Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по местно самоуправление, регионална политика и благоустройство
21/06/2006

    Проект на Закон за изменение и допълнение на ЗМСМА въз основа на приетите на първо гласуване законопроекти № 554-01-92, вн. от Ан. Мингова и гр.н.пр.; № 654-01-5, вн. от Ремзи Осман и № 654-01-55, вн. от Йовко Йовков и гр.н.пр.
    Проект !


    ЗАКОН ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ
    НА ЗАКОНА ЗА МЕСТНОТО САМОУПРАВЛЕНИЕ И МЕСТНАТА АДМИНИСТРАЦИЯ

    Обн., ДВ, бр. 77 от 17.09.1991 г., в сила от 17.09.1991 г., изм., бр. 24 от 14.03.1995 г., изм. и доп., бр. 49 от 30.05.1995 г., бр. 65 от 21.07.1995 г., изм., бр. 90 от 24.10.1996 г., доп., бр. 122 от 19.12.1997 г., изм., бр. 33 от 24.03.1998 г., бр. 130 от 5.11.1998 г., в сила от 6.12.1998 г., изм. и доп., бр. 154 от 28.12.1998 г., доп., бр. 67 от 27.07.1999 г., изм. и доп., бр. 69 от 3.08.1999 г., в сила от 3.08.1999 г., изм., бр. 26 от 29.03.2000 г., изм. и доп., бр. 85 от 17.10.2000 г., в сила от 17.10.2000 г., изм., бр. 1 от 2.01.2001 г., в сила от 31.03.2001 г., доп., бр. 28 от 19.03.2002 г., изм., бр. 45 от 30.04.2002 г., бр. 119 от 27.12.2002 г., в сила от 1.01.2003 г., изм. и доп., бр. 69 от 5.08.2003 г., в сила от 27.10.2003 г., бр. 19 от 1.03.2005 г., изм., бр. 34 от 19.04.2005 г., в сила от 1.06.2005г., бр. 30 от 11.04.2006г., в сила от 1.03.2007г.

    Комисията подкрепя предложението на вносителите за наименование на законопроекта.

    § 1. В чл. 2, ал. 2 изречение второ се изменя така: ”Те се създават при условия и по ред, определени в закон.”

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителите и предлага следната редакция на § 1:
    § 1. В чл. 2 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 2 изречение второ се изменя така: ”Те се създават при условия и по ред, определени в закон.”
    2. В ал.5 преди думата “Столичната” се добавя “ районите в”.

    § 2. В чл. 4 се правят следните изменения и допълнения:
    1.В ал. 1 накрая се добавя “за създаване на новата община”;
    2.В ал. 2 думата “случаите” се заменят със “седем дневен срок от обнародването на указа “.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителите и предлага следната редакция на § 2:
    § 2. В чл. 4 се правят следните изменения и допълнения:
    1.В ал. 1 накрая се добавя “за създаване на новата община”;
    2.В ал. 2 думата “случаите” се заменя със “седем дневен срок от обнародването на указа “, а думите “избирането на” се заменят с “полагането на клетва от новоизбрания”.

    § 3. В чл. 9 ал. 1 думите “проблеми и задачи от общ интерес” се заменят с “общи въпроси и за постигане на цели от взаимен интерес”.

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 3.

    § 4. Член 12 се изменя така:
    “Чл. 12. Наименование на общината е наименованието на населеното място, което е неин административен център, с изключение на заварените от закона общини, на които административните центрове са населени места извън територията им, които са и административни центрове на други общини.”

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 4.

    § 5. В чл. 13 думите “Жители на общината са” се заменя с “Населението на общината се състои от ”.

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 5.

    § 6. Член 15 се изменя така:
    “Чл. 15. (1) Дейността на общинския съвет, на кмета на общината, на района и на кметството се подпомага от общинска администрация.
    (2) Общинската администрация се структурира в дирекции, отдели или сектори. Отдели или сектори могат да се организират и като самостоятелни структурни звена, без да се включват в състава на дирекции или отдели.
    (3) Общинската администрация в кметствата може да осъществява дейността си без да е организирана в структурни звена по ал. 2.”

    Предложение от н.п. Екатерина Михайлова, Елиана Масева и Евгени Чачев:
    §6 да отпадне.

    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителите и предлага следната редакция на § 6:
    § 6. Член 15 се изменя така:
    “Чл. 15. (1) Дейността на общинския съвет, на кмета на общината, на кмета на района и на кмета на кметството се подпомага от общинска администрация.
    (2) Общинската администрация се структурира в дирекции, отдели или сектори. Отдели или сектори могат да се организират и като самостоятелни структурни звена, без да се включват в състава на дирекции или отдели.
    (3) Общинската администрация в кметствата може да осъществява дейността си без да е организирана в структурни звена по ал. 2.”

    § 7. В чл. 18, ал. 1 думата “жителите” се заменя с “населението”.

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 7.

    § 8. В чл. 21 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1:
    а/ в т. 2 след думата “одобрява” се добавя “общата численост и”, а след думата “администрация” се добавя “в общината, района и кметството”;
    б/ точка 4 се отменя;
    в/ в т. 9 думата “определя” се заменя с “избира”, а думата “тях “ се заменя с “техните органи”;
    г/ създават се т. 23 и 24:
    “23.решава и други въпроси от местно значение,които не са от изключителната компетентност на други органи;
    24. упражнява текущ и последващ контрол върху изпълнението на приетите от него актове.”
    2. Алинея 2 се изменя така:
    “(2) В изпълнение на правомощията си по ал. 1 общинският съвет приема правилници, наредби,инструкции,решения,декларации и обръщения.”

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 8.

    § 9. В чл. 22 се правят следните изменения и допълнения:
    1.Алинея 1 се изменя така:
    “(1) Актовете на общинският съвет се изпращат на кмета на общината, а на областния управител – административните актове, подлежащи на контрол от него, в седем дневен срок от приемането им.”
    2.Създава се нова ал.2:
    “(2) Актовете на общинският съвет се разгласяват на населението на общината в срока по ал. 1 чрез средствата за масово осведомяване, чрез Интернет или по друг подходящ начин, определен в правилника по чл. 21, ал. 3. Оспорването, спирането, отмяната или потвърждаването на оспорените актовете на общинския съвет се разгласява по същия ред. Актовете на общинския съвет се обнародват в “Държавен вестник”, когато това е предвидено със закон.”
    3.Досегашната ал. 2 става ал. 3 и в нея думите “осемчасово работно време във” се заличават;
    4.Досегашната ал. 3 става ал. 4 и в нея думите “глоба в размер до 500 лв.,” се заменят с “глоби в размер до 5 000 лв. и имуществени санкции в размер до 50 000 лв., а”.
    5.Досегашните ал. 4 и 5 стават ал. 5 и 6.

    Предложение на н.п. Бойко Великов, Надя Антонова и Стоян Витанов:
    В чл.22,ал.4 /досегашна ал.3/ след думите “5000 лева” се добавя “а за еднолични търговци и юридически лица”.


