Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по правни въпроси
27/11/2008



    РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    К О М И С И Я П О П Р А В Н И В Ъ П Р О С И

    № 853-03-81/1.12.08


    Д О К Л А Д
    на
    Комисията по правни въпроси

    Относно: Обсъждане на второ гласуване на общия законопроект за изменение и допълнение на Закона за политическите партии, № 853-03-72, внесен на 28.10.2008 г.
    ОБЩ ПРОЕКТ
    ВТОРО ЧЕТЕНЕ

    З А К О Н
    ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ
    НА ЗАКОНА ЗА ПОЛИТИЧЕСКИТЕ ПАРТИИ

    (ДВ, бр. 28 от 2005 г., изм., бр. 102 от 2005 г., бр. 17 от 2006 г.,
    бр. 73 от 2006 г., бр. 59 от 2007 г., бр. 78 от 2007 г.)


    Предложение на Йордан Бакалов и група н.п.
    В чл. 13, ал. 2 се изменя така:
    „(2) Учредителното събрание избира членовете на ръководните и контролни органи на политическата партия съгласно приетия устав."
    Комисията не подкрепя предложението

    Предложение на Йордан Бакалов и група н.п.
    В чл.14, ал.1, т.8 се изменя така:
    „8. Правата и задълженията на членовете, като задължително се включват правото на всеки член:
    - да участва в разработването и осъществяването на политиката и решенията на партията;
    - да избира и да бъде избиран при равни условия в органите на партията и като неин кандидат за президентски, парламентарни и местни избори;
    - да упражнява правото си на глас при работата в партийните органи и структури;
    - да изказва свободно своето мнение;
    - да бъде поканен да участва лично, когато се обсъждат партийното му положение и дейност."
    Комисията не подкрепя предложението

    § 1. В чл. 15, ал. 3, се създава т. 10:
    “10. банкова сметка за приходи и разходи.”

    Предложение на н.п. Иглика Иванова и Георги Анастасов
    В чл. 15, ал. 3 се добавя нова т. 8 - "декларация, че във всеки областен град има достатъчно членове, необходими за регистриране на местна организация съгласно изискванията на Устава".
    Т. 8 става т. 9, вместо "и" се поставя запетая, а след числото "7" се добавя "и 8".
    Т. 10 става т. 11.
    Комисията не подкрепя предложението

    Комисията не подкрепя текста на вносителя за § 1 и предлага той да отпадне

    § 2. Създава се чл. 19а:
    “Чл. 19а. Политическата партия представя в Софийския градски съд протоколите от проведените заседания на националните й ръководните органи съгласно устава на партията.”

    Предложение на н.п. Иглика Иванова и Георги Анастасов
    § 2 - отпада.
    Нов § 2 - Чл. 20, ал. 1 се изменя - "Политическите партии създават своите структури на териториален принцип".
    Комисията не подкрепя предложението

    Предложение на н.п. Елеонора Николова
    В §2, текстът на чл. 19а се изменя, както следва:
    „Чл.19а. Политическата партия представя в Софийския градски съд протоколите от взетите решения на върховните органи съгласно устава на партията."
    Комисията подкрепя предложението

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 2, който става § 1:
    § 1. Създава се чл. 19а:
    „Чл.19а.Политическите партии представят в Софийския градски съд извлечение от протокол, с който се удостоверява проведено заседание на техния върховен орган, определен с устава на партията, независимо дали са налице обстоятелствата, подлежащи на вписване, в срок до 1 месец от провеждане на заседанието."

    § 3. Създава се чл. 20а:
    “Чл. 20а. Политическа партия може да участва в избори, ако:
    1. има създадени регионални структури на територията най-
    малко на половината от общините в страната;"

    Предложение на н.п. Иглика Иванова и Георги Анастасов
    В § 3 след "територията" се добавят думите "на всички областни
    градове и".
    Комисията не подкрепя предложението

    Предложение на н.п. Елеонора Николова
    §3 да отпадне
    Комисията подкрепя предложението

    Предложение на Петя Гегова и група н.п.
    § 3 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението


    Комисията не подкрепя текста на вносителя за § 3 и предлага той да отпадне


    Комисията предлага да се създаде нов § 2 със следната редакция:
    “§ 2. В чл. 22, ал. 1 след думата „дейност” се поставя запетая и се добавя: „освен в случаите по чл. 23, ал.1, т. 6.”


    § 4. В чл. 23, ал. 1, се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1, т. 4 се отменя.
    2.Ал. 2 се изменя, както следва:
    „(2) Дарението от едно физическо лица за една календарна година не може да надхвърля 10 000 лв.”
    3. В ал. 4 изразът „и по ал. 2”отпада.
    4. В ал. 5 изразът „и 2” отпада.

