Комисия по правни въпроси
24/08/2006
ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
№ 653-03-65/28.8.06 г.
Д О К Л А Д
на Комисията по правни въпроси
ОТНОСНО: Законопроект за влизането и пребиваването на гражданите на Европейския съюз и членовете на техните семейства в Република България, № 602-01-73, внесен от Министерски съвет на 10.08.2006 г.
На заседание, проведено на 24 август 2006 г., Комисията по правни въпроси разгледа законопроекта за влизането и пребиваването на гражданите на Европейския съюз и членовете на техните семейства в Република България, № 602-01-73, внесен от Министерски съвет на 10.08.2006 г.
На заседанието присъстваха г-н Румен Андреев, заместник– министър на вътрешните работи, г-жа Габриела Киофанова и г-н Красимир Ципов – юрисконсулти в Дирекция “Международно сътрудничество” в Министерство на вътрешните работи.
От името на вносителя законопроектът беше представен от г-н Румен Андреев.
Проектът на Закон за влизането и пребиваването на гражданите на Европейския съюз и членовете на техните семейства в Република България въвежда в българското законодателство изискванията на Директива 2004/38/ЕS на Европейския парламент и Съвета относно правото на граждани на Европейския съюз и на членовете на техните семейства да се движат и пребивават свободно на територията на държавите – членки. Във връзка с транспонирането на Директивата в националните законодателства Европейската комисия изрично препоръчва създаването на специален закон, който да урежда свободното движение и свободното пребиваване на гражданите на Европейския съюз на територията на държавите – членки, както и ограниченията на тези права на основания, свързани с националната сигурност, обществения ред и общественото здраве.
Предложеният законопроект следва изцяло структурата на Директива 2004/38/ЕО, като са взети предвид и изискванията на Закона за нормативните актове и Указа за прилагането му във връзка с правната техника при изготвянето на законопроекти.
В глава първа от законопроекта се определят обществените отношения, които се уреждат и кръга лица, спрямо които се прилага той, както и техните права и задължения.
В глава втора се урежда режима за влизане и пребиваване на лицата, както и документите, с които те удостоверяват правото си на свободно движение на територията на Република България.
В глава трета от законопроекта са диференцирани видовете пребиваване – продължително и постоянно. Изчерпателно са посочени условията, на които следва да отговарят лицата, за да придобият съответният статут, както и процедурата по издаване на документите, които удостоверяват правото им на свободно движение на наша територия. Проектът прави разграничение на видовете документи в зависимост от гражданството на лицето. На гражданите на Европейския съюз, на държавите – страни по Споразумението за Европейското икономическо пространство или на Конфедерация Швейцария се издава удостоверение за продължително, респ. постоянно пребиваване. На членовете на техните семейства, които не са граждани на изброените държави, се издава карта за пребиваване или за постоянно пребиваване.
В съответствие с изискванията на Директивата, законопроектът предвижда ограничаване на правото на свободно движение и свободно пребиваване в случаите когато има основания, свързани с националната сигурност, обществения ред или общественото здраве. В глава четвърта са предвидени и принудителните административни мерки, които Република България може да вземе когато установи наличието на съответното основание.
В Допълнителната разпоредба се съдържат легални дефиниции на понятията – член на семейство на гражданин на Европейския съюз, удостоверение за продължително, респ. постоянно пребиваване, карта за пребиваване, карта за постоянно пребиваване и други, които законопроектът използва.
В хода на обсъждането на законопроекта се поставиха следните дискусионни въпроси:
- Относно обсега на лицата по отношение, на които ще се прилага законопроекта, народните представители Мая Манолова, Надка Балева и Янаки Стоилов обърнаха внимание, че законопроектът въвежда непозната за българското право фигура на “регистрирано партньорство”. Според Янаки Стоилов признаване на правата по този закон на такива лица на територията на Република България означава, чрез въвеждане на европейското законодателство да се създаде разминаване с националното, като се признае нова форма на съжителство. В чл.2, т.2, б.”б” от Директива 2004/38/ЕО, транспорнирането на която е предмет на предложения законопроект, изрично предвижда, че правата, които Директивата предоставя, могат да се упражняват от тази група лица когато “законодателството на приемащата държава – членка третира регистрираното партньорство като равносилно на брак и в съответствие с условията, посочени в приложимото за случая законодателство на приемащата държава”. Предвид на това, предложеният законопроект следва да намери приложение само по отношение на лица, на които и според българското право се признава, че фактическите им отношения са равносилни на брачни.
- Относно редът за влизане в страната народните представители се обединиха около становището, че законопроектът следва да даде по-подробна уредба на процедурата за издаване на визите на членовете на семейството на гражданин на Европейския съюз, които не са граждани на ЕС или да предвиди препращаща норма към Закона за чужденците в РБ, където се съдържа такава уредба. В противен случай възниква празнота в регламентацията по съществен за законопроекта въпрос.
- Относно режима за напускане на страната прави впечатление, че липсва уредба относно ограничаване на правото на напускане на страната, каквато се съдържа напр. в Закона за чужденците в РБ. Въпреки, че целта на законопроекта е да уреди свободното движение на гражданите на Европейския съюз и членовете на техните семейства, възможно е да се проявят основания, въз основа на които следва правото на напускане да се ограничи и които не са свързани с наложена мярка на процесуална принуда “забрана за напускане на страната” по реда на НПК. В тази връзка народните представители изразиха становище, че следва законопроектът да се развие в тази му част.
- Относно изискването гражданите на Европейския съюз и членовете на техните семейства да притежават необходимите финансови средства за покриване на разходите по тяхното пребиваване без да са в тежест на системата за социално подпомагане в Република България, каквото е и изричното изискване на Директивата, народният представител Надка Балева обърна внимание, че законопроектът не определя в какъв размер следва да бъдат те. Във връзка с този въпрос народните представители се обединиха около становището, че законопроектът може да възприеме разрешението, което се съдържа в Законът за чужденците в Република България и да възложи на Министерския съвет да определи сумата с подзаконов нормативен акт.
В края на дискусията Комисията по правните въпроси единодушно подкрепи предложения законопроект за влизането и пребиваването на гражданите на Европейския съюз и членовете на техните семейства в Република България, № 602-01-73, внесен от Министерски съвет и предлага на народните представители да го приемат.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА :
(Янаки Стоилов)