Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
09/08/2006
ОТНОСНО: Обсъждане на второ гласуване на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за публичност на имуществото на лица, заемащи висши държавни длъжности, № 654-01-95, внесен от Йордан Цонев, Татяна Дончева и Камелия Касабова на 7 юли 2006 г.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за публичност на имуществото на лица, заемащи висши държавни длъжности, № 654-01-95, внесен от Йордан Цонев, Татяна Дончева и Камелия Касабова на 7 юли 2006 г., е приет на първо гласуване от Народното събрание на 19 юли 2006 г.
В срока по чл. 70, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание /ПОДНС/ е постъпило едно писмено предложение от народни представители.
На основание чл. 71, ал. 2 от ПОДНС Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред обсъди предложения законопроект на своe заседаниe, проведено на 9 август 2006 г.
В предлагания законопроект са отразени предложенията на народните представители, направени на заседанието на Комисията и приети в хода на дебатите.
След проведените разисквания Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред предлага на Народното събрание следния
З А К О Н
за изменение и допълнение на Закона за публичност на имуществото на лица, заемащи висши държавни длъжности
(Обн., ДВ, бр. 38 от 2000 г., изм., бр. 28 от 2002 г., бр. 74 от 2002 г., изм. и доп., бр. 8 от 2003 г., бр. 38 от 2004 г., изм., бр. 105 от 2005 г., бр. 38 от 2006 г.)
Становище на КВСОР:
Комисията подкрепя текста на вносителите за наименованието на закона.
§ 1. В чл. 2 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1:
а) в т. 3 думите “и главните секретари” се заличават;
б) точка 8 се изменя така:
“8. председателите и заместник-председателите на държавни агенции, председателите и членовете на държавни комисии;”
в) точка 17 се изменя така:
“17. изпълнителните директори на изпълнителните агенции и ръководителите на държавни институции, създадени със закон или с постановление на Министерския съвет, които имат функции във връзка с осъществяването на изпълнителната власт, и техните заместници;”
г) точка 21 се изменя така:
“21. органите на управление на Националния осигурителен институт;”
д) в т. 22 след думата “каса” се добавя “и директорите на районните здравноосигурителни каси”;
е) в т. 28 думите “на министър-председателя, на заместник министър-председателите и на министрите” се заличават.
ж) създават се т. 30 и 31:
“30. главният секретар на Народното събрание,на Президента и на Министерския съвет, главните секретари в администрацията на изпълнителната власт;
31. други лица, за които това е предвидено в закон.”
2. Създава се нова ал. 2:
“(2) Ръководителите на ведомствата, които назначават и освобождават лица по чл.2 уведомяват за тези действия Сметната палата в 14-дневен срок от издаването на съответната заповед.”
3. Досегашните ал. 2 и 3 стават съответно ал. 3 и 4.
Становище на КВСОР:
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителите и предлага следната редакция на § 1:
“§ 1. В чл. 2 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1:
а) в текста преди т. 1 думите “следните лица” се заличават;
б) в т. 3 запетаята след думата “министрите” се заменя със съюза “и”, а думите “и главните секретари” се заличават;
в) точка 8 се изменя така:
“8. председателите и заместник-председателите на държавни агенции, председателите и членовете на държавни комисии;”
г) точка 17 се изменя така:
“17. изпълнителните директори на изпълнителните агенции и ръководителите на държавни институции, създадени със закон или с постановление на Министерския съвет, и техните заместници;”
д) точка 21 се изменя така:
“21. органите на управление на Националния осигурителен институт;”
е) в т. 22 накрая се добавя “и директорите на районните здравноосигурителни каси;”
ж) точка 27 се изменя така:
“27. директорите и заместник-директорите на областните дирекции на Национална служба “Полиция” и Национална служба “”Пожарна безопасност и защита на населението” и ръководителите на регионалните управления “Сигурност” на Министерството на вътрешните работи;”
з) в т. 28 думите “на министър-председателя, на заместник министър-председателите и на министрите” се заличават;
и) създават се т. 30 и 31:
“30. главният секретар на Народното събрание, на Президента и на Министерския съвет, главните секретари в администрацията на изпълнителната власт;
31. други лица, за които това е предвидено в закон.”