    Предложение на н.п. Елеонора Николова
    §4 да отпадне
    Предложението се оттегля


    Предложение на Петя Гегова и група н.п.
    §4 да отпадне
    Комисията не подкрепя предложението

    Предложение на н.п. Яни Янев
    В § 4 чл. 23, ал. 2 отпада
    Комисията не подкрепя предложението

    Предложение на Петя Гегова и група н.п.
    Създава се §4а със следното съдържание:
    1. В чл. 23 се създава ал.2 със следното съдържание, а останалите алинеи след ал.2 (новосъздадена) се преномерират:
    „(2) дарителите представят декларация пред съответните лица по чл. 30 за произхода на дарените средства."
    2. В чл. 23 се създават ал., ал. 7 и 8 със следното съдържание:
    „(7) Юридическите лица представят писмени доказателства, че даренията по чл. 23, ал.1, т. 4 са взети по решение на съответния управителен орган и са вписани в счетоводните книги на дружеството."
    „(8) даренията по чл. 23, ал. 1 се извършват по банков път и постъпват в единна публична банкова сметка със онлайн транзакция."
    Комисията подкрепя по принцип предложението по т. 1, което е отразено на неговото систематично място в § 8, и не подкрепя предложението по т. 2

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 4, който става § 3 със следната редакция:
    “§3. В чл. 23, ал. 1 се правят следните изменения:
    1. В ал. 1, т. 4 се отменя.
    2. Алинея 2 се изменя така:
    „(2) Дарението от едно физическо лице за една календарна година не може да надхвърля 10 000 лева.”
    3. В ал. 4 думите „и по ал. 2” се заличават.
    4. В ал. 5 думите „и 2” се заличават.”


    § 5. Чл. 24 се изменя така:
    „Чл. 24. Политическите партии не могат да получават:
    1. анонимни дарения;
    2. средства от търговци по смисъла на Търговския закон, от кооперации и от други юридически лица;
    3. средства от религиозни институции или от юридически лица с нестопанска цел;
    4. средства от чужди правителства или от чуждестранни държавни предприятия, чуждестранни търговски дружества или чуждестранни организации с идеална цел.”

    Предложение на н.п. Елеонора Николова
    §5 да отпадне
    Комисията не подкрепя предложението

    Предложение на Петя Гегова и група н.п.
    В §5 в чл. 24:
    1. т. 2 да отпадне, а останалите точки се преномерират,
    2. създава се т. 4 със следното съдържание:
    „т.4. дарения от юридически лица, които имат парични задължения към държавата или към община по смисъла на чл. 162, ал. 2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, установени с влязъл в сила акт на компетентен орган, освен ако е допуснато разсрочване или отсрочване на задълженията, или парични задължения, свързани с плащането на вноски за социалното осигуряване или на данъци съгласно правните норми на държавата, в която кандидатът или участникът е установен".
    3. създават се т.т. 5,6 и 7 със следното съдържание:
    „т. 5. средства от търговски дружества с над 5 на сто държавно или общинско участие или от свързани с тях лица, от дружества, в които държавата притежава акции с особени права, както и от държавни и общински предприятия;"
    „т. 6. средства от кандидати и участници в процедура по възлагане на обществена поръчка, която не е приключила и не е изтекъл срокът за обжалване по Закона за обществените поръчки, изпълнител по договор за обществена поръчка и юридическо лице в процедура на приватизация;
    „т. 7. средства от организатори на хазартни игри."
    Комисията не подкрепя предложението

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 5, който става § 4:
    “§4. Чл. 24 се изменя така:
    „Чл. 24. Политическите партии не могат да получават:
    1. анонимни дарения;
    2. средства от юридически лица;
    3. средства от религиозни институции;
    4. средства от чужди правителства или от чуждестранни държавни предприятия, чуждестранни търговски дружества или чуждестранни организации с идеална цел.”

    §6. Чл. 25 се изменя така:
    “Чл. 25(1) Държавната субсидия се отпуска ежегодно, разпределена на четири равни транша, от централния бюджет за финансиране на политическите партии, които притежават законна регистрация, участвали са в последните парламентарни избори и имат избрани народни представители, като размерът на субсидията се определя съобразно броя на народните представители, декларирали принадлежността си към партията към момента на подаването на документите за отпускане на поредния годишен транш.
    (2) Когато политическите партии са участвали в последните парламентарни избори като коалиция и имат избрани народни представители, държавната субсидия по ал. 1 се разпределя между съставляващите коалицията партии според коалиционно споразумение, което се представя с документите, изискуеми за всеки пореден транш.
    (3) При липса на коалиционно споразумение по ал. 2, държавната субсидия се разпределя пропорционално на броя на народните представители, които индивидуално декларират на коя политическа партия да бъдат приведени полагащите им се средства за всеки пореден транш.”

