Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по бюджет и финанси
31/01/2008
    П Р О Т О К О Л
    № 1

    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по бюджет и финанси



    П Р О Т О К О Л
    № 1

    На 31 януари 2008 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията по бюджет и финанси.
    Заседанието се проведе при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Представяне и обсъждане на законопроект за ратифициране на Споразумението за изменение на Договора за заем (проект „Развитие на летище София”) между Република България и Кувейтския фонд за арабско икономическо развитие и на приложенията към него, № 702-02-52, внесен от Министерски съвет на 15.12.2007 г.
    2. Представяне и обсъждане на законопроект за ратифициране на Изменение № 1 на Финансовия договор между Република България и Европейската инвестиционна банка и „Националната електрическа компания” ЕАД за финансиране на проект „Рехабилитация в електроенергетиката – Енергия ІІ”, № 702-03-54, внесен от Министерски съвет на 27 декември 2007 г.
    3. Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за туризма, № 702-01-59, внесен от Министерски съвет на 11.12.2007 г.
    4. Представяне и обсъждане на законопроект за ратифициране на Меморандума за разбирателство относно изпълнението на Норвежката програма за сътрудничество за икономически растеж и устойчиво развитие в България между Република България и Кралство Норвегия, № 802-02-1, внесен от Министерски съвет на 25.01.2008 г.
    5. Представяне и обсъждане на законопроект за ратифициране на Меморандума за разбирателство относно изпълнението на Финансовия механизъм на европейското икономическо пространство 2004-2009 между Република България и Исландия, Княжество Лихтенщайн и Кралство Норвегия, № 802-02-2, внесен от Министерски съвет на 25.01.2008 г.
    6. Представяне, обсъждане и приемане на получените от Министерския съвет материали по точки 1, 51, 52, 56, 57 и 58 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2007 г.), № 703-01-63, внесени на 31.10.07 г.

    Списъкът на присъствалите народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 14,45 часа и ръководено от г-н Румен Овчаров – председател на комисията.

    * * *

    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Уважаеми колеги, имаме необходимия кворум, откривам заседанието на комисията.
    Като на първо заседание, искам да пожелая на членовете на комисията и на гостите – Честита Нова година! Успешна работа през новата сесия на парламента.
    Днешният дневен ред включва шест точки:
    1. Представяне и обсъждане на законопроект за ратифициране на Споразумението за изменение на Договора за заем (проект „Развитие на летище София”) между Република България и Кувейтския фонд за арабско икономическо развитие и на приложенията към него.
    2. Представяне и обсъждане на законопроект за ратифициране на Изменение № 1 на Финансовия договор между Република България и Европейската инвестиционна банка и „Националната електрическа компания” ЕАД за финансиране на проект „Рехабилитация в електроенергетиката – Енергия 2”.
    3. Представяне и обсъждане на законопроект за ратифициране на Меморандума за разбирателство относно изпълнението на Норвежката програма за сътрудничество за икономически растеж и устойчиво развитие в България между Република България и Кралство Норвегия.
    4. Представяне и обсъждане на законопроект за ратифициране на Меморандума за разбирателство относно изпълнението на Финансовия механизъм на европейското икономическо пространство 2004-2009 между Република България и Исландия, Княжество Лихтенщайн и Кралство Норвегия.
    5. Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за туризма.
    6. Представяне, обсъждане и приемане на получените от Министерския съвет материали по точки 1, 51, 52, 56, 57 и 58 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2007 г.).
    Колегите от Министерството на икономиката и енергетиката помолиха т. 5 да стане т. 3, за да може колегите от министерството да отидат на заседание на още една комисия.
    Има ли някакви възражения по направеното предложение и по дневния ред? – Няма.
    Дневният ред е приет.

