Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по правни въпроси
20/07/2006


    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
    _______________________________________________________________


    № 653-03-56/24.7.06




    Д О К Л А Д

    на Комисията по правни въпроси

    ОТНОСНО: Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за избиране на президент и вицепрезидент на Републиката, № 654-01-85, внесен от Мая Манолова и група народни представители.





    ПРОЕКТ
    ЗА ВТОРО ГЛАСУВАНЕ




    ЗАКОН
    ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА
    ЗАКОНА ЗА ИЗБИРАНЕ НА ПРЕЗИДЕНТ И ВИЦЕПРЕЗИДЕНТ НА РЕПУБЛИКАТА

    (Обн., ДВ, бр. 82 от 4.10.1991 г., изм. и доп., бр. 98 от 28.11.1991 г., в сила от 28.11.1991 г., бр. 44 от 21.05.1996 г., изм., бр. 59 от 26.05.1998 г., изм. и доп., бр. 24 от 13.03.2001 г., бр. 80 от 18.09.2001 г., в сила от 18.09.2001 г., изм., бр. 90 от 19.10.2001 г., в сила от 19.10.2001 г. и има действие от 18.09.2001 г., бр. 45 от 30.04.2002 г., доп., бр. 28 от 1.04.2005 г., в сила от 1.04.2005 г.)


    Комисията подкрепя предложението на вносителя за наименованието на законопроекта


    Общи положения

    Комисията подкрепя предложението на вносителя и предлага преди чл. 1 да се създаде глава първа: “Общи положения”


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА Н. П. ВОЛЕН СИДЕРОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВТЕЛИ:
    Създава се нов § 1 със следното съдържание:
    Създава се нов чл.1а:
    “Чл. 1а. Избирателите с постоянен адрес на територията на Република България са задължени да гласуват.”

    Комисията не подкрепя предложението



    § 1. В чл. 2, ал. 2 след думата “една” са добавя “обща”.

    Комисията подкрепя предложението на вносителя за § 1


    § 2. В чл. 2а се създават нови ал. 2 и 3 със следното съдържание:
    “(2) Разходите за организационно-техническата подготовка и произвеждането на изборите са за сметка на държавния бюджет по утвърдена план-сметка.
    (3) Всички заявления, жалби, удостоверения и други книжа по този закон се освобождават от държавни такси.”


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА Н. П. ПЕТЯ ГЕГОВА И ЯНИ ЯНЕВ:
    По § 2. Да се създаде т. 2 със следното съдържание:
    “2. Досегашната ал. 2 става ал. 4.”

    Комисията подкрепя предложението


    Комисията подкрепя по принцип предложението на вносителя и предлага следната редакция на § 2:
    “§ 2. В чл. 2а се правят следните изменения и допълнения:
    1. Ал. 2 се изменя така:
    “(2) Разходите за организационно-техническата подготовка и произвеждането на изборите са за сметка на държавния бюджет по утвърдена план-сметка.”
    2. Създава се ал. 3:
    “(3) Всички заявления, жалби, удостоверения и други книжа по този закон са освободени от държавни такси.”
    3. Досегашната ал. 2 става ал. 4.


    Кандидати за президент и вицепрезидент

    Комисията подкрепя предложението на вносителя и предлага след чл. 2а да се създаде глава втора: “Кандидати за президент и вицепрезидент”

    § 3. В чл. 3 се правят следните промени:
    1. След думата "коалиции" се добавя текстът “на политически партии”.
    2. Създава се нова ал. 4 със следното съдържание:
    “(4) Политическите партии и коалициите на политически партии и инициативните комитети на граждани, създадени за издигане на кандидатури за президент и вицепрезидент, се регистрират в Централната избирателна комисия не по-късно от 40 дни преди изборния ден в нарочен регистър на политическите партии, коалиции и инициативни комитети на граждани след представяне на:
    а) за политическите партии:
    - заверено от съда копие от решението за регистрацията на партията;
    - удостоверение за актуално състояние на партията, издадено след определяне на датата на изборите;
    - удостоверение от Сметната палата за внесени финансови отчети за партията за последните три години;
    - образец от подписа на представляващия партията;
    - образец от печата на партията.
    б) за коалициите на политически партии:
    - решение за създаване на коалицията за издигане на кандидатите за президент и вицепрезидент, подписано от представляващите участващите в коалицията партии.
    - описаните в б.”а” документи за всяка една от партиите, участващи в коалицията;
    - образец от подписа на представляващия коалицията;
    - образец от печата на коалицията, ако има такъв.
    в) за инициативните комитети на граждани за издигане кандидати за президент и вицепрезидент:
    - решение за създаване на инициативен комитет за издигане на кандидатите за президент и вицепрезидент”.


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА Н. П. ПЕТЯ ГЕГОВА И ЯНИ ЯНЕВ:
    По § 3:
    1. Точка 1 да отпадне.
    2. В т. 2, с която се създава ал. 4 нова:
    а) съюзът “и” след думите “политическите партии” да се замени със запетая, а изразът “на политически партии” след думата “коалициите” да отпадне;
    б) в буква ”б” след думата “коалициите” изразът “на политически партии” да отпадне;
    в) буква ”в” да придобие следната редакция:
    “в) за инициативните комитети на граждани за издигане на кандидати за президент и вицепрезидент:
    - заявление от инициативния комитет с искане за неговата регистрация в ЦИК, подписано от всички членове на инициативния комитет;
    - нотариално заверени образци от подписите на лицата, влизащи в инициативния комитет.”

    Предложението е оттеглено по т. 2, б “а” и “б”
    Комисията подкрепя по принцип предложението по б. “в”


    Комисията подкрепя по принцип предложението на вносителя и предлага следната редакция на § 3:
    “§ 3. В чл. 3 се правят следните допълнения:
    1. В ал. 1 след думата "коалициите" се добавя “на политически партии”.
    2. Създава се ал. 4:
    “(4) Политическите партии и коалициите на политически партии и инициативните комитети на граждани, създадени за издигане на кандидатури за президент и вицепрезидент, се регистрират в Централната избирателна комисия не по-късно от 40 дни преди изборния ден в нарочен регистър на политическите партии, коалиции на политически партии инициативни комитети на граждани след представяне на:
    1. за политическите партии:
    а) заверено от съда копие от решението за регистрацията на партията;
    б) удостоверение за актуално състояние на партията, издадено след определяне на датата на изборите;
    в) удостоверение от Сметната палата за внесени финансови отчети за партията за последните три години;
    г) образец от подписа на представляващия партията;
    д)образец от печата на партията.
    2. за коалициите на политически партии:
    а) решение за създаване на коалицията за издигане на кандидати за президент и вицепрезидент, подписано от представляващите партиите, които участват в коалицията;
    б) документите по т. 1 за всяка една от партиите, участващи в коалицията; в)образец от подписа на представляващия коалицията;
    г)образец от печата на коалицията, ако има такъв.
    3. за инициативните комитети на граждани за издигане кандидати за президент и вицепрезидент:
    а) решение за създаване на инициативен комитет за издигане на кандидати за президент и вицепрезидент;
    б) заявление от инициативния комитет с искане за неговата регистрация в Централната избирателна комисия, подписано от всички членове на инициативния комитет;
    в) нотариално заверени образци от подписите на лицата, участващи в инициативния комитет.”


    § 4. В чл. 5 се правят следните промени:
    1. В началото на ал. 1 се добавя изразът “За произвеждане на изборите”, а числото “50” се заменя с числото “60”.
    2. В ал.3 се заличава изразът ”и ръководството”.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА Н. П. ЧЕТИН КАЗАК И ЙОРДАН ЦОНЕВ:
    В § 4, се създава нова т. 3, със следното съдържание:
    “3. В ал. 5 думите “член на политически кабинет при министър-председателя, заместник министър-председател, министър” се заличават.”

    Комисията подкрепя предложението по принцип


    Комисията подкрепя по принцип предложението на вносителя и предлага следната редакция на § 4:
    “§ 4. В чл. 5 се правят следните изменения:
    1. Алинея 1 се изменя така:
    “(1) За произвеждане на изборите Народното събрание избира Централна избирателна комисия за изборите за президент и вицепрезидент не по-късно от 60 дни преди датата на изборите.”
    2. В ал. 3 думите ”и ръководството” се заличават.
    3. В ал. 5 думите “член на политически кабинет при” се заличават.