    Предложение на н. п. Йордан Величков
    В чл. 25 ал. 3 се променя по следния начин: „Чл. 25 (3) При липса на коалиционно споразумение по ал. 2 или промяна на членския състав на парламентарните групи на партиите и коалициите, формирани според резултата от последните парламентарни избори, държавната субсидия се разпределя, като се предоставя на политическите партии, учредени преди парламентарните избори и притежаващи актуална съдебна регистрация и имат сформирана парламентарна група или партии към които независимите народни представители декларират принадлежност."
    Комисията подкрепя предложението по принцип

    Предложение на н.п. Петър Манолов
    1. Член 25, ал. 1 да се измени както следва:
    „Чл. 25 (1) Държавната субсидия се отпуска ежегодно от централния бюджет за финансиране на политически партии, които са регистрирани в последните парламентарни избори самостоятелно или в коалиции и имат избрани народни представители."
    2. Член 25, ал. 3 се изменя:
    (3) За коалициите, представени в Народното събрание,
    общата сума по ал. 2 се разпределя между регистрираните в тях партии съгласно сключен коалиционен договор, а при липса на такъв в дялово съотношение пропорционално на броя на народните представители, заявили принадлежността си към съответните партии. Министерството на финансите превежда дела от субсидията за всяка партия от коалицията в посочена от нея сметка."
    Комисията подкрепя предложението по т. 1 по принцип и не го подкрепя по т. 2

    Предложение на н.п. Яни Янев
    В § 6:
    А) в чл. 25, ал. 1 отпада;
    Б)в чл. 25, ал. 2 отпада изразът “което се представя с документите, изискуеми за всеки пореден транш”;
    В) в чл. 25, ал. 3 се променя така: “При липса на коалиционно споразумение по ал. 2, държавната субсидия се разпределя по равно между политическите партии в коалицията.”
    Комисията не подкрепя предложението

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 6, който става § 5 със следната редакция:
    “§5. В Чл. 25 се изменя така:
    “Чл. 25 (1) Държавната субсидия се отпуска ежегодно на четири равни транша от централния бюджет за финансиране на политическите партии или коалиции, които са регистрирани в Централната избирателна комисия за участие в избори, участвали са в последните парламентарни избори и имат избрани народни представители.
    (2) Общата сума, предвидена в бюджета, се разпределя пропорционално на получените действителни гласове от всяка партия или коалиция.
    (3) При липса на коалиционно споразумение или промяна на членския състав на парламентарните групи на политическите партии или коалициите, образувани в резултат на последните парламентарни избори, държавната субсидия се разпределя, като се предоставя на политически партии, учредени преди парламентарните избори, които имат съдебна регистрация и сформирана парламентарна група или на политически партии, към които независимите народни представители декларират принадлежност.”


    § 7. В чл. 27, ал. 1 думите „2 на сто” се заменя с „5 на сто”.

    Предложение на н.п. Елеонора Николова
    §7 да отпадне
    Комисията не подкрепя предложението

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 7, който става § 6.

    § 8. Създава се нов чл.28а, както следва:
    „Чл. 28а. Политическите партии ползват една банкова сметка за всички свои приходи и разходи.”

    Предложение на Йордан Бакалов и група н.п.
    Създава се нов чл.28а със следния текст:
    "Чл.28а Всяка политическа партия, която получава държавна субсидия е длъжна да приеме свой бюджет за съответната година, който публикува на интернет страницата си в срок до 31 януари, както и отчет за изпълнението на бюджета за предходната година в срок до 31 март."
    Комисията не подкрепя предложението


    Комисията не подкрепя на вносителя за § 8 и предлага следната редакция на § 8, който става § 7:
    “§ 7. Създава се чл. 28а:
    “Чл. 28а. Политическите партии декларират пред Сметната палата откритите от тях банкови сметки в 14 дневен срок от откриването им.”


    § 9. В чл. 29 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1.
    2. Създава се ал. 2:
    “(2) Политическата партия създава и води публичен регистър, в който се вписват:
    1. лицата по чл. 23, ал. 1, т. 3 и видът, размерът, стойността и целта на направеното дарение или завещание;
    2. декларация от лицата по чл. 23, ал. 1, т. 3 за произхода на средствата;
    3. наименованията на социологическите и рекламните агенции, както и агенциите за осъществяване на връзки с обществеността , които подпомагат партията;
    4.номерът на сметката по чл. 15, ал. 3, т. 10.
    5. трите имена и адреса на членовете на партията;
    6. териториалните структури на партията.”