    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителите и предлага следната редакция на § 9:
    § 9. В чл. 22 се правят следните изменения и допълнения:
    1.Алинея 1 се изменя така:
    “(1) Актовете на общинският съвет се изпращат на кмета на общината, а на областния управител – административните актове, в седем дневен срок от приемането им.”
    2.Създава се нова ал.2:
    “(2) Актовете на общинският съвет се разгласяват на населението на общината в срока по ал. 1 чрез средствата за масово осведомяване, чрез Интернет страницата на общината и по друг подходящ начин, определен в правилника по чл. 21, ал. 3. Оспорването, спирането, отмяната или потвърждаването на оспорените актовете на общинския съвет се разгласява по същия ред. Актовете на общинския съвет се обнародват в “Държавен вестник”, когато това е предвидено със закон.”
    3.Досегашната ал. 2 става ал. 3 ;
    4.Досегашната ал. 3 става ал. 4 и в нея думите “наказания глоба в размер до 500 лв.;” се заменят с “глоби в размер до 5 000 лв., а за еднолични търговци и юридически лица - имуществени санкции в размер до 50 000 лв., а”.
    5.Досегашните ал. 4 и 5 стават ал. 5 и 6.

    § 10. В чл.23 се правят следните изменения и допълнения:
    1.Създават се нови ал.2 и 3:
    “(2) Преди началото на първото заседание новоизбраните общински съветници и кметове полагат клетвата по чл.32, ал. 1. Клетвата се полага в присъствието на граждани на общината, на областния управител или на негов представител и на председателя или член на общинската избирателна комисия. Когато общински съветник или кмет е възпрепятстван да присъства при полагането на клетва, той полага клетва преди началото на следващо заседание на общинския съвет.
    (3) Първото заседание на новоизбрания общински съвет се открива и ръководи от най-възрастния общински съветник. На първото заседание на общинския съвет се избира председател на съвета. “
    2. Досегашната ал. 2 става ал. 4.
    3. Досегашната ал. 4 става ал. 5 и в нея думите “ по ал. 2” се заменят с “по ал. 4”. 4.Алинея 5 се отменя.
    5. Алинея 6 се изменя така:
    “(6) Когато съдът е спрял изпълнението на решението на общинската избирателна комисия за резултатите от изборите за общински съветници или е обявил изборния резултат за недействителен, срокът на пълномощията на общинския съвет,чийто мандат е изтекъл, се възобновява до полагането на клетва от новоизбрания общински съвет.”

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 10.


    § 11. В чл. 26, ал.1 се изменя така:
    “(1) Общинският съвет определя възнаграждението на председателя в зависимост от обема на работата, която извършва, но в размер не по-голям от възнаграждението на кмета на общината.”

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 11.

    § 12. В чл. 27 се правят следните изменения и допълнения:
    1.В ал. 1, изречение второ числото “6” се заменя с “3”;
    2.Създава се нова ал. 5 и ал. 6:
    “(5) Решенията на общинският съвет по чл. 21, ал. 1, т. 6, 7, 8, 9, 10, 14 и 15 се приемат с поименно гласуване, което се отразява в протокола от заседанието.
    (6) Председателят на общинския съвет изготвя и внася за разглеждане два пъти годишно отчет за дейността на съвета и на неговите комисии, който се разглежда в открито заседание и се разгласява на населението на общината по ред, определен в правилника по чл. 21, ал. 3.”

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 12.

    Предложение от н.п. Екатерина Михайлова, Елиана Масева и Евгени Чачев:
    Създава се нов §12а:
    “§12а.Създава се нов чл. 29б:
    Чл.29б. (1) Общинският съвет може да се саморазпуска с решение, прието с мнозинство от не по-малко от 2/3 от всички общински съветници.
    (2) Общинската избирателна комисия в срок от един месец от деня на решението по ал.1,информира президента на Република България, който насрочва частични избори за общински съветници за съответната община.”

    Предложението бе оттеглено.

    § 13. В чл. 30 се правят следните изменения и допълнения:
    1.Алинеи 2 и 3 се отменят;
    2.В ал. 4:
    а) в т. 3 думите “пред общинския съвет” се заменят с “чрез председателя на общинския съвет до общинската избирателна комисия”;
    б) точки 5 и 6 се изменят така:
    “5. когато без да е уведомил писменно председателя на общинския съвет,че не може да участва в заседанието на съвета по уважителни причини – служебна ангажираност, отсъствие от страната, заболяване и други, не участва в три поредни или в общо пет заседания на общинския съвет през годината;
    6. при трайна фактическа невъзможност да изпълнява задълженията си поради заболяване за повече от шест месеца или при смърт”;
    в) в т. 7 думата “местожителството” се заменя с “постоянния му адрес извън територията на общината”;
    г) създават се т. 9 и 10:
    “9. при избирането или при назначаването му в ръководството на търговски дружества с общинско участие (като директор или управител, заместник-директор, заместник-управител или като контрольор, член на управителен, надзорен или контролен съвет, съвет на директорите).
    10. при неизпълнение на задълженията по чл. 34, ал. 6.”
    3. Алинеи 5 и 6 се изменят така:
    “(5) Обстоятелствата по ал. 4 се установяват с документи, издадени от компетентните органи. В случаите по ал. 4, т. 3 в три дневен срок от подаването на оставката, председателят на общинският съвет я изпраща на общинската избирателна комисия.
    (6) В тридневен срок от получаване на документите по ал. 5 общинската избирателна комисия приема решение за прекратяване на пълномощията и обявява за избран за общински съветник следващия в листата кандидат. Решението на общинската избирателна комисия може да бъде оспорвано по реда на чл. 104 от Закона за местните избори. Препис от решението се изпраща на председателя на общинския съвет в три дневен срок от влизането му в сила.
    4. Създават се ал. 7 и 8:
    “(7) Преди началото на първото заседание на общинския съвет, което се провежда не по- късно от един месец след влизането в сила на решението на общинската избирателна комисия, председателят на общинския съвет уведомява общинските съветници за обстоятелствата по ал. 6, а новоизбраният общински съветник полага клетвата по чл.32.
    (8) Ако в срока по ал.7 председателят на общинския съвет не свика заседание на съвета или заседанието не бъде проведено, то се свиква от областния управител и се провежда в 7-дневен срок от изтичане на срока по ал.7. При липса на кворум за провеждане на заседанието новоизбрания общински съветник полага клетвата пред областния управител в присъствието на представител на общинската избирателна комисия, общински съветници и граждани. ”

    Предложение на н.п. Бойко Великов, Надя Антонова и Стоян Витанов:
    В чл.30 се правят следните изменения:
    1. Точка 1 и т. 2, б. “а” да отпаднат.
    2. В т. 9 след думите “общинско участие” се добавя “или общински предприятия по Закона за общинската собственост”, а накрая се добавя “или при получаване по договор на възнаграждение от общинския бюджет”.
    3. Алинеи 5 и 6 се изменят така:
    “(5) Обстоятелствата по ал.4 се установяват с документи, издадени от компетентните органи, които се предявяват на заинтересования общински съветник, който може да ги оспори в 7-дневен срок.
    (6) Предсрочното прекратяване на пълномощията на общинския съветник се извършва с решение на общинския съвет на следващото заседание след изтичане на срока по ал.5.”
    4. Създава се нова ал.7:
    “(7) Решението на общинския съвет за предсрочно прекратяване на пълномощията на общински съветник по ал. 4 може да се обжалва пред съда в 14-дневен срок от
    постановяването му или от уведомяването на заинтересования общински съветник.”

