Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по труда и социалната политика
04/06/2008

    Д О К Л А Д
    Относно: Годишен отчет за дейността на Комисията за финансов надзор за 2007г., Годишен финансов отчет на Комисията за финансов надзор за 2007г. и Отчет за изпълнението на бюджета на Комисията за финансов надзор за 2007г., № 820-00-22, внесен от Комисията за финансов надзор на 30.5.2008г.
    XL НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    Комисия по труда и социалната политика

    ДО
    Г-Н ГЕОРГИ ПИРИНСКИ
    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ

    Д О К Л А Д
    Относно: Годишен отчет за дейността на Комисията за финансов надзор за 2007г., Годишен финансов отчет на Комисията за финансов надзор за 2007г. и Отчет за изпълнението на бюджета на Комисията за финансов надзор за 2007г., № 820-00-22, внесен от Комисията за финансов надзор на 30.5.2008г.

    Комисията по труда и социалната политика, на редовно заседание, проведено на 04.06.2008г. разгледа и обсъди Годишен отчет за дейността, Годишен финансов отчет и Отчет за изпълнението на бюджета на Комисията за финансов надзор за 2007г., № 820-00-22, внесен от Комисията за финансов надзор на 30.5.2008г.
    В заседанието взеха участие г-н Апостол Апостолов – Председател на Комисията за финансов надзор, г-н Бисер Петков – Зам.председател на Комисията за финансов надзор, г-жа Мария Илиева – Главен секретар на Комисията за финансов надзор, г-н Йордан Христосков – Управител на Националния осигурителен институт, г-н Никола Абаджиев – Председател на Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване и др.
    Годишния отчет за дейността, Годишния финансов отчет и Отчета за изпълнението на бюджета на Комисията за финансов надзор за 2007г., бяха представени от Председателят на Комисията за финансов надзор г-н Апостол Апостолов. В краткото си изложение той подчерта, че представените отчети са подготвени, съгласно изискванията на Закона за Комисията за финансов надзор в три части. Първата част е за дейността на комисията в трите й направления: “Надзор върху инвестиционната дейност, ценните книжа, фондовите борси и управлението на активи”, второто направление “Допълнителното пенсионно осигуряване” и третото направление “Надзор върху застрахователната дейност”. Втората част е Годишният финансов отчет, който е заверен от Сметната палата. Третата част е за касовото изпълнение на бюджета.
    Председателят на КФН подчерта, че през 2007г. дейността на Комисията в регулативен аспект е била насочена към въвеждането на всички директиви, касаещи европейското законодателство. Не са констатирани никакви забележки от гледна точка на въвеждането. Най-голямото предимство, е въвеждането на т.нар. европейски паспорт. Това е възможността на български компании, лицензирани в България в областта на финансовото посредничество да извършват операции в рамките на целия Европейския съюз и обратно – всички лицензирани в другите 26 страни – членки на Европейския съюз, финансови посредници да оперират в България. Получени са над 400 нотификации в областта на ценните книжа, застраховането и една нотификация в областта на пенсионното осигуряване, касаещо, т.нар. според нашето осигурително законодателство професионална пенсионна схема от английската минна компания “Риотинто”.
    Числата от отчета за 2007 г. показват ниската база, от която стартира българския небанков финансов пазар. Показват сериозно нарастване както по отношение на капитализацията на фондовата борса спрямо брутния национален продукт, така и по отношение на застрахователното проникване, обемът на активите, с които оперират пенсионните фондове от втори и трети стълб и много важната част на небанковия сектор от гледна точка на структурирането и финансовото посредничество. В отчета се проследява, че през 2002 г. постепенно банковият сектор, който тогава е заемал 91% от финансовото посредничество в България към 2007 г. вече е около 80% за сметка именно на застрахователи, пенсионни осигурители и институционни посредници и управляващи дружества.
    По отношение на Годишния финансов отчет, Председателят на КФН отбеляза, че той е на годишна база 9 млн.729 хил.лв. Това са разходите, реализирани от Комисията миналата година, от които субсидията от държавния бюджет, възлиза на сумата от 5 млн.655 хил.лв. Реализирана е икономия от плана за такава субсидия в рамките на 1 млн.112 хил.лв. Тоест комисията e успяла да събере повече такси и глоби в този размер. Комисията е реализирала приходи от собствената си дейност в размер на разликата от 9 млн.729 хил.лв. до 5 млн.655 хил.лв.
    Заместник председателят на Комисията за финансов надзор г-н Бисер Петков представи частта от отчетите, свързана с регулирането на допълнителното пенсионно осигуряване. В тази сфера, през миналата година са приети два закона за изменение и допълнение на Кодекса за социалното осигуряване, с които са транспонирани определени положения от Директивата за дейността и надзора на институциите за професионално пенсионно осигуряване и Директивата за равните права и защита от дискриминация. В областта на подзаконовата нормативна уредба Комисията за финансов надзор е приела изменение и допълнение в пет наредби, регламентиращи дейността по допълнително пенсионно осигуряване с цел усъвършенстване на регулациите.
