Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по местно самоуправление, регионална политика и благоустройство
06/12/2006

    Законопроект за Централния професионален регистър на физическите лица, извършващи строителство
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ, РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И БЛАГОУСТРОЙСТВО





    За второ гласуване






    Д О К Л А Д


    от

    Ремзи Осман – председател на Комисията по местно самоуправление,
    регионална политика и благоустройство




    ОТНОСНО: Законопроект за Централния професионален регистър на
    физическите и юридическите лица, извършващи строителство


















    Проект!

    З А К О Н
    за Централния професионален регистър на физическите и юридическите лица, извършващи строителство

    Предложение на н.п. Костадин Паскалев, Силвия Алексиева и Борислав Владимиров
    Наименованието на законопроекта се изменя така:
    “ Закон за лицата, извършващи строителство”

    Комисията подкрепя по принцип предложението.
    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага следната редакция за наименованието на законопроекта:
    “Закон за камарата на строителите”

    Глава първа
    ОСНОВНИ ПОЛОЖЕНИЯ

    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на глава първа.

    Чл. 1. С този закон се определят:
    1. условията и редът за водене и съхраняване на Централния професионален регистър на физическите и юридическите лица, извършващи строителство, наричан по-нататък „Централен професионален регистър на строителя”;
    2. условията и редът за вписване в Централния професионален регистър на строителя на лица, извършващи строителство.

    Предложение на н.п. Костадин Паскалев, Силвия Алексиева и Борислав Владимиров
    Член 1 се измененя така:
    “Чл.1. С този закон се определят изискванията към лицата, извършващи строителство.”

    Комисията подкрепя по принцип предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 1:
    Чл.1. Този закон определя изискванията към лицата, извършващи строителство, както и устройството и дейността на професионалната организация на строителите.

    Чл. 2. Законът цели да създаде условия за:
    1. идентифициране на лицата, извършващи строителство;
    2. защита на интересите на гражданите, държавните и обществените органи и организации, ползващи строителни услуги;
    3. подобряване управлението на строителната дейност;
    4. повишаване отговорността на строителя за постигане на съществените изисквания към строежите и повишаване качеството на изпълнение на строежите;
    5. прозрачност на дейността на лицата, извършващи строителство.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 2:
    Чл. 2. Законът цели да създаде условия за:
    1. идентифициране и прозрачност на дейността на лицата, извършващи строителство;
    2. подобряване управлението на строителната дейност, повишаване на отговорността на строителя за постигане на съществените изисквания към строежите и на качеството на изпълнение на строежите;
    3. защита на интересите на потребителите на строителни услуги.

    Чл. 3. (1) Законът се отнася за всички физически и юридически лица, както и за техните сдружения, регистрирани като търговци по смисъла на националното им законодателство, извършващи строителство на територията на Република България, наричани по-нататък “строители”.
    (2) Когато физически или юридически лица се обединяват за извършване на строителство, поне един от участниците в обединението трябва да бъде регистриран по този закон.
    (3) Участието в обединението по ал. 2 не поражда права за физическите и юридическите лица, нерегистрирани по този закон, за осъществяване на дейности, за които се изисква регистрация по процедурата на глава трета.
    (4) Разпоредбите на този закон не се отнасят за юридическите лица – структури в Министерството на вътрешните работи, съответно в Министерството на отбраната, извършващи строителство само на обекти в посочените ведомства.
    (5) Строители от държави – членки на Европейския съюз и на Европейското икономическо пространство, регистрирани в професионални организации на съответната държава членка и притежаващи документи, удостоверения, свидетелства и др. за извършване на строителна дейност, могат да изпълняват строежи и отделни видове строителни и монтажни работи на територията на Република България.

    Предложение на н.п. Костадин Паскалев, Силвия Алексиева и Борислав Владимиров
    В чл.3 се правят следните изменения и допълнения:
    1.В ал.1 думите “както и за техните сдружения” се заличават, след думата “законодателство” се добавя “и за държавните предприятия”,а след думата “строителство” се добавя “или на отделни дейности, посочени в раздел 45 от Националния класификатор на икономическите дейности”
    2. Алинея 4 да отпадне.

    Комисията подкрепя по принцип предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 3:
    Чл. 3. (1) Законът се прилага за българските и чуждестранните физически и юридически лица, регистрирани като търговци по националното им законодателство, техните клонове, държавните и общинските предприятия, извършващи строителство на територията на Република България, наричани по-нататък “строители”.
    (2) Строителите, изпълняващи строежи от първа до пета категория по чл. 137, ал. 1 от Закона за устройство на територията или отделни видове строителни и монтажни работи, посочени в Националната класификация на икономическите дейности, позиция “Строителство”, подлежат на вписване в Централния професионален регистър на строителя, наричан по-нататък “регистъра”.
    (3) Когато физически или юридически лица се обединяват за изпълнение на строежи или отделни видове строителни и монтажни работи по ал.2, поне един от участниците в обединението трябва да е вписан в регистъра.
    (4) Участието в обединението по ал. 3 не поражда права за лицата, които не са вписани в регистъра, самостоятелно да изпълняват строежи или отделни строителни и монтажни работи по ал.2.


    Глава втора
    КОНФЕДЕРАЦИЯ НА РАБОТОДАТЕЛСКИТЕ ОРГАНИЗАЦИИ В СТРОИТЕЛСТВОТО

    Предложение на н.п. Костадин Паскалев, Силвия Алексиева и Борислав Владимиров
    Наименованието на глава втора се изменя така:
    “Камара на строителите”

    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага следната редакция за наименованието на глава втора:
    “Камара на строителите”

    Чл. 4. (1) Работодателски организации в отрасъл “Строителство” са всички сдружения, регистрирани по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел (асоциации, камари, съюзи, сдружения и др.), на лица, извършващи строителни, монтажни и други спомагателни дейности в строителството.
    (2) Работодателските организации по ал. 1:
    1. могат да създават и да поддържат регистри с база данни за фирми и експерти в съответния бранш (сектор) въз основа на информацията от Централния професионален регистър на строителя;
    2. участват в разработването на стратегии, анализи, програми и становища за развитие на съответния бранш или на сектор от него, като съдействат за изпълнението им;
    3. дават становища и участват в изготвянето на нормативни актове за съответния бранш (сектор);
    4. подпомагат разработването на браншови стандарти за здравословни и безопасни условия на труд и ги предоставят в Националния (отрасловия) съвет по условия на труд;
    5. разработват етични кодекси, регламентиращи професионалната етика в подотраслите на строителния бранш, и работят за недопускане на нелоялна конкуренция между своите членове;
    6. разработват ръководства за изпълнение на строителни и монтажни работи и за добрите строителни практики, модели на системи за анализ на рисковете и правила за контрол и самоконтрол с цел осигуряване на безопасност и качество при изпълнението на строежите и на отделните строителни и монтажни работи, както и за физическото опазване на паметниците на културата при изпълнението на строителни и ремонтни дейности;
    7. информират компетентните органи за извършени нарушения при изпълнението на строителните и монтажните дейности на строителната площадка, както и за други констатирани нарушения, извършени от лицата – участници в строителния процес, при и по повод изпълнение или неизпълнение на функционалните им задължения, регламентирани в съответните нормативни актове;
    8. организират провеждането на курсове за повишаване квалификацията на кадрите, работещи в бранша (сектора).