    Комисията подкрепя частично предложението по т.2 и не подкрепя предложението в останалата му част.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителите и предлага следната редакция на § 13:
    § 13. В чл. 30 се правят следните изменения и допълнения:
    1.Алинеи 2 и 3 се отменят;
    2.В ал. 4:
    а) в т. 3 думите “пред общинския съвет” се заменят с “чрез председателя на общинския съвет до общинската избирателна комисия”;
    б) точки 5 и 6 се изменят така:
    “5. когато без да е уведомил писмено председателя на общинския съвет,че не може да участва в заседанието на съвета по уважителни причини – служебна ангажираност, отсъствие от страната, заболяване и други, не участва в три поредни или в общо пет заседания на общинския съвет през годината;
    6. при трайна фактическа невъзможност да изпълнява задълженията си поради заболяване за повече от шест месеца или при смърт”;
    в) в т. 7 думата “местожителството” се заменя с “постоянния му адрес извън територията на общината”;
    г) създават се т. 9 и 10:
    “9. при избирането или при назначаването му за член на управителен, надзорен или контролен съвет, съвет на директорите, контрольор, управител, прокурист, търговски пълномощник, синдик или ликвидатор на търговски дружества с общинско участие или директор на общинско предприятие по Закона за общинската собственост.
    10. при неизпълнение на задължението по чл. 34, ал. 6.”
    3. Алинеи 5 и 6 се изменят така:
    “(5) Обстоятелствата по ал. 4 се установяват с документи, издадени от компетентните органи. В случаите по ал. 4, т. 3 в три дневен срок от подаването на оставката, председателят на общинският съвет я изпраща на общинската избирателна комисия.
    (6) В тридневен срок от получаване на документите по ал. 5 общинската избирателна комисия приема решение за прекратяване на пълномощията и обявява за избран за общински съветник следващия в листата кандидат. Решението на общинската избирателна комисия може да бъде оспорвано по реда на чл. 104 от Закона за местните избори. Препис от решението се изпраща на председателя на общинския съвет в три дневен срок от влизането му в сила.
    4. Създават се ал. 7 и 8:
    “(7) Преди началото на първото заседание на общинския съвет, което се провежда не по- късно от един месец след влизането в сила на решението на общинската избирателна комисия, председателят на общинския съвет уведомява
    общинските съветници за обстоятелствата по ал. 6, а новоизбраният общински съветник полага клетвата по чл.32, ал. 1.
    (8) Ако в срока по ал.7 председателят на общинския съвет не свика заседание на съвета или заседанието не бъде проведено, то се свиква от областния управител и се провежда в 7-дневен срок от изтичане на срока по ал.7. При липса на кворум за провеждане на заседанието новоизбрания общински съветник полага клетвата пред областния управител в присъствието на представител на общинската избирателна комисия, общински съветници и граждани. ”

    § 14. В чл.32 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 изречение първо се изменя така: “Общинските съветници и кметовете полагат следната клетва:”
    2. Алинея 2 се изменя така:
    “(2) Полагането на клетвата се удостоверява с подписването на клетвен лист. ”
    3. Алинея 3 се отменя.

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 14.

    § 15. В чл. 34 се правят следните изменения и допълнения:
    1.В ал. 2 думите “правилника по чл. 21, ал. 3” се заменят с “решение на общинския съвет, прието с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците и не може да надвишава размера на дневната ставка от средната работна заплата в общината за едно заседание. Общият размер на възнагражденията на общинския съветник за един месец не може да бъде повече от 30 на сто от средната работна заплата в общината . ”
    2.Създава се ал.6:
    “(6) В едномесечен срок от обявяването на изборните резултати лице, което при избирането му за общински съветник заема длъжност по ал.5 подава молба за освобождаването му от заеманата длъжност и уведомява писменно за това председателят на общинския съвет и общинската избирателна комисия.”

    Предложение от н.п. Екатерина Михайлова, Елиана Масева и Евгени Чачев:
    В §15, т. 1 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се ново изречение второ:”Дневното възнаграждение на общински съветник за участие в заседание се изчислява като произведение от продължителността на заседанието в часове и средната часова ставка, изчислена от средната работна заплата в общината.”
    2.Изречение второ става изречение трето и в него думите “30 на сто” се заменят с “50 на сто”.

    Комисията подкрепя предложението по т.2. Предложението по т.1 бе оттеглено.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителите и предлага следната редакция на § 15:
    § 15. В чл. 34 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 2 се изменя така:
    “(2) Размерът на възнаграждението на общинския съветник за едно заседание се определя с решение на общинския съвет, прието с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците и не може да надвишава размера на дневната ставка, изчислена на база средната брутна работна заплата в общинската администрация за последния месец от предходното тримесечие, по данни на Националния статистически институт. Общият размер на възнаграждението на общинския съветник за един месец не може да бъде повече от 50 на сто от средната брутна работна заплата в общинската администрация за последния месец от предходното тримесечие. ”
    2. Алинея 5 се изменя така:
    “(5) Общинският съветник не може да бъде член на управителен, надзорен или контролен съвет, съвет на директорите, контрольор, управител, прокурист, търговски пълномощник, синдик или ликвидатор на търговски дружества с общинско участие или директор на общинско предприятие по Закона за общинската собственост.”
    3. Създава се ал.6:
    “(6) В едномесечен срок от обявяването на изборните резултати лице, което при избирането му за общински съветник заема длъжност по ал.5 подава молба за освобождаването му от заеманата длъжност и уведомява писменно за това председателят на общинския съвет и общинската избирателна комисия.”

    § 16. В чл. 36 се правят следните изменения:
    1.В ал. 1, т. 1 думите “постоянните комисии” се заменят с “комисиите”;
    2.Алинея 2 се изменя така:
    “(2) При неизпълнение на задълженията по ал.1, т. 1 от възнаграждението на общинския съветник се отдържат средства в размер, определен в правилника по чл. 21, ал. 3.”

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 16.

    § 17. В чл. 38 се правят следните изменения и допълнения:
    1.В ал. 1 се създава изречение второ:”Органи на изпълнителната власт в района и кметството са съответно кметът на района и кметът на кметството.”
    2.В ал. 2 след думата “населението” се добавя “за срок от четири години”;
    3.Алинея 3 се отменя.
    4.Алинеи 4, 5 и 6 се изменят така:
    “(4) Пълномощията на кметът на общината, на кметът на кметството и на кметът на района възникват от полагането на клетвата по чл. 32.
    (5) При произвеждане на частични избори за кмет на община или за кмет на кметство, новоизбрания кмет полага клетвата по чл. 32 преди началото на заседанието на общинския съвет, което се свиква от председателя на съвета и се провежда в 14-дневен срок от обявяваването на изборните резултати.


