Комисия по труда и социалната политика
23/08/2006
Доклад второ четене на Закон за изменение и допълнение на Закона за интеграция на хората с увреждания, № 654-01-101
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПРЕДСЕДАТЕЛ,
На проведено заседание на 23 август 2006г. Комисията по труда и социалната политика разгледа приетия на първо четене законопроект на Закон за изменение и допълнение на Закона за интеграция на хората с увреждания, № 654-01-101/ 21.07.2006г., постъпилите писмени предложения и предложенията по време на заседанията.
Комисията предлага на Народното събрание за второ гласуване следния проект на
З А К О Н
ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ИНТЕГРАЦИЯ НА ХОРАТА С УВРЕЖДАНИЯ
(Обн., ДВ, бр. 81 от 17.09.2004 г., в сила от 1.01.2005 г., изм., бр. 28 от 1.04.2005 г., в сила от 1.04.2005 г., бр. 88 от 4.11.2005 г., бр. 94 от 25.11.2005 г., в сила от 25.11.2005 г., бр. 103 от 23.12.2005 г., бр. 105 от 29.12.2005 г., в сила от 1.01.2006 г., изм. и доп., бр. 18 от 28.02.2006 г., изм., бр. 30 от 11.04.2006 г., в сила от 12.07.2006 г., бр. 33 от 21.04.2006 г., бр. 37 от 5.05.2006 г., в сила от 1.07.2006 г.)
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.
Предложение на народния представител Николай Камов:
Създава се нов параграф:
§(..... ) В Чл. 6 се правят следните изменения и допълнения :
1. Алинея 2 се изменя така:
“(2) Националният съвет за интеграция на хората с увреждания е консултативен орган, в който участват представители на държавата, определени от Министерския съвет, представители на национално представителните организации на хората с увреждания и организациите на родители на деца с увреждания, представител на Националното сдружение на общините в Република България, както и по един представител на национално представителните организации на работниците и служителите и национално представителните организации на работодателите, определян ежегодно на ротационен принцип. Броят на представителите на държавата не може да надвишава броят на представителите на национално представителните организации на хората с увреждания и национално представителните организации на родители на деца с увреждания.”
2. Алинея 3 се изменя така:
“ (3) Всички нормативни актове, които засягат правата и интересите на хората с увреждания се приемат след предварително становище на Националния съвет за интеграция на хората с увреждания. Задължителните субекти, както и реда за представяне на проектите за нормативни актове и сроковете за произнасяне на Националния съвет за интеграция на хората с увреждания се определят с правилника за устройството и дейността му.”
Предложението не е обсъждано и гласувано на основание чл. 71, ал. 2, изречение трето от ПОДНС.
Предложение на народния представител Николай Камов:
Създава се нов параграф:
§(..... ) В Чл. 23 се правят следните изменения и допълнения :
1. Алинея1 се изменя така:
“(1) Министерството на труда и социалната политика, Агенцията по заетостта и Агенцията за хората с увреждания разработват и реализират национални програми и мерки за насърчаване на заетостта, осигуряващи равни възможности на хората с увреждания за участие в пазара на труда.”
2. Алинея 2 се изменя така:
“(2) В програмите и мерките по ал. 1 се предвиждат средства за компенсиране на загубената работоспособност на хората с увреждания, както и механизми и средства за стимулиране на работодателите, които осигуряват заетост на хора с увреждания.”
Предложението не е обсъждано и гласувано на основание чл. 71, ал. 2, изречение трето от ПОДНС.
Предложение на народния представител Николай Камов:
Създава се нов параграф:
§(.....)В Чл. 40 ал.1 се изменя така:
“(1) От републиканския бюджет се осигуряват средствата за 30 на сто от внесените от работодателя осигурителни вноски за държавно обществено осигуряване, задължително здравно осигуряване и допълнително задължително пенсионно осигуряване за работещите по трудово правоотношение в специализираните предприятия, трудово-лечебните бази и кооперациите на хората с увреждания по смисъла на чл. 28.”
