Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по правни въпроси
24/08/2006


    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ


    К О М И С И Я П О П Р А В Н И В Ъ П Р О С И

    № 653-03-64/24.8.06

    Д О К Л А Д

    на Комисията по правни въпроси


    ОТНОСНО: Обсъждане на второ четене на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за политическите партии, № 654-01-102/21.07.06 г., внесен от Йордан Цонев, Татяна Дончева и Яни Янев.


    ПРОЕКТ
    ВТОРО ЧЕТЕНЕ




    З А К О Н

    за изменение и допълнение на Закона за политическите партии

    (Обн., ДВ, бр. 28 от 2005 г., изм. и доп., бр. 102 от 2005 г.
    и бр. 17 от 2006 г.)


    Комисията подкрепя предложението на вносителя за наименованието на законопроекта



    § 1. В чл.12 ал.1 след думите “което се провежда” се добавя “на територията на Република България”.

    Комисията подкрепя предложението на вносителя за § 1

    § 2. В чл. 23, ал. 1, точка 5 в края се добавя “и доходи от ценни книжа”.


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА НАРОДНИТЕ ПРЕДСТАВИТЕЛИ ЯНИ ЯНЕВ И ЙОРДАН ЦОНЕВ:
    В § 2 след думите “и доходи от ценни книжа” се добавят думите “доколкото това не противоречи на чл. 22”.
    Точка 5 на чл. 23 добива следния вид: “Лихви от парични депозити в банки и доходи от ценни книжа, доколкото това не противоречи на чл. 22”.

    Комисията подкрепя предложението


    Комисията подкрепя по принцип предложението на вносителя и предлага следната редакция на §2:
    “§ 2. В чл. 23, ал. 1, т. 5 накрая се добавя “лихви от парични депозити в банки и доходи от ценни книжа, доколкото това не противоречи на чл. 22; ”


    § 3. В чл. 24:
    1. Точки 2 и 3 се отменят.
    2. В т. 4 след думата “лица” се добавя “дружества, в които държавата притежава акции с особени права, даваща право на вето;”
    2. Точка 5 се изменя така:
    “5. средства от кандидати и участници в процедура по възлагане на обществени поръчки, които не са приключили и не е изтекъл срокът за обжалване по ЗОП, изпълнители по договор за обществена поръчка и юридически лица в процедура за приватизация;”

    Комисията подкрепя по принцип предложението на вносителя и предлага следната редакция на §3:
    “§ 3. В чл. 24 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Точки 2 и 3 се отменят.
    2. В т. 4 след думата “лица” се добавя “дружества, в които държавата притежава акции с особени права”;
    3. Точка 5 се изменя така:
    “5. средства от кандидати и участници в процедура по възлагане на обществени поръчки, които не са приключили и не е изтекъл срокът за обжалване по Закона за обществените поръчки, изпълнители по договор за обществена поръчка и юридически лица в процедура за приватизация;”.


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА НАРОДНИТЕ ПРЕДСТАВИТЕЛИ ПЕТЪР МАНОЛОВ, ЙОРДАН ВЕЛИЧКОВ И ХРИСТО ВЕЛИЧКОВ:
    Да се създаде § 3а:
    § 3а. Чл. 25 се редактира и добива следният вид:
    “Чл. 25. (1) Държавната субсидия се отпуска ежегодно от централния бюджет за финансиране на политически партии или
    коалиции, които притежават законна регистрация, участвали са в
    последните парламентарни избори и имат избрани народни
    представители.
    (2) Общата сума, предвидена в бюджета, се разпределя
    пропорционално на получените действителни гласове от всяка партия
    или коалиция по ал. 1.
    (3) За коалициите, представени в Народното събрание, общата
    сума по ал. 2 се разпределя между съставящите ги партии по коалиционно споразумение, а при липса на такова се разпределя по равно. Министерството на финансите превежда делът от субсидията за всяка партия от коалицията в посочена от нея сметка.”

