Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по правни въпроси
26/07/2007


    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по правни въпроси



    П Р О Т О К О Л
    № 35

    Днес, 26.07.2007 г., четвъртък, от 14:00 часа се проведе заседание на Комисията по правни въпроси.
    На заседанието присъстваха и народните представители: Петя Гегова и Лъчезар Иванов.
    Към протокола се прилага списък на присъстващите членове на комисията.
    Заседанието се ръководи от Янаки Стоилов, председател на Комисията по правни въпроси.
    Янаки Стоилов:
    Уважаеми колеги, откривам заседанието при следния дневен ред:
    Обсъждане на второ четене на общия проект, № 753-03-46 от 10.07.2007 г., на приетите на първо четене Законопроекти за изменение и допълнение на Закона за местните избори, № 554-01-52 от 15.09.2005 г., внесен от Иван Костов и група народни представители; № 754-01-69 от 25.04.2007 г., внесен от Иван Сотиров и № 754-01-90 от 29.06.2007 г., внесен от Мая Манолова и група народни представите –продължение.
    Колеги, ще поставим на разглеждане въпроси, които бяха най-оживено дискутирани долу в залата и по част от които се отложи окончателното гласуване. С оглед на решенията, които ще се приемат, надявам се, че ще можем да изпишем текстовете, защото едно решение води до отражение в няколко от разпоредбите, които отложихме и не докладвахме. Мисля, че това може да стане до утрешния ден преди гласуването.
    Ако има въпроси извън тези, които аз ще поставя, след това можете да ги засегнете, но мисля, че важните открити въпроси са няколко:
    Първият от тях е за вида на бюлетината. Предлагаме ви да гласуваме за обща бюлетина. А с оглед на приемането на общата бюлетина да отпаднат преференциите поради голямото усложняване, което настъпва.
    По този въпрос има някакви други становища. Няма.
    Който е съгласен гласуването за трите вида избор – това означава да има три вида общи бюлетини. Който е съгласен с това предложение за три вида общи бюлетини, моля да гласува. Единодушно се приема.
    Който е съгласен да отпаднат преференциите, моля да гласува. Приема се.
    Предлагаме при това положение да има подпечатване на бюлетините, както това се е правило. Трите вида бюлетини, след като бъдат попълнени от избирателите и подпечатани, те да бъдат поставени в общ плик. Комисията след това при отварянето н пликовете да отделя различните видове бюлетини, за да не се гласува в няколко кутии.
    Който е съгласен с това предложение, моля да гласува. Благодаря. Приема се.
    Има предложение да се създаде § 30а в чл. 34, ал. 1 накрая да се добави “и се подписват”. Става дума за решенията на Централната избирателна комисия от председателя, заместник-председателя и секретаря. Това е предложението.
    Който е съгласен, моля да гласува. Приема се единодушно.
    Други въпроси имате ли? Заповядайте, г-жо Михайлова.
    Екатерина Михайлова:
    Не съм сигурна дали го оправихме в зала и затова ще го поставя тук. Комисията беше приела да не участват в избирателните комисии съдии и прокурори от върховен съд и т.н. Първоначалното предложение беше да бъдат извадени само тези от Върховния административен съд и
    Янаки Стоилов:
    Това го гласувахме, г-жо Михайлова. Предлагам да не се връщаме. То се прие с голямо мнозинство да не участват само тези съдии, които могат да бъдат ангажирани в последващи производства.
    И още нещо. Кандидатите за районни кметове ще трябва да намерим текст, в който да предвидим, че ще има бюлетини за тези кандидати при отпадането на § 52.
    Не съм сигурен дали по процедурни причини това може да стане, но все пак не е въпрос по същество.
    Да предвидим също, че кандидатите за районни кметове не могат да се кандидатират за общински кметове.
    Който е съгласен с това предложение, моля да гласува. Благодаря. Приема се.
    Други предложения, ако има, по текстове, които не са гласувани.