    (6) Ако в срока по ал. 5 председателят на общинския съвет не свика заседание на съвета или заседанието не бъде проведено, то се свиква от областния управител и се провежда в 7-дневен срок от изтичане на срока по ал. 5. При липса на кворум за провеждане на заседанието, новоизбрания кмет полага клетвата пред областния управител в присъствието на представител на общинската избирателна комисия, общински съветници и граждани.”

    Предложение от н.п. Екатерина Михайлова, Елиана Масева и Евгени Чачев:
    В § 17, в ал.5 след думите “преди началото на” се добавя “първото”, а след думата “съвет” се добавя “след избора”.

    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителите и предлага следната редакция на § 17:
    § 17. В чл. 38 се правят следните изменения и допълнения:
    1.В ал. 1 се създава изречение второ:”Органи на изпълнителната власт в района и кметството са съответно кметът на района и кметът на кметството.”
    2.В ал. 2 след думата “населението” се добавя “за срок от четири години”;
    3.Алинея 3 се отменя.
    4.Алинеи 4, 5 и 6 се изменят така:
    “(4) Пълномощията на кметът на общината, на кметът на кметството и на кметът на района възникват от полагането на клетвата по чл. 32, ал. 1.
    (5) При произвеждане на частични избори за кмет на община или за кмет на кметство, новоизбраният кмет полага клетвата по чл. 32, ал. 1 преди началото на първото заседание на общинския съвет след избора, което се свиква от председателя на съвета и се провежда в 14-дневен срок от обявяваването на изборните резултати.
    (6) Ако в срока по ал. 5 председателят на общинския съвет не свика заседание на съвета или заседанието не бъде проведено, то се свиква от областния управител и се провежда в 7-дневен срок от изтичане на срока по ал. 5. При липса на кворум за провеждане на заседанието, новоизбраният кмет полага клетвата по чл. 32, ал.1 пред областния управител в присъствието на представител на общинската избирателна комисия, общински съветници и граждани.”

    § 18. Член 38а се отменя.

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 18.

    § 19. Член 39 се изменя така:
    “Чл. 39. (1) Кметът на общината, съответно - кметът на района, назначава заместник-кметове в съответствие с одобрената численост и структура на общинската администрация и определя техните функции.
    (2) Кметът на общината, съответно – кметът на района, определят със заповед заместник-кмет, който ги замества при отсъствието им от общината, съответно – от района.
    (3) Кметът на общината и кметът на района могат да оправомощават заместник-кметове да изпълняват техни правомощия в случаите, когато това е предвидено в закон.
    (4) Заместник-кметът може да бъде освободен без предизвестие със заповед на кмета на общината, съответно – на кмета на района.”

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 19.

    § 20. Член 39а се изменя така:
    “Чл. 39а. (1) Кметовете на райони в Столичната община и в градовете с районно деление се избират с тайно гласуване от общинския съвет по предложение на кмета на общината за срока на пълномощията на общинския съвет.
    (2) Заседанието за избиране на кметовете на райони се провежда в 14-дневен срок след първото заседание на новоизбрания общински съвет.
    (3) Избран е кандидатът за който са гласували повече от половината от общия брой на общинските съветниците. Ако някой от кандидатите не бъде избран, председателят на общинския съвет свиква ново заседание в 14-дневен срок.
    (4) Кметът на общината може да направи ново предложение не по-късно от седем дни преди заседанието. Новото предложение може да бъде и за кандидат, който не е бил избран на първото заседание. Избран е кандидатът, за който са гласували повече от половината от присъстващите съветници.
    (5) Когато и на второто заседание някой от кандидатите, предложени от кмета на общината отново не бъде избран или кметът не е направил предложение в срока по ал.4, кмет на съответния район се избира по предложение на общински съветник, направено по време на заседанието.
    (6) В случаите по ал. 5 изборът се произвежда на същото или на следващи заседания на общинския съвет, ако отново някой от кандидатите, предложен от общински съветник, не бъде избран. Нови предложения за кандидати за кмет на район могат да се правят от общинските съветници в срока по ал. 4. Избран е кандидатът, за който са гласували повече от половината от присъстващите съветници.
    (7) Кметовете на райони полагат клетвата по чл. 32, ал. 1 на заседанието на общинския съвет, на което са избрани. ”

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 20.

    § 21. Член 40 се отменя.

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 21.

    § 22. В чл. 41 се правят следните изменения и допълнения:
    1.В ал. 1 думите “ръководят политически партии или техни структури” се заменят с “бъдат ръководители на политически партии” и се създава изречение второ: “Кметовете на общини и кметовете на райони трябва да притежават минимум образователно-квалификационна степен “бакалавър.”;
    2.Създава се нова ал. 2:
    “(2) В едномесечен срок от обявяването на изборните резултати, съответно – от приемането на решението на общинския съвет, лице, което при избирането му за кмет заема длъжност или осъществява дейност по ал.1 предприема необходимите действия за прекратяване на дейността и/или за освобождаването му от заеманата длъжност и уведомява писменно за това председателят на общинския съвет и общинската избирателна комисия.”
    3.Досегашните ал. 2 и 3 се отменят.

    Предложение от н.п. Екатерина Михайлова, Елиана Масева и Евгени Чачев:
    В § 22, т. 1 думата “ръководят” се заменя с “участват в ръководни органи на”, а изречение второ да отпадне.

    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителите и предлага следната редакция на § 22:
    § 22. Член 41 се изменя така:
    “Чл. 41. (1) Кметовете на общини, на райони и на кметства, кметските наместници, заместник-кметовете на общини и на райони и секретарите на общини не могат да бъдат ръководители на политически партии, да извършват търговска дейност по смисъла на Търговския закон, да бъдат контрольори, управители или прокуристи в търговски дружества, търговски пьлномощници, търговски представители, търговски посредници, синдици, ликвидатори или да участват в надзорни, управителни и контролни органи на търговски дружества и кооперации за времето на мандата им.
    (2) Кметовете на общини и кметовете на райони трябва да притежават минимум образователно-квалификационна степен “бакалавър.
    (3) В едномесечен срок от обявяването на изборните резултати, съответно – от приемането на решението на общинския съвет, лице, което при избирането му за кмет заема длъжност или осъществява дейност по ал.1 предприема необходимите действия за прекратяване на дейността и/или за освобождаването му от заеманата длъжност и уведомява писменно за това председателя на общинския съвет и общинската избирателна комисия.
    (4) Заместник-кметовете на общини и на райони, кметските наместници и секретарите на общини при назначаването им на съответната длъжност представят декларация, удостоверяваща изискванията по ал. 1.”

    Предложение от н.п. Екатерина Михайлова, Елиана Масева и Евгени Чачев:
    Създава се нов §22а:
    “§22а. Създава се чл.41а:
    Чл.41а.Кметът на района в едноседмичен срок от полагането на клетва по чл. 32, ал.1, а кметският наместник, заместник-кметът на община или на район и секретарят на община при възникване на трудовото или служебното им правоотношение представят декларация, удостоверяваща липсата на пречките по чл. 41, ал. 1.”

    Предложението бе оттеглено.