    Комисията подкрепя предложението и предлага да се създаде нов § 4 със следната редакция:
    “§ 4. Член 25 се изменя така:
    Чл. 25. (1) Държавната субсидия се отпуска ежегодно от централния бюджет за финансиране на политически партии или
    коалиции, които притежават законна регистрация, участвали са в
    последните парламентарни избори и имат избрани народни
    представители.
    (2) Общата сума, предвидена в бюджета, се разпределя
    пропорционално на получените действителни гласове от всяка партия
    или коалиция по ал. 1.
    (3) За коалициите, представени в Народното събрание, общата
    сума по ал. 2 се разпределя между съставящите ги партии по коалиционно споразумение, а при липса на такова тя се разпределя пропорционално. Министерството на финансите превежда дела от субсидията за всяка партия от коалицията в посочена от нея сметка.”


    § 4. В чл.27, ал.1 думите “1 на сто” се заменят с “2 на сто”.

    Комисията подкрепя предложението на вносителя за § 4, който става § 5


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА НАРОДНИЯ ПРЕДСТАВИТЕЛ ПЕТЪР МАНОЛОВ:
    Да се създаде § 4а:
    § 4а. Чл. 29 се редактира и добива следният вид:
    “Чл. 29. Политическите партии разходват средствата си за подготовка и участие в избори, за медийни изяви, за осигуряване работата на партийните структури за организационни разходи по провеждане на мероприятия и за други присъщи за дейността на партията разходи."

    Предложението е оттеглено


    § 5. В чл. 30 се създават ал. 3 и 4:
    “(3) Лицата по чл. 17, ал. 1, т. 4 и 5 декларират своето имущество, доходи и разходи в страната и в чужбина по реда на Закона за публичност на имуществото на лицата, заемащи висши държавни длъжности.
    (4) Редът по ал. 3 не са прилага по отношение на политически партии, които не получават държавна субсидия.”

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА НАРОДНИЯ ПРЕДСТАВИТЕЛ ПЕТЪР МАНОЛОВ:
    Да се създаде § 5а:
    § 5а. Чл. 31, ал. 1 се редактира и добива следният вид:
    "Чл. 31. (1) Държавата и общините предоставят под наем на политическите партии явили се на избори самостоятелно или в коалиции и имат избрани народни представители, помещения за осъществяване на тяхната дейност."

    Предложението е оттеглено

    Комисията подкрепя предложението на вносителя за § 5, който става § 6


    § 6. В чл. 34 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 думите “Националния счетоводен стандарт за юридическите лица с нестопанска цел” се заменят с “Националните счетоводни стандарти”.
    2. В ал. 4, изречение второ се изменя така: “Към отчетите се прилага декларация, съгласно приложение по този закон, съдържаща списъка на дарителите физически и юридически лица, вида, размера, стойността и целта на даренията, както и списък на юридическите лица с нестопанска цел, направили дарения, в които членове на ръководните и контролни органи на съответната политическа партия, техните съпрузи и деца, са учредители и/или членове на управителните им органи;”
    3. В ал. 5 след думите “текущата година” се добавя “отчетите и декларациите по ал. 4, както и”.


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА НАРОДНИТЕ ПРЕДСТАВИТЕЛИ ЯНИ ЯНЕВ И ЙОРДАН ЦОНЕВ:
    В § 6 съществуващият текст става т. 1 и се създават нови точки 2, 3 и 4:
    2. В чл. 34, ал. 2 в изречение първо след “по ал. 1” се добавя “преди предоставянето им в Сметна палата”. След края на изречение първо вместо точка се поставя запетайка и се добавя: “когато политическа партия през отчетния период е получили и разходвала суми и/или друго имущество на стойност над 50 000 лв. независимо от техния произход.
    - чл. 34, ал. 2 добива следния вид:
    (2)Финансовите отчети по ал. 1, преди представянето им в Сметна палата, подлежат на независим финансов одит и заверка от независим финансов одитор, ако политическата партия през отчетния период е получила или изразходвала суми и/или друго имущество на стойност над 50 000 лв., независимо от техния произход”.

