Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по местно самоуправление, регионална политика и благоустройство
08/05/2008

    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за общинската собственост, изготвен въз основа на приетите на първо гласуване на 29.02.2008г. законопроекти за изменение и допълнение на Закона за общинската собственост:
    №754-01-129, внесен от Иван Сотиров, Христо Кирчев и Ясен Попвасилев;
    №754-01-130, внесен от Елеонора Николова и Мария Капон;
    №854-01-11, внесен от Ремзи Осман и група народни представители

    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    Ч Е Т И Р И Д Е С Е Т О Н А Р О Д Н О С Ъ Б Р А Н И Е
    КОМИСИЯ ПО МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ , РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И БЛАГОУСТРОЙСТВО






    За второ гласуване




    Д О К Л А Д





    от Ремзи Осман – председател на Комисията по местно самоуправление, регионална политика и благоустройство





    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за общинската собственост, изготвен въз основа на приетите на първо гласуване на 29.02.2008г. законопроекти за изменение и допълнение на Закона за общинската собственост:
    №754-01-129, внесен от Иван Сотиров, Христо Кирчев и Ясен Попвасилев;
    №754-01-130, внесен от Елеонора Николова и Мария Капон;
    №854-01-11, внесен от Ремзи Осман и група народни представители














    Проект


    ЗАКОН ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ОБЩИНСКАТА СОБСТВЕНОСТ

    Обн., ДВ, бр. 44 от 21.05.1996 г., изм. и доп., бр. 104 от 1996 г., бр. 55 от 1997 г., бр. 22 и бр. 93 от 1998 г., бр. 23, бр. 56, бр. 64, бр. 67, бр. 69 и бр. 96 от 1999 г., бр. 26 от 2000 г., бр. 34 от 2001 г., бр. 120 от 2002 г., бр. 101 от 2004 г., бр. 29, бр. 30 и бр. 36 от 2006 г., бр. 59, бр. 63 и бр.92 от 2007 г.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименование на законопроекта.

    Предложение от н.п. Иван Сотиров:
    Създава се нов §1а:
    „§1а.В чл.2, ал.1 се създава нова т.8 със следното съдържание:
    „8. имотите, частна държавна собственост, за които не са съставени актове за държавна собственост след 01 юни 1996г. или не се стопанисват и управляват от държавата повече от пет години.”

    Комисията не подкрепя предложението.

    § 1. В чл.6, ал.3 се изменя така:
    „(3) Решенията на общинския съвет по ал. 1 се приемат с мнозинство от две трети от общия брой на съветниците, а по ал. 2 - с повече от половината от общия брой.”

    Комисията не подкрепя текста на вносителите и предлага § 1 да отпадне.

    § 2. В чл.7 се правят следните изменения и допълнения:
    1.В ал.1 след думата “собственост” се добавя “земите от общинския поземлен фонд и горите и земите от общинския горски фонд”;
    2.В ал.3 думите “доколкото в този закон не” се заменят с “освен ако в закон”.

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 2, който става § 1.

    § 3. Член 8 се изменя така:
    “Чл.8. (1) Придобиването, управлението и разпореждането с имоти и вещи - общинска собственост, се извършва под общото ръководство и контрол на общинския съвет.
    (2) Редът за придобиване право на собственост и на ограничени вещни права, за управление, за предоставяне под наем и за разпореждане с имоти и вещи - общинска собственост, както и правомощията на кмета на общината, на кметовете на райони, на кметовете на кметства и на кметските наместници се определят с наредба на общинския съвет при спазване на разпоредбите на този закон и на специализираното законодателство.
    (3) Предоставянето под наем и разпореждането с имоти и вещи – общинска собственост се извършва чрез публичен търг или публично оповестен конкурс, освен ако в закон е предвидено друго. Условията и редът за провеждането на търговете и конкурсите се определят от общинския съвет в наредбата по ал.2.
    (4) В наредбата по ал.2 общинският съвет може да предостави определени правомощия на кметовете на райони по предоставяне за управление, по провеждане на търгове или конкурси и сключване на договори за наем или разпореждане за имоти на територията на района, които са им предоставени за управление.Когато общинският съвет не е предоставил такива правомощия, кметовете на райони и кметства или определени от тях служители от съответната администрация се включват в състава на комисиите по провеждането на търговете или конкурсите.
    (5) В наредбата по ал.2 се определят и условията и реда за предоставяне под наем на имоти или части от тях, общинска собственост, предоставени на училища, детски градини и обслужващи звена.

    Предложение от Захари Георгиев и група народни представители:
    В § 3, в чл.8, ал.1 се създава изречение второ: “Решенията се приемат с 2/3 от общия брой съветници”.

    Предложението бе оттеглено.

    Предложение от н.п. Иван Сотиров:
    В §3 ал. 4 на чл.8 се изменя така:
    „(4) В общините с районно деление общинският съвет определя списък на имотите от значение за цялата община, които се управляват от кмета на общината. Останалите имоти се управляват от кметовете на районите, в които се намират. Когато на територията на района има пряко избрани кметове на кметства, общинският съвет определя списък на имотите, които са на територията на съответното кметство и не са от значение за целия район, които тези кметове управляват. Решението на общинските съвети за определяне на списъците се приема в срок от шест месеца след влизането в сила на този закон. ”

    Комисията подкрепя по принцип предложението.

    Предложение от н.п. Марина Дикова и Борислав Владимиров:
    В чл.8 се създава ал.6:
    „(6) Актовете за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи – общинска собственост, подлежат на оспорване по реда на чл.45 от Закона за местното самоуправление и местната администрация.”

    Комисията подкрепя по принцип предложението.

    Предложение от н.п. Яни Янев:
    В §3, в чл.8 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова ал.2:
    „(2)Общинският съвет приема годишна програма за разпоредителните сделки с недвижими имоти, частна общинска собственост, по предложение на кмета на общината.Програмата се приема най-късно до приемането на бюджета на общината за съответната година и съдържа подробно описание на имотите, които ще бъдат предложени за продажба чрез търг или конкурс, имотите, които общината има намерение да предложи за замяна срещу имоти на граждани или юридически лица, както и подробно описание на нуждите и вида на имотите, които общината желае да получи в замяна.Приетата програма се обявява на населението най-малко чрез една печатна и една електронна медия, поставя се на видно място в общината и се публикува на интернет страницата на общината. ”
    2. Алинеи 2, 3, 4 и 5 стават съответно ал.3, 4, 5 и 6.

