Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
15/12/2005


    ЧАСТ ПЪРВА


    З А К О Н
    за Министерството на вътрешните работи

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.

    Част първа
    ОСНОВИ НА ДЕЙНОСТТА НА
    МИНИСТЕРСТВОТО НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на част първа.

    Глава първа
    ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на глава първа.

    Чл. 1. (1) Този закон урежда принципите, дейностите, устройството и органите на управление, използваните средства, правата, задълженията и отговорностите на служителите и осигуряването на Министерството на вътрешните работи (МВР) за защита на националната сигурност, противодействие на престъпността и опазване на обществения ред в Република България.

    Предложение от н. п. Христо Величков и н. п. Йордан Величков (№ 554-04-114/ 20.10.2005 г.:
    Текстът на чл. 1 ал. 1 да придобие следното съдържание:
    "Чл. 1 (1) Този специален устройствено-функционален закон урежда целите, функциите, дейностите, основните принципи на дейността, устройството и органите на управление, правомощията, статута на служителите и тяхното обучение, кариерното им развитие и осигуряването на Министерството на вътрешните работи /МВР/."

    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение от н. п. Филип Димитров, н. п. Елеонора Николова и н. п. Ася Михайлова (№ 554-04-126/ 27.10.2005 г.:
    Чл. 1 ал. 1 отпада "отговорностите".

    Комисията подкрепя предложението.

    Предложение от н. п. Камен Костадинов (№ 554-04-148/ 01.11.2005 г.:
    В чл. 1, ал. 1 текстът да придобие следното съдържание: "Този закон урежда целите, функциите, дейностите, основните принципи на дейността, устройството и органите на управление, правомощията, статута на служителите, тяхното обучение, кариерното им развитие и осигуряването на Министерството на вътрешните работи (МВР) по защита на националната сигурност, противодействие на престъпността и опазване на обществения ред в Република България ".

    Комисията не подкрепя предложението.

    (2) Дейностите, свързани със защитата на националната сигурност, противодействието на престъпността и опазването на обществения ред, се осъществяват от органите на МВР самостоятелно и във взаимодействие с други държавни органи, овластени за това.

    Предложение от н. п. Христо Величков и н. п. Йордан Величков (№ 554-04-114/ 20.10.2005 г.:
    В чл. 1 ал. 2 думата "дейностите" да се замени с думата "функциите".

    Комисията не подкрепя предложението.


    Предложение от н. п. Камен Костадинов (№ 554-04-148/ 01.11.2005 г.:
    В чл. 1, ал. 2 думата "дейностите" да се замени с думата "функциите".

    Комисията не подкрепя предложението.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя предложението на народните представители Димитров, Николова и Михайлова и по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 1:
    "Чл. 1. (1) Този закон урежда принципите, дейностите, устройството и органите на управление, използваните средства, правата и задълженията на служителите, тяхното обучение и кариерно развитие, както и осигуряването на Министерството на вътрешните работи (МВР) за защита на националната сигурност, противодействие на престъпността и опазване на обществения ред в Република България.
    (2) Дейностите, свързани със защитата на националната сигурност, противодействието на престъпността и опазването на обществения ред, се осъществяват от органите на МВР самостоятелно и във взаимодействие с други държавни органи, овластени за това."

    Чл. 2. (1) Министерството на вътрешните работи е цивилна институция с йерархичен характер и централизъм в управлението, чиято дейност е насочена към защита на правата и свободите на гражданите, националната сигурност и обществения ред.

    Предложение от н. п. Камен Костадинов (№ 554-04-148/ 01.11.2005 г.:
    В чл. 2, ал. 1 текстът да придобие следното съдържание: "Министерството на вътрешните работи е гражданска администрация, която подпомага дейността на министъра на вътрешните работи да реализира функциите си по защита на националната сигурност и осигуряването на обществения ред в Република България".

    Комисията не подкрепя предложението.

    (2) Върху дейността на МВР се упражнява граждански контрол от предвидените в Конституцията и в този закон органи.

    Предложение от н. п. Филип Димитров, н. п. Елеонора Николова и н. п. Ася Михайлова (№ 554-04-126/ 27.10.2005 г.:
    Чл. 2 ал. 2 - добавя се след "органи" и "структурите на гражданското общество".

    Комисията не подкрепя предложението.

    (3) Гражданският контрол гарантира върховенството на гражданското общество над органите на МВР за поддържане на конституционния ред в страната.

    Предложение от н. п. Христо Величков и н. п. Йордан Величков (№ 554-04-114/ 20.10.2005 г.:
    Текстът на чл. 2 да придобие следното съдържание:
    "Чл. 2. (1) Министерството на вътрешните работи е гражданска администрация, която подпомага дейността на министъра на вътрешните работи да реализира функциите си по осигуряване на националната сигурност и на обществения ред в Република България.
    (2) Върху дейността на органите на МВР се упражнява административен, обществен, граждански и съдебен контрол от предвидените в Конституцията и в този закон органи."

    Комисията не подкрепя предложението.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 2:
    "Чл. 2. (1) Министерството на вътрешните работи е администрация с йерархичен характер и централизъм в управлението, чиято дейност е насочена към защита на правата и свободите на гражданите, националната сигурност и обществения ред.
    (2) Върху дейността на МВР се упражнява граждански контрол от предвидените в Конституцията и в този закон органи.
    (3) Гражданският контрол гарантира върховенството на гражданското общество над органите на МВР с цел поддържане на конституционния ред в страната."

    Чл. 3. Министерството на вътрешните работи е юридическо лице на бюджетна издръжка.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 3.

    Глава втора
    ОСНОВНИ ПРИНЦИПИ НА ДЕЙНОСТТА

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на глава втора.

    Чл. 4. Дейността на МВР се осъществява въз основа на следните основни принципи:
    1. спазване на Конституцията, законите и международните договори, по които Република България е страна;
    2. зачитане на правата и свободите на гражданите и тяхното достойнство;

    Предложение от н. п. Филип Димитров, н. п. Елеонора Николова и н. п. Ася Михайлова (№ 554-04-126/ 27.10.2005 г.:
    Чл. 4 ал. 2 - добавя се след "зачитане" "и гарантиране".

    Комисията подкрепя предложението.

    3. централизъм в организацията и управлението;
    4. публичност;
    5. конспиративност при съчетание на гласни и негласни методи и средства в определените от закона случаи;
    6. сътрудничество с гражданите.

    Предложение от н. п. Филип Димитров, н. п. Елеонора Николова и н. п. Ася Михайлова (№ 554-04-126/ 27.10.2005 г.:
    Чл. 4 ал. 6 - добавя се след "граждани" "и техните организации".

    Предложението е оттеглено.

    Предложение от н. п. Младен Червеняков (№ 554-04-144/ 31.10.2005 г.:
    Към чл. 4. се добавя нова точка 7 със следното съдържание : „7. Партийна необвързаност"

    Комисията не подкрепя предложението.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя предложението на народните представители Димитров, Николова и Михайлова и по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 4:
    "Чл. 4. Дейността на МВР се осъществява въз основа на следните основни принципи:
    1. спазване на Конституцията, законите и международните договори, по които Република България е страна;
    2. зачитане и гарантиране на правата и свободите на гражданите и тяхното достойнство;
    3. централизъм в организацията и управлението;
    4. публичност;
    5. конспиративност при съчетание на гласни и негласни методи и средства в определените от закон случаи;
    6. сътрудничество с гражданите."

    Чл. 5. При изпълнение на служебните си задължения служителите от МВР представляват цялото общество. Те са неприкосновени и се намират под защитата на закона. Неприкосновеността се изразява в специалната защита на живота и здравето им.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 5.