    § 5. В чл. 6 се правят следните промени:
    1. В ал. 1 т. 1 и 2 се изменят, както следва:
    "1. предложение от централното ръководство на съответната партия или от ръководството на коалицията с трите имена, единния граждански номер и постоянния адрес на кандидатите или предложение от инициативния комитет на избиратели с трите имена, единния граждански номер и постоянния адрес на кандидатите. Към предложението на политическите партии, коалициите на политическите партии и инициативните комитети се прилага и списък на имената, единните граждански номера и подписите най-малко на 15 000 избиратели, подкрепящи издигането на кандидатите;
    2. декларация от всеки един от кандидатите, че е живял през последните 5 години в страната и че отговаря на изискванията на конституцията;”.
    2. Текстът на т. 5 се отменя.
    3. Текстът на ал. 4 се изменя, както следва:
    “(4) Поредността на вписване на съответната листа в бюлетината за гласуване се определя чрез общ жребий от Централната избирателна комисия след приключването на регистрацията на кандидатските листи."

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА Н. П. ПЕТЯ ГЕГОВА И ЯНИ ЯНЕВ:
    По § 5:
    1. В т.1 на чл.6, ал.1 след думата “коалициите” изразът “на политическите партии” да отпадне.
    2. Да се създаде нова точка 3 със следното съдържание:
    “3. В ал. 3 на чл.6 след думата “комитети” се поставя точка, а изразът “както и номера на бюлетината на съответната листа” се заличава.”
    3. т. 3 на § 5 се преномерира на т. 4.

    Предложението по т. 1 е оттеглено
    Комисията подкрепя по принцип предложението по т. 2 и 3


    Комисията подкрепя по принцип предложението на вносителя и предлага следната редакция на § 5:
    “§ 5. В чл. 6 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 т. 1 и 2 се изменят така:
    "1. предложение от централното ръководство на съответната партия или от ръководството на коалицията с трите имена, единния граждански номер и постоянния адрес на кандидатите или предложение от инициативния комитет на избиратели с трите имена, единния граждански номер и постоянния адрес на кандидатите. Към предложението на политическите партии, коалициите на политическите партии и инициативните комитети се прилага и списък на имената, единните граждански номера и подписите най-малко на 15 000 избиратели, подкрепящи издигането на кандидатите;
    2. декларация от всеки един от кандидатите, че е живял през последните 5 години в страната и че отговаря на другите изисквания на Конституцията; ”.
    2. Точка 5 се отменя.
    3. В ал. 3 думите “както и номера на бюлетината на съответната листа” се заличават.
    4. Алинея 4 се изменя така:
    “(4) Поредността на вписване на съответната листа в бюлетината за гласуване се определя чрез общ жребий от Централната избирателна комисия след приключването на регистрацията на кандидатските листи."


    § 6. В чл. 8 ал. 1 придобива следната редакция:
    "Чл. 8. (1) (Изм. - ДВ, бр. 98 от 1991 г., предишен текст на чл. 8, бр. 24 от 2001 г., изм., бр. 80 от 2001 г.) Централната избирателна комисия обнародва в "Държавен вестник" най-късно 30 дни преди изборния ден листите с кандидатите, като посочва техните имена, дата на раждане, партиите, коалициите или инициативните комитети, които ги предлагат."


    Комисията подкрепя по принцип предложението на вносителя и предлага следната редакция на § 6:
    “§ 6. Чл. 8 се изменя така:
    "Чл. 8. Централната избирателна комисия обнародва в "Държавен вестник" най-късно 30 дни преди изборния ден листите с кандидатите, като посочва техните имена, дата на раждане, партиите, коалициите на политически партии или инициативните комитети, които ги предлагат."


    § 7. В чл. 9 се правят следните промени:
    1. В ал. 1 след думата"бяла" се добавя думата “обща”.
    2. Създава се нова ал. 2 със следното съдържание:
    “(2) Бюлетината не може да съдържа реквизити извън определените с този закон.”
    3. Създава са нова ал. 3 със следното съдържание:
    “(3) Бюлетината, на лицевата си страна, съдържа:
    1. квадратче за отразяване на волята на избирателя;
    2. номерът на съответната листа, определен чрез жребий от Централната избирателна комисия;
    3. на отделни редове в полето на съответната листа – трите имена на кандидата за президент и трите имена на кандидата за вицепрезидент;
    4. наименованието на политическата партия или коалиция или означението "инициативен комитет", регистрирали съответната листа;
    4. Създава се нова ал. 4 със следното съдържание:
    “(4) Реквизитите по ал. 3 се изписват от ляво на дясно, последователно, в отделно поле за всяка листа.”
    5. Създава се нова ал. 5 със следното съдържание:
    “(5) Полетата на отделните листи се отделят едно от друго с плътна черна хоризонтална линия.”
    6. Създава се нова ал. 6 със следното съдържание:
    “(6) На гърба на бюлетината се отбелязват две места за поставяне на печата на съответната секционна избирателна комисия.”
    7. Създава се нова ал. 7 със следното съдържание:
    “(7) Действителен е вотът, когато само в едно квадратче за гласуване е поставен знак. Знаци, излизащи или поставени извън квадратчето, но в полето на същата листа, не правят вота недействителен.”
    8. Създава се нова ал. 8 със следното съдържание:
    “(8) Жребият за определяне на поредните номера на листите се провежда от Централната избирателна комисия в присъствие на представители на партиите, коалициите и инициативните комитети, издигнали кандидати, кандидатите за президент и вицепрезидент и представители на медиите не по-късно от 30 дни преди изборния ден”.


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА Н.П. МАЯ МАНОЛОВА И НАДЯ АНТОНОВА
    В § 7 :
    В чл.9, ал.7 се създава изречение трето:
    “Изписването на инициали и/ или имена прави бюлетината недействителна.”

    Комисията подкрепя предложението


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА Н. П. ПЕТЯ ГЕГОВА И ЯНИ ЯНЕВ:
    По § 7:
    1. Т. 1 да придобие следната редакция:
    “1. Текстът на чл. 9 става ал.1 и се изменя така:
    “(1) Гласуването се извършва с бяла обща бюлетина по образец, утвърден от Централната избирателна комисия.
    2. Създава се ал.2 със следното съдържание:
    “(2) Бюлетината е защитена холограмно и с микротекст. В горната част на бюлетината се разполагат едно под друго две хоризонтални и перфорирани в долните си части полета. Във всяко едно от тях се отпечатват едни и същи контролни номера с арабски числа. Номерата на бюлетините са последователни, като върху основното тяло на бюлетината не се поставят номера.”
    3. Ал.2 става ал.3 и придобива следната редакция: “Бюлетината не може да съдържа реквизити извън изброените в закона.”
    4. Ал. от 3 до 7 се преномерират.
    5. Създава се нова ал.9 със следното съдържание: “На избирателите с увреждане на зрението при гласуване се предоставя помощно техническо средство.”

    Комисията подкрепя по принцип предложението по т. 1, 2 , 3 и 4 и не го подкрепя по т. 5


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА Н. П. ЧЕТИН КАЗАК И ЙОРДАН ЦОНЕВ:
    В § 7 се правят следните промени:
    1)Точка 3 се изменя така:
    “3. Създава се нова ал. 3 със следното съдържание:
    “(3) Бюлетината, на лицевата си страна съдържа:
    1. В най-горната част се поставя поле с размери 190 мм х 20 мм, в което в центриран текст с главни букви се изписват наименованието и номерът на избирателния район;
    2. Последователно подредени еднакви по размер (190 мм х 30 мм) полета на регистрираните в ЦИК партии, коалиции и инициативни комитети;
    3. Празно поле от 5 мм между полетата по т. 2.”

    2) Създава се нова ал. 4 със следното съдържание:
    “(4) Полето по ал. 3, т. 2 съдържа:
    1. квадратче с размери 20 мм х 20 мм, в което е изписан номерът на съответната листа, определен чрез жребий от Централната избирателна комисия;
    2. на отделни редове в полето на съответната листа – трите имена на кандидата за президент и трите имена на кандидата за вицепрезидент;
    3. наименованието на политическата партия или коалиция или означението “инициативен комитет”, регистрирали съответната листа.