    Комисията подкрепя по принцип предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителите и предлага следната редакция на § 3, който става § 2:
    § 2. Член 8 се изменя така:
    “Чл.8. (1) Придобиването, управлението и разпореждането с имоти и вещи - общинска собственост, се извършва под общото ръководство и контрол на общинския съвет.
    (2) Редът за придобиване на право на собственост и на ограничени вещни права, за предоставяне за управление, под наем и за разпореждане с имоти и вещи - общинска собственост и правомощията на кмета на общината, на кметовете на райони, на кметовете на кметства и на кметските наместници се определят с наредба на общинския съвет при спазване на разпоредбите на този закон и на специализираното законодателство.
    (3) В наредбата по ал.2 се определя и реда за предоставяне под наем на имоти или части от тях - общинска собственост, предоставени за управление на училища, детски градини и обслужващи звена.
    (4) Предоставянето под наем и разпореждането с имоти и вещи – общинска собственост се извършва чрез публичен търг или публично оповестен конкурс, освен ако в закон е предвидено друго. Условията и редът за провеждането на търговете и конкурсите се определят от общинския съвет в наредбата по ал.2.
    (5) Общинският съвет определя имотите на територията на общината, извън имотите по чл.12, ал. 2, които се предоставят за управление на съответните кметове на райони и на кметства. При продажба или отдаване под наем на имотите, предоставени за управление на кметовете на райони или на кметства, тридесет на сто от средствата, придобити от продажбата или от отдаването под наем, се превеждат по сметка на района или на кметството по местонахождението на съответния имот и се използват за изпълнение на дейности от местно значение, определени от общинския съвет.
    (6) В Столичната община и в градовете с районно деление в наредбата по ал.2 общинският съвет определя правомощията на кметовете на райони по предоставяне за управление, по провеждане на търгове или конкурси и сключване на договори за наем или за разпореждане с имотите на територията на района, които са им предоставени за управление.
    (7) Кметовете на райони и кметовете на кметства или определени от тях служители от съответната администрация се включват в състава на комисиите по провеждането на търговете или конкурсите в случаите, в които предоставянето под наем или разпореждането с имоти на територията на района или на кметството се извършва от кмета на общината.
    (8) Общинският съвет приема стратегия за управление на общинската собственост за срока на мандата си по предложение на кмета на общината. Стратегията определя политиката за развитие на общинската собственост и стопанската дейност на общината и съдържа:
    1. основните цели, принципи и приоритети за придобиване, управление и разпореждане с имотите – общинска собственост;
    2. основните характеристики на отделните видове имоти, които могат да се предоставят под наем или да бъдат предмет на разпореждане;
    3. нуждите на общината от нови имоти и способите за тяхното придобиване;
    4. други данни, определени от общинския съвет.
    (9) В изпълнение на стратегията по ал. 8 общинският съвет приема годишна програма за управление и разпореждане с имотите – общинска обственост, по предложение на кмета на общината. Програмата се приема най-късно до приемането на бюджета на общината за съответната година и може да бъде актуализирана през годината, като при необходимост се извършва и актуализация на общинския бюджет. Програмата съдържа:
    1. прогноза за очакваните приходи и необходимите разходи, свързани с придобиването, управлението и разпореждането с имоти – общинска собственост;
    2. описание на имотите, които общината има намерение да предложи за предоставяне под наем, за продажба, за внасяне като непарична вноска в капитала на търговски дружества, за учредяване на ограничени вещни права или за предоставяне на концесия;
    3. описание на имотите, които общината има намерение да предложи за замяна срещу имоти на граждани или юридически лица с подробно описание на нуждите и вида на имотите, които общината желае да получи в замяна;
    4. описание на имотите, които общината има намерение да придобие в собственост и способите за тяхното придобиване;
    5. други данни, определени от общинския съвет.
    (10) Стратегията по ал. 8 и програмата по ал. 9, както и промените в тях, се обявяват на населението по ред, определен в наредбата по ал. 2 и се публикуват и на интернет страницата на общината.
    (11) Актовете на общинския съвет и на кмета за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи – общинска собственост, подлежат на контрол и могат да бъдат оспорвани по реда на чл. 45 от Закона за местното самоуправление и местната администрация.”

    § 4. Член 9 се изменя така:
    “Чл.9 (1) Застроените имоти - публична общинска собственост, задължително се застраховат.
    (2) Общинският съвет определя имотите - общинска собственост, извън тези по ал.1, които подлежат на задължително застраховане.
    (3) Кметът на общината определя вещите - общинска собственост, които подлежат на задължително застраховане.
    (4) Застрахователните вноски се предвиждат по бюджетите на общината или на съответните организации и юридически лица на бюджетна издръжка, на които имотите и вещите по ал.1-3 са предоставени за управление. Застрахователните вноски за имотите и вещите по ал.1-3, предоставени под наем, за ползване или на концесия, са за сметка на наемателите, ползвателите или концесионерите.”

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 4, който става § 3.

    § 5. В чл.12, ал.5 след думите “за управление” се добавя “на други лица”.

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 5, който става § 4.

    § 6. В чл.14 се правят следните изменения:
    1. В ал.2 думите “търг или конкурс” се заменят с “публичен търг или публично оповестен конкурс”, а изречение второ се отменя.
    2. В ал.6, изречение трето думата “упълномощено” се заменя с “оправомощено”.
    3. Алинея 9 се отменя.

    Предложение от н.п. Иван Сотиров:
    В § 6, в чл.14 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал.2 накрая се добавя: „срокът на договорите, които са сключени след провеждането на публичен търг или конкурс не може да се продължава с анекси.”
    2. В ал.6 думите „кмета на общината или от упълномощено от него длъжностно лице” се заменят с думите „съответния кмет”.

    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 6, който става § 5.

    § 7.В чл.15, ал.1, т.8 след думите “определени с” се добавя “наредбата по чл.8, ал.2 или в”.

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 7, който става § 6.

    Предложение от н.п. Иван Сотиров:
    Създава се нов §7а:
    §7а.В чл.17 се създава нова ал.3:
    „(3) За общинските имоти задължително се начисляват амортизационни отчисления.”

    Предложението бе оттеглено.

    § 8. В чл.21 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал.1 след думите “или за добив на подземни богатства – публична общинска собственост” се добавя “както и за изграждане на други обекти, определени със закон”
    2. Създава се ал.6:
    “(6) Подробните устройствени планове по ал.1 се приемат от общинския съвет, независимо от техния обхват.”

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 8, който става § 7.

    § 9. В чл.22 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал.3 думите “независими лицензирани оценители” се заменя с “оценител на имоти”.
    2. Създават се нова ал.5 и ал.6:
    “(5) Равностойното парично обезщетение се определя в съответствие с предназначението на имотите преди влизането в сила на подробния устройствен план по чл.21, ал.1, въз основа на пазарните цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания.Оценките се изготвят не по-рано от три месеца преди издаването на заповедта по чл.25, ал.2.
    (6) В случай че не могат да се определят пазарните цени на имоти с подобни характеристики поради липса на извършени сделки в съответната служба по вписванията, равностойното парично обезщетение се определя по реда на:
    1. приложение № 2 към чл. 20 от Закона за местните данъци и такси - за имоти в урбанизираните територии;
    2. наредбата по чл. 36, ал. 2 от Закона за собствеността и ползуването на земеделските земи - за земеделски земи;
    3. наредбата по чл. 19, ал. 1 от Закона за горите - за земи и гори, включени в горския фонд.”
    3.Досегашната ал.5 става ал.7.
    4. Създава се ал.8:
    “(8) Не се дължи обезщетение за незаконно построени сгради и подобрения в имота - предмет на отчуждаване.”