    Глава трета
    ОСНОВНИ ЗАДАЧИ

    Предложение от н. п. Христо Величков и н. п. Йордан Величков (№ 554-04-114/ 20.10.2005 г.:
    Заглавието на Глава трета "Основни задачи" да се замени с "Основни функции"

    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение от н. п. Камен Костадинов (№ 554-04-148/ 01.11.2005 г.:
    Заглавието на Глава трета "Основни задачи" да се замени със "Основни функции".

    Комисията не подкрепя предложението.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на глава трета.

    Чл. 6. Основните задачи на МВР са:

    Предложение от н. п. Камен Костадинов (№ 554-04-148/ 01.11.2005 г.:
    В чл. 6 думата "задачи" да се замени с думата "функции".
    В чл. 6 думата "задачите" да се замени с думата "функциите".

    Комисията не подкрепя предложението.

    1. защита на националната сигурност;
    2. противодействие на престъпността и опазване на обществения ред;

    Предложение от н. п. Борислав Българинов и н. п. Красимир Каракачанов (№ 554-04-128/ 27.10.2005 г.:
    Чл. 6 Да се допълни:
    Т. 3 Разследване по наказателни производства.
    Т. 4 "Превантивна дейност"
    Сегашната точка 3 да стане точка 5 и т. н.

    Комисията не подкрепя предложението.

    3. защита на правата и свободите на гражданите и опазване на техния живот, здраве и имущество;
    4. осигуряване на пожарна безопасност и защита на гражданите и имуществото при пожари, бедствия, аварии и катастрофи;
    5. охрана и контрол на държавната граница;
    6. защита на икономическата и финансово-кредитната система на държавата и нейните културни ценности;
    7. информационно осигуряване на МВР и държавното управление;

    Предложение от н. п. Филип Димитров, н. п. Елеонора Николова и н. п. Ася Михайлова (№ 554-04-126/ 27.10.2005 г.:
    Чл. 6 ал. 7 - "държавното управление се заменя с "органи на държавната власт, органи на местното самоуправление, организации на гражданите".

    Комисията подкрепя предложението.

    8. оказване на съдействие на други държавни органи;
    9. международно сътрудничество.

    Предложение от н. п. Христо Величков и н. п. Йордан Величков (№ 554-04-114/ 20.10.2005 г.:
    В чл. б и чл. 7 думите "задачи" и "задачите" да се заменят съответно с "функции" и "функциите".

    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение от н. п. Атанас Атанасов (№ 554-04-116/ 25.10.2005 г.:
    В чл. 6, т. 9 се добавят думите "за изпълнение на законовите си задачи".

    Комисията не подкрепя предложението.



    Предложение от н. п. Филип Димитров, н. п. Елеонора Николова и н. п. Ася Михайлова (№ 554-04-126/ 27.10.2005 г.:
    Чл. 6. нова алинея 10 - "установяване на партньорства с граждани и техните организации".

    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение от н. п. Младен Червеняков (№ 554-04-144/ 31.10.2005 г.:
    Към чл. 6 се добавя нова точка със следното съдържание :
    „10. Административни услуги и контрол съобразно възложените с този и други закони компетенции."

    Комисията подкрепя предложението.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя по принцип първото предложение на н.п. Димитров, Николова и Михайлова, предложението на н.п. Червеняков и текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 6:
    "Чл. 6. Основните задачи на МВР са:
    1. защита на националната сигурност;
    2. противодействие на престъпността и опазване на обществения ред;
    3. защита на правата и свободите на гражданите и опазване на техните живот, здраве и имущество;
    4. осигуряване на пожарна безопасност и защита на гражданите и имуществото при пожари, бедствия, аварии и катастрофи;
    5. охрана и контрол на държавната граница;
    6. защита на икономическата и финансово-кредитната система на държавата и на нейните културни ценности;
    7. информационно осигуряване на министерството и органите на държавна власт;
    8. оказване на съдействие на други държавни органи;
    9. международно сътрудничество;
    10. предоставяне на административни услуги и осъществяване на контролна дейност."

    Глава четвърта
    ОСНОВНИ ДЕЙНОСТИ

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на глава четвърта.

    Чл. 7. Основните дейности на МВР за изпълнение на задачите по чл. 6 са:
    1. осигуряване на информация, оценка, анализ и прогнозиране при разработването на стратегическите насоки, свързани с националната сигурност;

    Предложение от н. п. Атанас Атанасов (№ 554-04-116/ 25.10.2005 г.:
    Чл. 7, т. 1 се изменя така:
    "1. събиране, оценка и анализ на информация, свързана с националната сигурност;"

    Комисията подкрепя предложението.

    Предложение от н. п. Младен Червеняков (№ 554-04-144/ 31.10.2005 г.:
    В чл. 7 на т. 1 се извършва следната промяна :
    „1. осигуряване на информация, оценка, анализ и прогнозиране при разработването на стратегическите насоки и държавната политика, свързани с националната сигурност и превенцията на рисковете, заплахите и опасностите за сигурността и обществения ред.

    Комисията не подкрепя предложението.

    2. недопускане насилствена промяна на конституционно установената държавна и обществена система в Република България;

    Предложение от н. п. Атанас Атанасов (№ 554-04-116/ 25.10.2005 г.:
    В чл. 7, т. 2 думата "недопускане" се заменя с "предотвратяване".

    Комисията подкрепя предложението.

    3. противодействие на организираната престъпност и корупцията;
    4. опазване на обществения ред и превантивна дейност;

    Предложение от н. п. Атанас Атанасов (№ 554-04-116/ 25.10.2005 г.:
    В чл. 7, т. 4 отпада изразът "и превантивна дейност".

    Комисията подкрепя предложението.

    5. противодействие на престъпността чрез предотвратяване, разкриване и разследване на престъпления по предвиден със закон ред;
    6. охрана и контрол на държавната граница, осъществяване на граничния режим и паспортно-визовия контрол;
    7. охрана на стратегически и особено важни обекти и предотвратяване на терористични действия;
    8. държавен противопожарен контрол и превантивна дейност, пожарогасителна и аварийно-спасителна дейност за защита на населението при пожари, бедствия, аварии и катастрофи;
    9. организиране и осъществяване на оперативно-издирвателна дейност;
    10. осигуряване прилагането на специални разузнавателни средства и използване и съхраняване на данните, придобити чрез тях;
    11. придобиване, анализиране и съхраняване на информация, включително обработване на лични данни, и предоставянето й в предвидените със закон случаи;
    12. създаване на информационни фондове и изграждане на информационни системи, управление на информационната дейност и определяне на реда за контрол над информацията;
    13. оперативно-техническа дейност по осигуряване на специални съобщителни средства за държавни органи;

    Предложение от н. п. Атанас Атанасов (№ 554-04-116/ 25.10.2005 г.:
    В чл. 7, т. 13 отпада изразът "оперативно-техническа дейност по".

    Комисията подкрепя предложението.

    14. ръководство и контрол на криптографската защита на класифицираната информация в Република България и в дипломатическите и консулските й представителства и информационна защита на техническите средства за обезпечаване на държавната тайна;

    Предложение от н. п. Атанас Атанасов (№ 554-04-116/ 25.10.2005 г.:
    В чл. 7, т. 14 отпада изразът "ръководство и контрол на". Заменя се думата "криптографската" с "криптографска".

    Комисията подкрепя предложението.

    15. лицензиране и контрол над дейности, предвидени със закон;
    16. контрол върху режима за пребиваване на чужденците и противодействие на незаконната миграция;
    17. издаване на документи за самоличност и правоспособност и контрол по ползването им;
    18. контрол върху безопасността на движението по пътищата, техническата изправност на моторните превозни средства и регистрацията им;
    19. конвойна дейност;
    20. осъществяване на сътрудничество с други държавни и международни органи и организации;
    21. налагане и изпълнение на принудителни административни мерки;
    22. административнонаказателна дейност.

