Комисия по правни въпроси
29/11/2007
ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по правни въпроси
№ 753-03-95/11.12.07
ДОКЛАД
на
Комисията по правни въпроси
ОТНОСНО: Обсъждане на първо четене на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за избиране на членове на Европейския парламент от Република България, № 754-01-162, внесен на 22.11.2007 г. от Младен Червеняков и група народни представители.
На заседание, проведено на 29.11.07 г. Комисията по правни въпроси обсъди Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за избиране на членове на Европейския парламент от Република България, № 754-01-162, внесен на 22.11.2007 г. от Младен Червеняков и група народни представители.
При представянето на законопроекта г-н Четин Казак посочи, че основната мотивировка за него е фактът, че през май месец т.г. бяха избрани 18 членове на Европейския парламент от Република България. Те встъпиха в длъжност и вече работят в Европейския парламент.
С оглед на това и на възникнали конкретни проблеми и затруднения, свързани с упражняването на правомощията на избраните представители на България в Европейския парламент, се налага да се уредят някои въпроси, които се отнасят до статута на членовете на Европейския парламент от България. В други държави-членки този въпрос е уреден в акта на Съвета на европейските общности; в Правилника за дейността на Европейския парламент, а така също и на национално ниво. Може би трябва специален закон, който по-детайлно да уреди конкретните права и задължения на българските представители в Европейския парламент, включително тяхната дейност в страната. В заключение г-н Казак посочи, че предлаганият законопроект е компромисен вариант за приравняване на статута с този на народните представители в националния парламент, тъй като по същество не би трябвало да има различно третиране на двете групи лица.
Председателят на Комисията г-н Янаки Стоилов информира народните представители за съдържанието на справка, изпратена от Главния секретар на Народното събрание. В нея се описва какви материални условия са осигурени за евродепутатите от страна на Народното събрание и какви техни разходи се покриват от Европейския парламент в някои страни – Унгария, Словения, Белгия. Например транспортните разходи на територията на страната се заплащат от Европейския парламент.
Според г-н Четин Казак е необходимо да се търси баланс, който да съчетае, от една страна, реалните възможности, с които разполага Народното събрание, и онзи минимум, който трябва да се гарантира с оглед на статута на членовете на Европейския парламент, от друга. Той отбеляза, че кабинетите в Народното събрание, които се ползват от българските депутати в Европейския парламент са общи за парламентарните фракции, както са формирани в ЕП. Например представителите на либералната фракция, т.е. ДПС и НДСВ са в една стая, всички представители в ПЕС –в друга и т.н.
Г-жа Иглика Иванова посочи, че към този въпрос трябва да се подходи, като се съобразят няколко неща. Едното е, че около 3 600 евро на месец се полагат за разходи на депутат от Европейския парламент, свързани с дейността му в неговата страна. Всеки депутат от Европейския парламент получава до 15 000 евро на месец за експертно и материално осигуряване на неговата дейност. С оглед на това трябва да се прецени от какво действително имат нужда българските евродепутати у нас, като се отчете каква част от времето те са тук, какво точно им е необходимо и какво би могло да се поеме от Народното събрание при положение, че Европейският парламент предвижда значителни средства за дейността на депутатите.
Г-н Янаки Стоилов изтъкна, че единият въпрос, който дава основание за принципна подкрепа за законопроекта, е този, че народните представители в българския и в Европейския парламент в общи линии трябва да имат едно и също положение в българската държавна система. Това се отнася не само и не толкова до социалните и материалните възможности, а до тяхното правно положение при взаимоотношенията им с държавните институции, включително възможността да изискват и да получават информация. В тази насока не би трябвало да има разлика между българските депутати в нашето Народно събрание и в Европейския парламент. Следователно от тази гледна точка законопроектът има своето основание и следва да бъде подкрепен.
В другата част, обаче, се нуждаем от подробна информация за материалното и финансово осигуряване чрез Европейския парламент, която да се поиска от европейските институции, за да не се допуска никакво дублиране на средства, които се получават от Европейския парламент и от българското Народно събрание. В тази част законопроектът трябва да се прецизира и да се ограничи неговото действие. Той е твърде бланкетен и би предизвикал спорове при неговото прилагане. Законопроектът може да бъде подкрепен под условие, че към неговото по-нататъшно обсъждане ще се пристъпи, когато се направят посочените разграничения и уточнения.
След проведеното гласуване Комисията по правни въпроси единодушно прие на първо четене на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за избиране на членове на Европейския парламент от Република България, № 754-01-162, внесен на 22.11.2007 г. от Младен Червеняков и група народни представители.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА КОМИСИЯТА:
(Янаки Стоилов)