    § 23. В чл. 42 се правят следните изменения и допълнения:
    1.В ал. 1:
    а) в т. 1 думите “пред общинския съвет” се заменят с “ чрез председателя на общинския съвет до общинската избирателна комисия”;
    б) точка 2 се изменя така:
    “2. при трайна фактическа невъзможност да изпълнява задълженията си за повече от шест месеца поради заболяване или при смърт”;
    в) точка 4 се изменя така:
    “4. при неизпълнение на задълженията по чл. 41, ал. 2”;
    г) в т. 8 думите “с решение на общинската избирателна комисия” се заличават;
    д) създава се т.9:
    “9. при положителен резултат от проведен референдум.”
    2.Създават се нови ал. 2, 3, 4, 5 и 6:
    “(2) По предложение на една трета от общинските съветници общинския съвет може да приеме решение за провеждане на референдум за предсрочно прекратяване на пълномощията на кмета на общината или на кмет на кметство. Решението за провеждане на референдум се приема с мнозинство от две трети от общия брой на общинските съветници.
    (3) Когато общинският съвет отхвърли предложението, ново предложение по ал2. може да бъде направено не по- рано от шест месеца .
    (4) Когато е проведен референдум и резултата от него е отрицателен, ново предложение по ал. 2 може да бъде направено не по-рано от една година след провеждането му.
    (5) Обстоятелствата по ал. 1 се установяват с документи, издадени от компетентните органи. В случаите по ал. 1, т. 1 в три дневен срок от подаването на оставката, председателят на общинският съвет я изпраща на общинската избирателна комисия.
    (6) В три дневен срок от получаване на документите по ал. 5 общинската избирателна комисия приема решение за прекратяване на пълномощията и уведомява Централната избирателна комисия за местни избори. Решението на общинската избирателна комисия може да бъде оспорвано по реда на чл. 104 от Закона за местните избори. Препис от решението се изпраща на председателя на общинския съвет в три дневен срок от влизането му в сила.”
    3. Досегашната ал. 2 става ал. 7 и се изменя така:
    “(7) Когато пълномощията на кмет на община или на кметство са прекратени предсрочно общинският съвет избира временно изпълняващ длъжността кмет на общината, съответно - временно изпълняващ длъжността кмет на кметството за срок
    до полагане на клетва от новоизбрания кмет. За временно изпълняващ длъжността кмет на общината се избира един от заместник-кметовете. Когато няма назначен заместник-кмет, временно изпълняващ длъжността кмет на общината се избира по предложение на общински съветник.”
    4.Създават се ал.8, 9, 10, 11 и 12:
    “(8) Когато след прекратяване на пълномощията на кмет на община или кмет на кметство до края на мандата остава по-малко от една година, не се произвеждат частични избори. В тези случаи общинският съвет избира кмет на общината или кмет на кметство, като за кмет на общината се избира заместник-кмет или общински съветник.
    (9) Когато кмет на община или кмет на кметство са регистрирани като кандидати за местните избори, в 7-дневен срок преди края на мандата общинския съвет избира временно изпълняващ длъжността кмет на общината или кмет на кметството за срок до полагане на клетва от новоизбрания кмет. Временно изпълняващ длъжността кмет на общината се избира при условията на ал. 7, изречение второ и трето.
    (10) Когато кмет на община или кмет на кметство не са регистрирани като кандидати за местните избори те продължават да изпълняват задълженията си до полагане на клетва от новоизбрания кмет.
    (11) Временно изпълняващ длъжността кмет на община или кмет на кметство се назначава от областния управител, когато общинският съвет не е приел решение в срока по ал. 9.
    (7) Решенията на общинския съвет по ал. 7, 8 и 9 се приемат с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците.”

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителите и предлага следната редакция на § 23:
    § 23. В чл. 42 се правят следните изменения и допълнения:
    1.В ал. 1:
    а) в т. 1 думите “пред общинския съвет” се заменят с “ чрез председателя на общинския съвет до общинската избирателна комисия”;
    б) точка 2 се изменя така:
    “2. при трайна фактическа невъзможност да изпълнява задълженията си за повече от шест месеца поради заболяване или при смърт”;
    в) точка 4 се изменя така:
    “4. при неизпълнение на задълженията по чл. 41, ал. 3”;
    г) в т. 8 думите “с решение на общинската избирателна комисия” се заличават;
    д) създава се т.9:
    “9. при положителен резултат от проведен референдум.”
    2.Създават се нови ал. 2, 3, 4 и ал. 5 и 6:
    “(2) По предложение на една трета от общинските съветници общинският съвет може да приеме решение за произвеждане на референдум за предсрочно прекратяване на пълномощията на кмета на общината или на кмет на кметство. Решението за произвеждане на референдум се приема с мнозинство от две трети от общия брой на общинските съветници.
    (3) Когато общинският съвет отхвърли предложението, ново предложение по ал.2 може да бъде направено не по- рано от шест месеца .
    (4) Когато е произведен референдум и резултата от него е отрицателен, ново предложение по ал. 2 може да бъде направено не по-рано от една година след провеждането му. Референдум за предсрочно прекратяване на пълномощията не се произвежда, когато до края на мандата остава по-малко от една година.
    (5) Обстоятелствата по ал. 1 се установяват с документи, издадени от компетентните органи. В случаите по ал. 1, т. 1 в три дневен срок от подаването на оставката, председателят на общинският съвет я изпраща на общинската избирателна комисия.
    (6) В три дневен срок от получаване на документите по ал. 5, респективно – от влизането в сила на решението при положителен резултат от референдума по ал.2, общинската избирателна комисия приема решение за прекратяване на пълномощията. Решението на общинската избирателна комисия може да бъде оспорвано по реда на чл. 104 от Закона за местните избори. Препис от решението се изпраща на Централната избирателна комисия за местни избори и на председателя на общинския съвет в три дневен срок от влизането му в сила.”
    3. Досегашната ал. 2 става ал. 7 и се изменя така:
    “(7) Когато пълномощията на кмет на община или на кметство са прекратени предсрочно общинският съвет избира временно изпълняващ длъжността кмет на общината, съответно - временно изпълняващ длъжността кмет на кметството за срок до полагане на клетва от новоизбрания кмет. За временно изпълняващ длъжността кмет на общината се избира един от заместник-кметовете. Когато няма назначен заместник-кмет, временно изпълняващ длъжността кмет на общината се избира по предложение на общински съветник.”
    4.Създават се ал. 8, 9, 10, 11 и 12:
    “(8) Когато след прекратяване на пълномощията на кмет на община или кмет на кметство до края на мандата остава по-малко от една година, не се произвеждат частични избори. В тези случаи общинският съвет избира кмет на общината или кмет на кметство, като за кмет на общината се избира заместник-кмет или общински съветник.
    (9) Когато кмет на община или кмет на кметство са регистрирани като кандидати за местните избори, в 7-дневен срок преди края на мандата общинският съвет избира временно изпълняващ длъжността кмет на общината или кмет на кметството за срок до полагане на клетва от новоизбрания кмет. Временно изпълняващ длъжността кмет на общината се избира при условията на ал. 7, изречение второ и трето.
    (10) Когато кмет на община или кмет на кметство не са регистрирани като кандидати за местните избори те продължават да изпълняват задълженията си до полагане на клетва от новоизбрания кмет.
    (11) Временно изпълняващ длъжността кмет на община или кмет на кметство се назначава от областния управител, когато общинският съвет не е приел решение в срока по ал. 9.
    (12) Решенията на общинския съвет по ал. 7, 8 и 9 се приемат с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците.”