    Предложение от н. п. Христо Величков и н. п. Йордан Величков (№ 554-04-114/ 20.10.2005 г.:
    В чл. б и чл. 7 думите "задачи" и "задачите" да се заменят съответно с "функции" и "функциите".

    Комисията не подкрепя предложението.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя по принцип предложенията на н.п. Атанасов и текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 7:
    "Чл. 7. Основните дейности на МВР за изпълнение на задачите по чл. 6 са:
    1. събиране, анализ и оценка на информация, прогнозиране и разработване на стратегически насоки, свързани с националната сигурност;
    2. предотвратяване на насилствена промяна на конституционно установения ред в Република България;
    3. противодействие на престъпността чрез разкриване и разследване на престъпления по предвидения със закон ред;
    4. превантивна дейност;
    5. опазване на обществения ред;
    6. охрана и контрол на държавната граница, осъществяване на граничния режим и паспортно-визовия контрол;
    7. охрана на стратегически и особено важни обекти;
    8. предотвратяване на терористични действия;
    9. държавен противопожарен контрол, пожарогасителна и аварийно-спасителна дейност за защита на населението при пожари, бедствия, аварии и катастрофи;
    10. организиране и осъществяване на оперативно-издирвателна дейност;
    11. осигуряване и прилагане на специални разузнавателни средства и използване и съхраняване на данните, придобити чрез тях;
    12. придобиване, анализиране и съхраняване на информация, включително обработване на лични данни, и предоставянето й в предвидените със закон случаи;
    13. изграждане на информационни фондове и информационни системи и управление на информационната дейност;
    14. осигуряване на специални съобщителни средства за държавни органи;
    15. криптографска защита на класифицираната информация в Република България и в дипломатическите и консулските й представителства и информационна защита на техническите средства за нейното обезпечаване;
    16. лицензиране и контрол над дейности, предвидени със закон;
    17. контрол върху режима за пребиваване на чужденците и противодействие на незаконната миграция;
    18. издаване на документи за самоличност и правоспособност и контрол върху ползването им;
    19. контрол върху безопасността на движението по пътищата, техническата изправност на моторните превозни средства и регистрацията им;
    20. конвойна дейност;
    21. осъществяване на сътрудничество с други държавни и международни органи и организации;
    22. прилагане на принудителни административни мерки;
    23. административнонаказателна дейност."

    Чл. 8. Други функции на МВР могат да се възлагат само със закон.

    Предложение от н. п. Христо Величков и н. п. Йордан Величков (№ 554-04-114/ 20.10.2005 г.:
    В чл. 8 думата "функции" да се замени с думата "дейности" .

    Комисията подкрепя предложението.

    Предложение от н. п. Камен Костадинов (№ 554-04-148/ 01.11.2005 г.:
    В чл. 8 думата "функциите" да се замени с думата "дейности".

    Комисията подкрепя предложението.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя предложенията на народните представители и по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 8:
    "Чл. 8. Други дейности на МВР могат да се възлагат само със закон."

    Глава пета
    УСТРОЙСТВО И ОРГАНИ НА УПРАВЛЕНИЕ

    Предложение от н. п. Йордан Бакалов (№ 554-04-136/ 28.10.2005 г.:
    Глава V от закона да се нарича "Ръководство и управление на органите на Министерство на вътрешните работи"

    Комисията не подкрепя предложението.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на глава пета.

    Раздел I
    Устройство


    Предложение от н. п. Йордан Бакалов (№ 554-04-136/ 28.10.2005 г.:
    Да бъде включен нов раздел в гл. V: "Органи за ръководство и управление на Министерство на вътрешните работи" със следните текстове:
    Раздел I. Органи за ръководство и управление на Министерство на вътрешните работи.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя текста на вносителя за заглавието на раздел І.

    Чл. 9. Ръководството на органите на Министерството на вътрешните работи се осъществява съгласно Конституцията и законите на страната от Народното събрание, Президента на републиката и Министерския съвет. Чл. 10. Народното събрание:
    1. Приема с решения стратегии и концепции за гарантиране на вътрешната сигурност на страната.
    2. Приема с решение годишния доклад за състоянието на националната сигурност.
    3. Определя средствата от държавния бюджет , необходими за осигуряване на вътрешната сигурност и борбата с престъпността.
    4. Упражнява парламентарен контрол върху дейностите, осъществявани от органите на Министерство на вътрешните работи.
    5. Осигурява необходимата нормативна уредба за дейността на органите на МВР и взаимодействието им с други органи по гарантиране /осъществяване/ на сигурността на страната.
    6. Открива, преобразува и закрива специализирани висши училища.
    Чл. 11. 1. Президентът на републиката назначава и освобождава главния секретар и ръководителите на национални служби по предложение на Министерския съвет
    2. Президентът на републиката получава пълна и еднаква по обем информация заедно с министьр-председателя и председателя на народното събрание.
    Чл. 12. /1/ Министерският съвет провежда националната политика и осъществява общото ръководство и контрол в областта на националната сигурност и вътрешния ред.
    /2/ Министерският съвет:
    1. Изготвя ежегоден доклад за състоянието на националната сигурност и го представя пред Народното събрание
    2. Утвърждава организационно-щатната структура и числения състав на службите за сигурност и обществен ред
    3. Разпределя ресурсите, планира и предлага самостоятелен бюджет на службите за сигурност и обществен ред
    4. Взема решения за изпращане на полицейски наблюдатели в мисии на международни организации
    5. Прави предложения до Президента на републиката за назначаване на главния секретар и директорите на национални служби.
    6. Открива, преобразува и закрива научноизследователски и научно-приложни институти.
    7. Приема нормативни актове , свързани с гарантирането на вътрешната сигурност и обществения ред.
    /3/ В изпълнение на функциите си по провеждане на националната политика по сигурността, Министерският съвет се подпомага от Съвета по сигурност.

    Раздел II от проекта за Закон за МВР "Управление на системата", касаещ функциите на министъра, главния секретар и политическия кабинет да дойде непосредствено след горните текстове като част от раздел I, а сегашният раздел І "Устройство" да стане раздел II.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Чл. 9. Основни структурни звена на МВР са националните служби, специализираните дирекции, Академията на МВР, научноизследователските и научно-приложните институти.

    Предложение от н. п. Камен Костадинов (№ 554-04-148/ 01.11.2005 г.:
    В чл. 9 текстът да придобие следното съдържание: "Основни структурни звена на МВР са националните служби, общите и специализирани дирекции, Академията на МВР и Медицинския институт".

    Предложението е оттеглено.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 9:
    "Чл. 9. Основни структурни звена на МВР са националните служби, специализираните дирекции, Академията на МВР, Медицинският институт на МВР, научноизследователските и научно-приложните институти."

    Чл. 10. (1) Националните служби на МВР са:
    1. Национална служба "Сигурност";
    2. Национална служба "Полиция";
    3. Национална служба "Пожарна безопасност и защита на населението".


    Предложение от н. п. Борислав Българинов и н. п. Красимир Каракачанов (№ 554-04-128/ 27.10.2005 г.:
    Чл. 10 ал. 1 т. 4 /нова/ Национална служба "Дознание"

    Комисията не подкрепя предложението.

    (2) Създаването, организацията, структурата и дейността на националните служби се уреждат с този закон.
    (3) Националните служби по ал. 1 са юридически лица.

