Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по правни въпроси
11/06/2009


    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по правни въпроси



    П Р О Т О К О Л
    № 20

    Днес, 11.06.2009 г., четвъртък, от 11:00 часа се проведе заседание на Комисията по правни въпроси.
    Към протокола се прилага списък на присъстващите членове на комисията.
    Заседанието се ръководи от Янаки Стоилов, председател на Комисията по правни въпроси.
    Янаки Стоилов:
    Уважаеми госпожи и господа,
    Откривам заседанието на Комисията по правни въпроси при следния дневен ред:
    Обсъждане на първо четене на Законопроект за изменение на Закона за избиране на членове на Европейския парламент от Република България, № 954-01-101 от 10.06.2009 г., внесен от Любен Корнезов.
    Колеги, наложи се да свикаме днес това заседание във връзка с внесения от г-н Корнезов Законопроект за изменение на Закона за избиране на членове на Европейския парламент от Република България, към който той е направил предложение за изменение.
    Заповядайте, г-н Корнезов.
    Любен Корнезов:
    Нямам какво особено да допълня към внесеното предложение. От конкретния случай се породи необходимостта тази промяна в ал. 6 на чл. 58. Двама наши народни представители са избрани за членове на Европейския парламент – един министър и един комисар. По силата на текста, който е сега, според мен, той не е в хармония с § 8 и с Правилника на Европейския парламент. С избирането им автоматично трябва да се прекратят правомощията им.
    На 14 юни се предвижда свикване на сесия на Европейския парламент, т.е. първото заседание. Шест дена преди заседанието тези, които са избрани, трябва да подадат декларации за съвместимост.
    Доколкото знам, а имам и данни тук, такава е практиката и в другите европейски страни това, което предлагам, т.е. от първото заседание на Европейския парламент, от тогава да се прекратят и пълномощията.
    Аз видях, че Комисията по европейските въпроси предлага прекратяването на мандата да бъде седем дена преди първото заседание. Мисля, че е разумно. Вероятно се има предвид това, че трябва да подадат декларацията не по-късно от шест дена от първото заседание и за това вероятно Комисията по европейските въпроси предлага това да бъдат седем дена.
    Янаки Стоилов:
    Ако решите, това предложение може да се направи допълнително в залата.
    Яни Янев:
    Основният текст на Комисията по европейските въпроси го раздадоха сега в залата. Не знам дали колегите го видяха.
    Янаки Стоилов:
    Текстът, който предлага г-н Корнезов е:
    „§ 1. Чл. 58, ал. 6 се изменя така:
    (6) Мандатът на избраните кандидати, което заемат друга изборна длъжност, с встъпване в пълномощията им на членове на Европейския парламент от Република България се прекратява.”
    Ако може да прочетете текста в другата редакция. Заповядайте, г-н Казак.
    Четин Казак:
    Текстът гласи:
    „Мандатът на избраните кандидати, които заемат друга изборна длъжност, се прекратява седем дни преди датата на откриване на първото заседание на Европейския парламент.”
    Янаки Стоилов:
    Кажете дали има нужда ние да предлагаме този текст, след като той е предложен от комисията.
    Четин Казак:
    Аз предлагам, уважаеми г-н Председател, ние да подкрепим този текст и да го предложим като текст на Правната комисия.
    Янаки Стоилов:
    Да, но за второ четене.
    Четин Казак:
    Да, за второто четене.
    Също така предлагам в § 2 на законопроекта на г-н Корнезов датата на влизане в сила да бъде не „7 юни”, а 6 юни” – един ден по-рано, защото на 7 юни фактически се проведоха изборите. Ще е добре законът да действа все пак един ден предварително, за да няма застъпване.
    Янаки Стоилов:
    Според мен няма значение.
    Яни Янев:
    Колеги, изцяло подкрепям идеята да се направи това изменение в закона, още повече, че то показва, че практиката, която ни наложи българския Конституционен съд е неразумна по отношение считането, че прекратяването на мандата на парламента и началото на другия мандат съвпада с датата на изборите. Ако вземете регламента на Европейския парламент, ще видите, че това не е така. Просто използвам повода, за да вметна, защото ние този въпрос го разисквахме по повод на нашето предложение за промяна на Конституцията. Още веднъж се налага да се види, че логиката – житейската и парламентарната, показва другата практика, че парламентът започва да действа от първото си заседание, а не от датата на изборите, е реалното състояние на нещата. Защото тогава възниква фактическия състав на встъпването в правата на народните представители. Иначе парламентът си е институция, която е постоянно действаща.