    3) Предложените нови ал. ал. 4, 5 и 6 стават съответно ал.ал. 5, 6 и 7.

    4. Създава се нова ал. 8 със следното съдържание:
    “(8) Гласуването се извършва чрез поставяне на знак върху квадратчето с номера на съответната листа. Знак, излизащ или поставен извън квадратчето, но в полето на същата листа, не прави вота недействителен, при условие че не застъпва в полето на друга листа.

    5. Създава се нова ал. 9 със следното съдържание:
    “(9) Недействителен е вотът и при наличието на повече от един знак в различни полета.”

    4. Предложената нова ал. 8 става ал. 10.”

    Комисията подкрепя по принцип предложението по т. 1, 3, 4, 5 и 6 и не го подкрепя по т. 2


    Комисията подкрепя по принцип предложението на вносителя и предлага следната редакция на § 7:
    § 7. В чл. 9 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1 и се изменя така:
    “(1) Гласуването се извършва с бяла обща бюлетина по образец, утвърден от Централната избирателна комисия. “
    2. Създават се ал. 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 и 10:
    “ (2) На лицевата си страна бюлетината съдържа:
    1. поле в най-горната част, в което в центриран текст с главни букви се изписват наименованието и номерът на избирателния район;
    2. последователно подредени еднакви по размер полета на регистрираните в Централната избирателна комисия партии, коалиции на политически партии и инициативни комитети;
    3. празно поле между полетата по т.2.
    (3) Бюлетината е защитена с микротекст. Бюлетината не може да съдържа реквизити извън тези по ал. 2.
    (4) Реквизитите по ал. 2 се изписват последователно, от ляво на дясно, в
    отделно поле за всяка листа.
    (5) Полетата на отделните листи се отделят едно от друго с плътна черна хоризонтална линия.
    (6) На гърба на бюлетината се отбелязват две места за поставяне на печата на съответната секционна избирателна комисия.
    (7) Гласуването се извършва чрез поставяне на знак върху квадратчето с номера на съответната листа. Знак, който излиза или е поставен извън квадратчето, но в полето на същата листа, не прави вота недействителен, при условие че не навлиза в полето на друга листа.
    (8) Недействителен е вотът при наличието на повече от един знак в различни полета.
    (9) Изписването на инициали и/или имена прави бюлетината недействителна.
    (10) Жребият за определяне на поредните номера на листите се провежда от Централната избирателна комисия в присъствие на представители на партиите, коалициите на политически партии и инициативните комитети, издигнали кандидати, кандидатите за президент и вицепрезидент и представители на медиите не по-късно от 30 дни преди изборния ден. ”


    § 8. Създава се нов чл.9а:
    “Чл. 9а. Кутиите за гласуване са прозрачни.”

    Комисията подкрепя предложението на вносителя


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА Н. П. ЧЕТИН КАЗАК И ЙОРДАН ЦОНЕВ:
    Създава се нов § 9а със следното съдържание:
    “§ 9а. Създава се нов чл. 9а със следното съдържание:
    “Чл. 9а. Преди изборния ден секционната избирателна комисия получава от общинската администрация и от районната избирателна комисия:
    1. избирателни кутии;
    2. бюлетини за гласуване;
    3. избирателни списъци;
    4. формуляр на секционен протокол;
    5. формуляри на извлечения и чернови на секционните протоколи;
    6. печат на секционната избирателна комисия;
    7. други помощни технически материали.”

    Предложението е оттеглено


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА Н. П. ПЕТЯ ГЕГОВА И ЯНИ ЯНЕВ:
    Създава се § 8а и се предлага чл. 10 нов със следното съдържание:
    “Чл.10 (1) Избирателят получава от член от секционната избирателна комисия бюлетина, която се подпечатва с печата на комисията и на която се откъсва горното поле, в което е отпечатан съответният контролен номер. Отрязъкът остава при комисията и избирателят отива в кабината да гласува.
    (2) Избирателят гласува като:
    1. поставя в квадратчето срещу имената на кандидатите за президент и вицепрезидент знак, изразяващ по еднозначен начин неговия вот;
    2. сгъва бюлетината по фабрично обозначените места за прегъване и непозволяващ да се вижда отбелязаното маркиране в избраното квадратче;
    3. излиза от кабината и подава сгънатата бюлетина на член от комисията, който я подпечатва повторно с печата на комисията и откъсва второто хоризонтално поле, перфорирано в долния си край и съдържащо контролния номер на първото поле. Двата отрязъка от всяка бюлетина, със съвпадащи номера и прикрепени един към друг, се връщат на гласоподавателя, който ги пуска в отделна кутия.
    4. пуска бюлетината в избирателната кутия.
    5. полага подпис в избирателния списък.

    Комисията не подкрепя предложението



    § 9. В чл.10б се създават нови ал. 3 , 4, 5 , 6, 7 и 8, както следва:
    “(3) Издаването на удостоверения за гласуване на друго място се извършва по реда и при условията, определени със Закона за избиране на народни представители.
    (4) Удостоверенията имат единна номерация за цялата страна, включваща номера на избирателния район, на територията на който се издават, и номера на съответната избирателна секция, в която следва да гласува лицето, според постоянния си адрес.
    (5) Общинската администрация води регистър за издадените удостоверения, в който се вписва номерът на издаденото удостоверение, трите имена и ЕГН на лицето на което е издадено, датата на издаване и подписа на лицето, получило удостоверението, както и качеството му.
    (6) Получилият удостоверение за гласуване на друго място писмено декларира, че ще гласува само веднъж.
    (7) Получаването на удостоверенията е лично срещу подпис или чрез пълномощник с нотариално заверено пълномощно.
    (8) Не се издават удостоверения за гласуване на друго място на лица, пребиваващи в чужбина.”
    Досегашната ал.3 на чл.10б става ал. 9.


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА Н. П. ЧЕТИН КАЗАК И ЙОРДАН ЦОНЕВ:
    По § 9. Създава се нов § 9б със следното съдържание:
    “§ 9б. В чл. 10б, второто изречение се изменя така:
    “В населените места в чужбина се образуват толкова секции, колкото пъти числото 1000 се съдържа в броя на избирателите, заявили писмено желанието си да гласуват. При наличие на остатък се образува допълнителна секция.”

    Комисията подкрепя предложението по принцип и то е отразено на неговото систематично място в § 22, т. 8


    Комисията подкрепя по принцип предложението на вносителя и предлага следната редакция на § 9:
    “§ 9. В чл.10б се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 2, изречение второ числото “10” се заменя с “100”.
    2. Създава се нова ал. 3:
    “(3) Издаването на удостоверения за гласуване на друго място се извършва при условията и по реда, определени със Закона за избиране на народни представители.”
    3. Създават се ал. 4, 5, 6, 7 и 8:
    “(4) Удостоверенията имат единна номерация за цялата страна, включваща номера на избирателния район, на територията на който се издават, и номера на съответната избирателна секция, в която трябва да гласува лицето според постоянния си адрес.
    (5) Общинската администрация води регистър за издадените удостоверения, в който се вписва номерът на издаденото удостоверение, трите имена и единният граждански номер на лицето, на което е издадено, датата на издаване и подписа на лицето, получило удостоверението, като се отбелязва дали удостоверението се получава лично или чрез пълномощник.
    (6) Получилият удостоверение за гласуване на друго място писмено декларира, че ще гласува само веднъж.
    (7) Удостоверенията се получават лично срещу подпис или чрез пълномощник с нотариално заверено пълномощно.
    (8) Не се издават удостоверения за гласуване на друго място на лица, пребиваващи в чужбина.”
    4. Досегашната ал. 3 става ал. 9.”


    КОМИСИИ
    Комисията подкрепя предложението на вносителя и предлага след чл. 10к да се създаде глава трета : “Комисии”


    § 10. В Чл. 10л се създава нова ал. 3 със следното съдържание:
    “(3) Възнагражденията на членовете на районните и секционните избирателни комисии не се облагат с данъци по Закона за облагане на доходите на физическите лица. Осигурителните вноски по Кодекса за социалното осигуряване и Закона за здравното осигуряване са за сметка на републиканския бюджет.”
    Досегашната ал. 3, 4 и 5 стават съответно ал. 4, 5 и 6.