Предложението не е обсъждано и гласувано на основание чл. 71, ал. 2, изречение трето от ПОДНС.
§ 1. В чл. 42 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 1 се изменя така:
“(1) Хората с трайни увреждания имат право на месечна добавка за социална интеграция според индивидуалните им потребности и съобразно вида и степента на намалена работоспособност или трайно намалена възможност за социална адаптация.”
2. В ал. 2, т. 6 се изменя така:
“6. наем на общинско жилище.”
3.Създава се нова ал. 3.
“(3) Индивидуалните потребности по ал. 1 се определят въз основа на методика, утвърдена от министъра на труда и социалната политика, по предложение на изпълнителния директор на Агенцията за хората с увреждания и изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане.”
4.Досегашните ал. 3 - 12 стават съответно ал. 4 - 13.
Предложение на народния представител Деница Димитрова:
В §1се правят следните изменения и допълнения:
1.В ал.1 след думата “вида” се добавят думите “на увреждането”.
2.В ал.2, т.7 думата “средства” се заменя с “продукти”.
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на народния представител Антонела Понева:
В §1се правят следните изменения и допълнения:
1.В ал.1 след думите “индивидуалните им потребности” се добавят думите “-вида на увреждането, степента на трайно намалената работоспособност”.
2. В ал.2 след думата “общинско” се добавят думите “ държавно, ведомствено жилище и студентски общежития”.
3. В ал.3 след думата “утвърдена” се добавят думите “чрез Правилника за приложение на Закона за интеграция на хората с увреждания”.
4. Ал.6 се изменя така:
“(6) След преценка на всички обстоятелства, отразени в социалната оценка, Директорът на Дирекция “Интеграция на хората с увреждания” или упълномощено от него длъжностно лице издава заповед за отпускането й”.
5. Ал.9 се изменя така:
“(9) Заповедта по ал.6 се обжалва пред Изпълнителния директор на Агенцията за хора с увреждания.””
Комисията подкрепя по принцип предложението по т.1, предложението по т.2 е оттеглено и не подкрепя предложенията по т.3,4,5.
Предложение на народния представител Маргарита Панева:
В §1 се правят следните изменения и допълнения:
1. В т.2., в алинея 2, т.6 се изменя така:
първи вариант:
“6. наем на жилище или общежитие в размер до гарантирания минимален доход.” втори вариант: т.6 се изменя така:
”6. наем за жилище или общежитие в размер до наема за общинско жилище за съответното населено място, отговарящ на норматива за жилищна площ на едно лице;
2. Досегашната т.6 става т.8
3.В т.3, в новосъздадената ал.3 думата “методика” се заменя с “инструкция”.
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на народния представител Николай Камов
В §1 се правят следните изменения и допълнения:
1. По т.1:
Чл.42, ал1 да се измени така:
“(1) Хората с трайни увреждания имат право на месечна добавка за социална интеграция съобразно индивидуалните им потребности, вида на увреждането и степента на трайно намалената работоспособност, а за децата до 16 -годишна възраст трайно ограничена възможност за социална адаптация.”
2. по т.2:
т.2 да отпадне.
3. по т.3:
В новата ал.3 думата “от” да се замени с “с наредба на”
Комисията подкрепя по принцип предложението по т. 1, предложението по т. 2 е оттеглено и не подкрепя предложението по т. 3.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 1:
“§ 1. В чл. 42 се правят следните изменения и допълнения:
1.Алинея 1 се изменя така:
“(1) Хората с трайни увреждания имат право на месечна добавка за социална интеграция според индивидуалните им потребности, съобразно вида на увреждането, степента на намалена работоспособност или намалена възможност за социална адаптация.”
2. В ал. 2:
а) т. 6 се изменя така:
“6. наем на общинско жилище.”
б ) в т.7 думата “средства” се заменя с “продукти”;
3. Създава се нова ал. 3.
“(3) Индивидуалните потребности по ал. 1 се определят въз основа на методика, утвърдена от министъра на труда и социалната политика, по предложение на изпълнителния директор на Агенцията за хората с увреждания и на изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане.”