    Предложение от н. п. Атанас Атанасов (№ 554-04-116/ 25.10.2005 г.:
    Чл. 10 отпада.

    Създава се нов чл. 10 със следното съдържание: "Чл. 10 (1) Националните служби на МВР са:
    1. Национална служба "Сигурност";
    2. Национална служба "Полиция";
    3. Национална служба "Пожарна безопасност и защита на населението".
    (2) Националните служби се състоят от:
    1. Генерална дирекция
    2. Областни дирекции.
    (3) Създаването, организацията, структурата и дейността на националните служби се уреждат с този закон.
    (4) Генералните и областните дирекции по ал. 2 са юридически лица."

    Комисията не подкрепя предложението.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 10.

    Чл. 11. Национална служба "Сигурност" се състои от:
    1. Генерална дирекция "Сигурност";
    2. регионални управления "Сигурност".

    Предложение от н. п. Атанас Атанасов (№ 554-04-116/ 25.10.2005 г.:
    Чл. 11 отпада.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 11.

    Чл. 12. (1) Национална служба "Полиция" се състои от:
    1. Генерална дирекция " Полиция";

    Предложение от н. п. Борислав Българинов и н. п. Красимир Каракачанов (№ 554-04-128/ 27.10.2005 г.:
    чл. 12 ал. 1 да се допълни с нова точка
    т. 2 Столична Областна Дирекция
    т. 2 да стане точка З

    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение от н. п. Георги Юруков и н. п. Камен Костадинов (№ 554-04-1474/ 01.11.2005 г.:
    В чл. 12, ал. 1 се създава нова т. 2 със следното съдържание: "2. Главни дирекции", като сегашната т. 2 става т. 3.

    Комисията не подкрепя предложението.

    2. областни дирекции “Полиция”.

    Предложение от н. п. Младен Червеняков (№ 554-04-144/ 31.10.2005 г.:
    В чл. 12, ал. 1 се изменя както следва: "(1) Национална служба "Полиция" се състои от:
    1. Генерална дирекция "Полиция";
    2. Генерална дирекция "Полиция" включва:
    Главна дирекция "Криминална полиция"
    Главна дирекция "Гранична полиция"
    Главна дирекция "Обществен ред и превенция"
    Главна дирекция "Борба с организираната престъпност"
    Дирекция "Жандармерия"
    Дирекция "Миграция"
    Дирекция "Администрация"
    Дирекция "Транспортна полиция"
    3. Областни дирекции "Полиция".
    2. Създава се нова алинея 3:
    "Наименованията, структурата и задачите главните дирекции по ал. 1, т. 2 се определят в правилника за прилагане на закона.".

    Предложението е оттеглено.

    (2) Дирекциите по ал. 1 са юридически лица.


    Предложение от н. п. Атанас Атанасов (№ 554-04-116/ 25.10.2005 г.:
    Чл. 12 отпада.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 12:
    "Чл. 12. (1) Национална служба "Полиция" се състои от:
    1. Генерална дирекция "Полиция";
    2. областни дирекции "Полиция".
    (2) В Генерална дирекция "Полиция" се създават главни дирекции и дирекции.
    (3) Наименованията, организацията, структурата и дейността на дирекциите по ал. 2 се определят с правилника за прилагане на закона.
    (4) Дирекциите по ал. 1 са юридически лица."

    Чл. 13. (1) Национална служба “Пожарна безопасност и защита на населението” се състои от:
    1. Генерална дирекция “Пожарна безопасност и защита на населението”;
    2. областни дирекции “Пожарна безопасност и защита на населението”.
    (2) Дирекциите по ал. 1 са юридически лица.

    Предложение от н. п. Атанас Атанасов (№ 554-04-116/ 25.10.2005 г.:
    Чл. 13 отпада.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение от н. п. Борислав Българинов и н. п. Красимир Каракачанов (№ 554-04-128/ 27.10.2005 г.:
    Чл. 13а ал. 1 /нова/ ал. 1 Национална служба "Дознание" се състои от:
    1. Генерална Дирекция "Дознание"
    2. Областна Дирекция "Дознание"
    Ал. ІІ Дирекциите по ал. 1 са юридически лица

    Комисията не подкрепя предложението.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 13.

    Чл. 14. (1) Областните дирекции “Полиция” и “Пожарна безопасност и защита на населението” се създават от Министерския съвет по предложение на министъра на вътрешните работи.


    Предложение от н. п. Атанас Атанасов (№ 554-04-116/ 25.10.2005 г.:
    В чл. 14, ал. 1 след израза "областните дирекции" се добавя думата "Сигурност" и запетая преди "Полиция".

    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение от н. п. Борислав Българинов и н. п. Красимир Каракачанов (№ 554-04-128/ 27.10.2005 г.:
    Чл. 14 ал. ІІ /нова/ Областна Дирекция "Дознание" следва структурата на съответната Дирекция "Полиция"
    Ал. ІІ, III и IV, стават съответно III, IV и V

    Комисията не подкрепя предложението.

    (2) В областните дирекции “Полиция” и “Пожарна безопасност и защита на населението” министърът на вътрешните работи може да създава районни полицейски управления и районни служби за пожарна безопасност и защита на населението.

    Предложение от н. п. Младен Червеняков (№ 554-04-144/ 31.10.2005 г.:
    Към чл. 14. ал. (2) се извършва следната промяна :
    „(2) В областните дирекции "Полиция" и "Пожарна безопасност и защита на населението" министърът на вътрешните работи може да създава регионални структури на дирекциите от Генерална дирекция „Полиция", районни полицейски управления и районни служби за пожарна безопасност и защита на населението."

    Предложението е оттеглено.

    (3) Районите на действие на звената по ал. 2 се определят с оглед състоянието на престъпността, обществения ред и пожарната безопасност.
    (4) В районните полицейски управления и в районните служби "Пожарна безопасност и защита на населението" в рамките на утвърдения им числен състав и средства за работна заплата министърът на вътрешните работи може да създава полицейски и участъци за пожарна безопасност и защита на населението в отделни населени места на обслужваната територия.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 14.

    Чл. 15. Районите на действие и седалищата на териториалните структури на националните служби се определят от Министерския съвет по предложение на министъра на вътрешните работи.


    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 15:
    "Чл. 15. Районите на действие и седалищата на териториалните структури на Национална служба "Сигурност" се определят от Министерския съвет по предложение на министъра на вътрешните работи. "

    Чл. 16. (1) Специализираните дирекции на МВР са:
    1. дирекция "Оперативно-техническа информация";
    2. дирекция "Свръзки";
    3. дирекция "Защита на средствата за връзка";

    Предложение от н. п. Атанас Атанасов (№ 554-04-116/ 25.10.2005 г.:
    В чл. 16, ал. 1 отпада т. 3.

    Комисията не подкрепя предложението.

    4. дирекция "Оперативно издирване";
    5. дирекция "Инспекторат";
    6. дирекция "Информация и архив";
    7. дирекция “Управление при кризи и отбранително-мобилизационна подготовка”;

    Предложение от н. п. Камен Костадинов (№ 554-04-148/ 01.11.2005 г.:
    В чл. 16 след т. 7 да се допълни с нова ал. 2 Обща администрация, като т. 8 да стане т. 1, а т. 15 да стане т. 8.

    Предложението е оттеглено.

    8. дирекция "Координация и информационно-аналитична дейност";
    9. дирекция "Правно-нормативно обслужване";
    10. дирекция "Международно сътрудничество";
    11. дирекция "Пресцентър и връзки с обществеността";
    12. дирекция "Човешки ресурси";
    13. дирекция "Финансово и ресурсно осигуряване";
    14. дирекция "Материално-техническо осигуряване и социално обслужване", която е юридическо лице;
    15. дирекция "Ревизионна".



