Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по труда и социалната политика
02/07/2008

    Отчет за изпълнението на Закона за бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2007г., № 810-00-80 , внесен от Националния осигурителен институт на 27.6.2008г.


    XL НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

    Комисия по труда и социалната политика

    ДО
    Г-Н ГЕОРГИ ПИРИНСКИ
    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ

    Д О К Л А Д
    Относно: Отчет за изпълнението на Закона за бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2007г., № 810-00-80 , внесен от Националния осигурителен институт на 27.6.2008г.
    Комисията по труда и социалната политика, на редовно заседание, проведено на 02.07.2008г., разгледа и обсъди отчет за изпълнението на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2007г.
    В заседанието взеха г-н Йордан Христосков – управител на Националния осигурителен институт, г-жа Христина Митрева – главен актюер на НОИ и др.
    Отчетът за изпълнението на Закона за бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2007 г. е внесен в Народното събрание на 27.06.2008г., като преди това той е бил приет с Решение № 2.1 от 23.06.2008г. от Надзорния съвет на Националния осигурителен институт, както изисква Кодексът за социалното осигуряване. Отчета е предоставен на Сметната палата за изготвяне на становище. В Сметната палата са извършили съответните проверки и са заверили без резерви финансовият отчет и баланса на Националния осигурителен институт.
    Управителят на Националния осигурителен институт представи отчета на закона на бюджета на държавното обществено осигуряване за 2007. През основните резултати, произтичащи от изпълнението на бюджета на ДОО за 2007г. се преследват няколко цели. Една от тези цели е нарастването на приходите от осигурителни вноски като се формира осигурителната база от по-висок брой осигурени лица и съответно по-висок осигурителен доход за сметка на намаляване на дела, който се укрива чрез сивата икономика. Втора цел е подобряване на съотношението между осигурени лица и зависими лица, в това число пенсионери. През 2007 г. един от основните резултати, свързани с тези цели е двукратното индексиране на пенсиите в рамките на общите разходи по плана на осигуряването и еднократното коледно плащане. Друг резултат е увеличаването на размера на социално-осигурителните плащания за временна и трайна неработоспособност, които са в тясна връзка с осигурителния принос и участието на осигурените лица в осигурителния процес. Повишена е ефективността и качеството на услугите за осигурителите и бенефициентите на системата. Освен това е осъществен по-ефективен контрол върху поведението на осигурени, осигурители и самоосигуряващи се, както по отношение на спазването на трудовото, така и по спазването на осигурителното законодателство.
    Конкретният анализ на изпълнението на консолидирания бюджет на ДОО за 2007г. показва следното: При предвидени 3 млрд.401 млн.лв. приходите са 3 млрд.669 млн.лв. Разходите са планирани в размер на 5 млрд.35 млн.лв. Изразходвани са 5 млрд.557 млн.лв. Предвидената субсидия е по-ниска от планираната, в резултат на по-доброто изпълнение на приходите. Икономисани са 269 млн.лв. плюс резервът за реформата, който е предвиден, но не е изразходван.
    При представянето на отчета на бюджета на държавното обществено осигуряване управителят на НОИ припомни някои от макроикономически параметри, заложени при изготвяне на закона. Брутният вътрешен продукт е планиран на 5,8%. Отчетен е 6,2% или с 0,4% пункта по-висок ръст. След отчитане на инфлацията това е реалното, а не номиналното нарастване. Инфлацията е с 4% пункта по-висока от планираната, т.е. планирана инфлация – 4,4%, а е отчетена – 8,4%. Средната работна заплата е нараснала на 431лв. при предвидени 396 лв. Минималната работна заплата в проектобюджета е заложена с размер 170 лв. На практика тя става 180 лв. Безработицата е по-ниска с 1,05% пункта от предвиденото. Ключова промяна през 2007 г. е намалената осигурителната вноска от 1 октомври с 3% пункта общо, като 1% пункт е за сметка на вноската за Фонд „Пенсии” и 2% пункта на вноската за Фонд „Безработица”. Друга съществена промяна е двукратното осъвременяване на пенсиите с 10%, което кумулативно води до 21% увеличение на пенсиите. В средногодишна основа това увеличение е по-малко, тъй като второто увеличение е в края на м. октомври, но пък по-позитивния факт е, че през 2008 г. пенсиите влизат с по-висока база и при сегашното им увеличение от 1 юли при равни други условия ръстът е по-голям. Нов момент е започналото от 1 януари изчисляване и изплащане на обезщетенията за болест и майчинство от териториалните поделения на Националния осигурителен институт.