    Предложение на н.п. Иглика Иванова и Георги Анастасов
    В § 9, т. 2 - т. 4 и 5 отпадат.
    Комисията подкрепя предложението

    Предложение на н.п. Елеонора Николова
    В §9, текстът на чл.29, ал.2, т.2 се допълва с думите „ако дарението е в размер над 5000 лв."
    В §9, текстът на чл.29, ал.2, т.5 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението

    Предложение на Петя Гегова и група н.п.
    В §9 в чл. 29 се създават нови ал. ал. 3, 4 и 5 със следното съдържание:
    „(3) Сметната палата разработва и предоставя за ползване на политическите партии унифициран програмен продукт за финансово отчитане на приходите и разходите."
    „(4) Към момента на подаване на заявление за регистрация в Централната избирателна комисия за участие в изборите, политическите партии и коалиции публикуват в централен ежедневник и на интернет страницата си информация относно актуалното финансово състояние и прогнозен финансов разчет за бюджета на партията или коалицията за участие в предизборната кампания."
    „(5) В 30 дневен срок от провеждане на изборите политическите партии и коалиции представят отчет пред Сметната палата и публикуват на интернет страницата си подробен отчет за приходите и разходите, списък на дарителите, размера на всяко от паричните дарения, както и вида, стойността и броя на непаричните дарения."
    Комисията не подкрепя предложението за създаване на нова ал. 3 и подкрепя по принцип предложението за създаване на нови ал. 4 и 5.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 9, който става § 8 със следната редакция:
    “§8. В чл. 29 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1.
    2. Създава се ал. 2:
    “(2) Политическата партия създава и води публичен регистър, в който се вписват:
    1. лицата по чл. 23, ал. 1, т. 3 и видът, размерът, стойността и целта на направеното дарение или завещание;
    2. декларация от лицата по чл. 23, ал. 1, т. 3 за произхода на средствата в случаите, когато дарението е в размер над 5000 лева;
    3. наименованията на социологическите и рекламните агенции, както и агенциите за осъществяване на връзки с обществеността , които работят с партията;
    4. обстоятелствата по чл. 17;
    5. притежаваните недвижими имоти;
    6. разпоредителните сделки с движимо или недвижимо имущество,
    чиято стойност надхвърля 5000 лева;
    7. годишните финансови отчети и отчетите за предизборните кампании.
    (3) Обстоятелствата по ал. 2 се вписват в регистъра в 14-дневен
    срок от възникването им.
    (4) Публичността на регистъра по ал. 2 се осигурява чрез Интернет
    страницата на политическата партия.”

    § 10. Заглавието на Глава четвърта „ФИНАНСОВ КОНТРОЛ” се променя на „ПУБЛИЧНОСТ И ФИНАНСОВ КОНТРОЛ”
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 10, който става § 9

    Комисията предлага да се създаде нов § 10 със следната редакция:
    “§10. В чл. 32 ал. 2 се изменя така:
    „(2) Предоставените помещения на политически партии не могат да се преотдават под наем и да се преотстъпват за ползване. Такива помещения могат да се ползват съвместно по договор с трети лица само за цели, пряко свързани с дейността на партията.”


    § 11. Създава се нов чл. 32а, както следва:
    „Чл. 32а. (1) Политическите партии декларират пред
    Сметната палата притежаваните от тях моторни превозни средства и недвижимото имущество, което е тяхна собственост или ползват под наем в срок от 14 дни от придобиването, съответно от сключването на договор за наем.
    (2) Сметната палата вписва в публичен регистър, достъпен и чрез
    Интернет, следните данни за всяка политическа партия:
    1. вид и стойност на придобиване на моторните превозни
    средства, които са собственост на политическата партия;
    2. местонахождение, размер и предназначение на
    притежаваното от политическата партия недвижимо имущество и стойността на неговото придобиване;
    3. местонахождение и площ на ползваното под наем недвижимо
    имущество, както и наемната цена.
    (3) Сметната палата утвърждава образец за декларация по ал. 1”.

    Предложение на н.п. Яни Янев
    В § 11 в чл. 32а, ал. 1 след думите “моторни превозни средства” се добавя “и друго имущество на единична стойност над 1000 лв., както и”.
    Комисията не подкрепя предложението

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 11, който е отразен в редакцията на комисията за § 8

    § 12. В чл. 34 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 4 се изменя така:
    “(4) До 31 март всяка година политическите партии представят на Сметната палата заверения финансов отчет на хартиен и електронен носител. Към него се прилага декларация по образец, в която се съдържа списък на физическите лица, направили дарения, вида, размера, стойността и целта на даренията, както и декларация за произхода на средствата.”
    1. В ал. 5 изречение второ се заличава.

