Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по труда и социалната политика
26/07/2006

    Първо четене на законопроект за изменение и допълнение на Закона за интеграция на хората с увреждания № 654-01-26, внесен от Стефан Антонов Софиянски и група народни представители на 22.02.2006г.
    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за интеграция на хората с увреждания№ 654-01-101, внесен от Петър Георгиев Мръцков, Хасан Ахмед Адемов и Христина Христова Велчева на 21.07.2006г.

    ДО
    Г-Н ГЕОРГИ ПИРИНСКИ
    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ

    Д О К Л А Д
    за първо четене на
    законопроект за изменение и допълнение на Закона за интеграция на хората с увреждания № 654-01-101, внесен от Петър Георгиев Мръцков, Хасан Ахмед Адемов и Христина Христова Велчева на 21.07.2006г.
    Комисията по труда и социалната политика на заседание, проведено на 26.07.2006г., разгледа и обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за интеграция на хората с увреждания № 654-01-101, внесен от Петър Георгиев Мръцков, Хасан Ахмед Адемов и Христина Христова Велчева
    В заседанието взеха участие г-жа Иванка Христова – зам.Министър на труда и социалната политика, г-жа Мария Томова – директор на дирекция “Социална закрила и социална интеграция” г-н Емил Мирославов – директор на дирекция ”Трудово право и обществено осигуряване” г-жа Лиляна Елицина –началник отдел “Интеграция на хората с увреждания” от Министерството на труда и социалната политика, г-н Валери Цеков – зам.Министър на здравеопазването, г-н Йордан Христосков – Управител на Националния осигурителен институт, г-жа Климентина Денева – директор на Дирекция “Правна” в НОИ, г-н Минчо Коралски – Председател на Агенцията за хората с увреждания, г-жа Силвия Цанова – зам.Председател на Агенцията за социално подпомагане, представители на неправителствени организации на и за хора с увреждания и др.
    Законопроектът беше представен от г-жа Христина Христова и г-н Петър Мръцков. Те посочиха, че целта на предложените изменения е да се създат по-устойчиви норми при ползване на правата от хората с увреждания и разширяването на тези права. На следващо място беше посочено, че законопроекта има за цел да осигури по-активното включване на хората с увреждания в живота на обществото, в съответствие с изискванията на Европейската комисия. В Доклада на Европейската комисия от месец май е отбелязан цялостния напредък, който България е постигнала в областта на интеграцията на хората с увреждания. Въпреки това се подчертава, че все още не е подобрен достъпът на лицата с увреждания до публичните пространства, сгради, транспорт и до пазара на труда. Предлаганите промени имат за задача месечната добавка за социална интеграция да дадат по-голяма възможност на хората с увреждания да имат участие във всички сфери на обществения живот, а също тази добавка да изразява подкрепата на държавата за по-успешна интеграция и социализация на хората със специфични нужди. Със законопроекта се предвижда индивидуалните потребности на хората с увреждания да се определят въз основа на методика, утвърдена от Министъра на труда и социалната политика, по предложение на изпълнителните директори на Агенцията за хората с увреждания и Агенцията за социално подпомагане. С този нов текст се попълва празнота в действащия закон по отношение на критериите за определяне на индивидуалните потребности, разписани до сега в Правилника за приложение на закона. Според вносителите, с новите текстове се разширява и достъпът на лицата с намалена работоспособност 50 и над 50 на сто до нови компоненти от месечната добавка за социална интеграция – обучение и наем на общинско жилище. Това е много сериозна придобивка за хората с увреждания, като се има предвид, че повечето от тях са в трудоспособна възраст. И на последно място предлагания законопроект отговаря адекватно на Решение на Върховния административен съд на Република България за частична отмяна на няколко члена от Правилника за приложение на Закона за интеграция на хората с увреждания.
    По време на обсъждането бяха представени становищата на Министерството на труда и социалната политика, Министерството на здравеопазването, Министерствота на финансите, Националния осигурителен институт, Агенцията за хората с увреждания, Агенцияна за социално подпомагане, Конфедерацията на независимите синдикати в България. Всички институции подкрепят без особени забележки законопроекта.