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 9, който става § 8.

    § 10. Член 23 се отменя.

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 10, който става § 9.

    § 11. В чл.25 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 текстът преди т.1 се изменя така:
    “(1) Кметът на общината публикува обявление в два централни и един местен ежедневник, с което уведомява собствениците на имотите за предстоящото отчуждаване и изпраща копие от него до кметовете на райони или кметства или до кметските наместници, на чиято територия се намират имотите или части от имотите - частна собственост, предмет на отчуждаване. Кметовете или кметските наместници поставят обявлението на определените места в сградата на общината, на района,на кметството или в населеното място, на чиято територия се намират имотите, предмет на отчуждаването.Обявлението се публикува и на интернет страницата на общината. Обявлението съдържа:”
    2.В ал.2 думите “В 14-дневен срок от приемане на решението по ал.1” се заличават и се създават изречения второ и трето: “Заповедта се издава не по-рано от един месец след публикуване на обявлението по ал.1. Кметът на общината може да допусне предварително изпълнение на заповедта при условията на чл.60 от Административнопроцесуалния кодекс.”
    3. В ал.3 думите “Гражданския процесуален кодекс” се заменят с “Административнопроцесуалния кодекс”.
    4. Създава се ал.4:
    “(4) В едноседмичен срок от издаване на заповедта по ал.2 кметът на общината публикува обявление в два централни и един местен ежедневник, с което уведомява собствениците на имотите в коя търговска банка е внесено обезщетението, определено в заповедта и за началната дата, от която започва изплащането му. Обявлението се поставя и на определените за това места в сградата на общината, на района, на кметството или в населеното място, на чиято територия се намират имотите, предмет на отчуждаването и се публикува и в интернет страницата на общината.”

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 11, който става § 10.

    § 12. В чл.27 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал.1 се създава изречение второ: “Когато заповедта е обжалвана само относно размера на паричното обезщетение, жалбата не спира изпълнението й.”
    2. Алинея 2 се отменя.
    3. Алинея 3 се изменя така:
    “(3) Съдът се произнася по жалбата в 14-дневен срок от подаването й.Призоваването на страните се извършва най-късно три дни преди съдебното заседание.Вещото лице е длъжно да представи заключението най-късно три дни преди съдебното заседание.”
    4. В ал.6 се създава ново изречение първо: “Производството пред административния съд приключва в срок до два месеца от подаването на жалбата.”

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 12, който става § 11.

    § 13. Член 29 се изменя така:
    “Чл.29.(1) Паричното обезщетение, определено в заповедта по чл.25, ал.2 се превежда от общината в посочената в заповедта търговска банка по сметка на правоимащите.
    (2) Когато собственикът на имота не може да бъде установен или е с неизвестен адрес, както и в случаите когато съществува спор между няколко лица за правото върху дължимото обезщетение или за права върху отчуждавания имот, обезщетението се внася в търговската банка по сметка на общината. В тези случаи банката изплаща обезщетението на лицето, което установи правата си по съдебен ред, по нареждане на кмета на общината.
    (3) Имотът се смята за отчужден:
    1. в случаите по ал.1 - от датата, на която паричното обезщетение, определено в заповедта по чл. 25, ал. 2 бъде преведено от общината в търговска банка по сметка на правоимащите когато:
    а) заповедта по чл.25, ал.2 не е обжалвана в срока по чл.27, ал.1 или е обжалвана само по отношение на размера на обезщетението;
    б) в заповедта по чл.25, ал.2 е допуснато предварително изпълнение и то не е отменено от съда;
    2. в случаите по ал.2 - от датата, на която паричното обезщетение, определено в заповедта по чл. 25, ал. 2 бъде преведено в търговската банка по сметка на общината;
    3. в останалите случаи – от датата, на която паричното обезщетение, определено в решението на съда, бъде преведено от общината в търговска банка по сметка на правоимащите.
    (4) Когато заповедта по чл.25, ал.2 е обжалвана по отношение на размера на обезщетението и съда е постановил по-висок размер, общината превежда по сметка на правоимащия разликата заедно със законните лихви върху нея.
    (5) Когато отчужденият имот е единствено жилище на собственика, имотът се завзема след изтичане на три месеца от изплащането на обезщетението.
    (6) Ако в 6-месечен срок от влизането в сила на заповедта по чл. 25, ал. 2 или на съдебното решение дължимото парично обезщетение не бъде преведено по сметка на собственика на имота, кметът на общината отменя заповедта за отчуждаването по искане на собственика.”

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 13, който става § 12.

    § 14. В чл.34 се правят следните изменения и допълнения:
    1.В ал.4 думите „чрез апортиране в капитала на търговски дружества” се заличават;
    2.Алинея 5 се отменя.

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 14, който става § 13.

    § 15. В чл.35 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал.1 думите “търг или конкурс” се заменят с “публичен търг или публично оповестен конкурс”;
    2. Алинея 2 се изменя така:
    “(2) При продажбата на имот – частна общинска собственост, тридесет на сто от средствата, придобити от продажбата, се превеждат по сметка на района или кметството по местонахождението на имота и се използват за изпълнение на дейности от местно значение, определени от общинския съвет.”

    Предложение от Захари Георгиев и група народни представители:
    В § 15, в чл.35, ал.1 се създава изречение второ: “Решенията се приемат с 2/3 от общия брой съветници”.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение от н.п. Иван Сотиров:
    В § 15, ал.2 на чл.35 се изменя така:
    “(2) При продажба или отдаване под наем на имот - общинска собственост, тридесет на сто от средствата, придобити от продажбата или от наема се превеждат по сметка на района или кметството по местонахождението на имота и се използват за изпълнение на дейности от местно значение, определени от общинския съвет.”

    Комисията подкрепя по принцип предложението, което е отразено в редакцията на чл. 8, ал. 5.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителите и предлага следната редакция на § 15, който става § 14:
    § 14. В чл. 35 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал.1 думите “търг или конкурс” се заменят с “публичен търг или публично оповестен конкурс”;
    2. Алинея 2 се отменя.
    3. Алинея 4 се изменя така:
    „(4) Продажбата може да се извърши без търг или конкурс, по ред, определен в наредбата по чл. 8, ал. 2:
    1. между общината и държавата или между общини;
    2. когато лицата, на които може да се извърши продажба, са определени в закон.

    § 16. В чл.37 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал.1 думите “търг или конкурс” се заменят с “публичен търг или публично оповестен конкурс”.
    2. В ал.4, т.1 се отменя.

    Предложение от Захари Георгиев и група народни представители:
    В § 16, в чл.37, ал.1 се създава изречение второ: “Решенията се приемат с 2/3 от общия брой съветници”.