    Предложение на н.п. Костадин Паскалев, Силвия Алексиева и Борислав Владимиров
    В чл.4 ал.1 и ал.2, т.1 се изменят така:
    “/1/ Създава се Камара на строителите със седалище София.Камарата е юридическо лице.
    /2/ Камарата на строителите:
    1.създава и поддържа Централен професионален регистър на строителя;”

    Комисията подкрепя по принцип предложението.
    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 4:
    Чл. 4. (1) Създава се Камара на строителите, наричана по-нататък “камарата”, като юридическо лице със седалище София. Камарата създава областни структури, при условия и по ред, определени в устава й.
    (2) Камарата на строителите:
    1. представлява своите членове и защитава професионалните им интереси;
    2. създава и поддържа Централен професионален регистър на строителя;
    3. участва в разработването на стратегии, анализи и програми за развитие на строителството и съдейства за изпълнението им;
    4. дава становища и участва в изготвянето на нормативни актове за строителството;
    5. подпомага разработването на браншови стандарти за здравословни и безопасни условия на труд и ги предоставя в Националния (отрасловия) съвет по условия на труд;
    6. разработва кодекс на професионалната етика в подотраслите на строителния бранш, недопуска монополизъм, нелоялна конкуренция и неравнопоставеност между своите членове;
    7. разработва ръководства за изпълнение на строителни и монтажни работи и за добрите строителни практики, модели на системи за анализ на рисковете и правила за контрол и самоконтрол с цел осигуряване на безопасност и качество при изпълнението на строежите и на отделните строителни и монтажни работи, както и за физическото опазване на паметниците на културата при изпълнението на строителни и ремонтни дейности;
    8. информира компетентните органи за извършени нарушения при изпълнението на строителните и монтажните дейности на строителната площадка, както и за други констатирани нарушения, извършени от лицата – участници в строителния процес, при и по повод изпълнение или неизпълнение на функционалните им задължения, регламентирани в съответните нормативни актове;
    9. организира провеждането на курсове за повишаване квалификацията на кадрите, работещи в строителството.
    10. изпълнява и други функции, предвидени в устава й.

    Чл. 5. (1) Създава се Конфедерация на строителите в България, наричана по-нататък „конфедерацията”, със седалище София.
    (2) Конфедерацията е обединение на работодателските организации в отрасъл “Строителство”, чиито членове имат предмет на дейност изпълнението на строежи и/или на отделни дейности, посочени в раздел 45 от Националния класификатор на икономическите дейности (НКИД).
    (3) Конфедерацията се създава с цел изграждането, поддържането и функционирането на Централния професионален регистър на строителя.

    Предложение на н.п. Костадин Паскалев, Силвия Алексиева и Борислав Владимиров
    Чл. 5 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението и предлага чл. 5 да отпадне.
    Чл. 6. Членуването на работодателските организации в конфедерацията е доброволно и е в съответствие с изискванията на нейния устав и на този закон.

    Предложение на н.п. Костадин Паскалев, Силвия Алексиева и Борислав Владимиров
    В чл.6 думите “ на работодателските организации в конфедерацията” се заменят с “в Камарата”.

    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 6, който става чл. 5:
    Чл. 5. Членуването в камарата е доброволно и е в съответствие с изискванията на този закон и нейния устав.

    Чл. 7. Органи на конфедерацията са общото събрание и управителният съвет.

    Предложение на н.п. Костадин Паскалев, Силвия Алексиева и Борислав Владимиров
    В чл.7 и навсякъде по-нататък в законопроекта думата “конфедерацията” се заменя с “Камарата”.

    Комисията подкрепя по принцип предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 7, който става чл. 6:
    Чл. 6. Органи на камарата са общото събрание, управителният и контролният съвет и комисията за водене на централния професионален регистър на строителите.

    Чл. 8. (1) Общото събрание на конфедерацията е редовно или извънредно.
    (2) Редовно общо събрание се свиква ежегодно.
    (3) Извънредно общо събрание на конфедерацията може да се свика по решение на управителния съвет или по искане най-малко на една десета от членовете на конфедерацията.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 8, който става чл. 7:
    Чл. 7. (1) Общото събрание на камарата е редовно или извънредно.
    (2) Редовно общо събрание се свиква ежегодно.
    (3) Извънредно общо събрание може да се свика по решение на управителния съвет или по искане най-малко на една десета от членовете на камарата.

    Чл. 9. (1) Редът за свикване и правилата за работа и за вземане на решения от общото събрание се определят с устава на конфедерацията.
    (2) Делегатите на общото събрание се определят при условията и по реда, определени с устава на конфедерацията.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 9, който става чл. 8:
    Чл. 8. (1) Редът за свикване, правилата за работа и за вземане на решения от общото събрание се определят с устава на камарата.
    (2) Делегатите на общото събрание се определят при условията и по реда, определени с устава на камарата.

    Чл. 10. Общото събрание е редовно, ако присъстват две трети от делегатите. При липса на кворум общото събрание се отлага с един час, след което се провежда и се смята за редовно независимо от броя на присъстващите делегати.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 10, който става чл. 9:
    Чл. 11. (1) Общото събрание:
    1. приема, изменя и допълва устава;
    2. избира и освобождава членовете на управителния съвет;
    3. приема отчетите на управителния съвет;
    4. избира от своя състав председател на управителния съвет, който е председател и на конфедерацията;
    5. определя размера на членския внос и цените за услуги, извършвани от конфедерацията;
    6. приема бюджета на конфедерацията;
    7. приема наредба за водене на Централния професионален регистър на строителя съгласувано с министъра на регионалното развитие и благоустройството, която се обнародва в "Държавен вестник".
    (2) Решенията на общото събрание се вземат с обикновено мнозинство от присъстващите с изключение на случаите по ал. 1, т. 1, когато се вземат с мнозинство от две трети от присъстващите.
    (3) Членовете на управителния съвет и председателят на управителния съвет се избират с тайно гласуване.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 11, който става чл. 10:
    Чл. 10. (1) Общото събрание:
    1. приема, изменя и допълва устава;
    2. избира и освобождава председателите и членовете на управителния и на контролния съвет и на комисията за водене на централния професионален регистър на строителите;
    3. приема отчетите за дейността на управителния и на контролния съвет и на комисията за водене на централния професионален регистър на строителите;
    4. определя размера на членския внос и цените на услугите, извършвани от камарата;
    5. приема бюджета на камарата;
    6. приема кодекса за професионална етика;
    7. решава и други въпроси, определени в устава.
    (2) Решенията на общото събрание се приемат с обикновено мнозинство от присъстващите с изключение на решенията по ал. 1, т. 1, които се приемат с мнозинство от две трети от присъстващите.
    (3) Председателите и членовете на управителния и на контролния съвет се избират с тайно гласуване.