    Предложение на Петя Гегова и група н.п.
    В § 12 чл. 34:
    1. ал. 4 придобива следната редакция:
    „(4) До 31 март всяка година политическите партии представят на Сметната палата заверения финансов отчет на хартиен и електронен носител. Към него се прилага декларация по образец, в която се съдържа списък на физическите и юридическите лица, направили дарения, вида, размера, стойността, произхода на средствата, целта на даренията, писмените доказателства по чл. 23, ал. (6) и писмени доказателства за изплатени парични задължения към държавата или към община по смисъла на чл. 162, ал. 2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, установени с влязъл в сила акт на компетентен орган, освен ако е допуснато разсрочване или отсрочване на задълженията, или парични задължения, свързани с плащането на вноски за социалното осигуряване или на данъци съгласно правните норми на държавата, в която кандидатът или участникът е установен, както и отделен списък на дарителите юридически лица с нестопанска цел, в които учредители и/или членове на управителните или контролните органи са членове на ръководните или контролните органи на съответната политическа партия, техни деца или съпрузи."
    2. т.2 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 12, който става § 11 със следната редакция:
    § 11. В чл. 34 се правят следните изменения:
    1. Ал. 1 се изменя така:
    „(1) Политическите партии изготвят финансов отчет за предходната календарна година, съгласно изискванията на чл. 26 от Закона за счетоводството.”
    2. Алинеи 4, 5 и 6 се изменят така:
    “(4)До 31 март всяка година политическите партии представят на Сметната палата финансов отчет на хартиен и електронен носител. Към него се прилага декларация по образец, в която се съдържа списък на физическите лица, направили дарения.
    (5) Годишен финансов отчет, който не отговаря на изискванията на ал. 1 и/или ал. 4 относно формата, съдържанието и начина на представянето му, както и когато не е придружен с декларацията по ал. 4, се смята за неподаден.”
    (6) Сметната палата публикува на Интернет страницата си в срок до 15 април на текущата година отчетите и декларациите по ал. 4, списък с наименованията на партиите, които не са подали отчети в срока по ал. 4, както и списък на партиите, получили държавна субсидия през предходната година.”

    § 13. В чл. 35, ал. 2, думите „както и списък на юридическите лица с нестопанска цел, неподали в срок декларацията си по чл. 34, ал. 5” се заличават.

    Предложение на Петя Гегова и група н.п.
    § 13 да отпадне
    Комисията не подкрепя предложението

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 13, който става § 12 със следната редакция:
    “§ 12. Член 35 се изменя така:
    “Чл. 35. (1) В шестмесечен срок от изтичане на срока за получаване на годишните финансови отчети, Сметната палата извършва одит за съответствие с изискванията на този закон и на Закона за счетоводството на финансовата дейност, приходите, разходите и управлението на предоставеното имущество на политическите партии, които през предходната година са:
    1. получавали държавна субсидия;
    2. ползвали, предоставени им помещения – държавна или общинска собственост;
    3. участвали в избори, ако такива са провеждани.
    (2) При извършване на одита по ал.1, органите на Сметната палата имат право:
    1. на свободен достъп до служебните помещения и до всички документи, отчети, активи и пасиви, свързани с финансовата дейност на политическите партии;
    2. да изискват в определени от тях срокове справки, заверени копия от документи и друга информация във връзка с извършването на одитите, включително на електронен носител;
    3. да изискват устни и писмени обяснения от длъжностни лица, включително от бивши длъжностни лица, по факти, които са констатирани при одитите, както и по въпроси, които са свързани с тяхната дейност;
    4. да изискват справки, заверени копия от документи и друга информация от физически лица, юридически лица и еднолични търговци извън съответната политическа партия, свързани с възможни случаи на незаконна дейност;
    5. да изискват и да получават информация от всички органи в страната, както и достъп до базите им от данни във връзка с изпълнение на одита.
    (3) При отказ за предоставяне на информация по ал. 2, т. 4 председателят на Сметната палата има право да издаде заповед за извършване на проверка на юридическото лице или на едноличния търговец във връзка с отказаната информация. При възпрепятстване на проверката от юридическото лице или от едноличния търговец Сметната палата сезира органите на прокуратурата.
    (4) Събраните писмени доказателства при проверката по ал. 3 са неразделна част от документацията за извършения одит. “