    Аз подкрепям и предлагам към предложението, което се направи като редакция на Комисията по европейските въпроси да бъде най-късно седем дни, защото в нашите хипотези на 25 юни по своето естество ще приключи мандата на този парламент. Няма защо да формализираме нещата и да прекратяваме мандат точно седем дни преди. Практически те са най-късно седем дни, за да обхванем хипотезата в следващи парламенти, когато ще съвпаднат мандатите. И когато кажем „седем дни” всъщност попадаме в хипотезата на настоящия парламент и на следващия.
    Янаки Стоилов:
    Г-жа Михайлова иска думата Заповядайте.
    Екатерина Михайлова:
    Г-н Председател, аз искам да кажа, че не подкрепям предложението и ще кажа защо.
    Текстът, който се изменя, когато гледахме закона преди миналите избори за европейски парламент, съм му вносител. Искам да напомня логиката, която носи този текст и тогава той беше подкрепен единодушно от Правната комисия с аргументите, че това е текст, който е в посока на привеждане на европейски тип правила на поведение по време на изборни кампании. Смисълът на текста веднъж е това, че е в синхрон с решенията на Конституционния съд, но и още нещо съдържа текста, който съществува в момента и за който се предлагат изменения. Смисълът на този текст е, че когато един човек се кандидатира за определено място, той прави своя избор и отива там, а не участва като „патица”. Т.е.появявам се на изборите и щом минат изборите си подавам оставката и отивам някъде другаде. По този начин подменям практически вота на избирателя. Става така, че аз му казвам, заставяйки: „Гласувайте за мен!” А след това се оказва, че той гласувайки за мен, не е гласувал за мен, а за някой друг. Тогава това предложение беше прието и имаше изказвания, ако извадите стенограмата на Правната комисия, че е хубаво да се въведат тези норми като европейски тип поведение - не директно само правна норма, а като поведение в една изборна кампания.
    Напомням и още нещо. Все пак тези кандидати, които може би са засегнати от текста, казвам „може би”, но в крайна сметка те са знаели закона, когато са се кандидатирали и се предполага, че са направили своя избор да бъдат европейски депутати, а не примерно министри в следващия етап от време.
    Може да се яви несъвместимост. До, така е. Има начини, по които се решава и този въпрос. За това смятам, че не бива да се променя, защото за пореден път и то на финала на този парламент ще го направим - да се приемат закони конюнктурно за един или двама души и да се нарушават правила, които ние самите сме приели и самите кандидати са приели, защото те са се кандидатирали по този ред. Това не е нещо ново, което им го съобщаваме. Те са знаели какво следва от закона.
    Любен Корнезов:
    С цялото ми уважение към г-жа Михайлова, тук ми дадоха една таблица как е в другите държави. Подобно положение е както аз предлагам пълномощията да се прекратяват с първата сесия или с първото учредително събрание. Но има и други варианти. Примерно в Унгария министърът може да остане 60 дни след учредителната сесия на Европейския парламент, когато е избран за депутат в Европейския парламент. В Полша е 14 дни. Във Франция не е юридически решено. В правилника на Европейския парламент е първото заседание. Т.е. има различно решение на въпроса.
    Янаки Стоилов:
    Г-жа Николова иска думата. Заповядайте.
    Елеонора Николова:
    Аз искам да се върна към решението на Конституционния съд и към волята, която имахме, когато гласувахме Закона за избор на членове на Европейския парламент от Република България. Това какво ще направи избраният кандидат не зависи от него, а зависи от волята на избирателите. Новият избор във всички случаи преустановява правомощията, които са възникнали въз основа на друг предхождащ избор. Защото иначе хората няма защо да гласуват. За мен това е нещо, което не подлежи на обсъждане. Когато хората са проявили воля и са избрали един човек за качество за което той се е кандидатирал, това значи, че всички предходни избори вече не важат – анулират се, не съществуват, защото избирателят е проявил нова воля в съответната форма. И това е логиката на конституционното решение. Това беше и логиката, която ние вложихме.
    Разбира се, във всеки един момент избраният човек може да се откаже, но неговият отказ не води автоматично до възстановяване на старото му място, ако е изборно. То с провеждането на новия избор е прекратено. Защото не волята на избраника е важна, а волята на избирателя е важна.