    По отношение на лицензионните и разрешителните режими, които са в компетентност на Комисията, като колективен орган, така и на заместник-председателя, през 2007 г. не е лицензирано ново пенсионно-осигурително дружество. В края на 2007г. е започнала е една лицензионна процедура., която е приключила в началото на 2008 г. Към днешна дата на пенсионно-осигурителния пазар в България има 10 лицензирани пенсионно-осигурителни дружества. Последното от тях – Пенсионния осигурителен институт, все още не е започнало своята дейност, защото е в процедура на изискване на заявление за дейност на съответствието на пенсионни фондове, които ще учредява и управлява. През 2007г. са получили разрешения за дейност трите пенсионни фонда, които Пенсионно-осигурително дружество “Топлина” управлява към настоящия момент. През 2007г. е даден реален старт на дейността по доброволното пенсионно осигуряване в професионални схеми с издаване на разрешение на две дружества да учредят и управляват доброволни пенсионни фондове за професионални пенсионни схеми. Към днешна дата вече има регистрирани две професионални схеми, на две предприятия-осигурители.
    По отношение на надзорната дейност, допълнителното пенсионно осигуряване е секторът, в който надзорът е най-интензивен. Той се осъществява на базата на ежедневно подаване на информация от пенсионно осигурителните дружества. В Комисията за финансов надзор се получава информация за всички инвестиции на пенсионните фондове от банките-попечители и от самите пенсионно-осигурителни дружества. Така се контролира спазването на инвестиционните ограничения, а така също и правилната оценка на активите, която е много важна за съпоставимостта на доходностите, реализирани от пенсионните дружества.
    Това, което г-н Бисер Петков подчерта при обсъждането на осигурителния надзор и дейност е стремежът на Комисията за финансов надзор за сътрудничество с пенсионно-осигурителните дружества. При направените проверките, в регулярните констативни протоколи, вече преобладават препоръките, които се дават с цел подобряване на дейността на пенсионните дружества при констатиране на определени рискове. По-малко са констатираните нарушения и съответно санкциите. Има и дружества, на които са съставени административни актове за установени нарушения и наложени санкции, предвидени от закона.
    Либерализацията на инвестиционната политика на пенсионните фондове от началото на 2006 г. е дала съответните резултати през 2007г. Настъпили са значителни промени в структурата на инвестиционните портфейли на пенсионните фондове. Новите регулации са позволили на пенсионните фондове да се възползват от миналогодишната възходяща тенденция на финансовите пазари и да реализират значителни равнища на доходност, които са над сравнително високите нива на инфлацията. Негативното развитие, което фнинсовите пазари имаха в началото на тази година обаче е дало резултат с обратен знак. Според КФН отклоненията не са толкова значителни и могат да бъдат преодоляни през следващите месеци, ако бъдат приложени удачни инвестиционни и регулативни инструменти.
    Характеристиките на пазара на пенсионното осигуряване към края на 2007 г. са следните: броят на осигурените лица достига 3 млн.440 хиляди. Този брой е относителен, тъй като някои от осигурените лица имат участие в два и повече пенсионни фонда. Капиталовата система има значително покритие и нетните активи, управлявани от пенсионните дружества в трите типа пенсионни фондове са в размер на 2 млрд.340 млн.лв.
    В обсъждането на дейността на Комисията за финансов надзор се включи г-н Никола Абаджиев – Председател на БАДДПО. В изказването си той специално отбележи философията и методът на работа на Комисията с неправителсвения сектор и организациите на бизнеса от небанковия финансов сектор. Съществува постоянен конструктивен диалог и взаимно зачитане на компетенциите, на отговорностите, както на бизнеса, така и на Комисията, което дава много добри резултати. В това отношение работата на Комисията може да бъде охарактеризирана като пример за добра практика.
    В оценката за работата на Комисията за финансов надзор, Управителят на Националния осигурителен институт, г-н Йордан Христосков заяви пред народните представители, че тя е част от българския социален модел. Интегрираният надзор, върху животозастраховането, търговията с ценни книжа и допълнителното социално осигуряване, е постижение, което се оценява високо и от нашите европейски банкови и небанкови партньори. Високо се цени и оперативния контрол в он-лайн режим, който Комисията осъществява, с цел да предотврати каквито и да било нарушения, извършвани от небанковите финансови институции.
    След представянето на отчетите народните представители направиха дискусия, в която изразиха одобрението си от работата на Комисията за финансов надзор. Особен акцент беше поставен върху правилата, с които работят експертите от Комисията. Тези правила следват европейските стандарти в една или друга степен и тенденцията е в близките години работата на нашата надзорна институция да интегрира онези европейски принципи, върху които работят и сходните европейски институции.
    След приключване на обсъждането и проведено гласуване с резултати “За” – 14 гласа, “Против” – няма , “Въздържали се” – няма, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
    Предлага на Народното събрание да приеме Годишния отчет за дейността на Комисията за финансов надзор за 2007г., Годишен финансов отчет на Комисията за финансов надзор за 2007г. и Отчет за изпълнението на бюджета на Комисията за финансов надзор за 2007г., № 820-00-22, внесен от Комисията за финансов надзор на 30.5.2008г.
    Д-р Хасан Адемов, Председател на Комисията по труда и социалната политика


    Форма за търсене
    Ключова дума