    Чл. 12. (1) Управителният съвет се състои от 21 членове, като един от тях се посочва от министъра на регионалното развитие и благоустройството.
    (2) Управителният съвет се избира за срок 3 години.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 12, който става чл. 11:
    Чл. 11. (1) Управителният съвет се състои от председател и двадесет и осем членове, които се избират за срок 3 години.
    (2) Управителният съвет:
    1. свиква и организира провеждането на общото събрание на камарата;
    2. организира дейността на камарата;
    3. управлява имуществото на камарата;
    4. организира създаването и поддържането на Централния професионален регистър на строителя;
    5. приема вътрешни правила за работа;
    6. приема нови членове и прекратява членството в камарата, при условия и по ред, определени в устава;
    7. изпълнява и други функции, възложени му от общото събрание или в устава на камарата;
    8. представя годишен отчет за дейността си пред общото събрание.

    Чл. 13. Управителният съвет:
    1. свиква и организира общо събрание на конфедерацията;
    2. ръководи дейността на конфедерацията между две общи събрания;
    3. управлява имуществото на конфедерацията;
    4. организира създаването и поддържането на Централния професионален регистър на строителя;
    5. приема вътрешни правила за работа и определя обективни критерии за изпълнение на изискванията на чл. 16, ал. 1;
    6. приема нови членове на конфедерацията;
    7. определя размера на таксите за регистрация съгласувано с министъра на регионалното развитие и благоустройството;
    8. изпълнява други функции, възложени му с устава на конфедерацията.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя, които е отразен в редакцията на чл. 11, поради което предлага чл. 13 да отпадне.

    Комисията предлага да се създаде чл. 13а, който става чл. 12:
    Чл.12. Контролният съвет се състои от председател и шестима членове, които се избират за срок три години. Председателят на контролния съвет може да присъства на заседанията на управителния съвет с право на съвещателен глас.
    (2) Контролният съвет:
    1. контролира изпълнението на решенията на общото събрание и законосъобразността на решенията на управителния съвет;
    2. предлага на общото събрание освобождаване или неосвобождаване от отговорност на членовете на управителния съвет;
    3. изпълнява и други функции, възложени му от общото събрание или в устава на камарата;
    4. представя годишен отчет за дейността си пред общото събрание.

    Чл. 14. (1) Бюджетът на конфедерацията се определя за всяка финансова година.
    (2) Приходите на конфедерацията се формират от:
    1. еднократни встъпителни вноски;
    2. годишни вноски на членовете;
    3. цени за услуги, извършвани от конфедерацията, които се определят от управителния съвет;
    4. дарения, издателска дейност и други постъпления.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 14, който става чл. 13:
    Чл. 13. (1) Бюджетът на камарата се определя за всяка финансова година.
    (2) Приходите на камарата се формират от:
    1. еднократни встъпителни вноски;
    2. годишни вноски на членовете;
    3. постъпления за услугите, извършвани от камарата;
    4. дарения, издателска дейност и други постъпления.


    Глава трета
    ЦЕНТРАЛЕН ПРОФЕСИОНАЛЕН РЕГИСТЪР НА СТРОИТЕЛЯ

    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на глава първа.

    Чл. 15. (1) В Централния професионален регистър на строителя се вписват всички лица и техните клонове с изключение на тези, които са структури в системата на Министерството на вътрешните работи, съответно на Министерството на отбраната, изпълняващи строежи от първа до пета категория включително съгласно чл. 137, ал. 1 от Закона за устройство на територията (ЗУТ) на територията на Република България, включително лицата, изпълняващи отделни видове строителни и монтажни работи съгласно класификацията на НКИД.
    (2) Вписването в Централния професионален регистър на строителя се извършва по категории строежи - от първа и втора категория, съответно от трета, четвърта и пета категория по чл. 137, ал. 1, с изключение на жилищни и смесени сгради с ниско застрояване и вилни сгради по т. 5, букви „а”, „в” и „г“, както и по отделни видове строителни и монтажни работи, за изпълнението на които лицето трябва да докаже съответствие с изискванията на този закон.
    (3) Лицата, вписани в Централния професионален регистър на строителя за изпълнението на строежи от първа и втора категория и получили удостоверение за тях, могат да изпълняват всички категории строежи. Лицата, вписани в Централния професионален регистър на строителя за изпълнението на строежи от трета, четвърта и пета категория и получили удостоверение за тях, могат да изпълняват само посочените категории строежи.
    (4) Лицата, вписани в Централния професионален регистър на строителя за изпълнението на видове строителни и монтажни работи, посочени в приложението, и получили удостоверение за тях, могат да изпълняват само тези дейности, за които са вписани в регистъра.


    Предложение на н.п. Костадин Паскалев, Силвия Алексиева и Борислав Владимиров
    В чл.15, ал.1 думите “ с изключение на тези, които са структури в системата на министерството на вътрешните работи, съответно на Министерството на отбраната” да отпаднат, а на края се добавя “ и отговарят на изискванията на чл.16”.

    Комисията подкрепя по принцип предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 15, който става чл. 14:
    Чл. 14. (1) Вписването на строителите в Централния професионален регистър на строителя се извършва по категории строежи – за строежи от първа категория, за строежи от втора категория и за строежи от трета, четвърта и пета категория, както и по отделни строителни и монтажни работи по чл. 3, ал. 2, за изпълнението на които строителя докаже, че отговаря на изискванията по този закон.
    (2) Строежи на жилищни и смесени сгради с ниско застрояване, на вилни сгради и строежи по чл.137, ал. 1, т. 5, букви “в” и “г” от Закона за устройство на територията, могат да се изпълняват и от строители, които не са вписани в регистъра.
    (3) Строителите, вписани в регистъра за изпълнението на строежи от първа категория и получили удостоверение за тях, могат да изпълняват строежи от всички категории.
    (4) Строителите, вписани в регистъра за изпълнението на строежи от втора категория и получили удостоверение за тях, могат да изпълняват строежи от всички категории, с изключение на строежите от първа категория.
    (5) Строителите, вписани в регистъра за изпълнението на строежи от трета, четвърта и пета категория и получили удостоверение за тях, могат да изпълняват само посочените категории строежи.
    (6) Строителите, вписани в регистъра за изпълнението на отделни видове строителни и монтажни работи по чл. 3, ал. 2 и получили удостоверение за тях, могат да изпълняват само дейностите, за които са вписани в регистъра.
    (7) Редът за вписване и водене на регистъра се определят с правилник, приет от общото събрание на камарата, който се обнародва в “Държавен вестник”.

