Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по правни въпроси
13/11/2008


    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ


    К О М И С И Я П О П Р А В Н И В Ъ П Р О С И

    № 853-03-77/17.11.08
    Д О К Л А Д
    на Комисията по правни въпроси


    Относно: Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2009 г., № 802-01-82, внесен от Министерския съвет на 31.10.2008 г.

    На заседание, проведено на 13 ноември 2008 г. Комисията по правни въпроси разгледа законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2009 г., № 802-01-82, внесен от Министерския съвет на 31.10.2008 г., в частта му относно проекта на бюджет на съдебната власт за 2009 г.
    На заседанието присъстваха от Висшия съдебен съвет – Анелия Мингова, предстваляващ ВСС, Иван Колев, председател на Комисията “Бюджет и финанси” на ВСС и Маргарита Радкова, експерт; от Министерството на правосъдието – Миглена Тачева, министър, Татяна Трифонова и Сашка Андреева, експерти; от Министерството на финансите – Кирил Ананиев, заместник-министър.
    Комисията обсъди законопроекта за държавния бюджет в частта му за съдебната власт, предложена от Висшия съдебен съвет, както и становището на Министерския съвет по проекта на Висшия съдебен съвет за бюджет на съдебната власт за 2009 г.
    Тази част включва бюджета на Висшия съдебен съвет, Върховния касационен съд, Върховния административен съд, Прокуратурата, Националната следствена служба, съдилищата, следствените служби, Националния институт на правосъдието и Инспектората към Висшия съдебен съвет.
    Становището на Висшия съдебен съвет (ВСС) бе представено от Иван Колев, а на Министерския съвет - от Кирил Ананиев.
    Иван Колев отбеляза, че при изготвянето на проектобюджета за 2009 г. е проведен задълбочен диалог с Министерството на финансите, в резултат на който е договорено вътрешното разпределение на средствата, които са предвидени за съдебната власт.
    В доклада на Висшия съдебен съвет за приоритетите и разпределението на бюджетните ресурси за функциониране на българската съдебна система през периода 2009 - 2011 г. по програми се посочва, че основната цел на бюджетната политика на ВСС е независимостта при съставянето, разпределението и изпълнението на бюджета на съдебната власт и намирането на оптималния размер на паричните средства за нормално функциониране на съдебните институции, определен като като конкретна величина спрямо БВП на Република България. Разчетите са изготвени на база числеността на магистратите и служителите от съдебната администрация, определени според броя съдебни производства и тяхното нарастване, както и на база действието на Единния класификатор на длъжностите в съдебната администрация и Таблицата за заплатите на магистратите. Разчетите са съобразени и с указанията на Министерството на финансите за подготовката на тригодишната бюджетна прогноза за периода 2009 – 2011 г.
    В проектобюджета са консолидирани данните от предложенията на органите на съдебната власт, изготвени на база минимални разчети, необходими за нормалното им функциониране и осигуряващи процеса на правораздаване, като са отразени всички актуални промени в законодателството, с добавен резерв (за 2009 г. – 700 хил. лв; за 2010 г. – 800 хил. лв; за 2011 г. – 900 хил. лв).
    В общия раздел проектобюджетът на ВСС за приходите от дейността на органите на съдебната власт е за 53 млн. лв., от които от съдебни такси – 46 344 400 лв. Предложеният размер на приходите се мотивира с това, че са съобразени с политиката за равен достъп до правосъдие, при което разширяването на обхвата на съдебната дейност изключва въвеждането на пазарни механизми при оказване на юридическа помощ по делата.