    § 24. В чл. 42а се правят следните изменения и допълнения:
    1.В ал. 1:
    а) в т. 1 думата “пред” се заменя с “до”;
    б) създават се т. 5, 6 и 7:
    “5. при неизпълнение на задълженията по чл. 41, ал. 3;
    6. при нарушаване на забраните по чл. 41, ал. 1;
    7. по предложение на кмета на общината или на половината от общинските съветници.”
    2. Алинеи 2 и 3 се изменят така:
    “(2) Предсрочното прекратяване на пълномощията по ал. 1, т. 1-4 се обявява от председателя на общинския съвет на първото заседание на съвета след настъпването или узнаването на съответните обстоятелства, а по т. 5 - 7 – с решение на общинския съвет, прието с мнозинство :
    1. по т. 5 и 6 – повече от половината от присъстващите общински съветници;
    2. по т. 7 - повече от половината от общия брой на общинските съветници.
    (3) Когато пълномощията на кмет на район са прекратени предсрочно, както и за срока след изтичане на мандата на общинския съвет, кметът на общината определя един от заместник-кметовете на района, който да изпълнява длъжността до полагането на клетва от новоизбрания кмет на район.”

    Предложение от н.п. Екатерина Михайлова, Елиана Масева и Евгени Чачев:
    В § 24, т.2, на края на т.7 се добавя “а в случаите по ал. 1, т. 5 и 6 по предложение на всеки един общински съветник.”

    Предложението бе оттеглено.
    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 24.

    Комисията предлага да се създаде нов § 24а, който става § 25:
    § 25. В чл. 43 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 2 изречение второ се заличава;
    2. Алинея 3 се изменя така:
    “(3) Секретарят на общината организира и отговаря за:
    1. дейността на общинската администрация, условията на работа на служителите и информационно-техническото обезпечаване на дейността им;
    2. деловодното обслужване, документооборота и общинския архив;
    3. дейността на звената по гражданска регистрация и административно обслужване;
    4. разгласяването и обнародването на актовете на общинския съвет и на кмета на общината;
    5. работата с молбите, жалбите, сигналите и предложенията на гражданите и юридическите лица;
    6. поддържането в актуално състояние на избирателните списъци в общината,
    организационно-техническата подготовка и произвеждането на изборите и местните референдуми.”
    3. Създава се ал. 4:
    “(4) Секретарят на общината изпълнява и други функции, възложени му от кмета на общината, със закон или с друг нормативен акт.”

    § 25. В чл. 44 се правят следните изменения и допълнения:
    1.В ал. 1:
    а) точка 7 се изменя така:
    “7. организира и контролира изпълнението на актовете на общинския съвет, когато това е предвидено в тях и внася в общинския съвет отчет за изпълнението им два пъти годишно;”
    б) в т. 16 накрая се добавя “и участва в заседанията му с право на съвещателен глас”;
    в) създава се т.18:
    “18. изпраща на общинския съвет административните актове, както и договорите и техните изменения и допълнения, издадени в изпълнение на актовете, приети от съвета, в три дневен срок от издаването или подписването им.”
    2. Създава се ал.5:
    “(5) Кметът на общината представя пред общинския съвет програма за управление за срока на мандата в тримесечен срок от полагането на клетва. Програмата съдържа основните цели, приоритети, дейности, срокове за изпълнение и очакваните резултати. Кметът на общината представя пред общинския съвет годишен отчет за изпълнението на програмата в срок до 31 януари.”

    Предложение на н.п. Бойко Великов, Надя Антонова и Стоян Витанов:
    В чл. 44, ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В т. 7 думите “когато това е предвидено в тях” да отпаднат.
    2. В новата т.18 се добавя второ изречение:”До изтичане на срока за оспорване или отмяна от общинския съвет на актовете, договорите и техните изменения или допълнения същите не влизат в сила и не подлежат на изпълнение.”

    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 25, който става § 26.

    § 26. Член 45 се изменя така:
    “Чл. 45.(1) Административните актове на кмета на общината могат да се оспорват по административен ред пред областния управител, освен ако в закон е предвиден друг ред.
    (2) Общинският съвет може да оспорва по съответния ред административни актове, издадени от кмета на общината, които противоречат на актове, приети от съвета.
    (3) Административните актове на общинския съвет могат да се оспорват пред съответния административен съд.
    (4) Областният управител упражнява контрол за законосъобразност на административните актове на общинските съвети, освен ако в закон е предвидено друго. Той може да върне незаконосъобразните административни актове за ново обсъждане в общинския съвет или да ги оспорва пред съответния административен съд. Оспорването спира изпълнението на индивидуалните и на общите административни актове и действието на подзаконовите нормативни актове, освен ако съдът постанови друго.
    (5) Кметът на общината може да върне за ново обсъждане незаконосъобразните или нецелесъобразните административни актове на общинския съвет или да оспорва незаконосъобразните административни актове пред съответния административен съд и да иска спиране на изпълнението на общите административни актове и действието на подзаконовите нормативни актове. Кметът на общината не може да върне за ново обсъждане по целесъобразност вътрешнослужебни актове, свързани с организацията и дейността на общинския съвет и на неговите комисии.
    (6) Върнатият за ново обсъждане акт заедно с мотивите за връщането му се изпраща на председателя на общинския съвет в 7-дневен срок от получаването му.
    (7) Върнатият за ново обсъждане акт не влиза в сила и се разглежда от общинския съвет в 14-дневен срок от получаването му.
    (8) Върнатият за ново обсъждане акт може да бъде оспорен пред съответния административен съд от кмета на общината, съответно – от областния управител, в 7-дневен срок от изтичане на срока по ал.7, ако в този срок общинския съвет не се произнесе по него.
    (9) Общинският съвет може да отмени, да измени или да приеме повторно върнатия за ново обсъждане акт.
    (10) Актът, върнат за ново обсъждане се приема повторно с мнозинството, определено в закон, но не по-малко от повече от половината от общия брой на общинските съветниците.
    (11) Измененият или повторно приетият акт на общинския съвет може да бъде оспорван пред съответния административен съд по предвидения в закона ред.
    (12) За неуредените въпроси по издаването, оспорването и изпълнението на административните актове на общинските съвети и кметовете се прилагат правилата за административното производство, установени със закон. ”

    Предложение на н.п. Бойко Великов, Надя Антонова и Стоян Витанов:
    В чл. 45 се правят следните изменения и допълнения:
    1.Алинея 2 се изменя така:
    “(2) Общинският съвет може да отмени актове на кмета, издадени в нарушение или отклонение на неговите решения по чл. 21.Отмяната се извършва на следващото заседание на общинския съвет след изпращането от кмета на актовете по реда на чл. 44, ал. 1,т. 18.”
    2.Създава се нова ал. 3:
    “(3) Общинският съвет може да оспорва по съдебен ред административни актове, договори и техните изменения и допълнения, издадени или подписани от кмета на общината, които противоречат на закона или го заобикалят, както и ако накърняват добрите нрави.”
    3.Създава се нова ал. 12:
    “(12) До приключване на съдебното производство оспорваните от общинския съвет актове, договори, както и техните изменения и допълнения, издадени или подписани от кмета на общината, не влизат в сила и не се изпълняват.”

