Комисия по труда и социалната политика
21/01/2009
Д ОК Л А Д
за първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на заетостта № 954-01-6, внесен от Донка Михайлова, Христина Христова и Хасан Адемов на 13.01.2009 г.
XL НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Комисия по труда и социалната политика
ДО
Г- Н ГЕОРГИ ПИРИНСКИ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
Д ОК Л А Д
за първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на заетостта № 954-01-6, внесен от Донка Михайлова, Христина Христова и Хасан Адемов на 13.01.2009 г.
На заседание, проведено на 21 януари 2009 г., Комисията по труда и социалната политика разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на заетостта № 954-01-6, внесен от Донка Михайлова, Христина Христова и Хасан Адемов на 13.01.2009 г.
На заседанието присъстваха г- н Димитър Димитров, заместник- министър на труда и социалната политика, г- н Йордан Христосков, управител на НОИ, г- жа Елка Димитрова, директор на дирекция “Политика на пазара на труда” в МТСП, г- н Олег Чулев от Конфедерация на труда “Подкрепа” и др.
Законопроектът с мотивите към него бе представен от г- жа Донка Михайлова. Беше изяснено, че се предлага неусвоените средствата по отделните програми и мерки в Националния план за действие по заетостта, които понастоящем могат да бъдат пренасочвани по програми и райони след изтичане на шест месеца от неговото приемане, този срок да бъде намален на три месеца. Беше посочено, че това е изключително необходимо предвид условията на настъпваща икономическа криза и предполагаем ръст на безработицата. С предлаганото изменение предварително се създават предпоставки за по-голяма гъвкавост за прилаганите политики и мерки по заетостта, което ще се осъществява след съгласуване с Националния съвет за насърчаване на заетостта.
Заместник- министър Димитър Димитров представи становището на МТСП, с което категорично се изразява подкрепа на предложеното изменение. Той изясни, че тази възможност за преоценка на ефективността и усвояване на средствата е съществувала и досега. Тя задължително се обсъжда в Националния съвет за насърчаване на заетостта, където са представени социалните партньори и всички заинтересовани ведомства, но възможностите за нейното реализиране са след първите 6 месеца. За информация на народните представители бе посочено, че през 2008 г. по този начин са пренасочени средства, които представляват общо около 3% от финансовия ресурс по Националния план за действие по заетостта, от една към друга програма или от една насърчителна мярка към друга, в рамките на утвърдения от Министерския съвет Национален план за действие по заетостта. Предложението този срок да бъде не след шест, а след изтичане на първите три месеца от НПДЗ, са от гледна точка и на това, че през настоящата година динамиката на пазара на труда е по-особена и усложнена. Не се променя досегашният механизъм пренасочването да се извършва след обсъждане анализ и оценка в Националния съвет за насърчаване на заетостта, заедно със социалните партньори и след утвърждаване от министъра на труда и социалната политика. На последното заседание на Националния съвет за насърчаване на заетостта, където е обсъден окончателният вариант на Националния план за действие по заетостта, това предложение и един от проблемите, поставен от социалните партньори във връзка с динамиката на пазара на труда, която предполага и по-бързи и адекватни действия. Бе подчертано, че този проблем е поставен и подкрепен от синдикатите и от работодателски организации.
Становището на КТ “Подкрепа” бе представено от г- н Олег Чулев който изясни, че съществуващият досега текст на чл. 4, ал.3 от Закона за насърчаване на заетостта е бил една от причините, КТ “Подкрепа” да не подкрепи Националния план за действие по заетостта на заседание на Националния съвет за насърчаване на заетостта. Причините са в липсата на гаранции за оперативност, което задължава Националния съвет за насърчаване на заетостта, МТСП и Агенцията по заетостта да имат резерв. При цялата сложност на механизма той да се определи, без да е разписан по програми и източници на финансиране, вариантът да се даде такава оперативност е единствено чрез намаляване на срока на три месеца, защото през м. юни може би вече много хора ще бъдат засегнати от съкращения или преминаване към непълно работно време. Предложението е възможност както за фирмите да оцелеят в криза, като крайният бенефициент са работниците и служителите. Като бе подчертано, че постигнатото предложение за намаляване на срока е постигнато с консенсус между работодателите, синдикатите и правителството, народните представители бяха призовани да се обединят около законопроекта.
Законопроектът е подкрепен и в изисканите от Комисията и получени становища и от Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България, Българската стопанска камара, Асоциацията на индустриалния капитал в България, Националното сдружение на общините в Република България и Конфедерацията на независимите синдикати в България.
След приключване на обсъждането бе проведено гласуване и с резултати “За”- 14 гласа, “Против” и “Въздържали се”- няма, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на заетостта № 954-01-6, внесен от Донка Михайлова, Христина Христова и Хасан Адемов на 13.01.2009 г.
В края на дискусията Комисията по труда и социалната политика прие становище да препоръча на народните представители от всички парламентарни групи да подкрепят законопроекта на две гласувания в едно пленарно заседание, съобразно чл. 67, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Ако тази препоръка бъде приета, Комисията по труда и социалната политика предлага следния доклад за второ гласуване на Закона за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на заетостта:
ЗАКОН
за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на заетостта
(Обн. ДВ бр. 112 от 2001 г., изм. и доп. бр. 54 и 120 от 2002 г., бр. 26, 86 и 114 от 2003 г., бр. 52 и 81 от 2004 г., бр. 27 и 38 от 2005 г., бр. 30, 33 и 48 от 2006 г., бр. 46 от 2007 г. и бр. 26, 89 и 109 от 2008 г.)
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителите за наименованието на закона и предлага следната редакция:
ЗАКОН
за изменение на Закона за насърчаване на заетостта
(Обн. ДВ бр. 112 от 2001 г., изм. и доп. бр. 54 и 120 от 2002 г., бр. 26, 86 и 114 от 2003 г., бр. 52 и 81 от 2004 г., бр. 27 и 38 от 2005 г., бр. 30, 33 и 48 от 2006 г., бр. 46 от 2007 г. и бр. 26, 89 и 109 от 2008 г.)
§1. В чл. 4, ал.3 думите “шестте месеца” се заменят с “трите месеца”.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителите за §1 и предлага следната редакция:
Параграф единствен. В чл. 4, ал.3, думите “шестте месеца” се заменят с “трите месеца”.
Д- р Хасан Адемов, Председател на Комисията по
труда и социалната политика