    По първа точка от дневния ред - ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА СПОРАЗУМЕНИЕТО ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА ДОГОВОРА ЗА ЗАЕМ (ПРОЕКТ „РАЗВИТИЕ НА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ”) МЕЖДУ РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И КУВЕЙТСКИЯ ФОНД ЗА АРАБСКО ИКОНОМИЧЕСКО РАЗВИТИЕ И НА ПРИЛОЖЕНИЯТА КЪМ НЕГО.
    Госпожо Господинова, заповядайте да представите законопроекта от името на Министерството на транспорта.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВЕСЕЛА ГОСПОДИНОВА: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! И аз бих искала да честитя на всички Новата година, да ви пожелая ползотворна и успешна година в професионален и личен план!
    Позволете ми да докладвам Законопроекта за ратифициране на Споразумението за изменение на Договора за заем с Кувейтския фонд за арабско сътрудничество и икономическо развитие, за развитие на новата пистова система на Летище „София”.
    Първо, искам да кажа, че договорът е сключен на 22 юни 1998 г. и е ратифициран от Народното събрание през 1998 г., влязъл е в сила. В него в края на 2004 г. е направено изменение за крайния срок за теглене на средства от фонда и сега предлагаме за втори път да направим това. Първият път изменението е направено от 31 декември 2003 г. на 31 декември 2006 г. Сегашното предложение е да се удължи този срок с две години – до 31 декември 2006 г.
    Необходимостта за това идва от голямото забавяне при изграждането на проекта на новата пистова система на Летище „София”. За момента проектът е приключен и имаме разрешение за ползване. Ние го разделихме на три пускови комплекса, но все още предстоят плащания, защото по правилата на ФИДИК, по който се изгражда този обект, има един така наречен 12-месечен период за отстраняване на дефекти. Получили сме разрешението за ползване в края на 2007 г. В края на 2008 г. ще изтече този 12-месечен период и тогава ще можем да изплатим втората част от задържаните пари. На всяка фактура задържаме по 10%. Първата част се връща на строителя веднага след издаване на разрешение за ползване. Втората – след изтичане на една година. Така че ние в края на 2008 г. ще се налага да извършваме плащания по този кредит.
    Това налага да внесем това искане за удължаване срока за теглене на средствата.
    И няколко данни по споразумението. Сумата на заема е 12 млн. и 300 хил. кувейтски долара. Лихвеният процент е 4%. Годишен процент за посрещане на разноските на администрацията на фонда – 0,5%. Срокът за теглене на средства сега е 31 декември 2006 г., искаме да го променим на 2008 г.
    Изплащането на заема се извършва, съгласно договора в периода 2004 – 2017 г. на 28 равни вноски – на всеки 15 февруари и 15 август.
    Мисля да спра дотук. Ако има някакви въпроси, съм готова да отговарям.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Благодаря.
    Колеги, имате ли въпроси, мнения? – Не виждам.
    Който подкрепя предложението на Министерството на транспорта за промяна на срока, моля да гласува.
    За – 10, против – няма, въздържали се – 1.
    Приема се.
    Благодаря Ви, госпожо Господинова.

    Преминаваме към втора точка от дневния ред - ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА ИЗМЕНЕНИЕ № 1 НА ФИНАНСОВИЯ ДОГОВОР МЕЖДУ РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И ЕВРОПЕЙСКАТА ИНВЕСТИЦИОННА БАНКА И „НАЦИОНАЛНАТА ЕЛЕКТРИЧЕСКА КОМПАНИЯ” ЕАД ЗА ФИНАНСИРАНЕ НА ПРОЕКТ „РЕХАБИЛИТАЦИЯ В ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКАТА – ЕНЕРГИЯ ІІ”.
    Госпожо Тошева, имате думата да представите законопроекта от името на Министерството на икономиката и енергетиката.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ГАЛИНА ТОШЕВА: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! Представяме на вашето внимание предложение за ратифициране на Изменение № 1 на Финансовия договор между Република България и Европейската инвестиционна банка за финансиране на проект „Рехабилитация в електроенергетиката – Енергия 2”.
    През изминалата година Народното събрание даде мандат за водене на преговори. Преговорите са проведени. Подписаното споразумение е изцяло в съответствие на дадения мандат и касае основно удължаване на срока на разполагаемост на средствата от м. юни м.г. до края на м. февруари 2009 г., тъй като има известно забавяне по изпълнението на дейностите и това удължаване ще ни даде възможност да използваме пълноценно заема.
    Така че предлагаме на вниманието ви законопроекта за ратифициране на подписаното споразумение.
    Благодаря.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Колеги, имате ли въпроси? Мнения? – Няма.
    Всъщност срокът докога ще стане?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ГАЛИНА ТОШЕВА: До 28 февруари 2009 г.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Тоест, една година.
    Колеги, подлагам на гласуване законопроекта за ратифициране на споразумението по проект „Енергия 2”
    Който е за, моля да гласува.
    За – 11, против – няма, въздържали се – няма.
    Законопроектът е приет.