    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 16, който става § 15.

    § 17. В чл.39, ал.1 думите “търг или конкурс” се заменят с “публичен търг или публично оповестен конкурс”.

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 17, който става § 16.

    § 18. Член 40 се изменя така:
    “Чл. 40. (1) Замяна на имот - частна общинска собственост, на право на строеж върху имот - частна общинска собственост, или на право на строеж в полза на общината с имот или с право на строеж - собственост на държавата, на физически лица или на юридически лица, може да се извършва по инициатива на общината или по писмено предложение на заинтересованите лица, по ред определен в наредбата по чл.8, ал.2.
    (2) Замяна по ал.1 може да се извърши:
    1. при прекратяване на съсобственост върху имоти между общината и трети лица;
    2. когато с влязъл в сила подробен устройствен план се предвижда отчуждаване на имоти за нуждите на държавата или общината;
    3. между общината и друга община или между общината и държавата.
    (3) В случаите по ал.2 кметът на общината отправя писмено предложение за замяна до заинтересованите собственици или съсобственици на имоти. Предложение за замяна до кмета на общината могат да правят и заинтересованите собственици или съсобственици на имоти по ал.2. В предложението се посочват предлаганите за замяна имоти или вещни права. При постигане на съгласие кметът на общината внася предложението за замяна в общинския съвет.
    (4) Извън случаите по ал.2 предложения за замяна до кмета на общината могат да правят и лица, които:
    1. са собственици на имот или имат учредено право на строеж върху имот, съседен на общинския имот и с подробния устройствен план е предвидено свързано застрояване в тези имоти;
    2.са наематели на общинския имот;
    3.при условията и по реда на чл.69 от Закона за устройство на територията са изградили за своя сметка инфраструктурата, която обслужва и общинския имот;
    4.отговарят на други условия, определени в закон.
    (5) За направените предложения за замяна по ал.2 и 4 се изготвя обявление за всеки имот, което се публикува в интернет страницата на общината. В обявлението се посочват данни за имотите или вещните права, предмет на предложението за замяна. Обявлението се поставя и на определените места в сградата на общината, района, кметството или населеното място по местонахождението на общинския имот.
    (6) Предложенията по ал.4 се внасят в общинския съвет от кмета на общината не по-рано от един месец от публикуване на обявлението.Когато в този срок постъпят повече от едно предложение за един общински имот, те се внасят заедно в общинския съвет. При постъпили предложения за замяна на един и същ общински имот от две или повече лица, общинския съвет може да реши разпореждането с имота да се извърши чрез търг или конкурс.
    (7) Предложенията по ал.2 и 4 не обвързват общинския съвет за извършване на замяна. Отказите на общинския съвет за извършване на замяна не подлежат на обжалване.
    (8) Не се допускат замени:
    1. когато имотите - собственост на трети лица, са обременени с ипотека или други тежести, отдадени са под наем или под аренда;
    2. на общински урегулирани поземлени имоти, отредени за жилищно строителство, срещу имоти, отредени за нежилищни нужди или срещу гаражи и други нежилищни обекти в сгради;
    3. на общински урегулирани поземлени имоти с имоти на лица, за които е установено, че без правно основание ползват общински имот, договорите за наем или за вещни права върху общински имоти са прекратени по тяхна вина или с които общината води съдебни имуществени спорове;
    4. в други случаи, определени в закон или с наредбата по чл.8, ал.2.
    (9) Решенията за извършване на замяна се приемат от общинския съвет. Въз основа на решението на общинския съвет кметът на общината издава заповед и сключва договор за замяна.

    Предложение от Захари Георгиев и група народни представители:
    В § 18, в чл.40, ал.9 в изречение първо накрая се добавя “с 2/3 от общия брой съветници”.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение от н.п. Яни Янев:
    В § 18, в чл.40, ал.4, т. 1 и 2 да отпаднат.

    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителите и предлага следната редакция на § 18, който става § 17:
    § 17. Член 40 се изменя така:
    “Чл. 40. (1) Замяна на имот - частна общинска собственост, на право на строеж върху имот - частна общинска собственост, или на право на строеж в полза на общината с имот или с право на строеж - собственост на държавата, на физически лица или на юридически лица, може да се извършва по инициатива на общината или по писмено предложение на заинтересованите лица, по ред определен в наредбата по чл.8, ал.2 и в съответствие с програмата по чл. 8, ал. 9, т. 3.
    (2) Замяна по ал.1 може да се извърши:
    1. при прекратяване на съсобственост върху имоти между общината и трети лица;
    2. когато с влязъл в сила подробен устройствен план се предвижда отчуждаване на имоти за нуждите на общината;
    3. между общината и друга община или между общината и държавата;
    4. в други случаи, определени в закон.
    (3) В случаите по ал. 2 кметът на общината отправя писмено предложение за замяна до заинтересованите собственици или съсобственици на имоти. Предложение за замяна до кмета на общината могат да правят и заинтересованите собственици или съсобственици на имоти по ал. 2. В предложението се посочват предлаганите за замяна имоти или вещни права. При постигане на съгласие кметът на общината внася предложението за замяна в общинския съвет.
    (4) За направените предложения за замяна се изготвя обявление за всеки имот, което се публикува в интернет страницата на общината. В обявлението се посочват данни за имотите или вещните права, предмет на предложението за замяна. Обявлението се поставя и на определените места в сградата на общината, района, кметството или населеното място по местонахождението на общинския имот.
    (5) Предложенията по ал. 3 се внасят в общинския съвет от кмета на общината не по-рано от един месец от публикуване на обявлението. Когато в този срок постъпят повече от едно предложение за един общински имот, те се внасят заедно в общинския съвет. При постъпили предложения за замяна на един и същ общински имот от две или повече лица, общинския съвет може да реши разпореждането с имота да се извърши чрез търг или конкурс.
    (6) Предложенията по ал. 3 не обвързват общинския съвет за извършване на замяна. Отказите на общинския съвет за извършване на замяна не подлежат на обжалване.
    (7) Не се допускат замени:
    1. когато имотите - собственост на трети лица, са обременени с ипотека или други тежести, отдадени са под наем или под аренда;
    2. на общински урегулирани поземлени имоти, отредени за жилищно строителство, срещу нежилищни имоти, освен в случаите по ал. 2, т. 2;
    3. на общински имоти с имоти на лица, за които е установено, че без правно основание ползват общински имот, договорите за наем или за вещни права върху общински имоти са прекратени по тяхна вина или с които общината води съдебни имуществени спорове;
    4. в други случаи, определени в закон или в наредбата по чл. 8, ал. 2.
    (8) Решенията за извършване на замяна се приемат от общинския съвет. Въз основа на решението на общинския съвет кметът на общината издава заповед и сключва договор за замяна.

