Комисия по труда и социалната политика
17/09/2008
Д О К Л А Д
за първо четене на Законопроект за ратифициране на Споразумението между правителството на Република България и правителството на Румъния за правото, приложимо към трудовите отношения, социалното осигуряване и здравословните и безопасни условия на труд, във връзка с изграждането на нов граничен комбиниран (пътен и железопътен ) мост между двете държави на река Дунав при Видин – Калафат, № 802-02-30, внесен от Министерски съвет на 11.09.2008г.
XL НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Комисия по труда и социалната политика
ДО
Г-Н ГЕОРГИ ПИРИНСКИ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
Д О К Л А Д
за първо четене на Законопроект за ратифициране на Споразумението между правителството на Република България и правителството на Румъния за правото, приложимо към трудовите отношения, социалното осигуряване и здравословните и безопасни условия на труд, във връзка с изграждането на нов граничен комбиниран (пътен и железопътен ) мост между двете държави на река Дунав при Видин – Калафат, № 802-02-30, внесен от Министерски съвет на 11.09.2008г.
Комисията по труда и социалната политика, на редовно заседание, проведено на 17.09.2008., разгледа и обсъди Законопроект за ратифициране на Споразумението между правителството на Република България и правителството на Румъния за правото, приложимо към трудовите отношения, социалното осигуряване и здравословните и безопасни условия на труд, във връзка с изграждането на нов граничен комбиниран (пътен и железопътен ) мост между двете държави на река Дунав при Видин – Калафат, № 802-02-30, внесен от Министерски съвет на 11.09.2008г.
В заседанието участваха г-н Лазар Лазаров, зам.министър на труда и социалната политика, г-жа Весела Господинова – зам.министър на транспорта, г-н Емил Мирославов, директор на Дирекция в МТСП и г-жа Добринка Бонева – началник на отдел в МТСП.
Законопроектът и мотивите към него бяха представени от зам.министър г-н Лазар Лазаров. В мотивите към законопроекта и при представянето му беше посочено, че обстоятелството, поради което се налага ратифицирането на това споразумение е свързано с факта, че ще се изгражда съоръжение с един по-особен статут. Самото съоръжение се намира в граничната зона между двете държави. Една част от обекта ще бъде на българска територия, друга част – на румънската територия. Във връзка с това е необходимо да бъдат уредени трудовите, социални и осигурителни отношения на хората, които ще работят при изграждането на комбинирания мост. Законопроектът предлага в случаите, когато се прилага трудовото законодателство или общите регламенти на трудовото законодателство, към съответните работници и работодатели да се прилага приложимото национално и европейско законодателство. По отношение на регламентите на схемите за социална сигурност, ще се прилага действащия Регламент 1408, който е валиден и е в сила за страните – членки на Европейския съюз, и за граждани на тези страни. Друг съществен елемент в това споразумение са отношенията, които възникват във връзка и по повод осъществяване на инспекционната дейност от страна на Главна инспекция по труда, като контролен орган по спазване на трудовото законодателство.
В състоялата се дискусия и във връзка с поставени от народните представители въпроси, екипът от Министерството на труда и социалната политика, като и представителите на Министерството на финансите направиха допълнително доуточняване на някои от мотивите, довели до предложението да се ратифицира това споразумение. Работа по подготовката на споразумението за изграждане на Дунав мост е започнала преди приемането на България в Европейския съюз. През 2001 г. споразумението е факт, малко след това се подписват и няколко допълнителни анекси. В процеса на реализирането на Проекта “Дунав-мост” като цяло, има проблеми, включително и от румънската страна. Има сформирани няколко работни групи и оформени споразумения в различни области, някои от които вече са ратифицирани. Предложеното за обсъждане споразумение е едно от тях. Това е споразумение, което е одобрено и от румънската страна. Проектът ще се осъществява с няколко договора. Един от основните договори – този за Дунав-мост, се изпълнява от испанска фирма, за която не се знае дали ще наеме български, румънски или испански работници. Има известни проблеми със снабдяването с работна ръка засега в нашите обекти. В рамките на споразумението допълнителна конкретизация и уточняване се прави по отношение на дейността на контролните органи, и по-специално на Главна инспекция по труда. Според вносителите на ратификацията е нормално в настоящето Споразумение да има клаузи, с които да се отчита приложимото законодателство преди членството на страната ни в Европейския съюз и след това. Това споразумение е разработвано в период от време преди нашето присъединяване на Европейския съюз. Но въпреки това неговите разпоредби, според вносителите и в момента могат да се ползват и ще се ползват. След влизането му в сила то ще започне да действа специално по отношение на гражданите и на трети държави, тъй като разпоредбите за приложимо трудово законодателство засягат и граждани на трети държави. Например в чл. 3 приложимото право към трудовите правоотношения има изрични разпоредби какво ще стане, когато се наемат граждани на трети държави. За разрешенията за работа също има изрична разпоредба, касаеща граждани на трети държави. Няма да се издават разрешения за работа на работещите – те ще бъдат освободени, когато започне изграждането на моста. Също така има разпоредби относно чуждестранни работодатели. Това е специално понятие по спогодбата. Това са чуждестранни компании, които не са установени нито в България, нито в Румъния – те могат да участват в изграждането на моста, и когато наемат – било наши граждани, било румънски граждани, било граждани на трети държави, извън Европейския съюз, особено за граждани извън Европейския съюз, разпоредбите за приложимо социално законодателство, при медицински грижи, здравословни и безопасни условия на труд, приложимо трудово законодателство ще могат да се прилагат. Тези разпоредби са необходими, тъй като не са регулирани правоотношенията на граждани на трети държави.
Народните представители от Комисията по труда и социалната политика приеха за основателни мотивите на вносителите за ратификацията на Споразумението между правителствата на България и Румъния, тъй като то ще засяга граждани на България, граждани на Румъния, граждани на целия Европейския съюз и граждани на трети държави. Вносителите на законопроекта, както и народните представители се обединиха около схващането, че не е възможно веднъж договореното споразумение, макар и преди присъединяването ни към Европейския съюз, да бъде променено преди ратификацията. Още повече, че този договор съдържа препращащи норми и през тях ще е ясно как ще се прилага трудовото, социалното, медицинско и друг тип законодателство. Затова е удачно да има между държавите такива споразумения на международното частно право със съответните препращащи норми, които изрично да посочат чие законодателство, в кой случай, в коя хипотеза ще се прилага.
След приключване на обсъждането и проведено гласуване с резултати “За” – 14 гласа, “Против” – без гласове, “Въздържали се” –1 глас, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо четене законопроект за ратифициране на Споразумението между правителството на Република България и правителството на Румъния за правото, приложимо към трудовите отношения, социалното осигуряване и здравословните и безопасни условия на труд, във връзка с изграждането на нов граничен комбиниран (пътен и железопътен ) мост между двете държави на река Дунав при Видин – Калафат, № 802-02-30, внесен от Министерски съвет на 11.09.2008г.
Д-р Хасан Адемов, Председател на Комисията по труда и социалната политика