    Чл. 16. (1) В Централния професионален регистър на строителя се вписват строители, които отговарят на следните административни, технически и финансови изисквания:
    1. да са физически или юридически лица, регистрирани по Търговския закон или по Закона за кооперациите;
    2. да нямат ликвидни и изискуеми публични данъчни задължения и задължения за задължителни осигурителни вноски, както и лихви, свързани с тези задължения, освен ако компетентният орган е допуснал разсрочване или отсрочване на задълженията;
    3. не са обявени в несъстоятелност и не се намират в производство по несъстоятелност или ликвидация;
    4. разполагат с изискващото се техническо оборудване (средства) за извършване на заявените строителни и монтажни работи и с необходимия постоянен инженерно-технически персонал, нает по трудови договори, включително за техническо ръководство на строежите, за контрол върху качеството на изпълнение на строителството, включително за съответствие на влаганите в строежите строителни продукти със съществените изисквания за безопасност (материали, суровини, полуфабрикати, строителни конструкции, системи и др.), за контрол по спазването на здравословни и безопасни условия на труд и за организиране изпълнението на дейности по управление при кризи, както и с други лица, за които с нормативен акт се изисква да са на безсрочен трудов договор;
    5.наетият инженерно-технически персонал притежава техническа правоспособност съобразно придобитата специалност и образователно-квалификационна степен, професионален опит, познания и техническа компетентност по отношение на националното му законодателство;
    6. наетите работници притежават необходимата професионална квалификация за изпълнение на извършваните строителни дейности;
    7. имат валидна застраховка за вредите, които могат да настъпят вследствие на неизпълнение на задълженията им, свързани с цялостното изпълнение на строителството или на отделни строителни и монтажни работи, изисквани по действащи нормативни актове.
    (2) За обектите по чл.137, ал. 1, т. 1, буква “м” и чл. 137, ал. 1, т. 2, буква “з” от ЗУТ в Централния професионален регистър на строителя се вписват строители, които следва да отговарят на изискванията на ал. 1, да имат опит в областта на реставрацията и консервацията на обекти – паметници на културата, и в състава на персонала им да участва квалифициран специалист - архитект.
    (3) За вписване в Централния професионален регистър на строителя при изпълнението на строежи от първа и втора категория съгласно чл. 137, ал. 1 от ЗУТ освен на изискванията на ал. 1 строителите трябва да отговарят и на следните условия:
    1. средносписъчна численост на персонала - не по-малко от 50 души за предходната година;
    2. нетни приходи от продажби за предходната финансова година - не по-малко от 1 500 000 лв.;
    3. балансова стойност на дълготрайните материални активи за предходната финансова година - над 200 000 лв.
    (4) Изискванията на ал. 3 не се прилагат за обектите по чл. 137,
    ал. 1, т. 1, буква “м” и чл. 137, ал. 1, т. 2, буква “з” от ЗУТ.
    (5) В Централния професионален регистър на строителя се вписват и лица, регистрирани по съответното законодателство в страни извън Европейския съюз, които отговарят на изискванията на ал. 1, 2 и 3, при спазване договореностите на Република България в рамките на Световната търговска организация (СТО).

    Предложение на н.п. Костадин Паскалев, Силвия Алексиева и Борислав Владимиров
    В чл.16, ал.1, т.1 накрая се добавя “и държавните предприятия”.

    Комисията подкрепя по принцип предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 16, който става чл. 15:
    Чл. 15. (1) В регистъра се вписват строители, които отговарят на следните изисквания:
    1. нямат ликвидни и изискуеми публични данъчни задължения и задължения за задължителни осигурителни вноски, както и лихви, свързани с тези задължения, освен ако компетентният орган е допуснал разсрочване или отсрочване на задълженията;
    2. не са обявени в несъстоятелност и не се намират в производство по несъстоятелност или ликвидация;
    3. разполагат с изискващото се техническо оборудване за извършване на заявените строителни и монтажни работи;
    4. разполагат с необходимия персонал, нает по трудови договори:
    а) за техническо ръководство на строежите;
    б) за контрол върху качеството на изпълнение на строителството, за съответствие на влаганите в строежите строителни продукти със съществените изисквания за безопасност;
    в) за контрол по спазването на здравословни и безопасни условия на труд;
    г) за организиране изпълнението на дейности по управление при кризи;
    д) други лица, за които с нормативен акт се изисква да са наети по трудов договор;
    5. наетият технически персонал притежава необходимата правоспособност съобразно придобитата специалност и образователно-квалификационна степен, професионален опит, познания и техническа компетентност по отношение на националното му законодателство;
    6. наетите работници притежават необходимата професионална квалификация за изпълнение на извършваните строителни дейности;
    7. имат валидна застраховка за вредите, които могат да настъпят вследствие на неизпълнение на задълженията им, изисквани по действащи нормативни актове.
    (2) За изпълнение на строежи от първа категория в регистъра се вписват строители, които освен на изискванията по ал. 1, отговарят и на следните условия:
    1. средносписъчна численост на персонала - не по-малко от 50 души за предходната година;
    2. нетни приходи от продажби за предходната финансова година - не по-малко от 3 000 000 лв.;
    3. балансова стойност на дълготрайните материални активи за предходната финансова година - над 500 000 лв.
    (3) За изпълнение на строежи от втора категория в регистъра се вписват строители, които освен на изискванията по ал. 1, отговарят и на следните условия:
    1. средносписъчна численост на персонала - не по-малко от 30 души за предходната година;
    2. нетни приходи от продажби за предходната финансова година - не по-малко от 1 500 000 лв.;
    3. балансова стойност на дълготрайните материални активи за предходната финансова година - над 200 000 лв.
    (4) За изпълнение на обекти по чл.137, ал. 1, т. 1, буква “м” и чл. 137, ал. 1, т. 2, буква “з” от Закона за устройство на територията в регистъра се вписват строители, които отговарят на изискванията по ал. 1, имат опит в областта на реставрацията и консервацията на обекти – паметници на културата и в състава на персонала им участва квалифициран специалист - архитект.
    (5) Изискванията по ал. 2 и 3 не се отнасят за строители, вписани в регистъра за изпълнение само на обекти по ал. 4.

    Чл. 17. (1) Централният професионален регистър на строителя е публичен и до него се осигурява достъп, включително чрез интернет.
    (2) Регистърът по ал. 1 съдържа административна, техническа и финансова информация за строителите с изключение на информацията, представляваща лични данни или търговска тайна.
    (3) Информацията, представляваща лични данни, се предоставя по реда на специалните закони.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 17, който става чл. 16:
    Чл. 16. (1) Централният професионален регистър на строителя е публичен и се публикува на интернет-страницата на камарата. Всяко лице може да поиска справка за извършените вписвания в регистъра.
    (2) Информацията, представляваща лични данни, се предоставя по ред, определен със закон.
    (3) Регистърът съдържа информация за:
    1. правно-организационната форма, търговската фирма (наименование), седалището и адреса на управление, регистрацията на строителя по законодателството по неговата регистрация;
    2. начина на управление, представителството и лицата, представляващи строителя.
    3. числеността и квалификацията на наетите лица;
    4. числеността на назначените по трудов договор лица – по отделно за технически ръководители и за лица по спазването на здравословни и безопасни условия на труд;
    5. проведените квалификационни обучения на техническия персонал и на работниците през последните 3 години;
    6. притежаваните от строителя машини, съоръжения и оборудване по видове, брой и технически показатели;
    7. правото на строителя и на неговите работници да извършват строителство, свързано с изграждането или ползването на съоръжения с повишена опасност;
    8. строежите, изпълнени през последните 3 години - по вид, местонахождение и обем в стойностно изражение.
    9. годишните финансови отчети на строителя за последните 3 години преди текущата година;
    10. данъчните задължения и задълженията за задължителни осигурителни вноски;
    11. наказанията, наложени на строителя от контролните органи за нарушения по Закона за устройство на територията.
    (4) Строители, които от създаването си осъществяват дейност за период, по-малък от три години, предоставят информацията по ал. 3, т. 5, 8 и 9 за последната година от дейността си.