4. Досегашните ал. 3 - 12 стават съответно ал. 4 - 13.”
§ 2. Създават се чл. 42а, чл. 42б, чл. 42в, чл. 42г, чл. 42д, чл. 42е и чл. 42ж.
“Чл. 42а. Месечна добавка по чл. 42, ал. 2, т. 1 се предоставя в зависимост от индивидуалните потребности на:
1. лица с трайни увреждания със 71 и над 71 на сто трайно намалена работоспособност;
2. лица с трайни увреждания с намалена работоспособност от 50 до 70 на сто със заболявания на долните крайници;
3. деца с трайно намалена възможност за социална адаптация.
Чл. 42б. Месечна добавка по чл. 42, ал. 2, т. 2 се предоставя в зависимост от индивидуалните потребности на:
1. лица с трайни увреждания с над 90 на сто трайно намалена работоспособност с определена чужда помощ;
2. деца със 71 и над 71 на сто трайно намалена възможност за социална адаптация.
Чл. 42в. Месечна добавка по чл. 42, ал. 2, т. 3 се предоставя в зависимост от индивидуалните потребности на лица с трайно намалена работоспособност и деца с трайно намалена възможност за социална адаптация.
Чл. 42г. (1) Добавка по чл. 42, ал. 2, т. 4 се предоставя веднъж в годината при наличие на медицинско предписание от лекар специалист на:
1. лица с трайни увреждания с над 90 на сто трайно намалена работоспособност;
2. деца с трайно намалена възможност за социална адаптация;
3. военноинвалиди.
(2) Добавката по ал. 1 се ползва и от придружителите на лицата с определена чужда помощ.
Чл. 42д. Месечна добавка чл. 42, ал. 2, т. 5 се предоставя на лицата с трайни слухови и/или зрителни увреждания, довели до намалена работоспособност 71 и над 71 на сто и на деца с трайно намалена възможност за социална адаптация.
Чл. 42е. Месечна добавка чл. 42, ал. 2, т. 6 се предоставя на самотни лица с трайни увреждания, ако настанителната заповед е на тяхно име.
Чл. 42ж. Месечна добавка по чл. 42, ал. 2, т. 7 се предоставя при наличие на медицинско предписание от лекар специалист на лица с трайни увреждания със 71 и над 71 на сто трайно намалена работоспособност или деца с трайно намалена възможност за социална адаптация.”
Предложение на народния представител Деница Димитрова:
В чл.42а, т.2 се изменя така:
“2. лица с трайни увреждания с намалена работоспособност от 50 до 70 на сто със затруднения в придвижването.”
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на народния представител Николай Камов
В чл.42б, в т.1 думите “с определена чужда помощ” да отпаднат.
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на народния представител Донка Михайлова:
В чл.42д след думите “Месечна добавка чл. 42, ал. 2, т. 5 се предоставя на лицата с трайни слухови и/или зрителни увреждания” се добавя “и на лица с интелектуални затруднения”.
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на народния представител Николай Камов:
Чл.42д да придобие следната редакция:
“Чл.42д. Месечна добавка по чл.42, ал.2, т.5 се предоставя на лица с трайни зрителни, слухови и/или ментални увреждания, довели до степен на трайно намалена работоспособност или ограничена възможност за социална адаптация 71 и над 71%.”
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на народния представител Маргарита Панева:
В чл.42е след думите “настанителна заповед” се добавят думите “или договор”.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Предложение на народния представител Антонела Понева:
В чл.42е думите “настанителната заповед е на тяхно име” се заменят с “договорът за наем е сключен с тях”.
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на народния представител Николай Камов:
Чл.42е да отпадне.
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на народния представител Ива Станкова.
Накрая на чл. 42ж се добавя “при условия и по ред с наредба на министъра на здравеопазването и на министъра на труда и социалната политика”.
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на народния представител Антонела Понева:
§ 2 да отпадне.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 2:
“§ 2. Създават се чл. 42а, чл. 42б, чл. 42в, чл. 42г, чл. 42д, чл. 42е и чл. 42ж.
