Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по местно самоуправление, регионална политика и благоустройство
21/01/2009

    общ законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията - № 853-04-3 от 21.01.09 г. изготвен въз основа на приетите на първо гласуване на 16.01.2009г. законопроекти за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията:
    - № 854-01-82, внесен от Борислав Владимиров;
    - № 854-01-119, внесен от Христо Кирчев и група народни представители;
    - № 802-01-103, внесен от Министерски съвет












    Проект


    З А К О Н
    за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията

    (Обн., ДВ, бр. 1 от 2001 г.; изм. и доп., бр. 41 и 111 от 2001 г., бр. 43 от 2002 г.,
    бр. 20, 65 и 107 от 2003 г., бр. 36 и 65 от 2004 г., бр. 28, 76, 77, 88, 94, 95, 103 и
    105 от 2005 г., бр. 29, 30, 34, 37, 65, 76, 79, 80, 82, 106 и 108 от 2006 г., бр. 41, 53
    и 61 от 2007 г. и бр. 33, 43, 54, 69, 98 и 102 от 2008 г.)

    § 1. В чл. 9 се създават ал. 4 и 5:
    „(4) Промяна на предназначението на поземлени имоти или на части от поземлени имоти, които са отредени съгласно действащ подробен устройствен план за обществени обекти на образованието, здравеопазването или културата, може да се извършва само след съгласие съответно на министъра на образованието и науката, министъра на здравеопазването или на министъра на културата.
    (5) Преди да вземе решение по ал. 4, съответният министър изисква становище от ръководителя на обществения обект на образованието, здравеопазването или културата.”

    § 2. Създава се чл. 39а:
    „Чл. 39а. Промяна на предназначението на сграда или на част от сграда - обществен обект на образованието, здравеопазването или културата, за други нужди може да се извършва само след съгласие съответно на министъра на образованието и науката, министъра на здравеопазването или на министъра на културата.”

    § 3. В чл. 62а се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 3 т. 2 се изменя така:
    „2. общинския съвет с решение, прието с мнозинство две трети от общия брой на съветниците, след съгласието на министъра на околната среда и водите - в останалите случаи.”
    2. В ал. 5 се създава изречение второ:
    „В тези случаи се прилага разпоредбата на ал. 3.”

    § 4. В чл. 124 се правят следните изменения и допълнения:
    1.В ал. 2 изречение второ се заличава.
    2.Алинея 3 се изменя така:
    „(3) Изработването на проекти на подробни устройствени планове в обхват до един квартал в урбанизираните територии и до 5ха извън урбанизираните територии може да се възлага и от заинтересовани лица след разрешение от кмета на общината, а в случаите по ал.4 – след разрешение от областния управител, съответно - от министъра на регионалното развитие и благоустройството”.
    3. В ал.4 думите „или разрешава” се заличават.
    4.Създава се нова ал. 5:
    „(5) Когато в обхвата на разрешенията по ал. 3 и 4 за възлагане на изработването на проекти на подробни устройствени планове попадат и имоти, които не са собственост на заинтересованите лица и е необходимо да бъде изработен и план за регулация на улици и на поземлени имоти за обекти на публичната собственост или парцеларен план, общината, съответно държавата, дължи обезщетение на възложителя за средствата, инвестирани за изработване на тази част от плана. Размерът на обезщетението се определя съобразно методиката по чл.6, т.7 от Закона за камарите на архитектите и инженерите в инвестиционното проектиране и се заплаща в едномесечен срок от влизането в сила на плана.”
    5. Досегашната ал. 5 става ал. 6.

    § 5. В чл. 126 се създава ал. 7:
    „(7) Изпълнителят на обществената поръчка по ал. 1 не може да сключва договори с други възложители за извършване на проучване и проектиране в територии или поземлени имоти, попадащи в обхвата на поръчката, влияещи върху нейното изпълнение. При извършване на проектантски услуги от страна на изпълнителя или членове на неговия екип, влияещи върху изпълнението на поръчката, възложителят може да развали договора по вина на изпълнителя и да открие нова процедура по реда на Закона за обществените поръчки.”

    § 6. В чл.128, ал.1 и 3 думата „три” се заменя с „един”.

    § 7. В чл. 133 се правят следните изменения и допълнения:
    1.Създават се нови ал. 7 и 8 и ал.9:
    „(7) Съгласуването от проектанта на подробния устройствен план се извършва чрез писмено становище в едномесечен срок от постъпването на искането на възложителя за съгласуване в общината и подпис върху проекта за план-извадка или чрез участие на проектанта в заседанието на експертния съвет по устройство на територията. Отказите за съгласуване трябва да бъдат мотивирани. Ако проектантът не представи писмено становище в срок и не подпише плана-извадка, не присъства на заседанието на експертния съвет или в 14-дневен срок след заседанието не подпише протокола на съвета, счита се, че проектът на план-извадка е съгласуван.
    (8) Проектът на план-извадка се одобрява от компетентния орган по реда на чл.129.
    (9) Когато изработването на проекта на подробен устройствен план е възложено от заинтересовани лица и в неговия обхват попадат и имоти, които не са собственост на възложителя на плана, собствениците на тези имоти дължат обезщетение на възложителя за средствата, инвестирани за изработване на тази част от плана, ако се възползват от план-извадка за техните имоти. Размерът на обезщетението се определя съобразно методиката по чл.6, т.7 от Закона за камарите на архитектите и инженерите в инвестиционното проектиране и се заплаща на възложителя на плана от собствениците на имотите чрез органа, издал разрешението по ал.1. В тези случаи общината, съответно държавата, се освобождават от задължението си по чл.124, ал.5.”
    2.Досегашната ал.7 става ал.10.
    3.Досегашната ал.8 става ал.11 и в нея думите „ал.7” се заменят с „ал.10”.
    § 8. В чл. 134, ал. 4 се създава т. 3:
    „3. промяна на предназначението на поземлени имоти или на части от поземлени имоти, на сгради или на части от сгради, които са отредени съгласно действащи подробни устройствени планове за обществени обекти на образованието, здравеопазването или културата, освен в случаите по чл. 9, ал. 4 и по чл. 39а.”
    § 9. Създава се чл. 136а:
    „Чл. 136а. Изменения на подробните устройствени планове относно поземлени имоти или части от поземлени имоти, сгради или части от сгради, отредени за обществени обекти на образованието, здравеопазването и културата, се приемат по предвидения в този закон ред след съгласие съответно на министъра на образованието и науката, министъра на здравеопазването или на министъра на културата.”