    § 19. В чл.41 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 1 се отменя.
    2.Алинея 2 се изменя така:
    “(2) Разпоредителните сделки с имоти и вещни права се извършват въз основа на пазарни оценки, определени по реда на чл.22, ал.3 и 4. Оценките се одобряват от общинския съвет и не могат да бъдат по-ниски от данъчните. Общинският съвет може да определи и по-висока оценка, освен ако в закон е установено друго. Началните цени при провеждането на търговете или конкурсите не могат да бъдат по-ниски от определените от общинския съвет.”

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителите и предлага следната редакция на § 19, който става § 18:
    § 18. В чл.41 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 1 се отменя.
    2. Алинея 2 се изменя така:
    “(2) Разпоредителните сделки с имоти и вещни права се извършват въз основа на пазарни оценки, определени по реда на чл.22, ал.3. Оценките се одобряват от общинския съвет и не могат да бъдат по-ниски от данъчните. Общинският съвет може да определи и по-висока оценка, освен ако в закон е установено друго. Началните цени при провеждането на търговете или конкурсите не могат да бъдат по-ниски от определените от общинския съвет.”
    3. Създава се ал. 4:
    “(4) В общината се създава и поддържа публичен регистър за разпоредителните сделки с имоти – общинска собственост. В регистъра се вписват данни за имотите според акта за собственост, по видове разпоредителни сделки, както и:
    1. пазарна и данъчна оценка на имотите или вещните права, оценката, определена от общинския съвет и крайна цена на сделката;
    2. начин на разпореждане – чрез публичен търг, публично оповестен конкурс или решение на общинския съвет;
    3. насрещна страна по сделката;
    4. други данни, определени от общинския съвет в наредбата по чл. 8, ал. 2.”

    § 20. В чл.45, ал.2 се отменя.

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 20, който става § 19.

    § 21. В чл.46, ал.1, т.1 числото “6” се заменя с “три”.

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 21, който става § 20.

    § 22. В чл.49 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал.1 след думите “се извършва” се добавя “при условията и”.
    2. В ал.2 накрая се добавя “или ако в резултат на замяната общината ще построи жилища за настаняване в тях на нуждаещи се граждани”.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителите и предлага следната редакция на § 22, който става § 21:
    § 21. В чл. 49 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 след думите “се извършва” се добавя “при условията и”.
    2. В ал. 2 накрая се добавя “или ако върху имота, придобит в резултат на замяната, ще се изградят социални жилища”.

    § 23. Създава се чл.49а:
    “Чл.49а.Правото на строеж върху имоти, частна общинска собственост, на лица с установени жилищни нужди за строеж на жилищна сграда се учредява без търг или конкурс при условия и по ред, определени в наредбата по чл.45а, ал.1. Цената на правото на строеж се определя от общинския съвет.”

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителите и предлага следната редакция на § 23, който става § 22:
    § 22. Създава се чл. 49а:
    “Чл. 49а. (1) Право на строеж върху имоти - частна общинска собственост, отредени за изграждане на социални жилища, може да се учредява без търг или конкурс за строеж на жилищна сграда на лица с установени жилищни нужди, на жилищностроителни кооперации или сдружения, в които членуват само такива лица, при условия и по ред, определени в наредбата по чл. 45а, ал.1 Цената на правото на строеж се определя от общинския съвет.
    (2) Правото на строеж по ал.1 не може да се прехвърля на трети лица.
    (3) Жилищата, придобити по реда на ал.1 не могат да се отдават под наем или да бъдат обект на разпореждане за срок от петнадесет години.
    (4) Нарушаването на забраните по ал. 2 и 3 е основание за разваляне на договора за правото на строеж.
    (5) При разваляне на договора лицата, нарушили забраните по ал. 2 и 3, нямат правата по чл. 72 - 74 от Закона за собствеността.”

    § 24. Член 51 се изменя така:
    “Чл.51. (1) Общината може да осъществява стопанска дейност, да създава общински предприятия и да участва в съвместни форми на стопанска дейност при условия и по ред, определени със закон.
    (2) Общината може да осъществява стопанска дейност чрез търговски дружества с общинско участие в капитала, чрез граждански дружества по Закона за задълженията и договорите или чрез сдружения с нестопанска цел при условията и по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел. Общината може да осъществява самостоятелно стопанска дейност чрез общински предприятия, създадени по реда на този закон.
    (3) Общината може да участва в осъществяването на различните форми стопанска дейност със свободни парични средства, с изключение на целевите субсидии от държавния бюджет, както и с имоти и вещи или вещни права.
    (4) Общината може да участва само в такива форми на стопанска дейност, в които отговорността й не надвишава размера на дяловото й участие. Общината не може да участва в търговски дружества като неограниченоотговорен съдружник.
    (5) Условията и редът за учредяване на търговски дружества и за упражняване на правата на собственост на общината в търговски дружества с общинско участие в капитала, за участие на общината в граждански дружества и в сдружения с нестопанска цел се определят с наредба на общинския съвет.
    (6) Общината може да внася свободни имоти и вещи или вещни права върху имоти, частна общинска собственост, като непарична вноска в капитала на търговски дружества след решение на общинския съвет, прието с мнозинство повече от половината от общия брой на общинските съветници.
    (7) Търговските дружества с общинско участие в капитала, могат да отдават под наем имоти или части от тях, които са били частна общинска собственост към момента на внасянето им като непарична вноска в капитала на дружествата, чрез публичен търг или публично оповестен конкурс за срок до десет години по ред, определен в наредбата по ал.5. Този ред се прилага и за учредяването на ограничени вещни права върху такива имоти, като срокът на правото на ползване не може да бъде по-дълъг от 10 години.
    (8) Капиталът на едноличните търговски дружества с общинско участие може да се намалява със стойността на имоти и вещи или вещни права, които са внесени като непарична вноска в капитала им, въз основа на решение на общинския съвет.
    (9) Имотите и вещите, със стойността на които е намален капиталът на едноличните търговски дружества с общинско участие, придобиват статут на частна общинска собственост от вписването на решението по ал.8 и се управляват по ред, определен от общинския съвет.”

