Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по труда и социалната политика
11/06/2008

    Д О К Л А Д
    на Комисията по труда и социалната политика
    Относно: позициите на Министерски съвет по проектите за актове на Европейския съюз, включени в Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2007г.).

    XL НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    Комисия по труда и социалната политика


    ЧРЕЗ
    Г-Н ГЕОРГИ ПИРИНСКИ, ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ

    ДО
    Г-Н МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ, ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ

    Д О К Л А Д
    на Комисията по труда и социалната политика
    Относно: позициите на Министерски съвет по проектите за актове на Европейския съюз, включени в Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2007г.).

    Комисията по труда и социалната политика, на редовно заседание, проведено на 11.06.2008., разгледа и обсъди информация, относно позициите на Министерски съвет по т. 25 от годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2007г.) Проект на Директива относно условията за влизане и пребиваване на висококвалифицирани работници, № 803-01-35, внесен на 19.05.2008г.
    В заседанието взе участие г-н Лазар Лазаров – зам.министър на труда и социалната политика и г-жа Лиляна Станкова – директор на Дирекция “Миграция и интеграция” в Министерството на труда и социалната политика.
    Зам.министър Лазаров направи кратко представяне на работата по проекта за директивата. Той започна с това, че проекта е на първо четене в работна група „Миграция” към Съвета. Предвижда се начина на гласуването да е квалифицирано мнозинство. Съдържателно проекта за директива третира приема на висикоквалифицирани работници и техните семейства по бърза процедура. В момента държавите членки нямат съществени трудности при наемането на висококвалифицирания персонал. Висококвалифицираният персонал е сегмент, който не се конкурира на националния пазар на труда. Идеята на директивата е да се дава възможност за едно по-ускорено и бързо приемане на тези висококвалифицирани кадри, от една страна, и от друга страна, да се дадат възможности за членовете на техните семейства да могат да се събират по-бързо, да могат да се придвижват на територията на общността, да имат еднакви права с тези на гражданите на Европейския съюз, да имат възможност да се придвижват от една държава в друга държава. Не трябва да се забравя, че разрешението за работа е много конкретно. Обикновено то е за конкретното работно място и за конкретния работодател. Българските граждани познават американската зелена карта. В този случай, може да се прави сходна аналогия с нея, но нашата, европейска карта ще бъде синя, и ще носи някои процедурни различия от зелената.
    Предложението на Европейската комисия за проект на директива относно условията за влизане и пребиваване на висококвалифицирани работници е представено на Съвета и Европейския парламент на 26 октомври 2007 година.
    България подкрепя проекта на директива, и двете й основни цели, а именно:
    - да представи специална процедура за влизане и пребиваване на граждани от трети държави, кандидатстващи да пребивават в ЕС с цел работа като висококвалифицирани специалисти, за период, по-дълъг от три месеца;
    - да определи условията, при които граждани на трети държави, законово пребиваващи в една държава-членка, могат да пребивават с членовете на своето семейство в други държави-членки.
    В началото на обсъждането на информацията относно приемането на директивата, Председателят на Комисията припомни текстовете от Конституцията на Република България и Правилника за организация и дейност на Народно събрание, с които народните представители упражняват контрол върху работата на представителите на изпълнителната власт, при изработването на един или друг европейски акт.
    Интерес предизвика определението в предложението за директива, отнасящо се до понятието „висококвалифицирана трудова заетост”. Това определение включва два елемента – първият е изискването за упражняване на икономическа дейност в качеството на наето лице и следователно се изключват граждани на трети страни, които желаят да извършват дейност като самостоятелно заети лица. Втория елемент предвижда притежаване на висока професионална квалификация от лицата. Следва да се отбележи, че за доказване притежаване на висока професионална квалификация не е необходимо лицата да притежават диплома за завършено висше образование, за да упражняват своята дейност (опитни мениджъри, някои специалисти в областта на информационните технологии и др.). Достатъчно е да могат да докажат най-малко тригодишен професионален опит в съответната професия.