    §10. В чл.149, ал.2, в т. 1 и 3 думите „и носителите на ограничени вещни права” се заличават.

    §11. В чл.183, ал.2 в края на текста се добавя „непосредствени съседи на обекта”.

    ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
    § 12. (1) За срок 3 години от влизането в сила на този закон се спира прилагането на действащите подробни устройствени планове в частите им за имоти, собствеността върху които е възстановена, ако собствеността е възстановена върху обществени обекти на образованието, здравеопазването или културата и с последващ подробен устройствен план това предназначение е било променено за други нужди.
    (2) Алинея 1 не се прилага, когато за тези имоти е налице влязъл в сила подробен устройствен план, предвиждащ застрояване на обекти, чието предназначение е за нуждите на обществени обекти на образованието, здравеопазването или културата, като въз основа на този план към момента на влизането в сила на този закон са съгласувани и одобрени инвестиционни проекти, издадено е разрешение за строеж и са започнали строителни работи.
    § 13. В Закона за държавната собственост (обн., ДВ, бр. 44 от 1996 г.; изм. и доп., бр. 104 от 1996 г., бр. 55, 61 и 117 от 1997 г., бр. 93 и 124 от 1998 г., бр. 67 от 1999 г., бр. 9, 12, 26 и 57 от 2000 г., бр. 1 от 2001 г.; Решение № 7 на Конституционния съд от 2001 г. - бр. 38 от 2001 г.; изм. и доп., бр. 45 от 2002 г., бр. 63 от 2003 г., бр. 24 и 93 от 2004 г., бр. 32 от 2005 г., бр. 17, 30, 36, 64 и 105 от 2006 г., бр. 41, 59, 92 и 113 от 2007 г. и бр. 52 и 54 от 2008 г.) се правят следните изменения и допълнения:
    1. В чл. 7 се създава ал. 4:
    „(4) Собствеността върху имоти - държавна собственост, които са обществени обекти на образованието, здравеопазването или културата по смисъла на Закона за устройство на територията, не може да бъде възстановявана на лицата, от които те са били отнети, или на техните наследници и правоприемници.”
    2. В чл. 32 се създава ал. 4:
    „(4) Държавна нужда, която не може да бъде задоволена по друг начин, по ал. 1 е винаги налице, когато имот или част от имот се отчуждава за нуждите на обществени обекти на образованието, здравеопазването или културата.”
    3. В чл. 33:
    а) създава се нова ал. 3:
    „(3) Подробният устройствен план - основание за отчуждаване, се приема от Националния експертен съвет по устройство на територията и регионална политика и се утвърждава със заповед на министъра на регионалното развитие и благоустройството.”;
    б) досегашната ал. 3 става ал. 4.
    § 14. В Закона за общинската собственост (обн., ДВ, бр. 44 от 1996 г.; изм. и доп., бр. 104 от 1996 г., бр. 55 от 1997 г., бр. 22 и 93 от 1998 г., бр. 23, 56, 64, 67, 69 и 96 от 1999 г., бр. 26 от 2000 г., бр. 34 от 2001 г., бр. 120 от 2002 г., бр. 101 от 2004 г., бр. 29, 30 и 36 от 2006 г., бр. 59, 63 и 92 от 2007 г. и бр. 54, 70 и 100 от 2008 г.) се правят следните изменения и допълнения:
    1. В чл. 7 се създава ал. 4:
    „(4) Собствеността върху имоти - общинска собственост, които са обществени обекти на образованието, здравеопазването или културата по смисъла на Закона за устройство на територията, не може да бъде възстановявана на лицата, от които те са били отнети, или на техните наследници и правоприемници.”
    2. В чл. 21:
    а) алинея 6 се изменя така:
    „(6) Подробният устройствен план - основание за отчуждаване, се приема от Националния експертен съвет по устройство на територията и регионална политика и се утвърждава със заповед на министъра на регионалното развитие и благоустройството.”;
    б) създава се ал. 7:
    „(7) Общинска нужда, която не може да бъде задоволена по друг начин, по ал. 1 е винаги налице, когато имот или част от имот се отчуждава за нуждите на обществени обекти на образованието, здравеопазването или културата.”





    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО МЕСТНО
    САМОУПРАВЛЕНИЕ, РЕГИОНАЛНА
    ПОЛИТИКА И БЛАГОУСТРОЙСТВО :
    Ремзи Осман


    Форма за търсене
    Ключова дума