    В хода на дискусията народните представители, заявиха, че подкрепят правото на хората с увреждания да получават месечна добавка за социална интеграция, в зависимост от индивидуалните им потребности и в зависимост от тяхната работоспособност. Едновременно с това бяха поставени въпроси относно проблемите с нарастването на броя на хората с увреждания и броя на техните организации и възможностите на бюджета да финансира всички права на хората с увреждания, регламентирани в Закона за интеграцията на хората с увреждания и Правилника за неговото приложение.
    След приключване на обсъждането и проведено гласуване с резултати “За” – 12 гласа, “Против” – няма, “Въздържали се” – 4, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
    Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо четене законопроект за изменение и допълнение на Закона за интеграция на хората с увреждания № 654-01-101, внесен от Петър Георгиев Мръцков, Хасан Ахмед Адемов и Христина Христова Велчева на 21.07.2006г.
    Председател на КТСП Д-р Хасан Адемов


    ДО
    Г-Н ГЕОРГИ ПИРИНСКИ
    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
    Д О К Л А Д
    за първо четене на
    законопроект за изменение и допълнение на Закона за интеграция на хората с увреждания № 654-01-26, внесен от Стефан Антонов Софиянски и група народни представители на 22.02.2006г.
    Комисията по труда и социалната политика на заседание, проведено на 26.07.2006г., разгледа и обсъди ЗИД на ЗИХУ № 654-01-26, внесен от Стефан Софиянски и група народни представители.
    В заседанието участваха г-жа Иванка Христова – зам.Министър на труда и социалната политика, г-жа Мария Томова – директор на дирекция “Социална закрила и социална интеграция” г-н Емил Мирославов – директор на дирекция ”Трудово право и обществено осигуряване” г-жа Лиляна Елицина –началник отдел “Интеграция на хората с увреждания” от Министерството на труда и социалната политика, г-н Валери Цеков – зам.Министър на здравеопазването, г-н Йордан Христосков – Управител на Националния осигурителен институт, Г-жа Климентина Денева – директор на Дирекция “Правна” в НОИ, г-н Минчо Коралски – Председател на Агенцията за хората с увреждания, г-жа Силвия Цанова – зам.Председател на Агенцията за социално подпомагане, представители на неправителствени организации на и за хора с увреждания и др
    Законопроектът беше представен от народния представител Румен Ангелов. По същество вносителите предлагат промени , отнасящи се към работата и състава на Националния съвет за интеграция на хората с увреждания, предложения, които биха подпомогнали реализацията на пазара на труда на хората с увреждания, нови изисквания към работодателите, които наемат хора с увреждания, допълнително бюджетно финансиране на програми и мерки, свързани с реализацията и интеграцията на хората с увреждания, субсидии от държавния бюджет за организациите на хората с увреждания, нови определения на понятията “увреждане”, “човек с трайно увреждане” и др. Вносителите намират, че в Националния съвет за интеграция на хората с увреждания представителите на организациите на хората са увреждания са недобре представени, в сравнение с другите участници в този съвет. В тази връзка и във връзка с качеството на работата на съвета те предлагат нови правила за определяне на национално представителните организации на хората с увреждания и за хората с увреждания. Друга съществена промяна, според вносителите на законопроекта, трябва да настъпи при трудовата реализация на хората с увреждания. Трябва да се намалят причините, поради които хората с увреждания не могат да си намират работа. Според тях, в досега действащия закон предвидените финансови стимули за работодатели не са достатъчен мотив за наемане на хора с трайни увреждания. Работодателите ангажират хора с леки увреждания, които не изискват специално преустроени работни места. Според вносителите, чл.28 от действащия закон посочва на какви критерии трябва да отговаря едно специализирано предприятие или кооперация на хора с увреждания и няма изискване хората с увреждания да членуват в някоя от националнопредставителните организации. Предоставянето на такава “преференция” на база “национална представителност” създава нелоялна конкуренция между специализираните предприятия и кооперации на хората с увреждания, членуващи в националнопредставителните организации и специализираните предприятия и кооперации на хората с увреждания, които не членуват в националнопредставителните организации. Вносителите предлагат всички предприятия и кооперации да се третират като пазарни субекти и да се подчиняват на общите разпоредби на търговското право.