    Комисията подкрепя по принцип предложението на вносителя и предлага следната редакция на § 10:
    “§ 10. В Чл. 10л се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова ал. 3:
    “(3) Възнагражденията на членовете на районните и секционните избирателни комисии не се облагат с данъци по Закона за облагане на доходите на физическите лица. Осигурителните вноски по Кодекса за социалното осигуряване и Закона за здравното осигуряване са за сметка на републиканския бюджет.”
    2. Досегашните ал. 3 и 4 стават съответно ал. 4 и 5.
    3. Досегашната ал. 5 става ал. 6 и в нея думите “ал. 3 и 4” се заменят с “ал. 4 и 5”.


    § 11. В чл.10м се правят следните промени:
    1. В ал.1, в края на текста, се добавя ново изречение трето със следното съдържание:
    “Общият брой на членовете на комисиите, включително председател, зам.-председатели и секретар, е:
    а) за избирателни райони до 9 мандата (при последните избори за народни представители) - от 11 до 13;
    б) за избирателни райони с 10 и повече мандата (при последните избори за народни представители) - от 13 до 17.”
    2. В ал. 2, в края на текста се добавя ново изречение второ със следното съдържание:
    “Общият брой на членовете на комисиите, включително председател, зам.-председател и секретар, е:
    а) за секции с до 300 избиратели включително – до 7;
    б) за секции с над 300 избиратели – до 9.”
    3. Създават се нови ал. 3 и 4 със следното съдържание:
    “(3) При определяне състава на районните избирателни комисии се запазва основното съотношение между парламентарните групи на политическите партии и коалиции в Народното събрание.
    (4) При определяне състава и ръководствата на секционните избирателни комисии в рамките на избирателния район се запазва основното съотношение между парламентарните групи на политическите партии и коалиции в Народното събрание.”
    4. Досегашната ал. 3 се отменя.
    5. Създават се нови ал. 5, 6, 7 и 8 със следното съдържание:
    “(5) Заседанията на избирателните комисии са законни, когато на тях присъстват повече от половината от членовете им. Решенията се взимат с мнозинство две трети от присъстващите.
    (6) Решенията на избирателните комисии се подписват от председателя и секретаря. Когато някой от тях отсъства, решението се подписва от заместник-председател.
    (7) За заседанията на избирателните комисии се съставя протокол, който се подписва по реда на ал. 6.
    (8) На заседанията на районните избирателни комисии могат да присъстват застъпници. Изказаните от тях становища, мнения и възражения се записват в протокола.”

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА Н. П. ПЕТЯ ГЕГОВА И ЯНИ ЯНЕВ:
    По § 11:
    1) т.1 изречение първо да придобие следната редакция:
    “1. В ал.1 изречение първо изразът “ от 3 до 7” се заличава”.
    2) т.2 изречение първо да придобие следната редакция:
    “2 В ал. 2 изразът “ и до четирима” се заличава.

    Комисията подкрепя предложението

    Комисията подкрепя по принцип предложението на вносителя и предлага следната редакция на § 11:
    “§ 11. В чл. 10 м се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 1 и 2 се изменят така:
    “(1) Районната избирателна комисия се състои от председател, заместник-
    председател и секретар. Общият брой на членовете на комисиите, включително председател, заместник-председатели и секретар, се определя според броя на мандатите за съответния избирателен район на последните избори за народни представители съгласно разпределението на Централната избирателна комисия:
    1. за избирателни райони до 9 мандата - от 11 до 13 членове;
    2. за избирателни райони с 10 и повече мандата - от 13 до 17 членове.
    (2)Секционната избирателна комисия се състои от председател, заместник-председател и секретар. Общият брой на членовете на комисиите, включително председател, заместник-председател и секретар, е:
    1. за секции с до 300 избиратели включително – до 7 членове;
    2. за секции с над 300 избиратели – до 9 членове.”
    2. Алинея 3 се изменя така:
    “(3) При определяне състава на районните избирателни комисии се запазва основното съотношение между парламентарните групи на политическите партии и коалиции в Народното събрание.”
    3. Създават се ал. 4, 5, 6, 7 и 8 :
    “(4) При определяне състава и ръководствата на секционните избирателни комисии в рамките на избирателния район се запазва основното съотношение между парламентарните групи на политическите партии и коалиции в Народното събрание.
    (5) Заседанията на избирателните комисии са законни, когато на тях присъстват повече от половината от членовете им. Решенията се вземат с мнозинство две трети от присъстващите.
    (6) Решенията на избирателните комисии се подписват от председателя и секретаря. Когато някой от тях отсъства, решението се подписва от заместник-председател.
    (7) За заседанията на избирателните комисии се съставя протокол, който се подписва по реда на ал. 6.
    (8) На заседанията на районните избирателни комисии могат да присъстват застъпници. Изказаните от тях становища, мнения и възражения се записват в протокола.”


    § 12. В чл.10н се правят следните промени:
    1. Създават се нови т. 2, 3, 4 и 5 със следното съдържание:
    “2. регистрира политически партии, коалиции на политически партии и инициативни комитети за издигане на кандидати да президент и вицепрезидент на републиката;
    “3. следи за приложението на закона на територията на страната и дипломатическите представителства в чужбина;
    4. осъществява методическо ръководство и контрол върху дейността на районните и секционните избирателни комисии;
    5. разглежда жалби против актове и действия на районните избирателни комисии, произнася се по тях с решение, което е окончателно, в срок от 24 часа от постъпването на жалбата и го обявява;”
    2. Досегашни т. 3, 4, 5 и 6. става съответно т. 6, 7, 8 и 9.
    3. Досегашна т. 7. става т. 10 и се създават нови изречения второ и трето със следното съдържание:
    ”Конкурсът се провежда при условия и в срокове, определени с решение на Централната избирателна комисия.
    4. Т 8. става т.11 със следния текст:
    “11. определя поредността на вписване на листите в изборната бюлетина чрез жребий;"
    5. Създават се нови т. 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 и 19 със следното съдържание:
    "12. обявява края на изборния ден след приключване на гласуването в избирателните секции на територията на страната не по-късно от 21 часа;
    13. обявява дата за произвеждане на новия избор, ако никой от кандидатите не е получил повече от половината от действителните гласове;
    14. обявява имената на кандидатите, между които ще се произведе новият избор, в сроковете по чл. 15 от този закон;
    15. обявява резултатите от изборите и имената на избраните президент и вицепрезидент и ги обнародва в “Държавен вестник”;
    16. определя реда и условията за извършване на социологически изследвания;
    17. назначава районните избирателни комисии;
    18. одобрява техническия образец и полиграфическите защити на бюлетината и определя условията и реда за отпечатването й най-малко 33 дни преди изборния ден.”
    6. В ал. 2, след текста в скобата се поставя запетая и се добавя изразът ”т. 2 (включително отказа за регистрация), т.6, т.10, и т.11”, а изразът "3, 7 и 8" се заличава.
    7. В ал. 3 се правят следните изменения:
    а) в т. 1 след думата”комисии” са поставя точка и запетайка и останалият текст става нова т. 2:
    “2. следят за своевременното и правилно образуване на избирателните секции;”
    б) текстът на досегашна т. 2 до думата “списъци” става т. 3:
    “3. следи за своевременното изготвяне и обявяване на избирателните списъци;”
    в) създава се нова т. 4 със следното съдържание:
    “4. следят за издаването на удостоверения за гласуване на друго място;”
    г) досегашна т. 3 става т. 5, като се изменя така:
    След думата “тях” се добавя думата”незабавно” и след нея се поставя точка. Създава се ново изречение второ “Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.”
    д) досегашна т. 4 става т. 6.
    е) досегашна т. 5 става т. 7, като след думата “осведомяване” се поставя запетая и се добавя изразът “произнасят се по жалби и нарушения на предизборната кампания в срок от 24 часа от постъпването им;”
    ж) досегашна т. 6 става т. 8.