Чл. 42а. Месечна добавка по чл. 42, ал. 2, т. 1 се предоставя в зависимост от индивидуалните потребности на:
1. лица с трайни увреждания със 71 и над 71 на сто трайно намалена работоспособност;
2. лица с трайни увреждания с намалена работоспособност от 50 до 70 на сто със затруднения в придвижването;
3.деца с намалена възможност за социална адаптация.
Чл. 42б. Месечна добавка по чл. 42, ал. 2, т. 2 се предоставя в зависимост от индивидуалните потребности на:
1. лица с трайни увреждания с над 90 на сто трайно намалена работоспособност с определена чужда помощ;
2. деца със 71 и над 71 на сто намалена възможност за социална адаптация.
Чл. 42в. Месечна добавка по чл. 42, ал. 2, т. 3 се предоставя в зависимост от индивидуалните потребности на лица с трайно намалена работоспособност и деца с намалена възможност за социална адаптация
Чл. 42г. (1) Добавка по чл. 42, ал. 2, т. 4 се предоставя веднъж годишно при наличие на медицинско предписание от лекар специалист на:
1. лица с трайни увреждания с над 90 на сто трайно намалена работоспособност;
2. деца с намалена възможност за социална адаптация;
3. военноинвалиди.
(2) Добавката по ал. 1 се ползва и от придружителите на лицата с определена чужда помощ.
Чл. 42д. Месечна добавка чл. 42, ал. 2, т. 5 се предоставя на лица с трайни слухови и/или зрителни увреждания, довели до намалена работоспособност 71 и над 71 на сто и на деца с намалена възможност за социална адаптация.
Чл. 42е. Месечна добавка чл. 42, ал. 2, т. 6 се предоставя на самотни лица с трайни увреждания, ако договорът за наем е сключен с тях.
Чл. 42ж. Месечна добавка по чл. 42, ал. 2, т. 7 се предоставя на лица с трайни увреждания със 71 и над 71 на сто трайно намалена работоспособност или деца с намалена възможност за социална адаптация, при условия и по ред, определен с наредба на министъра на здравеопазването и на министъра на труда и социалната политика.”
Предложение на народния представител Николай Камов:
Създава се нов параграф:
§(.....) Чл. 52 се изменя така:
“Чл. 52. Организациите на хората с увреждания и организациите на родителите на деца с увреждания имат право на годишна субсидия от държавния бюджет за извършване на дейности по този закон въз основа на представени от тях годишни проекти с ясни цели, дейности и бюджет по ред, определен с правилника за прилагане на закона.”
Предложението не е обсъждано и гласувано на основание чл. 71, ал. 2, изречение трето от ПОДНС.
Предложение на народния представител Деница Димитрова:
Създава се §3:
“ §3. В Допълнителната разпоредба в §1 се създава т.16 със следната редакция:
“16. “Лица със затруднения в придвижването” са лица, които имат трайно оформен дефицит на стоежа, придвижването и издръжливостта и които не могат да се придвижват без помощни средства ( инвалидни колички, ортопедични апарати, ортези, протези, ортопедични обувки, патерици, бастуни и др.)”.”
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Предложение на народния представител Маргарита Панева:
Създава се §3:
“ §3. В Допълнителната разпоредба в §1 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова т.3:
“3. Трайно намалена възможност за социална адаптация” е доказана неспособност на лице с увреждания да се самообслужва и да общува без посредник”.
2. Досегашните точки от 3 до 15 се преномерират съответно от 4 до 16.”
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 3 със следното съдържание:
§ 3. В § 1 от допълнителната разпоредба се създава т. 16:
“16. “Лица със затруднения в придвижването” са лица, които имат трайно оформен дефицит на стоежа, придвижването и издръжливостта”;
Комисията предлага да се създаде заключителна разпоредба с § 4:
“ЗАКЛЮЧИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
§ 4. Параграф 2, относно чл. 42ж влиза в сила от 1 януари 2007 г.”