2. Създава се нова ал. 2:
“(2) Ръководителите на ведомствата, които назначават и освобождават лицата по ал. 1, са длъжни в 14-дневен срок от издаване на съответния акт да уведомят за това Сметната палата.”
3. Досегашните ал. 2 и 3 стават съответно ал. 3 и 4.
Комисията предлага да се създаде нов § 2 със следната редакция:
“§ 2. В чл. 3 се правят следните изменения:
1. В ал. 1, т. 5 думите “ал. 1 и 2” се заменят с “ал. 1 и 3”.
2. В ал. 2 думите “ал. 1 и 2” се заменят с “ал. 1 и 3”.”
§ 2. В чл. 4, ал. 1, т. 1 съюзът “или” се заменя с “и”.
Предложение от н. п. Камелия Касабова, Татяна Дончева, Йордан Цонев и Яни Янев (№ 554-04-264/ 04.08.2006 г.:
1. Предложеният текст става т. 1 и се създават нови т. т. 2, 3 и 4.
2. В чл. 4, ал. 1, т. 2 думите "31 май" се заменят с "30 април".
3. В чл. 4, ал. 2 отпада текста "съгласно приложения № 1, 2 и 3" и се добавя "на хартиен и електронен носител, както и изрично писмено съгласие за извършване на проверка на данни от декларацията, за получаването на които такова съгласие е необходимо по силата на закон".
4. В чл. 4, ал. 6 думите "публикуването на бюлетина по чл. 6, ал. 4" отпадат и се заменят с "31 май на текущата година".
Становище на КВСОР:
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителите и предложението на народните представители и предлага следната редакция на § 2, който става § 3:
“§ 3. В чл. 4 се правят следните изменения:
1. В ал. 1:
а) в т. 1 съюзът “или” се заменя с “и”;
б) в т. 2 думите “31 май” се заменят с “30 април”.
2. В ал. 2 думите “съгласно приложения № 1, 2 и 3” се заменят с “утвърден от председателя на Сметната палата, на хартиен и електронен носител, както и изрично писмено съгласие за предоставяне на данни от декларацията, когато такова съгласие е необходимо по силата на закон” и се създава изречение второ: “Декларация, подадена само на електронен носител, се счита за неподадена, освен когато е подадена в съответствие със Закона за електронния документ и електронния подпис.”
3. В ал. 6 думите “публикуването на бюлетина по чл. 6, ал. 4” се заменят с “31 май на текущата година”.”
§ 3. В чл. 6:
1. Алинея 2 се изменя така:
“(2) Достъпът до данните от публичния регистър се осигурява чрез страницата на Сметната палата в Интернет по следния ред:
1. в 14-дневен срок от изтичане на сроковете по чл. 4 за подаване на декларациите Председателят на Сметната палата обявява в Интернет лицата, които не са подали декларации и предприетите спрямо тях мерки;
2. след изтичането на срока по чл. 7, ал. 7 Председателят на Сметната палата обявява в Интернет страницата на Сметната палата:
а) декларациите на лицата по чл. 2;
б) заключението на Сметната палата по чл. 7, ал. 2;
в) списък на органите и институциите, които не са изпълнили задълженията си по чл. 7, ал. 4.
3. В 7-дневен срок от получаване на резултатите от НАП, Председателят на Сметната палата ги публикува в Интернет.”
2. Създава се нова ал. 3:
“(3) Достъпът до данните от публичния регистър се осъществява и по реда на Закона за достъп до обществена информация.”
Становище на КВСОР:
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителите и предлага следната редакция на § 3, който става § 4:
“§ 4. В чл. 6 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 2 се изменя така:
“(2) Достъпът се осигурява чрез страницата на Сметната палата в Интернет при спазване на Закона за защита на личните данни.”
2. Създават се нови ал. 3 и 4:
“(3) В двумесечен срок от изтичане на сроковете по чл. 4, ал. 1 председателят на Сметната палата публикува на страницата на Сметната палата в Интернет:
1. декларациите на лицата по чл. 2, ал. 1;
2. лицата по чл. 2, ал. 1, които не са подали декларации.