    Чл. 18. Административната информация за строителите включва:
    1. правно-организационна форма, търговка фирма (наименование), седалище и адрес на управление и данни за регистрацията на лицето съгласно законодателството по неговата регистрация;
    2. начин на управление и представителство и лица, представляващи строителя.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя, който е отразен в редакцията на чл. 16, поради което предлага чл. 18 да отпадне.

    Чл. 19. Техническата информация за строителите включва данни за:
    1. числеността и квалификацията на наетите лица;
    2. числеността на назначените по трудов договор лица (поотделно за технически ръководители и за лица по спазването на здравословни и безопасни условия на труд);
    3. проведено професионално обучение на инженерно-техническия персонал и на работниците през последните 3 години;
    4. наличието на притежаваните от строителя машини, съоръжения и оборудване (по видове, брой и технически показатели);
    5. информация за правото на строителя и на неговите работници да извършват строителство, свързано с изграждането или ползването на съоръжения с повишена опасност;
    6. строежите, изпълнени през последните 3 години - по вид, местонахождение и обем в стойностно изражение.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя, който е отразен в редакцията на чл. 16, поради което предлага чл. 19 да отпадне.

    Чл. 20. (1) Финансовата информация за строителите включва данни за:
    1. копия на годишните финансови отчети на строителното предприятие за последните 3 години преди текущата година;
    2. документи, издадени от компетентния орган по приходите, доказващи липсата или наличието на данъчни задължения и на задължения за задължителни осигурителни вноски, включително декларации от данъчно задължените лица, че тези обстоятелства не са налице.
    (2) Изискванията по ал. 1 и по чл. 19, т. 6 не се прилагат за нововъзникнали субекти по смисъла на чл. 3, ал. 1.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя, който е отразен в редакцията на чл. 16, поради което предлага чл. 20 да отпадне.

    Чл. 21. (1) Заявления за вписване се подават в Централния професионален регистър на строителя.
    (2) Заявленията по ал. 1 се съставят по образец, утвърден от управителния съвет на конфедерацията.
    (3) Към заявлението за вписване се прилагат следните документи:
    1. удостоверение за актуална съдебна регистрация или легализиран документ съгласно законодателството по регистрация на строителя;
    2. декларация, че строителят не е обявен в несъстоятелност и не се намира в производство по несъстоятелност или ликвидация;
    3. документи (лицензи, сертификати и др.), разрешаващи на строителя или на неговите работници да извършват строителство, свързано с изграждането или ползването на съоръжения с повишена опасност;
    4. справка за числеността и квалификацията на персонала по категории;
    5. справка за проведено квалификационно обучение на инженерно-техническия персонал и на работниците през последните 3 години;
    6. справка за притежаваните от строителя машини, съоръжения и оборудване за изпълнението на строителни работи (по видове, брой и технически параметри);
    7. справка за изпълнените от строителя строежи през последните
    3 години (вид и местонахождение на строежите, обем на изпълненото строителство);
    8. справка за изпълнените строежи по чл. 137, ал. 1, т. 1, буква “м” и чл. 137, ал. 1, т. 2, буква “з” от ЗУТ със становище на Националния институт за паметниците на културата относно качеството на изпълнение за строежите по чл. 16, ал. 2;
    9. копия от годишния финансов отчет на строителното предприятие за последните 3 години;
    10. документи, доказващи липсата на публични задължения;
    11. копия от застрахователните полици за доказване на застрахователна осигуреност съгласно чл. 16, ал. 1, т. 7.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 21, който става чл. 17:
    Чл. 17. (1) Заявления за вписване се подават до председателя на комисията по чл. 26 по образец, утвърден от управителния съвет на камарата.
    (2) Към заявлението за вписване се прилагат:
    1. удостоверение за вписване в търговския регистър или легализиран документ съгласно законодателството по регистрация на строителя;
    2. декларация, че строителят не е обявен в несъстоятелност и не се намира в производство по несъстоятелност или ликвидация;
    3. документи (лицензи, сертификати и др.), разрешаващи на строителя или на неговите работници да извършват строителство, свързано с изграждането или ползването на съоръжения с повишена опасност;
    4. справка за числеността и квалификацията на персонала по категории;
    5. справка за проведено квалификационно обучение на инженерно-техническия персонал и на работниците през последните 3 години, освен в случаите по 16, ал.4;
    6. справка за притежаваните от строителя машини, съоръжения и оборудване за изпълнението на строителни работи по видове, брой и технически параметри;
    7. справка за изпълнените от строителя строежи през последните 3 години по вид и местонахождение на строежите и обем на изпълненото строителство, освен в случаите по 16, ал.4;
    8. справка за изпълнените строежи по чл. 137, ал. 1, т. 1, буква “м” и чл. 137, ал. 1, т. 2, буква “з” от Закона за устройство на територията, придружена със становище на Националния институт за паметниците на културата относно качеството на изпълнение на строежите – в случаите по чл. 15, ал.4;
    9. копия от годишния финансов отчет на строителното предприятие за последните 3 години, освен в случаите по 16, ал.4;
    10. удостоверения, издадени от компетентните органи, за обстоятелствата по чл. 16, ал. 3, т. 10 и 11;
    11. копия от застрахователните полици за доказване на застрахователна осигуреност по чл. 15, ал. 1, т. 7.

    Чл. 22. (1) При разглеждане на заявлението комисията по чл. 31 изисква от съответната работодателска организация с предмет на дейност, посочен в раздел 45 от НКИД, мотивирано становище, което следва да й бъде предоставено в 7-дневен срок.
    (2) Вписването или отказът от вписване в Централния професионален регистър на строителя се извършва от комисията по чл. 31 в 14-дневен срок от подаване на заявлението.
    (3) Отказ от вписване се прави, когато по отношение на заявителя се установи, че не е налице някое от изискванията на чл. 16.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 22, който става чл. 18:
    Чл. 18. (1) Вписването или отказът от вписване в регистъра се извършва от комисията по чл. 26 в 14-дневен срок от подаване на заявлението.
    (2) Комисията отказва вписване, когато строителят не отговаря на някое от изискванията по чл. 15.

    Чл. 23. (1) Удостоверението за вписване или отказът от вписване в Централния професионален регистър на строителя се издава на заявителя в 15-дневен срок от подаване на заявлението.
    (2) В удостоверението по ал. 1 се отбелязват съответните категории строежи съгласно чл. 137 от ЗУТ и/или строителните и монтажните работи, за изпълнението на които лицето е вписано в Централния професионален регистър на строителя.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 23, който става чл. 19:
    Чл. 19. (1) Удостоверението за вписване или отказът от вписване в регистъра се издава на заявителя в 15-дневен срок от подаване на заявлението.
    (2) В удостоверението по ал. 1 се отбелязват съответните категории строежи и/или строителните и монтажните работи, за изпълнението на които строителя е вписан в регистъра.