    Положителни елементи в отчета са спестените 269 млн.лв. от държавния бюджет, предвидени като субсидия, 60 млн.лв. предвиден резерв за пенсионната система, който за поредна година не се оползотворява, поради по-добрия растеж в икономиката и по-високата събираемост на осигурителните вноски с 268 млн.лв.
    При обсъждането на отчета трябва да се имат пред вид някои натурални показатели, а именно: Средно-годишното номинално нарастване на пенсиите е с 12,85%., а реалното с 4,1%, т.е. инфлацията за 2007 г.е компенсирана при пенсионните плащания. 3,2% е реализираната икономия на разходите в краткосрочните обезщетения спрямо предвидените. Осигурените лица спрямо 2006 г. са нараснали с 4,2%, осигурителният доход е нараснал с 12,3% номинално, а реално с 3,6%. Броят на пенсионерите е намалял с 1,4%. Положителен е фактът, че и броят на пенсиите, главно за сметка на социалните пенсии за инвалидност е намалял с 1,1%. Средната пенсия на един пенсионер достига средногодишен размер от 171,62 лв. Това е номинален ръст от 12,8%, а реален с 4,1%.
    Консолидираният бюджет като приходи и разходи изглежда така: приходите са 3 млрд.669 млн.лв., което е ръст с 7,9% от предвидените по закона. Остатъкът в края на годината във валутната сметка е 12,8 млн.лв. Разходите са 5 млрд.557 млн.лв. или 103,4% по-високо от планираните. Всички разходи , без коледната добавка към пенсиите са 99,24% спрямо плана –това е почти на 100% от онова, което е заложено в бюджета. По отношение на структурата на приходите трябва да се отбележи, че най-голям е делът на приходите на вноските от работодателите – 65,41% , 28,4% е делът на участието на работниците и служителите и от самоосигуряващите се продължава да бъде малко над 4%. При последната група трябва да се има пред вид, че доходът, върху който се осигуряват, е приблизително равен на минималния осигурителен доход, който се приема със Закона за бюджета. Структурата на разходите изглежда така: за пенсии – 84,8%, издръжка на системата - 1,16% и за социални помощи и обезщетения 14,1%.
    По отношение на някои пенсионни показатели трябва да се отбележи, че социалната пенсия за старост, която вече е отделена от гарантираната минимална пенсия за осигурителен стаж и възраст е с номинално нарастване 7,75% през 2007 г. спрямо 2006 г. Въпреки това нейната покупателна способност е паднала с 0,61%. Минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст в средногодишно измерение номинално е нараснала с 16,34% или реално със 7,32%. Тоест, тук се отчита най-голямо реално увеличение на най-ниските пенсии, които, се получават от около 480 хиляди души. Максималната пенсия, поради задържането на максималния осигурителен доход на едно и също ниво две години поред остава на 490 лв. В средногодишно измерение тя е 472 лв., но тук има и най-голямо реално намаление - с 4,21% за 2007 г. на средногодишно ниво. Средната пенсия за един пенсионер, в резултат на двукратната индексация е достигнала 171,62 лв. и има реално увеличение с 4,1%. В резултат на засиления контрол върху експертизата по трайната неработоспособност, се отчита за първи път намаление на инвалидните пенсии, в това число личните пенсии за инвалидност поради общо заболяване. Това намаление с 1,8%. Тенденция от последните 8-9 години инвалидните пенсии да се увеличават двойно за година и да достигат малко над 16% от общия брой пенсии е пречупена. Новоотпуснати през годината пенсии са 17,2% или ако в предишните години средно между 45 и 50 хиляди инвалидни пенсии са били отпуснати, през 2007 г. общият броя на новоотпуснатите инвалидни пенсии е 33 хиляди. Социалните пенсии за инвалидност също са намалели. В тази връзка през 2007 г. ТЕЛК са постановили 207 861 експертни решения, които са с 11 284 по-малко в сравнение с 2006 г. Лекарите на НОИ в Националната експертна лекарска комисия са участвали в установяването на 8 965 решения. От тях 31% са обжалвани от контролните органи на Националния осигурителен институт.
    Новоотпуснатите пенсии за осигурителен стаж и възраст обаче са се увеличили с 2,2%, тоест хората продължават да се пенсионират, макар и някои от тях да остават на работа. Новоотпуснатите пенсии на кадровите военнослужещи, също са се увеличили, макар и незначително.
    По отношение на разходите за парични обезщетения и помощи в отчета се съдържат данни, че разходите за обезщетенията за бременност и раждане и за отглеждане на малко дете до 315 дни, са най-големи в общия дял на разходите по краткосрочни обезщетения – 41,4%, следват разходите за болнични – 37,1%. Поради по-ниската безработица са намалели паричните обезщетения за безработица. Те са 17%. За профилактика и рехабилитация са 3,5% и поради трудова злополука – 0,8%. Други разходи – това са различни помощи при смърт. При непокриване на критериите за инвалидна пенсия се изплащат еднократни помощи. Те са 0,2% от всички разходи.