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителите и предлага следната редакция на § 24, който става § 23:
    § 23. Член 51 се изменя така:
    “Чл.51. (1) Общината може да осъществява стопанска дейност, да създава общински предприятия и да участва в съвместни форми на стопанска дейност при условия и по ред, определени със закон.
    (2) Общината може да осъществява стопанска дейност чрез търговски дружества с общинско участие в капитала, чрез граждански дружества по Закона за задълженията и договорите или чрез сдружения с нестопанска цел при условията и по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел. Общината може да осъществява самостоятелно стопанска дейност чрез общински предприятия, създадени по реда на този закон.
    (3) Общината може да участва в осъществяването на различните форми стопанска дейност със свободни парични средства, с изключение на целевите субсидии от държавния бюджет, както и с имоти и вещи или вещни права.
    (4) Общината може да участва само в такива форми на стопанска дейност, в които отговорността й не надвишава размера на дяловото й участие. Общината не може да участва в търговски дружества като неограниченоотговорен съдружник.
    (5) Условията и редът за упражняване на правата на собственост на общината в търговски дружества с общинско участие в капитала, за участието на общината в граждански дружества и в сдружения с нестопанска цел се определят с наредба на общинския съвет. В наредбата се определят:
    1. образуването, преобразуването и прекратяването на еднолични търговски дружества с общинско участие в капитала;
    2. участието на едноличните търговски дружества с общинско участие в капитала в други дружества;
    3. участието на общината в други търговски дружества;
    4. възлагането на управлението и контрола и съдържанието на договорите, определяне състава и компетенциите на органите за управление и контрол, реда за определяне на представителите на общината в органите за управление и контрол, техните права и задължения, възнаграждението и отговорността при неизпълнение на задълженията;
    5. правилата за сключване на договори за наем и разпореждане с дълготрайни активи и за задължително застраховане на имуществото.
    (6) Общината може да внася свободни имоти и вещи или вещни права върху имоти, частна общинска собственост, като непарична вноска в капитала на търговски дружества, при условия и по ред, определени в наредбата по ал. 5, след решение на общинския съвет, прието с мнозинство от две трети от общия брой на общинските съветници.
    (7) Търговските дружества с общинско участие в капитала, могат да отдават под наем имоти или части от тях, внесени от общината като непарична вноска в капитала им, или да учредяват ограничени вещни права върху такива имоти, чрез публичен търг или публично оповестен конкурс по ред, определен в наредбата по ал.5. Срокът на договорите за наем и за правото на ползване за тези имоти не може да бъде по-дълъг от десет години.
    (8) Капиталът на едноличните търговски дружества с общинско участие може да се намалява със стойността на имоти и вещи или вещни права, които са внесени като непарична вноска в капитала им, въз основа на решение на общинския съвет.
    (9) Имотите и вещите, със стойността на които е намален капиталът на едноличните търговски дружества с общинско участие, придобиват статут на частна общинска собственост от влизане в сила на решението по ал.8 и се управляват по ред, определен от общинския съвет.”

    § 25. Член 52 се изменя така:
    “(1) Общинското предприятие е специализирано звено на общината за изпълнение на дейности, финансирани от общинския бюджет.
    (2) Общинското предприятия се създава, преобразува и закрива с решение на общинския съвет.
    (3) Общинското предприятие осъществява дейността си въз основа на правилник, приет от общинския съвет.
    (4) С правилника по ал. 3 се определят предмета на дейност, структурата, управлението, численият състав и правата и задълженията на предприятието по отношение на предоставеното му общинско имущество.
    (5) Общинското предприятие е второстепенен разпоредител с бюджетни кредити.

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 25, който става § 24.

    § 26. Член 53 се изменя така:
    «Чл.53. Общинското предприятие може да осъществява дейност по:
    1. управление, изграждане, поддържане, ремонт и реконструкция на обекти, мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура и други имоти - общинска собственост, както и предоставяне на свързаните с тях услуги за населението;
    2.предоставяне на други услуги или осъществяване на други местни дейности, необходими за задоволяване на потребностите на общината или на нейното населението, които се финансират от бюджета на общината, определени от общинския съвет.”

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 26, който става § 25.

    § 27. Член 54 се отменя.

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 27, който става § 26.

    § 28. Член 54а се изменя така:
    “Чл.54а. (1) В общината се създават и поддържат публични регистри за търговските дружества с общинско участие в капитала, за общинските предприятия, за юридическите лица с нестопанска цел и за гражданските дружества в които участва общината.
    (2) Образците на регистрите, редът за воденето и съхраняването им се определят с наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на правосъдието.”

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 28, който става § 27.

    § 29. В чл. 56, ал.1 накрая се добавя “и министъра на правосъдието”.

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 29, който става § 28.

    § 30. В чл.58 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал.3 след думата “досие” се добавя “по образец, утвърден от министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на правосъдието”, думите “както и” се заличават и накрая се добавя “както и други данни, определени в наредбата по чл.63, ал.3”;
    2. В ал.4 думите “от областния управител” се заличават.

    Предложение от н.п. Иван Сотиров:
    В §30, ал.4 на чл.58 се изменя така:
    „(4) За съставените актове за общинска собственост на държавни имоти, преминали в собственост на общината след 1 юни 1996г., кметовете уведомяват областните управители в срок от три дни след съставяне на акта.”

    Комисията подкрепя по принцип предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителите и предлага следната редакция на § 30, който става § 29:
    § 29. В чл.58 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал.3 след думата “досие” се добавя “по образец, утвърден от министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на правосъдието”, думите “както и” се заличават и накрая се добавя “както и други данни, определени в наредбата по чл.63, ал.3”;
    2. Алинея 4 се изменя така:
    „(4) Актът за общинска собственост за имот, прехвърлен безвъзмездно в собственост на общината от държавата, както и за имот, придобит в собственост на общината чрез покупко-продажба от държавата или чрез замяна между общината и държавата, се съставя след отписването му от актовите книги за държавна собственост по ред, определен от Министерския съвет.”
    3. Създава се ал. 5:
    „(5) Актът за общинска собственост за имот – държавна собственост, преминал в собственост на общината по силата на закон, се съставя по реда на ал.1. Препис от акта се изпраща на областния управител в седем дневен срок от вписването му в службата по вписванията. Въз основа на вписаният акт за общинска собственост, областния управител отписва имота от актовите книги за държавна собственост.”

    § 31. В чл.60, ал.2 се отменя.

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 31, който става § 30.

    § 32. Член 61 се изменя така:
    “Чл.61. В акта за общинска собственост се вписват данните по чл.30, ал.2, т.4, чл.60, т.1-7, чл.61, ал.1, т.5, 7, 9 и 10 и чл.84, ал.2 от Закона за кадастъра и имотния регистър.”

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 32, който става § 31:

    § 33. В чл.63 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал.1 накрая се добавя “и министъра на правосъдието”;
    2. Алинея 3 се изменя така:
    “(3) Регистрите се състоят от партидите на отделните имоти. Редът за съставяне, поддържане и съхраняване на актовете, досиетата и регистрите и за извършване на поправки в тях се определят с наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на правосъдието.”
    3. Създават се ал.4 и 5:
    “(4) За регистрите по ал.1 се създават компютъризирани информационни системи, които осъществяват връзка с кадастъра и имотния регистър.
    (5) Условията и редът за създаване, поддържане и ползване на информационните системи, както и за пряк достъп до данните в тях се определят с наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на правосъдието.”

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 33, който става § 32.

    Комисията предлага да се създаде нов § 32а, който става § 33:
    § 33. В чл. 65 се създава ал. 5:
    „(5) Лицата, от които са иззети имоти по ал. 1, нямат правата по чл.72 - 74 от Закона за собствеността.”

    § 34. Глава девета “Административнонаказателни разпоредби” с чл.76-80 се отменя.

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 34.