    Чл. 24. (1) Регистрираното лице е длъжно да заяви за вписване всяка промяна на обстоятелство, подлежащо на вписване в Централния професионален регистър на строителя, в 14-дневен срок от настъпване на съответното обстоятелство.
    (2) Регистрираното лице представя ежегодно в конфедерацията годишен счетоводен отчет и удостоверение за наличието или липсата на публични задължения за изтеклата година в 14-дневен срок след изтичането на законоустановения срок.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 24, който става чл. 20:
    Чл. 20. (1) Строителят е длъжен да заяви за вписване всяка промяна на обстоятелство, подлежащо на вписване в регистъра, в 14-дневен срок от настъпване на промяната.
    (2) Строителят представя ежегодно до 30 юни в комисията по чл. 26 годишен финансов отчет и удостоверение за наличието или липсата на публични задължения за изтеклата година.

    Чл. 25. (1) Регистрираното лице се заличава от Централния професионален регистър на строителя при:
    1. прекратяване на юридическото лице на строителя;
    2. неосъществяване на строителна дейност за срок по-голям от
    3 години с изключение на случаите, в които чуждестранно лице не извършва постоянна дейност на територията на Република България;
    3. неспазване изискването на чл. 24, ал. 1 повече от три пъти в рамките на една година;
    4. неспазване изискването на чл. 24, ал. 2;
    5. заличаване вписването на физическото лице - едноличен търговец, или поставянето му под пълно запрещение;
    6. при влязло в сила решение за обявяване в несъстоятелност;
    7. установяване, че регистрирано лице е престанало да отговаря на някое от изискванията за вписване по чл. 16.
    (2) Заличаването се извършва с акт на комисията по чл. 31.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 25, който става чл. 21:
    Чл. 21. (1) Строителят се заличава от регистъра при:
    1. прекратяване на юридическото лице на строителя;
    2. неосъществяване на строителна дейност за срок по-дълъг от 3 години, с изключение на случаите, в които чуждестранно лице не извършва постоянна дейност на територията на Република България;
    3. неизпълнение на задължението по чл. 20, ал. 1 повече от три пъти за една година;
    4. неизпълнение на задължението по чл. 20, ал. 2;
    5. заличаване вписването на физическото лице - едноличен търговец, или при поставянето му под пълно запрещение;
    6. влязло в сила решение за обявяване в несъстоятелност;
    7. установяване, че строителя е престанал да отговаря на някое от изискванията по чл.15;
    8. прекратяване на държавното или на общинското предприятие.
    (2) Заличаването от регистъра се извършва с решение на комисията по чл. 26.

    Чл. 26. (1) Със заличаването се обезсилва издаденото удостоверение за вписване в Централния професионален регистър на строителя. Строителят е длъжен да върне удостоверението за вписване в
    3-дневен срок от влизането в сила на акта за заличаването.
    (2) След изтичане на една година от заличаването лицата могат да подават ново заявление за вписване в Централния професионален регистър на строителя по общия ред.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 26, който става чл. 22:
    Чл. 22. (1) Със заличаването се обезсилва издаденото на строителя удостоверение за вписване в регистъра.
    (2) След изтичане на една година от заличаването му, строителят може да подаде ново заявление за вписване в регистъра по общия ред.

    Чл. 27. Отказът за вписване в Централния професионален регистър на строителя и заличаването от него, както и отказът за издаване на удостоверение се мотивират и могат да бъдат обжалвани по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 27, който става чл. 23:
    Чл. 23. Отказът за вписване в регистъра и издаване на удостоверение, както и заличаването от регистъра се мотивират и могат да бъдат обжалвани по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

    Чл. 28. Всяко лице може да поиска справка за извършените вписвания в Централния професионален регистър на строителя.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя, който е отразен в редакцията на чл. 16, поради което предлага чл. 28 да отпадне.

    Чл. 29. (1) За изгубено или унищожено удостоверение за вписване в Централния професионален регистър на строителя лицето е длъжно в
    7-дневен срок да уведоми писмено председателя на конфедерацията.
    (2) Дубликат на изгубено или унищожено удостоверение за вписване в Централния професионален регистър на строителя се издава по решение на председателя на конфедерацията по искане на регистрираното лице.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 29, който става чл. 24:
    Чл. 24. (1) Строителят е длъжен в 7-дневен срок да уведоми писмено председателя на комисията по чл. 26 за изгубено или унищожено удостоверение за вписване в регистъра.
    (2) Дубликат на удостоверение по ал. 1 се издава по решение на председателя на комисията по искане на строителя.

    Чл. 30. За извършеното вписване, заличаване или промяна на вписани в Централния професионален регистър на строителя обстоятелства, както и за изгубено, унищожено или обезсилено удостоверение за вписване в регистъра председателят на конфедерацията прави съобщение в Информационния бюлетин на конфедерацията.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 30, който става чл. 25:
    Чл. 25. За вписването, заличаването или промяната на вписани в регистъра обстоятелства, както и за изгубено, унищожено или обезсилено удостоверение за вписване в регистъра, председателят на комисията по чл. 26 публикува съобщение в Информационния бюлетин на камарата.

    Чл. 31. (1) Към конфедерацията се създава комисия за воденето, поддържането и ползването на Централния професионален регистър на строителя, както и за съхраняването на документацията, свързана с регистрацията.
    (2) Комисията се състои от 15 членове, от които трима членове се посочват от министъра на регионалното развитие и благоустройството, шестима от останалите членове на комисията са представители на работодателските организации, членуващи в конфедерацията и работещи на ротационен принцип, и шестима членове, в т.ч. председателят, се посочват от управителния съвет на конфедерацията.
    (3) Председателят на конфедерацията по право е и председател на комисията.
    (4) Организацията и дейността на комисията се регламентират с правилник, утвърден от управителния съвет на конфедерацията.
    (5) Комисията се свиква на заседание от председателя й или по искане на повече от половината от нейните членове.

    Предложение на н.п. Костадин Паскалев, Силвия Алексиева и Борислав Владимиров
    В чл.31 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 2 се изменя така:
    “/2/ Комисията се състои от 15 членове, които се избират от общото събрание на камарата.”
    2. Алинея 3 да отпадне.

    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 31, който става чл. 26:
    Чл. 26. (1) Към камарата се създава комисия за воденето, поддържането и ползването на Централния професионален регистър на строителя.
    (2) Комисията се състои от 15 членове, които се избират от общото събрание на камарата.
    (3) Организацията и дейността на комисията се регламентират с правилник, утвърден от управителния съвет на камарата. Решенията на комисията по чл. 27, ал. 1, т. 3 се приемат с мнозинство от две трети от членовете й.
    (4) Комисията се свиква на заседание от председателя й или по искане на повече от половината от нейните членове.

