Комисия по правни въпроси
12/12/2007
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
__________________________________________________________________________________________
№ 753-03-97/14.12.07 г.
ДОКЛАД
на
Комисията по правни въпроси
ОТНОСНО: Проект за решение, № 654-02-85 за изменение и допълнение на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание (Финансови правила по бюджета на Народното събрание), внесен от народния представител Мария Капон, Проект за решение, № 754-02-75 за изменение и допълнение на Приложението за финансовите правила по бюджета към Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, внесен от народния представител Филип Димитров.
РЕШЕНИЕ
ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ (Обн., ДВ, бр. 69 от 2005 г.; изм. и доп., бр. 74 от 2005 г., бр. 101 от 2006 г., бр. 18 и бр. 26 от 2007 г.)
Народното събрание на основание чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България и § 1, ал. 1 от Допълнителните разпоредби на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание
Р Е Ш И :
Работната група предлага § 1 със следното съдържание:
§ 1. В чл. 8, ал. 1 точка 5 се изменя така:
“5. организира съставянето, изпълнението и отчитането на бюджета на Народното събрание;”.
Комисията подкрепя предложението.
Работната група предлага § 2 със следното съдържание:
§ 2. Параграф 5 от Допълнителните разпоредби се изменя така:
“§ 5. (1) При осъществяване на своите правомощия Народното събрание се подпомага от администрация.
(2) Служителите в администрацията на Народното събрание са парламентарни служители, чийто статут се определя в правилника по чл. 8, ал. 1, т. 13.
(3) С Единния класификатор на длъжностите в администрацията на Народното събрание се определят: броят на парламентарните служители, наименованията на длъжностите, минималната образователна степен, минималният ранг и/или професионален опит, видът правоотношение, други изисквания за заемане на длъжността, както и минималният и максималният размер на възнаграждението за всяка длъжност
(4) Главният секретар на Народното събрание осъществява административните функции на председателя на Народното събрание по този правилник и по закон, когато мандатът на Народното събрание е изтекъл или е предсрочно прекратен, до избора на председател на (новоизбраното) Народното събрание.”
Комисията подкрепя предложението.
Работната група предлага § 3 със следното съдържание:
§ 3. Във Финансовите правила по бюджета на Народното събрание – приложение към Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, се правят следните изменения и допълнения:
1. Член 1 се изменя така:
“Чл.1. (1) Самостоятелният бюджет на Народното събрание е част от държавния бюджет на Република България.
(2) Бюджетът на Икономическия и социален съвет е част от бюджета на Народното събрание.
(3) Бюджетът на Народното събрание включва всички приходи от дейността на неговите второстепенни разпоредители с бюджетни кредити, административните и стопанските разходи, издръжката на парламентарните групи, разходите на комисиите, на народните представители, за международната дейност и интерпарламентарните организации.
(4) Второстепенните разпоредители с бюджетни кредити по бюджета на Народното събрание са ръководителите на Икономическия и социален съвет, на редакцията на „Държавен вестник”, на Националния център за изучаване на общественото мнение, на Издателската дейност и на Хранителния комплекс.”.
Комисията подкрепя предложението.
2. Член 2 се изменя така:
“Чл.2. (1) Председателят на Народното събрание или упълномощено от него лице определя реда и сроковете за съставянето на проект на средносрочна бюджетна прогноза и проект на бюджет на Народното събрание, въз основа на решението на Министерския съвет за приемане на бюджетната процедура по съставянето на тригодишна бюджетна прогноза и държавен бюджет за съответната година.
(2) Дирекция “Парламентарен бюджет и финанси” координира и изготвя проекта на бюджет на Народното събрание и на проекта на придружаващия го доклад. Обобщеният проект на бюджет се изготвя въз основа на проектите на първостепенния и на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити. Постоянно действащата подкомисия по отчетност на публичния сектор към Комисията по бюджет и финанси обсъжда изготвения проектобюджет и се произнася със становище по него. Проектобюджетът, докладът и становището на подкомисията се предоставят на председателя на Народното събрание.”
Комисията подкрепя предложението.
3. Създава се чл. 2а:
„Чл. 2а. Използването на резерва за неотложни непредвидени разходи по бюджета на Народното събрание се извършва със заповед на председателя на Народното събрание.”
Комисията подкрепя предложението.
4. Създава се чл. 2б:
“Чл. 2б. (1) Дирекция „Парламентарен бюджет и финанси” изготвя годишния касов отчет за изпълнение на бюджета на Народното събрание, въз основа на отчетите на първостепенния и второстепенните разпоредители с бюджетни кредити и го представя на председателя на Народното събрание, който го предоставя за становище на постоянно действащата подкомисия по отчетност на публичния сектор към Комисията по бюджет и финанси.