    Мая Манолова:
    Трябва да вземем решение дали ще се изписват имената на всички кандидати в бюлетината или както имаше едно предложение те да бъдат изложени пред избирателната секция.
    Проф. Анелия Мингова:
    При положение, че няма преференции, по-добре е да бъдат изложени.
    Янаки Стоилов:
    Аз ви предлагам да решим този въпрос с оглед на удобството на избирателя. Да си представим бюлетината и да видим кое е по-добре – дали имената да бъдат изписвани в интегралната бюлетина, или те да бъдат поставени пред изборната секция, а в бюлетината да бъдат само имената на партиите и коалициите.
    Реплика: Може би да се изпишат първите трима.
    Янаки Стоилов:
    Или да ги има или да ги няма. Първите трима или четирима, не.
    Мая Манолова:
    Както беше на парламентарните избори.
    За справка. На парламентарните избори изписвахме имената на първите трима. На последните парламентарни избори бюлетината беше интегрална и изписвахме имената на първите трима. Все пак е някаква идентификация може би.
    Надка Балева:
    Моето мнение е, че трябва да са изписани всички имена на кандидатите. Особено за селата. Вижда и намира името, което търси. Като запишете трима души, каква представителност е това на листата.
    Янаки Стоилов:
    Г-н Казак, заповядайте.
    Четин Казак:
    Уважаеми колеги, аз предлагам следното. Така или иначе на таблото пред секцията ще бъдат отпечатани имената – интегралните листи на всяка една от листите за общински съветници. Аз мисля, че вече имаме добър прецедент от парламентарните избори, където по аналогичен начин предвидихме първите три имена от листите да бъдат в бюлетината, а останалите фигурират на списъка пред секцията и хората могат да получат информация за кого гласуват. Мисля, че това е оптимумът.



    Янаки Стоилов:
    Аз предлагам, може би за да улесним хората, които гласуват, в самите бюлетини имената да не се вписват. Защото тази селекция на някои имена повече или по-малко не е ??? Нека да се постави на видно място пълния състав на кандидатските листи. След като няма да има отбелязване в бюлетината, по-добре е да бъдат изписани само имената на партиите, защото иначе трима, петима, седем – това създава някаква неравностойност и непълна информация. Ще гласуваме по различните варианти и ще преценим.
    Петя Гегова:
    В нашите предложения се съдържаше следното нещо. Пред самата секция, където гласуват избирателите да има първо, списък с всички кандидати от съответните партии и коалиции. След това в самата стаичка, където се гласува, също да присъстват същите списъците на партиите и коалициите. В самата бюлетина да няма имена. Така хем ще бъдат информирани избирателите, хем самата бюлетина ще бъде по-изчистена.
    Янаки Стоилов:
    Практически възможно ли е в самите стаички да се закачат, защото те са от плат.
    Янаки Стоилов:
    Да пристъпим към решаване на въпроса. Имате ли предложение за реда, по който да гласуваме.
    Тези, които са съгласни списъците с имената на кандидатските листи за съветници да бъдат поставени само пред изборното помещение, моля да гласуват. Виждам че има очевидно мнозинство. Така се приема.
    При това положение в листата ще бъдат вписани само имената на партиите. В листите за кандидатите за кметове ще бъдат изписани имената на самите кандидати. За районните кметове също.
    Г-жо Масева, имахте въпрос. заповядайте.
    Елиана Масева:
    Понеже поставихте проблема, че могат да се поставят и други въпроси, които предстои да бъдат гласувани. Но има един въпрос, по който много ни критикуват и е гласуван. Това е за различното отношение към активното и пасивното избирателно право. Ако искате да го обсъдим, ако искате да не го обсъждаме.
    Но това, което ни предстои е, да се гласува общинската избирателна квота. Разпределението на мандатите. Вчера дадохме пример с това какво би могло да се случи с две произволни населени места. При положение че приехме и Хеър-Нимайер, ние считаме, че приемането на този текст би се оказал много голяма опасност. Първо, затова, че някои от общините ще бъдат представени от една единствена политическа формация, партия или коалиция. Второто нещо, ще се яви една изключително голяма несправедливост, примерно при остатък 5 гласа и при квота 300 за един съветник с 299 гласа партията, която е на второ място да няма съветник, а при остатък 5 гласа, да се получи още един мандат.
    Това предстои да бъде гласувано и считам, че ние тук трябва да проявим някакъв разум и да изчислим минималния риск, за да не станем смешни на изборите. Хората си дават гласовете и после срещу един глас остатък допълнителен мандат.
    Янаки Стоилов:
    В залата се прие и аз не подлагам на преобсъждане този въпрос за прилагане на системата Хеър-Нимайер. Това в някаква степен отговаря на вашето искане.
    А по другия въпрос за общинската избирателна квота, предлагам ние тук да не го решаваме. Този въпрос ще се реши долу. Смятам, че това е дори някакъв компромис, ако се приеме такава минимална избирателна квота, тогава другата система ще се прилага по най-големия остатък, който в някои случай може да е малък, но това е единствената възможност. Предлагам към този въпрос да не се връщаме сега. Предлагам да си потвърдим решението на комисията, ако нещо трябва да правим. Предлагам по този въпрос да не ревизираме решението на комисията.
    Мая Манолова:
    Във връзка с обявяване на избора на кметове.
    Общинските избирателни комисии имат изключително отговорни правомощия. Всъщност основната работа се извършва в тези комисии. Те ще обявят избраните кметове и общински съветници. И ако поставим като изискване за действителност на протокола две трети от списъчния състав да го подпише, ние да рискуваме в случаи, в които 2/3 от членовете на избирателната комисия не са доволни от резултата просто да не го подпишат и по този начин да застрашат стабилността на крайното решение.
    Янаки Стоилов:
    Какво се предлага?
    Реплика: Това го приехме вчера.