    По трета точка от дневния ред - ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ТУРИЗМА.
    Законопроекта ще бъде докладван от госпожа Крушкова – председател на Държавната агенция по туризма.
    АНЕЛИЯ КРУШКОВА: Уважаеми дами и господа народни представители, предлагам на вашето внимание мотиви към Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за туризма.
    Проектът има за цел определянето на председателя на Държавната агенция по туризма като първостепенен разпоредител с бюджетни кредити и средствата за развитие на туризма да се предоставят ежегодно от бюджета на Държавната агенция по туризъм.
    Държавната агенция по туризма е един специализиран орган към Министерския съвет за ръководство, координиране и контрол в областта на туризма. За осъществяването на държавната политика следва да притежаваме по-голяма оперативна самостоятелност при разходването на средствата, което се постига чрез определянето й за първостепенен разпоредител на бюджетни средства.
    Съгласно чл. 5а, т. 3 от Закона за туризма, председателят на Държавната агенция за туризма разработва и контролира изпълнението на годишната програма за разходване на средства за държавното финансово подпомагане, в това число и годишната програма за национална туристическа реклама. Следователно, председателят на ДАТ трябва да има възможност да планира, заявява, защитава и управлява финансовия ресурс. В нашата стратегия са заложени стратегически действия както за увеличаване правомощията на ДАТ, така и за участие в международни срещи, откриване на туристически представителства на определени туристически пазари, развитие на публично-частното партньорство и т.н.
    Това са мотивите на министър-председателя ,който е внесъл предложението за изменение и допълнение на Закона за туризма.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Благодаря.
    Колеги, имате ли въпроси, становища, мнения? – Няма.
    Подлагам на гласуване внесения законопроект за изменение и допълнение на Закона за туризма.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 12, против – няма, въздържали се – няма.
    Законопроектът е приет.
    Благодаря ви за участието.

    Преминаваме към четвърта точка от дневния ред - ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА МЕМОРАНДУМА ЗА РАЗБИРАТЕЛСТВО ОТНОСНО ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА НОРВЕЖКАТА ПРОГРАМА ЗА СЪТРУДНИЧЕСТВО ЗА ИКОНОМИЧЕСКИ РАСТЕЖ И УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ В БЪЛГАРИЯ МЕЖДУ РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И КРАЛСТВО НОРВЕГИЯ.
    И тъй следващата пета точка е доста близка по съдържание, предлагам да ги обсъдим заедно - ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА МЕМОРАНДУМА ЗА РАЗБИРАТЕЛСТВО ОТНОСНО ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ФИНАНСОВИЯ МЕХАНИЗЪМ НА ЕВРОПЕЙСКОТО ИКОНОМИЧЕСКО ПРОСТРАНСТВО 2004-2009 МЕЖДУ РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И ИСЛАНДИЯ, КНЯЖЕСТВО ЛИХТЕНЩАЙН И КРАЛСТВО НОРВЕГИЯ.
    Заповядайте, господин Кънчев, да представите двата законопроекта от името на Министерството на финансите.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС КЪНЧЕВ: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! Представям ви, първо Законопроекта за ратифициране на Меморандума за разбирателство относно изпълнението на Норвежката програма за сътрудничество за икономически растеж и устойчиво развитие.
    В кратък план ще направя хронология на изпълнението на споразумението до този момент. То е подписано официално между Република България, заедно с Република Румъния и Европейската асоциация за свободна търговия, в която влизат Кралство Норвегия, Княжество Лихтенщайн и Исландия на 25 юли 2007 г. То е част от два финансови механизма – финансовият механизъм на Европейското икономическо пространство и Двустранната Норвежка програма.
    Идеята на тази програма е да се финансират проекти, които намаляват социалното и икономическо неравенство и укрепват капацитета на новите страни членки.
    С решение от 10 октомври Министерският съвет е одобрил проекта на меморандума. Той е подписан от министъра на финансите на 20 октомври 2007 г.
    Само споменавам приоритетните области, в които ще се финансират проекти, като общата стойност по двете програми е 41,5 млн. евро. Приоритетните области са: намаляване на емисиите от парникови газове, включително и проекти за съвместно изпълнение по протокола от Киото; енергийна ефективност и възобновяема енергия; подпомагане на устойчивото производство, включително сертифициране и проверка; и прилагане на достиженията на правото от Шенген, подкрепа за национални шенгенски планове, както и за укрепване на съдебната система.
    За тази цел с проекти по програмата могат да кандидатстват всички публични, частни или неправителствени организации, които са регистрирани като юридически лица в Република България, като има само едно условие – те да имат сключено партньорство с организация, регистрирана като юридическо лице в Кралство Норвегия.
    Това е единият меморандум за ратифициране.
    Следващият меморандум е относно изпълнението на Финансов механизъм между Република България и държавите Исландия, Княжество Лихтенщайн и Кралство Норвегия. Тук са различни приоритетните области, по които се финансират проекти. Отново те са подписани с решение на Министерския съвет и от министъра на финансите, като разликите са в Анекс Б. Тук имаме приоритетни области като опазване на околната среда, включително градска среда, посредством намаляване на замърсяването, имаме развитие на човешките ресурси, посредством насърчаване на образованието и обучението, укрепване на капацитета на местните власти, здравеопазване и грижи за децата, опазване на европейското културно наследство.
    След съгласуване с ресорните министерства бяха определени фокусни области в рамките на посочените приоритетни области. Тук отново могат да кандидатстват неправителствени организации и юридически лица. Създаден е специален фонд за техническа помощ, за неправителствени организации, за обучение и стипендии, като част по меморандума като структура за управление на финансовия механизъм, това са Дирекция „Управление на средствата от Европейския съюз” в Министерството на финансите, Изпълнителна агенция, звеното за финансиране и договаряне в Министерство на финансите. Имаме и комитет за наблюдение. Одобряването на проектите ще се осъществява на две нива – национално ниво и от офиса на финансовия механизъм в Брюксел.
    В общи линии това са двата проекта за меморандуми.
    Ако е необходимо госпожа Цонева, като представител на дирекцията, може да разясни по-подробно какво представляват проектите.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Имате ли необходимост от допълнителна информация?
    ПЕТЪР КЪНЕВ: Не, ние сме наясно. Запознати сме.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Имате ли някакви мнения, коментари по така предложените законопроекти? – Няма.
    Подлагам на гласуване Законопроекта за ратифициране на Меморандума за разбирателство относно изпълнението на Норвежката програма за сътрудничество за икономически растеж и устойчиво развитие в България между Република България и Кралство Норвегия.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 11, против – няма, въздържали се – няма.
    Приема се.
    Подлагам на гласуване Законопроекта за ратифициране на Меморандума за разбирателство относно изпълнението на Финансовия механизъм на европейското икономическо пространство 2004-2009 между Република България и Исландия, Княжество Лихтенщайн и Кралство Норвегия.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 11, против – няма, въздържали се – няма.
    Приема се.
    Благодаря на колегите от Министерството на финансите за участието.