    Предложение от н. п. Младен Червеняков (№ 554-04-144/ 31.10.2005 г.:
    В чл. 16. (1) се добавя нова т. 16 със следното съдържание : „16. дирекция „Вътрешен контрол"

    Предложението е оттеглено.

    (2) Организацията, структурата и дейността на дирекциите по ал. 1 се уреждат по ред, определен от министъра на вътрешните работи.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 16:
    " Чл. 16. (1) Специализираните дирекции на МВР са:
    1. дирекция "Оперативно-техническа информация";
    2. дирекция "Свръзки";
    3. дирекция "Защита на средствата за връзка";
    4. дирекция "Оперативно издирване";
    5. дирекция "Инспекторат";
    6. дирекция "Информация и архив";
    7. дирекция “Управление при кризи и отбранително-мобилизационна подготовка”;
    8. дирекция "Координация и информационно-аналитична дейност";
    9. дирекция "Правно-нормативно обслужване";
    10. дирекция "Международно сътрудничество";
    11. дирекция "Пресцентър и връзки с обществеността";
    12. дирекция "Човешки ресурси";
    13. дирекция "Финансово и ресурсно осигуряване";
    14. дирекция "Материално-техническо осигуряване и социално обслужване", която е юридическо лице;
    15. дирекция "Ревизионна".
    (2) Организацията, структурата и дейността на дирекциите по ал. 1 се уреждат с правилника за прилагане на закона."

    Чл. 17. (1) Академията на МВР е учебно заведение и се създава с решение на Народното събрание.

    Предложение от н. п. Атанас Атанасов (№ 554-04-116/ 25.10.2005 г.:
    Чл. 17, ал. 1 придобива следния вид:
    "(1) Академията на МВР е учебно заведение за професионална подготовка на служителите на МВР."

    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение от н. п. Филип Димитров, н. п. Елеонора Николова и н. п. Ася Михайлова (№ 554-04-126/ 27.10.2005 г.:
    Чл. 17 ал. 1 - "учебно заведение" се заменя с "висше училище".

    Комисията подкрепя предложението.

    (2) Академията на МВР е юридическо лице.
    (3) Правилникът за устройството и дейността на Академията на МВР се приема от Министерския съвет по предложение на министъра на вътрешните работи.

    Предложение от н. п. Христо Величков и н. п. Йордан Величков (№ 554-04-114/ 20.10.2005 г.:
    Текстът на чл. 17 ал. 3 да придобие следното съдържание:
    "(3) Правилникът за устройството и дейността на Академията на МВР се приема от Академичния съвет и се утвърждава от министъра на вътрешните работи."

    Комисията не подкрепя предложението.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя предложението на н. п. Димитров, Николова и Михайлова и по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 17:
    "Чл. 17. (1) Академията на МВР е висше училище, създадено с решение на Народното събрание.
    (2) Академията на МВР е юридическо лице.
    (3) Устройството и дейността на Академията на МВР се определят с правилник, приет от Министерския съвет по предложение на министъра на вътрешните работи."

    Комисията предлага да се създаде нов чл. 18 със следната редакция:
    "Чл. 18. (1) Медицинският институт на МВР е лечебно заведение по чл. 5, ал. 1 от Закона за лечебните заведения.
    (2) Медицинският институт на МВР е научноизследователски и научно-приложен институт за осъществяване на дейността по здравеопазването в МВР.
    (3) Медицинският институт на МВР е юридическо лице."

    Чл. 18. (1) Научноизследователските и научно-приложните институти се създават, преобразуват и закриват от Министерския съвет по предложение на министъра на вътрешните работи.
    (2) Устройството и дейността на институтите по ал. 1 се определят от министъра на вътрешните работи.

    Предложение от н. п. Камен Костадинов (№ 554-04-148/ 01.11.2005 г.:
    В чл. 18, ал. 1 текстът да придобие следното съдържание: "Към Академията на МВР се създават научно-изследователски и научно-приложни институти." В чл. 2 изречението да се допълни с "по предложение на Ректора на Академията на МВР".

    Предложението е оттеглено.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 18, който става чл. 19:
    "Чл. 19. (1) Научноизследователските и научно-приложните институти се създават, преобразуват и закриват от Министерския съвет по предложение на министъра на вътрешните работи.
    (2) Устройството и дейността на институтите по ал. 1 се определят с правилници, утвърдени от министъра на вътрешните работи."

    Предложение от н. п. Владимир Дончев (№ 554-04-146/ 01.11.2005 г.:
    Създава се нов чл. 19 със следната редакция:
    "Чл. 19. (1) Центърът по бойна подготовка и спорт - МВР е специализирано звено за професионална бойно-приложна, физическа подготовка и спорт на служителите на МВР.
    (2) Правилникът за устройството и дейността на центъра се утвърждава от министъра на вътрешните работи."

    Комисията не подкрепя предложението.

    Раздел II
    Управление на системата

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя текста на вносителя за заглавието на раздел ІІ.

    Чл. 19. (1) Органите на управление на МВР се създават с този закон.
    (2) Ръководството на МВР се осъществява от министъра, заместник-министрите и главния секретар.

    Предложение от н. п. Атанас Атанасов (№ 554-04-116/ 25.10.2005 г.:
    В чл. 19, ал. 2 изразът "главният секретар" се заменя с "директорите на национални служби".

    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение от н. п. Йордан Бакалов (№ 554-04-136/ 28.10.2005 г.:
    Да отпадне чл. 19, ал. 1 и 2 от проекта, а ал. 4 от този член да отиде като ал. 2 на чл. 23.

    Комисията подкрепя по принцип предложението.

    (3) Взаимодействието и координацията в МВР се ръководи и контролира от министъра, заместник-министрите, от главния секретар и от директорите на служби и дирекции.

    Предложение от н. п. Атанас Атанасов (№ 554-04-116/ 25.10.2005 г.:
    В чл. 19, ал. 3 изразът "от главния секретар" отпада.

    Комисията не подкрепя предложението.

    (4) Заместник-министрите организират взаимодействието и координират дейността на службите и дирекциите, по отношение на които министърът на вътрешните работи им е възложил функции по управление.

    Предложение от н. п. Йордан Бакалов (№ 554-04-136/ 28.10.2005 г.:
    Да отпадне чл. 19, ал. 1 и 2 от проекта, а ал. 4 от този член да отиде като ал. 2 на чл. 23.

    Комисията подкрепя предложението.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя по принцип предложението на н. п. Бакалов и текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 19, който става чл. 20:
    "Чл. 20. (1) Ръководството на МВР се осъществява от министър, заместник-министри и главен секретар.
    (2) Процесите на взаимодействие и координация в МВР се ръководят и контролират от министъра, заместник-министрите, главния секретар и директорите на служби и дирекции."

    Чл. 20. Министърът на вътрешните работи осъществява общото и непосредственото ръководство на министерството, като:
    1. провежда държавната политика по защита на националната сигурност, противодействие на престъпността и опазване на обществения ред в страната;

    Предложение от н. п. Йордан Бакалов (№ 554-04-136/ 28.10.2005 г.:
    Чл. 20. /1/ Министърът на вътрешните работи ръководи и отговаря за провеждането на държавната политика в Министерството на вътрешните работи.
    /2/ При изпълнение на правомощията си по този закон министърът се подпомага от заместник-министри и главен секретар.

    Чл. 20, т. 1 - да отпадне

    Комисията не подкрепя предложението.