    За дейността по профилактиката и рехабилитацията през 2007 г. са изразходвани 17 млн. 623 хил.лв. или близо 90% от предвидените средства. НОИ има сключени договори с 18 юридически лица за 47 заведения за профилактика и рехабилитация на осигурените лица. Преминали са 48 хиляди души с 367 лв. среден разход на един човек. Средно пребиваването е около 12 дни. От проведените профилактики и рехабилитация с най-голям относителен дял са тези със заболяване на опорно-двигателния апарат – 27 хиляди души, на периферната нервна система – 10 300 души, и на централната нервна система – 4 300 души.
    За пенсиите, несвързани с трудова дейност през 2007 г. са изразходвани 192 млн. и 900 хил.лв. Това е със 7% повече, отколкото предвиденото, и е в резултат на двукратното индексиране на пенсиите. Добавките към пенсиите на участниците и пострадалите от войните са 11 млн.лв. или с 13% по-малко от предвиденото. Тази специална група пенсионери непрекъснато намалява и към момента са около 24-25 хиляди души. За помощи на репресираните лица са изразходвани с 18% повече – общо 6,7 млн.лв. За здравноосигурителни вноски на всички пенсионери заедно с вноските на децата на възраст до 18 години са изразходвани 267,9 млн.лв. или с 8% повече от заложените в бюджета. Това също е в резултат на по-голямото от предвиденото нарастване на увеличението на средния размер на пенсиите.
    В отчета се посочва, че субсидията от централния бюджет е 1 млрд.178 млн.лв.или с 2% по-малка от предвидената.
    В последната част от представянето на отчета на Закона за бюджета на ДОО, управителят на НОИ запозна народните представители с изпълнението на бюджетите на отделните фондове през 2007г.- по фонд “Пенсии” при планиран дефицит от 1 603 358,0 хил.лв. е отчетен 1 400 157,6 хил.лв. дефицит, или с 203 200, 4 хил.лв. по-малко; по фонд “Пенсии, несвързани с трудова дейност”, който по план е балансиран на нула е реализиран остатък от 1 945,5 хил.лв.; по фонд “Трудова злополука и професионална болест” е планиран излишък от 27 904,9 хил.лв., отчетен е излишък от 36 046,9 хил.лв., или с 8 142,0 хил.лв.; по фонд “Общо заболяване и майчинство” при планиран недостиг от 38 390,7 хил.лв. е реализиран излишък от 37 214,6 хил.лв.; по фонд “Безработица” при планиран излишък от 221 627,4 хил.лв. е реализиран излишък от 180 032,1 хил.лв. или с 41 595,3 хил.лв. по-малко; по бюджета на НОИ като общ административен фонд, при планиран излишък в края на периода от 1 392 216,4 хил.лв. е отчетен такъв от 1 157 745,0 хил.лв., или с 234 471,4 хил.лв. по-малко.
    След представянето на отчета на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2007г. бяха зададени въпроси от народните представители, свързани с изплащането на болничните листове и с отпускането на пенсии. Сериозно беше обсъден ефекта от намаляването на осигурителната вноска и връзката на това намаляване с увеличените приходи във фондовете на осигурителния институт. Беше констатирано, че няма сериозно увеличаване на приходите и в тази връзка много внимателно трябва да се обсъждат предложенията за ново намаляване на осигурителната вноска. По отношение на самоосигуряващите се лица и осигуряването на земеделските производители народните представители констатираха, че законодателните решения не са особено ефективни.Тези две категории работещи хора продължават да се осигуряват на минимални осигурителни доходи, с което се обричат на ниски пенсионни плащания в бъдеще.
    Бяха зададени въпроси, свързани с дейностите по профилактика и рехабилитация на осигурените лица. Оказва се, че заради времето, през което НОИ провежда обществените поръчки, осигурените лица ползват десет месеца тази услуга, вместо целогодишно.
    В хода на дискусията сериозно място беше отделено на въпросите, свързани със събираемостта на осигурителните вноски. Народните представители направиха извода, че в работата на Националната агенция за приходите трябва да настъпят подобрения, за се повиши и събираемостта на вноските.
    След приключване на обсъждането и проведено гласуване с резултати “За” – 17 гласа, “Против” – няма , “Въздържали се” – няма, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
    Предлага на Народното събрание да приеме отчета за изпълнението на Закона за бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2007г., № 810-00-80 , внесен от Националния осигурителен институт на 27.6.2008г.
    Д-р Хасан Адемов, Председател на Комисията по труда и социалната политика


    Форма за търсене
    Ключова дума