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА Н.П. МАЯ МАНОЛОВА И НАДЯ АНТОНОВА
    В § 12:
    В чл. 10н, ал. 1 се създава нова т. 9:
    “9. определя реда за проверка на списъците с имената, единните граждански номера и подписите на избирателите, подкрепящи кандидатите и възлага изпълнението на Главна дирекция “Гражданска регистрация и административно обслужване” към Министерството на регионалното развитие и благоустройството;
    10. подготвя, организира и провежда разяснителна кампания относно правата и задълженията на гражданите и начина на гласуване;”

    Комисията подкрепя предложението по принцип





    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА Н. П. ПЕТЯ ГЕГОВА И ЯНИ ЯНЕВ:
    По § 12:
    1) т. 1 да придобие следната редакция:
    “1. Създава се нова т. 1 със следното съдържание:
    “1. регистрира политически партии, коалиции и инициативни комитети за издигане на кандидати за президент и вицепрезидент на републиката;”
    2) т. 1 от действащия закон става т.2.”
    3) т. 2, 3 и 4 се преномерират съответно на т. 3, 4 и 5.
    4) т. 5 става т. 6 и в нея след т.18 да се добавят нови т.19 и т.20 със следното съдържание:
    “19. утвърждава образец на печат на секционните избирателни комисии;”
    “20. определя реда за проверка на подписките на кандидатите и възлага изпълнението й на Главна дирекция “Гражданска регистрация и административно обслужване” към Министерство на регионалното развитие и благоустройството.”
    5) т. 6 става т. 7 със следното съдържание:
    “7. В ал. 2 след израза “ по ал.1, т. 1 да се добави изразът” (включително отказа за регистрация), 2”
    6) т. 7 става т. 8.

    Комисията подкрепя по принцип предложението по т. 4 и 5 и не го подкрепя в останалата му част


    Комисията подкрепя по принцип предложението на вносителя и предлага следната редакция на § 12:
    “§ 12. В чл.10 н се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1:
    а) създават се нови т. 2, 3, 4 и 5:
    “2. регистрира политически партии, коалиции на политически партии и инициативни комитети за издигане на кандидати да президент и вицепрезидент на републиката;
    3. следи за приложението на закона на територията на страната и дипломатическите представителства в чужбина;
    4. осъществява методическо ръководство и контрол върху дейността на районните и секционните избирателни комисии;
    5. разглежда жалби против актове и действия на районните избирателни комисии, произнася се по тях с решение, което е окончателно, в срок от 24 часа от постъпването на жалбата и го обявява;”
    б)досегашната т. 2 се отменя;
    в) досегашните т. 3, 4, 5 и 6 стават съответно т. 6, 7, 8 и 9.
    г) досегашната т. 7. става т. 10 и в нея се създава изречение второ: ”Конкурсът се провежда при условията и в сроковете, определени с решение на Централната избирателна комисия.“
    д) досегашната т 8. става т.11 и се изменя така:
    “11. определя поредността на вписване на листите в изборната бюлетина чрез жребий;"
    е) създават се т. 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 и 21 (22):
    "12. обявява края на изборния ден след приключване на гласуването в избирателните секции на територията на страната не по-късно от 21 часа;
    13. обявява дата за произвеждане на нов избор, ако няма избран кандидат съгласно чл. 93, ал. 3 от Конституцията;
    14. обявява имената на кандидатите, между които ще се произведе новият избор, в сроковете по чл. 15;
    15. обявява резултатите от изборите и имената на избраните президент и вицепрезидент и ги обнародва в “Държавен вестник”;
    16.определя реда и условията за извършване на социологически изследвания;
    17. назначава районните избирателни комисии;
    18. одобрява техническия образец и полиграфическите защити на бюлетината и определя условията и реда за отпечатването й най-малко 33 дни преди изборния ден.
    19. определя реда за проверка на списъците с имената, единните граждански
    номера и подписите на избирателите, подкрепящи кандидатите и възлага изпълнението на Главна дирекция “Гражданска регистрация и административно обслужване” към Министерството на регионалното развитие и благоустройството;
    20. разяснява правата и задълженията на гражданите и начина на гласуване;
    21. утвърждава образец на печат на секционните избирателни комисии;
    22. определя реда за проверка за двойно гласуване и възлага на колектив от експерти извършването й;”
    2. В ал. 2 думите “3, 7 и 8” се заменят с “т. 2 (включително отказа за регистрация), 6, 10 и 11”.
    3. В ал. 3:
    а) в т. 1 думите “както и следят за своевременното и правилното образуване на избирателните секции” се заличават.
    б) т. 2 се изменя така:
    “2. следят за своевременното и правилно образуване на избирателните секции;”
    в) създават се нови т. 3 и 4:
    “3. следи за своевременното изготвяне и обявяване на избирателните списъци;
    4. следят за издаването на удостоверения за гласуване на друго място;”
    д) досегашна т. 3 става т. 5 и се изменя така:
    “5. разглеждат жалби против решения и действия на секционните избирателни комисии и се произнасят по тях незабавно и окончателно в срок до 24 часа. Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.”
    е) досегашната т. 4 става т. 6.
    ж) досегашната т. 5 става т. 7, като след думата “осведомяване” се добавя “произнасят се по жалби и нарушения на предизборната кампания в срок от 24 часа от постъпването им;”
    з) досегашната т. 6 става т. 8 и в нея думите “ал. 3” се заменят с “ал. 9”.


    § 13. В член 11а се правят следните промени:
    1. На мястото на досегашната ал. 1 се създават нови ал. 1, 2 и 3 със следното съдържание:
    “Чл.11а. (1) Предизборната кампания по Българската национална телевизия и Българското национално радио започва и приключва с клипове на кандидатските двойки с продължителност до три минути за всяка от тях.
    (2) Редът за представяне на кандидатите за президент и вицепрезидент в различните форми на предизборната кампания се определя от Централната избирателна комисия чрез жребий за всяка от формите поотделно. Жребият се произвежда в присъствието на представители на политическите партии, коалициите и инициативните комитети, регистрирали кандидати за президент и вицепрезидент, на представители на БНР, БНТ и на другите акредитирани журналисти.”
    (3) Предизборната кампания са отразява по БНР и БНТ чрез хроники и клипове.”
    2. Досегашна ал. 3 става ал. 4, а изразът “по 120” се заменя с израза “до 90”.
    3. Досегашна ал. 4 става ал. 5 със следното съдържание:
    “(5) Времето за диспутите са разпределя поравно между всички кандидатски листи.
    4. Досегашните ал. 5, 6 и 7 стават съответно ал. 6, 7 и 8, а досегашна ал. 8 става ал. 9 със следното съдържание:
    “(9) БНТ, БНР и регионалните телевизионни и радиоцентрове включват в информационните си емисии хроники с репортажи за шествия, митинги, концерти и други прояви, организирани от партии, коалиции и инициативни комитети или техните кандидати, като спазват принципа на равнопоставеност по продължителност, време и променяща се поредност на излъчване.”
    5. Създават се нови ал. 10 и 11 със следното съдържание:
    “(10) Хрониките се излъчват ежедневно. Времетраенето на излъчването е до 1 минута за всяка отделна листа.
    (11) Времето за излъчването на хрониките и клиповете се определя по споразумение, сключено между представителите на БНТ, БНР и на политическите партии, коалициите и инициативните комитети, регистрирали кандидатите.”

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА Н. П. ИЛИЯНА ЙОТОВА:
    В § 13, чл. 11а, ал. 9 да се измени така:
    “(9) БНТ, БНР и регионалните телевизионни и радиоцентрове включват в предизборни хроники репортажи за шествия, митинги, концерти и други прояви, организирани от партии, коалиции и инициативни комитети или техните кандидати, като спазват принципа на равнопоставеност по продължителност, време и променяща се поредност на излъчване.”

    Комисията подкрепя предложението




    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА Н. П. ПЕТЯ ГЕГОВА И ЯНИ ЯНЕВ:
    По § 13, чл. 11а:
    1) Да се създаде нова т. 2:
    “2. Досегашната ал. 2 се отменя.”
    2) т. 2, 3, 4 и 5 се преномерират съответно т. 3, 4, 5 и 6.