    3. В чл. 34, ал. 4 в изречение първо отпада “дарителите”. След края на изречение първо, точката се заменя със запетая и се добавя: “на хартиен и електронен носител.
    - чл. 34, ал. 4 добива следния вид:
    (4) До 31 март на текущата година политическите партии представят на Сметна палата финансовите отчети по ал. 1 и 2, на хартиен и електронен носител.
    4. в чл. 34 се създава нова ал. 5 със следното съдържание:
    (5) Декларация по чл. 4 подават и юридическите лица с нестопанска цел, направили дарение в полза на политическа партия.”
    Съществуващата ал. 5 става ал. 6.
    Съществуващите т. 2 и т. 3 в § 6 стават съответно т. 5 и т. 6.

    Комисията подкрепя предложението по принцип

    Комисията подкрепя по принцип предложението на вносителя за § 6, който става § 7 и предлага следната редакция :
    “§ 7. В чл. 34 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 думите “Националния счетоводен стандарт за юридическите лица с нестопанска цел” се заменят с “Националните счетоводни стандарти”.
    2. Алинея 2 се изменя така:
    “(2) Финансовите отчети по ал. 1, преди представянето им в Сметна палата, подлежат на независим финансов одит и заверка от независим финансов одитор, ако политическата партия през отчетния период е получила или изразходвала суми и/или друго имущество на стойност над 50 000 лв., независимо от техния произход”.
    3. Алинея 4 и 5 се изменят така:
    “(4) До 31 март всяка година политическите партии представят на Сметната палата заверения финансов отчет на хартиен и електронен носител. Към него се прилага декларация по образец, в която се съдържа списък на физическите и юридическите лица, направили дарения, вида, размера, стойността и целта на даренията, както и отделен списък на дарителите юридически лица с нестопанска цел, в които учредители и/или членове на управителните или контролни органи са членове на ръководните или контролни органи на съответната политическа партия, техни деца или съпрузи.
    (5) Сметната палата публикува в служебния бюлетин и Интернет страницата си в срок до 15 април на текущата година отчетите и декларациите по ал. 4, както и наименованията на партиите, които не са подали отчети в срока по ал. 4. Декларация по ал. 4 подават и юридическите лица с нестопанска цел, направили дарение в полза на политическа партия.”
    4. Досегашната ал. 5 става ал. 6.
    5. Създава се ал. 7:
    «(7) Сметната палата изготвя образец на декларацията по ал. 4.»


    § 7. В чл. 35:
    1. В ал. 1 думите “6-месечен” се заменят с “3-месечен”.
    2. Създават се нови ал. 2, 3 и 4:
    “(2) След изтичане на срока по ал. 1 председателят на Сметната палата изпраща на изпълнителния директор на НАП отчетите на политическите партии, получаващи държавна субсидия, както и списък на политическите партии, неподали в срок отчетите си, за извършване на действия по реда на глава петнадесета от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.
    (3) НАП извършва действията в сроковете по чл. 114, ал. 1 и 2 от ДОПК.
    (4) След извършване действията по ал. 2, изпълнителният директор на НАП изпраща ревизионния акт на възложителя – Сметната палата.
    3. Алинея 2 става ал. 5 и се изменя така:
    “(5) Сметната палата публикува в служебен бюлетин и в Интернет страницата си доклада за резултатите от одитите по ал. 1 и получените ревизионни актове по ал. 4 в срок до един месец от тяхното получаване.”