    § 35. В допълнителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:
    1.Създава се нов §1:
    “§ 1. По смисъла на този закон:
    1. "Равностойно парично обезщетение" е цената на отчуждаваните имоти или на части от имоти, определена по реда на този закон.
    2. "Пазарни цени" са осреднените цени от сделки с имоти за покупко- продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на собственост срещу задължение за строителство, ипотека, продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни изпълнители, държавните институции и общините, както и други възмездни сделки, по които поне една от страните е търговец, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката, и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота.
    3. "Оценител на имоти" е лице, което:
    а) има необходимото образование и професионална квалификация за оценяване на имоти;
    б) притежава документ за извършване на оценки на имоти, издаден от компетентен орган;
    в) има поне три години професионален опит за оценяване на имоти;
    г) не е заинтересован от отчуждаването или от разпореждането, не е роднина по права линия без ограничения, по съребрена линия до четвърта степен и по сватовство до втора степен на страните по отчуждаването или разпореждането.
    4. "Имоти, намиращи се в близост до отчуждавания" са имотите, които са разположени:
    а) в един и същ квартал в населените места или селищните образувания;
    б) в едно и също землище в земеделските територии и в териториите на гори и земи от горския фонд.”
    2. § 2 се отменя.

    Предложение от н.п. Иван Сотиров:
    В § 35 буква „а” на т.4 от §1 се изменя така:
    „а) в една и съща ценова зона, определена с решение на общинския съвет;”

    Комисията подкрепя по принцип предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителите и предлага следната редакция на § 35:
    § 35. В допълнителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:
    1.Създава се нов §1:
    “§ 1. По смисъла на този закон:
    1. "Равностойно парично обезщетение" е цената на отчуждавания имот или на част от него, определена по реда на този закон.
    2. "Пазарни цени на имоти с подобни характеристики" са осреднените цени от сделки с имоти, намиращи се в близост до отчуждавания, за покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на собственост срещу задължение за строителство, ипотека, продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни изпълнители, държавните институции и общините, както и други възмездни сделки между физически и/или юридически лица, по които поне една от страните е търговец, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката, и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота.
    3. "Имоти, намиращи се в близост до отчуждавания" са имотите, които се намират:
    а) в една и съща ценова зона с отчуждавания имот – в урбанизираните територии;
    б) в едно и също землище с отчуждавания имот - в земеделските територии и в териториите на гори и земи от горския фонд.”
    4. "Оценител на имоти" е лице, което:
    а) има необходимото образование и професионална квалификация за оценяване на имоти;
    б) притежава документ за извършване на оценки на имоти, издаден от компетентен орган;
    в) има поне три години професионален опит за оценяване на имоти;
    г) не е заинтересован от отчуждаването или от разпореждането, не е роднина по права линия без ограничения, по съребрена линия до четвърта степен и по сватовство до втора степен на страните по отчуждаването или разпореждането.
    2. § 2 се отменя.

    Предложение от н.п. Елеонора Николова и Мария Капон:
    Създава се нов § 35а:
    „§ 35а. Публично-частно партньорство е договорно споразумение между публичен субект /държавен или местен/ и юридическо лице отчастния сектор. Чрез това споразумение се извършва разпределение на уменията и активите на всеки сектор /публичен и частен/ при предоставяне на услуга или съоръжения за използването им от обществото. ”

    Комисията не подкрепя предложението.

    Преходни и заключителни разпоредби

    Комисията подкрепя предложението за създаване на преходни и заключителни разпоредби.

    § 36. (1) В тримесечен срок от влизането в сила на този закон министърът на регионалното развитие и благоустройството и министърът на правосъдието утвърждават образците на актовете за общинска собственост и на регистрите и издават наредбите по този закон.
    (2) Кметовете на общини организират съставянето на регистрите по този закон в тримесечен срок от влизането в сила на наредбата по ал. 1.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителите и предлага следната редакция на § 36:
    § 36. (1) В тримесечен срок от влизането в сила на този закон министърът на регионалното развитие и благоустройството и министърът на правосъдието утвърждават образците на актовете за общинска собственост и на регистрите и издават наредбите по този закон.
    (2) Кметовете на общини организират съставянето на регистрите по този закон в тримесечен срок от влизането в сила на съответните наредби по ал. 1.
    (3) Кметовете на общини организират съставянето на регистъра по чл. 41, ал. 4 в тримесечен срок от влизането в сила на този закон.
    (4) Общинските съвети приемат стратегиите за управление на общинската собственост, измененията и допълненията на наредбите по прилагане на закона и определят ценовите зони в урбанизираните територии в тримесечен срок от влизане в сила на този закон.
    (5) Отчуждителните производства, за които има приети решения на общинските съвети по отменения чл.23, се довършват по досегашния ред.

    § 37. В Закона за местното самоуправление и местната администрация / Обн., ДВ, бр. 77 от 17.09.1991 г., в сила от 17.09.1991 г., изм., бр. 24 от 14.03.1995 г., изм. и доп., бр. 49 от 30.05.1995 г., бр. 65 от 21.07.1995 г., изм., бр. 90 от 24.10.1996 г., доп., бр. 122 от 19.12.1997 г., изм., бр. 33 от 24.03.1998 г., бр. 130 от 5.11.1998 г., в сила от 6.12.1998 г., изм. и доп., бр. 154 от 28.12.1998 г., доп., бр. 67 от 27.07.1999 г., изм. и доп., бр. 69 от 3.08.1999 г., в сила от 3.08.1999 г., изм., бр. 26 от 29.03.2000 г., изм. и доп., бр. 85 от 17.10.2000 г., в сила от 17.10.2000 г., изм., бр. 1 от 2.01.2001 г., в сила от 31.03.2001 г., доп., бр. 28 от 19.03.2002 г., изм., бр. 45 от 30.04.2002 г., бр. 119 от 27.12.2002 г., в сила от 1.01.2003 г., изм. и доп., бр. 69 от 5.08.2003 г., в сила от 27.10.2003 г., бр. 19 от 1.03.2005 г., изм., бр. 34 от 19.04.2005 г., в сила от 1.06.2005 г., бр. 30 от 11.04.2006 г., в сила от 1.03.2007 г., изм. и доп., бр. 69 от 25.08.2006 г., бр. 61 от 27.07.2007 г., бр. 63 от 3.08.2007 г., в сила от 3.08.2007 г./ се правят следните изменения и допълнения:
    1. В чл.51, ал.3, 4 и 5 се отменят.
    2. В чл.61 се създава ал.3:
    “(3) Сдруженията с нестопанска цел, в които участва общината, осъществяват дейност в обществена полза. За учредяването им не се прилагат ограниченията за броя на членовете, определени в чл.19 от Закона за юридическите лица с нестопанска цел.”

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 37.