    Предложението на Министерския съвет за приходите от дейността на органите на съдебната власт е за 86 150 000 лв., от които от съдебни такси – 80 150 000 лв., като завишеният размер на приходите се обосновава с одобрената Тарифа за държавните такси, събирани от съдилищата по Гражданския процесуален кодекс.
    Предвидените разходи по проектобюджета на ВСС възлизат на 512 380 600 лв., като от тях за текущи разходи се предлагат – 484 571 800 лв., за капиталови разходи - 27 108 800 лв. и за резерв – 700 000 лв. Предложеният размер на разходите е съобразен с финансовото осигуряване на политиките от актуализираната Стратегия за реформа на българската съдебна система, насочена към постигането на европейските стандарти в областта на правна помощ, съдебно изпълнение и алтернативно решаване на спорове и осигуряването на равен достъп до правосъдие.
    По становището на Министерски съвет разходите възлизат на 438 323 000 лв., като от тях за текущи разходи са предвидени 428 323 000 лв. за осъществяване на на дейността, издръжка на магистратите и съдебните служители, възнаграждения на защитници, съдебни експертизи, вещи лица и съдебни заседатели. За капиталови разходи са предвидени 9 400 000 лв. за общо управление и стопанисване, а резервът за непредвидени и неотложни разходи е 600 000 лв.
    По текущите разходи ВСС предлага да са в размер на 484 571 000 лв., докато становището на Министерски съвет фиксира сумата от 428 323 000 лв., което очертава разлика от 56,25 млн. лв. Структурата на текущите разходи е следната: по проекта на ВСС за заплати и възнаграждение на персонала сумата е 281 513 500 лв., други възнаграждения и плащания за персонала – 39 723 100 лв., за осигурителни вноски – 82 235 700 лв., издръжка – 90 455 200 лв., разходи за членски внос и участие в нетърговски организации и дейности – 654 300 лв.
    По становището на МС структурата е както следва: заплати и възнаграждение на персонала сумата - 281 385 400 лв., други възнаграждения и плащания за персонала - 24 514 600 лв., осигурителни вноски – 66 596 000 лв., издръжка – 55 803 000 лв., разходи за членски внос и участие в нетърговски организации и дейности – 24 000 лв.
    Капиталовите разходи по проекта на ВСС са 27 108 800 лв., докато становището на МС е за 9 400 000 лв. Резервът на неотложни и непредвидени разходи по проекта на ВСС е за 700 000 лв., докато становището на МС е за 600 000 лв.
    Съгласно проекта на ВСС субсидията от централния бюджет следва да е 459 380 600 лв., а Министерски съвет предлага субсидията по проектобюджета на съдебната власт да е 352 173 000 лв.
    Структурата на проектобюджета на ВСС по органи е следната: за ВСС – 11 369 100 лв., ВКС – 19 625 500 лв., ВАС – 15 607 700 лв., Прокуратура на РБ – 145 192 000 лв., НСлС – 11 673 700 лв., съдилища на РБ – 250 571 700 лв., окръжни следствени служби – 50 280 300 лв., НИП – 3 574 200 лв., Инспекторат към ВСС – 3 786 400 лв.
    Становището на МС за проектобюджета по органи е както следва: ВСС – 10 191 400 лв., ВКС – 15 585 500 лв., ВАС – 11 135 600 лв., Прокуратура на РБ – 120 981 400 лв., НСлС – 10 049 100 лв., съдилища на РБ – 221 247 000 лв., окръжни следствени служби – 42 688 200 лв., НИП – 3 027 200 лв., Инспекторат към ВСС – 2 827 600 лв.
    Висшият съдебен съвет предлага също така при изпълнението на бюджета Съветът при необходимост да прави изменения в бюджетните разходи на съдебната власт, както и преизпълнението на приходите от дейността на органите на съдебната власт и преходният остатък да се разпределят по ред, определен от ВСС.
    Съгласно становището на Министерския съвет Висшият съдебен съвет при необходимост може да прави изменения в бюджетните разходи на органите на съдебната власт, които не водят до промени на показатели в частта за заплати и възнаграждения на персонала, както и да отпадне разпределянето на преходния остатък по ред, определен от ВСС.