    2. организира взаимодействието с други държавни органи, както и с неправителствени организации, свързани с дейността на МВР;

    Предложение от н. п. Филип Димитров, н. п. Елеонора Николова и н. п. Ася Михайлова (№ 554-04-126/ 27.10.2005 г.:
    Чл. 20 ал. 2 след "държавни органи" се добавя "органи на местно самоуправление".

    Комисията не подкрепя предложението.

    3. осъществява международното сътрудничество;
    4. утвърждава структурата и щатовете, създава и закрива структурни звена в рамките на утвърдения бюджет и числен състав;
    5. съставя и предлага проекта на бюджет на МВР;
    6. разпределя бюджета на МВР, ръководи финансовото и материално-техническото осигуряване и осъществява контрол върху дейността на материалноотговорните лица в структурите на МВР;
    7. ръководи управлението на човешките ресурси;
    8. ръководи и осигурява провеждането на социалната политика;
    9. ръководи икономическата политика при осъществяване на обслужващи и спомагателни дейности на министерството, включително образува търговски дружества с държавно имущество;
    10. отговаря за стопанисването и управлението на държавните имоти;
    11. издава правилници, наредби, инструкции и заповеди и отговаря за правното осигуряване на дейността;

    Предложение от н. п. Георги Юруков и н. п. Камен Костадинов (№ 554-04-1474/ 01.11.2005 г.:
    В чл. 20 се създава нова т. 12, като досегашната т. 12 става т. 13: "12. утвърждава етични правила за поведение на държавните служители в МВР;".

    Комисията подкрепя предложението.

    12. изпълнява други функции, определени със закон.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя предложението на н. п. Юруков и Костадинов и по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 20, който става чл. 21:
    "Чл. 21. Министърът на вътрешните работи осъществява общото и непосредственото ръководство на министерството, като:
    1. провежда държавната политика по защита на националната сигурност, противодействие на престъпността и опазване на обществения ред в страната;
    2. организира взаимодействието с други държавни органи, както и с неправителствени организации, имащи отношение към дейността на МВР;
    3. осъществява международното сътрудничество;
    4. утвърждава структурата и щатовете, създава и закрива структурни звена в рамките на утвърдения бюджет и числен състав;
    5. съставя и предлага проекта на бюджет на МВР;
    6. разпределя бюджета на МВР, ръководи финансовото и материално-техническото осигуряване и осъществява контрол върху дейността на материалноотговорните лица в структурите на МВР;
    7. ръководи управлението на човешките ресурси;
    8. ръководи и осигурява провеждането на социалната политика;
    9. ръководи икономическата политика при осъществяване на обслужващи и спомагателни дейности на министерството, включително образува търговски дружества с държавно имущество;
    10. отговаря за управлението на предоставените на МВР държавни имоти;
    11. отговаря за правното осигуряване на дейността на министерството, като издава правилници, наредби, инструкции и заповеди;
    12. утвърждава Етичен кодекс за поведение на държавните служители в МВР;
    13. изпълнява и други функции, определени със закон."

    Чл. 21. (1) Министърът на вътрешните работи изпълнява своите функции пряко и с помощта на заместник-министрите и на главния секретар.

    Предложение от н. п. Атанас Атанасов (№ 554-04-116/ 25.10.2005 г.:
    В чл. 21, ал. 1 изразът " и на главния секретар" отпада.

    Комисията не подкрепя предложението.

    (2) При отсъствие министърът на вътрешните работи се замества от определен от него с писмена заповед заместник-министър.
    (3) При продължително отсъствие на министъра на вътрешните работи Министерският съвет му определя заместник.
    Предложение от н. п. Атанас Атанасов (№ 554-04-116/ 25.10.2005 г.:
    В чл. 21 отпада ал. 3.

    Комисията не подкрепя предложението.

    (4) При изпълнение на функциите си министърът на вътрешните работи се подпомага от политически кабинет.

    Предложение от н. п. Младен Червеняков (№ 554-04-144/ 31.10.2005 г.:
    В чл. 21 се добавя нова алинея (5) със следното съдържание :
    (5) Към министъра се създава колегиум, който има съвещателни функции. Компетенциите и съставът на колегиума се определят със заповед на министъра."

    Предложението е оттеглено.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 21, който става чл. 22.

    Чл. 22. Министърът на вътрешните работи издава заповеди за налагане на принудителни административни мерки в предвидените от закона случаи.

    Становище на КВСОР:
    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага чл. 22 да отпадне.

    Чл. 23. (1) Заместник-министрите подпомагат министъра при осъществяване на програмата на правителството и при изпълнение на неговите правомощия.
    (2) Министърът на вътрешните работи делегира със заповед правомощия на своите заместници и определя техните функции.
    (3) При изпълнение на правомощията си заместник-министрите издават заповеди.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 23:
    "Чл. 23. (1) Заместник-министрите подпомагат министъра при осъществяване на програмата на правителството и при изпълнение на неговите правомощия.
    (2) Министърът на вътрешните работи делегира със заповед правомощия на своите заместници и определя техните функции.
    (3) В рамките на определените им със заповедта по ал. 2 правомощия заместник-министрите организират взаимодействието и координират дейността на националните служби и специализираните дирекции.
    (4) При изпълнение на правомощията си заместник-министрите издават заповеди."

    Чл. 24. (1) Главният секретар е висшата професионална длъжност в МВР.
    (2) Главният секретар:
    1. организира, координира и контролира оперативно-издирвателната, агентурната и охранителната дейност;
    2. организира взаимодействието на службите в МВР;

    Предложение от н. п. Младен Червеняков (№ 554-04-144/ 31.10.2005 г.:
    В чл. 24. (2) се извършват следните промени в т. 1 и 2:
    „1. организира, координира и контролира оперативно-издирвателната, разследващата, агентурната и охранителната дейност;"
    "2. осъществява общо и непосредствено ръководство и контрол по взаимодействието и координацията между службите в МВР.".

    Предложението е оттеглено.

    3. координира дейността със съответните служби на други държави и с международни органи и организации;
    4. издава заповеди във връзка с изпълнението на функциите си.

    Предложение от н. п. Атанас Атанасов (№ 554-04-116/ 25.10.2005 г.:
    Чл. 24 отпада.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 24.

    Чл. 25. Главен секретар може да бъде само лице, притежаващо категория А или Б по смисъла на този закон.

    Предложение от н. п. Атанас Атанасов (№ 554-04-116/ 25.10.2005 г.:
    Чл. 25 отпада.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 25.

    Чл. 26. (1) Политическият кабинет е пряко подчинен на министъра на вътрешните работи, има съвещателни и информационно-аналитични функции и осъществява връзките на МВР с обществеността.
    (2) Политическият кабинет подпомага министъра на вътрешните работи при формулиране и разработване на конкретни решения за осъществяване на правителствената политика, както и при представянето й пред обществото.

    Предложение от н. п. Филип Димитров, н. п. Елеонора Николова и н. п. Ася Михайлова (№ 554-04-126/ 27.10.2005 г.:
    Чл. 26 ал. 2 "правителствена " се заменя с "държавна".

    Комисията не подкрепя предложението.

    (3) В политическия кабинет се включват заместник-министрите, началникът на кабинета, парламентарният секретар и директорът на дирекция "Пресцентър и връзки с обществеността".

    Предложение от н. п. Младен Червеняков (№ 554-04-144/ 31.10.2005 г.:
    В чл. 26, ал. 3 в края се добавя "... .съветниците на министъра, които са държавни служители".

    Комисията не подкрепя предложението.