    Чл. 32. (1) Комисията:
    1. дава информация на строителите за условията и реда за вписване в Централния професионален регистър на строителя;
    2. подготвя образци на заявления и други документи, свързани с вписването в Централния професионален регистър на строителя;
    3. издава актове за вписване, заличаване и отказ за вписване в Централния професионален регистър, които приема с мнозинство от две трети от членовете си;
    4. подпомага технически дейността на председателя на конфедерацията при издаване на актове за вписване, заличаване и отказ за вписване в Централния професионален регистър на строителя;
    5. подпомага дейността на председателя на конфедерацията при организиране изпълнението на дейности, свързани със сигурността на класифицираната информация, управлението при кризи и отбранително-мобилизационната подготовка;
    6. подготвя и предоставя информация и документация относно обстоятелствата и данните по водения Централен професионален регистър на строителя по искане по надлежен ред от компетентни органи и ведомства при и по повод изпълнението на законоустановените им функции.
    (2) Дейностите по ал. 1 се извършват от техническо звено към комисията.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 32, който става чл. 27:
    Чл. 27. Комисията:
    1. предоставя информация на строителите за условията и реда за вписване в регистъра;
    2. подготвя образците на заявления и други документи, свързани с вписването в регистъра;
    3. приема решения за вписване, заличаване и отказ за вписване в регистъра;
    5. подпомага дейността на управителния съвет при организиране изпълнението на дейности, свързани със сигурността на класифицираната информация, управлението при кризи и отбранително-мобилизационната подготовка;
    6. подготвя и предоставя информация и документация относно вписаните в регистъра обстоятелства по искане на компетентните органи.

    Глава четвърта
    АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

    Комисията предлага глава четвърта с чл. 33 и 34 да отпадне тъй като счита, че систематическото място на тези разпоредби е в Закона за устройство на територията, което е отразено в редакцията на параграф 3.

    Чл. 33. Началникът на Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) или упълномощено от него длъжностно лице налага имуществена санкция на физическо или юридическо лице, както следва:
    1. за изпълнението на строежи от първа и втора категория съгласно чл. 137 от ЗУТ, без да е налице вписването им в Централния професионален регистър на строителя - в размер от 30 000 до 50 000 лв.;
    2. за изпълнението на строежи от трета, четвърта и пета категория съгласно чл. 137 от ЗУТ, без лицето да е вписано в Централния професионален регистър на строителя - в размер от 10 000 до 30 000 лв.
    Комисията предлага чл. 33 да отпадне.
    Чл. 34. (1) Установяването на нарушенията по този закон, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания.
    (2) Актовете за установяване на нарушения по този закон се съставят от служители на ДНСК.
    (3) Наказателните постановления се издават от началника на ДНСК или от упълномощени от него длъжностни лица.
    Комисията предлага чл. 34 да отпадне.


    ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

    § 1. (1) Условията и редът за свикване и провеждане на учредителното събрание на Конфедерацията на строителите в България се определят със заповед на министъра на регионалното развитие и благоустройството, която се обнародва в “Държавен вестник” в срок два месеца от влизането в сила на този закон.
    (2) Учредителното събрание на конфедерацията се свиква в срок
    3 месеца от влизането в сила на този закон.
    (3) На учредителното събрание се поканват всички работодателски организации в отрасъл “Строителство” въз основа на списъци, представени от ръководствата на национално представените работодателски организации.
    (4) В срок един месец от влизането в сила на закона национално представените работодателски организации представят на министъра на регионалното развитие и благоустройството списъци на членуващите в тях работодателски организации в отрасъл “Строителство”.
    (5) Работодателските организации от отрасъл “Строителство”, желаещи да участват в учредяването на конфедерацията, представят пред комисия, назначена от министъра на регионалното развитие и благоустройството, следните документи:
    1. документ за актуално състояние;
    2. списък на броя на членовете на организацията, заверен от нейния председател;
    3. удостоверение от Националната агенция за приходите за наетите на постоянен трудов договор лица и за всеки от членовете на съответното сдружение.

    Предложение на н.п. Костадин Паскалев, Силвия Алексиева и Борислав Владимиров
    В пар.1, ал.3 и 5 думите “работодателски организации в отрасъл “Строителство” се заменят със “строители”.

    Комисията подкрепя по принцип предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 1:
    § 1. (1) Условията и редът за свикване и провеждане на учредителното събрание на Камарата на строителите, както и на областните събрания за избор на делегати за учредителното събрание се определят със заповед на министъра на регионалното развитие и благоустройството, която се обнародва в "Държавен вестник" в едномесечен срок от влизане в сила на този закон.
    (2) Участници в областните събрания за избор на делегати на учредителното събрание на Камарата на строителите могат да бъдат всички лица, които осъществяват строителна дейност на територията на Република България и в двумесечен срок от влизане в сила на този закон подадат заявление за участие в областните събрания.
    (3) Лицата по ал. 2 с адрес на управление на територията на съответната област, подават заявления до областните управители, придружени от удостоверение за актуално състояние, издадено не по-рано от един месец от подаване на заявлението.
    (4) В двумесечен срок от изтичане на срока по ал. 1 областните управители организират, насрочват и провеждат областните събрания за избор на делегати на учредителното събрание на Камарата на строителите.
    (5) Областните събрания избират делегати на учредителното събрание на Камарата на строителите при норма на представителство по един представител за всеки 10 подали заявление по ал. 3.
    (6) В 14-дневен срок от провеждането на областните събрания за избор на делегати областните управители изпращат протоколите с резултатите от изборите до министъра на регионалното развитие и благоустройството.
    (7) В едномесечен срок от изтичане на срока по ал. 6 министърът на регионалното развитие и благоустройството със заповед назначава временни комисии за подготовка на проектоустава на Камарата на строителите и на правилника по чл.14, ал. 7 и насрочва датата за провеждане на учредителното събрание.
    (8) Заповедта на министъра на регионалното развитие и благоустройството по ал. 7 се обнародва в "Държавен вестник" не по-късно от 30 дни преди датата на провеждане на учредителното събрание.
    (9) Учредителното събрание се председателства от председател, избран от събранието. (10) Учредително събрание приема устава и правилника по ал.7 и избира органите на Камарата на строителите при условията и по реда, определени в този закон.

    § 2. Работодателски организации в отрасъл “Строителство”, които не са учредители, могат да подадат молба за членство в конфедерацията по реда на нейния устав.

    Предложение на н.п. Костадин Паскалев, Силвия Алексиева и Борислав Владимиров
    Параграф 2 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението и предлага § 2 да отпадне.

    § 3. (1) Учредителното събрание:
    1. приема устав на конфедерацията;
    2. избира членовете на управителния съвет.
    (2) Решенията по т. 1 се приемат с мнозинство от две трети от присъстващите с право на глас учредители.
    (3) Учредителното събрание на конфедерацията се състои от делегати - представители на членовете на работодателските организации. Изборът на делегати се определя при норма на представителство, която се определя като частно от общия брой на членовете на съответната работодателска организация и числото 20.

    Предложение на н.п. Костадин Паскалев, Силвия Алексиева и Борислав Владимиров
    В пар.3, ал.3 да отпадне.
    Комисията подкрепя по принцип предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя, който е отразен в редакцията на § 1, поради което предлага § 3 да отпадне.