    Комисията подкрепя предложението по принцип


    Комисията подкрепя по принцип предложението на вносителя и предлага следната редакция на § 13:
    “§ 13. В член 11а се правят следните изменения и допълнения:
    1. Ал. 1 и 2 се изменят така:
    “(1) Предизборната кампания по Българската национална телевизия и Българското национално радио започва и приключва с клипове на кандидатските двойки с продължителност до три минути за всяка от тях.
    (2) Редът за представяне на кандидатите за президент и вицепрезидент в различните форми на предизборната кампания се определя от Централната избирателна комисия чрез жребий за всяка от формите поотделно. Жребият се провежда в присъствието на представители на политическите партии, коалициите на политически партии и инициативните комитети, регистрирали кандидати за президент и вицепрезидент, на представители на Българската национална телевизия, Българското национално радио и на другите акредитирани журналисти.”
    2. Създава се нова ал. 3:
    “(3) Предизборната кампания са отразява по Българската национална телевизия, Българското национално радио чрез хроники и клипове.”
    3. Досегашната ал. 3 става ал. 4 и в нея думите “по 120” се заменят с израза “до 90”.
    3. Досегашната ал. 4 става ал. 5 и се изменя така:
    “(5) Времето за диспутите са разпределя поравно между всички кандидатски листи.
    4. Досегашните ал. 5, 6 и 7 стават съответно ал. 6, 7 и 8.
    5. Досегашна ал. 8 става ал. 9 и се изменя така:
    “(9) Българската национална телевизия, Българското национално радио и регионалните телевизионни и радиоцентрове включват в предизборни хроники репортажи за шествия, митинги, концерти и други прояви, организирани от партии, коалиции и инициативни комитети или техните кандидати, като спазват принципа на равнопоставеност по продължителност, време и променяща се поредност на излъчване.”
    6. Създават се ал. 10 и 11:
    “(10) Хрониките се излъчват ежедневно. Времетраенето на излъчването е до 1 минута за всяка отделна листа.
    (11) Времето за излъчването на хрониките и клиповете се определя по споразумение, сключено между представителите на Българската национална телевизия, Българското национално радио и на политическите партии, коалициите на политически партии и инициативните комитети, регистрирали кандидатите.”


    § 14. Чл.11б се отменя.

    Комисията подкрепя предложението на вносителя


    § 15. В чл.11г се правят следните промени:
    1. Ал.1, 2 и 3 се изменят, както следва:
    “Чл. 11г. (1) Предизборните предавания на БНТ и БНР и техните регионални центрове се заплащат от партиите, коалициите и инициативните комитети по тарифа, приета от Министерския съвет не по-късно от 40 дни преди изборния ден. Заплащането се извършва преди излъчване на предаването.
    (2) Излъчванията на клиповете, с които се открива и закрива предизборната кампания, както и хрониките, включени в информационните емисии, са безплатни.”
    (3) Други радио- и телевизионни оператори, включително кабелните телевизии, могат да предоставят време за предизборна кампания на партиите, коалициите и кандидатите при едни и същи условия и цени, обявени предварително. Заплащането на излъчванията се извършва предварително.”
    2. Създават се нови ал. 4, 5, 6 и 7 със следното съдържание:
    “(4) Собствениците на радио и телевизионните оператори обявяват предварително писмено условията и реда за предоставяне на време за отразяване на предизборната кампания и цените, по които ще се заплащат излъчванията.
    (5) Условията по ал. 4 се предоставят на Централната избирателна комисия от радио- и телевизионните оператори с национален обхват и на съответните районни избирателни комисии за радио- и телевизионните оператори с регионален и местен обхват не по-късно от 10 дни преди началото на предизборната кампания .
    (6) Когато е излъчено предаване, накърняващо правата и доброто име на кандидат, той има право на отговор при условията на чл. 18 от Закона за радиото и телевизията. Искането може да се направи в срок от 24 часа от излъчване на предаването. Излъчването на отговора не се заплаща.”
    (7) Общите правила за предизборната кампания, включително тези за електронните медии, се прилагат и за всички интернет-сайтове.”

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА Н. П. ИЛИЯНА ЙОТОВА:
    В § 15, чл. 11г, ал. 2 да отпадне.

    Комисията не подкрепя предложението



    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА Н. П. ПЕТЯ ГЕГОВА И ЯНИ ЯНЕВ:
    По § 15:
    В т.1. в предложената нова редакция на ал.1 на чл. 11г изразът “предизборните предавания на” да се замени с “диспутите и клиповете, излъчени от”.

    Комисията подкрепя предложението

    Комисията подкрепя по принцип предложението на вносителя и предлага следната редакция на § 15:
    “§ 15. Чл. 11г се изменя така:
    “Чл. 11г. (1) Диспутите и клиповете, излъчени от на Българската национална телевизия, Българското национално радио и техните регионални центрове, се заплащат от партиите, коалициите на политическите партии и инициативните комитети по тарифа, приета от Министерския съвет не по-късно от 40 дни преди изборния ден. Заплащането се извършва преди излъчване на предаването.
    (2) Излъчванията на клиповете, с които се открива и закрива предизборната кампания, както и предизборните хроники са безплатни.
    (3) Други радио- и телевизионни оператори, включително кабелните телевизии, могат да предоставят време за предизборна кампания на партиите, коалициите и кандидатите при едни и същи условия и цени, обявени предварително. Заплащането на излъчванията се извършва предварително.
    (4) Собствениците на радио- и телевизионните оператори обявяват предварително писмено условията и реда за предоставяне на време за отразяване на предизборната кампания и цените, по които ще се заплащат излъчванията.
    (5) Условията по ал. 4 се предоставят на Централната избирателна комисия от радио- и телевизионните оператори с национален обхват и на съответните районни избирателни комисии за радио- и телевизионните оператори с регионален и местен обхват не по-късно от 10 дни преди началото на предизборната кампания .
    (6) Когато е излъчено предаване, накърняващо правата и доброто име на кандидат, той има право на отговор при условията на чл. 18 от Закона за радиото и телевизията. Искането може да се направи в срок от 24 часа от излъчване на предаването. Излъчването на отговора не се заплаща.
    (7) Общите правила за предизборната кампания, включително тези за електронните медии, се прилагат и за всички Интернет-сайтове.”

    § 16. В чл.11д се правят следните промени:
    1. В ал.1 след думата “кандидати” се поставя запетая и се добавя изразът ”политическите партии, коалициите или инициативните комитети, които са ги издигнали.”
    2. В ал. 2 след думата “кандидати” се добавя изразът “или политическите партии, коалициите или инициативните комитети, които са ги издигнали”.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА Н. П. ПЕТЯ ГЕГОВА И ЯНИ ЯНЕВ:
    По § 16:
    1) в т. 1 след думата “издигнали” точката да се замени със запетая и да се добави “чрез лицата, които ги представляват.”
    2) в т. 2 след думата “издигнали” точката да се замени със запетая и да се добави “чрез лицата, които ги представляват.”

    Комисията подкрепя предложението по принцип

    Комисията подкрепя по принцип предложението на вносителя и предлага следната редакция на § 16:
    “§. 16. В чл. 11д, ал. 1 и 2 след думата “кандидати” се добавя ”политическите партии, коалициите на политическите партии или инициативните комитети, които са ги издигнали - чрез лицата, които ги представляват” .


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА Н.П. МАЯ МАНОЛОВА И НАДЯ АНТОНОВА
    Създава се нов § 17:
    1. Създава се нов чл. 18а:
    “Който получи от другиго имотна облага с цел да упражни правото си на глас в полза на определен кандидат, се наказва с глоба от 200 до 500 лв.”
    2. Създава се нов чл.18б:
    “ Който изнесе или държи извън избирателната секция изборни книжа, бюлетини или печати на избирателни комисии, се наказва с глоба от 500 до 5 000лв.”
    3. Досегашният чл.18а става чл.18в, като в него думите “ от 500 до 30 000” се заменят с “от 200 до 5 000”.
    4. Досегашният чл.18б става чл.18г.
    5. Досегашният чл.18в става чл.18д, като в него се създава ал.4:
    “(4) Наказателните постановления, с които се налага глоба до 100 лв., не подлежат на обжалване.”

