответните години.
Отчетените приходи и разходи по бюджетите на осигурителните фондове и по бюджета на НОИ, отговарят по характер на нормативно определените приходи и разходи с чл. 20, 26б от Кодекса за задължителното обществено осигуряване, по-късно отменен и в Кодекса за социалното осигуряване.
По отношение на достоверността на информацията в отчетите за изпълнение на бюджета, Сметната палата е констатирала, че достоверно са отчетени приходите, разходите, трансферите, дефицитът и излишъкът по консолидирания бюджет на държавното обществено осигуряване за 2002, 2003, 2004, 2005 и 2006 г. и по бюджетите на фондовете на държавното обществено осигуряване и бюджета на НОИ. Наличните средства по бюджета на държавното обществено осигуряване за 2002 – 2006 г. са достоверни и съответстват на левовата равностойност на остатъците по валутните сметки на Националния осигурителен институт за изплащане на пенсии по международни спогодби.
Консолидираният бюджет на държавното обществено осигуряване за 2002, 2003, 2004, 2005 и 2006 г. е балансиран с предоставена допълнителна субсидия от държавния бюджет.
По отчетите за изпълнение на бюджета за държавното обществено осигуряване за 2003 – 2006 г. не са установени съществени грешки и нередности.
По отношение управлението на средствата по бюджета на държавното обществено осигуряване за 2005 – 2006 г. решенията на надзорния съвет на Националния осигурителен институт, взети за разсрочване на задълженията и заличаване на несъбираеми вземания към държавното обществено осигуряване и одобрените вътрешни компенсирани промени между разходните параграфи по бюджетите, са в съответствие с действащото законодателство. Взетите решения от управителя на Националния осигурителен институт по управлението на средствата по бюджетите на държавното обществено осигуряване са в съответствие с правомощията му по чл. 37, ал. 5 от Кодекса за социално осигуряване.
Сметната палата констатира, че не е спазен срокът за превеждане от Националната здравноосигурителна каса на дължимите на НОИ отчисления от 0,2 на сто от събраните здравноосигурителни вноски за периода 2002 – 2005 г. Продължава тенденцията за ниска събираемост от Агенцията за държавни вземания на приходите от главници по ревизионни актове за начет.
В заключение, Сметната палата преценява, че предоставените на вашето внимание отчети за изпълнението на бюджета на държавното обществено осигуряване за 2002, 2003, 2004, 2005 и 2006 г. са изготвени при спазване на нормативните разпоредби, съответстват на структурата и съдържанието на приетите от Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2002, 2003, 2004, 2005 и 2006 г. Отчетите са съставени законосъобразно и достоверно. Докладите за изпълнението на бюджетите за държавното обществено осигуряване от 2002 до 2005 г. са приети на заседания на Сметната палата. За 2006 г. докладът чака да бъде приет.
Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Благодаря.
Колеги, имате думата за въпроси, становища?
Очевидно има разбиране, че отчетите са добре направени.
ПЕТЪР КЪНЕВ: Аз нямам въпрос, имам една молба. Понеже много ме впечатлиха графиките, които се показаха тук, ако е възможно да размножите материала за членовете на нашата комисия и да ни ги предоставите. Много интересна е статистиката.
ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Може би си струва да направим такова представяне и в пленарната зала.
ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: При бюджета го правим по същия начин.
ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Имате ли въпроси?
Заповядайте, господин Христосков.
ЙОРДАН ХРИСТОСКОВ: Искам, първо, да благодаря за прецизните оценки, които Сметната палата дава за отчетите и да кажа, че в резултат на предложение в становищата на Сметната палата, през това време се е подобрявало законодателството в посока на по-голяма прецизност и прозрачност и беше констатирано правилно едно нарушение – забавяне с десет дни отчета за 2002 г. Причините бяха, че тогава за първи път се въведе Фонд „Пенсии, несвързани с трудовата дейност”, а също така и Фонд „Безработица” премина към Бюджета на държавното обществено осигуряване. И с Министерството на финансите имахме доста затруднения в практическото отделяне по параграфи на тези суми, които са трансфер, по които НОИ извършва плащания и истинските разходи за пенсии от държавното обществено осигуряване. Тоест, имаше и обективни причини за забавянето от десет дни. Но Сметната палата е в правото си да констатира това нарушение на срока за внасяне.
