Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по правни въпроси
05/06/2008


    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
    № 853-03-54/10.6.08 г.
    Д О К Л А Д
    на Комисията по правни въпроси

    ОТНОСНО: Законопроект за разпростиране правилата срещу укриване на конфликт на интереси върху лица, заемащи административна или висша държавна длъжност, № 854-01-10, внесен от Филип Димитров и група народни представители на 31.01.2008 г. и Законопроект за конфликт на интереси, № 802-01-47, внесен от Министерски съвет на 02.06.2008 г.
    На заседание, проведено на 5 юни 2008 г., Комисията по правни въпроси разгледа Законопроект за разпростиране правилата срещу укриване на конфликт на интереси върху лица, заемащи административна или висша държавна длъжност, № 854-01-10, внесен от Филип Димитров и група народни представители на 31.01.2008 г. и Законопроект за конфликт на интереси, № 802-01-47, внесен от Министерски съвет на 02.06.2008 г.
    На заседанието присъстваха от Министерството на правосъдието - Стефан Фиков, заместник - министър, Виктория Нешева, директор на дирекция “Съвет по законодателство” и експерти от дирекцията.
    Законопроектът за разпростиране правилата срещу укриване на конфликт на интереси върху лица, заемащи административна или висша държавна длъжност бе представен от Филип Димитров.
    Законопроектът предвижда определяне на допълнителен кръг лица, които съгласно разпоредбата на чл. 29а от Закона за държавния служител имат задължението да декларират конфликт на интереси. Съгласно законопроекта конфликт е налице, когато съпрузи или лица, които се намират във фактическо съжителство с лица, заемащи висша държавна длъжност, са запазили или са придобили качеството едноличен търговец, съдружник или прокурист, член на управителен или надзорен орган на търговско дружество с преимуществено държавно участие, и кандидатстват за възлагане на обществени поръчки от държавен орган или осъществяват други правни сделки с такива търговски дружества.
    Законопроектът предлага и съответните санкции при установяване на конфликт на интереси. Предвижда се и забрана лица, заемащи длъжности по чл. 8, 10, 19, 27, 46 и 46а от Закона за администрацията да участват в надзорни и управителни органи на дружества с държавно участие срещу парично възнаграждение.
    Законопроектът за конфликт на интереси, № 802-01-47, внесен от Министерски съвет бе представен от Стефан Фиков.
    В мотивите към законопроекта са посочени причините, които налагат приемането му: необходимост от въвеждане на единна система за управление на конфликта на интереси, който е един от източниците на корупция; рзпокъсаност и фрагментарност на съществуващата нормативна уредба; нарастваща обществена нетърпимост към проявите, свързани с такъв конфликт и други.
    Приемането на посочения закон има за цел създаването на обща правна уредба, приложима към проявните форми на конфликта на интереси; посочване на органите, ангажирани с процедурите за предотвратяване и противодействие на такива конфликти, уреждане на последиците, както по отношение на лицата, така и относно действията и актовете, които са резултат от конфликта на интереси. Важна цел на законопроекта е да се демонстрира ясна политическа воля за недопускане на възможност за използването на властовия ресурс и публичните средства в частен интерес.
    Законопроектът е структуриран в няколко глави, в които са включени разпоредби, определящи понятието “конфликт на интереси”, основните правни начини за предотвратяването му, средствата и процедурите за прилагането им, упражняването на контрол за спазването на изискванията на закона, последиците при констатиране на такъв конфликт.
    В Преходните и заключителните разпоредби на законопроекта се предлагат промени в различни закони, кодекси, както и в Правилника за организацията и дейността на Народното събрание. Предлага се отменята на Закона за публичност на имуществото на лица, заемащи висши държавни длъжности и промени в разпоредбите на редица закони, които регламентират изискванията за несъвместимост при заемането на съответните длъжности и деклариране на имуществото и интересите на длъжностните лица.
    Предвижда се законът да влезе в сила от 1 януари 2009 г.
    Понятието за конфликт на интереси, предложено в законопроекта, обхваща по принцип основните модели, чрез които се проявяват формите на конфликт на интереси. Законът трябва да се прилага по отношение на всички системи на властта и техните органи с цел неутрализирането на всеки опит за използване на дадени служебни правомощия в частен интерес.