    § 4. В срок 4 месеца от влизането в сила на този закон общото събрание на конфедерацията приема наредбата по чл. 11, ал. 1, т. 7.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя, който е отразен в редакцията на § 1, поради което предлага § 4 да отпадне.

    § 5. (1) В срок една година от влизането в сила на закона строителите трябва да бъдат вписани в Централния професионален регистър на строителя и да имат издадено удостоверение за дейностите, които извършват.
    (2) След изтичането на срока по ал. 1 строежи от първа до пета категория съгласно чл. 137, ал. 1 от ЗУТ, както и отделни видове строителни и монтажни работи съгласно класификацията на НКИД могат да се извършват само от лица, вписани в Централния професионален регистър на строителя.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 5, който става § 2:
    § 2. (1) В срок една година от влизането в сила на този закон строителите трябва да бъдат вписани в Централния професионален регистър на строителя и да имат издадено удостоверение за дейностите, които могат да извършват.
    (2) След изтичането на срока по ал. 1 строежи от първа до пета категория, както и отделни видове строителни и монтажни работи, могат да се изпълняват само от строители, вписани в регистъра.
    (3) Изискванията по ал. 1 и 2 не се отнасят за строители, изпълняващи строежи по чл.14, ал. 2.

    § 6. В чл. 231 от Закона за устройство на територията (обн., ДВ,
    бр. 1 от 2001 г.; изм., бр. 41 и 111 от 2001 г., бр. 43 от 2002 г., бр. 20, 65 и 107 от 2003 г., бр. 36 и 65 от 2004 г. и бр. 28, 76, 77, 88, 94, 95, 103 и 105 от 2005 г.) думите „за издаване на разрешения и” се заличават и след думата „регистрация” се добавя “и за водене на Централния професионален регистър на строителя”.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 6, който става § 3:
    § 3. В Закона за устройство на територията (обн., ДВ,бр. 1 от 2001 г.; изм., бр. 41 и 111 от 2001 г., бр. 43 от 2002 г., бр. 20, 65 и 107 от 2003 г., бр. 36 и 65 от 2004 г. и бр. 28, 76, 77, 88, 94, 95, 103 и 105 от 2005 г.) се правят следните изменения и допълнения:
    1. В чл.157, ал.2 се създава изречение второ: „Откриването на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво, както и заверката на заповедната книга, се извършва след представяне от възложителя на договор за изпълнение на строежа със строител, който е вписан в Централния професионален регистър на строителите,освен ако строежът е от категория, за която не се изисква вписване на строителя в регистъра.”
    2.В чл. 163а:
    а) създават се нови ал. 1, 2 и 3:
    “(1) Строителят е длъжен да назначи по трудов договор технически правоспособни лица, които да извършват техническо ръководство на строежите.
    (2) Технически правоспособни са лицата, получили дипломи от акредитирано висше училище с квалификация “строителен инженер”, “инженер” или “архитект”, както и лицата със средно образование с четиригодишен курс на обучение и придобита професионална квалификация в областите “Архитектура и строителство” и “Техника”.
    (3) Извън случаите по ал. 2 техническа правоспособност може да бъде призната на чуждестранно лице при условията на взаимност, установени за всеки конкретен случай, когато притежава диплома, легализирана по съответния ред, и когато отговаря на изискванията на този закон.”
    б)досегашната ал. 1 става ал.4 и в нея се създава изречение второ:”Други технически правоспособни лица по ал. 2 могат да осъществяват специализирано техническо ръководство на отделни строителни и монтажни работи съобразно придобитата им специалност и образователно-квалификационна степен.”
    в)досегашната ал. 2 става ал. 5.
    3. Член 231 се изменя така:
    “Чл. 231. Изискванията към физическите и юридическите лица, извършващи строителство се уреждат със закон.”
    4. В чл. 237, ал. 1 се създават т. 8, 9, 10 и 11:
    “8. на строител, за изпълнението на строежи от първа категория, без да е вписан в Централния професионален регистър на строителя и без да има издадено удостоверение за тях - в размер от 50 000 до 100 000 лв.;
    9. на строител, за изпълнението на строежи от втора категория, без да е вписан в Централния професионален регистър на строителя и без да има издадено удостоверение за тях - в размер от 30 000 до 50 000 лв.;
    10. на строител, за изпълнението на строежи от трета, четвърта и пета категория, без да е вписан в Централния професионален регистър на строителя и без да има издадено удостоверение за тях - в размер от 10 000 до 30 000 лв;
    11. на строител, за изпълнението на строителни и монтажни работи, без да е вписан в Централния професионален регистър на строителя и без да има издадено удостоверение за тях - в размер от 2000 до 5 000 лв.”

    § 7. Член 3, ал. 5 влиза в сила от датата на присъединяване на Република България към Европейския съюз.

    Комисията предлага § 7 да отпадне.
    Комисията предлага да се създаде § 4:
    § 4. Разпоредбите на § 3, т. 1 и 4 влизат в сила една година от влизането в сила на този закон.








    Приложение
    към чл. 15, ал. 4

    Раздел Група Клас Наименование на позицията
    45 Строителни и монтажни работи
    45.1 Работи по подготовка на строителната площадка
    45.11 Работи по събаряне и разчистване на сгради; земни работи
    45.12 Сондажни и пробивни работи
    45.2 Строителни и монтажни работи на сгради и строителни съоръжения или на части от тях
    45.21 Строителни и монтажни работи по общо изграждане на сгради и строителни съоръжения
    45.22 Покривни и хидроизолационни работи
    45.23 Строителни и монтажни работи на пътища, самолетни писти и спортни терени
    45.24 Строителни и монтажни работи на хидротехнически съоръжения
    45.25 Други специализирани строителни и монтажни работи
    45.3 Строителни и монтажни работи на инсталации
    45.31 Строителни и монтажни работи на електрически инсталации
    45.32 Изолационни строителни работи
    45.33 Строителни и монтажни работи на тръбопроводни инсталации
    45.34 Строителни и монтажни работи на други инсталации
    45.4 Довършителни строителни работи
    45.41 Работи по полагане на мазилки
    45.42 Монтажни работи на дограма, интериорни и други завършващи елементи
    45.43 Работи по полагане на подови настилки и стенни облицовки
    45.44 Работи по боядисване и стъклопоставяне
    45.45 Други довършителни строителни работи
    45.5 Услуги по даване под наем на строителни машини и оборудване, с оператор
    45.50 Услуги по даване под наем на строителни машини и оборудване, с оператор

    Забележка. Посочените в приложението раздел, група, клас и наименование на позицията са в съответствие с Националната класификация на икономическите дейности, утвърдена от председателя на Националния статистически институт на основание чл. 9, т. 5 във връзка с чл. 7, ал. 1, т. 6 от Закона за статистиката, обнародвана като притурка на "Държавен вестник", бр. 1 от 2003 г.

    Комисията предлага приложението към законопроекта да отпадне.





    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО МЕСТНО
    САМОУПРАВЛЕНИЕ, РЕГИОНАЛНА
    ПОЛИТИКА И БЛАГОУСТРОЙСТВО:
    Ремзи Осман


    Форма за търсене
    Ключова дума