    Сериозен дебат предизвика приложното поле на директивата. Директива- та не разпростира своето действие спрямо: граждани на ЕС и членове на техните семейства; спрямо лица, които ползват режим на преходни периоди и спрямо граждани на трети страни, които са дългосрочно пребиваващи в ЕС или имат статут на бежанци.
    В предложението за Директива се предвижда, че всеки кандидат, за когото е взето положително решение за прием от държавата-членка, получава разрешение за пребиваване, наречено „Европейска синя карта” (ЕСК). В разрешението „Европейска синя карта” се изброяват условията, при които на лицето му е разрешено да работи в съответната приемаща държава. Като условие за получаването на „Европейска синя карта” е посочено притежаването от лицето на валиден трудов договор или на обвързваща оферта, издадена от работодател, с валидност най-малко от една година. В случай, че лицето ще работи по професия, която попада в категорията на регулираните професии, то за получаване на „Европейска синя карта” се изисква да бъдат изпълнени и редица други условия, отнасящи се и до гражданите на приемащата държава-членка. В предложението за Директива се предвижда още, че „Европейската синя карта” се издава за период от 2 години и може да бъде подновявана за минимум същия перидо от време. В случай, че трудовият договор на лицето е за по-кратък срок, продължението на „Европейската синя карта” следва да бъде съобразено с този срок. В проекта на Директивата е предвидена ускорена процедура за издаване на „Европейската синя карта” в рамките на 30 дни. От това право могат да се ползват легално пребиваващи граждани на трети страни, които искат да притежават „Европейската синя карта” и са получили положително решение за това. В проекто директивата се придвижда възможност всяка държава сама да определя, кой ще има право да кандидаства за „Европейската синя карта” - работодателя или чужденеца. Основно изискване е чужденецът, който кандидаства за получаване на „Европейската синя карта” да пребивава извън територията на държавата-членка, за която кандидатства, освен в случая, когато е легално пребиваващ на нейна територия. Позволен е и тримесечен период на безработица, като през този период лицето може да си търси работа.
    След изчерпване на дебатите по съдържанието на директивата народните представители намериха, че трябва да се набележат конкретни стъпки, които да се предприемат в законодателен и административно-практически план, тук в България, успоредно с разработване на акта в Съвета и Европейския парламент. Различието в подходите при предложението за директива и практиката в България е голямо и при подготовката за транспонирането и приложението на акта ще се наложат съответни законодателни промени. Следва да се намери също така оптимален механизъм за взаимодействие, който да гарантира спазването на така предложения срок за издаване на „Европейска синя карта” от 30 дни. Системата на издаване на единно разрешение за работа и пребиваване в ЕС е различна от прилаганата в България, тъй като двете решения се вземат от две различни министерства (МВР и МТСП) и са в отделни документи. При условие, че квалифицираните работници бъдат изцяло обхванати от предложението за директива, прието в пакет с останалите проекти в областта на легалната миграция, ще се покрие основния спектър от необходимата работна сила в държавите-членки.
    Като цяло за проекта на Директива относно условията за влизане и пребиваване на висококвалифицирани работници, може да се посочи, че България би могла по принцип да подкрепи проекта на директива. Основните условия за влизане и пребиваване на висококвалифицирани работници съвпадат с интересите на страната в областта на трудовата заетост. В практически план, в наскоро приетата Национална стратегия „Миграция и интеграция” нашата страна предвижда изпреварващо издаване на сини карти. Принципите, въз основа на които ние ще издаваме тези сини карти, са сходни с залегналите в проекта на директивата.
    Съгласно разпоредбите на Глава Десета от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, Комисията по труда и социалната политика прие с 15 гласа “за”, без гласове “против” и “въздържали се”, че намира за положителни позициите на Министерския съвет по т.25, Проект на Директива относно условията за влизане и пребиваване на висококвалифицирани работници, № 803-01-35, включен в Годишната работна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз.
    Д-р Хасан Адемов, Председател на Комисията по
    труда и социалната политика

    Форма за търсене
    Ключова дума