    § 38. В Закона за устройство на територията /Обн., ДВ, бр. 1 от 2.01.2001 г., в сила от 31.03.2001 г., изм., бр. 41 от 24.04.2001 г., бр. 111 от 28.12.2001 г., бр. 43 от 26.04.2002 г., изм. и доп., бр. 20 от 4.03.2003 г., бр. 65 от 22.07.2003 г., бр. 107 от 9.12.2003 г., изм., бр. 36 от 30.04.2004 г., изм. и доп., бр. 65 от 27.07.2004 г., изм., бр. 28 от 1.04.2005 г., в сила от 1.04.2005 г., изм. и доп., бр. 76 от 20.09.2005 г., бр. 77 от 27.09.2005 г., изм., бр. 88 от 4.11.2005 г., бр. 94 от 25.11.2005 г., в сила от 25.11.2005 г., бр. 95 от 29.11.2005 г., в сила от 1.03.2006 г., изм. и доп., бр. 103 от 23.12.2005 г., изм., бр. 105 от 29.12.2005 г., в сила от 1.01.2006 г., бр. 29 от 7.04.2006 г., бр. 30 от 11.04.2006 г., в сила от 12.07.2006 г., бр. 34 от 25.04.2006 г., в сила от 1.01.2008 г. (*) , бр. 37 от 5.05.2006 г., в сила от 1.07.2006 г., изм. и доп., бр. 65 от 11.08.2006 г., в сила от 11.08.2006 г., бр. 76 от 15.09.2006 г., в сила от 1.01.2007 г., бр. 79 от 29.09.2006 г., (*) изм., бр. 80 от 3.10.2006 г., в сила от 3.10.2006 г., бр. 82 от 10.10.2006 г., изм. и доп., бр. 106 от 27.12.2006 г., в сила от 28.01.2007 г., бр. 108 от 29.12.2006 г., бр. 41 от 22.05.2007 г., (*) изм., бр. 53 от 30.06.2007 г., в сила от 30.06.2007 г., изм. и доп., бр. 61 от 27.07.2007 г., в сила от 27.07.2007 г., бр. 33 от 28.03.2008 г., доп., бр. 43 от 29.04.2008 г./ в чл.209 се правят следните изменения:
    1.В ал.1 думите “и по Закона за общинската собственост” и “улици, булеварди и площади” се заличават, а изречение второ се отменя.
    2. В ал.2 думите “съответно кметът на общината” се заличават.

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 38.

    Предложение от н.п. Марина Дикова и Борислав Владимиров:
    В преходните и заключителни разпоредби се създава $ 38а:
    „$ 38а. В Закона за държавната собственост чл.79, ал.1 и 2 се отменят.”

    Комисията подкрепя предложението и предлага да се създаде § 38а, който става § 39:
    § 39. В Закона за държавната собственост /Обн., ДВ, бр. 44 от 21.05.1996 г., в сила от 1.06.1996 г., изм., бр. 104 от 6.12.1996 г., в сила от 7.01.1997 г., изм. и доп., бр. 55 от 11.07.1997 г., в сила от 11.07.1997 г., доп., бр. 61 от 1.08.1997 г., изм., бр. 117 от 10.12.1997 г., в сила от 1.01.1998 г., доп., бр. 93 от 11.08.1998 г., изм. и доп., бр. 124 от 27.10.1998 г., изм., бр. 67 от 27.07.1999 г., в сила от 28.01.2000 г., бр. 9 от 1.02.2000 г., в сила от 1.02.2000 г., доп., бр. 12 от 11.02.2000 г., изм., бр. 26 от 29.03.2000 г., бр. 57 от 14.07.2000 г., бр. 1 от 2.01.2001 г., в сила от 31.03.2001 г.; Решение № 7 от 10.04.2001 г. на Конституционния съд на РБ - бр. 38 от 17.04.2001 г.; изм., бр. 45 от 30.04.2002 г., изм. и доп., бр. 63 от 15.07.2003 г., в сила от 16.08.2003 г., изм., бр. 24 от 23.03.2004 г., доп., бр. 93 от 19.10.2004 г., изм. и доп., бр. 32 от 12.04.2005 г., бр. 17 от 24.02.2006 г., изм., бр. 30 от 11.04.2006 г., в сила от 12.07.2006 г., изм. и доп., бр. 36 от 2.05.2006 г., в сила от 1.07.2006 г., доп., бр. 64 от 8.08.2006 г., изм. и доп., бр. 105 от 22.12.2006 г., изм., бр. 41 от 22.05.2007 г., бр. 59 от 20.07.2007 г., в сила от 1.03.2008 г., доп., бр. 92 от 13.11.2007 г., бр. 113 от 28.12.2007 г., в сила от 1.01.2008 г./ в чл.79, ал.1 и 2 се отменят.

    § 39. В Закона за собствеността / Обн., Изв., бр. 92 от 16.11.1951 г., в сила от 17.12.1951 г., изм. и доп., бр. 12 от 11.02.1958 г., изм., бр. 90 от 8.11.1960 г., ДВ, бр. 99 от 20.12.1963 г., доп., бр. 26 от 30.03.1973 г., изм. и доп., бр. 27 от 3.04.1973 г., изм., бр. 54 от 12.07.1974 г., в сила от 1.10.1974 г., изм. и доп., бр. 87 от 8.11.1974 г., в сила от 1.12.1974 г., изм., бр. 55 от 14.07.1978 г., бр. 36 от 8.05.1979 г., бр. 19 от 8.03.1985 г., изм. и доп., бр. 14 от 19.02.1988 г., бр. 91 от 2.12.1988 г., бр. 38 от 19.05.1989 г., бр. 31 от 17.04.1990 г., изм., бр. 77 от 17.09.1991 г., изм. и доп., бр. 33 от 19.04.1996 г., в сила от 1.06.1996 г., изм., бр. 100 от 31.10.1997 г., бр. 90 от 15.10.1999 г., изм. и доп., бр. 34 от 25.04.2000 г., в сила от 1.01.2001 г., изм., бр. 59 от 21.07.2000 г., в сила от 21.07.2000 г., бр. 32 от 12.04.2005 г., доп., бр. 46 от 6.06.2006 г., в сила от 1.06.2006 г., изм., бр. 105 от 22.12.2006 г., изм. и доп., бр. 24 от 20.03.2007 г., изм., бр. 59 от 20.07.2007 г., в сила от 1.03.2008 г., бр. 113 от 28.12.2007 г., в сила от 31.12.2007 г./ § 27 от преходните и заключителните разпоредби се отменя.

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 39, който става § 40.

    § 40. За не приключените производства за продажба на земя - частна общинска собственост, на собственици на законно построена върху нея сграда, образувани по отменения § 27 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за собствеността, за които има подадена молба до кмета на общината до деня на влизане в сила на този закон, цената на земята се определя, като данъчната оценка се увеличи с 20 на сто.

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 40, който става § 41.










    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО МЕСТНО
    САМОУПРАВЛЕНИЕ, РЕГИОНАЛНА
    ПОЛИТИКА И БЛАГОУСТРОЙСТВО:
    Ремзи Осман
    Форма за търсене
    Ключова дума