(4) Достъпът до данните от публичния регистър по чл. 5, ал. 1 се осъществява и по реда на Закона за достъп до обществена информация.”
3. Досегашната ал. 3 става ал. 5 и в нея думата “непосредствен” се заличава.
4. Досегашната ал. 4 се отменя.”
§ 4. Член 7 се изменя така:
“Проверка на подадените декларации
Чл. 7. (1). В петмесечен срок след изтичане на срока за подаване на декларациите по чл. 4, ал. 1 Сметната палата извършва проверка по документи за достоверността на декларираните факти, които подлежат на вписване, обявяване или удостоверяване пред държавните и общинските органи, органите на съдебната власт и други институции.
(2) Проверката се извършва чрез съпоставяне на декларираните данни и получената информация от държавните и общинските органи, органите на съдебната власт и други институции, пред които декларираните факти подлежат на вписване, обявяване или удостоверяване. Проверката приключва със заключение за съответствие или несъответствие между декларираните данни и получената информация.
(3) За извършване на проверката по ал. 1 Председателят на Сметната палата изисква информация от държавните и общинските органи, органите на съдебната власт и други институции, пред които декларираните факти подлежат на вписване, обявяване или удостоверяване.
(4) Органите и институциите по ал. 2 са длъжни в 14- дневен срок от получаване на искането от Председателя на Сметната палата да представят необходимата информация.
(5) В случаите на неподаване на декларация от лицата по чл. 2, както и при недеклариране на имущество и доходи по чл. 3 Председателят на Сметната палата уведомява изпълнителния директор на Националната агенция по приходите за предприемане на действия по реда на глава четиринадесета и/или петнадесета от ДОПК. След приключване на проверката или ревизията изпълнителният директор на НАП изпраща в 14-дневен срок резултатите на Председателя на Сметната палата.
(6) След изтичане на срока по ал. 4 Председателят на Сметната палата публикува на Интернет страницата на Сметната палата списък на органите и институциите, които не са изпълнили задължението си по ал. 4.
(7) Председателят на Сметната палата публикува на Интернет страницата на Сметната палата резултатите от извършената проверка в едномесечен срок след изтичане на срока по ал. 1.
Предложение от н. п. Камелия Касабова, Татяна Дончева, Йордан Цонев и Яни Янев (№ 554-04-264/ 04.08.2006 г.:
В чл. 7, ал. 1 се прави следната промяна:
1. В изречение първо думата "петмесечен" се заменя с "шестмесечен".
В чл. 7, ал. 5 се правят следните промени:
1. В изречение първо след думите "лицата по чл. 2" думите "както и" отпадат.
2. В изречение първо след думите "по чл. 3" се добавя "както и при констатиране на несъответствие между декларираните данни и получената информация в размер, надвишаващ два пъти стойността по чл. 3, ал. 1, т. 3.".
Становище на КВСОР:
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителите и предложението на народните представители и предлага следната редакция на § 4, който става § 5:
“§ 5. Член 7 се изменя така:
“Проверка на подадените декларации
Чл. 7. (1). В шестмесечен срок след изтичане на срока за подаване на декларациите по чл. 4, ал. 1 Сметната палата извършва проверка по документи за достоверността на декларираните факти, които подлежат на вписване, обявяване или удостоверяване пред държавните и общинските органи, органите на съдебната власт и други институции.
(2) За извършване на проверката председателят на Сметната палата изисква информация от държавните и общинските органи, органите на съдебната власт и други институции, пред които декларираните факти подлежат на вписване, обявяване или удостоверяване.
(3) Органите и институциите по ал. 2 са длъжни в двумесечен срок от получаване на искането да представят на Сметната палата необходимата информация.
(4) Длъжностните лица, извършващи проверката, имат право на пряк достъп до електронните бази данни на органите и институциите по ал. 2. Предоставянето на достъп не освобождава органите и институциите по ал. 2 от задължението на изпратят в писмена форма поисканата от Сметната палата информация.
(5) Проверката се извършва чрез съпоставяне на декларираните факти и получената информация. Проверката приключва със заключение за съответствие, когато не е установена разлика между тях, включително в случаите на несъответствие между декларираните факти и получената информация по чл. 3, ал. 1, т. 3 в размер до 10 000 лв. В останалите случаи проверката приключва със заключение за несъответствие.