    Със законопроекта се поставя основа за определяне на необходимите мерки срещу конфликта на интереси, които мерки могат да се допълнят. Например да се декларира от съответните лица приемането на подаръци или услуги, чрез които могат да се породят основателни съмнения за поставянето им в зависимост от частен интерес. Следва да се обсъди и въвеждането на конкретни правила във връзка с отвода на служител, който може да е заинтересован от изхода или резулатата от негово решение или действие. Необходимо е също да се обмисли възможността за прилагане на мярка, свързана с отстраняването (временно или постоянно) от вземането на съответните решения на служител, за когото са постъпили множество сигнали за неговата безпристрастност от представители на обществеността.
    Законопроектът предвижда създаването и поддържането на публични регистри за декларациите за имущество и интереси на съответните служители. Логично е да се предвиди и санкция за неизпълнение на това задължение в този закон или в специалните нормативни актове, уреждащи статута на съответните администрации, органи или служители.
    Във връзка с периодичността на деклариране на интереси по - специално би могло да се въведе декларация ad hoc, чрез която да се декларират единични случаи на наличие на съответния интерес.
    В хода на обсъждането на законопроектите участие взеха народните представители Филип Димитров, Четин Казак, Екатерина Михайлова, Надя Антонова, Борислав Ралчев, Елеонора Николова, Яни Янев, Мая Манолова, Диана Хитова, Елиана Масева и Янаки Стоилов. Те се обединиха около становището, че законопроектът трябва бъде приет на първо гласуване, но следва да бъде значително преработен преди примането му на второ гласуване.
    Според Огнян Герджиков законопроектът е подготвен прибързано и съдръжа много правни дефекти. Надя Антонова, Борислав Ралчев и Диана Хитова възразиха срещу ограничението за упражняване на свободни професии от народните представители. Елеонора Николова допълни, че по този начин се забранява и участието в неправителствени организации, училищни настоятелства и други. Според Екатерина Михайлова и Елиана Масева глобите, които са предвидени в законопроекта, са твърде малки, и дори не се предвижда уволнение при установяване на конфликт на интереси. Като други спорни илри неудачни решения те посочиха възможността лицата, заемащи публична длъжност, да не декларират имуществото на съпрузите си, ако са във фактическа раздяла или не живеят заедно и нямат общо домакинство, възможността държавен служител да се обърне към омбудсмана относно съобразяването на своето поведение с разпоредбите на този закон, както и ограничението в едногодишен срок напусналият държавна длъжност да не може да работи по трудов договор в същата сфера.
    Янаки Стоилов обръна внимание, че за да има ефект последното ограничение, то трябва да включи различните правни форми на обвързаност, защото и досега получаването на облаги от висши държавни служители се е уреждало чрез сключване на договори за консултантски услуги.
    Борислав Ралчев отправи въпрос защо се дава възможност на държавни служители да участват в бордовете на държавни и общински фирми, въпреки че няма да получават възнаграждение за това. Според него участието им в ръководствата на дружествата създава опасност от възникване на конфликт на интереси.
    Яни Янев възрази срещу отмяната на Закона за публичност на имуществото на лица, заемащи висши държавни длъжности, тъй като по този начин лицата, участващи в управителните орагни на политическите партии, няма да имат задължение да декларират доходоите си.

    В края на дискусията Комисията по правните въпроси:
    1. Единодушно подкрепи предложения законопроект за разпростиране правилата срещу укриване на конфликт на интереси върху лица, заемащи административна или висша държавна длъжност, № 854-01-10, внесен от Филип Димитров и група народни представители на 31.01.2008 г. и предлага на народните представители да го приемат на първо гласуване.
    2. С 13 гласа “за”, 0 “против” и 3 гласа “въздържал се” подкрепи предложения Законопроект за конфликт на интереси, № 802-01-47, внесен от Министерски съвет на 02.06.2008 г. и предлага на народните представители да го приемат на първо гласуване.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА :

    (Янаки Стоилов)


    Форма за търсене
    Ключова дума