(2) Отчетът за изпълнението на бюджета се приема от Народното събрание по доклад на председателя не по-късно от шест месеца след приключване на годината.”.
Комисията подкрепя предложението.
5. Предложение на н.пр. Филип Димитров /Проект за решение № 754-02-75/:
Създава се нова ал. 2 към чл. 3 със следния текст:
“При неучастие в повече от 20% в проведените през месеца гласувания, народният представител получава процент от възнаграждението по ал. 1, съответен на процента на гласуванията, в които е взел участие.”
§ 2. Създава се нова ал. 2 към чл. 4 със следния текст:
“Правилото на чл. 3, ал. 2 се прилага съответно.”.
Комисията не подкрепя предложението.
6. Член 4 се изменя така:
“Чл. 4 (1) Председателят на Народното събрание получава месечно възнаграждение с 55 на сто по-високо от основното месечно възнаграждение по чл. 3, заместник-председателите на Народното събрание - с 45 на сто, председателите на парламентарните комисии и председателите на парламентарните групи по чл. 9 - с 35 на сто, заместник-председателите на комисии - с 25 на сто, членовете на постоянна комисия - с 15 на сто и парламентарните секретари - с 10 на сто.
(2) За участие в подкомисии, временни комисии, както и за работни групи, избрани от постоянните комисии, народните представители получават възнаграждение пропорционално на времето на работа, но не по-голямо от 5 на сто от основното месечно възнаграждение.”
Комисията подкрепя предложението.
7. Член 5 се изменя така:
“Чл. 5. (1) Към основните месечни възнаграждения, определени в чл. 3 и 4, се начисляват допълнителни месечни възнаграждения за трудов стаж и професионален опит – 1 на сто (2 на сто); за научна степен “доктор” – 10 на сто; за “доктор на науките” – 15 на сто; за работа с класифицирана информация- 15 на сто от основното месечно възнаграждения за народен представител.
(2) Народните представители могат да получават допълнителни възнаграждения при реализиране на приоритетни за страната задачи.
(3) От начислените възнаграждения се правят удръжки, съгласно Закона за данъците върху доходите на физическите лица, както и осигурителни вноски по Кодекса за социално осигуряване, Закона за здравното осигуряване, както и други удръжки, определени със закон, които са за сметка на осигурените.”
Комисията подкрепя предложението с изключение на текста в скобите и текста за работа с класифицирана информация.
8. В чл. 10 изречение второ, след думите “парламентарните групи” се добавя “и на независимите народни представители”.
Комисията подкрепя предложението.
9. Предложение на н.пр. Мария Капон /Проект за решение № 654-02-85/ :
Член 10 се изменя така:
“Чл. 10. Народното събрание поема допълнителните разходи на народните представители и парламентарните групи, свързани с тяхната дейност в размер 2/3 от месечното възнаграждение на народните представители по чл. 3. Тези средства се предоставят само въз основа на представен разходооправдателен документ за консултации, експертизи, кантори и други дейности, свързани с работата на народните представители в Народното събрание и избирателните им райони. Народното събрание поема разходите за сътрудници от тези целеви средства, само въз основа на сключен трудов договор с тях от страна на народните представители.”.
Комисията не подкрепя предложението.
10. 1. Чл. 12, ал. 2 се изменя така:
“Чл. 12 (2) При неоправдано отсъствие от заседание на комисия, подкомисия и работна група на народния представител се удържа сума, равна на добавката за участие в съответното заседание на комисията.”
10.2. Чл. 12, ал. 4 се изменя така:
“Чл. 12 (4) Данните за удръжки по ал. 1 и 2 се вземат от разпечатките за регистрация и гласуване, справки от председателите на комисии, подкомисии и работни групи и от стенографските протоколи.”
Комисията подкрепя предложението.
11. В чл. 14 се създава ал. 2:
“(2) Министри, избрани за народни представители в следващо Народно събрание, декларират от кой държавен орган желаят да получават полагащото им се възнаграждение за периода до избор на нов Министерски съвет.”.
Комисията подкрепя предложението.
12. Създава се чл. 14а:
“Чл. 14а. (1) Народен представител и парламентарен служител, работещ по трудово правоотношение, който е придобил право на пенсия за осигурителен стаж и възраст, при освобождаване от длъжност има право на еднократно парично обезщетение в размер на толкова брутни месечни възнаграждения, колкото прослужени години има в Народното събрание, но не повече от 10 брутни месечни възнаграждения.
(2) На парламентарните служители се изплаща всяка година сума за облекло в размер до две средномесечни заплати на заетите в бюджетната сфера.”
Комисията не подкрепя предложението.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА:
(ЯНАКИ СТОИЛОВ)