    Колеги, преминаваме към шеста точка от дневния ред - ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА ПОЛУЧЕНИТЕ ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ МАТЕРИАЛИ ПО ТОЧКИ 1, 51, 52, 56, 57 И 58 ОТ ГОДИШНАТА РАБОТНА ПРОГРАМА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ ПО ВЪПРОСИТЕ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ (2007 Г.)
    Заповядайте, госпожо Ценова, да представите материалите.
    ЛЮБКА ЦЕНОВА: Към Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз в плана, който е заявила Бюджетната комисия, са поставени четири точки.
    Едната точка е акт, относно Обща консолидирана данъчна основа за облагане на предприятия.
    По тази точка може да се каже, че българската позиция не подкрепя предлаганата от Европейската комисия обща консолидирана и данъчна основа за облагане на предприятията и поддържа виждането, че всяка държава сама трябва да определя тези елементи, като се запази възможността всяка държава сама да ги определя.
    По т. 56 от работната програма – Проект на директива за изменение на Директива 92/84/ЕО относно сближаване на акцизните ставки на алкохола и алкохолните напитки, това е директива, която трябва да се приеме с консенсус. Тя е спряна, доколкото различни държави са възразили, включително и България, че не подкрепят направените предложения. Така че този акт към момента не се движи в Съвета и в Европейския парламент.
    Позицията на България е, че категорично не смята, че повишаването на акцизните ставки трябва да бъде в размерите, които се предлагат от комисията.
    Следващата точка 57 – Проект на директива на Съвета, изменяща Директива 2003/96/ЕО относно корекцията на специалния данъчен механизъм за газьола, използван като моторно гориво за търговски цели и съгласуването на данъчното облагане на безоловния бензин и газьола, използван като моторно гориво.
    По това изменение позицията на българската държава е, че корекцията на специалния данъчен механизъм за газьола, използван като моторно гориво за търговски цели и съгласуването на данъчното облагане на безоловен бензин и газьол, използван като моторно гориво, следва да бъде насочена към подкрепата на предложенията на Европейската комисия за по-дълги преходни периоди.
    И последната т. 58 е Проект на модернизиран Митнически кодекс на общността. Този акт е пред финализиране.
    Позицията на България е, че той отговаря и защитава интересите на страната ни като външна митническа граница на Европейския съюз. Тоест, позицията, изразена от правителството по модернизирания Митнически кодекс е, че може да бъде подкрепено предложението на Европейската комисия.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Благодаря.
    Колеги, имате ли да добавите нещо? Нещо да попитате? – Няма желаещи.
    ПЕТЪР КЪНЕВ: Ние за втори път го гледаме. Гледахме го и миналата година
    Доколкото разбирам, правим това, за да имаме позиции в Брюксел. Например нашето Народно събрание не е съгласно да се уеднаквява корпоративният данък, защото нашият данък е 10%, а те предлагат 15%. Примерно.
    ПРЕДС. РУМЕН ОВЧАРОВ: Колеги, има ли други становища?
    Който подкрепя материалите по Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз, моля да гласува.
    За – 13, против – няма, въздържали се – няма.
    Програмата се подкрепя
    С това приключваме по дневния ред за днешното заседание.
    Благодаря ви за участието.
    Закривам заседанието.

    (Закрито в 15,10 часа)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    Румен ОВЧАРОВ


    Стенограф:
    Н. Иванова


    Форма за търсене
    Ключова дума