    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 26, който става § 27.

    § 27. В чл. 46 се правят следните изменения:
    1.Алинеи 2 и 3 се изменят така:
    “(2) Правомощията на кмет на кметство в населеното място, което е административен център на общината, се изпълняват от кмета на общината. Той може да вълага изпълнението на някои от тях на заместник-кмет или на други служители от общинската администрация.
    (3) Кметът на район и кметът на кметство могат да участват в заседанията на общинския съвет с право на съвещателен глас. Те се изслушват задължително при обсъждане на въпроси, отнасящи се до кметството или района.”
    2. Досегашната ал. 3 става ал. 4.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителите и предлага следната редакция на § 27, който става § 28:
    § 28. В чл. 46 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1:
    а/ в т. 4 след думата “администрация” се добавя “в района или кметството”, а след думата “утвърдената” се добавя “численост и “;
    б/ в т. 8 думите “чл. 68, 70, 73, 74, 76, 78 и 80” се заменят с “чл. 61, 63, 68, 69, 71, 72 и 74”.
    2. Алинея 2 се изменя така:
    “(2) Правомощията на кмет на кметство в населеното място, което е административен център на общината, се изпълняват от кмета на общината. Той може да вълага изпълнението на някои от тях на заместник-кмет или на други служители от общинската администрация.”
    3. Създава се нова ал. 3:
    “(3) Кметът на район и кметът на кметство могат да участват в заседанията на общинския съвет с право на съвещателен глас. Те се изслушват задължително при обсъждане на въпроси, отнасящи се за кметството или за района.”
    4. Досегашната ал. 3 става ал. 4.

    § 28. Член 46а се изменя така:
    “Чл. 46а. (1) В населени места, които не са административен център на кметство, кметът на общината може да назначи за срока на мандата кметски наместници в съответствие с утвърдената численост и структура на общинската администрация.
    (2) Кметските наместници продължават да изпълняват функциите си и след изтичане на срока по ал. 1 до освобождаването им от новоизбрания кмет на общината.
    (3) Кметските наместници са органи на изпълнителната власт в населеното място. Те могат да бъдат освободени предсрочно без предизвестие от кмета на общината.
    (4) Пълномощията на кметските наместници се определят от общинския съвет. Кметът на общината може да възлага на кметските наместници изпълнението на негови функции. На кметските наместници могат да се възлагат и други функции със закон или друг нормативен акт.
    (5) Кметските наместници могат да участват в заседанията на общинския съвет с право на съвещателен глас. Те се изслушват задължително при обсъждане на въпроси, отнасящи се до съответното населено място.”

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 28, който става § 29.


    Предложение на н.п. Бойко Великов, Надя Антонова и Стоян Витанов:
    Създава се нов § 28а:
    “§ 28а. Създава се нов чл. 47:
    “Чл. 47. Съдилищата са длъжни да приключат съдебните производства по глава четвърта и глава пета от настоящия закон в 2-месечен срок от образуване на производството.”

    Комисията не подкрепя предложението.

    § 29. В наименованието на глава шеста думата “Постоянни” се заличава.

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 29, който става § 30.

    Предложение от н.п. Екатерина Михайлова, Елиана Масева и Евгени Чачев:
    Създава се нов § 29а:
    “§ 29а.В чл. 49 се създава ал. 3:
    “ (3) Гражданите и неправителствените организации могат да внасят писмени предложения и становища в общинските комисии..”

    Комисията подкрепя по принцип предложението и предлага да се създаде § 29а, който става §31:
    § 31. В чл. 49 се създава ал. 3:
    “(3) Гражданите и юридическите лица могат да внасят писмени предложения и становища в комисиите на общинския съвет.”

    § 30. В чл. 50 думите “постоянните комисии” се заменят с “комисиите”, а след думата “приемат” се добавя “доклади, становища”.

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 30, който става § 32.

    § 31. В чл. 52, ал. 1 думата “съставя” се заменя с “приема”.

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 31, който става § 33.

    § 32. Създава се нова глава осма с чл. 59, 60 и 61:
    “Глава осма
    Общинско сътрудничество
    Чл. 59. (1) Общините могат да си сътрудничат помежду си, с областите, с юридически и физически лица и да създават сдружения, чрез които да постигат цели от взаимен интерес и на които да вълагат изпълнението на дейности, произтичащи от техните правомощия.
    (2) Общинското сътрудничество има за цел да подобри качеството на административното обслужване и предоставянето на обществени услуги на населението и да допринесе за развитието на съответните области, чрез ефективно използване на съществуващите ресурси.
    Чл. 60. Основните принципи за осъществяване на общинското сътрудничество са:
    1. доброволност;
    2. взаимен интерес;
    3. активен избор;
    4. гъвкавост и динамичност;
    5. прозрачност и отговорност.
    Чл. 61. (1) Общинското сътрудничество се осъществява на основата на подписано споразумение за сътрудничество. Споразумението за сътрудничество се одобрява от общинския съвет.
    (2) В споразумението за сътрудничество се определят:
    1. страните по споразумението;
    2. обхвата и предмета на споразумението;
    3. целта на сътрудничеството;
    4. формите на сътрудничество и/или вида на юридическото лице:
    а) за изпълнение на конкретен проект или дейност между две или повече общини;
    б) за създаване на юридическо лице с нестопанска цел между общини;
    в) за създаване юридическо лице със стопанска цел между две или повече общини;
    г) за изпълнение на конкретен проект или дейност или за създаване на юридическо лице със стопанска или нестопанска цел между една или повече общини и юридически и/или физически лица;
    5. правата и задълженията на страните;
    6. дела на участие на всяка една от страните с финансови средства, собственост и/или други форми на участие за постигане на общата цел;
    7. правилата за конституиране, вземане на решения и прекратяване на междуобщинските съвети и/или комисии, както и техните компетенции, когато общините са постигнали съгласие за създаването на такива органи;
    8. други важни за страните по споразумението въпроси, включително и изискванията за всяка една от тях, произтичащи от нормативната уредба .”

    Предложение от н.п. Екатерина Михайлова, Елиана Масева и Евгени Чачев:
    §32 да отпадне.

    Предложението бе оттеглено.
    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 32, който става § 34.