    (4) Работата на политическия кабинет се организира от началника на кабинета.
    (5) Началникът на кабинета и парламентарният секретар се назначават с трудов договор и са пряко подчинени на министъра на вътрешните работи.
    (6) Експертните и техническите сътрудници към политическия кабинет не могат да изпълняват функции на управление.
    (7) Експертните и техническите сътрудници се назначават от министъра на вътрешните работи по трудов договор. Те нямат статут на държавни служители, а трудовите им правоотношения се прекратяват със заповед на министъра на вътрешните работи или с прекратяването на неговия мандат.
    (8) Средствата за дейността на политическия кабинет и заплатите на неговия персонал представляват отделно перо в бюджета на МВР.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 26.

    Раздел III
    Управление на националните служби

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя текста на вносителя за заглавието на раздел ІІІ.
    Чл. 27. Националните служби се ръководят от директори, които са подчинени непосредствено на министъра на вътрешните работи и са преки началници на служителите в националните служби.

    Предложение от н. п. Камен Костадинов (№ 554-04-148/ 01.11.2005 г.:
    В чл. 27 текстът да придобие следното съдържание: "Националните служби се ръководят от директори, които са подчинени чрез главния секретар на министъра на вътрешните работи и са преки началници на служителите от националните служби".

    Предложението е оттеглено.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 27.

    Чл. 28. (1) Директорите осъществяват общо и непосредствено ръководство на службите, като:
    1. организират, ръководят и отговарят за дейността на службите;
    2. изпълняват заповедите на ръководството на МВР и се отчитат пред него по направленията на дейност;
    3. координират дейността на службите с други държавни органи чрез ръководството на МВР;

    Предложение от н. п. Атанас Атанасов (№ 554-04-116/ 25.10.2005 г.:
    В член 28, т. 3 изразът "чрез ръководството на МВР" отпада.

    Комисията не подкрепя предложението.

    4. управляват информационните фондове, осигуряват и отговарят за информационното единство на националната служба със съответните териториални звена;
    5. ръководят участието и сътрудничеството със съответните служби на други държави, международни органи и организации съгласувано с дирекция “Международно сътрудничество”;

    Предложение от н. п. Атанас Атанасов (№ 554-04-116/ 25.10.2005 г.:
    В чл. 28, т. 5 изразът "съгласувано с Дирекция "Международно сътрудничество"" отпада.

    Комисията подкрепя предложението.


    Предложение от н. п. Георги Юруков и н. п. Камен Костадинов (№ 554-04-1474/ 01.11.2005 г.:
    В чл. 28, ал. 1, т. 5 думите "и участието" отпадат.

    Комисията подкрепя предложението.

    6. разпределят бюджета на службите и ръководят финансовото и материално-техническото им осигуряване;
    7. отговарят за управлението на човешките ресурси;
    8. отговарят за стопанисването и управлението на предоставените на службите държавни имоти;
    9. издават наказателни постановления и прилагат мерки за административна принуда по ред, определен в закона;
    10. представляват юридическото лице.
    (2) В изпълнение на функциите по ал. 1 директорите издават заповеди.
    (3) За директорите на националните служби се прилага чл. 25.

    Предложение от н. п. Атанас Атанасов (№ 554-04-116/ 25.10.2005 г.:
    Чл. 28, ал. 3 се изменя така:
    "(3) За директори на националните служби могат да бъдат назначавани лица, притежаващи категория А или Б по смисъла на този закон.".

    Комисията не подкрепя предложението.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя предложението на н. п. Юруков и Костадинов, второто предложение на н.п. Атанасов и по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 28:
    "Чл. 28. (1) Директорите осъществяват общо и непосредствено ръководство на службите, като:
    1. организират, ръководят и отговарят за дейността на службите;
    2. изпълняват заповедите на ръководството на МВР и се отчитат пред него по направленията на дейност;
    3. координират дейността на службите с други държавни органи чрез ръководството на МВР;
    4. управляват информационните фондове, осигуряват и отговарят за информационното единство на националната служба със съответните териториални звена;
    5. осъществяват сътрудничество със съответните служби на други държави, международни органи и организации;
    6. разпределят бюджета на службите и ръководят финансовото и материално-техническото им осигуряване;
    7. отговарят за управлението на човешките ресурси;
    8. отговарят за управлението на предоставените на службите държавни имоти;
    9. издават наказателни постановления и прилагат мерки за административна принуда по ред, определен в закон;
    10. представляват юридическото лице.
    (2) В изпълнение на функциите по ал. 1 директорите издават заповеди.
    (3) За директорите на националните служби се прилага чл. 25."

    Чл. 29. (1) При изпълнение на функциите си директорите се подпомагат от заместник-директори.
    (2) Заместник-директорите изпълняват функции по управление, възложени им със заповед на директора.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 29.

    Комисията предлага да се създаде нов чл. 30:
    “Чл. 30. (1) Областните дирекции се ръководят от директори, които:
    1. осъществяват общо и непосредствено ръководство, като организират, ръководят и контролират дейността на структурните звена в дирекцията;
    2. организират изпълнението на заповедите на висшестоящите им органи;
    3. отговарят пред директора на службата за цялостната дейност на ръководените от тях звена, а пред неговите заместници - съобразно възложените им функции;
    4. осъществяват взаимодействие с другите структурни звена в МВР;
    5. разпределят бюджета на дирекцията и ръководят материално-техническото осигуряване;
    6. отговарят за управлението на предоставените на службата държавни имоти;
    7. отговарят за управлението на човешките ресурси;
    8. осъществяват взаимодействие с местните и други органи на държавна власт;
    9. издават наказателни постановления и прилагат мерки за административна принуда по ред, определен в закон;
    10. представляват юридическото лице.
    (2) В изпълнение на функциите по ал. 1 директорите издават заповеди.
    (3) При изпълнение на функциите си директорите могат да се подпомагат от заместник-директори, които изпълняват функции по управление, възложени им със заповед на директора.”




    Раздел IV
    Управление на специализираните дирекции

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя текста на вносителя за заглавието на раздел ІV.

    Чл. 30. Специализираните дирекции се ръководят от директори.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 30, който става чл. 31.

    Чл. 31. (1) Директорите осъществяват общото и непосредственото ръководство и отговарят за цялостната дейност на дирекциите пред ръководството на МВР.
    (2) Директорите съобразно функциите на дирекциите осъществяват методическото ръководство и контрол върху дейността на аналогичните звена в структурата на МВР.
    (3) В изпълнение на функциите по ал. 1 директорите издават заповеди.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 31, който става чл. 32.

    Чл. 32. (1) При изпълнение на функциите си директорите могат да се подпомагат от заместник-директори.
    (2) Заместник-директорите изпълняват функции по управление, възложени им със заповед на директора.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 32, който става чл. 33.

    Чл. 33. Директорът на дирекция "Материално-техническо осигуряване и социално обслужване" представлява юридическото лице.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 33, който става чл. 34.

    Раздел V
    Управление на Академията на МВР, научноизследователските
    и научно-приложните институти

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следното заглавието на раздел V:
    "Управление на Академията на МВР, Медицинския институт на МВР, научноизследователските и научно-приложните институти"

    Чл. 34. (1) Академията на МВР се ръководи от академичен съвет и ректор.
    (2) Академичният съвет е орган за ръководство на учебната и научната дейност на академията, който:
    1. приема учебния план за всяка специалност и образователно-квалификационна степен, както и изготвени от катедрите учебни програми по съответните дисциплини;
    2. приема плановете за научноизследователската, научно-приложната и редакционно-издателската дейност;
    3. взема решения за обявяване на конкурси за асистенти и хабилитирани преподаватели;
    4. провежда избор след проведен конкурс за асистент;
    5. избира нехабилитирани преподаватели за по-висока научна длъжност;
    6. изпълнява други функции, произтичащи от нормативните актове, отнасящи се до науката и висшето образование, прилагани в съответствие с този закон и с актовете за прилагането му.
    (3) Ректорът е пряк ръководител на служителите на академията, на курсантите и на служителите, изпратени на обучение от други служби, за изпълнението на задълженията им, свързани с учебния процес, реда и дисциплината в академията, като:
    1. определя дневния ред на академичния съвет;
    2. решава всички въпроси, свързани с приемането, отписването и преместването на курсанти;
    3. изпълнява други функции, произтичащи от законите или възложени му от министъра на вътрешните работи;
    4. представлява юридическото лице.
    (4) Ректорът е хабилитирано лице и се назначава от министъра на вътрешните работи.
    (5) Съставът на академичния съвет се определя от министъра на вътрешните работи по предложение на ректора на академията.