    Комисията предлага да се създаде нов § 13 със следната редакция:
    §13. Създава се чл. 35а:
    “Чл. 35а (1) След изтичане на срока по чл. 34, ал. 6 органите на Националната агенция за приходите извършват действия по компетентност по реда на глава петнадесета от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс по отношение на политическите партии, които получават държавна субсидия и които не са подали в срок отчетите си пред Сметната палата.
    (2) Националната агенция за приходите извършва действията по ал.1 в сроковете по чл. 114, ал.1 и 2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.
    (3) След изтичане на сроковете по ал. 2 изпълнителният директор на Националната агенция за приходите изпраща на Сметната палата информация за предприетите от нея действия, включително за издадените ревизионни актове.
    (4) Сметната палата публикува на Интернет страницата си доклада от одита по чл. 35, ал. 1 и получената информация от Националната агенция за приходите в срок до един месец от приемането на доклада, съответно получаването на информацията по ал. 3.”

    Комисията предлага да се създаде нов § 14 със следната редакция:
    § 14. В чл. 36 алинея 2 се изменя така:
    “(2) При установени от органите на Сметната палата в процеса на одита нарушения на политическа партия при набирането или разходването на средства, при управлението на предоставеното имущество или при финансовата отчетност, с решение Сметната палата докладът в съответната му част, както и събраните доказателства, се изпращат на Софийска градска прокуратура в 7-дневен срок от приемането му.”


    § 14. В чл. 37 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1.
    2. Създава ал. 2:
    “(2) При непредставяне или непредставяне в срок на финансовите отчети в Сметната палата за последните три години отказва да издаде удостоверение по ал. 1, когато e констатирала, че политическата партия е получавала средства в нарушение на забраните по чл. 24 от този закон.”

    Предложение на н.п. Яни Янев
    В § 14, т. 2 в чл. 37, ал. 2 след думите “удостоверение по ал. 1” се добавя “както и”.
    Комисията подкрепя предложението по принцип

    Предложение на Петя Гегова и група н.п.
    В §14 в чл. 37 се създават ал. 3 и 4 със следното съдържание:
    „(3) При непредставяне или непредставяне в срок на финансовите отчети пред Сметната палата за годината, предшестваща годината, в която се произвеждат избори, удостоверение по ал. 1 не се издава;"
    „(4) При непредставяне или непредставяне в срок на финансовите отчети в Сметната палата за последните три години, Сметната палата прави искане пред прокуратурата за заличаване на политическата партия от регистрите."
    Комисията не подкрепя предложението

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 14, който става § 15 със следната редакция:
    “§ 15. Член 37 се изменя така:
    „Чл. 37. (1) Сметната палата издава удостоверения за представените и/или непредставените в срока по чл. 34, ал. 4 годишни финансови отчети на политическите партии за последните три години, а за новорегистрираните партии – от датата на съдебната им регистрация.
    (2) Удостоверението по ал. 1 се предоставя от политическата партия пред съответната централна избирателна комисия при регистриране за участие в избори.”

    § 15. Създава се нов чл. 37а:
    „Чл. 37а. (1) Ежегодно в срок до 31 март на текущата година политическите партии публикуват финансовите си отчети за предходната година в един национален ежедневник.
    (2) В срок до един месец след произвеждане на избори политическите партии публикуват в един национален ежедневник финансовите си отчети за средствата, разходвани за участие в съответния вид избори.”

    Предложение на н.п. Иглика Иванова и Георги Анастасов
    В § 15 - чл. 37а, ал. 1 думите "в един национален ежедневник" отпадат. В ал. 2 думите "в един национален ежедневник" отпадат.
    Комисията не подкрепя предложението


    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 15, който става § 16 със следната редакция:
    “ §16. Създава се чл. 37а:
    „Чл. 37а. (1) В срок до един месец след провеждане на избори политическите партии декларират пред Сметната палата на електронен и хартиен носител отчети за набраните и изразходваните в предизборната кампания средства.
    (2) Отчетите по ал. 1 се изготвят съгласно образци, утвърдени от Сметната палата за съответния вид избори.
    (3) Сметната палата публикува отчетите по ал. 1 на Интернет страницата си в 15-дневен срок от изтичане на срока за подаването им.”

    § 16. В чл. 40 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 се създават т. 4, 5 и 6:
    “4. членовете на партията са по-малко от 5000;
    5. партията не е провеждала предвидените в устава заседания на националните й ръководни органи повече от два последователни пъти;
    6. партията е получила по-малко от едно на сто от
    действителните гласове в два последователни избора за народни представители и за членове на Европийския парламент.
    7. е получила повторен отказ от Сметната палата за издаване на удостоверение по чл. 37, ал. 2 от този закон.”
    2. Създава се ал. 3:
    „(3) Изискванията по ал. 1 не се отнасят за политически партии, от регистрацията на които не са се провели два последователни избора за народни представители и членове на Европейския парламент.”