(6) В едномесечен срок от изтичане на срока по ал. 1 председателят на Сметната палата публикува на страницата на Сметната палата в Интернет заключението по ал. 5 и списък на органите и институциите, които не са изпълнили задължението си по ал. 3.
(7) В случаите на неподаване на декларация от лицата по чл. 2, ал. 1, както и когато е съставено заключение за несъответствие, председателят на Сметната палата уведомява изпълнителния директор на Националната агенция за приходите за предприемане на действия по реда на глава четиринадесета или петнадесета от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. В 14-дневен срок след приключване на проверката или ревизията изпълнителният директор на Националната агенция за приходите изпраща резултатите на председателя на Сметната палата.
(8) В 7-дневен срок от получаване на резултатите от Националната агенция за приходите председателят на Сметната палата ги публикува на страницата на Сметната палата в Интернет.”
Комисията предлага да се създаде нов § 6 със следната редакция:
§ 6. Приложения № 1, 2 и 3 към чл. 4, ал. 2 се отменят.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Становище на КВСОР:
Комисията подкрепя текста на вносителите за наименованието на подразделението.
Предложение от н. п. Камелия Касабова, Татяна Дончева, Йордан Цонев и Яни Янев (№ 554-04-264/ 04.08.2006 г.:
В Заключителните разпоредби на Закона за публичност на имуществото на лица, заемащи висши държавни длъжности се създава нов § 5 със следното съдържание:
§ 5. В срок до 31 декември 2006 г. Председателят на Сметната палата приема и публикува в Държавен вестник указания за извършване на проверката по чл. 5а, както и образци на декларациите и писмените съгласия по чл. 4, ал. 2. ".
Становище на КВСОР:
Комисията подкрепя по принцип предложението на народните представители, което е намерило систематичното си място като § 9.
§ 5. Редът по чл. 7 се прилага за декларациите, подадени след влизане на закона в сила.
Становище на КВСОР:
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 5, който става § 7:
“§ 7. Редът по чл. 7 се прилага за декларациите, подадени след влизане на този закон в сила.”
§ 6. В чл. 74. ал. 1. т. 3 от ДОПК (Обн., ДВ, бр. 105 от 29.12.2005 г., в сила от 1.01.2006 г., изм., бр. 30 от 11.04.2006 г., в сила от 12.07.2006 г., бр. 33 от 21.04.2006 г., изм. и доп., бр. 34 от 25.04.2006 г., в сила от 1.10.2006 г.) в края се добавя “и председателят на Сметната палата”.
Становище на КВСОР:
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 6, който става § 8:
“§ 8. В чл. 74. ал. 1. т. 3 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (Обн., ДВ, бр. 105 от 29.12.2005 г., в сила от 1.01.2006 г., изм., бр. 30 от 11.04.2006 г., в сила от 12.07.2006 г., бр. 33 от 21.04.2006 г., изм. и доп., бр. 34 от 25.04.2006 г., в сила от 1.10.2006 г.) след думата “дейност” се поставя запетая и се добавят думите “председателя на Сметната палата”.”
Предложение от н. п. Камелия Касабова, Татяна Дончева, Йордан Цонев и Яни Янев (№ 554-04-264/ 04.08.2006 г.:
Създава се нов § 7 със следното съдържание:
"§ 7. В Закона за Сметната палата се създава нов чл. 5а със следното съдържание:
"Чл. 5а. (1) Сметната палата извършва и проверка на декларации на физически лица, които те по силата на други закони подават пред нея.
(2) Проверката на декларациите по ал. 1 се извършва по реда на Закона за публичност на имуществото на лица, заемащи висши държавни длъжности.".
Народните представители оттеглиха предложението си.
Комисията предлага да се създадат§ 9 и § 10 със следната редакция:
“§ 9. В срок до 1 януари 2007 г. председателят на Сметната палата утвърждава указания за извършване на проверката по чл. 7 и образци на декларациите и писмените съгласия по чл. 4, ал. 2, които се обнародват в “Държавен вестник”.”
§ 10. Законът влиза в сила от 1 януари 2007 г.”