    Комисията подкрепя предложението по принцип по т. 1-4 и не го подкрепя по т. 5


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА Н. П. ПЕТЯ ГЕГОВА И ЯНИ ЯНЕВ:
    Създава се § 17 нов със следното съдържание:
    § 17. В чл. 18а числата “500” и “30 000” се заменят съответно с “ 1 000” и “ 10 000”.
    Комисията подкрепя предложението по принцип


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА Н. П. ВОЛЕН СИДЕРОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВТЕЛИ:
    Създава се нов § 17 със следното съдържание:
    Създава се нов член 18а със следното съдържание:
    Чл. 18а. Избирател, който не упражни задължението си съгласно чл. 1а се наказва с глоба от 200 до 500 лева освен, ако за негласуването съществуват уважителни причини, които избирателят не може да отстрани.

    Комисията не подкрепя предложението




    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА Н. П. ВОЛЕН СИДЕРОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВТЕЛИ:
    Създава се нов § 17а със следното съдържание:
    Създава се нова алинея към чл. 18д със следното съдържание:
    Избирател, който не упражни задължението си да гласува и при
    новия избор съгласно чл. 93, ал. 4 от Конституцията на Република
    България се наказва с глоба от 300 до 1000 лева освен, ако за негласуването съществуват уважителни причини, които негласувалият
    не може да отстрани.

    Комисията не подкрепя предложението

    Комисията предлага да се създаде нов § 17 със следната редакция:
    “§. 17. В чл. 18а:
    1. Досегашният текст става алинея 1 и в нея думите “от 500 до 30 000” се
    заменят с “ до 5 000”.
    2. Създават се ал. 2 и 3:
    “(2) Когато нарушението по ал. 1 е извършено от длъжностно лице, се
    налага глоба в размер от 500 до 10 000 лева.
    (3) Когато нарушението по ал. 1 е извършено от юридическо лице или
    едноличен търговец, се налага имуществена санкция в размер от 500 до 10 000 лева.”

    Комисията предлага да се създаде § 18 със следната редакция:
    “§. 18. Създава се нов чл. 18б:
    “Чл. 18б. Който получи от другиго имотна облага с цел да упражни правото си на глас в полза на определен кандидат, се наказва с глоба до 300 лв.”


    Комисията предлага да се създаде § 19 със следната редакция:
    “§19. Създава се нов чл. 18в:
    “Чл. 18в. Който изнесе или държи извън избирателната секция изборни книжа, бюлетини или печати на избирателни комисии, се наказва с глоба от 300 до 1 000лв.”

    Комисията предлага да се създаде § 21 със следната редакция:
    “§21. Досегашните чл. 18б и 18в стават съответно чл. 18г и 18д.”


    Преходни и заключителни разпоредби
    § 17. Създава се нов параграф със следното съдържание:
    "§ ... В Закона за избиране на народни представители се правят следните изменения и допълнения:
    1.Създава се нов чл.84а със следното съдържание:
    "Чл.84а. Лицата, служебно заети в произвеждането на изборите като членове на секционна избирателна комисия или като охрана на съответната избирателна секция, могат да упражнят правото си на глас в същата избирателна секция след вписване в допълнителната страница на основния избирателен списък, след като декларират писмено, че не са гласували и няма да гласуват на друго място."


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА Н.П. МАЯ МАНОЛОВА И НАДЯ АНТОНОВА
    Досегашният § 17 става § 18 и в него се правят следните допълнения:
    4.1. В Закона за избиране на народни представители се правят следните изменения и допълнения:
    1. В чл. 24, ал. 1 т. 5 се изменя така:
    “5. Следи за своевременното и правилно образуване на избирателните секции;”

    2. В чл. 27 се правят следните изменения и допълнения:
    2.1. В ал. 3 думите “заявеният от него настоящ адрес, когато той не съвпада с постоянния адрес” се заменят с “настоящият адрес, когато избирателят е направил искане по чл. 36, ал. 7”.
    2.2. В ал. 5 думите “в списъка се вписва и предишното наименование или номерация” се заменят с “общината изготвя списък на промените, който се предоставя на секционните комисии”.
    3. В чл. 28 се правят следните изменения и допълнения:
    3.1. Алинея 2 се изменя така:
    “(2)Заличават се имената на гражданите, които имат отразен настоящ адрес в чужбина в информационните фондове на ЕСГРАОН. Заличават се също и имената на гражданите, които са заминали извън страната. Информацията, включваща имената и ЕГН на гражданите напуснали страната, се предоставя на Главна дирекция “Гражданска регистрация и административно обслужване” 15 дни преди изборния ден.”
    3.2. Ал. 3 се изменя така:
    “Главна дирекция “Изпълнение на наказанията” към Министерство на правосъдието предоставя на Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" към Министерство на регионалното развитие и благоустройството данни за лицата, изтърпяващи наказание “лишаване от свобода” за автоматизираното им заличаване от избирателните списъци. Информацията се предоставя 45 дни преди отпечатване на списъците за обявяване и 15 дни преди изборния ден”.
    4. В чл. 30 ал. 4 се изменя така:
    “(4) Министерството на отбраната изпраща на Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" към Министерство на регионалното развитие и благоустройството данни за наборните военнослужещи за автоматизирано изключване от избирателните списъци по постоянен адрес.”

    5. В чл. 31 ал. 3 се изменя така:
    “(3) Когато във военното поделение, след изпращане на списъка по чл. 30, ал. 2, но преди предаване на списъците на секционните избирателни комисии, са преведени наборни военнослужещи от други поделения или новопостъпили, командирът на поделението писмено уведомява органите по чл. 26, ал. 1 за вписване в избирателните списъци по чл.30, ал. 1. В този случай командирът на поделението, от което са преведени военнослужещите, незабавно уведомява кмета на общината, кметството или района по местонахождение на повереното му поделение за заличаване на тези лица от избирателните списъци.”
    6. В чл. 36 се правят следните изменения и допълнения:
    6.1. ал. 7 се изменя така:
    “(7) Избирател, чийто постоянен и настоящ адрес са в различни населени места, може да поиска да бъде вписан в избирателния списък по настоящ адрес не по-късно от 15 дни преди изборния ден. Искането се прави писмено пред органите по чл. 26, ал. 1 по настоящия адрес на лицето.”
    6.2. Ал. 8 се изменя така:
    “(8) Органът по чл. 26, ал. 1 по настоящ адрес предава информация за подадените искания по ал. 7 на Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" към Министерство на регионалното развитие и благоустройството не по- късно от 12 дни преди изборния ден за автоматизирано включване на избирателя в избирателните списъци по настоящ адрес и заличаването му от избирателния списък по постоянен адрес.”
    7. В чл. 40, ал. 2 думите “предлага на районната избирателна комисия” се заменят с “утвърждава”.
    8. В чл. 41, ал. 8 се изменя така:
    “(8) Ръководителите на български дипломатически представителства в чужбина образуват избирателни секции при наличие на не по-малко от 50 избиратели, заявили лично желанието си да гласуват не по-късно от 20 дни преди изборния ден, в писмена форма (саморъчно подписано заявление, подадено лично, чрез писмо или в електронна форма до посолството на Република България или консулската служба за съответната държава). В заявлението се посочват трите имена по паспорт или военна карта на избирателя, заявил желание да гласува, единният граждански номер, адрес на пребиваване в съответната държава, както и постоянният адрес на лицето в Република България. Ръководителят на дипломатическото представителство изпраща информация до Министерство на външните работи, съдържаща трите имена, единния граждански номер и постоянния адрес в Република България на заявителите и държавата. Министерство на външните работи изпраща обобщените данни от всички държави до Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" към Министерството на регионалното развитие и благоустройството не по-късно от 15 дни преди изборния ден, за да бъдат автоматизирано заличени от избирателните списъците за гласуване в Република България.”