    В дискусията участие взеха народните представители Борислав Ралчев, Татяна Дончева, Янаки Стоилов, министър Тачева и представляващия ВСС Анелия Мингова.
    Янаки Стоилов обърна внимание, че като приоритет от страна на Висшия съдебен съвет продължава да се посочва независимостта при съставянето, разпределението и изпълнението на бюджета на съдебната власт вместо осигуряване на оптимален размер на паричните средства за поддържане и подобряване на функционирането на съдебните институции. През последните години има устойчива тенденция за повишаване финансирането на съдебната власт и все още незначително подобряване на нейната дейност и резултати. От името на ВСС Иван Колев посочи, че политиките в тригодишната бюджетна прогноза са заложени от предишния състав на ВСС и така те продължават да се следват.
    В отговор на въпрос на Янаки Стоилов относно причините за различните размери на заложените приходи Иван Колев отбеляза, че ВСС поддържа размера на приходите по проекта на Съвета, тъй като от влизането в сила на Тарифата се наблюдават тенденции за намаляването им (с 4,5 % в сравнение с предходната година) поради намаляването на различни видове дела и други. Той обърна внимание, че при неизпълнение на заложените приходи от държавния бюджет ще бъдат отпуснати средства, но едва към края на годината, което създава затруднения на ВСС.
    Министър Тачева обоснова предложените параметри за капиталовите разходи като посочи, че през следващите години нарастват предвидените средства за извършване на ремонти, за покупка и строителство на съдебни палати. Относно възнагражденията и другите плащания тя обърна внимание, че са заложени по-малко средства от миналата година, но ако се отчита намаляване на делата, би следвало да е налице и намаляване на броя на назначените вещи лица и експертизи,т.е. на предвидените разходи.
    От своя страна заместник – министър Ананиев посочи, че размерът на приходите, посочен в становището на Министерски съвет съответства на финансовата обосновка по проекта за нов Граждански процесуален кодекс, в която е предвидено да влязат допълнително в приход на бюджета на съдебната власт 34 млн. лв. Той аргументира становището, че не може да възникне проблем при неизпълнение на приходната част, тъй като Министерството на финансите наблюдава ежемесечните отчети и ако има отклонения, които са критични за осъществяване на функциите на съдебната власт, то ще реагира оперативно по всяко време, за да се гарантира нормалното изпълнение на функциите на органите на съдебната власт.
    Иван Колев разясни предложението на ВСС за текущите разходи като обоснова необходимостта от назначаване на съдебни помощници и администратори за сметка на бройките за съдии и прокурори и призова народните представители да се даде по-голяма свобода и гъвкавост при разпределението на бюджетните средства. Предвиденото в становището на Министерски съвет ограничение по ал. 3 тежи само върху съдебната власт. Той обърна внимание, че вследствие на това ограничение и през изминалата година се е стигнало до преразпределение на средства от други бюджетни параграфи за покриване на средствата за заплати. Във връзка с това Янаки Стоилов припомни, че това ограничение е въведено поради факта, че част от планираните щатни бройки не са заети, а впоследствие средствата, предвидени за тях са преразпределяни като допълнително материално стимулиране.
    Заместник - министър Ананиев увери народните представители и представителите на ВСС, че в разходната част на проектобюджета извън заплатите не може да възникне проблем, защото ресурсът, който е предвиден, е значително по-висок от отчетите, които са представени досега.
    Иван Колев обоснова предложението преизпълнението на приходите от дейността на органите на съдебната власт и преходният остатък да се разпределят по ред, определен от ВСС. Заместник-министър Ананиев обърна внимание, че преходният остатък не е приход в бюджета на съдебната власт, поради което той не подлежи автоматично на преразпределение между нейните органи. Освен това той посочи, че предложението не е подкрепено, защото предстои създаване на нов механизъм за трайно уреждане на въпроса за финансиране за сметка на преходния остатък с приемането на нови правила за устройството на държавния бюджет.

    След проведената дискусия във връзка със Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2009 г., № 802-01-82, внесен от Министерския съвет на 31.10.2008 г., Комисията по правни въпроси:
    - Със 7 гласа “за” и 7 гласа “въздържал се” предлага на Народното събрание да не приеме на първо гласуване проекта за бюджет на съдебната власт, предложен от Висшия съдебен съвет;
    - С 8 гласа “за” и 6 гласа “против” подкрепи становището по проектобюджета на съдебната власт, предложено от Министерския съвет.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    НА КОМИСИЯТА:

    (Янаки Стоилов)
    Форма за търсене
    Ключова дума