    Предложение от н.п. Екатерина Михайлова, Елиана Масева и Евгени Чачев:
    Създава се нов §32а:
    “ §32а. В преходните и заключителни разпоредби се създава §7а:
    §7а. (1) За неизпълнение на заповед на кмета на общината по чл.44, ал. 1, т. 4 на виновните лица се налага глоба в размер до 500 лева по реда на Закона за административните нарушения и наказания.
    (2) Актът, с който се констатира нарушението по ал. 1 се съставя от определен от кмета служител от общинската администрация.
    (3) Наказателното постановление се издава от областния управител и подлежи на обжалване по реда на Закона за Върховния административен съд.”

    Предложението бе оттеглено.

    ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

    Комисията подкрепя предложението на вносителите за наименованието на раздела.

    § 33. В Закона за местните избори (обн., ДВ, бр. 66 от 25.07.1995 г., попр., бр. 68 от 1.08.1995 г.; Решение № 15 от 13.09.1995 г. на Конституционния съд на РБ - бр. 85 от 22.09.1995 г.; изм. и доп., бр. 33 от 19.04.1996 г.; Решение № 4 от 11.02.1997 г. на Конституционния съд на РБ - бр. 22 от 14.03.1997 г.; изм., бр. 11 от 29.01.1998 г., бр. 59 от 26.05.1998 г., изм. и доп., бр. 69 от 3.08.1999 г., в сила от 3.08.1999 г., изм., бр. 85 от 28.09.1999 г., изм. и доп., бр. 29 от 7.04.2000 г., изм., бр. 24 от 13.03.2001 г., бр. 45 от 30.04.2002 г., изм. и доп., бр. 69 от 5.08.2003 г., бр. 93 от 21.10.2003 г., в сила от 9.08.2003 г., изм., бр. 28 от 1.04.2005 г., в сила от 1.04.2005 г., бр. 17 от 24.02.2006г., в сила от 1.05.2006г., бр. 24 от 21.03. 2006г., бр.30 от 11.04.2006г., в сила от 1.03.2007г.) се правят следните изменения:
    1.В чл. 47, ал. 3 и 4 се отменят;
    2.В чл. 104, ал. 5 думите “кметът, чийто срок на пълномощия е изтекъл,съответно лицата по чл. 47, ал. 3 и 4 продължават да изпълняват функциите си до встъпване в длъжност на новоизбрания кмет” се заменят с “кметът, чийто срок на пълномощия е изтекъл, когато не е бил регистриран като кандидат, а в останалите случаи временно изпълняващият длъжността кмет на общината или кмет на кметството продължава да изпълнява функциите си до полагането на клетва от новоизбрания кмет.”
    3. В чл. 106, ал. 2 думите “шест месеца” се заменят с “една година”.

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 33, който става § 35.

    § 34. В Закона за администрацията (обн., ДВ, бр. 130 от 5.11.1998 г., в сила от 6.12.1998 г.; Решение № 2 на Конституционния съд на РБ от 21.01.1999 г. - бр. 8 от 29.01.1999 г.; доп., бр. 67 от 27.07.1999 г., в сила от 28.08.1999 г., изм., бр. 64 от 4.08.2000 г., в сила от 4.08.2000 г., бр. 81 от 6.10.2000 г., в сила от 1.01.2001 г., изм. и доп., бр. 99 от 20.11.2001 г., в сила от 20.11.2001 г., попр., бр. 101 от 23.11.2001 г., изм., бр. 95 от 28.10.2003 г., изм. и доп., бр. 19 от 1.03.2005 г., бр. 24 от 21.03.2006г., бр. 30 от 11.04.2006г., в сила от 12.07. 2006г.) се правят следните изменения и допълнения:
    1.В чл. 19, ал. 3, т. 2 накрая се добавя “на райони и на кметства и кметските наместници”;
    2.В чл. 19а, ал. 1 думите “кметовете на общини и заместник-кметовете на общини” се заменят с “кметовете на общини, на райони и на кметства, кметските наместници, заместник-кметовете на общини и на райони”;
    3.В чл. 31, ал. 1, т. 5 накрая се добавя “в случаите, когато това е предвидено в закон”;
    4.В чл. 32 се правят следните изменения:
    1. Алинея 2 се отменя ;
    2. В ал.3 думите “и 2” се заличават.

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 34, който става § 36.

    Предложение на н.п. Бойко Великов, Надя Антонова и Стоян Витанов:
    Създава се § 35:
    “§ 35. В чл.83, ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания след думата “указ” съюзът “или” се заменя със запетая,след думите “Министерски съвет” се добавя “или наредба на общинския съвет”, а след думата “държавата” се добавя “или общината.”

    Комисията подкрепя предложението и предлага да се създаде § 35, който става
    § 37:
    § 37. В чл.83, ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания (обн., ДВ, бр. 92 от 28.11.1969 г., изм., бр. 54 от 11.07.1978 г., доп., бр. 28 от 9.04.1982 г., в сила от 1.07.1982 г., изм. и доп., бр. 28 от 8.04.1983 г., в сила от 1.07.1983 г., изм., бр. 101 от 27.12.1983 г., доп., бр. 89 от 18.11.1986 г., изм. и доп., бр. 24 от 27.03.1987 г., изм., бр. 94 от 23.11.1990 г., бр. 105 от 19.12.1991 г., изм. и доп., бр. 59 от 21.07.1992 г., бр. 102 от 21.11.1995 г., бр. 12 от 9.02.1996 г., изм., бр. 110 от 30.12.1996 г., изм. и доп., бр. 11 от 29.01.1998 г., доп., бр. 15 от 6.02.1998 г., в сила от 1.01.1999 г. - изм., бр. 89 от 3.08.1998 г.; изм., бр. 59 от 26.05.1998 г., доп., бр. 85 от 24.07.1998 г., бр. 51 от 4.06.1999 г., изм. и доп., бр. 67 от 27.07.1999 г., в сила от 28.08.1999 г., доп., бр. 114 от 30.12.1999 г., в сила от 31.01.2000 г., изм., бр. 92 от 10.11.2000 г., в сила от 1.01.2001 г., бр. 25 от 8.03.2002 г., изм. и доп., бр. 61 от 21.06.2002 г., изм., бр. 101 от 29.10.2002 г., в сила от 1.01.2003 г., доп., бр. 96 от 29.10.2004 г., в сила от 30.11.2004 г., бр. 39 от 10.05.2005 г., в сила от 11.08.2005 г., изм. и доп., бр. 79 от 4.10.2005 г., изм., бр. 30 от 11.04.2006 г., в сила от 1.03.2007 г., бр. 33 от 21.04.2006г.) след думата “указ” съюзът “или” се заменя със запетая,след думите “Министерски съвет” се добавя “или наредба на общинския съвет”, а след думата “държавата” се добавя “или общината.”

    Предложение на н.п. Бойко Великов, Надя Антонова и Стоян Витанов:
    Създава се § 36:
    § 36. В чл. 16, т. 1 от Закона за административно-териториалното устройство на Република България числото “250” се заменя със “100”.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията предлага да се създаде § 38:
    § 38. Параграф 15, т.1 влиза в сила от 1 януари 2008г.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО МЕСТНО
    САМОУПРАВЛЕНИЕ, РЕГИОНАЛНА
    ПОЛИТИКА И БЛАГОУСТРОЙСТВО:
    Ремзи Осман
    Форма за търсене
    Ключова дума