    Яни Янев:
    Репликата ми е към г-жа Николова и към г-жа Михайлова.
    Колеги, ще си позволя да ви прочета част от Правилника на Европейския парламент.
    Чл. 11, § 4 от правомощията на Европейския парламент изрично предвижда, че мандатът на Европейския парламент изтича и се прекратява с откриването на първото заседание на новоизбрания. Много ви моля вашите разсъждения приложете ги към тази норма по отношение на новоизбраните депутати за европейски парламент и ще видите, че това е несъответно. И най-малкото като юристи за нас е много ясно, че възникването на участието, членството във всяка нова институция е сложен фактически състав и изборът е само един от елементите на този сложен фактически състав и нищо повече.
    Екатерина Михайлова:
    Кое е водещото все пак? Конституцията, законът или Правилникът на Европейския парламент?
    Яни Янев:
    Водещото е Конституцията, а не решението на Конституционния съд. И аз със същите аргументи и достатъчно обосновано мога да ви докажа, че точно тази логика е конституционната логика на България, а не това, което е в решението на Конституционния съд.
    Екатерина Михайлова:
    Аз само казвам, че те са се кандидатирали при условията, които са били известни. Въпросът тук дори не е чисто правен, а е чисто морален. България ще спазва ли някакви морални правила по време на провеждане на избирателни кампании или пак ще шмекеруваме. Това беше логиката миналия път, когато приемахме текста най-после да има правила, които да казват: Отиваш, играеш за това място и играеш. А не на пет места и после само игра.
    Янаки Стоилов:
    Въпросите са два: единият е застъпването на два различни изборни мандата, а вторият е дали въобще единият мандат ще бъде оползотворен, който произтича от новия избор. Смесването на двата въпроса не пречи да видим повече юридическите проблеми и да виждаме други проекции. Но това, според мен, с дискусията в залата може да продължи.
    Аз предлагам да чуем експертите, които имат някаква бележка и след това да пристъпим към гласуване. Предлагам да гласуваме становище в съответствие с различните мнения, които се изразиха.
    Ива Йорданова: експерт.
    По бележката на г-н Янев за „не по-късно от седем дни”. Мисля, че тук не може да се приложи, тъй като към този седми ден няма да има Народно събрание. Като се каже „не по-късно от седем дни” значи трябва да има акт, който да ги освободи. Докато казвайки „се прекратява седем дни”, значи приемаме автоматизма, което всъщност мисля, че се цели с този закон. Това е единственото притеснение.
    Янаки Стоилов:
    Сега ще гласуваме два пъти: един път законопроекта по принцип и ако той се приеме, тогава ще уточним каква редакция бихме могли да предложим, ако той мине на първо четене, за да не се събираме допълнително.
    Тези, които подкрепят по принцип Законопроекта за изменение на Закона за избиране на членове на Европейския парламент от Република България, предложен от г-н Корнезов, моля да гласуват.
    Седем гласа „за”. Против? Двама „против”. Приема се.
    Бихте ли прочели още веднъж редакцията, която се предлага.
    Заповядайте г-н Корнезов:
    Любен Корнезов:
    Чета:
    „Мандатът на избраните кандидати, които заемат друга изборна длъжност, се прекратява седем дни преди датата на откриване на първото заседание на Европейския парламент”, което означава, че автоматично след приемането на закона се приема необходимото качество.
    Янаки Стоилов:
    Който е съгласен с този текст, моля да гласува. Седем гласа „за”. Против? Двама „против”. Приема се този текст.
    Благодаря ви за участието в заседанието.
    Ще представим доклада на Комисията.
    Закривам заседанието.


    Председател:
    (Янаки Стоилов)


    Стенограф-протоколчик:





    Форма за търсене
    Ключова дума