    Мая Манолова:
    Оказва се, че е прието.
    Янаки Стоилов:
    Щом като е прието защо го обсъждаме. Защо се предлага за ревизиране.
    Мая Манолова:
    Предлагам да отпадне. В случаите, в които протоколът е подписан от 2/3 от списъчния състав на комисията. Членовете на избирателните комисии имат право на особено мнение. Който счита, че са били нечестни изборите или има нарушение на изборния процес, има процедурата да ги жали в съда. Но избирателната комисия е длъжна да регистрира изборния резултат и членовете, които имат забележки по начина на протичане на изборите, да ги формулират в специално особено мнение. Това означава, ако го приемем, да създадем опасен прецедент.
    Янаки Стоилов:
    Предлагам ви следното. След като ние приехме решенията на комисията да се подписват от председател, заместник-председател и секретар. Това ще се отнася за всички комисии? (Да.)
    Мая Манолова:
    Не е така. Ние сме отпаднали подписите на останалите членове на комисията? Подписът, с който се обявява, удостоверява се избирането на кмет и на общински съветници протоколът в който това се отразява, се подписва от всички членове на избирателната комисия. А тук има една добавка: “в случаите когато.... Иначе няма да има избор.
    Янаки Стоилов:
    Добре. Трябва да отпадне финала на този текст. По-нататъшните спорове ще се решават на друго място.
    Който е съгласен да отпадне тази добавка, моля да гласува. Приема се.
    Мая Манолова:
    Същият текст го има в чл. 100.
    Янаки Стоилов:
    Ще се прегледат и ще се изчистят текстовете.
    Има ли други въпроси. Няма.
    Колеги, ще се постараем до утре да бъдат отразени като промени в текстовете нашите решения, защото те рефлектират на по няколко места. А днес в зала ще продължим с доклада по законопроекта.
    Аз мога да информирам, ако смятате за необходимо, Народното събрание до какво становище сме стигнали в комисията и по-нататък да продължим с докладване на текстовете.
    Благодаря ви за бързата и конструктивна работа.
    Закривам заседанието.


    Председател:
    (Янаки Стоилов)




    Стенограф-протоколчик:





    Форма за търсене
    Ключова дума