    Предложение от н. п. Христо Величков и н. п. Йордан Величков (№ 554-04-114/ 20.10.2005 г.:
    В чл. 34 да бъдат направени следните промени:
    Текстът на ал. (1) да придобие следното съдържание:
    "(1) Органи за управление на Академията на МВР са Общото събрание, академичния съвет и ректорът."
    Създава се нова ал. 2 със следното съдържание:
    "(2) Съставът на Общото събрание се определя в съответствие със Закона за висшето образование."
    Ал. 2 от проекта става ал. 3, като в т. 1 да отпадне изразът " както и изготвените от катедрите учебни програми по съответните дисциплини"
    Ал. 3 и ал. 4 стават съответно ал. 4 и ал. 3.
    Ал. 5 става ал. 6 и придобива следното съдържание:
    "(6)Съставът на академичния съвет се избира по реда на Закона за висшето образование."

    Комисията не подкрепя предложението.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 34, който става чл. 35.

    Чл. 35. (1) Научноизследователските и научно-приложните институти се ръководят от директори, които:

    Предложение от н. п. Камен Костадинов (№ 554-04-148/ 01.11.2005 г.:
    В чл. 35, ал. 1 да се допълни след които с текста: "се назначават от министъра на вътрешните работи по предложение на Ректора на Академията на МВР".

    Предложението е оттеглено.

    1. организират, ръководят, контролират и отговарят за дейността на институтите;
    2. ръководят и контролират изготвянето на перспективните и текущите планове и осигуряват тяхното изпълнение;
    3. организират взаимодействието с други институти и служби в МВР;
    4. отговарят за подбора, подготовката, повишаването на квалификацията и ефективното използване на научните кадри;
    5. отговарят за стопанисването и управлението на предоставените им имоти и материално-технически средства.
    (2) Директорите по ал. 1 са хабилитирани лица.
    (3) В изпълнение на функциите по ал. 1 директорите издават заповеди.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 35, който става чл. 36:
    "Чл. 36. (1) Медицинският институт на МВР, научноизследователските и научно-приложните институти се ръководят от директори, които:
    1. организират, ръководят, контролират и отговарят за дейността на институтите;
    2. ръководят и контролират изготвянето на перспективните и текущите планове и осигуряват тяхното изпълнение;
    3. организират взаимодействието с други институти и служби в МВР;
    4. отговарят за подбора, подготовката, повишаването на квалификацията и ефективното използване на научните кадри;
    5. отговарят за управлението на предоставените им държавни имоти и материално-технически средства.
    (2) Директорите по ал. 1 са хабилитирани лица.
    (3) В изпълнение на функциите по ал. 1 директорите издават заповеди."

    Чл. 36. (1) При изпълнение на функциите си директорите могат да се подпомагат от заместник-директори.
    (2) Заместник-директорите изпълняват функции по управление, възложени им със заповед на директора.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 36, който става чл. 37.

    Предложение от н. п. Йордан Бакалов (№ 554-04-136/ 28.10.2005 г.:
    След раздел V "Управление на Академията на МВР, научноизследователските и научно-приложни институти" да се включат два нови раздела със следните текстове:
    Раздел VI. Взаимодействие и координация между службите на Министерство на вътрешните работи и други държавни органи по гарантиране на националната сигурност.
    Чл. 37. Организацията и взаимодействието между националните служби за вътрешна сигурност и обществен ред както и между службите на МВР и други държавни органи, натоварени с функции в сигурността при осъществяване на законовите им дейности има за цел:
    1. ефективно и целесъобразно изпълнение на поставените им задачи
    2. недопускане на дублиране или създаване на пречки в дейността им.
    Чл. 38. Взаимодействието се осъществява при спазването на принципите на законност, бързина, конспиративност, самостоятелност и равнопоставеност.
    Чл. 39. /1/ Дейността за осъществяване на взаимодействие и координация между службите на МВР се ръководи от министъра на вътрешните работи, заместник-министрите, от главния секретар и от директорите на служби и дирекции, а при взаимодействие с други служби извън системата на МВР съвместно с ръководителите на ведомствата.
    Чл. 40. Отделните служби на МВР и държавните органи, натоварени с функции в сигурността, си взаимодействат чрез главните директори и директорите на дирекции под контрола на министрите или ръководителите на държавните органи, на чието подчинение са службите, в следните основни направления: 1. обмен на информация
    2. използване на информационните фондове на службите
    3. оперативно-издирвателно взаимодействие.
    Чл. 41. /1/ При осъществяване на взаимодействието главните директори /директорите/ могат:
    1. да планират и провеждат съвместни действия
    2. да изискват от други служби за национална сигурност и обществен ред да извършват конкретни действия в рамките на тяхната компетентност и правомощия.
    3. да изискват съдействие чрез предоставяне на служители и техника за изпълнение на конкретни задачи.
    4. да изискват издаването на прикриващи документи за служители и лица, които сътрудничат на службите, както и за прикриване естеството на работата им.
    /2/ Исканията по предходната алинея са задължителни за изпълнение, изготвят се в писмена форма, като се посочва и срок на изпълнение.
    /3/ Главните директори /директорите/, от чиито служби е поискано съдействие по ал. 1 могат да правят възражения до съответния министър или ръководител на службата извън МВР. Възражението не е основание за неизпълнение на исканото съдействие.
    /4/ Службите за вътрешна сигурност и обществен ред могат да отказват съдействие по ал. 1 на служби извън МВР, ако това съдействие би застрашило особено важни интереси на националната сигурност, би довело до разкриване на източниците на информация или използваните методи и средства.

    Раздел VII. Участие на други органи и организации в дейности по сигурността.
    Чл. 42. Държавните органи, органите на местното самоуправление и местната администрация и организациите за частна охранителна дейност осъществяват съвместно със службите на МВР дейности по гарантиране на националната сигурност и обществения ред.
    Чл. 43. /1/ Органите и организациите по ал. 1 планират средства и дейности съвместно с националните и териториални служби на МВР за гарантиране на сигурността.
    /2/ При провеждане на регионалната политика за сигурност и обществен ред за съответната административно-териториална единица областните управители и кметовете се подпомагат от съвети по сигурността.

    Комисията не подкрепя предложението.


    Част втора
    УПРАВЛЕНИЕ, ЗАДАЧИ, ДЕЙНОСТИ, ПРАВОМОЩИЯ И
    ОРГАНИ НА ОСНОВНИТЕ СТРУКТУРНИ ЗВЕНА НА МВР


    Предложение от н. п. Христо Величков и н. п. Йордан Величков (№ 554-04-114/ 20.10.2005 г.:
    Заглавието на Част втора да се промени по следния начин:
    " Управление, функции, дейности и правомощия на органите на основните структурни звена на МВР."

    Комисията не подкрепя предложението.

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на част втора.

    Глава шеста
    НАЦИОНАЛНА СЛУЖБА "СИГУРНОСТ"

    Становище на КВСОР:
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на глава шеста.
    Форма за търсене
    Ключова дума