    Комисията подкрепя предложението по принцип

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА Н. П. ЧЕТИН КАЗАК И ЙОРДАН ЦОНЕВ:
    В Преходните и заключителни разпоредби се създава нов § 3 със следното съдържание:
    “§3. Разпоредбите на Закона за обществените поръчки (Обн., ДВ, бр. 28 от 6.04.2004 г., в сила от 1.10.2004 г., изм. и доп., бр. 53 от 22.06.2004 г., в сила от 1.10.2004 г., бр. 31 от 8.04.2005 г., в сила от 1.05.2005 г., доп., бр. 34 от 19.04.2005 г., в сила от 1.06.2005 г., изм., бр. 105 от 29.12.2005 г., в сила от 1.01.2006 г., доп., бр. 18 от 28.02.2006 г., изм., бр. 33 от 21.04.2006 г., изм. и доп., бр. 37 от 5.05.2006 г., в сила от 1.07.2006 г.) за предвидените в него срокове не се прилагат при възлагането на конкурс за компютърна обработка на резултатите от изборите, изработването и отпечатването на бюлетините, кутиите за гласуване и печатите на секционните избирателни комисии.”
    Сегашният § 3 става § 4, а останалите параграфи се преномерират.

    Комисията подкрепя предложението по принцип






    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА Н. П. ПЕТЯ ГЕГОВА И ЯНИ ЯНЕВ:
    В преходни и заключителни разпоредби се създава нов § 18 :
    § 18. В Закона за избиране на народни представители се правят следните допълнения:
    1) В чл. 83 се създават ал. 3 и 4 нови със следното съдържание:
    (3) Председателят на секционната избирателна комисия маркира по уникален начин печата на секционната избирателна комисия, с който се подпечатват бюлетините и изборните книжа.
    (4) След извършване на действията по ал.2 си пристъпва към разпечатване на един от пакетите, съдържащ избирателни бюлетини и се съставя протокол, в който се отразяват номерата на бюлетините “от ...до..”. Тази процедура се повтаря за всеки следващ разпечатан пакет, след изчерпване на бюлетините от предходния пакет.
    2) ал.3 се преномерира на ал.5.
    3) В чл. 100 се добавя нова т.2 със следното съдържание, а останалите точки се преномерират:
    “2. броят на намерените двойки отрязъци с контролни номера;”

    Комисията подкрепя предложението по т. 1 за създаването на ал. 3 и не го подкрепя в останалата му част




    Комисията подкрепя по принцип предложението на вносителя за § 17 и предлага да се създадат Преходни и Заключителни разпоредби:

    “ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
    §22. В Закона за избиране на народни представители се правят следните изменения и допълнения:
    1. В чл. 24, ал. 1 т. 5 се изменя така:
    “5. следи за своевременното и правилно образуване на избирателните секции;”
    2. В чл. 27:
    а)в ал. 3 думите “заявеният от него настоящ адрес, когато той не съвпада с постоянния адрес” се заменят с “настоящият адрес, когато избирателят е направил искане по чл. 36, ал. 7”.
    б) в ал. 5 думите “в списъка се вписва и предишното наименование или номерация” се заменят с “общината изготвя списък на промените, който се предоставя на секционните комисии”.
    3. В чл. 28:
    а) Алинея 2 се изменя така:
    “(2) Заличават се имената на гражданите, които имат отразен настоящ адрес в чужбина в информационните фондове на ЕСГРАОН. Заличават се също и имената на гражданите, които са заминали извън страната. Информацията, включваща имената и единните граждански номера на гражданите напуснали страната, се предоставя на Главна дирекция “Гражданска регистрация и административно обслужване” 15 дни преди изборния ден.”
    б) Алинея 3 се изменя така:
    “Главна дирекция “Изпълнение на наказанията” към Министерство на правосъдието предоставя на Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" към Министерство на регионалното развитие и благоустройството данни за лицата, изтърпяващи наказание “лишаване от свобода” за автоматизираното им заличаване от избирателните списъци. Информацията се предоставя 45 дни преди отпечатване на списъците за обявяване и 15 дни преди изборния ден”.
    3. В чл. 30:
    а) Алинея 3 се отменя.
    б)Алинея 4 се изменя така:
    “(4) Министерството на отбраната изпраща на Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" към Министерство на регионалното развитие и благоустройството данни за наборните военнослужещи за автоматизирано изключване от избирателните списъци по постоянен адрес.”
    5. В чл. 31 ал. 3 се изменя така:
    “(3) Когато във военното поделение, след изпращане на списъка по чл. 30, ал. 2, но преди предаване на списъците на секционните избирателни комисии, са преведени наборни военнослужещи от други поделения или новопостъпили, командирът на поделението писмено уведомява органите по чл. 26, ал. 1 за вписване в избирателните списъци по чл. 30, ал. 1. В този случай командирът на поделението, от което са преведени военнослужещите, незабавно уведомява кмета на общината, кметството или района по местонахождение на повереното му поделение за заличаване на тези лица от избирателните списъци.”
    6. В чл. 36 ал. 7 и 8 се изменят така:
    “(7) Избирател, чийто постоянен и настоящ адрес са в различни населени места, може да поиска да бъде вписан в избирателния списък по настоящ адрес не по-късно от 15 дни преди изборния ден. Искането се прави писмено пред органите по чл. 26, ал. 1 по настоящия адрес на лицето.
    (8) Органът по чл. 26, ал. 1 по настоящ адрес предава информация за подадените искания по ал. 7 на Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" към Министерство на регионалното развитие и благоустройството не по- късно от 12 дни преди изборния ден за автоматизирано включване на избирателя в избирателните списъци по настоящ адрес и заличаването му от избирателния списък по постоянен адрес.”
    7. В чл. 40, ал. 2 думите “предлага на районната избирателна комисия” се заменят с “утвърждава”.
    8. В чл. 41:
    а) Алинея 8 се изменя така:
    “(8)Ръководителите на дипломатическите и консулските представителства в чужбина образуват избирателни секции:
    1. в населените места, където има дипломатическо или консулско
    представителство;
    2. в населените места, извън т. 1 - при наличие на не по-малко от 100
    избиратели, заявили лично желанието си да гласуват не по-късно от 20 дни преди изборния ден, в писмена форма чрез саморъчно подписано заявление - подадено лично, чрез писмо или в електронна форма, до посолството на Република България или консулската служба за съответната държава. В заявлението се посочват трите имена по паспорт или военна карта на избирателя, заявил желание да гласува, единният граждански номер, адрес на пребиваване в съответната държава, както и постоянният адрес на лицето в Република България. Ръководителят на дипломатическото представителство изпраща информация до Министерство на външните работи, съдържаща трите имена, единния граждански номер и постоянния адрес в Република България на заявителите и държавата. Министерство на външните работи изпраща обобщените данни от всички държави до Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" към Министерството на регионалното развитие и благоустройството не по-късно от 15 дни преди изборния ден, за да бъдат автоматизирано заличени от избирателните списъците за гласуване в Република България; лицата, заявили, че ще гласуват в чужбина, не могат да бъдат дописвани в избирателните списъци в страната в изборния ден;
    3. по тяхна преценка.
    б) Създава се ал. 9:
    “(9)Когато броят на избирателите, заявили желанието си да гласуват по ал. 8, т. 2, е повече от 1000 в едно населено място, се образува нова избирателна секция.”

    9. В чл. 83:
    а) Създава се нова ал. 3:
    “(3) Председателят на секционната избирателна комисия маркира при започване на изборния ден по уникален начин печата на секционната избирателна комисия, с който се подпечатват бюлетините и изборните книжа.”
    б) Досегашната ал. 3 става ал. 4.
    10. Създава се чл. 84а:
    "Чл. 84а. Лицата, служебно заети в произвеждането на изборите като членове на секционна избирателна комисия или като охрана на съответната избирателна секция, могат да упражнят правото си на глас в същата избирателна секция след вписване в допълнителната страница на основния избирателен списък, след като декларират писмено, че не са гласували и няма да гласуват на друго място."
    §23. Разпоредбите на Закона за обществените поръчки за сроковете на процедурите не се прилагат по отношение на изработването и отпечатването на бюлетините, кутиите за гласуване и печатите на секционните избирателни комисии.”
    § 24. След преустановяване на дейността Централната избирателна комисия, избрана от Народното събрание за произвеждане на изборите за президент и вицепрезидент, проверката за двойно гласуване се довършва от Централната избирателна комисия, образувана за провеждане на предходните парламентарни избори.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА:
    (Янаки Стоилов)



    Форма за търсене
    Ключова дума