    По време на обсъждането бяха представени становища на Министерството на труда и социалната политика, Министерство на здравеопазването, Министерството на финансите. В становището на Министерството на труда и социалната политика се изразяват конкретни обосновки за всеки от параграфите на законопроекта. По отношение промените в чл.6 се отбелязва, че действително увеличения състав на Националния съвет за интеграция на хората с увреждания създава трудности от организационен характер при свикването на заседанията и удължаване на времетраенето на заседанията, но този състав има възможността отблизо да се запознава с проблемите на хората с увреждания и пряко се ангажира с решава на техните проблеми.Промяната, която се предлага в ал.3 на чл.6, според Министерството на труда и социалната политика, е нецелесъобразна, тъй като Националния съвет не е постоянно действащ орган с административна структура. Не е възможно толкова често свикване, както искат вносителите, а и в момента има практика всички нормативни актове, които Министерството разглежда да се изпращат в съвета за съгласуване и след това да се ползват от отдел “Интеграция на хората с увреждания”. Предложенията по чл.23 дублират съществуващи текстове от закона, поради което също са неприемливи. Не е приемлив и предложения текст за изменение на чл.52, тъй като право на държавна субсидия имат национално представителните организации на и за хората с увреждания, които са определени с Решение на Министерски съвет на основата на критерии, за писани в Правилника за устройството и дейността на Националния съвет на за интеграцията на хората с увреждания и критериите за представителност. В България има над 900 организации на и за хора с увреждания и 16 от тях са отговорили на критериите за национално представителност. В Правилника за приложение на Закона за интеграция на хората с увреждания са регламентирани условията, при които се кандидатства за държавна субсидия. Има създадена положителна практика, която не е целесъобразно да бъде променяна. В становището на Министерството на здравеопазването се застъпва тезата, че ако бъдат приети промените, направени от народния представител Стефан Софиянски и неговите колеги субекти на закона ще останат само хората с трайни увреждания и в определени случаи хората с трайни увреждания със степен на намалена работоспособност или намалена възможност за социална адаптация 50 и над 50 на сто. По този начин определени социални придобивки вече няма да могат да се ползват от хора, чиито увреждания имат временен характер. В становището на Министерството на финансите като цяло промените се квалифицират като неприемливи. Според финансовите експерти, предвидените изменения трябва да бъдат задълбочено обсъдени в Националния съвет за интеграция на хората с увреждания. Част от тези изменения биха довели до значителни финансови ангажименти, за които липсва оценка в мотивите на вносителите.
    В хода на дискусията народните представители, поставиха въпроси свързани с установената практика на работа на Националния съвет за интеграция на хората с увреждания, възможността да се променят критериите за представителност на организациите на и за хората с увреждания, невъзможността на държавния бюджет да подсигурява субсидии за всички съществуващи организации, за това колко удачно са представени организациите на работодателите и синдикати и ефективността им в работата на Националния съвет и др. Представителите на неправителствените организации подкрепиха част от предложенията, свързани с определяне на нови критерии за представителност на организациите и възможността, която дава законопроекта за нов вид субсидиране на тези организации и финансиране на техни проекти и програми.
    След приключване на обсъждането и проведено гласуване с резултати “За” – 4 гласа, “Против” – няма, “Въздържали се” – 10, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
    Предлага на Народното събрание да не подкрепи на първо четене законопроект за изменение и допълнение на Закона за интеграция на хората с увреждания, № 654-01-26, внесен от Стефан Антонов Софиянски и група народни представители на 22.02.2006г.
    Председател на КТСП Д- р Хасан Адемов
    Форма за търсене
    Ключова дума