Благодаря.
ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Благодаря.
Господин Йовков.
ЙОВКО ЙОВКОВ: Аз също мисля, че можем да приемем отчетите, макар че сигурно ще бъдем узявими заради това, което става със задна дата. И може би ще бъде добре, поне докато ние сме в парламента, да си приемаме отчетите година за година, да не оставяме някой след нас да ги приема и да ни удумва.
Би било добре и според мен няма нищо лошо в това, господин председател, като излезе отчета на НОИ за деветмесечието, да го чуем поне в комисията информативно. Защото на практика се получава така, че ние сме членове на Бюджетната комисия, а научаваме, господин Христосков, някои неща от други места, а не от първа ръка като вас. Няма нищо лошо в това през октомври, да ни запознаете с отчета на деветмесечието. Това ще бъде полезно за всички нас и за авторитета – и вашия, и нашия като Комисия.
А това, че има заверката Сметната палата е много добре, че резултатите и становищата там са положителни.
ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Благодаря.
Има ли други становища? – Не виждам.
Ако не възразявате, да ги гласуваме един по един.
Който е съгласен да приемем Отчета за изпълнение на бюджета на държавното обществено осигуряване за 2002 г., моля да гласува.
За – 10, против – няма, въздържали се – 2.
Приема се.
Който е съгласен да приемем Отчета за изпълнение на бюджета на държавното обществено осигуряване за 2003 г., моля да гласува.
За – 10, против – няма, въздържали се – 2.
Приема се.
Който е съгласен да приемем Отчета за изпълнение на бюджета на държавното обществено осигуряване за 2004 г., моля да гласува.
За – 10, против – няма, въздържали се – 2.
Приема се.
Който е съгласен да приемем Отчета за изпълнение на бюджета на държавното обществено осигуряване за 2005 г., моля да гласува.
За – 10, против – няма, въздържали се – 2.
Приема се.
Тъй като одитът на Сметната палата е помощен материал, който се ползва само от комисията, той не се представя в пленарната зала, предлагам да решим как да процедираме с отчета за 2006 г. Вие чухте, че има изготвен одит от одиторите и от направлението на господин Апостолов, които са отговорни за тази работа, който чисто формално не е официализиран от заседание на Сметната палата. Лично моето мнение е, че с това становище ние бихме могли да приемем Отчета на държавното обществено осигуряване за 2006 г., но ми се ще да чуя и вашите мнения. Ако има някакви супер възражения, да помислим какво да направим.
ЙОВКО ЙОВКОВ: Кога се очаква да се приеме от Сметната палата, да се формализира това нещо във времето?
ВАЛЕРИ АПОСТОЛОВ: Господин председател, искам да обърна внимание на текста от Закона за Сметната палата, където е казано, че Сметната палата извършва одит по отчета за изпълнение на бюджета на държавното обществено осигуряване в тримесечен срок. Докладът е представен на 25 юли и съгласно срока до 25 ноември трябва да бъде извършен одитът. На 17 октомври е определена дата за връчване на доклада. Може би до три седмици ще има приет доклад.
Ако не възразявате, може да мине сега. Ако възразявате, ще трябва да се докладва на отделно заседание.
ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Има ли някаква вероятност нещо да бъде променено в този доклад или одобрението от Сметната палата е чисто формално? Това е въпросът.
ВАЛЕРИ АПОСТОЛОВ: Чисто формално е, тъй като в констативната част, с която аз съм се запознал, няма нередности и грешки. Сметната палата не може да промени констативната част. Тя може да отмени нещо, ако не съответства на закона, но не може да сложи в повече нещо, което е проверявано от одиторите.
ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Колеги, предлагам в такъв случай който е съгласен да приемем Отчета за изпълнение на бюджета на държавното обществено осигуряване за 2006 г., да гласува.
За – 10, против – няма, въздържали се – 2.
Приема се.
Благодаря ви за експедитивната работа.
Закривам заседанието.
(Закрито в 15,50 часа)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Румен ОВЧАРОВ
Стенограф:
Н. Иванова