Комисия по правни въпроси
16/01/2008
ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
№ 853-03-1/16.1.08 г.
Д О К Л А Д
на Комисията по правни въпроси
ОТНОСНО: Законопроект за мерките по прилагане на Регламент на Съвета (ЕО) № 1236/2005 от 27 юни 2005 г. относно търговията с някои стоки, които биха могли да бъдат използвани с цел прилагане на смъртно наказание, изтезания или други форми на жестоко, нечовешко или унизително отнасяне или наказание, № 702-01-62, внесен на 27.12.2007 г. от Министерския съвет.
На заседание, проведено на 16 януари 2008 г., Комисията по правни въпроси разгледа Законопроект за мерките по прилагане на Регламент на Съвета (ЕО) № 1236/2005 от 27 юни 2005 г. относно търговията с някои стоки, които биха могли да бъдат използвани с цел прилагане на смъртно наказание, изтезания или други форми на жестоко, нечовешко или унизително отнасяне или наказание, № 702-01-62, внесен на 27.12.2007 г. от Министерския съвет.
На заседанието присъстваха от Министерство на икономиката и енергетиката заместник – министър Явор Куюмджиев и експерти.
От името на вносителя законопроектът беше представен от заместник-министъра Явор Куюмджиев.
Законопроектът предлага уредба на националните мерки по изпълнение на Регламент на Съвета (ЕО) № 1236/2005 от 27 юни 2005 г. относно търговията с някои стоки, които биха могли да бъдат използвани с цел прилагане на смъртно наказание, изтезания или други форми на жестоко, нечовешко или унизително отнасяне или наказание. Регламентът налага забрана върху износа и вноса на изделия, описани в Приложение II на Регламента, които се използват за целите на изпълнение на смъртното наказание. Актът въвежда разрешителен режим по отношение на износа за трети страни на изделия, описани в Приложение III от него, които могат да се използват при определени условия от органите на реда, но могат да се използват неправомерно и за изтезания и други форми на жестоко, нечовешко или унизително отнасяне. Регламентът подробно разписва изискванията към държавите – членки за забраната за внос и износ на оборудване, което се използва за изпълнение на смъртно наказание, както и условията и реда на експортния контрол на изделията по Приложение III. Държавите – членки са длъжни да определят националния си орган, който да издава разрешенията за внос и износ на такива изделия и да предоставя техническа помощ, свързана с тези дейности. Законопроектът определя като национален орган министърът на икономиката и енергетиката или оправомощени от него длъжностни лица. В изпълнение на изискването на Регламента държавите – членки да определят в националното си законодателство санкции за нарушението на разпоредбите му, законопроектът предлага състави на административни нарушения и наказания, които се налагат за тях.
В обсъждането взеха участие народните представители Четин Казак, и Янаки Стоилов които поставиха следните дискусионни въпроси:
Регламентът на Съвета № 1236/2005 г. изисква държавите-членки да прилагат разрешителен режим относно търговията със стоки, които биха могли да се използват с цел прилагане на смъртно наказание, изтезания или други форми на жестоко, нечовешко или унизително отнасяне. Предложеното наименование на законопроекта използва формулировката “мерки по прилагане на Регламент”. Според българското законодателство, правилата за прилагане на нормативен акт следва да се уреждат с подзаконов нормативен акт. Чл. 249 от Договора за създаване на Европейската общност изрично предвижда, че регламентите имат пряко приложение. Необходимостта от уреждането на въпросите относно кой е компетентният орган, процедурите, по които следва да се издават разрешенията за внос или износ на съответните стоки, необходимите документи, сроковете, основанията за отказ и други изисквания във връзка с разрешенията за внос и износ, произтича от чл.4, ал.1 от Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност, който императивно определя, че разрешителните режими се установяват в закон. Наред с това законопроектът предлага състави на административни нарушения и наказания, които се налагат за тях, необходимостта от които произтича от самия Регламент. В чл. 2 от Закона за административните нарушения и наказания е предвидено императивно, че това може да стане само със закон.
Поради това и за да се избегне противоречие със Закона за нормативните актове, наименованието на законопроекта би следвало да се формулира като “Закон за административното регулиране на търговията с някои стоки, които могат да се използват за изпълнение на смъртно наказание, други наказания, изтезания или други форми на жестоко, нечовешко или унизително отнасяне”. Възприемането на предложеното наименование не би създало проблеми относно връзката на законопроекта с Регламента, по прилагането на който се създава закона, тъй като в текста на самия закон изрично се препраща към този Регламент.
Тъй като е възможно в бъдеще да възникне необходимост от въвеждане в българското законодателство и на други мерки по прилагане на Регламенти, които трябва да са уредени в закон, следва да се обмисли съответната промяна за тези случаи в Закона за нормативните актове.
В края на дискусията Комисията по правните въпроси подкрепи единодушно предложения законопроект за мерките по прилагане на Регламент на Съвета (ЕО) № 1236/2005 от 27 юни 2005 г. относно търговията с някои стоки, които биха могли да бъдат използвани с цел прилагане на смъртно наказание, изтезания или други форми на жестоко, нечовешко или унизително отнасяне или наказание, № 702-01-62, внесен на 27.12.2007 г. от Министерския съвет и предлага на народните представители да го приемат.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА :
(Янаки Стоилов)