    Предложение на н.п. Елеонора Николова
    § 16 да отпадне
    Комисията не подкрепя предложението

    Предложение на н.п. Яни Янев
    В § 16, т. 1, чл. 40, ал. 1 да отпаднат т. 4 и т. 6
    Комисията подкрепя предложението

    Предложение на н.п. Иглика Иванова и Георги Анастасов
    В § 16 - В чл. 40, ал. 1, т. 3 отпада.
    Т. 4 става т. 3 и се изменя - "няма структури във всеки областен град". Т. 6 отпада. Ал. 3 отпада.
    Комисията не подкрепя предложението

    Предложение на Петя Гегова и група н.п.
    В § 15 в чл. 40
    1. в ал. 1 т.т. 4 и 5 да отпаднат, а останалите се преномерират; 9.2. в ал. 1 се създава т. 6 със следното съдържание:
    „т. 6 при непредставяне или непредставяне в срок на финансовите отчети в Сметната палата за последните три години."
    Комисията подкрепя предложението по принцип

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 16, който става § 17 със следната редакция:
    “§ 17. В чл. 40, ал. 1 се създават т. 4 и 5:
    „4. политическата партия не е подала годишните си финансови отчети пред Сметната палата за две последователни години;
    5. политическата партия не е провеждала предвидените в устава заседания на върховния й орган повече от два последователни пъти, но не по-малко от веднъж на пет години и не е представила в съда за вписване състава на новото ръководство.”

    Комисията предлага да се създаде нов § 18 със следната редакция:
    “§ 18. В чл. 43 ал. 1 и 2 се изменят така:
    „(2) На политическа партия, която не представи в срок финансов отчет по чл. 34, ал. 1 и декларация по чл. 34, ал. 4 или не изпълнява задължението си за създаване и водене на публичен регистър, се налага имуществена санкция в размер от 1000 до 2000 лв.
    (3) Лице от политическа партия, което възпрепятства извършването на одит от Сметната палата, се наказва с глоба в размер от 1000 до 2000 лв.”

    § 17. В § 1 от Допълнителните разпоредби т. 3 и 6 се отменят.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 17, който става § 19, и предлага следната редакция:
    “В §19. В §1 от допълнителната разпоредба се правят следните изменения:
    1. В т. 2 думите „възмездна или” се заличават.
    2. Точка 3 и 6 се отменят.”


    Предложение на Петя Гегова и група н.п.
    § 17 да отпадне
    Комисията не подкрепя предложението

    Комисията предлага да се създаде нов § 20 със следната редакция:
    “§ 20. Параграф 5 от преходни и заключителни разпоредби се отменя.”

    ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

    Комисията подкрепя предложението на вносителя за създаване на преходни и заключителни разпоредби

    § 21. До 31.12.2008 г. прокуратурата извършва проверка и внася в съда предложение за разпускане на политическите партии, които не отговарят на изискванията на чл. 40.
    Предложение на н.п. Елеонора Николова
    В преходните и заключителни разпоредби да отпадне §21.
    Предложението е оттеглено

    Предложение на н.п. Иглика Иванова и Георги Анастасов
    В Преходните и заключителни разпоредби в § 21 думите "до 31.12.2008 г." се заменят с "В шестмесечен срок от влизане на този закон в сила"
    Комисията не подкрепя предложението

    Предложение на н.п. Яни Янев
    В § 21 от преходните и заключителни разпоредби датата 31.12.2008 г. се заменя с 30.03.2009 г.
    Комисията подкрепя предложението

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 21 и предлага следната редакция:
    “§ 21. До 31.03.2009 г. прокуратурата извършва проверка и внася в съда предложение за разпускане на политическите партии, които не отговарят на изискванията на чл. 40.”

    § 22. (1) Политическите партии внасят декларация по чл. 32а за наличното недвижимо имущество, което е тяхна собственост или ползват под наем, както и за притежаваните моторни превозни средства в срок от един месец от влизане на този закон в сила.
    (2) Публичният регистър по чл. 32а, ал. 2 се създава от Сметната палата в срок от три месеца, а достъпът до него чрез Интернет се осигурява в срок от шест месеца от влизането на този закон в сила.
    Комисията не подкрепя текста на вносителя за § 22 и предлага той да отпадне

    Комисията предлага да се създаде нов § 22 със следната редакция:
    “§ 22. (1) В едномесечен срок от влизане в сила на този закон регистрираните политически партии декларират банковите си сметки по чл. 28а, ал.1.
    (2) Сметната палата утвърждава образците на отчетите за набраните и изразходваните в предизборните кампании средства по чл. 37а, ал.2 в тримесечен срок от влизането в сила на този закон.”