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА НАРОДНИТЕ ПРЕДСТАВИТЕЛИ ЯНИ ЯНЕВ И ЙОРДАН ЦОНЕВ:
    В § 7, т. 2 в чл. 35, ал. 2:
    1. В изречение първо след думите “държавна субсидия” отпадат думите “както и”.
    2. В изречение първо след думите “неподали отчетите си” се добавя “както и списък на юридическите лица с нестопанска цел, не- подали в срок декларацията си по чл. 34, ал. 5”.

    Комисията подкрепя предложението по принцип

    Комисията подкрепя по принцип предложението на вносителя за
    § 7, който става § 8 и предлага следната редакция:
    “§ 8. В чл. 35 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 думите “6-месечен” се заменят с “3-месечен”.
    2. Създават се нови ал. 2, 3 и 4:
    “(2) След изтичане на срока по ал. 1 председателят на Сметната палата изпраща на изпълнителния директор на Национална агенция по приходите отчетите на политическите партии, получаващи държавна субсидия, списък на политическите партии, неподали в срок отчетите си, както и списък на юридическите лица с нестопанска цел, неподали в срок декларацията си по чл. 30, ал. 4, за извършване на действия по реда на глава петнадесета от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.
    (3) Националната агенция по приходите извършва действията в сроковете по чл. 114, ал. 1 и 2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.
    (4) След извършване действията по ал. 2, изпълнителният директор на Националната агенция по приходите изпраща ревизионния акт на възложителя – Сметната палата.
    3. Досегашната ал. 2 става ал. 5 и се изменя така:
    “(5) Сметната палата публикува в служебен бюлетин и в Интернет страницата си доклада за резултатите от одитите по ал. 1 и получените ревизионни актове по ал. 4 в срок до един месец от тяхното получаване.”


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА НАРОДНИЯ ПРЕДСТАВИТЕЛ ИВАН СОТИРОВ:
    Създава се нов § 7а със следното съдържание:
    1. В чл. 36 се създава нова ал. 2:
    (2) Държавната субсидия се превежда само на партии, за които лицата съгласно чл. 17, ал. 1, т. 4 са изпълнили разпоредбите на чл. 30, ал. 3.
    2. Ал. 2 от действащия чл. 36 става ал. 3.

    Комисията не подкрепя предложението



    § 8. В чл. 43, ал. 2 се изменя така:
    “(2) Лице от ръководен орган на политическа партия или лице по чл. 30, ал. 1, което не представи финансов отчет по чл. 34, ал. 1 и декларацията по чл. 34, ал. 4 или възпрепятства извършването на одит от Сметната палата се наказва с глоба в размер от 1 000 до 2 000 лв.”


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА НАРОДНИТЕ ПРЕДСТАВИТЕЛИ ЯНИ ЯНЕВ И ЙОРДАН ЦОНЕВ:
    В § 8 в ал. 2 на чл. 43 се добавя ново изречение второ със следното съдържание: “Същото наказание се налага и на лице, определено от ръководните органи на юридическо лице с нестопанска цел, което не подаде декларация по чл. 34, ал. 5.”

    Комисията подкрепя предложението по принцип


    Комисията подкрепя по принцип предложението на вносителя за § 8, който става § 9 и предлага следната редакция :
    “§ 9. В чл. 43 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 след думите “чл. 30” се добавя “ал. 1”.
    2. Алинея 2 се изменя така:
    “(2) Лице от ръководен орган на политическа партия или лице по чл. 30, ал. 1, което не представи финансов отчет по чл. 34, ал. 1 и декларацията по чл. 34, ал. 4 или възпрепятства извършването на одит от Сметната палата се наказва с глоба в размер от 1 000 до 2 000 лв.”
    3. Създава се нова ал. 3:
    “(3) Лице, определено от ръководните органи на юридическо лице с нестопанска цел, което не подаде декларация по чл. 30, ал. 4, се наказва с глоба в размер от 1000 до 2000 лв.”
    4. Досегашната ал. 3 става ал. 4.”




    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА:

    (Янаки Стоилов)




    Форма за търсене
    Ключова дума