    § 23. В чл. 40 от Закона за местните избори се създава нова ал. 3, както следва:
    „(3) Не се регистрират за участие в изборите за съветници и кметове политически партии, които в последните избори за народни представители са получили по-малко от 0,5 процентa от гласовете при самостоятелно участие или по-малко от 1 процент, ако са участвали в коалиция.”

    Предложение на н.п. Иглика Иванова и Георги Анастасов
    § 23 отпада.
    Комисията не подкрепя предложението

    Предложение на Петя Гегова и група н.п.
    § 23 от Преходните и заключителните разпоредби да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението


    Предложение на н.п. Елеонора Николова
    В преходните и заключителни разпоредби да отпадне §23
    Комисията не подкрепя предложението

    Предложение на н.п. Мая Манолова
    §23 от преходните и заключителни разпоредби се изменя така:
    „В чл. 40 от Закона за местните избори се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова ал. 3:
    „(3) Не се регистрира за участие в изборите за общински съветници, кметове на общини, кметове на райони и кметове на кметства политическа партия, която в последните избори за народни представители е получила по-малко от 1 процент от гласовете, ако участва в изборите самостоятелно. Ако партията е участвала в последните избори за народни представители в коалиция, последната трябва да е получила процент от общия брой на гласовете, равен на броя на партиите в коалицията.”
    2. Досегашната ал. 3 става ал. 4.”
    Комисията подкрепя предложението по принцип

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за §23 и предлага следната редакция:
    “§ 23. В чл. 40 от Закона за местните избори се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова ал. 3:
    „(3) Не се регистрира за участие в изборите за общински съветници, кметове на общини, кметове на райони и кметове на кметства политическа партия, която в последните избори за народни представители е получила по-малко от 1 процент от действителните гласове, ако участва в изборите самостоятелно. Ако партията е участвала в последните избори за народни представители в коалиция, последната трябва да е получила процент от общия брой на гласовете, равен на броя на партиите в коалицията.”
    2. Създава се нова ал.4:
    «(4) Изискването по ал.2 не се отнася за политически партии, които не са регистрирани към момента на провеждане на изборите за народни представители.»
    3. Досегашната ал. 3 става ал. 5.”

    § 24. Неуредените до момента правоотношения, свързани с неполучени суми от държавната субсидия, се уреждат съгласно настоящия чл. 25 от Закона за политическите партии.
    Комисията не подкрепя текста на вносителя за § 24 и предлага той да отпадне

    Предложение на Петя Гегова и група н.п.
    В Преходните и заключителните разпоредби се създава § 22 със следното съдържание:
    1. чл. 71, ал.2 и чл.72 от Закона за избор на народни представители да отпадат.
    2. Чл.12, ал.1 от Закона за избиране на президент и вицепрезидент да отпадне; а в чл.12 в ал.2 изразът „като сумата на едно дарение не може да надвишава 10 000 лева от физическо лице и 30 000 лева от юридическо лице" да отпадне.
    3. Чл.76, ал.2 и чл.78 от Закона за избиране на членове на Европейския парламент от Република България да отпаднат.
    4. Чл.68, ал. 2 от Закона за местните избори да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението

    Предложение на Йордан Бакалов и група н.п.
    В Преходни и заключителни разпоредби се предлага нов §21:
    „§21. В Закона за достъп и разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия се създава нов § 7а:

    „§ 7а. (1) Комисията предоставя на ръководителите на службите за сигурност списъци на лицата, извършващи публична дейност по смисъла на чл.3,ал.2,т.5
    (2) В 14-дневен срок от предоставянето на списъците по ал. 1 ръководителите на службите за сигурност предоставят на комисията списък на свалените от отчет служители под прикритие и сътрудници, извършващи публична дейност по смисъла на чл.3, ал.2, т.5.
    (3) Разпоредбите на чл.32 не могат да бъдат основание за изключване на лица от списъка на свалените от отчет служители под прикритие и сътрудници по ал.2."
    Комисията не подкрепя предложението


    Предложение на н.п. Елеонора Николова
    В Преходни и заключителни разпоредби се предлага нов §22:
    “§22. В Закона за местното самоуправление и местната администрация в чл. 41, ал. 1 думите “ръководители на политически партии” да отпаднат.
    Комисията подкрепя предложението и предлага да се създаде § 24 със следната редакция:
    “§24. В Закона за местното самоуправление и местната администрация в чл. 41, ал. 1 думите “ръководители на политически партии” се заличават.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    НА КОМИСИЯТА ПО
    ПРАВНИ ВЪПРОСИ:

    (Янаки Стоилов)

    Форма за търсене
    Ключова дума